Natsat

Judopappa

Olen junnucuppeja autokuskina kierrellessäni katsellut eri seurojen erilaisia käytäntöjä natsojen pitämisessä. Kysyisin arvoisilta judotietäjiltä, onko natsakokeita kaikissa seuroissa vai onko käytäntö kirjavaa niin kuin näyttää? Kuinka vanhaksi natsoja oikein pidetään? Korkein natsavyö, jonka olen nähnyt on ollut sininen ja 3 natsaa. Onko käytännössä mahdollista, että jollakulla olisi ruskea natsoja tai jopa musta? Onko tämä natsakäytäntö yleismaailmallinen juttu, vai suomen omaa keksintöä?

5

2251

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poutapäiviä

Hei ! En ole mikään varsinainen judotietäjä mutta kerron sen, minkä tiedän tai olen jostain lukenut.

Natsat ovat täysin ? suomalainen keksintö. Esimerkiksi keskieuroopassa samaa ajatusta "välivyökokeista" toteutetaan siten, että valkoisen vyön jälkeen tulee valko-keltainen vyö, sitten keltainen vyö, sitten kelta-oranssivyö, sitten oranssi vyö, sitten oranssi-vihreävyö, sitten vihreä vyö jne.

Suomen dan-kollegion graduointisäänöissä natsoista sanotaan seuraavaa:
      Junioreiden väliasteita suositellaan käytettäväksi seurojen käytännön mukaan alle 15 vuotiaille junioreille. Junioreiden väliasteet voidaan suorittaa judopassin mukaan tai sopivin väliajoin suhteutettuna
      seuraavaan vyökokeeseen"

Käytännössä natsojen yläikärajana on suomessa C-junnu (tänä vuonna 1995 syntyneet ovat viimeistä vuottaan C-junioreita) Graduointisäännöt kuitenkin sanovat, että esim. ruskean vyön alaikäraja on 14-vuotta. Näin siis voisi olla mahdollista, että ruskevöinenkin pitäisi vyössään natsoja. Tällaista tapausta en ole koskaan nähnyt

Judopassista löytyy sivulta 2 ja 20 asiaa natsoista. Sivulla 2 esim 4 kyu kokelas on keltavöinen, jolla on 3 natsaa. Sivulta 20 löytyy väliajat myös natsojen suorittamiselle.

Se kannattaa huomioida, että Dan-kollegion näkökulma natsoihin on vain suositus vaikka asia on judopassiin kirjattukin.

Toivottavasti selvensi ?? Myös mm. karatessa on osalla tyylisuuntia aika samanlainen natsasysteemi mitä meillä judossa

• qtc

Jostain olen kuullut, että näkyvien natsojen tarkoitus olisi olla merkki ennestään tuntemattomalle treenikaverille, että esim. randorissa ei saa kuristaa tai lukottaa.

• s

Suomessa on nähty myös muutama 1kyu ja natsa.

• rtjtyytjyjt
        s kirjoitti:

Suomessa on nähty myös muutama 1kyu ja natsa.

Myös mulla oli aikanaan tämä tilanne. Ja ainakin aikanaan natsojen ikäraja oli alle 16 v, joten muutama on periaatteessa ollut oikeutettu mustaan ja yhteen natsaan kun on saanut mustan 15 vuotiaana

• on...

Käytäntö on erittäinkin kirjavaa, koska jokaisessa seurassa hommaa hoidetaan hieman oman kulttuurin mukaan. Vähän samanlainen homma kuin alku- ja loppukumarruksissa.

Itse olen suosituksiin nähden hieman harhaoppinen, koska en anna ensimmäistä natsaa suoraan, vaan pidän kolme natsakoetta. Syynä tähän on hyvin yksinkertaisesti se, että varsinkin ennen vihreän ja sinisen vyön koetta väli junnuilla aika pitkä ja mitä enemmän sitä saa natsoilla jaksotettua, sen parempi. Motivaatio säilyy, kun palkitaan tekemisestä.

Valkoisella vyöllä toisaalta natsat ovat jopa hieman turhia. Varsinkin, jos kurssi on pari kertaa viikossa, vajaan puoli vuotta, niin kolmen natsakokeen pitäminen on liioittelua.

Tuohon junnujen kuristushommaan en oikein usko, koska vanhemmat junnut harjoittelevat kuristuksia ja lukkoja joka tapauksessa ennen b-junnuikää. En myöskään usko, että junnut ajattelevat natsoja tällaisena ikämittarina. Tuomareita varten tätä ei tarvitse, koska B-junnut erottaa kisoissa oman vyön käytöstä.

Mielestäni on tärkeää, että natsojen jakaminen seuroissa on suunnitelmallista ja palvelee junnuja. Natsat on kuitenkin viimekädessä heitä varten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      121
      2266
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      424
      2153
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1176
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      13
      968
    5. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      790
    6. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      44
      784
    7. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      766
    8. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      15
      754
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      166
      706
    10. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      32
      679
    Aihe