Mikä on Alzheimerin tauti ?

huolestunut omainen

Hei ! 72 vuotiaalla isoäidilläni todettiin keskivaikea alzheimerin tauti. Tiedän jotain kyseisestä sairaudesta ja olen hakenut tietoa esim netistä mutta haluaisin tietää ja kuulla ihan arkielämän tarinoita tämän kammottavan sairauden tiimoilta. Paljon olisi kysymyksiä mutta aivan liian vähän vastauksia...Kuinka tämä tauti esim etenee ?

8

1099

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin meillä...

      äitini 76 v myös näkee harhoja, minä(hänen poikansa), sekä naapurit olemme irvistelleet hänelle. Minä olen kävellyt vanhempieni talon takana, enkä ole edes tehvehtinyt äitiäni. Olen käynyt luvatta heidän varastossaan nuuskimassa jne. Kaikki tämä tietysti kuvittelua. Vastaan ei voi sanoa, koska silloin hän suuttuu.
      Äitini piillottaa nykyään isäni sekä oman lompakonsa, niin ettei niitä löydy pariin päivään. Puhelinluettelo myös häviää aika ajoin, koska isäni muka soittelee muille naisille...
      Isäni ei saisi poistua talosta yksin, koska hän menee seurustelemaan jonkun äitini nuoruudessa tunteman naisen kanssa, todellisuudessa tämä äitini mainitsema henkilö on kuollut aikoja sitten.

      Dementtiahoitajan (1kpl) käydessä vanhempieni luona, äitini ihmettelee jälkikäteen, että miksi heitä oli niin monta heillä ja miksi osa heistä nuuski hänen kaappejaan.

      Vieriden käydessä heillä, äitini osaa käyttäytyä melko hyvin, hän kiertelee kysymykset, joita ei ymmärrä ja huumorilla/nautulla peittää vaikeat kysymykset.

      Isäni nukkuu suuren osan päivistä, koska ei jaksa kuunnella äitini kiukkukohtauksia ja syytöksiä, vaikuttaa siltä, että hän(isäni) on masentunut tilanteesta. Hän ei myöskään jaksa seurata enää, että ottaako äitini lääkkeet ajallaan, joka taas huonontaa äitini tilannetta entisestään.
      Nyt tässä vaiheessa on tilanne auki, että miten menetellään jaksossa ja sitä mietitään nyt dementtiahoitajan kanssa. Seuraava vaihe on varmaankin, että äitilläni puhekyky, kävely jne. heikkenee, nyt hän kuitenkin vielä siivoaa ja laittaa ruokaa, joka päivä.

      • Näin meillä...

        Siis vieraiden käydessä...
        Huumorilla/naurulla.... Kirjoitusvirhe... Alkavaa dementtiaa ilmeisesti tämäkin :)


      • lähärinro2

        siis ei dementia nyt mielestäni ihan noin etene. On tossa pitkä toi vaihe, että ollaan kotona ja hyvissä voimissa. Että pikemminkin tulee pilalle menneitä kattiloita ja joulukortit menee vanhoihin osotteisiin. Oiskohan mahdollista aloittajan mummolle että mummo menisi intervallijaksolle johonkin, koska tilanne näkyy olevan jo sietämätön paapalle. Täytyisi kyllä laittaa omat ruokansa, ettei unohtuisi.

        Tällaisessa tapauksessa olisi hyvä jakaa lääkkeet dosettiin viikoksi ja kontrolloida sitten ensiviikolla. Jos kokee itse, ettei pysty, niin ottaa kotish:n kerran viikossa.

        Kotoa lähteminen on joskus vähän riskaapeliä jo. Voi mennä väärään junaan tai ei löydä kotiin kun on jossain kauempana.

        Joskus vielä siinkin vaiheessa kun jalat toimii, unohtuu sanojen merkitys ja yhteys. Esim. lähtee ulos, vaikka lapussa lukisi -älä mene ulos.

        Kannattaa tosiaan antaa mummolle tätä ulkopuolisten nuuskijoiden siedätyshoitoo. Mutta toki te itse haluatte myös pitää häneen yhteyttä !!!


    • kantapään kautta

      Ensin unohtuu pikkuasioita. Uusien asioiden omaksuminen loppuu. Seuraavaksi etsitään tavaroita, joko piilotettuja tai muuten vain hukattuja. Osalla tulee esiin vainoharhaisuutta ja epäluuloja, kotisairaanhoito myrkyttää ja naapuri varasti kotiavaimet. Sitten alkaa hävitä taitoja - ei onnistu kahvinkeitto, ei pyykinpesu, ei lukeminen, ei pesulla käynti. Kotia ei löydy, eikä kotona löydä esim. vessaan tai vaatekaapille. Puheet menee sekaviksi, osa jutuista on satuja ja tarinoita. Nälän, janon ja vessahädän tunnistamien ei toimi. Syöminen ei onnistu, kun ruoka ei kiinnosta eikä sitä tunnista syötäväksi. Tutut lakkaavat olemasta tuttuja ja omaiset muuttuvat vieraiksi. Lopulta menee puhekyky, sanat sotkeutuvat toisiinsa ja menettävät merkityksensä, kunnes puhuminen loppuu kokonaan. Liikuntakyky rapistuu tässä matkan varrella, kunnes katoaa. Ja lopulta kuolema vapahtaa.

      Tämä on katkera tie omaisille, mutta potilas itse voi kokea vielä loppumetreilläkin iloa ihan pienistä asioista. Ruoka voi maistua hyvältä suussa, vaikka se on menettänyt muuten merkityksensä. Kosketus tuntuu hyvältä, vaikkei koskettajaa tunnistakaan. Tuttu laulu tuo iloa, vaikka ei itse pysty laulamaan.

      Ja muistaa pitää, että elämää eletään päivä kerrallaan. Huonossakin päivässä voi olla hyviä hetkiä, eikä kunto romahda kerralla vaan pikku hiljaa vuosien mittaan.
      Itse olen havainnut hyväksi mennä virran mukana. Kun jokin taito unohtuu, sitä on turha murehtia, vaan eksitään keino hoitaa homma toisin. Kun jutut on höpöjä, annan höpöttää ja vaihdan hetken päästä puheenaihetta. Jos jokin ahdistaa, jankutan vain, että minä hoidan sen, älä huoli - vaikken saisi selvää mistä puhutaan. Myötäillen ja vaivihkaa ohjaillen pääsemme molemmat vähemmällä.

    • Veteranfan

      Alzheimer ja dementia johtuvat mitä ilmeisemmin D-vitamiinin puutostilasta.Vähän sama asia kuin autismissa,joka myös johtuu osittain D-vitamiinin puutoksesta,näin ainakin kirjoitetaan kirjassa "Kunnon Salat",jossa kerrotaan todella tärkeää asiaa kaikkeen terveyteen liittyvää salattua tietoa.Kannattaa lukea kyseinen kirja.

      • salaseurapyh

        paskanmarjat sanon minä....miksei alzheimersairastavat parane sitten jos saavat jytyannoksen d-vitamiinia...hah....slasaurat juupa.tervetuloa tutustumaan alzheimerarkeen,meen matkoille siksi aikaa ,sais edes lomailla


      • Veteranfan
        salaseurapyh kirjoitti:

        paskanmarjat sanon minä....miksei alzheimersairastavat parane sitten jos saavat jytyannoksen d-vitamiinia...hah....slasaurat juupa.tervetuloa tutustumaan alzheimerarkeen,meen matkoille siksi aikaa ,sais edes lomailla

        Tuo kuulostaa lääketehtaan johtajan jorinalta!
        D-vitamiinien vaikutuksia ei ole edes testattu,koska terveydenhallinto jostain syystä vastusti D-vitamiinien käyttöä,ilmeisesti koska lääketehtaat ei voi patentoida vitamiinilisiä ja täten eivät saa voittoa lisäravinteista.Suomessa ei saada tarpeeksi D-vitamiinia talven takia.
        Nykyinen D-vitamiini suositus on 7,5 milligrammaa,vaikka annostus voisi olla kymmenkertaisesti suurempi.Terveydenhallinto kertoo tai väittää D-vitamiinien aihettavan myrkytysoireita.
        Mutta kuka auringonpalvoja olisi kuollut liialliseen D-vitamiinin saantiin auringosta???
        Ei ole vielä kuollut kukaan liialliseen D-vitamiini annostukseen,kyllähän siitä olisi kirjoitettu isot jutut lehtien palstoilla.


      • Alzheimer ei parane
        Veteranfan kirjoitti:

        Tuo kuulostaa lääketehtaan johtajan jorinalta!
        D-vitamiinien vaikutuksia ei ole edes testattu,koska terveydenhallinto jostain syystä vastusti D-vitamiinien käyttöä,ilmeisesti koska lääketehtaat ei voi patentoida vitamiinilisiä ja täten eivät saa voittoa lisäravinteista.Suomessa ei saada tarpeeksi D-vitamiinia talven takia.
        Nykyinen D-vitamiini suositus on 7,5 milligrammaa,vaikka annostus voisi olla kymmenkertaisesti suurempi.Terveydenhallinto kertoo tai väittää D-vitamiinien aihettavan myrkytysoireita.
        Mutta kuka auringonpalvoja olisi kuollut liialliseen D-vitamiinin saantiin auringosta???
        Ei ole vielä kuollut kukaan liialliseen D-vitamiini annostukseen,kyllähän siitä olisi kirjoitettu isot jutut lehtien palstoilla.

        Vaikka D-vitamiini on kyllä tärkeä ravinnonlisä meille kaikille täällä pohjolan pimeydessä,
        valitettavasti Alzheimerin tautiin sillä ei ole pareantavaa tai edesauttavaa vaikutusta.
        Oma äitini on syönyt vuosia 20 mg päivässä eikä se ainakaan hänen kohdallaan ole pysäyttänyt taudin etenemistä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe