malarialääkkeet

lumi

Hei,
onko kellään kokemuksia Lariamista tai Malaronesta? Olen lähdössä pariksi kuukaudeksia pahalle malaria-alueelle ja haluaisin päästä elävänä takaisin. Onko totta että Malaronea ei voi syödä yli kuukautta? Onko kokemuksia?

8

1920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeiltu

      Kokemusta on Lariamista kahteen otteeseen. Mitään haittoja ei tullut ilmi. Myöskään matkakumppaneilla ei ollut ongelmia vaikka etukäteen miettivät uskaltavatko ottaa Lariamia.

      Itse olen aloittanut Lariamin ottamisen kaksi viikkoa ennen lähtöä, jotta jos tulee sivuvaikutuksia, niin ehtii vaihtaa lääkitystä.

      Yhtä tärkeää, ellei tärkeämpää kuin estolääkitys on suojautuminen hyttysenpuremilta. Siihen TÄYTYY kiinnittää huomiota. Mutta silti ei kannata olla hysteerinen vaan nauttia lomasta. Vaikka hyttynen pistäisikin, niin malarian saaminen juuri siitä hyttysestä on tuuripeliä. Itseäni on Afrikassa pistänyt hyttyset vaikka suojauduin, mutta malariaa ei tullut. Oma hyttysverkko on hyvä hankinta, jos et ole varma onko majoituspaikassa moskiittiverkot sängyn päällä.

      Lariamista liikkuu juttuja monia, saattaa osa pitää paikkansa, mutta ei kaikki. Ja ei kannata lähteä itse kuulostelemaan koko ajan, josko tänänään niitä sivuvaikutuksia tulee. Ne tulee jos on tullakseen.

      Maladronesta ei ole kokemusta, enkä osaa yhtään sanoa maksimipituudesta. Vieläkö on eritysluvalla saatava lääke?

      Minne päin olet matkalla?

      • Nähnyt ja kokeillut

        Kokemusperäisenä mielipiteenäni on, että lariamin käyttöä kannattaa tarkoin harkita. Jos luet ohjeista lääkkeen mahdolliset sivuvaikutukset, ymmärrät hyvin miksi.

        Oma kokemukseni tropiikissa asuneena on, että suurella osalla käyttäjistä jonkinlaisia sivuvaikutuksia on ollut. Sivusta seuranneena tavalliset oireet ovat olleet hajamielisyys ja jonknilainen hitaus. Käyttäjät eivät omasta mielestään varsinkaan lomalla ollessan tällaista ole havainneet. Yleinen toteamus jonkun outoon käytökseen olikin - se syö varmasti lariamia. Aika usein tämä osui oikeaan.

        Kun sitten itse jouduin käyttämään lariamia, havainnot olivat samansuuntaiset. Olo oli rento ja mukava aina siihen saakka, kun piti ruveta tekemään töitä. Tällöin huomasin, että keskittymiskyky oli pahasti hukassa. Lopetinkin syömisen ja nyt käytän tarvittaessa aina malaronea.

        Huomaa, että sivuvaikutukset eivät välttämättä aina ilmene ensimmäisen pillerin jälkeen vaan saattavat tulla myöhemminkin. Oman kokemukseni mukaan vaikutukset tehostuivat joka kerta kun uuden pillerin otti.


      • Nomad
        Nähnyt ja kokeillut kirjoitti:

        Kokemusperäisenä mielipiteenäni on, että lariamin käyttöä kannattaa tarkoin harkita. Jos luet ohjeista lääkkeen mahdolliset sivuvaikutukset, ymmärrät hyvin miksi.

        Oma kokemukseni tropiikissa asuneena on, että suurella osalla käyttäjistä jonkinlaisia sivuvaikutuksia on ollut. Sivusta seuranneena tavalliset oireet ovat olleet hajamielisyys ja jonknilainen hitaus. Käyttäjät eivät omasta mielestään varsinkaan lomalla ollessan tällaista ole havainneet. Yleinen toteamus jonkun outoon käytökseen olikin - se syö varmasti lariamia. Aika usein tämä osui oikeaan.

        Kun sitten itse jouduin käyttämään lariamia, havainnot olivat samansuuntaiset. Olo oli rento ja mukava aina siihen saakka, kun piti ruveta tekemään töitä. Tällöin huomasin, että keskittymiskyky oli pahasti hukassa. Lopetinkin syömisen ja nyt käytän tarvittaessa aina malaronea.

        Huomaa, että sivuvaikutukset eivät välttämättä aina ilmene ensimmäisen pillerin jälkeen vaan saattavat tulla myöhemminkin. Oman kokemukseni mukaan vaikutukset tehostuivat joka kerta kun uuden pillerin otti.

        Itselläni on hieman samanlaisia kokemuksia Lariamista. Napin ottamisen jälkeen nukuin seuraavat kaksi yötä todella levottomasti. Muita sivuoireita ei minulla ilmennyt.

        Malaronea voi aivan hyvin syödä pitempiäkin ajanjaksoja kuin kuukausi. Esimerkiksi Jenkkityöntekijöille täällä Länsi-Afrikassa annetaan automaattisesti malaronea mukaan ja jotkut tuntemani henkilöt ovat popsineet niitä jopa vuosia. Syy minkä takia esimerkiksi suomalaiset yritykset eivät mielellään anna työntekijöilleen Malaronea Lariamin sijasta johtuu hinnasta. Malaronen hinta on moninkertainen verrattuna muihin malarianestolääkkeisiin. Lääkettä ei myöskään ole vielä tunnustettu EU:n alueella...

        Kannattaa myös pitää mielessä, että mikään malarialääke ei läheskään sataprosenttisesti estä mahdollisuutta saada malariaa! Hyttysmyrkyt ja oikea vaatetus on syytä pitää mielessä. Jos loinen kuitenkin pääsee iskemään, niin se on kuitenkin täysin hoidettavissa eli oireiden ilmaantuessa testiin!!!


      • xxx
        Nomad kirjoitti:

        Itselläni on hieman samanlaisia kokemuksia Lariamista. Napin ottamisen jälkeen nukuin seuraavat kaksi yötä todella levottomasti. Muita sivuoireita ei minulla ilmennyt.

        Malaronea voi aivan hyvin syödä pitempiäkin ajanjaksoja kuin kuukausi. Esimerkiksi Jenkkityöntekijöille täällä Länsi-Afrikassa annetaan automaattisesti malaronea mukaan ja jotkut tuntemani henkilöt ovat popsineet niitä jopa vuosia. Syy minkä takia esimerkiksi suomalaiset yritykset eivät mielellään anna työntekijöilleen Malaronea Lariamin sijasta johtuu hinnasta. Malaronen hinta on moninkertainen verrattuna muihin malarianestolääkkeisiin. Lääkettä ei myöskään ole vielä tunnustettu EU:n alueella...

        Kannattaa myös pitää mielessä, että mikään malarialääke ei läheskään sataprosenttisesti estä mahdollisuutta saada malariaa! Hyttysmyrkyt ja oikea vaatetus on syytä pitää mielessä. Jos loinen kuitenkin pääsee iskemään, niin se on kuitenkin täysin hoidettavissa eli oireiden ilmaantuessa testiin!!!

        Itse aloitin Lariamin 3 vko ennen lähtöä, jotta mahdollisesti sivuoireiden ilmaantuessa lääkitys voitaisiin vaihtaa. Muita sivuoireita ei ilmaantunut, kuin se että pari tuntia Lariamin ottamisen jälkeen oli taju täysin kankaalla. Muutaman tunnin unien jälkeen kaikki ok! Ajatukset toimi ja ainakaan itse en havainnut mitään hitautta tai muuta mistä on varoiteltu.
        Toki kaikki reagoi yksilöllisesti, mutta itse suosittelen että jätät lääkkeen oton iltaaikaan ennen nukkumaan menoa. Sen verran oudoissa ja hankalissa paikoissa sitä tuli nukuttua matkan varrella Lariamin takia.
        Toinen käyttämäni malarialääke Heliobar oli sitten aivan päin vastainen vaikutukseltaan. Unta ei meinannut saada millään ja sitten kun sai, ei unen laatu ollut kehuttavaa.
        Parempi suojautua ja kärsiä pienistä vaivoista kun saada sitten isompi paha riesaksi.


      • Mal Aria
        xxx kirjoitti:

        Itse aloitin Lariamin 3 vko ennen lähtöä, jotta mahdollisesti sivuoireiden ilmaantuessa lääkitys voitaisiin vaihtaa. Muita sivuoireita ei ilmaantunut, kuin se että pari tuntia Lariamin ottamisen jälkeen oli taju täysin kankaalla. Muutaman tunnin unien jälkeen kaikki ok! Ajatukset toimi ja ainakaan itse en havainnut mitään hitautta tai muuta mistä on varoiteltu.
        Toki kaikki reagoi yksilöllisesti, mutta itse suosittelen että jätät lääkkeen oton iltaaikaan ennen nukkumaan menoa. Sen verran oudoissa ja hankalissa paikoissa sitä tuli nukuttua matkan varrella Lariamin takia.
        Toinen käyttämäni malarialääke Heliobar oli sitten aivan päin vastainen vaikutukseltaan. Unta ei meinannut saada millään ja sitten kun sai, ei unen laatu ollut kehuttavaa.
        Parempi suojautua ja kärsiä pienistä vaivoista kun saada sitten isompi paha riesaksi.

        Malarian sairastaneena voin sanoa että lääkkeiden sivuvaikutukset ovat itse tautiin verrattuna pientä ja lievää.
        Sairastuin vasta Suomessa ja täällä kesti jonkin aikaa ennenkuin tauti saatiin varmennettua testeillä. Sitten olinkin jo henkihieverissä. Afrikassa olisi heti lyöty malarialääkekuuri päälle kun olisin oireet kertonut.


    • Jenni

      Ite oon nyt Sambiassa ja ollut jo nelja kuukautta. Alotin Lariamilla mutta melkeen heti kun tulin tanne vaihdoin Deltaprimeen eika ole malariaa nakyny. Lariamilla saattaa olla sivuvaikutuksia ja ainakaan toistaiseksi kukaan ei ole kertonu etta kayttaysin normaalia oudommin eli Deltaprim, ei sivuvaikusuksia.

    • thereza

      ite ollu 2x Länsi-Afrikassa useemman kk pätkiä, en ottanu malarialääkkeitä kummallakaan kertaa. 2. kerralla sain sit malarian, antoivat pari piikkiä käsivarteen ja se oli ohi sillä. ota selvää, miten aggressiivinen kanta kohteessa on, onko aivomalariaa (hengenvaarallinen) yms. ite koin turhaksi nappien vetämisen "varmuuden vuoksi" kun tartunnan voi saada estolääkityksestä huolimatta

    • experience

      Omakohtaisia Lariamin sivuvaikutuksia oli kova väsymys varhain illalla ja ripuli, eli maha oli kuralla. Joten lopetin kuukauden kuluttua enkä jatkanut enää. Kannattaa harkita lääkkeiden käyttöä. Ottaisin ehkä jotain lievempää kuin Lariamia. Paikallinen lääkäri tietää olosuhteet parhaiten!!! Ja hyviäkin lääkäreitä löytyy varmasti! Suomen lääkärillä ei aina ole välttämättä kokemusta ja uusinta tietoa. Hyttysverkko on must!
      Good luck!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4809
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4383
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2851
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1921
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1665
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe