Olen vaihtamassa moottorivene bella 685 purjeveeneeseen.enkä osaa purjehtia...onko vaikea oppia vai pitäiskö luopua koko ajatuksesta?
sunwind 31
44
3030
Vastaukset
- aloittelija#2
Elä ihmeessä pelkää suotta purjehtimista. ei se mitenkään vaikeeta ole kunhan ei ala tekemään tiedettä? Kyllä tästäkin lajista voi tehdä vaikeeta jos heti pyrkii täydellisyyteen. Siinähän sitä oppii kun muutaman kerran hölmöilee. Ja tuo veneesi on ihan ykkönen, ei hötkyile kummalisia!
- thermohenry
Kiitos neuvosta. mitä mieltä olet sunwind 31,stä? onko hyvä aloittelijavene vai onko liian iso?
- aloittelija#2
thermohenry kirjoitti:
Kiitos neuvosta. mitä mieltä olet sunwind 31,stä? onko hyvä aloittelijavene vai onko liian iso?
Onhan se tietysti vähän iso alkuun, mutta siihen tottuu nopeasti. Ja todella hyvät sisätilat(purjeveneeksi), viihtyy porukka pitempäänkin kyyristelemättä.
- nnnnnn31
thermohenry kirjoitti:
Kiitos neuvosta. mitä mieltä olet sunwind 31,stä? onko hyvä aloittelijavene vai onko liian iso?
Sunwind on yksi parhaista purjeveneistä mitä on tarjolla hintaluokassaan. Nopea ja vakaa ja on sopiva sekä aloittelijalle että kokeneelle purjehtijalle. Sisätiloiltaan Sunwind on mahtava ja perinteinen puusisustus on hyvin käytännöllinen ja viihtyisä. Säilytystilaa ja nukkumapaikkoja on riittävästi viidelle henkilölle ja sisätiloissa on viihtyisää myös kulussa, sillä Sunwind on hyvin vakaa ja turvallinen vene purjehtija.
HArmi vaan että noita on niin harvoin tarjolla sillä vene on tosi hyvä. - juuri noin
nnnnnn31 kirjoitti:
Sunwind on yksi parhaista purjeveneistä mitä on tarjolla hintaluokassaan. Nopea ja vakaa ja on sopiva sekä aloittelijalle että kokeneelle purjehtijalle. Sisätiloiltaan Sunwind on mahtava ja perinteinen puusisustus on hyvin käytännöllinen ja viihtyisä. Säilytystilaa ja nukkumapaikkoja on riittävästi viidelle henkilölle ja sisätiloissa on viihtyisää myös kulussa, sillä Sunwind on hyvin vakaa ja turvallinen vene purjehtija.
HArmi vaan että noita on niin harvoin tarjolla sillä vene on tosi hyvä.Huumorin kukka se on muailiman kaanein kukka :)
- sda fjkk ioens pskjd
thermohenry kirjoitti:
Kiitos neuvosta. mitä mieltä olet sunwind 31,stä? onko hyvä aloittelijavene vai onko liian iso?
Sunwind 31 on asumistilojen osalta hyvä (vastaavasti ulko- eli purjehdustilojen osalta ahdas), ruma kuin prkele ja ei-niin-kovin-hyvä purjehtimaan. Ihan kelvollinen vene kuitenkin ensipurkkariksi. Ei ole mitenkään liian iso, mutta ei myöskään ehkä mikään ihan helpoin vehje hallita kokoluokassaan, pulleat muodot, suuri tuuli-pinta, korkeat laidat yms. seikat tekevät varsinkin satamamanööverit vähän hankaliksi. Myös vaikeissa aallokko-olosuhteissa voi olla vaikeampi saada kulkemaan kryssiä purjeilla kuin mitä olisi joku vähän purjehduspainotteisempi vaihtoehto. Esim. vaikka Omega 30 tai joku Albin, Maxi tms..
Purjehdus ei ole mitenkään vaikea oppia, mutta kyllä se aikaa ottaa ennen kuin asian kunnolla hallitsee. Mutta ennestään veneilleelle asia ei ole mikään ongelma, ajelet koneella silloin kun ei ole purjehdukseen sopiva tilanne ja purjehdit sitten silloin kun olosuhteet ovat siihen otolliset. Ajan kanssa sitten taidot kehittyy.
Kannattaa harkita purjehduskoulua keväällä, saat muutamassa päivässä sellaisen pikastartin, että siitä eteenpäin onkin sitten helppo itsekseen harjoitella omalla veneellä loppukesä. Katso esim. www.purjehduksenopettajat.fi. - Kylläpä nauratti! ;)
nnnnnn31 kirjoitti:
Sunwind on yksi parhaista purjeveneistä mitä on tarjolla hintaluokassaan. Nopea ja vakaa ja on sopiva sekä aloittelijalle että kokeneelle purjehtijalle. Sisätiloiltaan Sunwind on mahtava ja perinteinen puusisustus on hyvin käytännöllinen ja viihtyisä. Säilytystilaa ja nukkumapaikkoja on riittävästi viidelle henkilölle ja sisätiloissa on viihtyisää myös kulussa, sillä Sunwind on hyvin vakaa ja turvallinen vene purjehtija.
HArmi vaan että noita on niin harvoin tarjolla sillä vene on tosi hyvä.Tää oli kyllä tosi hyvä, kirposi kunnon naurut!
- ei silti sunwindisti
juuri noin kirjoitti:
Huumorin kukka se on muailiman kaanein kukka :)
sinulta ja tuolta toiselta, mikä SW 31:n kokoinen vene pesisi sen sisätilojen koossa, mukavuudessa tai käytännöllisyydessä? Nopeampia purjehtijoita on, mutta se nyt on vain yksi veneen kriteereistä eikä välttämättä edes tärkein. Tai edes kolmen tärkeimmän joukossa.
- KIRIKUU
ei silti sunwindisti kirjoitti:
sinulta ja tuolta toiselta, mikä SW 31:n kokoinen vene pesisi sen sisätilojen koossa, mukavuudessa tai käytännöllisyydessä? Nopeampia purjehtijoita on, mutta se nyt on vain yksi veneen kriteereistä eikä välttämättä edes tärkein. Tai edes kolmen tärkeimmän joukossa.
Järkyttävän näköinen !!
- Kotka666
nnnnnn31 kirjoitti:
Sunwind on yksi parhaista purjeveneistä mitä on tarjolla hintaluokassaan. Nopea ja vakaa ja on sopiva sekä aloittelijalle että kokeneelle purjehtijalle. Sisätiloiltaan Sunwind on mahtava ja perinteinen puusisustus on hyvin käytännöllinen ja viihtyisä. Säilytystilaa ja nukkumapaikkoja on riittävästi viidelle henkilölle ja sisätiloissa on viihtyisää myös kulussa, sillä Sunwind on hyvin vakaa ja turvallinen vene purjehtija.
HArmi vaan että noita on niin harvoin tarjolla sillä vene on tosi hyvä.Nettiveneessä on niitä myynnissä toistakymmenta.Älä sorru santtuun,heti kun köysi irtoaa laiturista kadut päätöstäsi!
- fddfdsfdsfds
KIRIKUU kirjoitti:
Järkyttävän näköinen !!
Ei se sen kummemman näköinen ole kuin mikään muukaan purkkari. Ja mitä väliä ulkonäöllä sitä paitsi on?
- mukaisesti
fddfdsfdsfds kirjoitti:
Ei se sen kummemman näköinen ole kuin mikään muukaan purkkari. Ja mitä väliä ulkonäöllä sitä paitsi on?
Kyllä se nyt vaan on susiruma, suorastaan pahimmasta päästä. Mutta kai se on niin, että jos sitä ei huomaa, ei asialla sitten ole itselle väliäkään. Minä en moista voisi omistaa, en ulkonäkö- enkä ominaisuuksiensa takia, mutta hyvä vene se muuten on ekaksi.
Vakaudesta on jo moni puhunut, ja miksei, eihän se yhtä helposti lapasesta lähde kuin joku sportti. Paljon suurempi ero on kuitenkin heloituksen yksinkertaisuudessa, Santussa ei ole mitään ylimääräistä. Ja juuri niistä perusasioista pitäisikin opettelun alkaa. Kyllä sitten pian huomaa kaipaavansa lisää trimmimahdollisuuksia, jos on sellainen persoona, jota asia kiinnostaa.
Alussa kannattaa katsoa niiden purjeita, jotka menevät ohi jotenkin vertailukelpoisella veneellä ja koettaa asetella purjeet samalla tavalla. Ja purjeita kannattaa katsoa ylös asti, myös niitä ryppyjä. Pitää vain muistaa, että viereistä venettä saattaa purjehtia joku, joka ei tiedä asiasta edes sen vertaa kuin itse. Nopeus ei ole suinkaan ainoa asia, joka oikeilla trimmeillä paranee. Samalla menosta tulee mukavampaa ja ohjailusta helpompaa.
- dfghdfghdfghdgfhdfgh
jos joka päivä treenaat puolisen tuntia, viikossa opit veneenkäsittelyn. Jos haluat, että vene tarjoaa hupia ja haastetta pidempään, kandee valita jokin herkempi vene.
Tästä näet, mitkä kulkee:
http://www.avomeripurjehtijat.fi/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=207&Itemid=82
Monet jotka ovat purjehtinee pienestä pitäen viihtyvät harrastuksen parissa pitkään jos vene on hauska purjehtia.- Vähän pitempään
Puolessa tunnissa ei pääse oikein edes laiturista irti, saati saa purjeita ylös. Eikä puolen tunnin takia kannata edes ajella venesatamaan. Suosittelen harjoituskerraksi rupeamia, joiden pituus on useampi tunti. Viikonloppu jonkun kaverin mukana veneessä tuo sellaisen tuntuman, että pääset purjeilla suunnilleen sinne, minne haluatkin. Enemmän kuluu siten aikaa venevauhdin optimointiin ja erilasten manöövereiden hallintaan etenkin laiturista lähdettäessä ja takaisin tullessa, ja rantautumisiin. Kunnon sisäkone ja harkinta ovat suureksi avuksi niissä. Lisäksi nämä asiat ovat myös venekohtaisia, eli ajan kanssa oppii tuntemaan veneensä ja sen käyttäytymisen eri tilanteissa. Motoksi: "Better safe than sorry".
- sdfgsdfgsdfgsdfgsdfg
Vähän pitempään kirjoitti:
Puolessa tunnissa ei pääse oikein edes laiturista irti, saati saa purjeita ylös. Eikä puolen tunnin takia kannata edes ajella venesatamaan. Suosittelen harjoituskerraksi rupeamia, joiden pituus on useampi tunti. Viikonloppu jonkun kaverin mukana veneessä tuo sellaisen tuntuman, että pääset purjeilla suunnilleen sinne, minne haluatkin. Enemmän kuluu siten aikaa venevauhdin optimointiin ja erilasten manöövereiden hallintaan etenkin laiturista lähdettäessä ja takaisin tullessa, ja rantautumisiin. Kunnon sisäkone ja harkinta ovat suureksi avuksi niissä. Lisäksi nämä asiat ovat myös venekohtaisia, eli ajan kanssa oppii tuntemaan veneensä ja sen käyttäytymisen eri tilanteissa. Motoksi: "Better safe than sorry".
ajaa venee ulos laiturista, vetää iso ja keulapurje ylös, pyöriä pari kertaa ympäri ja palata laituriin. Nimenomaan 720 vendoissa oppi parhaiten koska on aktioinia, kantsii tehdä kevyissä keleissä hitaasti ensin.
- 20+15=35
sdfgsdfgsdfgsdfgsdfg kirjoitti:
ajaa venee ulos laiturista, vetää iso ja keulapurje ylös, pyöriä pari kertaa ympäri ja palata laituriin. Nimenomaan 720 vendoissa oppi parhaiten koska on aktioinia, kantsii tehdä kevyissä keleissä hitaasti ensin.
Puoleksi tunniksi pyörimään ympyrää, höh.
Jotenkin tylsältä tuntuu ajatus edes päiväpurjehduksesta, jolta palataan samaan satamaan, josta lähdettiin liikkeelle. - dfghdfghdf
20+15=35 kirjoitti:
Puoleksi tunniksi pyörimään ympyrää, höh.
Jotenkin tylsältä tuntuu ajatus edes päiväpurjehduksesta, jolta palataan samaan satamaan, josta lähdettiin liikkeelle....
- ex moottoriveneiliä
Purjehdus ei ole mitään tähtitiedettä parissa päivässä oppii senverran että saa vietyä perhettä edestakaisin saaristossa turvallisesti. Jos saat jonkun "purjehtian" mukaan veneen ostoon ja parin päivän purjehdukselle opettajaksi olisi todella hyvä. Toinen vaihtoehto on sitten noi kurssit. Ihan kylmiltään ei koskaan purjehtineena menee eka kesä opetellessa ja helposti tapellessa muijan kanssa. Pikkasen voi hermot kiristyä kun hommat ei suju ja vehkeet hajoo. Voi käydä niin että ensi syksynä myydään purkkaria.
Satamamanövereitä ei kannata pelätä, purkkari on monasti paljon helpompi kuin moottorivene. Köli ja iso peräsin tekee veneestä helposti hallittavan. Itse vaihdoin moottoriveneen purkkariin 5v sitten enkä päivääkään ole katunut.- iIIIIVAARI3
Kyllä se tuntu heti ekan kesän jälkeen pieneltä!Ei tullu purjehduskurssia käytyä,ja näin jälkeen päin ajatellen olis kyllä kannattanu.Monet mokat ois jääny tekemättä.Mastoa ährättiin aikoinaan kaverin kanssa hikipäissä ylös !-Tossa ois kyl mastonosturi,sanoi eräs ohikulkija!
Kaveria nauratti.Mutta en enmpi neuvoja kyselly ,niin ku ei muutkaan,muut ois muuten luullu ,etten ymmärrä purjehduksesta mitään...niin kun nyt silloin en tosissaan ymmärtänytkään!Mutta harrastuksen aloittamista en ole katunut yhtään.Puomi kolahti parikertaa päähän,ja purjehdin tonne,mutta meninkin tänne...tosin makosat naurut sai omasta hölmöilystä silloin ekana kesänä!Että nasta juttu se on toi purjehdus! - ex mootto...
iIIIIVAARI3 kirjoitti:
Kyllä se tuntu heti ekan kesän jälkeen pieneltä!Ei tullu purjehduskurssia käytyä,ja näin jälkeen päin ajatellen olis kyllä kannattanu.Monet mokat ois jääny tekemättä.Mastoa ährättiin aikoinaan kaverin kanssa hikipäissä ylös !-Tossa ois kyl mastonosturi,sanoi eräs ohikulkija!
Kaveria nauratti.Mutta en enmpi neuvoja kyselly ,niin ku ei muutkaan,muut ois muuten luullu ,etten ymmärrä purjehduksesta mitään...niin kun nyt silloin en tosissaan ymmärtänytkään!Mutta harrastuksen aloittamista en ole katunut yhtään.Puomi kolahti parikertaa päähän,ja purjehdin tonne,mutta meninkin tänne...tosin makosat naurut sai omasta hölmöilystä silloin ekana kesänä!Että nasta juttu se on toi purjehdus!Pienellä veneellä kuten Campus 555 sen puomin voi ottaa päähänsä pariinkertaan. 31 jalkaisen veneen puomi ei enää tunnu vaan ikävältä, saattaa tulla jo vammoja. Itse opettelin FE74 oli suht helppo vene eikä tila lopu ihan heti kesken.
- thermohenry
Kiitos mielenkiintoisista vastauksista....jos vielä sais kysyä et onko se sunwind 31 sit hyvä vai huono vene??? kävin tänään katsomassa yhtä venettä ja näyttää ihen hyvälta??? hyvät sisätilat ym ym...
Ei siinä mitään varsinaista perusvikaa ole. Jämäkästi tehtyjä kapineita. Läpiviennit nyt tietysti kannattaa tutkia aina ja peräsimen kunto; noille on aika yleistä, että peräsimeen on aikojen kuluessa päässyt vettä ja se on talvella jäätyessään rikkonut peräsintä. Eli katso erityisesti peräsimen etureuna siitä akselin vierestä, ettei siellä ole mitään halkeamaa. Jos on, niin sovi myyjän kanssa sen korjaus tai hinnanalennus :) Ja sitä ei sitten korjata millään pakkelilla, vaan pitää kuivata kunnolla ja laminoida. Kaikkein paras on koko peräsimen avaaminen. Monet tekevät niin, että syksyllä poraavat pienen reiän peräsimen alakulmaan, jotta vesi pääsee ulos, ja sitten keväällä sulkevat sen epoksikitillä.
Kohtalaisen vakaa ja helppo purjehtia, ei temppuile. Jotkut eivät pidä sen ulkonäöstä, kuten täältäkin olet huomannut. Mutta ne samaiset puristit nyt eivät yleensä hyväksy mitään muutakaan alle 50 vuotta sitten suunniteltua ja Bella ei heikäläisten mielestä ole vene ollenkaan, joten elä heistä välitä.
Jos kuulut johonkin veneseuraan, niin pyydä seuran katsastaja tutkimaan vene kuivilla ennenkuin lyöt kaupan kiinni. Ja tietysti on niitä ammattimaisia tarkastajia myös.
Ainoa vika, jonka minä SW 31:sta tiedän, on se, että se on yleensä aina pinnaohjauksella, josta itse en pidä ollenkaan. Sekin on vähän makuasia, siirtymä ruorista pinnaan vaatii hetken totuttelua, mutta kääntyyhän se peräsin pinnalla siinä kuin ruorillakin.- vastaa
Perhepurjehtija kirjoitti:
Ei siinä mitään varsinaista perusvikaa ole. Jämäkästi tehtyjä kapineita. Läpiviennit nyt tietysti kannattaa tutkia aina ja peräsimen kunto; noille on aika yleistä, että peräsimeen on aikojen kuluessa päässyt vettä ja se on talvella jäätyessään rikkonut peräsintä. Eli katso erityisesti peräsimen etureuna siitä akselin vierestä, ettei siellä ole mitään halkeamaa. Jos on, niin sovi myyjän kanssa sen korjaus tai hinnanalennus :) Ja sitä ei sitten korjata millään pakkelilla, vaan pitää kuivata kunnolla ja laminoida. Kaikkein paras on koko peräsimen avaaminen. Monet tekevät niin, että syksyllä poraavat pienen reiän peräsimen alakulmaan, jotta vesi pääsee ulos, ja sitten keväällä sulkevat sen epoksikitillä.
Kohtalaisen vakaa ja helppo purjehtia, ei temppuile. Jotkut eivät pidä sen ulkonäöstä, kuten täältäkin olet huomannut. Mutta ne samaiset puristit nyt eivät yleensä hyväksy mitään muutakaan alle 50 vuotta sitten suunniteltua ja Bella ei heikäläisten mielestä ole vene ollenkaan, joten elä heistä välitä.
Jos kuulut johonkin veneseuraan, niin pyydä seuran katsastaja tutkimaan vene kuivilla ennenkuin lyöt kaupan kiinni. Ja tietysti on niitä ammattimaisia tarkastajia myös.
Ainoa vika, jonka minä SW 31:sta tiedän, on se, että se on yleensä aina pinnaohjauksella, josta itse en pidä ollenkaan. Sekin on vähän makuasia, siirtymä ruorista pinnaan vaatii hetken totuttelua, mutta kääntyyhän se peräsin pinnalla siinä kuin ruorillakin.Olen vahvasti samaa mieltä kuin legendaarinen O. Stephenskin, mikä hyvänsä tulee ekana maalilinjalle, on erittäin kaunis. Ja kauniita ovat niin se 30-luvun Dorade kuin modernit konstruktiot pystykeulineen. Santulla ei voiteta kilpailuja, eikä se ole kaunis, mutta voi se silti kelpo vene olla muuhun tarkoitukseen.
Jotkut ovat tosiaan pilanneet S31:n ratilla. Luonteeltaan ja avotilan suunnittelultaan se on kuitenkin selkeästi pinnavene, kääntyykin sillä ketterämmin. Eivät ihmiset ole valittaneet kahvaohjattujen perämoottoriveneidenkään olevan vaikeita ohjata, eikä pinnavene siitä mitenkään poikkea.
Vaihdoin itse joitakin vuosia sitten purjeveneeseen ajettuani sitä ennen moottoriveneellä. En pitäisi sitä purjehduksen oppimista niin isona juttuna, että sen takia pitäisi olla vaihtamatta, jos muuten tuntuu siltä, että oikea vene on löytynyt ja vaihto kiinnostaa.
Minun hyppyni oli sikäli isompi, että vaihdoin nopeasta veneestä, tyypillinen marssinopeus putosi alle kolmannekseen, mikä tietysti pitää ottaa huomioon reittisuunnittelussa ja muutti väistämättä myös viikonloppukeikkojen tyyliä. Ennen ehti perjantaina töiden jälkeen lähtiessäkin loppukesällä ja syksylläkin paljon pidemmäs ennen auringonlaskua. Tämän tekijän merkitys riippuu tietysti vähän siitä, mihin suuntaa, saaristossa en näe järkeväksi ehdoin tahdoin päästää pimeäajoksi, mutta avomerellähän se nyt on yksi lysti.
Moottorivenehän se keppivenekin on siihen asti, kunnes rätit nostetaan ja kone sammutetaan. Ajat vain ensin koneella riittävän väljään paikkaan, missä ei tule heti ensimmäisten parin sadan metrin matkalla ranta tai muutakaan ikävää vastaan etkä ole muiden tiellä. Sitten vain rupeat opiskelemaan, miten vene niillä purjeilla käyttäytyy ja kulkee. Ei siinä oikeasti niin hirveän paljoa ole, 80/20 pätee eli viimeiset 20% maksimivauhdista vaatii 80% osaamisesta ja tekemisestä. Ja mihinkäs sitä viimeistä 20% loppujen lopuksi tarvitseekaan?
Jos et mitään usko purjeista ymmärtäväsi, niin kirjastosta löytyy tai omalta seuraltasi kyllä jokin yksinkertainen perusopas. Tai sitten osaava kaveri mukaan ensimmäiselle kerralle kertomaan perusjutut. Purjehduskurssejakin löytyy, jos siltä tuntuu. En itse pidä niitä tarpeellisina mutta eivät ne kai oikeastaan haitaksikaan ole, ainakin jos kouluttajaksi ei satu joku purjehdusfanaatikko.
Tärkein vinkki, mikä tulee omasta kokemuksesta mieleen: jos vene alkaa kallistua liikaa tai hallitsemattoman tuntuisesti, niin ison jalusköyttä vain äkkiä löysälle. Ja varo päästämästä puomia holtittomasti retkahtamaan laidalta toiselle käännöksessä, siinä voi saada tielle osuva jopa hengenvaarallisia vammoja ja/tai tulla kalliita materiaalivahinkoja.- Puijonukkeli
Putosi kolmannekseen,sanoit!Entäs kustannuspuoli,tais pudota kymmenesosaan?
Puijonukkeli kirjoitti:
Putosi kolmannekseen,sanoit!Entäs kustannuspuoli,tais pudota kymmenesosaan?
ei voi ihan niin sanoa. Jos vain polttoainekuluja katsoo, niin silloin toki putosi paljon, joskaan ei nyt kuitenkaan dekadilla, ehkä suunnilleen kuudesosaan. Mutta kokonaisuutena vuosikulut eivät pudonneet kuin ehkä suunnilleen viidenneksen. Pidemmällä aikavälillä ero kyllä kasvaa, nyt on mukana sellaisia "perustamiskustannuksia" kuten venepukki yms., jotka nostavat keskiarvoa. Joitain muitakin isompia varustehankintoja tuli tehtyä. Ja vakuutusmaksu on kalliimpi, koska a) vene on kalliimpi ja b) vaihdoin kalliimpaan mutta uskoakseni osaavampaan vakuutusyhtiöön.
- Toinen purkkari
Ei ole rakettitiedettä purjehtiminen. Vaihda ihmeessa purjevene, jos siltä tuntuu. Vaimon kanssa teimme saman tempun seitsemän(?) kesää sitten ja koskaan ei ole kaduttu. Kävimme purjehduskurssin yhdessä, jotta saimme yhteisen kielen, säästyy monta riidanpoikasta sillä tavoin. Ja on sitä paitsi yhteinen kieli ja käsitteistö molemmilla. Pakollista tuo ei kuitenkaan ole, mekin purjehdimme ensimmäisen pitkähkön siirtopurjehduksen kurssin ensimmäisen teoriaillan jälkeen, siis ennen purjehdusharjoituksia. Veneen valinta on pitkälle makuasia, toiset tykkää sporttisemmista ja toiset painottaa sisätiloja. Mieti itse, mikä sinulle on tärkeää ja toimi sen mukaan. Asiantuntijoilta kannattaa toki kysellä, mutta kun itse maksaa, niin itsellä on kyllä päätäntävalta asiassa yli kaikkien asiantuntijoiden. Meillä ensimmäinen oli vakaa ja rauhallinen, toinen on vähän eloisampi, mutta kummallakin ollaan nautittu menemisestä. Ja sanon vielä lopuksi, että ei ole missään vaiheessa tehnyt mieli palata moottoriveneeseen.
- andrew hill
SW31:llä 20vuodessa yli 300000 mailia, perhemiehistöllä, kavereiden kanssa, yksin. Matkapäiviä 1340, yöpymisiä 1080. Kulkee paremmin, kuin monet nykyajan tilaihmeet, joiden muuten hyvät purjehdusominaisuudet on pilattu matalla kölillä, lyhyellä mastolla tai laidoille tulevilla vanteilla(estävät norm genuan käytön)
Toivottavsti löydät hyvän yksilön (hinta/kunto suhde kohdallaan) . Ota kyseisestä veneestä ymmärtävä
venekatsastaja mukaan tarkistamaan veneen kunto. Purjehduksenopettajana suosittelen purjehtijakurssin
käymistä. Vähän maksaa, mutta nopeuttaa oppimista ja on turvallisempaa.... - aloittelija#2
Ohhoh, tämä herättääkin keskustelua.
Jälleen kerran törmää tähän samaan asiaan että veneen ostossa tärkeintä on itsekullekin eri asiat. Toiset ostaa ulkonäön perusteella, toiset nopeuden ja kolmannet trimmiominaisuuksien perusteella. Tai näiden kombinaatioiden. Itselleni on aivan sama miten paljon jotain rätin kulmaa saa vedettyä piukemmalle tai kulkeeko puoli solmua tai kokonaisen umpisolmun lujempaa. Ehkä veneen saisi jopa nousemaan tuuleen piirun ylemmäs jos viitsisi yrittää kaikki maailman temput. Ei kiinnosta. Rätit ylös ja ajelee perheen kanssa hissukseen, aurinko paistaa ja sielu lepää. Kokkailla sapuskaa, katsella lokkeja tai ihmetellä mihin hittoon näillä kaikilla on niin kiire.
Ja tähän tarkoitukseen, hyvät herrat, SW31 on vallan erinomainen laite.- PUUMAHANUKKO
Tulla vierasvenesatamaan tai luonnonsatamaan ,kun hitaille veneille ei ole enää paikkoja vapaana.Tätä silmällä pitäen se puolikaskin solmu on aika tärkeä!
- tai s...
PUUMAHANUKKO kirjoitti:
Tulla vierasvenesatamaan tai luonnonsatamaan ,kun hitaille veneille ei ole enää paikkoja vapaana.Tätä silmällä pitäen se puolikaskin solmu on aika tärkeä!
Lähtee vähän 1/2h aikaisemmin niin on 5h legin jälkeen samaan aikaan perillä. Onko oikeasti merkitystä lähdetkö 1/2h aikaisemmin tai tuletko 1/2h myöhemmin perille?
Tietysti hanko gotlanti tyyppisillä legeillä tuolla solmulla alkaa olla jo merkitystä. - Pylkkänen
PUUMAHANUKKO kirjoitti:
Tulla vierasvenesatamaan tai luonnonsatamaan ,kun hitaille veneille ei ole enää paikkoja vapaana.Tätä silmällä pitäen se puolikaskin solmu on aika tärkeä!
huomioon, että sitä useampi on ehtinyt lähteä mitä myöhemmintulet.
- noinkaan
Niillä solmun osilla ei ole niinkään paljon merkitystä, mutta siinä on takana muutakin. Se kohtuullisen lähellä oikeaa olevissa trimmeissä oleva vene on miellyttävämpi kaikille veneessä olijoille, erityisesti pinnamiehelle. Ne leppoisat tuulet ja sopivat tuulensuunnat, joissa mennään kuvailemallasi tavalla, ovat käytännössä poikkeuksia. Eikä se vaadi edes suurta vaivavnnäköä, enemmän ajatusta vain.
Ja toisaalta, sillä samalla ajatustyöllä päivän keskinopeus kasvaakin yllättäin 30 %, vaikka näennäisesti onkin kyse vain solmun osista. Siinä kun on kyse paljosta muustakin kuin vain venenopeudesta. - thermohenry
noinkaan kirjoitti:
Niillä solmun osilla ei ole niinkään paljon merkitystä, mutta siinä on takana muutakin. Se kohtuullisen lähellä oikeaa olevissa trimmeissä oleva vene on miellyttävämpi kaikille veneessä olijoille, erityisesti pinnamiehelle. Ne leppoisat tuulet ja sopivat tuulensuunnat, joissa mennään kuvailemallasi tavalla, ovat käytännössä poikkeuksia. Eikä se vaadi edes suurta vaivavnnäköä, enemmän ajatusta vain.
Ja toisaalta, sillä samalla ajatustyöllä päivän keskinopeus kasvaakin yllättäin 30 %, vaikka näennäisesti onkin kyse vain solmun osista. Siinä kun on kyse paljosta muustakin kuin vain venenopeudesta.Kiitoksia taas vastaksista, kyllä tämä aiheutti kaskustelua. ja kiitoksia mielipiteestä varsinki aloittelija#2 ja andrew hill. ja nyt voin kertoa että venekaupat on tehty olen vaihtanut bella 685 sunwind 31`een. et ens kesänä on tarkoitus oppia purjhduksen kaikki niksit ja toivottavasti olen tehnyt hyvän kaupan??? a sit seuraava kesänä kun mahdollisesti osatan purjehtia on tarkoitus purjehtia vaasasta maarianhaminaan ja takaisin. Miltä kuulostaa????
thermohenry kirjoitti:
Kiitoksia taas vastaksista, kyllä tämä aiheutti kaskustelua. ja kiitoksia mielipiteestä varsinki aloittelija#2 ja andrew hill. ja nyt voin kertoa että venekaupat on tehty olen vaihtanut bella 685 sunwind 31`een. et ens kesänä on tarkoitus oppia purjhduksen kaikki niksit ja toivottavasti olen tehnyt hyvän kaupan??? a sit seuraava kesänä kun mahdollisesti osatan purjehtia on tarkoitus purjehtia vaasasta maarianhaminaan ja takaisin. Miltä kuulostaa????
venekaupan ja uuden veneen johdosta. Miksei sinne Maarianhaminaan pääsisi jo ensi kesänä?
- thermohenry
Perhepurjehtija kirjoitti:
venekaupan ja uuden veneen johdosta. Miksei sinne Maarianhaminaan pääsisi jo ensi kesänä?
Ajattelin et pitää oppia ensin. sit vasta vähän pitempiä reissuja :)
thermohenry kirjoitti:
Ajattelin et pitää oppia ensin. sit vasta vähän pitempiä reissuja :)
Tekemällä oppii. Tottakai on viisasta muutaman viikonlopun verran tai ehkä jonkin iltareissunkin totutella veneeseen ja sen konsteihin sekä purjehduksen perusasioihin, mutta juuri tuollainen vähän pidempi avomeripätkä antaa ne kaikkein parhaat mahdollisuudet harjoitella, kun tilaa on joka suuntaan reilusti ja aikaakin. Eikös siellä Vaasan edustalla ole rannikkovedet vähän pirullisetkin?
En minä tarkoittanutkaan, että heti luovutuksen jälkeen kohti kaukaista taivaanrantaa, mutta turha on liikaa niihin alkeisasioihin kuluttaa aikaa. Veneilyn yleiset perusasiathan sinulla lienee hanskassa jo ennestään.- thermohenry
Perhepurjehtija kirjoitti:
Tekemällä oppii. Tottakai on viisasta muutaman viikonlopun verran tai ehkä jonkin iltareissunkin totutella veneeseen ja sen konsteihin sekä purjehduksen perusasioihin, mutta juuri tuollainen vähän pidempi avomeripätkä antaa ne kaikkein parhaat mahdollisuudet harjoitella, kun tilaa on joka suuntaan reilusti ja aikaakin. Eikös siellä Vaasan edustalla ole rannikkovedet vähän pirullisetkin?
En minä tarkoittanutkaan, että heti luovutuksen jälkeen kohti kaukaista taivaanrantaa, mutta turha on liikaa niihin alkeisasioihin kuluttaa aikaa. Veneilyn yleiset perusasiathan sinulla lienee hanskassa jo ennestään.Joo kiviä löytyy kyllä. ja paljon. joo luulen kyllä et hallitsen perusasiat, olen käynyt navigointikursseja ja olen veneenkatsastusmies ja olen aina ajanut veneellä. tää purjevenejuttu on uutta. mutta tässä veneessä on joku harvinaisen matala köli? syvyys vain 1,40m en tiedä kun ei ole kokemusta onko huono vai hyvä asia? vaasan saaristossa se on ainakin hyvä asia,
- asenne...
thermohenry kirjoitti:
Ajattelin et pitää oppia ensin. sit vasta vähän pitempiä reissuja :)
Toi oli oikein hyvä suunnitelma. Suunnitelmathan on toisaalta sitä varten, että niitä voidaan muuttaa. Saatatte hyvinkin yllättäen löytää itsenne ensi kesänä Maarianhaminasta, mutta ei sitä tarvitse nyt niin ajatella. Ja sille enemmistölle, joka täältä etelärannikolta kirjoittelee, eikä juuri Ukia tai Raumaa pohjoisempana ole käynyt: matka Vaasasta Marikseen on pidempi kuin luulette.
- seadog
thermohenry kirjoitti:
Kiitoksia taas vastaksista, kyllä tämä aiheutti kaskustelua. ja kiitoksia mielipiteestä varsinki aloittelija#2 ja andrew hill. ja nyt voin kertoa että venekaupat on tehty olen vaihtanut bella 685 sunwind 31`een. et ens kesänä on tarkoitus oppia purjhduksen kaikki niksit ja toivottavasti olen tehnyt hyvän kaupan??? a sit seuraava kesänä kun mahdollisesti osatan purjehtia on tarkoitus purjehtia vaasasta maarianhaminaan ja takaisin. Miltä kuulostaa????
Niin sitä pitää
- Feneilijä
Tervetuloa sailoriksi. Sain juuri kesällä viereiseltä veneilijältä hänen SW31:stään kehuja, kun olin pienemmällää saman veistämön veneellä vieressä. Uskoin kehut, hieno puutyö yms.
"pulleat muodot, suuri tuuli-pinta, korkeat laidat yms" valittavat vakiourputtajat tällä palstalla Nykran ja muidenkin 80-luvulla tekemistä veneistä, jotka vain olivat 20 v edellä aikaansa. Nythän lähes kaikki perheveneet ovat tuollaisia.- santeriii
Sunwind 311 omistajana voin kehua venettä. Sopii 5 henkiselle perheelle erittäin hyvin.
Satamahommissa ei ihan paras. Mutta kaippa tuo lys lukukin jotain ominaisuuksista kertoo, niitähän voi vertailla. - thermohenry
santeriii kirjoitti:
Sunwind 311 omistajana voin kehua venettä. Sopii 5 henkiselle perheelle erittäin hyvin.
Satamahommissa ei ihan paras. Mutta kaippa tuo lys lukukin jotain ominaisuuksista kertoo, niitähän voi vertailla.eli yhteenveto tästä keskustelusta olen tehnyt hyvä kauppa? näyttää oleva enemmän positiivisiä kun negatiivisiä komentteja? odotan suurella innolla tuleva purjehduskesää. ja vielä kerran suuret kiitokset kaikista komenteista.
- aloittelija#2
thermohenry kirjoitti:
eli yhteenveto tästä keskustelusta olen tehnyt hyvä kauppa? näyttää oleva enemmän positiivisiä kun negatiivisiä komentteja? odotan suurella innolla tuleva purjehduskesää. ja vielä kerran suuret kiitokset kaikista komenteista.
Hah, onko veneen osto ikinä hyvä kauppa muuta kuin myyjälle.. :) jos tulee kysymyksiä mieleen veneestä niin laita postia sunwind31(mokkula)gmail.com, toki muutkin kyseisen rakkineen vaivoikseen hankkineet saa ottaa yhteyttä. Också 311 omistajat? Itsellä ainakin on herännyt ihmetystä eräissä kohdissa ja kun ei omalla kylällä ainakaan vastaavaa ole niin paha kysyä muilta omistajilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod192198Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021207- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53895- 39824
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53805J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33632