Minkähän vuoksi huoltokirjoista jätetään aina tärkeitä tietoja pois,niinkuin esimerkiksi stratuksessa automaattivaihteistoöljyn täyttömäärä vaihdettaessa,ei tiedä hankkia oikeaa määrää öljyä jos aikoo vaihtaa
myös jakopäänhihnan vaihtoväliä ei ilmoiteta,ei muuta kuin että ne suoritetaan merkkiliikkeessä,olen saanut vain joitakin arvioita ja suorittanut huoltoja sen mukaan koska hoidan ne aina itse.Köyhän on pakko yrittää..
Huoltokirjat
29
2114
Vastaukset
- A Royht
kai sen takia että veisit auton marmoritiskille kyllä ne siellä sitten tietää...Tiedän että on vaikeaa kun auton arvo on ko,masosa huollon hinnasta...
- ce
niistä jätetään täkeimmät tiedot pois että riittäis merkkiliikkeille mahdollisuus repiä rahaa asiakkailta
ne kirjat kertovat itseselvyydet ja jättävät pääasiat arvailun varaan niinkuin poliitikot.,., - frangrabba
kyllä itse vois noissa huoltohommissa käyttää tervettä järkeä,hihnanvaihto 100-120tkm välein,tulpat 50tkm,öljyt suodattimet 10tkm,niin ei siinä mun mielestäni mitään huoltokirjaa tarvita,itsellä kans stratus ja vaimolla voja,huollot teen itse,paitsi toin hihnan vaihdon jätän ammattilaiselle,on tossa 20km päässä ameriikan autojen huolto ja siellä pojat huoltaa jos tarvetta on sieltä ostan myöskin varaosat,ihan kohtuu hinnalla
- ysler
Minulle on annettu ihan eri kilometrimäärät vaihtoväleiksi kuten jakohihna 150000 myös öljyn vaihtoväli on
kokonaan eri luokkaa eikä täyttömäärä ilmene vaihtovälistä,tulpissahan on taas laadusta riippuen eri välit.
Minulla ei ole amerikan autohuoltoa lähistöllä täytyy tulla toimeen omillaan ja tilata osat jolloin täytyy tietää öljymäärät,vaihtovälit,öljylaadut ja osat-ei ole pojat neuvomassa eikä huoltamassa- - jamppa .
Ei tarvii olla amerikanauto huolto, kyllä ton remmin vaihtaa vaikka Mitsun tai Ladan huolto...
- mc48
Niin noista vaihtoväleistä... kaverini on ajanut yli 220 tkm Neonilla eikä ole vielä vaihtanut ensimmäistäkään hihnaa. En väitä, että se on viisasta, mutta se on hänen valinta. Eikä ole välille kuulemma jättänyt.
- tuhat makkaraa
mc48 kirjoitti:
Niin noista vaihtoväleistä... kaverini on ajanut yli 220 tkm Neonilla eikä ole vielä vaihtanut ensimmäistäkään hihnaa. En väitä, että se on viisasta, mutta se on hänen valinta. Eikä ole välille kuulemma jättänyt.
sano kaverille terveisiä että jos hihna katkeaa niin männät lyö venttiilit paskaks ja siitähän se hupi syntyy
- mc48
tuhat makkaraa kirjoitti:
sano kaverille terveisiä että jos hihna katkeaa niin männät lyö venttiilit paskaks ja siitähän se hupi syntyy
lukee, että apparaatti "kantaa" X henkilöä tai 400 kg. Uskallan tarpeen tullen lyödä hieman vetoa, että se kantaa 500 kiloa putoamatta alas... eli pelivaraa on ja täytyykin olla.
Toisaalta se sama hissi voi huonolla tsäkällä jysähtää alas vaikka siellä matkaisi ainoastaan naapurin 40 kiloinen mummo... jospa tässä kaverini uhkapelissä on samasta ilmiöstä kyse. Mene - tiedä.
Kuinka moni teistä kattoo esim. kauppakeskuksissa tai vastaavissa paikoissa - missä saa muutenkin odottaa joskus iäisyyden - hissin kantokyvyn.
Kyllä minä ainakin hyppään kyytiin, jos vaan löytyy senverran tilaa , että saa kengän kärjet pois ovenvälistä. Ja vielä olen elossa.
Luultavasti tällaisesta "varmuusmarginaalista" lienee kysymys siinä, että myös auton osat saattavat kestää vaikka tuplat kerrottuun määrään nähden.
Summa summarum: Niin on, jos siltä näyttää... (Kekkosen hengentuote mm.)
Viisasta on noudattaa annettuja ohjeita, vaikkapa seisoa keskellä yötä odottamassa vihreän vaihtumista tienristeyksessä, jossa on kolmenkilometrin näkyvyys joka suuntaan ja ilma kirkas kun lähdevesi.
Sitäpaitsi on täysin mahdollista, että häviäisin vedon ja hissi rysähtäisi alas. Mutta perskuta iskisin vedon joka tapauksessa..
Koska olishan se nyt hemmetin hieno nähdä sekin ihme kerran eläissään!
T. mc48
- mmakine
No jos ei Haynesin/Chiltonin manuaalit riitä niin hommaa Chryslerin manuaalit. Ehkäpä niistäkään ei selviä kaikki tarpeellinen ja moni paikka ratkaistaan merkkityökaluilla mutta ovat ne ainakin osittain erilaisia. Niitä lukemalla ainakin selviää se, että mitä kaikkea ne joutuvat merkkiliikkeissä arvailemaan. Esim GS/NS Voyagerin manuaalikirjasto on yli 3000 (kolmetuhatta) sivua pitkä joten kyllähän siihen kaikenlaista mahtuu.
Ja mistä niitä manuaaleja sitten saa? No rahalla Chryslerin tai Dodgen nettikaupasta mutta jotkut väittättävät että niitä löytyy myös Venäjältä.
http://forum.chryslerminivan.net/showthread.php?t=13722&highlight=mother
Ja se mitä ei niistä selviä haetaan Googlesta kysytään sitten forumeista. Chrysler Stratuksella lienee turha hakea mutta kokeilepa pelkkää Stratusta tai peräti Dodge Stratusta joka on ko. auton yleisempi nimi.
Muuten olen sitä mieltä että Haynesin oppaat ovat ihan hyvää lukemista vaikka niistä ei kaikki aukottomasti selviäkään.- mmakine
Haynes kertoo Voyagerin vaihteistoöljyn lisäämisestä seuraavaa: Aluksi lisäätään neljä quarttia, sitten mitataan ja lisätään tarvittaessa. Jakohihna-asiaa en ehtinyt tutkia. USA:ssa sen vaihtaminen ei ole muotia.
- er
Kiitos tiedoistasi täytyy tutkia näillä hauilla.
- K Raisu
ainakin hintaansa nähden. Kyllähän niistä kaikki olennainen tieto löytyy, ainakin sellaiset huoltotyöt, jotka ovat tehtävissä tavallisen korjaajan, ei merkkikoulutuksen saaneen asentajan taidoilla. Esimerkiksi Haynesit maksaa vain 23 euroa tuolla
http://www.biltema.fi
http://www.ago.fi - PentaStar
ovat paikoittain s******n surkeaa tasoa kuvitukseltaan!...kuin jostakin 50-luvun sanomalehdestä.
Ja piirroskuvat niin epäselviä ,ettei tiedä mitä tarkoitetaan. Ja jotkut valokuvat otettu niin taitamattomasti ,ettei yksinkertaisesti tiedä mihin KOHTAAN ne paikallistaa esim. konehuoneessa - kas, kun kuva vaatii orientointia.
Aikamoisten amatööritumpeloiden tekele - luultavasti muissa malleissa parempia. On toki paljon apuakin ollut. - erookoise
PentaStar kirjoitti:
ovat paikoittain s******n surkeaa tasoa kuvitukseltaan!...kuin jostakin 50-luvun sanomalehdestä.
Ja piirroskuvat niin epäselviä ,ettei tiedä mitä tarkoitetaan. Ja jotkut valokuvat otettu niin taitamattomasti ,ettei yksinkertaisesti tiedä mihin KOHTAAN ne paikallistaa esim. konehuoneessa - kas, kun kuva vaatii orientointia.
Aikamoisten amatööritumpeloiden tekele - luultavasti muissa malleissa parempia. On toki paljon apuakin ollut.chryslerin mukana tulevissa ohjekirjoissa ei ole kuin sellaiset yksinkertaiset jutut.niinkuin sulakkeiden paikat,katkaisijat,mittaristot,lukot,vaihteet,seisontajarru ja sellaisia asioita joita tarvitsee vain jokapäiväisessä käytössä,vähän niinkuin aloittelijoille.Niissä voisi mielellään olla myös isommissa huolloissa tarvittavia tietoja,itse olen pitänyt tärkeänä että siinä on sulakkeiden toimintajärjestys.
- mmakine
erookoise kirjoitti:
chryslerin mukana tulevissa ohjekirjoissa ei ole kuin sellaiset yksinkertaiset jutut.niinkuin sulakkeiden paikat,katkaisijat,mittaristot,lukot,vaihteet,seisontajarru ja sellaisia asioita joita tarvitsee vain jokapäiväisessä käytössä,vähän niinkuin aloittelijoille.Niissä voisi mielellään olla myös isommissa huolloissa tarvittavia tietoja,itse olen pitänyt tärkeänä että siinä on sulakkeiden toimintajärjestys.
En tarkoittanut Chryslerin mukana tulevaa ohjekirjaa, käyttöohjehan nyt on joka auton vakiovaruste. Tarkoitin merkkihuollon käyttämää kirjallisuutta, huoltotoimenpide- ja diagnostiikkaohjekirjoja. Ne eivät tosiaan ole mitään aloittelijoiden yksinkertaisia kirjoja.
Kuten mainitsin että esim 1998 Voyagerin manuaalikirjasto on yli 3000 (siis edelleenkin kolme TUHATTA) sivua pitkä. Siinä on lueteltu isommat, pienemmät ja siltä väliltä olevat huollot, niistä löytyy täydelliset kytkentäkaaviot (yli 500 sivua A4) ja erilaisten laitteiden vianmääritys- ja testausproseduurit.
Ja pakko sanoa että vaikka merkkikorjaamon kirjoissa käytetään moneen asiaan merkkikohtaista testeriä niin kyllä ne vojan manuaalit ovat uskomattoman hyvät. Niistä tulee sellainen tunne että näitä autoja voi oikeastikin korjata eikä vain vaihtaa osia summamutikassa. Mitalin kääntöpuolena on sitten se että ne ovat äärimmäisen raskasta luettavaa, englanninkielistä ammattislangia ja hyvin seikkaperäisesti selostettuna. Eikä niitä tietenkään saa millään muulla kielellä.
Suosittelen käsikirjastoon Haynesin tueksi.
Ai niin muuten: Chiltonin ja Haynesin 1996-2000 Voyagerin manuaali on muuten sitten ulkoasua vaille sama kirja. Ja mistäkö minä sen tiedän? Minulla on molemmat. - Hrysler
mmakine kirjoitti:
En tarkoittanut Chryslerin mukana tulevaa ohjekirjaa, käyttöohjehan nyt on joka auton vakiovaruste. Tarkoitin merkkihuollon käyttämää kirjallisuutta, huoltotoimenpide- ja diagnostiikkaohjekirjoja. Ne eivät tosiaan ole mitään aloittelijoiden yksinkertaisia kirjoja.
Kuten mainitsin että esim 1998 Voyagerin manuaalikirjasto on yli 3000 (siis edelleenkin kolme TUHATTA) sivua pitkä. Siinä on lueteltu isommat, pienemmät ja siltä väliltä olevat huollot, niistä löytyy täydelliset kytkentäkaaviot (yli 500 sivua A4) ja erilaisten laitteiden vianmääritys- ja testausproseduurit.
Ja pakko sanoa että vaikka merkkikorjaamon kirjoissa käytetään moneen asiaan merkkikohtaista testeriä niin kyllä ne vojan manuaalit ovat uskomattoman hyvät. Niistä tulee sellainen tunne että näitä autoja voi oikeastikin korjata eikä vain vaihtaa osia summamutikassa. Mitalin kääntöpuolena on sitten se että ne ovat äärimmäisen raskasta luettavaa, englanninkielistä ammattislangia ja hyvin seikkaperäisesti selostettuna. Eikä niitä tietenkään saa millään muulla kielellä.
Suosittelen käsikirjastoon Haynesin tueksi.
Ai niin muuten: Chiltonin ja Haynesin 1996-2000 Voyagerin manuaali on muuten sitten ulkoasua vaille sama kirja. Ja mistäkö minä sen tiedän? Minulla on molemmat.En väitä vastaan, mutta ei pitäisi olla IHAN samanlaiset. Sentään kaksi eri firmaa. Sehän merkitsisi että toinen olisi täydellinen kopio. Sehän olisi jo tekijänoikeusjuttu, ja Ameriikoissa oikein asianajajien herkkupala.
- dafgdfag
Hrysler kirjoitti:
En väitä vastaan, mutta ei pitäisi olla IHAN samanlaiset. Sentään kaksi eri firmaa. Sehän merkitsisi että toinen olisi täydellinen kopio. Sehän olisi jo tekijänoikeusjuttu, ja Ameriikoissa oikein asianajajien herkkupala.
No ainakin minun huoltokirjassa on huoltotaulukot, mitä tehdään 15,30,50,75 ja 100 tuhannen huolloissa.
Siitä sivusta kopio ja raksi ruutuun aina kun tehtävä suoritettu. Löytyy se jakohihnakin siitä taulukosta.
Ainakin Auto keskuksesta saa juurikin tämän sivun aina täytettynä kuittina tehdyistä huolloista. - mmakine
Hrysler kirjoitti:
En väitä vastaan, mutta ei pitäisi olla IHAN samanlaiset. Sentään kaksi eri firmaa. Sehän merkitsisi että toinen olisi täydellinen kopio. Sehän olisi jo tekijänoikeusjuttu, ja Ameriikoissa oikein asianajajien herkkupala.
Saahan sitä nyt toisen tekemän kirjan painaa omilla kansillaan jos maksaa siitä alkuperäiselle tekijälle. Chiltonin kirjassa on kuvia jossa autossa on kilven paikalla Haynesin logo. Ei se ole kopio vaan tietenkin luvalla ja lisenssimaksuilla lainattu.
- dafdafdaf
dafgdfag kirjoitti:
No ainakin minun huoltokirjassa on huoltotaulukot, mitä tehdään 15,30,50,75 ja 100 tuhannen huolloissa.
Siitä sivusta kopio ja raksi ruutuun aina kun tehtävä suoritettu. Löytyy se jakohihnakin siitä taulukosta.
Ainakin Auto keskuksesta saa juurikin tämän sivun aina täytettynä kuittina tehdyistä huolloista.Jos haluat maksaa 500-2000 euroa siitä, että Autokeskus ruksaa huoltokirjaasi ja laittaa siihen komean leimansa, sitten viet teitenkin kraisusi sinne. Ylivoimaisesti kallein merkkihuolto tällä hetkellä.
- dafdaffux
dafgdfag kirjoitti:
No ainakin minun huoltokirjassa on huoltotaulukot, mitä tehdään 15,30,50,75 ja 100 tuhannen huolloissa.
Siitä sivusta kopio ja raksi ruutuun aina kun tehtävä suoritettu. Löytyy se jakohihnakin siitä taulukosta.
Ainakin Auto keskuksesta saa juurikin tämän sivun aina täytettynä kuittina tehdyistä huolloista.Mitäs jos itse opettelisit kirjoittamaan :)
- W.C.
mmakine kirjoitti:
Saahan sitä nyt toisen tekemän kirjan painaa omilla kansillaan jos maksaa siitä alkuperäiselle tekijälle. Chiltonin kirjassa on kuvia jossa autossa on kilven paikalla Haynesin logo. Ei se ole kopio vaan tietenkin luvalla ja lisenssimaksuilla lainattu.
Joka tapauksessa hyödyllisiä kirjoja molemmat.
- Tsöötsthoroguud
W.C. kirjoitti:
Joka tapauksessa hyödyllisiä kirjoja molemmat.
ne halvalla minulta: [email protected]
- Chroisos
mmakine kirjoitti:
En tarkoittanut Chryslerin mukana tulevaa ohjekirjaa, käyttöohjehan nyt on joka auton vakiovaruste. Tarkoitin merkkihuollon käyttämää kirjallisuutta, huoltotoimenpide- ja diagnostiikkaohjekirjoja. Ne eivät tosiaan ole mitään aloittelijoiden yksinkertaisia kirjoja.
Kuten mainitsin että esim 1998 Voyagerin manuaalikirjasto on yli 3000 (siis edelleenkin kolme TUHATTA) sivua pitkä. Siinä on lueteltu isommat, pienemmät ja siltä väliltä olevat huollot, niistä löytyy täydelliset kytkentäkaaviot (yli 500 sivua A4) ja erilaisten laitteiden vianmääritys- ja testausproseduurit.
Ja pakko sanoa että vaikka merkkikorjaamon kirjoissa käytetään moneen asiaan merkkikohtaista testeriä niin kyllä ne vojan manuaalit ovat uskomattoman hyvät. Niistä tulee sellainen tunne että näitä autoja voi oikeastikin korjata eikä vain vaihtaa osia summamutikassa. Mitalin kääntöpuolena on sitten se että ne ovat äärimmäisen raskasta luettavaa, englanninkielistä ammattislangia ja hyvin seikkaperäisesti selostettuna. Eikä niitä tietenkään saa millään muulla kielellä.
Suosittelen käsikirjastoon Haynesin tueksi.
Ai niin muuten: Chiltonin ja Haynesin 1996-2000 Voyagerin manuaali on muuten sitten ulkoasua vaille sama kirja. Ja mistäkö minä sen tiedän? Minulla on molemmat.Noi tehtaan laajat shop manualit on kohtuuttoman kalliita eikä niillä ole käyttöä tavalliselle tee-se-itse asentajalle. Siinä mielessä Haynesin tai Chiltonin hankkiminen on järkevämpää. Jos on taidoiltaan Kraisun tyyppikoulutuksen saanut asentaja, ehkä tehtaan manuaali kannattaa ostaa. Toisaalta noissa tuhansissa sivuissa on paljon turhaakin sisältöä, amerikkalaisilla kun on tapana selittää kymmenellä sivulla sama, minkä eurooppalainen selittää 3-5:llä sivulla.
- Kelju K. Kojootti
Chroisos kirjoitti:
Noi tehtaan laajat shop manualit on kohtuuttoman kalliita eikä niillä ole käyttöä tavalliselle tee-se-itse asentajalle. Siinä mielessä Haynesin tai Chiltonin hankkiminen on järkevämpää. Jos on taidoiltaan Kraisun tyyppikoulutuksen saanut asentaja, ehkä tehtaan manuaali kannattaa ostaa. Toisaalta noissa tuhansissa sivuissa on paljon turhaakin sisältöä, amerikkalaisilla kun on tapana selittää kymmenellä sivulla sama, minkä eurooppalainen selittää 3-5:llä sivulla.
Noi netistä ladattavat venäläiset on ainakin härskiä petkutusta niin kuin niiltä nyt sopii odottaakin. Haynesit ja Chiltonit on ihan passeleita jos ei ole ihan koulutettu ammattiasentaja.
- duffefux
Chroisos kirjoitti:
Noi tehtaan laajat shop manualit on kohtuuttoman kalliita eikä niillä ole käyttöä tavalliselle tee-se-itse asentajalle. Siinä mielessä Haynesin tai Chiltonin hankkiminen on järkevämpää. Jos on taidoiltaan Kraisun tyyppikoulutuksen saanut asentaja, ehkä tehtaan manuaali kannattaa ostaa. Toisaalta noissa tuhansissa sivuissa on paljon turhaakin sisältöä, amerikkalaisilla kun on tapana selittää kymmenellä sivulla sama, minkä eurooppalainen selittää 3-5:llä sivulla.
Haynesissa selitetään asiat paljon kansantajuisemmin kuin noissa tehtaan manuaaleissa, eikä muutenkaan ole mitään järkeä maksaa satoja euroja huolto-oppaasta kun vähän vanhemman mallin kohdalla saattaa koko auto olla yhtä kallis.
- Neon-valopää
duffefux kirjoitti:
Haynesissa selitetään asiat paljon kansantajuisemmin kuin noissa tehtaan manuaaleissa, eikä muutenkaan ole mitään järkeä maksaa satoja euroja huolto-oppaasta kun vähän vanhemman mallin kohdalla saattaa koko auto olla yhtä kallis.
Ehdottomasti ostoksen arvoinen. "Maksaa itsensä takaisin" alta aikayksikön, eikä korjaamojen ryöstöhinnatkaan enää kenkuta niin paljon, kun maksaa niille vain suurta ammattitaitoa edellyttävistä työsuorituksista.
- Mannonen
Neon-valopää kirjoitti:
Ehdottomasti ostoksen arvoinen. "Maksaa itsensä takaisin" alta aikayksikön, eikä korjaamojen ryöstöhinnatkaan enää kenkuta niin paljon, kun maksaa niille vain suurta ammattitaitoa edellyttävistä työsuorituksista.
Jokainen järkevä autonmistaja menettelee tällä tavalla, paitsi tietysti leasingpirsseillä ajelevat. On aika kummallista, että monet valittavat ainaista rahan puutetta ja sitten kiltisti maksavat korjaamoille sata euroa tunnilta akun varaustason ja renkaiden ilmanpaineiden tarkistuksesta lasinpesunesteen lisäyksestä puhumattakaan. Olen korjaamolla nähnyt, kuinka asentaja sai rengaspaineiden mittaukseen kulumaan 20 minuuttia, kun piti välillä puhua puhelimeen ja räpeltää muita asioita.
- Neon-valopää
Mannonen kirjoitti:
Jokainen järkevä autonmistaja menettelee tällä tavalla, paitsi tietysti leasingpirsseillä ajelevat. On aika kummallista, että monet valittavat ainaista rahan puutetta ja sitten kiltisti maksavat korjaamoille sata euroa tunnilta akun varaustason ja renkaiden ilmanpaineiden tarkistuksesta lasinpesunesteen lisäyksestä puhumattakaan. Olen korjaamolla nähnyt, kuinka asentaja sai rengaspaineiden mittaukseen kulumaan 20 minuuttia, kun piti välillä puhua puhelimeen ja räpeltää muita asioita.
Eipä se ole ollenkaan kummallista. Ne, jota eniten joka paikassa valittavat liian pientä palkkaa, liian alhaisia maataloustukia tai työttömyyskorvauksia, ovat myös kaikkein tyhmimpiä. Heille ei tule mielenkään, että voisi säästää sen sijaan, että koko ajan pitää olla kinuamassa lisää liksaa.
- karjalan kojootti
Kelju K. Kojootti kirjoitti:
Noi netistä ladattavat venäläiset on ainakin härskiä petkutusta niin kuin niiltä nyt sopii odottaakin. Haynesit ja Chiltonit on ihan passeleita jos ei ole ihan koulutettu ammattiasentaja.
Saab kerho kuulemma välittää noita venäläisiä Lada Kolinaan ja muihinkin autoihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .985189Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631463385Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503195Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4382439Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2491502Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121281- 811260
- 761227
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311188Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1331108