Onko muiden miehille tavallista, että menettävät kohtuullisen usein hermot pienen lapsen kanssa?
Esim. kun 3-vuotias vempuloi, tekee tinkiä ja on hankala vaikka ulkovaatteita pukiessa, mies saattaa ottaa lapsesta kiinni kovakouraisesti, tai riuhtaisee lujasti käsivarresta yms. niin että lapsi lopulta säikähtää ja alistuu pelon vallassa.
Minulla on aina tällaisista tosi surullinen olo ja mies ei tunnu välittävän, vaikka sanon tai huudan ettei niin saa tehdä. Hän on silloin niin kiukkuaan täynnä.
Tuntuu, ettei aikuista voi muuttaa. Eikä se ole minun tehtävänikään. Pääosin mies on hyvä ja huolehtiva isä, mutta hermot menetettyään tuollainen monsteri. Silloin tulee kieltämättä ero mieleen, koska en halua kasvattaa lapsistani missään nimessä samanlaisia. Onko muilla tällaista, tai onko mies jossain vaiheessa muuttunut? (Muuttumiseen en nyt kuitenkaan jotenkin usko)..
Miehen rajut otteet
31
3383
Vastaukset
- ....
Minun ex-mieheni ja lapseni isä oli tuollainen, kovakourainen. Joskus se tuntui ihan järjettömältä. Kyllähän itsekkin suutun ja hermostun, mutta sitten vain volyymi nousee. Ei tulisi mieleenkään käydä lapseen käsiksi. Onneksi olen nyt eronnut, mutta ei se tullut pelkästään tästä syystä, vaan mies oli tunteeton ja kovakourainen myös minuakin kohtaan. Ei sellaista kauan kannata katsoa.
- Nonna-84
..puhua miehen kanssa asiasta vasta hänen rauhoituttuaan?! Eipä kukaan suutuspäissään kuuntele mitään järkevää. Ja ehkä mies sitten alkaisi itsekin näkemään, ettei niin voi tehdä. Ja ettei tosiaan pääse tapahtumaan mitään vakavaa..
- koettu on
Eivät väkivaltaiset miehet muutu, ja tuo on sellaista mitä sinä olet näkemässä, mutta entäpä kun et ole!
Lapsella on selkeästi jo nyt traumoja jos pelkää isänsä reaktioita. En jäisi katsomaan enää kauempaa tuota, mutta pahahan se on kun lapsi sitten tapaa isäänsä eron sattuessa ilman valvontaa. En usko, että ilman näkyviä todisteita valvojan saa tapaamisiin. Kurja juttu eikä noissa mitkään kahdenkeskiset puhumiset auta. - äiti vm68
Nyt jäitä hattuun. Ei tuommoisten asioiden takia mitään eroa kannata harkita. Näkisittepä miten lapsia puetaan päiväkodeissa. Parempi se on napata lasta kädesrtä kiinni, jos yrittää lähteä pukiessa omille teilleen.
Empä enää ihmettele teidän yksinhuoltaja äitie kasvavaa joukkoa, jos tuommoinenkin saa teidät jo pois tolaltaan. Mistähän saatais sitä paljon kaivattua maalaisjärkeä.- katkaistaan kierre
Onneksi en vie lastani päiväkotiin, koska en hyväksy MISSÄÄN olosuhteissa väkivaltaisia otteita. Meinaatko, että lapsia saa kohdella huonosti, koska joku muukin tekee niin?
Ei tämä maailmanmeno muutu miksikään, jos ollaan hyssyttelemässä ja sallimassa selviä epäkohtia ihmisten kohtelussa. Kierre jatkuu, kun lapset saavat kovakouraisesta ja heidän kehoaan kunnioittamattomasta kohtelusta viestin, että näin toimitaan ja tekevät omille lapsilleen sitä samaa, ellei myöhemmin aikuisena traumojen selvittelyn yhteydessä psykiatrin vastaanotolla asian vääryys valkene heille (minulle onneksi kävi niin).
Jos maalaisjärjen mukaan lapsia saa kohdella epäkunnioittavasti ja väkivaltaisesti, niin olen mielummin kaupunkilaisjärjellä varustettu. Sehän on pikemminkin hienoa, että ihmiset suojelevat lapsiaan perheväkivallalta! Yksinhuoltajuus ei ole ollenkaan huono asia, jos sen kääntöpuoli on lasten pahoinpitely perheessä.
Väkisin pukeminen on yksi muoto väkivallasta ja toisen kehon kunnianloukkauksesta. Väkivalta lisää väkivaltaa ja laittaa sen kiertoon ja eteenpäin. Nämä väkisinpuetut lapset voivat olla juuri niitä, jotka aiheuttavat avioeroja omassa aikuisuudessaan sortuessaan itse väkivaltaan omia lapsiaan kohtaan. - zcgsfg
katkaistaan kierre kirjoitti:
Onneksi en vie lastani päiväkotiin, koska en hyväksy MISSÄÄN olosuhteissa väkivaltaisia otteita. Meinaatko, että lapsia saa kohdella huonosti, koska joku muukin tekee niin?
Ei tämä maailmanmeno muutu miksikään, jos ollaan hyssyttelemässä ja sallimassa selviä epäkohtia ihmisten kohtelussa. Kierre jatkuu, kun lapset saavat kovakouraisesta ja heidän kehoaan kunnioittamattomasta kohtelusta viestin, että näin toimitaan ja tekevät omille lapsilleen sitä samaa, ellei myöhemmin aikuisena traumojen selvittelyn yhteydessä psykiatrin vastaanotolla asian vääryys valkene heille (minulle onneksi kävi niin).
