Hyvyyden voima

tee.

Hyvyys on vanhanaikaista,
pahuus ja voima rulaa!
Tältä se näyttää.

Ajattelen ajan muoteja,
satanismia, mustapukuja,
julmuuden estetiikkaa.

Mikä on niiden tavoite,
entropian lait ihmisissä,
täydellinen pimeys?

Olen kohdannut hyvyyttä,
ilman mitään syytä,
vain tekemisen ilosta.

Luulen oppineeni tämän,
vain yhden asian:
ihmisen tehtävä on toinen.

Entropian lait eivät päde
ihmisen tahtoa vastaan,
hyvyyden voimaa.

8

338

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *MURUKULTA*

Yksilöiden vapaus - villiintyminen - "täytyy hyväksyä kaikki" - käsittelemättömyys - itsekontrollinpuute - pahuus

Pimeys!

Yksilöiden vapaus - itsekritiikki - hyvyys - rakkaus - ymmärtäminen - ilo - eheys

Valo!

• tee.

Valo vastaan pimeys. Luulen, että viestissäsi oli jotain olennaista. Kuten pimeys on valon puutetta, pahuus on jonkin puuttumista. Pienikin valo puhkaisee reiän pimeyteen. Sama pätee pahuuteen.

• Olen törmännyt niin mustaan ja pahaan betoniseinään,
      että luulin sen olevan ainut ja oikea tapa hoitaa asioita.
      Kunnes betoni mureni, pala palalta ja hyvyys tahtoi moikata
      ja tulla kylään.
      Ja jätti käyntikorttinsa pöydälleni.

Toivon, ettei pahuus voita, että hyvyydelle raivattaisiin enemmän tilaa.
      Se vain vaatii kasvua, kaikilta.

• tee.

Oli joenkin lohdullista lukea viestisi; elämässä oppii, jos ei muuten, niin lyömällä päänsä betoniin.
        Kunpa tämä tieto kirkastuisi teoiksi yleisemminkin, valtioitten tasolla. - Kun nuo tekevät noin, räjäyttävät pommin, me teemme kahta isomman, ydinpommin, jos eivät vähemmällä usko. Ja sama toisinpäin.

• ~ikäkulu~

ei tiennyt eikä tuntenut vallitsevalle epäjärjestykselle nuin hienoa sanaa. Mutta.. mikä sitten on hyvää, predestinoitunut [?] hyvään? Onko semmoista? Kun useimmitenhan hyvyyttä kuitenkin pidetään lapsellisena, typeränä tai muuten vaan vanhanaikaisena luonteenpiirteenä, kuin pohtimaan pistäneessä runossas' kirjoitat.

Joku Foerster on joskus kirjoittanut, että "hyvyyden voima on jalompaa ja ikuisempaa kuin kaikki maailman sekamelske, että jokainen lempeä sana ja jokainen suuri rakkaus ovat kuolemattomia".

Älkäämme siis pahalle siipiämme lainatko.. vaan tehkäämme totta kauniista sanoistamme yrittämällä muistaa, että jokainen ihminen on ihmisenä arvokas.

Jaaa-jaaa, itsekullekin monessa tilanteessa varmaankin helpommin sanottu kuin muistettu vai, mutta kaunista syksyä kuiteskin!:)

• tee.

Kiitos viestistäsi ja mietteistäsi. Ongelmallinen sanahan hyvyys on. Jotenkin ihmiselämässä koen sen valintana. Ja valintakin, kuten elokuvassa "Sofien valinta" voi olla mahdoton.
        Silti tietää, koska on on tehnyt jotain oikein, pientäkin. Siitä on iloinen lopun päivää. Ja jos on tehnyt väärin, sen muistaa vielä pitempään, joskus loppuelämän. Hyvät teot ovat vain pieniä sirpaleita, mutta nekin loistavat.

• lindalinda1

että hyvyys on vanhanaikaista ?

Saatat todellakin olla oikeassa, niin ikävää
      kuin se onkin.

Paljon herätti ajatuksia runosi,
      toisenlaista ja jotenkin Sinuun istumatonta
      omalla laillaan synkeääkin tekstiä.

• tee.

Niin se hyvän vanhanaikaisuus - eipä kai se normaali-ihmisten mielissä ole muuttunut. Mutta jos ajattelee kaiken sellaisen leviämistä, josta vaikkapa kouluampumiset ovat vain oire, niin jokin on muuttunut. Kuin hyvä ei olisikaan kaikille samanlainen itsestään selvä arvo. Joillekin sellaisia ovat kovuus ja julmuus.

- Ehkä olen kirjoittanut enemmän lempeitä luontorunoja, mutta kyllä näitä yhteiskunnallisiakin sentään mahtuu mukaan. Niistä vain on vaikeampi tehdä runollisia. Se olisikin taito.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1766
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1252
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1123
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      71
      954
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      901
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      828
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      741
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      732
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      681
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      663
    Aihe