Tyär

Minanoita

mulla on murrosikhäinen
tyärhutura

välhiin mie huuan
pruuvaan praatata
sorrun jankutamhan
ootan vastaakhaan tuo

kappalheen aikaa
mie taas huomaan
hukkuhneeni kielikylphyyn

LOL, Daa, Cuul

17

502

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hitsi ....
      nyt en edes yritä murteella,sillä tyydyn
      vain lukemaan kerrontasi "huumoria"...
      niin olethan hyvällä päällä,etten minä
      huku nyt huutoosi - kielikylphyyn - oot

kyllä noitis runoinesi taipuu kuin se kuuluisa
      Koivuniemen herran pajunvitsa ennen muinoin.

Livenä - varmaankin tulipalopallon leimahdus !

• Minanoita

Tulipallon leimahdus totta tosiaan, minun oli pakko
        kirjoittaa tästä lapsukaisesta koska se tilanne tapahtumahetkellä muutenkin oli melkotavalla
        korni koska näiden "kansainvälisten" lyhenteiden jälkeen hän katsoi minua
        ruskeilla silmillään kovin happaman näköisenä ja kysyi kutakuinkin selvällä suomen kielellä: Mude hei, onks sulla kaikki muumit laaksossa??

Sanotaanko että noitis yrittää taipua, meänkieli huumorikielenä mahdollistaa
        kaikenlaista:)))

Dolan sinua kiitän näin perjantaina kolmestitoista:) Mutta vain hyvät mielessäni:)))))

• *MURUKULTA*

*nauraa* :DDD ö lot
      Hitsi näitä murre runoja! Ne on kuin pahinta ulkomaankieltä.
      Tiiä etes onko oikeipäin ne sanat *pyrskis*
      Mutta - asian sain kuin sainkin 'himaan',, ;)
      Eiköstä se ole niin, että jos haluaa pitää korkeaa verenpainetta,
      hommaa pari,,,okei yhden, teinin venymään tietsikan ääreen....
      Esim. oooikein syyyvään hengitys tekee hyvää keuhkoille ja verenkierrolle,
      niitähän tulee hyvinkin voimakkaana, kun et enää keksi mitään,
      millä se reakois ihmisten puheeseen, saati näyttäs elonmerkkejä, että on samalla tajunnatasolla.
      Ja viiiiiimein kun jotain tapahtuu,,, se on joko katse - joka mykistää tai lakooninen lausahdus -
      ja sulla lyö tyhjää, että ''HÄ! Mitä tässä tapahtuu..?''
      Joo - Mutta Noita, puristuksesta syntyy timantti,,- Viisautta viisautta -
      ja myöhemmin,, hionta tuo esiin sen lopullisen kauneuden! ;)
      Voima olkoon kanssasi...ja Hymyä...En sano...Sanon sittenkin.... No, en enkä sano... Pyllyyn! :O

• Minanoita

Nimenomaan se venyminen tietsikan ääressä sieppaa minua äärettömästi, kuulo on otettu
        pois päältä ja makaroonimainen velttous on vallannut koko lapsen...Pistävä katse joka juuri ja
        juuri viitsitään ruudulta nostaa jos ihan pakko on, meillä on kertynyt näitä yhden sanan lausahduksia jo liuta
        sanasta huoks lähtien, jou on jo hiukan hiipumassa, daa taas kovassakin nousussa...(helkkari mie tiiä mitä ne kaikki edes tarkoittaa:( ....emh(ei mitään hajua) on kovassa huudossa täällä meil nykyään ja epäilyt siitä onko esim mulla kaikki inkkarit kanootissa.. (huokaa, kyllä tää teinikieli on raivostuttavaa ei voi muuta sanoa ja hupaisaa toisesta syrjästä, myöntää täytyy että olen monta kertaa salaa nauranut niin että kyyneleet melkein ollu silmissä...

Sinua hymyillen kiitän (tulen myöh. käymään runossasi nyt miul on kiirus:)))

• jussi hates jazz

juu nii, on se hyvä tietää noit sanoja ettei kävis niin, että menee ja nyökyttää jollekin asialle, mistä ei ymmärrä hölkäsen pöljäystä ;)

http://koti.mbnet.fi/joyhan/index.html

hatskit jubinat eli juitsut teillä ;)

• Minanoita

Tuo sanakirja on äärettömän käyttökelpoinen, nyt mie voin harjoitella liudan
        näitä kamalia sivistyssanoja ja olla jopa edelläkävijä meidän perheessä uusilla raikkailla
        lyhenteillä:)))
        Sinulle unesta herännyt kiitokseni ja oikein kivaa lauantaita=)))

• Mulla ei ole laivassani yhtään tyärtä,
      mutta laivapoikia pilvinpimein.
      Ja voin sanoa, että ne murahdukset joita päähuivin alta kuuluu (jos kuuluu)
      eivät ole tuon ymmärrettävämpiä;)

LOL

• Minanoita

Mitä, mie olen ollut ihan siinä luulossa että siun laivapojat rupattelevat
        mitä mukavimpia asioita??Näin sitä sitten erehtyy, onneksi murrosikä ehkä jonakin
        päivänä menee ohi....

Sinua oikein paljon kiitän=)))

• verditti

Joo, kyllä se on niin, ettei meänkieli ole runoilijan kieli.
      Tai mitä tuo sitten liekin. Molemmilla puolin väylää tuota puhutaan,
      Ruotsin puolella tosin vielä rujommin.
      Ymmärrän täysin murrettasi, sillä olen viettänyt lapsuuteni ja osan
      nuoruuttani jokivarressa. Jopa niin, että pystyn huomauttamaan sinulle
      puuttuvasta t:stä jankuttaa sanassa.
      Enpä juurikaan ole nähnyt tätä kirjoitettuna muuta kuin Haatasen Martan
      pakinoissa. Mutta siitä on kauan. Itse en, äitini lähtökohdista johtuen,
      puhunut murretta.

Käännä runosi suomeksi, niin saat kiitokset!

• Minanoita

Sehän on tieten niin että yksi tykkää maksalaatikosta, toinen pässinkiveksistä:),
        kahtahan mie en vaiha, toinen on satunnainen runoilu ja toinen meänkieli..
        Epähuomiossa ja kiireellä voi joskus teet tippua matkasta mutta haitanneeko tuo mithän..
        ja tiedätkös olen joskus harkinnut että kirjoittaisin näihin jonkinmoista suomennusta rinnalle, mutta
        veisikö se sielun runoiltani, kukapa tietää, mutta miettiny mie olen tälläisia...Sinua kamalan paljon kiitän
        ruottiksi,suomeksi ja meänkieleks:)))

Terkuin: Tää rujo noita toiselta puolelta väylää=)))

• Zakuskat

Määhä sanosi et sää oot ko muumi mu vehrees laaksos.

Ei hitto! Mä en muista milloin olisin räjähtänyt nauruun näillä saiteilla, mutta tuo muumijuttu meni ihan himmeenä sisään ja pudotti astiat lattialle. Itse runosta en ymmärrä juuri mitään, mutta siinä sen viehätys juuri piilee - on tyylikästä olla salaperäinen ja epäselviö. Noitamaista.

Mä fundeeraan nyt jotain aamusafkaa ja kaffee, tuoremehua ja pekonia, paistettua sipulia ja aurinkosalaattia, kanamunaa (kotkot) ja puhdasta sienisalaattia. Olen uuvuksissa, joussut ja paininut mahdottomien ongelmien kanssa.

- aamutorven töräytys -

Eikö Jyväskylässä ole joku iltasoitto, joku vetopasuuna-tsydeemi? Mä musittelisin niin.

• Minanoita

Tahtoo olla pikku Myy, se ois Ihquuuu!! Muumit on ihan autstökstöks (kulunut rojukoppaan heitetty ilmaisu jo, onneksi) ja niillä ei taatusti ole kaikki inkkarit kanootissa vai mitä oot mieltä? Tiedätkös, se muumi juttu juuri sillä pistävällä ja halveksivalla ilmeellä tehostettuna upposi minuunkin kuin tuhannen volttia,naamani ei millään meinannut pysyä peruslukemilla
        oli työ ja tuska peruuttaa pois sieltä huoneesta ja painua vessan ovien taakse nauramaan! Eikö se oo ainut lohkaisu, joukossa on muitakin, ehkäpä teen niistäkin jonakin päivänä runon....meänkielelä tiätty tai sitten jopa ilman, hmm antaa katsoa nyt=)) Sinua kiitän ihan mahdottoman pal!

Mää töräytän aamutorvea vasta ny, olin nimittäin valvomassa ja meen kait tänäänkin vai menenkö, kröhm..
        Älä anna niitten mahdottomien ongelmien lannistaa itseäsi vaan ilmottaudu ihmeessä sinne vetopasuunakurssille ja eiku soittamaan huolet ilmoille..(no kyl sie tiiät mitä mie tarkoitin:)

(rutistushymiö:)

• Murrosmyrskyä
      äänijänteet molemmin puolin
      olleet meilläki lujilla

Pihtipielet tärisseet
      putooko ovi
      usein olen katsellu

Minänoita
      nyt jo jaksan hymyillä, joskus ollu ihan itkun paikka
      tyttö riuhtoo siipiään irti äidin kädestä, sattuu ymmärrän

Voimia rakkauden asein

• Minanoita

Tuo oli todella hyvä: Tyttö riuhtoo siipiään irti äidin kädestä..Jotenkin niin kovin hellyttävä ilmaisu..ja niin totta:) Joskus tuntuu kun on kunnon rytinät päällä ettei jaksais millään aseilla mutta eteenpäin on menty päivä kerrallaan.Ovenkarmit rytisee ja poppi paukkuu( onneksi on nykysin nää mp3 soittimet, melua ei tarvitse niin kovin usein kuunnella:))
        Liisa sinua ilahduttavasta palautteestasi haluan sydämestäni kiittää ja hyvää lauantaita sinulle sinne:))))

• *laudi*

Ja paukkuu.. se poppi ja seinät :(
      Eikä mude ymmärrä yhtikäs mittään
      Mie oon kuulemma kalkkis :/
      ..niin se jankutus :( Voi kuule ku tietäsit!

• Minanoita

Meillä katto, seinät ja räppi:))
        Ja kai se niin menee että vanhemmat ovat aina
        jossakin vaiheessa lastensa mielestä kalkkiksia jotka eivät
        tajuuuuu:)

Laudi, ihanaa kun poikkesit, sinua kiitän=)))

• Laudi
        Minanoita kirjoitti:

Meillä katto, seinät ja räppi:))
        Ja kai se niin menee että vanhemmat ovat aina
        jossakin vaiheessa lastensa mielestä kalkkiksia jotka eivät
        tajuuuuu:)

Laudi, ihanaa kun poikkesit, sinua kiitän=)))

kanssa sukset jatkuvasti ristissä :/
        Jokka selviää tästä kaikesta kunnialla
        huokasevat.. luulen syvään :))))
        Ja osaavat arvostaa sitte tuulen
        huminaa korvissa :))) ja rauhaa

kiitos ittellesi !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7659
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1903
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1880
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1613
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1545
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      978
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      910
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      799
    10. Mahabharata oli ensimmäinen maailmansota

Toinen maailmansota oli oli vuosina 1914–1918
      Hindulaisuus
      241
      767
    Aihe