Jos maalaisjärjen mukaan lapsia saa kohdella epäkunnioittavasti ja väkivaltaisesti, niin olen mielummin kaupunkilaisjärjellä varustettu. Sehän on pikemminkin hienoa, että ihmiset suojelevat lapsiaan perheväkivallalta! Yksinhuoltajuus ei ole ollenkaan huono asia, jos sen kääntöpuoli on lasten pahoinpitely perheessä.
Väkisin pukeminen on yksi muoto väkivallasta ja toisen kehon kunnianloukkauksesta. Väkivalta lisää väkivaltaa ja laittaa sen kiertoon ja eteenpäin. Nämä väkisinpuetut lapset voivat olla juuri niitä, jotka aiheuttavat avioeroja omassa aikuisuudessaan sortuessaan itse väkivaltaan omia lapsiaan kohtaan.On täällä kyllä ihmeäitejä, niin kauhealta kuin tuon "väkisin pukeminen" kuulostaa, niin onko täällä muka joku äiti olemassa joka ei ole KOSKAAN pukenut lastaan väkisin kun on ollut pakko esim. lähteä johonkin ???? (esim. neuvolaan tms.) Oma lapseni (7kk) ei tykkää yhtään pukemisesta ja aina hän kiukuttelee, joten pitäisikö jättää lapsi kenties alasti pukematta???? "Vai miten määrittelet "väkisin pukemisen"? En tietenkään hyväksy riuhtaisua käsivarresta tms. mitä yllä esitettiin, mutta kyllähän usein lapsia joutuu pukemaan vaikka he eivät itse haluaisikaan sitä. Tämän logiikan mukaan lapselle ei saisi koskaan aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa, vaan aina antaa hänen päättää itse kaikesta - ettei tulisi traumoja tai potentiaalinen avioeroaja aikuisuudessa???
- hekohekohee
katkaistaan kierre kirjoitti:
Väkisin pukeminen on yksi muoto väkivallasta ja toisen kehon kunnianloukkauksesta. Väkivalta lisää väkivaltaa ja laittaa sen kiertoon ja eteenpäin. Nämä väkisinpuetut lapset voivat olla juuri niitä, jotka aiheuttavat avioeroja omassa aikuisuudessaan sortuessaan itse väkivaltaan omia lapsiaan kohtaan.Mitä jeesustelua. Lapset kokeilla rajojaan. Sinun tehtäväsi aikuisena on asettaa ne rajat, joihin saattaa kuulua joskus myös väkisin pukeminen ulkovaatteisiin.
Jos toimit, niinkuin tuossa kirjoitit, olet luomassa heille turvattoman tulevaisuuden vailla rajoja.
Yhtälailla lapsi tarvitsee ja kaipaa myös molempia vanhempiaan, jollet usko, niin kysäiseppä siltä kallonkutistajaltasi. - ihmeäiti
zcgsfg kirjoitti:
On täällä kyllä ihmeäitejä, niin kauhealta kuin tuon "väkisin pukeminen" kuulostaa, niin onko täällä muka joku äiti olemassa joka ei ole KOSKAAN pukenut lastaan väkisin kun on ollut pakko esim. lähteä johonkin ???? (esim. neuvolaan tms.) Oma lapseni (7kk) ei tykkää yhtään pukemisesta ja aina hän kiukuttelee, joten pitäisikö jättää lapsi kenties alasti pukematta???? "Vai miten määrittelet "väkisin pukemisen"? En tietenkään hyväksy riuhtaisua käsivarresta tms. mitä yllä esitettiin, mutta kyllähän usein lapsia joutuu pukemaan vaikka he eivät itse haluaisikaan sitä. Tämän logiikan mukaan lapselle ei saisi koskaan aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa, vaan aina antaa hänen päättää itse kaikesta - ettei tulisi traumoja tai potentiaalinen avioeroaja aikuisuudessa???
"Tämän logiikan mukaan lapselle ei saisi koskaan aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa.. pitäisikö jättää lapsi kenties alasti pukematta?"
Sinä teet omat logiikkasi. Mielipahaa voi aiheuttaa eri asioilla, mutta lapsen kehoon kajoaminen väkivalalla on yksi tarumaattisimmista asioista. Lapsi ei ymmärrä tuota aikuisen sanelemaa "pakkoa". Lapsen voi jättää myös pukematta ja kääriä peittoihin kylmällä ilmalla. Vanhemmat lapset tajuavat itse ilman vaatteita ulos mennessä, että kylmähän tässä tulee ja alkaa vetää vaatteita niskaansa. Eli kysymykseesi vastaan, että "kyllä", alasti jätetään.
"Oma lapseni (7kk) ei tykkää yhtään pukemisesta ja aina hän kiukuttelee.."
Lapsi ei kiukuttele "ilkeyttään" vaan kertoo, että pukeminen tuntuu kurjalta. Lapsille muodostuu helposti, jo yhdestä kerrasta, muistijälki ikävästä tapahtumasta, johon hän luo omat selviytymiskuvionsa, jotka laukeavat aina samassa tilanteessa. Tätä "logiikkaa" käyttämällä käyttäytymistä voi muokata vahvistamalla kivoja asioita tilanteissa. - abrakadabra
hekohekohee kirjoitti:
Mitä jeesustelua. Lapset kokeilla rajojaan. Sinun tehtäväsi aikuisena on asettaa ne rajat, joihin saattaa kuulua joskus myös väkisin pukeminen ulkovaatteisiin.
Jos toimit, niinkuin tuossa kirjoitit, olet luomassa heille turvattoman tulevaisuuden vailla rajoja.
Yhtälailla lapsi tarvitsee ja kaipaa myös molempia vanhempiaan, jollet usko, niin kysäiseppä siltä kallonkutistajaltasi.tuon aloittajan kommentin. Totta kai lapsi on puettava vaikka väkisin kun mennään talvella ulos, sehän on selvä. Mutta senkin voi tehdä malttiaan menettämättä ja niin että lapsi tuntee olonsa turvalliseksi, ei uhatuksi niin kuin aloittajan kommentista käy ilmi. Nähtävästi tuossa aloittajan kuvaamassa tilanteessa ei ole paikalla yhtään 'aikuista', eli isukki saa raivarin ja raivoaa ne vaatteet kakaran (ei lapsen) päälle väkisin. Siitä voi oikeasti jäädäkin lapselle traumoja.
Päättäväinen on täysin eri asia kuin malttinsa menettänyt eli raivostunut. - en pue väkisin
hekohekohee kirjoitti:
Mitä jeesustelua. Lapset kokeilla rajojaan. Sinun tehtäväsi aikuisena on asettaa ne rajat, joihin saattaa kuulua joskus myös väkisin pukeminen ulkovaatteisiin.
Yhtälailla lapsi tarvitsee ja kaipaa myös molempia vanhempiaan, jollet usko, niin kysäiseppä siltä kallonkutistajaltasi."Sinun tehtäväsi aikuisena on asettaa ne rajat, joihin saattaa kuulua joskus myös väkisin pukeminen ulkovaatteisiin."
Jokainen tyylillään; itse en halua alistaa, nöyryyttää ja kajota väkisin toisen kehoon.
"Jos toimit, niinkuin tuossa kirjoitit, olet luomassa heille turvattoman tulevaisuuden vailla rajoja."
Ihmiset määrittelevät nuo paljon puhutut "rajat" omista lähtökohdistaan. Toisen itsetunnon ja oman kehon määräämisoikeuden murskaaminen se vasta ihmisen tulevaisuutta tuhoaakin. - tätätätätät
ihmeäiti kirjoitti:
"Tämän logiikan mukaan lapselle ei saisi koskaan aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa.. pitäisikö jättää lapsi kenties alasti pukematta?"
Sinä teet omat logiikkasi. Mielipahaa voi aiheuttaa eri asioilla, mutta lapsen kehoon kajoaminen väkivalalla on yksi tarumaattisimmista asioista. Lapsi ei ymmärrä tuota aikuisen sanelemaa "pakkoa". Lapsen voi jättää myös pukematta ja kääriä peittoihin kylmällä ilmalla. Vanhemmat lapset tajuavat itse ilman vaatteita ulos mennessä, että kylmähän tässä tulee ja alkaa vetää vaatteita niskaansa. Eli kysymykseesi vastaan, että "kyllä", alasti jätetään.
Lapsi ei kiukuttele "ilkeyttään" vaan kertoo, että pukeminen tuntuu kurjalta. Lapsille muodostuu helposti, jo yhdestä kerrasta, muistijälki ikävästä tapahtumasta, johon hän luo omat selviytymiskuvionsa, jotka laukeavat aina samassa tilanteessa. Tätä "logiikkaa" käyttämällä käyttäytymistä voi muokata vahvistamalla kivoja asioita tilanteissa.Vai että pukeminenkin on nykyään väkivaltaa ja traumatisoivaa. Heh, tämä on ehkä paras ikinä! :D
Miten kuvittelet päiväkodin taaperoryhmässä /perhepäivähoidossa pukemisen toteutauvan? Että annetaan jokaisen lapsen itse päättää pukeeko vai ei ja toiset odottelevat tunnin-pari ulkovaatteet päällä sisällä että kaikki ovat päättäneet antaa pukea vaatteet päällensä? Vai annetaan 2 vuotiaan tulla ulos ilman vaatteita ja mennään vartin päästä koko porukan kanssa takaisin sisälle kokeilemaan haluaako se nyt pukea?
Ja sellainen kysymys vielä, että miten käytännössä vajaa 2 vuotiaan kiukuttelevan ja uhmakkaan pojan pukeminen onnistuu kun täytyy lähteä jonnekin sovittuun tapaamiseen tms? Soitatko, että myöhästyt tai et pääse paikalle, kun poika ei suostu pukemaan vai menettekö pakkasellakin ilman vaatteita? Entä jos poika ei halua lähteä ollenkaan ulos ovesta? Et varmaan häntä autoon väkisin kanna, sehän vasta traumatisoivaa olisikin.
Pelottavaa tämä nykyajan trendi, jossa lapselle sysätään kaikki mahdollinen vastuu itsestään ja pelätään aiheuttamasta "traumoja", joten lapsi elää vailla rajoja, kieltoja ja pakkoja, sekä joutuu itse päättämään jo 2-vuotiaasta asti kaikista asioistaan. Vanhempia jopa neuvotaan välttämään lauseissa EI ja ÄLÄ -sanoja. Tämä "väkisinpukeminen on väkivaltaa" kuulostaa kieltämättä samaan kastiin kuuluvalta. En haluaisi nähdä mitä näistä kullanmuruista tulee tulevaisuudessa. - abrakadabra
tätätätätät kirjoitti:
Vai että pukeminenkin on nykyään väkivaltaa ja traumatisoivaa. Heh, tämä on ehkä paras ikinä! :D
Miten kuvittelet päiväkodin taaperoryhmässä /perhepäivähoidossa pukemisen toteutauvan? Että annetaan jokaisen lapsen itse päättää pukeeko vai ei ja toiset odottelevat tunnin-pari ulkovaatteet päällä sisällä että kaikki ovat päättäneet antaa pukea vaatteet päällensä? Vai annetaan 2 vuotiaan tulla ulos ilman vaatteita ja mennään vartin päästä koko porukan kanssa takaisin sisälle kokeilemaan haluaako se nyt pukea?
Ja sellainen kysymys vielä, että miten käytännössä vajaa 2 vuotiaan kiukuttelevan ja uhmakkaan pojan pukeminen onnistuu kun täytyy lähteä jonnekin sovittuun tapaamiseen tms? Soitatko, että myöhästyt tai et pääse paikalle, kun poika ei suostu pukemaan vai menettekö pakkasellakin ilman vaatteita? Entä jos poika ei halua lähteä ollenkaan ulos ovesta? Et varmaan häntä autoon väkisin kanna, sehän vasta traumatisoivaa olisikin.
Pelottavaa tämä nykyajan trendi, jossa lapselle sysätään kaikki mahdollinen vastuu itsestään ja pelätään aiheuttamasta "traumoja", joten lapsi elää vailla rajoja, kieltoja ja pakkoja, sekä joutuu itse päättämään jo 2-vuotiaasta asti kaikista asioistaan. Vanhempia jopa neuvotaan välttämään lauseissa EI ja ÄLÄ -sanoja. Tämä "väkisinpukeminen on väkivaltaa" kuulostaa kieltämättä samaan kastiin kuuluvalta. En haluaisi nähdä mitä näistä kullanmuruista tulee tulevaisuudessa.yhä vaan. Minun on vaikea ymmärtää miksi joillekin vanhemmille (useimmiten isille) on käsittämättömän vaikeaa sietää _yhtään_ itkua ja kiukkua. Heti pitää kiskaista skitsot ja raivota ne hynttyyt parkuvan muksun päälle. Ei siitä muksusta mitään lapsihallitsijaa tule vaikka vanhempi säilyttäisi itse malttinsa ja hoitaisi homman niin ettei lapsen turvallisuudentunne ja luottamus vanhempaan katoa.
Katson että minulla riittää natsat puhua tästä asiasta, sillä olen pukenut aistiyliherkän kiukuttelevan lapsen sadat kerrat, ja olen tehnyt sen varmoin ottein ja malttiani menettämättä. - tätätätät
abrakadabra kirjoitti:
yhä vaan. Minun on vaikea ymmärtää miksi joillekin vanhemmille (useimmiten isille) on käsittämättömän vaikeaa sietää _yhtään_ itkua ja kiukkua. Heti pitää kiskaista skitsot ja raivota ne hynttyyt parkuvan muksun päälle. Ei siitä muksusta mitään lapsihallitsijaa tule vaikka vanhempi säilyttäisi itse malttinsa ja hoitaisi homman niin ettei lapsen turvallisuudentunne ja luottamus vanhempaan katoa.
Katson että minulla riittää natsat puhua tästä asiasta, sillä olen pukenut aistiyliherkän kiukuttelevan lapsen sadat kerrat, ja olen tehnyt sen varmoin ottein ja malttiani menettämättä.Enhän minä puhunut mistään maltin menettämisestä yhtään mitään. Tuskimpa päiväkodissakaan hoitajat raivoavat ja hermostuvat pukemistilanteessa. Väkisin lapsia on pakko silti joskus pukea, ja tämä edellinen, jolle vastasinkin kun on sitä mieltä, että se on väkivaltaa, alistamista, nöyryyttämistä ja ruumiiseen kajoamista ja että lapset saavat siitä traumoja. :D
Minutkin on pakotettu lapsena ottamaan lääkettä, pukemaan vaatteet ulosmentäessä, tulemaan kauppaan mukaan, olemaan kotona viimeistään sovittuna aikana jne. En ole saanut näistä traumoja enkä ole kokenut tulleeni nöyryytetyksi. :D Ja nyt aikuisena viimeistään pitäisi ymmärtää, että kiusallaan vanhemmat eivät lapsiaan pakota em asioihin, joskus on vaan PAKKO. Esim 2-vuotias ei ole kykenevä päättämään laittaako vaatteita päällensä ulosmentäessä vai ei, se on vanhemman tehtävä. - xbvcbx
ihmeäiti kirjoitti:
Lapsi ei kiukuttele "ilkeyttään" vaan kertoo, että pukeminen tuntuu kurjalta. Lapsille muodostuu helposti, jo yhdestä kerrasta, muistijälki ikävästä tapahtumasta, johon hän luo omat selviytymiskuvionsa, jotka laukeavat aina samassa tilanteessa. Tätä "logiikkaa" käyttämällä käyttäytymistä voi muokata vahvistamalla kivoja asioita tilanteissa.Eli lapselle ei saisi jättää mitään ikäviä muistijälkiä mistään - eihän normaali elämä ole sellaista että kaikki menee juuri niin kuin lapsi haluaa, HALOO!! Itse en todellakaan kiedo lasta mihinkään vilttiin pakkasella kun lähden neuvolaan, johan he soittavat lastensuojeluun jos tulen sinne puolalastoman lapsen kanssa pakkasella! Sitä paitsi eihän tuo viltti edes pysy autossa pienen vauvan päällä kun laittaa istuimeen!! Entä jos lapsi kiukuttelee kun pitäisi vaihtaa vaipat? Jätätkö saman logiikan mukaan vaipatkin vaihtamatta ettei lapselle vain jää mitään ikäviä muistijälkiä??? Entä kun lapsen vie ekan kerran hoitoon? Voihan olla että lapsi ikävöi ja hänelle jää ikävä muistijälki, joka vaurioittaa häntä pysyvästi jne.??? Eihän lasta voi suojella kaikelta! Annatko lapselle kenties karkkiakin aina kun hän haluaa syödä niitä eikä kasviksia? Muuten jos aina jättäisin lapsen pukematta kun hän temppuilee, niin meidän tyttö olisi aina nakuna, koska on niin kova menemään ettei mikään viltti hänen päällään edes pysyisi :-)
- kiwakiwa
ihmeäiti kirjoitti:
Lapsi ei kiukuttele "ilkeyttään" vaan kertoo, että pukeminen tuntuu kurjalta. Lapsille muodostuu helposti, jo yhdestä kerrasta, muistijälki ikävästä tapahtumasta, johon hän luo omat selviytymiskuvionsa, jotka laukeavat aina samassa tilanteessa. Tätä "logiikkaa" käyttämällä käyttäytymistä voi muokata vahvistamalla kivoja asioita tilanteissa."Tätä "logiikkaa" käyttämällä käyttäytymistä voi muokata vahvistamalla kivoja asioita tilanteissa".
Niin ja mikäs kiirus tässä... Kyllähän se yhteiskunta sitte viimeistään nuorisovankilassa alkaa muokata ja voimistaa niitä pikkaisen ikävämpiä muistijälkiä, kun opettavat näille teidän ihme kersoille niitä vähemmän kivoja asioita. - MonenJoAikuisen äiti
ihmeäiti kirjoitti:
Lapsi ei kiukuttele "ilkeyttään" vaan kertoo, että pukeminen tuntuu kurjalta. Lapsille muodostuu helposti, jo yhdestä kerrasta, muistijälki ikävästä tapahtumasta, johon hän luo omat selviytymiskuvionsa, jotka laukeavat aina samassa tilanteessa. Tätä "logiikkaa" käyttämällä käyttäytymistä voi muokata vahvistamalla kivoja asioita tilanteissa......pudotessasi noin hurjan korkealta. Siperia opettaa vielä sinuakin. Äitiytesi on vasta alkutaipaleella.
Sääli alastomia lapsiasi. (Eivät nuo ole terveitä metodeja joita lapsiisi käytät) - järkiyliherkkä kans-
abrakadabra kirjoitti:
yhä vaan. Minun on vaikea ymmärtää miksi joillekin vanhemmille (useimmiten isille) on käsittämättömän vaikeaa sietää _yhtään_ itkua ja kiukkua. Heti pitää kiskaista skitsot ja raivota ne hynttyyt parkuvan muksun päälle. Ei siitä muksusta mitään lapsihallitsijaa tule vaikka vanhempi säilyttäisi itse malttinsa ja hoitaisi homman niin ettei lapsen turvallisuudentunne ja luottamus vanhempaan katoa.
Katson että minulla riittää natsat puhua tästä asiasta, sillä olen pukenut aistiyliherkän kiukuttelevan lapsen sadat kerrat, ja olen tehnyt sen varmoin ottein ja malttiani menettämättä.No, omapa on helvettisi. Pompi vaan. Naurattaa vain tyhmien ihmisten Pyhä Yksinkertaisuus. Tuntuu olevan katoamaton luonnonvara.
- Kiitos nauruista-
- onnellinen äiti
Yleisesti vastaan kaikille lapsiväkivaltaa puolusteleville, että tämä yhteiskunta on rakennettu aikuisten mukaiseksi, joissa lasten kuuluu olla alistettuja ja totella vaikka väkivaltaa käyttämällä. Luovuus ei ole sallittua, kun muuten viranomaiset vievät lapset pois.
Päiväkodit ovatkin niitä vihoviimeisiä paikkoja missä lapsia pitäisi säilyttää. Käytöshäiriöt tehdään kodeissa ja tarhoissa, ja opettajaparat saavat koulumaailmassa sitten selvitellä varhaislapsuudessa synnytyneitä aadeehoodeitä.
Puolustelkaa rauhassa vain omia tapojanne, jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. Itse toimin toisin ja hyvin on käynyt ja elämä mallillaan.- ----------------
Jos pukemattajättäminen on luovuutta, en ihmettele, jos luovuuden takia lapsesi on viety pois. Lapsella on oikeus rajoihin ja rakkauteen, hoivaan ja välittämiseen, ruokaan ja puhtauteen. Pieni lapsi ei pysty ymmärtämään aina omaa parastaan, sanoohan sen jo järkikin, ja sitä meillä aikuisilla on onneksi (useimmilla) enemmän kuin lapsella, joten lapsen ei tarvitse ottaa vastuuta teoistaan tai tekemättäjättämisistään, vaan me aikuiset teemme sen hänen puolestaan. Jos lapsi kiukuttelee vaikka vaipanvaihtoa tai ulkovaatteiden pukemista vastaan ja jätät sen siksi tekemättä, syyllistyt lapsen tarpeiden laiminlyömiseen. Viranomaiset puuttuvat lasten hoidon laiminlöynteihin, eikä Suomessa ketään turhaan "pois viedä" vanhemmiltaan. Ja missään nimessä väkisinpukemisella tai -vaipanvaihdolla ei ole mitään tekemistä väkivallan kanssa. Mutta, puolustele sinä vaan omaa tapaasi laiminlyödä hoitoa ja kasvatusta ja tule 15 vuoden päästä kertomaan, millaisia lapsista kasvoi (jos siis viranomaiset eivät ole vieneet heitä pois).
- ----------------
Jos pukemattajättäminen on luovuutta, en ihmettele, jos luovuuden takia lapsesi on viety pois. Lapsella on oikeus rajoihin ja rakkauteen, hoivaan ja välittämiseen, ruokaan ja puhtauteen. Pieni lapsi ei pysty ymmärtämään aina omaa parastaan, sanoohan sen jo järkikin, ja sitä meillä aikuisilla on onneksi (useimmilla) enemmän kuin lapsella, joten lapsen ei tarvitse ottaa vastuuta teoistaan tai tekemättäjättämisistään, vaan me aikuiset teemme sen hänen puolestaan. Jos lapsi kiukuttelee vaikka vaipanvaihtoa tai ulkovaatteiden pukemista vastaan ja jätät sen siksi tekemättä, syyllistyt lapsen tarpeiden laiminlyömiseen. Viranomaiset puuttuvat lasten hoidon laiminlöynteihin, eikä Suomessa ketään turhaan "pois viedä" vanhemmiltaan. Ja missään nimessä väkisinpukemisella tai -vaipanvaihdolla ei ole mitään tekemistä väkivallan kanssa. Mutta, puolustele sinä vaan omaa tapaasi laiminlyödä hoitoa ja kasvatusta ja tule 15 vuoden päästä kertomaan, millaisia lapsista kasvoi (jos siis viranomaiset eivät ole vieneet heitä pois).
- äitiäiti
---------------- kirjoitti:
näyttää hukkuvan tässä.
Jos tarhaan on vaikka 5 min matka, niin kiukuttelevan lapsen voi viedä sinne viltteihin käärittynä, jos tilanne on aivan lukossa. Jos lapsi huutaa vaipanvaihdon yhteydessä, niin silloin aikuisen tehtävänä on rauhoitella lasta sen vaipanvaihdon lomassa. EI tässä kukaan ollut puhunut mitään perushuollon laiminlyömisestä. Eikä se yks tai kaksi vilttikertaa lapsuuden aikana varmastikaan ole mikään maata mullista juttu. Mutta jos lasta puetaan riuhtomalla lasta niin että saa vieressä pelätä, etä meneekö esim. olkapää sijoiltaan, niin silloin on kyllä vanhemmuus hakoteillä!
En minäkään ymmärrä, että miksi pitää ihannoida väkivaltaa joka kohdistuu lapseen.
Ap:lle vastausta; lähde nyt, ennen kuin lapsesi saa vieläkin pahempia traumoja! - rauhassa vaan..
---------------- kirjoitti:
Yksi äiti mainitsi, että lastensuojelu puuttuu tilanteeseen herkästi, jos alkaa tekemään asioita muista poiketen. Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia sen suhteen.
Osaan hoitaa lapsiani ilman neuvontaa. Vanhin on 15-vuotias ja todella ihana lapsi onkin. Myös lapset asettavat rajoja muille ja se on terveen itsetunnon ja omanarvontunnon kannalta hyvä, jos heidänkin rajojaan kunnioitetaan. Ei ole laiminlyöntiä olla laittamatta vaatteita tai vaippaa lapselle. Pissat ja kakat saa aina pestyä pois, mutta tuhottua itsetuntoa on vaikeampi lähteä korjailemaan. Kyse ei ole 0-18v. välillä tapahtuvasta alasti pitämisestä, vaan uhmaikäisen lapsen ohimenevistä uhmakausista.
Lapset ovat muuten todella ymmärtäväisiä tuosta 2 ikävuodesta lähtien ja tajuavat asioiden yhteyden. Moni asia on koettava kantapään kautta, eikä niin, että lapsi pakotetaan alistuneesti tottelemaan vanhempien käskyjä. - fghdgh
rauhassa vaan.. kirjoitti:
Yksi äiti mainitsi, että lastensuojelu puuttuu tilanteeseen herkästi, jos alkaa tekemään asioita muista poiketen. Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia sen suhteen.
Osaan hoitaa lapsiani ilman neuvontaa. Vanhin on 15-vuotias ja todella ihana lapsi onkin. Myös lapset asettavat rajoja muille ja se on terveen itsetunnon ja omanarvontunnon kannalta hyvä, jos heidänkin rajojaan kunnioitetaan. Ei ole laiminlyöntiä olla laittamatta vaatteita tai vaippaa lapselle. Pissat ja kakat saa aina pestyä pois, mutta tuhottua itsetuntoa on vaikeampi lähteä korjailemaan. Kyse ei ole 0-18v. välillä tapahtuvasta alasti pitämisestä, vaan uhmaikäisen lapsen ohimenevistä uhmakausista.
Lapset ovat muuten todella ymmärtäväisiä tuosta 2 ikävuodesta lähtien ja tajuavat asioiden yhteyden. Moni asia on koettava kantapään kautta, eikä niin, että lapsi pakotetaan alistuneesti tottelemaan vanhempien käskyjä.Lapseni kerjää makeaa kaiken aikaa.
Annanko hänen siis olla luova ja syödä sitä aina kun haluaa ja todeta itse koska on saanut tarpeekseen vai rajoitanko makean saantia kieltämällä ne?
Annoin kulhollisen makeaa ja pyysin syömään sen tyhjäksi, ei ollut kuulema enää hyvää. - ---------
rauhassa vaan.. kirjoitti:
Lapset ovat muuten todella ymmärtäväisiä tuosta 2 ikävuodesta lähtien ja tajuavat asioiden yhteyden. Moni asia on koettava kantapään kautta, eikä niin, että lapsi pakotetaan alistuneesti tottelemaan vanhempien käskyjä.myös murros- ja teini-iässäkö koetaan asioita kantapään kautta? Kun vanhemmat eivät ole koskaan kieltäneet ja käskeneet totella lapsena, luuletko, että ne tekevät niin yhtäkkiä murrosiässä? Vähän niinkuin vapaa kasvatus, mitään ei saa kieltää eikä pakottaa, kaikkea saa lapsi kokeilla, ja valita itse mistä pitää ja kasvaa näin "luovaksi"? Ajatus kaunis, mutta naiivi ja käytännössä ei toimi niin. Kyllä on näitäkin surullisia tapauksia nähty, kasvatus vanhempien osalta laiminlöyty alusta pitäen, auktoriteettiä lapset eivät koskaan nähneetkään, kotiarestikin on pahoinpitelyä jne... arvaappa millaisia nuoria näistä kullannupuista on kasvanut??
Ja hei, pikkulapsi ei tajua, mikä syy-seuraus on, jos kakkavaippaa ei vaihdeta, vaatteita pueta tarpeeksi ulos mentäessä tai jos rokotusta ei oteta. Meillä ei tosin koskaan ole ollut ongelmaa em asioiden kanssa, koska meillä on alusta asti ollut itsestäänselvää, ettei ulos lähdetä ilman vaatteita muutoin kuin tulipalon sattuessa, eivätkä eläimet tai ihmiset ulosta matolle/sohvalle/pöydälle. En ole antanut sellaista mahdollisuutta ja ongelmia ei ole ollut. Jos käärit huopaan sitä 1-vuotiasta kun hänelle ei sovi nyt pukeminen, saat kääriä isompanakin. - fghdgh
--------- kirjoitti:
myös murros- ja teini-iässäkö koetaan asioita kantapään kautta? Kun vanhemmat eivät ole koskaan kieltäneet ja käskeneet totella lapsena, luuletko, että ne tekevät niin yhtäkkiä murrosiässä? Vähän niinkuin vapaa kasvatus, mitään ei saa kieltää eikä pakottaa, kaikkea saa lapsi kokeilla, ja valita itse mistä pitää ja kasvaa näin "luovaksi"? Ajatus kaunis, mutta naiivi ja käytännössä ei toimi niin. Kyllä on näitäkin surullisia tapauksia nähty, kasvatus vanhempien osalta laiminlöyty alusta pitäen, auktoriteettiä lapset eivät koskaan nähneetkään, kotiarestikin on pahoinpitelyä jne... arvaappa millaisia nuoria näistä kullannupuista on kasvanut??
Ja hei, pikkulapsi ei tajua, mikä syy-seuraus on, jos kakkavaippaa ei vaihdeta, vaatteita pueta tarpeeksi ulos mentäessä tai jos rokotusta ei oteta. Meillä ei tosin koskaan ole ollut ongelmaa em asioiden kanssa, koska meillä on alusta asti ollut itsestäänselvää, ettei ulos lähdetä ilman vaatteita muutoin kuin tulipalon sattuessa, eivätkä eläimet tai ihmiset ulosta matolle/sohvalle/pöydälle. En ole antanut sellaista mahdollisuutta ja ongelmia ei ole ollut. Jos käärit huopaan sitä 1-vuotiasta kun hänelle ei sovi nyt pukeminen, saat kääriä isompanakin.Olen itse juuri tällaisen vapaan kasvatuksen tuote. Voin kuulkaa kertoa kokemuksen syvällä rintaäänellä ettei kannata. Murrosikä oli aivan kauheaa, eikä aikuisikäkään ole mennyt ihan putkeen. Nyt 37v
Meillä on tiukka kuri lapsilla. Oikea vanhan ajan kasvatus ja vanhempien kunniotus on yksi tärkeä osa sitä. - just nauranut..!!!!
äitiäiti kirjoitti:
näyttää hukkuvan tässä.
Jos tarhaan on vaikka 5 min matka, niin kiukuttelevan lapsen voi viedä sinne viltteihin käärittynä, jos tilanne on aivan lukossa. Jos lapsi huutaa vaipanvaihdon yhteydessä, niin silloin aikuisen tehtävänä on rauhoitella lasta sen vaipanvaihdon lomassa. EI tässä kukaan ollut puhunut mitään perushuollon laiminlyömisestä. Eikä se yks tai kaksi vilttikertaa lapsuuden aikana varmastikaan ole mikään maata mullista juttu. Mutta jos lasta puetaan riuhtomalla lasta niin että saa vieressä pelätä, etä meneekö esim. olkapää sijoiltaan, niin silloin on kyllä vanhemmuus hakoteillä!
En minäkään ymmärrä, että miksi pitää ihannoida väkivaltaa joka kohdistuu lapseen.
Ap:lle vastausta; lähde nyt, ennen kuin lapsesi saa vieläkin pahempia traumoja!Mihis luulet sen lähtevän.....?
Ja ihanko siitä ilosta, että sinä netissä ihan sanot niin....?
Voi juma...heheaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhahhahaaaaaaaaaaaaaaaaaaehhehehheheheheheheheheheheheheheheheheheeeeeeeeeeeeeeeeeeeehhhhhhhhhhhhhhehheheheeeeeeeeeeeeeeee,,,,,,,,ei ooo totta.....! - äitiäiti
just nauranut..!!!! kirjoitti:
Mihis luulet sen lähtevän.....?
Ja ihanko siitä ilosta, että sinä netissä ihan sanot niin....?
Voi juma...heheaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhahhahaaaaaaaaaaaaaaaaaaehhehehheheheheheheheheheheheheheheheheheeeeeeeeeeeeeeeeeeeehhhhhhhhhhhhhhehheheheeeeeeeeeeeeeeee,,,,,,,,ei ooo totta.....!Ap kirjoitti:
"Esim. kun 3-vuotias vempuloi, tekee tinkiä ja on hankala vaikka ulkovaatteita pukiessa, mies saattaa ottaa lapsesta kiinni kovakouraisesti, tai riuhtaisee lujasti käsivarresta yms. niin että lapsi lopulta säikähtää ja alistuu pelon vallassa. "
Ei se minua ainakaan naurata, että lapsi joutuu kokemaan tuollaista, miksi lapsen satuttaminen ja paloissaan alistuminen ovat sinulle naurun aihe?
Et ole ikinä siten kuullut, että ihmiset voivat muuttaa? Ottaa tavaransa ja lähteä? Ei ap varmastikaan minun sanomisen perusteella tee päätöstä, mutta kerroinkin, että mitä minä hänen sijassaan tekisin ja oikeassa elämässä olen myös tehnyt tuon saman. Et kuule usko, että miten vapauttavaa on elää ilman pelkoa seuraavasta raivarista!
- äiti vm68
No tässä keskustelussa on taas erittäin hyvin tullut esiin nykyvanhempien jo tolkuttomiin mittasuhteisiin paisunut uusavuttomuus kasvattajina ja perheen vastuunkantajina.
Vai että on lasten pukeminenkin, joka on muksuille useinkin hyvin vastenmielistä puuhaa (erään keskustelijan mukaan "vähempi kiva" juttu ja ikävä "muistijälki"), niin ihan griminalisoitava.
Tai ainakin yksinhuoltajaksi on ryhdyttävä, jos mies ei suostu lastensa kulloisenkin tempuilun mukaan ihan seinillä hyppimään, tai käärimään mukeloaan vilttiin ulos mentäessä, kun pikkuiselle ei nyt mitenkään passaa ulkovaatteiden pukeminen.
Hahhahahhaa! (Anteeksi tämä äskeinen naurukohtaus, mutta juttujanne ei voi nauramatta lukea).
Voi hyvät hyssykät ja juupatijuu... Vai että tämmöistä sitte on se teidän "kaupunkilaisjärki".
Ymmärrys hoi, äly älä jätä! - teet?
Missä tilanteissa miehesi raivostuu? Väsynyt? Stressiä? Vai onko se miehesi "normaalia" käytöstä?
Jos tuota tapahtuu usein niin sitten nostaisin kytkintä lapsi kainalossa.
Jos se taas on satunnaista niin uskon, että miehesi voi päästä siitä eroon.
Ennakoi aluksi tilanteita; jos huomaat, että kohta räjähtää niin mene itse vaivihkaa pukemaan lasta.
Kokemuksesta tiedän, että toinen rauhoittuu siitä kun kosket häntä(edellyttää, että suhteenne on kunnossa). Kun savu alkaa nousta korvista ja toinen tulee lähelle, hieroo vähän hartioita tai sanoo jotain mukavaa, niin se rauhoittaa kummasti. Jos itse hermostut ja huudat niin se vaan pahentaa tilannetta.
Minunkin mieheni raivostuu joskus, onneksi harvoin.
Työnsä on kovin stressaavaa, joten siinä mielessä on hyvähermoinen tyyppi.
Olemme olleet yli15v yhdessä ja huomaan kyllä jos hermot ovat menemässä, koska ei hän räjähdä kuitenkaan silmänräpäyksessä. Kunnon halaus auttaa paljon ja yleensä patistankin mieheni tekemään jotain muuta(keittäisitkö kahvia, hakisitko lehden laatikosta?), jotta saan hänet rauhoittumaan.
Mieheni on muuten aivan ihana ja sovimme toisillemme. Ajatusmaailmamme ja unelmamme ovat hyvin yhteneväiset ja olemme saaneet niitä toteutettuakin.- Ihmisarvoa miehelle!
Pidätkö miestäsi aivan pässinä? Ja hänkö ei muka tajua, että pelaat hänet pois tilanteesta?
Aikuisesta ihmisestä tuollainen paapominen olisi todella ärsyttävää, j a alentavaa.
Taitaa miehes olla aika koira, jota voi käskeä, musti, haes lehti. - pässinä, en.
Ihmisarvoa miehelle! kirjoitti:
Pidätkö miestäsi aivan pässinä? Ja hänkö ei muka tajua, että pelaat hänet pois tilanteesta?
Aikuisesta ihmisestä tuollainen paapominen olisi todella ärsyttävää, j a alentavaa.
Taitaa miehes olla aika koira, jota voi käskeä, musti, haes lehti.No jos nyt pari-kolme kertaa vuodessa "pelaan mieheni tilanteesta pois" niin mikä on ongelma?
Mielestäni se on parempi vaihto-ehto, että hän hakee sen lehden eli menee ulos, kävelee hetken ja tulee rauhoittuneena takaisin. Mieheni ei koe sitä onneksi ärsyttävänä, vaan on monesti sanonut, että hyvä kun vihelsit pelin poikki ennenkuin se edes alkoikaan.
Tottakai voin miestäni joskus käskeäkin, hänkin minua. En kuitenkaan edes pidä käskynä jos pyydän, että hakisitko lehden.
Meillä on koiria eikä mieheni ole yksi niistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265