Mitä hyvää ILOMANTSISSA

Paljonkin!

Eikö olisi joskus mukava miettiä mitä hyvää Ilomantsin pitäjässä on.
Elikkä miksi sinä asut täällä, miksi rakensit talon tänne, miksi olet täällä vaikka työttömänäkin?

20

622

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pelletti Ruokehelpi

Minusta ehdottomasti ihmiset tekevät Ilomantsin ! Voiko mukavempia ihmisiä olla Suomessa ja avoimenpia !

Maisemat ovat myös henkeä salpaavia ja kauniita kuvia saisi vaikka millaisia. Lunta on talvella ja lämpöä ja vehreyttä kesällä.

Olen odotellut kalenteri jossa kuvia Ilomantsista josta sitten voisi lähettää tutuille muualle Suomeen. Saisi sitten kertoa että millaista täällä on asua - kun seinillä olisi kuvia eri vuodenajoista !

• Vielä kuvaamaan

Täällä voi valilla panna minkä kauniin aukkohakkuun, raiskion ja pirunpellon haluaa kalenteriin kuvata.
        Voi kuvata myös kaunista "kasvatusmetsää", riukumaisen ohuet männyt huutelevat toisiaan kymmenen metrin välein, ensimmäinen kunnon myrskytuuli ne nurin paiskaa.

Karhu pinkaisee onnettomana tuon läpinäkyvän rääseikön läpi jonnekin suotureikkoon. Ei ihme että karhut on seonneet, kun ei ole edes kunnon metsiä.

Missään ei ole myöskään yhtä mälsän näköistä ja rumaa rakennuskantaa kuin Ilomantsissa. 60-luvun taloihin on tehty hirvittävän rumia saunasiipiä, uudemmat rakennukset ovat toinen toistaan mälsemmän näköisiä, ja muita värejähän ei maalikaupassa olekaan kuin se turvallinen kuravellin väri ja se"vaalea".

• Elämä ensin
        Vielä kuvaamaan kirjoitti:

Täällä voi valilla panna minkä kauniin aukkohakkuun, raiskion ja pirunpellon haluaa kalenteriin kuvata.
        Voi kuvata myös kaunista "kasvatusmetsää", riukumaisen ohuet männyt huutelevat toisiaan kymmenen metrin välein, ensimmäinen kunnon myrskytuuli ne nurin paiskaa.

Karhu pinkaisee onnettomana tuon läpinäkyvän rääseikön läpi jonnekin suotureikkoon. Ei ihme että karhut on seonneet, kun ei ole edes kunnon metsiä.

Missään ei ole myöskään yhtä mälsän näköistä ja rumaa rakennuskantaa kuin Ilomantsissa. 60-luvun taloihin on tehty hirvittävän rumia saunasiipiä, uudemmat rakennukset ovat toinen toistaan mälsemmän näköisiä, ja muita värejähän ei maalikaupassa olekaan kuin se turvallinen kuravellin väri ja se"vaalea".

Vielä kuvaamaan -nimimerkki näkee vain pienen mitättömän osan Ilomantsista, se on sääli. Täällä on sekä kasvatusmetsisä että luonnonpuistoja, vanhoja metsiä. On katsojan silmässä mikä on kaunista. Läpipääsemätön hoitamaton metsä ei ainakaan minua jaksa enemmälti viehättää. Voi sitäkin toki olla, mutta ei kaikkia metsiä. Hoidettu on hoidettu. Ja aukon jälkeen tulee taimisto ja nuori metsä. Elämä jatkuu, elämän kiertokulku.
        Mitä saunasiipiin tulee, niin rakennusvalvonta sellaiset ratkaisut aikanaan hyväksyi. Ihmisten pitää ensisijaisesti voida elää ja voida hyvin, saunoa, pitää huolta hygieniastaan, ja toissijaisesti vasta miellyttää kriitikoitten ja muka-kuvaajien silmää, jos tarvitsee sittenkään. Näitä toisten nurkkien kritikoita riittää.

• Rumaa,rumaa
        Elämä ensin kirjoitti:

Vielä kuvaamaan -nimimerkki näkee vain pienen mitättömän osan Ilomantsista, se on sääli. Täällä on sekä kasvatusmetsisä että luonnonpuistoja, vanhoja metsiä. On katsojan silmässä mikä on kaunista. Läpipääsemätön hoitamaton metsä ei ainakaan minua jaksa enemmälti viehättää. Voi sitäkin toki olla, mutta ei kaikkia metsiä. Hoidettu on hoidettu. Ja aukon jälkeen tulee taimisto ja nuori metsä. Elämä jatkuu, elämän kiertokulku.
        Mitä saunasiipiin tulee, niin rakennusvalvonta sellaiset ratkaisut aikanaan hyväksyi. Ihmisten pitää ensisijaisesti voida elää ja voida hyvin, saunoa, pitää huolta hygieniastaan, ja toissijaisesti vasta miellyttää kriitikoitten ja muka-kuvaajien silmää, jos tarvitsee sittenkään. Näitä toisten nurkkien kritikoita riittää.

kauneussilimä on persiissä, en paremmin sano!
        Siitä johtuu että täällä on tyylitöntä ja rumaa.

• Hyvää Joulua

Miten niiden Juolukorttien kanssa kävi ? Joku kesällä ehdotti että pitäisi ottaa valokuvia jo kesällä ja tehdä niistä Jouluksi kortteja !
        Suomessa kuulemma lähetetään aina Jouluisin 53.000.000 rumaa tervehdytä ?

• Lunta pihassa
        Hyvää Joulua kirjoitti:

Miten niiden Juolukorttien kanssa kävi ? Joku kesällä ehdotti että pitäisi ottaa valokuvia jo kesällä ja tehdä niistä Jouluksi kortteja !
        Suomessa kuulemma lähetetään aina Jouluisin 53.000.000 rumaa tervehdytä ?

Kelpaisiko minun talon kuva kortiksi 50.000.000 asiakkaalle ?

• tiedoist kiitollinen
        Lunta pihassa kirjoitti:

Voisitko laittaa linkin ?

• Ilomantsin värit
        Lunta pihassa kirjoitti:

jos talo ei ole piristävän rapakonruskea niin sitten vaalea tai haljun kellertävä. Lunta vasten, ah niin jouluista, eikö totta!

• Kuotta

Mitä hyvää ILOMANTSISSA

Mahtanette jo muutenkin tietää mielipiteeni?
      Ilomantsin rakkaudennälkäiset ja ihanat naiset on ainakin yksi hyvä asia paikkakunnalla!

• maaroff.s

Luvallanne sanon te vain jaksatte flirttailla.
        Niin kuin olen joskus maininnut teille olen asunut muutaman ajan Ilomantsissa ja mikä sieltä muistoksi jäi on se luonto.
        Ihmiset ovat jollakin tapaa tuttavallisia ,osa väestä kansanomaisesti luvallanne tulevat liian liki.
        Tarkoitan sillä sitä,että on hyvä olla yhteistoimintaa esim .naapureiden välillä,mutta se toinen puoli
        toisten asioita ei pidä pohdiskella jos lähimmäinen ei ole paikalla.
        En ole koskaan kysynyt teiltä muistatteko riutan tuon mainion tanssipaikan kallion päällä.
        Ovat ikävä kyllä purkaneet pois.
        Luvallanne heittäydyn vallattomaksi ja kerron teille,että kävin paljon tanssimassa riutan lavalla.
        Silloin en vielä ollut naimisisssa,jos sallitte harrastin aivan vähän flirttiä,olin silloin nuori.Suonette anteeksi rohkeuteni.
        Ilomantsissa oli ennen paljon asioita jotka aina silloin tällöin nousevat muistikuvaan.
        Joskus olen luvallanne hyvin harvoin käydessäni miettinyt,miksi kaikki vireä elämä häviää maaseudulta.
        Ilomantsissa on paljon luontoa,nähtävyyttä mitä esim.matkailussa voisi hyödyntää.
        Mutta jollakin tapaa luvallanne pysähtyneisyys on käsin kosketeltavaa.
        En tiedä mistä johtuu mutta näin on monessa muussakin paikassa.
        Olenko oikein ymmärtänyt osa Ilomantsilaisista ovat aitoja karjalaisia,osa savolaisten jälkeläisiä.
        Karjalaisuus näkyy hyvin vähän "pogostalla".
        Mutta tuohon teidän mainitsemiinne naisiin,pyydän anteeksi minulle ei ole jäänyt selkeää kuvaa Ilomantsin naisista.Pahoittelen.

• jummijammi.......
        maaroff.s kirjoitti:

Luvallanne sanon te vain jaksatte flirttailla.
        Niin kuin olen joskus maininnut teille olen asunut muutaman ajan Ilomantsissa ja mikä sieltä muistoksi jäi on se luonto.
        Ihmiset ovat jollakin tapaa tuttavallisia ,osa väestä kansanomaisesti luvallanne tulevat liian liki.
        Tarkoitan sillä sitä,että on hyvä olla yhteistoimintaa esim .naapureiden välillä,mutta se toinen puoli
        toisten asioita ei pidä pohdiskella jos lähimmäinen ei ole paikalla.
        En ole koskaan kysynyt teiltä muistatteko riutan tuon mainion tanssipaikan kallion päällä.
        Ovat ikävä kyllä purkaneet pois.
        Luvallanne heittäydyn vallattomaksi ja kerron teille,että kävin paljon tanssimassa riutan lavalla.
        Silloin en vielä ollut naimisisssa,jos sallitte harrastin aivan vähän flirttiä,olin silloin nuori.Suonette anteeksi rohkeuteni.
        Ilomantsissa oli ennen paljon asioita jotka aina silloin tällöin nousevat muistikuvaan.
        Joskus olen luvallanne hyvin harvoin käydessäni miettinyt,miksi kaikki vireä elämä häviää maaseudulta.
        Ilomantsissa on paljon luontoa,nähtävyyttä mitä esim.matkailussa voisi hyödyntää.
        Mutta jollakin tapaa luvallanne pysähtyneisyys on käsin kosketeltavaa.
        En tiedä mistä johtuu mutta näin on monessa muussakin paikassa.
        Olenko oikein ymmärtänyt osa Ilomantsilaisista ovat aitoja karjalaisia,osa savolaisten jälkeläisiä.
        Karjalaisuus näkyy hyvin vähän "pogostalla".
        Mutta tuohon teidän mainitsemiinne naisiin,pyydän anteeksi minulle ei ole jäänyt selkeää kuvaa Ilomantsin naisista.Pahoittelen.

Suurin osa ilomantsilaisista on savolaisia juntturoita, kateellisia paskanpuhujia, selän takana kyräilijöitä.
        Savosta varmaan läksi itään virtaamaan justi se ahnein ja sopeutumattomin joukko. Ne riitapukarit, joita ei omilla konnuilla hyväksytty. Niinpä Ilomantsissa ei osata pienintäkään päätöstä saada aikaan ilman loputonta jammailua, ja suunpieksentää.

• Pspspsps
        jummijammi....... kirjoitti:

Suurin osa ilomantsilaisista on savolaisia juntturoita, kateellisia paskanpuhujia, selän takana kyräilijöitä.
        Savosta varmaan läksi itään virtaamaan justi se ahnein ja sopeutumattomin joukko. Ne riitapukarit, joita ei omilla konnuilla hyväksytty. Niinpä Ilomantsissa ei osata pienintäkään päätöstä saada aikaan ilman loputonta jammailua, ja suunpieksentää.

rakastavat kauneutta. Iloisia värejä, iloista elämää.

• maaroff.s

Luvallanne ilmaisen asian näin,en tunne 2000 luvun Ilomantsia,kokemukseni ovat 60 luvun loppupuolelta.
        Saanen olla kuitenkin puolestanne pahoillaan sillä näen tuon ajan Riutta oli Ilomantsin piristys kesäaikaan. Keväällä nuoret odotti lavan avaamista ja käsitykseni on,että siellä kävi tanssivaa nuorisoa ympäri pohjois-karjalan.
        Tietenkin esiintyjät olivat luvallanne leikillisesti"mitä olivat" Tapani Kansa,Olavi Virta,Danny,Irvin,Fredi jne. Nuo eturivin laulajat keräsivät sanoisinko tuttavallisesti "tuvan täyteen.
        Moni löysi sieltä elämän kumppanin.
        Olette aivan oikeassa työpaikat häviävät muualle ja työn perässä tekijät.Koti perustetaan sinne missä on toimeentulo ja mahdollisuudet elää.
        Vuosikymmenet maailmalla kuluvat ja luvallanne sanon on vaikea palata enää sinne missä on lapsuuden ja osan nuoruutta viettänyt.
        Se vain on näin,pahoittelen,että joudun sen näin ilmaisemaan ,ihminen kasvaa ulos kotipaikka kotelosta ja se mikä on ennen ollut on jäänyt kauas taakse.
        Tietenkin on poikkeuksia,osa peluussa onnistuu,heitän kuitenkin luvallanne epäilyksen varjon.
        Jos oikein ymmärsin tämän teidän loppu komentin,teidän täytyy olla varakas mies,mikäli velvollisuudet jälkikasvuun nähden tulee hoidettua.(leikillisesti,luottaen huumorintajuunne)

• Juu mulla

Juu ei mulla ole taaskaan mitään sanottavaa, mutta sanon silti. Tänään oli junassa nääs semmonen kollektiivinen pokanpitomaratooni. Näet vastaani istuu joku duud. Tässä vaiheessa mikään ei ole hauskaa, ei todellakaan. Seuraavalla asemalla samoille penkeille istuu 2 kipaletta nuorehkoja naisia, melkein vielä tei-nix-nix-nixejä. Nämä pölisivät jotain ihme paskaa. Minä ja duud olemme "vittu, ei voi olla totta mitä juttua, tulis jo mun asema" -tilassa. Kuitenkin toisen naisen heittämä lause saa minut ja ilmeisesti myös vastapäätä olevan duudin kysymään mielessämme sarkastisesti "...ja susta ei vai?". Itse olen repeämässä totaalisesti mutta koska ajattelen, ettei ko. naiset arvostaisi pilkallista hohotustani niin koetan hillitä itseni parhaani mukaan. Huomaan, että duudillakin on vähän samaa meininkiä. Nyt kun kumpikin huomaa toisen olevan repeämässä niin itsehillintä on hieman vaikeaa. Mutta onneksi kivikasvoni kestää kunnes pääsen ulos junasta.

• Asema Duud

Kiva että sait kirjoitettua ! Aluksi en ymmärtänyt mitä halusit sanoa... mutta sitten aukeni !

• Kerrailija

Minusta 12 parasta asiaa Ilomantsissa on

# tammikuu

# helmikuu

# maaliskuu

# huhtikuu

# toukokuu

# kesäkuu

# heinäkuu

# elokuu

# syyskuu

# lokakuu

# marraskuu

# joukukuu

mutta kauniit kuvat vain puuttuvat !

Mielellään ei ihmiskuvia vaan luontokuvia !

• voi ja oi

kertovat kaiken kattavasti miten "vireä" onkaan tämä Koko Suomen Napa!
        Voi kunpa asuisin muualla!

• Hannikainen
        voi ja oi kirjoitti:

Oletko koskaan ottanut itse valokuvaa ?

• ILO Kahvilla
        voi ja oi kirjoitti:

Et kai vaan ala olla menettänyt toivoasi ? Sinulle voisi joku antaa joululahjaksi " uuden sudenpentujen käsikirjan " ja siitä saisit hieman lukea että miten kaamosväsymys hoidetaan ja voitetaan.

Ei sinun tarvitse olla napa - vaan kyllä tiivis kyläyhteisö ottaa sinutkin huomioon - kunhan vaan jaksat meidän muiden mukana ajatella positiivisesti.

• Sini.

" Ilomantsin Timppa "

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe