Epäilen MS-tautia!

Väsähtänyt

Oon kolmekymppinen nainen ja kärsiny vuosia mitä ihmeellisimmistä oireista. Välillä olo normaalimpi, välillä pahenee. Oon jo pitkään epäilly MS:ää. Kävin terveyskeskuslääkärillä pari päivää sitten ja kerroin kaikista oireistani. Teki pikaisen neurologisen testin ja sanoi ettei mulla ainakaan mitään neurologista sairautta ole. Teki masennustestin ja tulos oli normaali.
Itkin lähes koko lääkärikäynnin ajan kun kerroin oireistani. Tässä mun oireistoa...
Jatkuva väsymys, uupumus, ei mee levolla pois
Hengästyminen, raskas hengitys
Kävelyvaikeudet, huono kehon hallinta
Tasapainovaikeudet
Kömpelyys (jalat, kädet, tavarat tippuu, törmäilyä seiniin ja huonekaluihin ym.)
Kuuloyliherkkyys, säikkyminen
virtsavaivat, vatsavaivat
Ärtyneisyys
Mielialanvaihtelut
Päänsärky, silmäsärky
Lihasheikkous, lihasjäykkyys
Puhuminen joskus työlästä ja hieman epäselvää
Toisinaan lukeminen ja kirjoittaminen takkuista
Muistiongelmat
Huono keskittymiskyky
Huono lämmön- ja kylmänsieto
Huimaus
Rytmihäiriöt
Lihassärky
Puutumisoireet
Valonarat ja kuivat silmät
Unettomuus, heräily öisin
Joskus arkuutta kaulalla/leuan alla
Huono suuntavaisto

Eli aikamoinen lista erilaisia oireita. Oon lukenu tosi paljon MS-taudista ja oon melkein varma että mulla se on. Lääkäri laitto mut verikokeisiin jälleen kerran ja ei niissä tietenkään mitään näy taaskaan. Vaadinko sit vaan päästä esim. magneettikuvaukseen vai mitä? En jaksaisi olla jatkuvasti huolissani!

29

5227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mäsäläinen

      yksityiseltä neurologilta. Nopein tie tutkimuksiin

    • ex-kofeinisti

      Tuollaisia oireita voi tulla kofeiinin päivittäiskäytöstä, jos käytät kahvia, energiajuomia, kolajuomia, suklaata tms, lopeta se täydellisesti niin olet kunnossa muutamassa kuukaudessa.

      http://qmies.blogit.fi/

      • Väsähtänyt

        Jotenkin en nyt usko että tää kaikki johtuis kofeiinista. Mun kofeiinin käyttö on ihan kohtuullista, hieman kahvia/teetä ja välillä suklaata. En aio luopua ainakaan kokonaan näistä mun elämän pienistä nautinnoista. Uskon kuitenkin että liiallisesta kofeiinin käytöstä voi aiheutua tuollaisia oireita.
        Seuraavaks meen siis verikokeisiin ja ootan vastauksia ja jos ei selviä mitään, niin yritän päästä muihin tutkimuksiin ihan oman mielenrauhani takia.


      • ex-kofeinisti
        Väsähtänyt kirjoitti:

        Jotenkin en nyt usko että tää kaikki johtuis kofeiinista. Mun kofeiinin käyttö on ihan kohtuullista, hieman kahvia/teetä ja välillä suklaata. En aio luopua ainakaan kokonaan näistä mun elämän pienistä nautinnoista. Uskon kuitenkin että liiallisesta kofeiinin käytöstä voi aiheutua tuollaisia oireita.
        Seuraavaks meen siis verikokeisiin ja ootan vastauksia ja jos ei selviä mitään, niin yritän päästä muihin tutkimuksiin ihan oman mielenrauhani takia.

        Koska kofeiinin biotransformaationopeus vaihtelee yli satakertaisissa rajoissa, eikä herkkyys aineelle ole jokaisella sama, ei ole mahdollista määritellä liiallista käyttöä muuten kuin verikokeen ja oireiden perusteella. Koska sinulla on kofeiinimyrkytyksen oireita, ei kofeiini sovi elimistöllesi. On sinun itsesi käsissä, haluatko kestää päihderiippuvuutesi aiheuttaman sairauden oireet vai et.


      • tpi
        ex-kofeinisti kirjoitti:

        Koska kofeiinin biotransformaationopeus vaihtelee yli satakertaisissa rajoissa, eikä herkkyys aineelle ole jokaisella sama, ei ole mahdollista määritellä liiallista käyttöä muuten kuin verikokeen ja oireiden perusteella. Koska sinulla on kofeiinimyrkytyksen oireita, ei kofeiini sovi elimistöllesi. On sinun itsesi käsissä, haluatko kestää päihderiippuvuutesi aiheuttaman sairauden oireet vai et.

        uskoa tuota kofeiinin fiksoitunutta tyyppiä.
        Noilla oireilla MS-tauti ei kovin todennäköinen ole.
        Niskajännityskin voi ison osan oireista aiheuttaa.
        Ja googlaapas GAD, siihen oireet myös sopivat kuin nyrkki silmään.

        Worry and Apprehension
        Psychological arousal
        Fatigue,
        Autonomic overactivity
        Headaches,
        Muscle tension,
        Muscle aches,
        Difficulty swallowing, trembling,
        Twitching,
        Irritability,
        Other features like depression, obsessions, depersonalization.
        Sweating,
        Hot flashes,
        People with GAD may feel lightheaded or out of breath.
        They also may feel nauseated or have to go to the bathroom frequently.
        Individuals with GAD seem unable to relax,
        They may startle more easily than other people.
        They tend to have difficulty concentrating, too.
        Often, they have trouble falling or staying asleep.


      • ex-kofeinisti
        tpi kirjoitti:

        uskoa tuota kofeiinin fiksoitunutta tyyppiä.
        Noilla oireilla MS-tauti ei kovin todennäköinen ole.
        Niskajännityskin voi ison osan oireista aiheuttaa.
        Ja googlaapas GAD, siihen oireet myös sopivat kuin nyrkki silmään.

        Worry and Apprehension
        Psychological arousal
        Fatigue,
        Autonomic overactivity
        Headaches,
        Muscle tension,
        Muscle aches,
        Difficulty swallowing, trembling,
        Twitching,
        Irritability,
        Other features like depression, obsessions, depersonalization.
        Sweating,
        Hot flashes,
        People with GAD may feel lightheaded or out of breath.
        They also may feel nauseated or have to go to the bathroom frequently.
        Individuals with GAD seem unable to relax,
        They may startle more easily than other people.
        They tend to have difficulty concentrating, too.
        Often, they have trouble falling or staying asleep.

        GAD on yleisin kofeinismin oire, samoin niskajännitys.


    • tautinen

      " Oon lukenu tosi paljon MS-taudista ja oon melkein varma että mulla se on. "
      Mene nyt kuitenkin yksityiselle lääkärille tutkimuksiin, jos et tk:n kautta pääse eteenpäin asiassa, ennen kuin teet omia diagnooseja, tai päätelmiä.

    • kokemusta on

      On muitakin mahdollisuuksia. Ensimmäiseksi tuli mieleeni borrelioosi. Googlaa myös sen myöhäisoireista.

      Yksityiselle neurologille tietenkin pääsisi melko nopeasti ja hänen kauttaan magneettikuvaukseen joko nopeasti yksityisesti tai lähete neurologian poliklinikalle, jota kautta pääsisi muihinkin mahdollisesti tarvittaviin tutkimuksiin.
      Sinne kyllä on jonotusta, mutta selviäisi poliklinikkamaksulla. Siellä on myös parasta tietämystä.

      Terveyskeskuslääkärit ovat tunnetusti aika nihkeitä näiden lähetteiden kirjoittamisissa. Yrittää tietenkin voit.

      On sinulla ainakin oireita niin paljon, etten ymmärrä miksi et ole jo aikaisemmin hakeutunut kunnollisiin tutkimuksiin.

    • ononon

      Vaadi pääsyä neuroloogin vastaanotolle. Myös terveyskeskuksen kautta pääsee erikoislääkärille, vaadi siis lähete. Ota mukaasi tuo oirelista, että muistat vastaanotolla puhua monista eri oireistasi.

    • G_ina 35

      Olen 35-vuotias nainen ja olen kärsinyt -00 vuodesta samanlaisista oireista, kun sinä. Lisäksi minulla ollut kasvohermohalvaus, joka myös voi olla Ms:än oire. Muutoin kuulostaa liiankin tutulta. Minua on tutkinut vaikka kuinka moni lääkäri (myös neurologi) Kaikki on aina vain pistetty stressin piikkiin. On tutkittu mm. fibromyalgiaa, SLE:tä (sidekudossairautta) borrelioosia, kalsium-aineenvaihduntasairautta ja nivelreumaa. Tutkimuksia tehty niin, että pään ct, sekä jalkaterien,- sekä kämmenien isotooppikuvaus. Seuraavana ENMG. Moni lääkäri on sanonut, että nämä oireet sopivat aivan Ms-tautiin, miksi juuri ne tutkimukset jätetään tekemättä, joilla kyseinen sairaus voisi löytyä, eli pään,-ja selkäytimen magneetti, sekä selkäydinnestenäyte.. Aivan uskomatonta pompotusta, labroja toisen jälkeen ja lääkäreiden kommentit tyyliin "veriarvot, kun urheilijalla..." Ja epikriiseissä lukee "terve ja hyväkuntoinen nainen.." Mutta kun en ole, en tosiaan. Vaan monesti päivänmittaan käy mielessä, että kyse jostain tosi vakavasta etenevästä taudista ja tätä menoa menee liikuntakyky. Kyynelten määrä on suuri ja mieliala mennyt tosi apaattiseksi entisen iloisen luonteen sijasta. Kuinka kauan sinulla ollut kyseisiä oireita?!

      • ex-kofeinisti

        Jos kaikki on pistetty stressin piikkiin, niin onko mitattu kortisolitaso, entä adrenaliini? Onko sanottu, että kofeiinin päivittäiskäyttö vastaa ankaraa, ympärivuorokautista stressiä aivokemian kannalta ja aiheuttaa myös samoja sairauksia?


      • Väsähtänyt
        ex-kofeinisti kirjoitti:

        Jos kaikki on pistetty stressin piikkiin, niin onko mitattu kortisolitaso, entä adrenaliini? Onko sanottu, että kofeiinin päivittäiskäyttö vastaa ankaraa, ympärivuorokautista stressiä aivokemian kannalta ja aiheuttaa myös samoja sairauksia?

        Unohdin tuosta oirelistastani semmosen jutun, että välillä mulla on kädessä kosketusarkuutta, semmosta että sivelykin sattuu. En oo aiemmin sen kummemmin kiinnittäny noihin huomiota, mutta eilen aamulla alkoi oikeassa kädessä nuo tuntemukset ja arkuutta on kämmenessä ja käsivarressa kyynärpäähän asti. Alkoi myös särkeä eilen ja kun kävin illalla kävelylenkillä, alkoi pistellä. Tänä aamuna tuntui myös, että käsi on ihan voimaton, puristusvoima vähän kateissa. Luin että myös tämä voi olla yksi MS:n oireista. Myös oikea jalkapohja kipuilee välillä niin ettei kävelystä meinaa tulla mitään. Useasti kävelylenkeillä tulee jompaan kumpaan pakaraan nopea, tuikkaava kipu, niin että tuntuu kuin jalka menisi alta.
        Verikokeissa on nyt käyty ja vastauksia piti saada huomenna, mutta siirtyykin viikolla eteenpäin lääkärin sairastuttua. Odottelu ja epätietoisuus jatkuu. Vointi on niin huono, etten tiedä jaksanko töihin vielä viikon sairasloman jälkeenkään.
        G_ina 35:lle vastaan, että mulla on ollu jo vuosia näitä oireita vaihtelevasti. Itsekin on tullut monet kerrat itkettyä. Pakko ruveta vaan ite ottamaan asioista selvää kun ei lääkäreitä kiinnosta ja on kova huoli omasta terveydestä. Kaikille myös tiedoksi, että mulla on ensin ollut oireita ja sitten oon liittänyt ne mm. MS-tautiin. En siis ole ensin lukenut siitä ja alkanut "kuvitella" oireita itselleni.


      • ex-kofeinisti
        Väsähtänyt kirjoitti:

        Unohdin tuosta oirelistastani semmosen jutun, että välillä mulla on kädessä kosketusarkuutta, semmosta että sivelykin sattuu. En oo aiemmin sen kummemmin kiinnittäny noihin huomiota, mutta eilen aamulla alkoi oikeassa kädessä nuo tuntemukset ja arkuutta on kämmenessä ja käsivarressa kyynärpäähän asti. Alkoi myös särkeä eilen ja kun kävin illalla kävelylenkillä, alkoi pistellä. Tänä aamuna tuntui myös, että käsi on ihan voimaton, puristusvoima vähän kateissa. Luin että myös tämä voi olla yksi MS:n oireista. Myös oikea jalkapohja kipuilee välillä niin ettei kävelystä meinaa tulla mitään. Useasti kävelylenkeillä tulee jompaan kumpaan pakaraan nopea, tuikkaava kipu, niin että tuntuu kuin jalka menisi alta.
        Verikokeissa on nyt käyty ja vastauksia piti saada huomenna, mutta siirtyykin viikolla eteenpäin lääkärin sairastuttua. Odottelu ja epätietoisuus jatkuu. Vointi on niin huono, etten tiedä jaksanko töihin vielä viikon sairasloman jälkeenkään.
        G_ina 35:lle vastaan, että mulla on ollu jo vuosia näitä oireita vaihtelevasti. Itsekin on tullut monet kerrat itkettyä. Pakko ruveta vaan ite ottamaan asioista selvää kun ei lääkäreitä kiinnosta ja on kova huoli omasta terveydestä. Kaikille myös tiedoksi, että mulla on ensin ollut oireita ja sitten oon liittänyt ne mm. MS-tautiin. En siis ole ensin lukenut siitä ja alkanut "kuvitella" oireita itselleni.

        Tuo kosketusarkuus (allodynia) on yleistä monessa tilassa, ja voi esiintyä eri puolilla kehoa, kuten pakaroilla, reisissä, säärissä, vyötäröllä, ja jalassa oireilevan kihdin liepeillä. Olen itse nautiskellut oireesta 80-luvun alkupuolelta, kunnes poistin sen vuonna 2000, jonka jälkeen se palasi noin 5 vuoden kuluttua ja katosi taas kokonaan kun olin ollut noin vuoden täysin ilman kofeiinia.

        Ilmiö syntyy todennäköisesti aivorungossa, jossa on jostain syystä dopamiinireseptoreita huomattavasti enemmän kuin dopamiinia, ja siksi autonominen hermosto reagoi väärin hermoärsykkeisiin jollain tietyllä alueella. Minulla on oikeassa jalassa hermovaurio, joka toimi "siemenenä" tuollaiselle itseään ruokkivalle kierteelle. Se antoi alkuärsykkeen, johon aivot reagoivat kiristämällä oikean jalan lihaksia, joka heikensi berenkiertoa ja voimisti hermopinnettä, joka tuntui kipujen lisääntymisenä.

        Tuo äityi niin pahaksi, että lihaskrampit olivat aamuisin niin pahat, että en päässyt sängystä ilman apua, ylös pääsemiseen meni tunti ja siinä oli vaatteet hiestä ja naama itkusta märkänä. Loppuaikoina pääsin kävelemään pelkästään kepin kanssa hitaasdti, lyhyitä matkoja kerrallaan, kun oikea jalka oli notkea kuin metrin koivuhalko. Nyt olen täysin oireeton.

        Minun ms-oireeni johtuivat päihderiippuvuuden aiheuttamasta päihdesairaudesta, ja tämä olisi hyvä pitää mielessä, jos on ms-oireita ja käyttää kofeiinia. Kyllä kahvi hyvää on, mutta ei sen takia kannata elämäänsä pilata.


      • m u t t a
        ex-kofeinisti kirjoitti:

        Tuo kosketusarkuus (allodynia) on yleistä monessa tilassa, ja voi esiintyä eri puolilla kehoa, kuten pakaroilla, reisissä, säärissä, vyötäröllä, ja jalassa oireilevan kihdin liepeillä. Olen itse nautiskellut oireesta 80-luvun alkupuolelta, kunnes poistin sen vuonna 2000, jonka jälkeen se palasi noin 5 vuoden kuluttua ja katosi taas kokonaan kun olin ollut noin vuoden täysin ilman kofeiinia.

        Ilmiö syntyy todennäköisesti aivorungossa, jossa on jostain syystä dopamiinireseptoreita huomattavasti enemmän kuin dopamiinia, ja siksi autonominen hermosto reagoi väärin hermoärsykkeisiin jollain tietyllä alueella. Minulla on oikeassa jalassa hermovaurio, joka toimi "siemenenä" tuollaiselle itseään ruokkivalle kierteelle. Se antoi alkuärsykkeen, johon aivot reagoivat kiristämällä oikean jalan lihaksia, joka heikensi berenkiertoa ja voimisti hermopinnettä, joka tuntui kipujen lisääntymisenä.

        Tuo äityi niin pahaksi, että lihaskrampit olivat aamuisin niin pahat, että en päässyt sängystä ilman apua, ylös pääsemiseen meni tunti ja siinä oli vaatteet hiestä ja naama itkusta märkänä. Loppuaikoina pääsin kävelemään pelkästään kepin kanssa hitaasdti, lyhyitä matkoja kerrallaan, kun oikea jalka oli notkea kuin metrin koivuhalko. Nyt olen täysin oireeton.

        Minun ms-oireeni johtuivat päihderiippuvuuden aiheuttamasta päihdesairaudesta, ja tämä olisi hyvä pitää mielessä, jos on ms-oireita ja käyttää kofeiinia. Kyllä kahvi hyvää on, mutta ei sen takia kannata elämäänsä pilata.

        Mun mielestä toi sun oireidesi laajakirjoisuus ja hyvin tarkasti eritelty listasi kertoo aika paljon henkisen puolen ongelmista. Keho alkaa tuottaa niitä oireita joita pelkää. Oma äitini kuoli aivokasvaimeen, ja pari vuotta sen jälkeen minulla alkoi esiintyä täydellisesti aivokasvaimeen liittyviä oireita. Ja ne olivat todellisia. Tajusin kuitenkin yhtyden ja rauhoitin mieltäni, ja noin puolessa vuodessa ne oireet katosivat. Äitini eli puolisen vuotta diagnoosin jälkeen. Päättelin, että minäkin olisin jo siinä vaiheessa kuollut, joten kyse tuskin on aivokasvaimesta. Ja tästä on vuosia aikaa ja täällä porskutellaan.

        Itse kärsin ajoittaisista paniikkioireista ja ahdistuksesta. En syö lääkkeitä vaan yritän tulla itseni kanssa toimeen. Osana minua on myös sairauden pelot ja omituiset oireet aika ajoittain. Osa selittyy stressillä, osan kehoni luo peloista. Niskan jäykkyys lisää outoa sekavuutta, muistin ja ajatuksen heikkoutta, samoin stressi. Ahdistumista ei voi muuten mitata masennustestillä.


      • ex-kofeinisti
        m u t t a kirjoitti:

        Mun mielestä toi sun oireidesi laajakirjoisuus ja hyvin tarkasti eritelty listasi kertoo aika paljon henkisen puolen ongelmista. Keho alkaa tuottaa niitä oireita joita pelkää. Oma äitini kuoli aivokasvaimeen, ja pari vuotta sen jälkeen minulla alkoi esiintyä täydellisesti aivokasvaimeen liittyviä oireita. Ja ne olivat todellisia. Tajusin kuitenkin yhtyden ja rauhoitin mieltäni, ja noin puolessa vuodessa ne oireet katosivat. Äitini eli puolisen vuotta diagnoosin jälkeen. Päättelin, että minäkin olisin jo siinä vaiheessa kuollut, joten kyse tuskin on aivokasvaimesta. Ja tästä on vuosia aikaa ja täällä porskutellaan.

        Itse kärsin ajoittaisista paniikkioireista ja ahdistuksesta. En syö lääkkeitä vaan yritän tulla itseni kanssa toimeen. Osana minua on myös sairauden pelot ja omituiset oireet aika ajoittain. Osa selittyy stressillä, osan kehoni luo peloista. Niskan jäykkyys lisää outoa sekavuutta, muistin ja ajatuksen heikkoutta, samoin stressi. Ahdistumista ei voi muuten mitata masennustestillä.

        Ongelma on vain siinä, että minulla ei ole mitään henkisiä ongelmia, ei ole edes ollut, ennen kuin nuo fyysiset oireet olivat kestäneet lähes vuoden, vasta silloin alkoi ahdististuneisuus ja myöhemmin vaikea masennus. Fyysiset oireet alkoivat niskan jäykkyytejnä ja levisivät sitten koko kehoon, painottuen oikealle puolelle, eikä minulla ole ollut mitään sairauspelkoja, ennen kuin fyysisiä oireita oli ollut jo vuosia.

        Nyt kun olen ollut ilman kofeiinia yli 20kk, minulla ei ole mitään oireita, ei psyykkisiä, eikä fyysisiä. Lääketiede myös tietää kofeiinin aiheuttavan tällaisia oireita.


      • Väsähtänyt
        ex-kofeinisti kirjoitti:

        Ongelma on vain siinä, että minulla ei ole mitään henkisiä ongelmia, ei ole edes ollut, ennen kuin nuo fyysiset oireet olivat kestäneet lähes vuoden, vasta silloin alkoi ahdististuneisuus ja myöhemmin vaikea masennus. Fyysiset oireet alkoivat niskan jäykkyytejnä ja levisivät sitten koko kehoon, painottuen oikealle puolelle, eikä minulla ole ollut mitään sairauspelkoja, ennen kuin fyysisiä oireita oli ollut jo vuosia.

        Nyt kun olen ollut ilman kofeiinia yli 20kk, minulla ei ole mitään oireita, ei psyykkisiä, eikä fyysisiä. Lääketiede myös tietää kofeiinin aiheuttavan tällaisia oireita.

        Nyt olen saanut tietää verikokeitten tulokset ja kuten arvasinkin, niissä on kaikki kunnossa. Johtuuko siis kaikki lukuisat oireeni vaan korvien välistä tai kofeiinista?? Tällä hetkellä oon taas flunssassakin, varmaan jo kymmenes flunssa tän vuoden aikana. Huomenna soittoaika lääkärille, kyselen sitten mitä tässä pitäs tehä.


      • tiina333
        Väsähtänyt kirjoitti:

        Nyt olen saanut tietää verikokeitten tulokset ja kuten arvasinkin, niissä on kaikki kunnossa. Johtuuko siis kaikki lukuisat oireeni vaan korvien välistä tai kofeiinista?? Tällä hetkellä oon taas flunssassakin, varmaan jo kymmenes flunssa tän vuoden aikana. Huomenna soittoaika lääkärille, kyselen sitten mitä tässä pitäs tehä.

        mistäs päin olet... itse olen lääketieteellinen ihme vantaalta tutkimusrumbassa ...


      • tiina333
        tiina333 kirjoitti:

        mistäs päin olet... itse olen lääketieteellinen ihme vantaalta tutkimusrumbassa ...

        tahtois löytää näitä oireilevia täältä hesan ja vantaan suunnalta sais paasata oikein kunnolla oireista kun ei lääkärit kuuntele...


      • Väsähtänyt
        tiina333 kirjoitti:

        mistäs päin olet... itse olen lääketieteellinen ihme vantaalta tutkimusrumbassa ...

        Oon Keski-Suomesta. Mitäs tutkimuksia sulle on tehty/tehdään ja kärsitkö minkälaisista oireista itse?


      • tiina 333
        Väsähtänyt kirjoitti:

        Oon Keski-Suomesta. Mitäs tutkimuksia sulle on tehty/tehdään ja kärsitkö minkälaisista oireista itse?

        pää kuvattu nyt menossa huimaustutkimuksiin korvapuolelle 3 neurologia tavattu.


      • ex-kofeinisti
        Väsähtänyt kirjoitti:

        Nyt olen saanut tietää verikokeitten tulokset ja kuten arvasinkin, niissä on kaikki kunnossa. Johtuuko siis kaikki lukuisat oireeni vaan korvien välistä tai kofeiinista?? Tällä hetkellä oon taas flunssassakin, varmaan jo kymmenes flunssa tän vuoden aikana. Huomenna soittoaika lääkärille, kyselen sitten mitä tässä pitäs tehä.

        Kofeiini korvien välissä aiheuttaa kemiallisen epätasapainon lihassoluissa ja se aiheuttaa oireilua. Jos lopetat tykkänään kofeiininkäytön, syöt emäksistä sapuskaa ja nautit kalaöljyt, vitamiinit muut hyödykkäät aineet, poistuvat oireet alle kahdessa vuodessa, kun elimistösi puhdistuu sinne kertyneistä myrkyistä. Suomalaiset lääkärit eivät minun kokemukseni mukaan tiedä kofeiinista ja sen aiheuttamista vaivoista yhtään mitään.


    • annaleena1

      aika moni näistä oireista voi olla myös ylipainon syytä. (mutta sitähän ei saa ääneen sanoa.) Jos on ylipainoa, niin yritä vähän pudottaa ja katso, helpottaako. kaikille oireille ei välttämättä ole yhtä ja samaa selitystä, sairaudet eivät myöskään suojaa muilta sairauksilta.

      • Väsähtänyt

        Ylipainosta ei tosiaan ole kyse, oon normaalipainoinen, aiemmin hieman alipainoinen. Ehkäpä syy ei selviä koskaan, kuka tietää. Sit on vaan osattava elää epätietoisuuden kanssa.


      • Väsähtänyt
        Väsähtänyt kirjoitti:

        Ylipainosta ei tosiaan ole kyse, oon normaalipainoinen, aiemmin hieman alipainoinen. Ehkäpä syy ei selviä koskaan, kuka tietää. Sit on vaan osattava elää epätietoisuuden kanssa.

        Täällä taas. Mulla todettiin vähän aikaa sitten mykoplasma-bakteeri, ollut jo varmaan vuosia sekä keuhkoklamydia. Noi siis selittää varmaan ainakin osan mun oireista. Luin että mykoplasma voi aiheuttaa mm. neurologisia oireita. Lääkäriltä en oo saanu mitään infoa asiasta vaan oon itse lueskellu netistä. Nyt on 2 viikon lääkekuuri päällä. Mulla oli mykoplasma myös keväällä ja sain sillonkin 2 viikon lääkekuurin mikä ei sit selvästikään auttanu. Mutta jos mun oireilut vaan jatkuu, niin edelleen pyydän päästä neurologille jossain vaiheessa.


      • n
        Väsähtänyt kirjoitti:

        Täällä taas. Mulla todettiin vähän aikaa sitten mykoplasma-bakteeri, ollut jo varmaan vuosia sekä keuhkoklamydia. Noi siis selittää varmaan ainakin osan mun oireista. Luin että mykoplasma voi aiheuttaa mm. neurologisia oireita. Lääkäriltä en oo saanu mitään infoa asiasta vaan oon itse lueskellu netistä. Nyt on 2 viikon lääkekuuri päällä. Mulla oli mykoplasma myös keväällä ja sain sillonkin 2 viikon lääkekuurin mikä ei sit selvästikään auttanu. Mutta jos mun oireilut vaan jatkuu, niin edelleen pyydän päästä neurologille jossain vaiheessa.

        Onko sulta testattu kilpirauhasarvot? Kilpparin vajaatoiminta voi sekin aiheuttaa ison liudan erilaisia oireita...


      • Väsähtänyt
        n kirjoitti:

        Onko sulta testattu kilpirauhasarvot? Kilpparin vajaatoiminta voi sekin aiheuttaa ison liudan erilaisia oireita...

        On testattu kilppariarvot moneen kertaan ja niissä ei mitään.


    • mie vuan
    • MS tuttu yli 40 v.

      Hei! Kun selkäydinpunkiosta löytyy vasta-aineita niin voidaan varmistua onko kyseessä ms vai ei. Sitä et maininnut kirjeessä. Olen sairastanut ms-tautia yli 40 vuotta enkä koe olevani sairas. Hoidan terveyttäni mitä on vielä jäljellä suurimmaksi osaksi.

    • dgetwetwy

      Kallistuisin kilpirauhasen vjaatoimintaan. Olet käynyt kokeissa. Muistatko tulokset? Terveellä arvot pitäisi olla suurinpiirtein seuraavat: TSH 1-2, T4v 15-16. Otettiinko T3v? Entä vasta-aineet?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      142
      6328
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3828
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1985
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      26
      1796
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1488
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1478
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe