Huoltokirjat

sler

Minkähän vuoksi huoltokirjoista jätetään aina tärkeitä tietoja pois,niinkuin esimerkiksi stratuksessa automaattivaihteistoöljyn täyttömäärä vaihdettaessa,ei tiedä hankkia oikeaa määrää öljyä jos aikoo vaihtaa
myös jakopäänhihnan vaihtoväliä ei ilmoiteta,ei muuta kuin että ne suoritetaan merkkiliikkeessä,olen saanut vain joitakin arvioita ja suorittanut huoltoja sen mukaan koska hoidan ne aina itse.Köyhän on pakko yrittää..

29

2018

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A Royht

      kai sen takia että veisit auton marmoritiskille kyllä ne siellä sitten tietää...Tiedän että on vaikeaa kun auton arvo on ko,masosa huollon hinnasta...

    • ce

      niistä jätetään täkeimmät tiedot pois että riittäis merkkiliikkeille mahdollisuus repiä rahaa asiakkailta
      ne kirjat kertovat itseselvyydet ja jättävät pääasiat arvailun varaan niinkuin poliitikot.,.,

    • frangrabba

      kyllä itse vois noissa huoltohommissa käyttää tervettä järkeä,hihnanvaihto 100-120tkm välein,tulpat 50tkm,öljyt suodattimet 10tkm,niin ei siinä mun mielestäni mitään huoltokirjaa tarvita,itsellä kans stratus ja vaimolla voja,huollot teen itse,paitsi toin hihnan vaihdon jätän ammattilaiselle,on tossa 20km päässä ameriikan autojen huolto ja siellä pojat huoltaa jos tarvetta on sieltä ostan myöskin varaosat,ihan kohtuu hinnalla

      • ysler

        Minulle on annettu ihan eri kilometrimäärät vaihtoväleiksi kuten jakohihna 150000 myös öljyn vaihtoväli on
        kokonaan eri luokkaa eikä täyttömäärä ilmene vaihtovälistä,tulpissahan on taas laadusta riippuen eri välit.
        Minulla ei ole amerikan autohuoltoa lähistöllä täytyy tulla toimeen omillaan ja tilata osat jolloin täytyy tietää öljymäärät,vaihtovälit,öljylaadut ja osat-ei ole pojat neuvomassa eikä huoltamassa-


      • jamppa .

        Ei tarvii olla amerikanauto huolto, kyllä ton remmin vaihtaa vaikka Mitsun tai Ladan huolto...


      • mc48

        Niin noista vaihtoväleistä... kaverini on ajanut yli 220 tkm Neonilla eikä ole vielä vaihtanut ensimmäistäkään hihnaa. En väitä, että se on viisasta, mutta se on hänen valinta. Eikä ole välille kuulemma jättänyt.


      • tuhat makkaraa
        mc48 kirjoitti:

        Niin noista vaihtoväleistä... kaverini on ajanut yli 220 tkm Neonilla eikä ole vielä vaihtanut ensimmäistäkään hihnaa. En väitä, että se on viisasta, mutta se on hänen valinta. Eikä ole välille kuulemma jättänyt.

        sano kaverille terveisiä että jos hihna katkeaa niin männät lyö venttiilit paskaks ja siitähän se hupi syntyy


      • mc48
        tuhat makkaraa kirjoitti:

        sano kaverille terveisiä että jos hihna katkeaa niin männät lyö venttiilit paskaks ja siitähän se hupi syntyy

        lukee, että apparaatti "kantaa" X henkilöä tai 400 kg. Uskallan tarpeen tullen lyödä hieman vetoa, että se kantaa 500 kiloa putoamatta alas... eli pelivaraa on ja täytyykin olla.

        Toisaalta se sama hissi voi huonolla tsäkällä jysähtää alas vaikka siellä matkaisi ainoastaan naapurin 40 kiloinen mummo... jospa tässä kaverini uhkapelissä on samasta ilmiöstä kyse. Mene - tiedä.

        Kuinka moni teistä kattoo esim. kauppakeskuksissa tai vastaavissa paikoissa - missä saa muutenkin odottaa joskus iäisyyden - hissin kantokyvyn.
        Kyllä minä ainakin hyppään kyytiin, jos vaan löytyy senverran tilaa , että saa kengän kärjet pois ovenvälistä. Ja vielä olen elossa.

        Luultavasti tällaisesta "varmuusmarginaalista" lienee kysymys siinä, että myös auton osat saattavat kestää vaikka tuplat kerrottuun määrään nähden.

        Summa summarum: Niin on, jos siltä näyttää... (Kekkosen hengentuote mm.)
        Viisasta on noudattaa annettuja ohjeita, vaikkapa seisoa keskellä yötä odottamassa vihreän vaihtumista tienristeyksessä, jossa on kolmenkilometrin näkyvyys joka suuntaan ja ilma kirkas kun lähdevesi.

        Sitäpaitsi on täysin mahdollista, että häviäisin vedon ja hissi rysähtäisi alas. Mutta perskuta iskisin vedon joka tapauksessa..
        Koska olishan se nyt hemmetin hieno nähdä sekin ihme kerran eläissään!
        T. mc48


    • mmakine

      No jos ei Haynesin/Chiltonin manuaalit riitä niin hommaa Chryslerin manuaalit. Ehkäpä niistäkään ei selviä kaikki tarpeellinen ja moni paikka ratkaistaan merkkityökaluilla mutta ovat ne ainakin osittain erilaisia. Niitä lukemalla ainakin selviää se, että mitä kaikkea ne joutuvat merkkiliikkeissä arvailemaan. Esim GS/NS Voyagerin manuaalikirjasto on yli 3000 (kolmetuhatta) sivua pitkä joten kyllähän siihen kaikenlaista mahtuu.

      Ja mistä niitä manuaaleja sitten saa? No rahalla Chryslerin tai Dodgen nettikaupasta mutta jotkut väittättävät että niitä löytyy myös Venäjältä.

      http://forum.chryslerminivan.net/showthread.php?t=13722&highlight=mother

      Ja se mitä ei niistä selviä haetaan Googlesta kysytään sitten forumeista. Chrysler Stratuksella lienee turha hakea mutta kokeilepa pelkkää Stratusta tai peräti Dodge Stratusta joka on ko. auton yleisempi nimi.

      Muuten olen sitä mieltä että Haynesin oppaat ovat ihan hyvää lukemista vaikka niistä ei kaikki aukottomasti selviäkään.

      • mmakine

        Haynes kertoo Voyagerin vaihteistoöljyn lisäämisestä seuraavaa: Aluksi lisäätään neljä quarttia, sitten mitataan ja lisätään tarvittaessa. Jakohihna-asiaa en ehtinyt tutkia. USA:ssa sen vaihtaminen ei ole muotia.


      • er

        Kiitos tiedoistasi täytyy tutkia näillä hauilla.


      • K Raisu

        ainakin hintaansa nähden. Kyllähän niistä kaikki olennainen tieto löytyy, ainakin sellaiset huoltotyöt, jotka ovat tehtävissä tavallisen korjaajan, ei merkkikoulutuksen saaneen asentajan taidoilla. Esimerkiksi Haynesit maksaa vain 23 euroa tuolla

        http://www.biltema.fi
        http://www.ago.fi


      • PentaStar

        ovat paikoittain s******n surkeaa tasoa kuvitukseltaan!...kuin jostakin 50-luvun sanomalehdestä.
        Ja piirroskuvat niin epäselviä ,ettei tiedä mitä tarkoitetaan. Ja jotkut valokuvat otettu niin taitamattomasti ,ettei yksinkertaisesti tiedä mihin KOHTAAN ne paikallistaa esim. konehuoneessa - kas, kun kuva vaatii orientointia.
        Aikamoisten amatööritumpeloiden tekele - luultavasti muissa malleissa parempia. On toki paljon apuakin ollut.


      • erookoise
        PentaStar kirjoitti:

        ovat paikoittain s******n surkeaa tasoa kuvitukseltaan!...kuin jostakin 50-luvun sanomalehdestä.
        Ja piirroskuvat niin epäselviä ,ettei tiedä mitä tarkoitetaan. Ja jotkut valokuvat otettu niin taitamattomasti ,ettei yksinkertaisesti tiedä mihin KOHTAAN ne paikallistaa esim. konehuoneessa - kas, kun kuva vaatii orientointia.
        Aikamoisten amatööritumpeloiden tekele - luultavasti muissa malleissa parempia. On toki paljon apuakin ollut.

        chryslerin mukana tulevissa ohjekirjoissa ei ole kuin sellaiset yksinkertaiset jutut.niinkuin sulakkeiden paikat,katkaisijat,mittaristot,lukot,vaihteet,seisontajarru ja sellaisia asioita joita tarvitsee vain jokapäiväisessä käytössä,vähän niinkuin aloittelijoille.Niissä voisi mielellään olla myös isommissa huolloissa tarvittavia tietoja,itse olen pitänyt tärkeänä että siinä on sulakkeiden toimintajärjestys.


      • mmakine
        erookoise kirjoitti:

        chryslerin mukana tulevissa ohjekirjoissa ei ole kuin sellaiset yksinkertaiset jutut.niinkuin sulakkeiden paikat,katkaisijat,mittaristot,lukot,vaihteet,seisontajarru ja sellaisia asioita joita tarvitsee vain jokapäiväisessä käytössä,vähän niinkuin aloittelijoille.Niissä voisi mielellään olla myös isommissa huolloissa tarvittavia tietoja,itse olen pitänyt tärkeänä että siinä on sulakkeiden toimintajärjestys.

        En tarkoittanut Chryslerin mukana tulevaa ohjekirjaa, käyttöohjehan nyt on joka auton vakiovaruste. Tarkoitin merkkihuollon käyttämää kirjallisuutta, huoltotoimenpide- ja diagnostiikkaohjekirjoja. Ne eivät tosiaan ole mitään aloittelijoiden yksinkertaisia kirjoja.

        Kuten mainitsin että esim 1998 Voyagerin manuaalikirjasto on yli 3000 (siis edelleenkin kolme TUHATTA) sivua pitkä. Siinä on lueteltu isommat, pienemmät ja siltä väliltä olevat huollot, niistä löytyy täydelliset kytkentäkaaviot (yli 500 sivua A4) ja erilaisten laitteiden vianmääritys- ja testausproseduurit.

        Ja pakko sanoa että vaikka merkkikorjaamon kirjoissa käytetään moneen asiaan merkkikohtaista testeriä niin kyllä ne vojan manuaalit ovat uskomattoman hyvät. Niistä tulee sellainen tunne että näitä autoja voi oikeastikin korjata eikä vain vaihtaa osia summamutikassa. Mitalin kääntöpuolena on sitten se että ne ovat äärimmäisen raskasta luettavaa, englanninkielistä ammattislangia ja hyvin seikkaperäisesti selostettuna. Eikä niitä tietenkään saa millään muulla kielellä.

        Suosittelen käsikirjastoon Haynesin tueksi.

        Ai niin muuten: Chiltonin ja Haynesin 1996-2000 Voyagerin manuaali on muuten sitten ulkoasua vaille sama kirja. Ja mistäkö minä sen tiedän? Minulla on molemmat.


      • Hrysler
        mmakine kirjoitti:

        En tarkoittanut Chryslerin mukana tulevaa ohjekirjaa, käyttöohjehan nyt on joka auton vakiovaruste. Tarkoitin merkkihuollon käyttämää kirjallisuutta, huoltotoimenpide- ja diagnostiikkaohjekirjoja. Ne eivät tosiaan ole mitään aloittelijoiden yksinkertaisia kirjoja.

        Kuten mainitsin että esim 1998 Voyagerin manuaalikirjasto on yli 3000 (siis edelleenkin kolme TUHATTA) sivua pitkä. Siinä on lueteltu isommat, pienemmät ja siltä väliltä olevat huollot, niistä löytyy täydelliset kytkentäkaaviot (yli 500 sivua A4) ja erilaisten laitteiden vianmääritys- ja testausproseduurit.

        Ja pakko sanoa että vaikka merkkikorjaamon kirjoissa käytetään moneen asiaan merkkikohtaista testeriä niin kyllä ne vojan manuaalit ovat uskomattoman hyvät. Niistä tulee sellainen tunne että näitä autoja voi oikeastikin korjata eikä vain vaihtaa osia summamutikassa. Mitalin kääntöpuolena on sitten se että ne ovat äärimmäisen raskasta luettavaa, englanninkielistä ammattislangia ja hyvin seikkaperäisesti selostettuna. Eikä niitä tietenkään saa millään muulla kielellä.

        Suosittelen käsikirjastoon Haynesin tueksi.

        Ai niin muuten: Chiltonin ja Haynesin 1996-2000 Voyagerin manuaali on muuten sitten ulkoasua vaille sama kirja. Ja mistäkö minä sen tiedän? Minulla on molemmat.

        En väitä vastaan, mutta ei pitäisi olla IHAN samanlaiset. Sentään kaksi eri firmaa. Sehän merkitsisi että toinen olisi täydellinen kopio. Sehän olisi jo tekijänoikeusjuttu, ja Ameriikoissa oikein asianajajien herkkupala.


      • dafgdfag
        Hrysler kirjoitti:

        En väitä vastaan, mutta ei pitäisi olla IHAN samanlaiset. Sentään kaksi eri firmaa. Sehän merkitsisi että toinen olisi täydellinen kopio. Sehän olisi jo tekijänoikeusjuttu, ja Ameriikoissa oikein asianajajien herkkupala.

        No ainakin minun huoltokirjassa on huoltotaulukot, mitä tehdään 15,30,50,75 ja 100 tuhannen huolloissa.
        Siitä sivusta kopio ja raksi ruutuun aina kun tehtävä suoritettu. Löytyy se jakohihnakin siitä taulukosta.
        Ainakin Auto keskuksesta saa juurikin tämän sivun aina täytettynä kuittina tehdyistä huolloista.


      • mmakine
        Hrysler kirjoitti:

        En väitä vastaan, mutta ei pitäisi olla IHAN samanlaiset. Sentään kaksi eri firmaa. Sehän merkitsisi että toinen olisi täydellinen kopio. Sehän olisi jo tekijänoikeusjuttu, ja Ameriikoissa oikein asianajajien herkkupala.

        Saahan sitä nyt toisen tekemän kirjan painaa omilla kansillaan jos maksaa siitä alkuperäiselle tekijälle. Chiltonin kirjassa on kuvia jossa autossa on kilven paikalla Haynesin logo. Ei se ole kopio vaan tietenkin luvalla ja lisenssimaksuilla lainattu.


      • dafdafdaf
        dafgdfag kirjoitti:

        No ainakin minun huoltokirjassa on huoltotaulukot, mitä tehdään 15,30,50,75 ja 100 tuhannen huolloissa.
        Siitä sivusta kopio ja raksi ruutuun aina kun tehtävä suoritettu. Löytyy se jakohihnakin siitä taulukosta.
        Ainakin Auto keskuksesta saa juurikin tämän sivun aina täytettynä kuittina tehdyistä huolloista.

        Jos haluat maksaa 500-2000 euroa siitä, että Autokeskus ruksaa huoltokirjaasi ja laittaa siihen komean leimansa, sitten viet teitenkin kraisusi sinne. Ylivoimaisesti kallein merkkihuolto tällä hetkellä.


      • dafdaffux
        dafgdfag kirjoitti:

        No ainakin minun huoltokirjassa on huoltotaulukot, mitä tehdään 15,30,50,75 ja 100 tuhannen huolloissa.
        Siitä sivusta kopio ja raksi ruutuun aina kun tehtävä suoritettu. Löytyy se jakohihnakin siitä taulukosta.
        Ainakin Auto keskuksesta saa juurikin tämän sivun aina täytettynä kuittina tehdyistä huolloista.

        Mitäs jos itse opettelisit kirjoittamaan :)


      • W.C.
        mmakine kirjoitti:

        Saahan sitä nyt toisen tekemän kirjan painaa omilla kansillaan jos maksaa siitä alkuperäiselle tekijälle. Chiltonin kirjassa on kuvia jossa autossa on kilven paikalla Haynesin logo. Ei se ole kopio vaan tietenkin luvalla ja lisenssimaksuilla lainattu.

        Joka tapauksessa hyödyllisiä kirjoja molemmat.


      • Tsöötsthoroguud
        W.C. kirjoitti:

        Joka tapauksessa hyödyllisiä kirjoja molemmat.

        ne halvalla minulta: [email protected]


      • Chroisos
        mmakine kirjoitti:

        En tarkoittanut Chryslerin mukana tulevaa ohjekirjaa, käyttöohjehan nyt on joka auton vakiovaruste. Tarkoitin merkkihuollon käyttämää kirjallisuutta, huoltotoimenpide- ja diagnostiikkaohjekirjoja. Ne eivät tosiaan ole mitään aloittelijoiden yksinkertaisia kirjoja.

        Kuten mainitsin että esim 1998 Voyagerin manuaalikirjasto on yli 3000 (siis edelleenkin kolme TUHATTA) sivua pitkä. Siinä on lueteltu isommat, pienemmät ja siltä väliltä olevat huollot, niistä löytyy täydelliset kytkentäkaaviot (yli 500 sivua A4) ja erilaisten laitteiden vianmääritys- ja testausproseduurit.

        Ja pakko sanoa että vaikka merkkikorjaamon kirjoissa käytetään moneen asiaan merkkikohtaista testeriä niin kyllä ne vojan manuaalit ovat uskomattoman hyvät. Niistä tulee sellainen tunne että näitä autoja voi oikeastikin korjata eikä vain vaihtaa osia summamutikassa. Mitalin kääntöpuolena on sitten se että ne ovat äärimmäisen raskasta luettavaa, englanninkielistä ammattislangia ja hyvin seikkaperäisesti selostettuna. Eikä niitä tietenkään saa millään muulla kielellä.

        Suosittelen käsikirjastoon Haynesin tueksi.

        Ai niin muuten: Chiltonin ja Haynesin 1996-2000 Voyagerin manuaali on muuten sitten ulkoasua vaille sama kirja. Ja mistäkö minä sen tiedän? Minulla on molemmat.

        Noi tehtaan laajat shop manualit on kohtuuttoman kalliita eikä niillä ole käyttöä tavalliselle tee-se-itse asentajalle. Siinä mielessä Haynesin tai Chiltonin hankkiminen on järkevämpää. Jos on taidoiltaan Kraisun tyyppikoulutuksen saanut asentaja, ehkä tehtaan manuaali kannattaa ostaa. Toisaalta noissa tuhansissa sivuissa on paljon turhaakin sisältöä, amerikkalaisilla kun on tapana selittää kymmenellä sivulla sama, minkä eurooppalainen selittää 3-5:llä sivulla.


      • Kelju K. Kojootti
        Chroisos kirjoitti:

        Noi tehtaan laajat shop manualit on kohtuuttoman kalliita eikä niillä ole käyttöä tavalliselle tee-se-itse asentajalle. Siinä mielessä Haynesin tai Chiltonin hankkiminen on järkevämpää. Jos on taidoiltaan Kraisun tyyppikoulutuksen saanut asentaja, ehkä tehtaan manuaali kannattaa ostaa. Toisaalta noissa tuhansissa sivuissa on paljon turhaakin sisältöä, amerikkalaisilla kun on tapana selittää kymmenellä sivulla sama, minkä eurooppalainen selittää 3-5:llä sivulla.

        Noi netistä ladattavat venäläiset on ainakin härskiä petkutusta niin kuin niiltä nyt sopii odottaakin. Haynesit ja Chiltonit on ihan passeleita jos ei ole ihan koulutettu ammattiasentaja.


      • duffefux
        Chroisos kirjoitti:

        Noi tehtaan laajat shop manualit on kohtuuttoman kalliita eikä niillä ole käyttöä tavalliselle tee-se-itse asentajalle. Siinä mielessä Haynesin tai Chiltonin hankkiminen on järkevämpää. Jos on taidoiltaan Kraisun tyyppikoulutuksen saanut asentaja, ehkä tehtaan manuaali kannattaa ostaa. Toisaalta noissa tuhansissa sivuissa on paljon turhaakin sisältöä, amerikkalaisilla kun on tapana selittää kymmenellä sivulla sama, minkä eurooppalainen selittää 3-5:llä sivulla.

        Haynesissa selitetään asiat paljon kansantajuisemmin kuin noissa tehtaan manuaaleissa, eikä muutenkaan ole mitään järkeä maksaa satoja euroja huolto-oppaasta kun vähän vanhemman mallin kohdalla saattaa koko auto olla yhtä kallis.


      • Neon-valopää
        duffefux kirjoitti:

        Haynesissa selitetään asiat paljon kansantajuisemmin kuin noissa tehtaan manuaaleissa, eikä muutenkaan ole mitään järkeä maksaa satoja euroja huolto-oppaasta kun vähän vanhemman mallin kohdalla saattaa koko auto olla yhtä kallis.

        Ehdottomasti ostoksen arvoinen. "Maksaa itsensä takaisin" alta aikayksikön, eikä korjaamojen ryöstöhinnatkaan enää kenkuta niin paljon, kun maksaa niille vain suurta ammattitaitoa edellyttävistä työsuorituksista.


      • Mannonen
        Neon-valopää kirjoitti:

        Ehdottomasti ostoksen arvoinen. "Maksaa itsensä takaisin" alta aikayksikön, eikä korjaamojen ryöstöhinnatkaan enää kenkuta niin paljon, kun maksaa niille vain suurta ammattitaitoa edellyttävistä työsuorituksista.

        Jokainen järkevä autonmistaja menettelee tällä tavalla, paitsi tietysti leasingpirsseillä ajelevat. On aika kummallista, että monet valittavat ainaista rahan puutetta ja sitten kiltisti maksavat korjaamoille sata euroa tunnilta akun varaustason ja renkaiden ilmanpaineiden tarkistuksesta lasinpesunesteen lisäyksestä puhumattakaan. Olen korjaamolla nähnyt, kuinka asentaja sai rengaspaineiden mittaukseen kulumaan 20 minuuttia, kun piti välillä puhua puhelimeen ja räpeltää muita asioita.


      • Neon-valopää
        Mannonen kirjoitti:

        Jokainen järkevä autonmistaja menettelee tällä tavalla, paitsi tietysti leasingpirsseillä ajelevat. On aika kummallista, että monet valittavat ainaista rahan puutetta ja sitten kiltisti maksavat korjaamoille sata euroa tunnilta akun varaustason ja renkaiden ilmanpaineiden tarkistuksesta lasinpesunesteen lisäyksestä puhumattakaan. Olen korjaamolla nähnyt, kuinka asentaja sai rengaspaineiden mittaukseen kulumaan 20 minuuttia, kun piti välillä puhua puhelimeen ja räpeltää muita asioita.

        Eipä se ole ollenkaan kummallista. Ne, jota eniten joka paikassa valittavat liian pientä palkkaa, liian alhaisia maataloustukia tai työttömyyskorvauksia, ovat myös kaikkein tyhmimpiä. Heille ei tule mielenkään, että voisi säästää sen sijaan, että koko ajan pitää olla kinuamassa lisää liksaa.


      • karjalan kojootti
        Kelju K. Kojootti kirjoitti:

        Noi netistä ladattavat venäläiset on ainakin härskiä petkutusta niin kuin niiltä nyt sopii odottaakin. Haynesit ja Chiltonit on ihan passeleita jos ei ole ihan koulutettu ammattiasentaja.

        Saab kerho kuulemma välittää noita venäläisiä Lada Kolinaan ja muihinkin autoihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8825
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2633
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe