ROKOTTEESTA KIELTÄYTYJÄT PAKKOHOITOON

RISIKKO SUUNNITTELI

OTE RISIKON VASTUKSESTA PASTORI OINOSEN KYSYMYKSEEN:

Hallitus on ryhtynyt toimiin jo ennen influenssa A (H1N1) -epidemian tuloa Suomeen varautuakseen influenssapandemiaan. Kansallinen varautumissuunnitelma influenssapandemiaa varten on laadittu sosiaali- ja terveysministeriön johdolla yhdessä muiden hallinnonalojen kanssa. Se valmistui vuonna 2006. Suunnitelmassa on yksityiskohtaisesti esitetty, miten toimitaan influenssapandemian eri uhkavaiheissa (2-5) sekä itse pandemiatilanteessa (6). Suomessa toimitaan kansallisen varautumissuunnitelman mukaisesti soveltaen sitä vallitsevaan tilanteeseen.
Nyt leviämässä olevan influenssa A (H1N1) osalta WHO ilmoitti 11.6. siirrytyn vaiheeseen 6, joka tarkoittaa pandemiaa eli maailmanlaajuisesti levinnyttä tautia, ottamatta kantaa taudin vakavuuteen. Tässä vaiheessa taudin leviämistä maailmassa ei voi estää, ainoastaan hidastaa. Suomessa siirryttiin influenssan rajoittamisvaiheesta (2-5) lieventämisvaiheeseen (6) hieman myöhemmin eli 27.7.2009, jolloin influenssa A (H1N1) poistettiin tartuntatautiasetuksessa (786/1986) olevasta yleisvaarallisten tartuntatautien luettelosta, johon se oli tarkoituksenmukaista sisällyttää siinä vaiheessa, kun tartuntatautilain mukaisista poikkeustoimenpiteistä oli vielä hyötyä taudin leviämisen estämiseksi. Tässä vaiheessa ei enää voida yksittäisten tautitapausten eristämisellä estää taudin leviämistä. Taudin sisällyttäminen tartuntatautilain nojalla yleisvaarallisten tartuntatautien luetteloon merkitsee sitä, että kun kysymyksessä on epäily luettelossa olevaan tautiin sairastumisesta, viranomaiset voivat poikkeuksellisesti puuttua yksilön perusoikeuksiin rajoittamalla yksilön vapautta ja henkilökohtaista koskemattomuutta muun muassa tahdosta riippumattomaan hoitoon määräämisellä tai rajoittamalla liikkumisvapautta. Kun poikkeustoimenpiteistä ei enää ole hyötyä epidemian levittyä laajemmin, on tarkoituksenmukaista siirtyä eristämisen ja jäljittämisen sijasta toimintalinjaan, jonka avulla pyritään hoitamaan sairastuneet ja lieventämään epidemian yksittäisille potilaille, väestölle ja koko yhteiskunnalle aiheuttamia haittoja.

3

135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xzfcvsdfb

Sikanuhako varallinen? Hini-rokote eli Nukku-tikkuko (miksi se elokuussa 2010 paljastui) vaaraton ja välttämätön? Hiemanko nolottas nyt se kuohkaaminen. Salli mun naurahtaa. hahahahahahhahahhahahahahahhaahahhahaaaaaaaaahhahahahahahhhhahahhahahahahahhahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahhahahahahahahahah

• Jhyyguggjk

Kaatumis- ja putoamistapaturmiin kuolee Suomessa noin 1000 henkilöä vuodessa ja lähes saman verran myrkytyksiin. Kyllä pitäisi lumi, tikapuut ja sienet lailla kieltää! Samalla pitäisi myös THL:llää vastan nostaa syyte kun suosittelee ihmisille arkiliikuntaa! Toisaalta, suurin osa väkivallasta tapahtuu omassa kodissa, joten eihän tännekään uskalla jäädä. Pitäisi antaa Marttaliitolle julkinen nuhtelu kun kerran vääristelevät kodin merkitystä turvasatamana. Entäs sitten viherpiipertäjät? Haluavat puhdistaa Suomenlahden. Eikö yli sata hukkunutta vuodessa riitä? Koiraakin mainostetaan ihmisen parhaana ystävänä, mutta kuinka monta vammaa on piskit ihmisille aiheuttanut? No pääseepä lääketeollisuus myymään laastareita. Salaliitto ilmiselvä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      59
      1174
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      11
      840
    3. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      75
      795
    4. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      634
    5. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      83
      603
    6. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      33
      537
    7. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      532
    8. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      36
      524
    9. Hurmasit sitten minut

kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.
      Ikävä
      43
      503
    10. Tietysti olen varovainen,

ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä
      Ikävä
      40
      501
    Aihe