Kaivoimpa lapsenlapselle vanhan Märklinin pienoisrautatien ja homma muuten pelais, mutta veturit hiemen nihkeitä kulkemaan, Ovat olleen naftaliinissa 20 vuotta, mutta tomivat silti jotenkuten. Tiedustelen, olisko kellään ideaa verureiden kunnostuksesta tai paikasta johon voisi viedä ne huollettavaksi.
Märklin veturit tomimaan kunnolla
2
740
Vastaukset
- puhistus
Kokeile ensimmäiseksi avata kuori ja tipauttaa tippa öljyä rattasiin ja akselien päihin. Kaikenlainen pöly ja moska kannattaa myös puhdistaa pois. Sen pitäisi auttaa jos eivät liiku kunnolla. Jos ei auta, vika on muualla. Korjauttaminen on hankalaa koska korjaajia ei ole paljon ja saattaa olla aika kallista.
- Märklin fani
Ei kannata vaan lisätä öljyä, vaan yrittää ensin puhdistaa liukulaakerit esimerkiksi Isopropanolilla (jäänestoaine, ja useimmiten melko puhdasta sitä itseään, eli alkoholia).
Vasta kun rattaat alkaa liikkua vapaasti voi lisätä tipan öljyä akseleille joka sitten kapillaari-ilmiön avulla imeytyy akselin ja liukulaakeri väliin.
Itselläni on Märklin vetureita 50-luvun lopulta, ja ne toimii ok, mutta mm yksi digitaaliveuri 80-luvun lopulta ei lähtenyt edes liikkeelle. Eri aikakausilla on käytetty eri voiteluaineita, ja osa niistä sitkastuu melkoiseksi tervaksi, ja jos näin käy, pitää se vanha sitkas voiteluaine ensin poistaa, ennen kuin alkaa lisäämään öljyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984