On muuten tosi kiva paikka ja mukavat isännät. ainoa haittapuoli on että aina oli kesällä täyttä ja joutui paikkaa odottamaan. Nyt kun loppukesästä kävimme tehtiin rantaan paalutusta ja maata oli kaivettu rannassa. Onkohan ensi kauteen luvassa lisää venepaikkoja vai mitä mahtoivat rakentaa.
Helsingholm
8
2453
Vastaukset
- Huono juttu
Helsingholmiin ollaan mitä ilmeisemmin rakentamassa sataman laajennusta. Samalla voi sanoa hyvästit viihtyvyydelle. Paikan viehätys on ollut pitkälti juuri sen varassa, että sinne ei yksinkertaisesti ole mahtunut ylisuurta kävijämäärää. Eipä tarvitse minun siellä käydä enää kuin huhti- ja lokakuussa.
- Suotuisat tuulet.
että tulee lisää tilaa. Hyvällä paikalla ja varmasti asiakkaita riittää.
- Huono juttu
Suotuisat tuulet. kirjoitti:
että tulee lisää tilaa. Hyvällä paikalla ja varmasti asiakkaita riittää.
Helsingholm on ollut varsin idyllinen ja kodikas satama pienimuotoisena. Tulevaisuudessa ruuhkat heikentävät väkisin viihtyvyyttä ja palvelun tasoa. Menneinä vuosina Gullkronalle kävi samoin. Moni veneilijä jätti saaren käymättä pahimpaan aikaan, joka kattoi jo melkein 5 kk.
Mutta näyttääpä moni viihtyvän moisessa kaaoksessakin. Ei ole kyllä minua varten - Reibas Skäriman
Huono juttu kirjoitti:
Helsingholm on ollut varsin idyllinen ja kodikas satama pienimuotoisena. Tulevaisuudessa ruuhkat heikentävät väkisin viihtyvyyttä ja palvelun tasoa. Menneinä vuosina Gullkronalle kävi samoin. Moni veneilijä jätti saaren käymättä pahimpaan aikaan, joka kattoi jo melkein 5 kk.
Mutta näyttääpä moni viihtyvän moisessa kaaoksessakin. Ei ole kyllä minua vartenVeneilijät ovat aina kuitenkin paikallisten vieraina, jokaisella on tietysti oikeus omaan mielipiteeseen mutta en oikein ymmärrä mitä tarkoitat? Siis pitäisikö vaikka Helsingholmin olla joku "museo" jossa aika on pysähtynyt ja vain rajoitettu määrä "valittuja" saa vierailla?
Varsinainen sesonki on lyhyt ja hieman rahaakin olisi saatava, mielestäni se että hinnat ovat hyvin kohtuulliset on mukavampaa kuin se, että "riistetään" mitä irti saadaan (vrt kuulemma Utö nykyään, en ole hiljattain käynyt). Tietysti sitten joskus on ruuhkaa, mutta kenen on pakko mennä vaikka Helsingholmiin silloin? Itse käyn siellä pääsääntöisesti offseason-aikana jolloin tilaa ja saaren väelläkin enemmän aikaa seurusteluun.
Toinen juttu on kokonaan sitten se, paljonko enemmän vieraita (siis henkilöitä) saarella käy, venekoko kun on kasvanut huomattavasti mutta vastaavasti monissa (isoissakin) veneissä on vain 2 tai 4 ihmistä.... mikä lienee totuus tässä?
Itse arvostan sitä, että joku yleensä vielä asuu siellä ympärivuotisesti ja hoitaa paikkoja pieteetillä; lisäksi Saaristomeren alueella on kyllä (ainakin vielä?) tilaa ja tyhjää jopa "pahimpaan" sesonkiaikaan - tietysti "ne rauhalliset paikat" pitää ensin keksiä ja löytää. - Huono juttu
Reibas Skäriman kirjoitti:
Veneilijät ovat aina kuitenkin paikallisten vieraina, jokaisella on tietysti oikeus omaan mielipiteeseen mutta en oikein ymmärrä mitä tarkoitat? Siis pitäisikö vaikka Helsingholmin olla joku "museo" jossa aika on pysähtynyt ja vain rajoitettu määrä "valittuja" saa vierailla?
Varsinainen sesonki on lyhyt ja hieman rahaakin olisi saatava, mielestäni se että hinnat ovat hyvin kohtuulliset on mukavampaa kuin se, että "riistetään" mitä irti saadaan (vrt kuulemma Utö nykyään, en ole hiljattain käynyt). Tietysti sitten joskus on ruuhkaa, mutta kenen on pakko mennä vaikka Helsingholmiin silloin? Itse käyn siellä pääsääntöisesti offseason-aikana jolloin tilaa ja saaren väelläkin enemmän aikaa seurusteluun.
Toinen juttu on kokonaan sitten se, paljonko enemmän vieraita (siis henkilöitä) saarella käy, venekoko kun on kasvanut huomattavasti mutta vastaavasti monissa (isoissakin) veneissä on vain 2 tai 4 ihmistä.... mikä lienee totuus tässä?
Itse arvostan sitä, että joku yleensä vielä asuu siellä ympärivuotisesti ja hoitaa paikkoja pieteetillä; lisäksi Saaristomeren alueella on kyllä (ainakin vielä?) tilaa ja tyhjää jopa "pahimpaan" sesonkiaikaan - tietysti "ne rauhalliset paikat" pitää ensin keksiä ja löytää.Valitettavasti moni veneilijä ei ymmärrä sitä, että saarella tulisi olla nimenomaan vieraana. Toki toiminta alkaa enemmän ja enemmän muistuttaa selvää liiketoimintaa, jota se varmasti jo nyt verottajan mielestä onkin. Suurin huoleni on nimenomaan se, että tällainen viimeinen kodikas kyläsatama on muuttumassa rahavetoiseksi "karavaanarialueeksi", jossa ei olla vieraina vaan asiakkaina.
Olen melko varma, että avoimien rahalippaiden ja itsepalvelun aika on ohi jo ensi kesänä. Näin kävi aikoinaan Gullkronassa, jossa ainoastaan ystävällinen isäntäväki houkutti siellä käymään sesonkiaikaan.
Helsingholm on kaunis ja hyvin hoidettu saari. Hyvä asia on se, että lisääntynyt vierailijoiden määrä tuo sinne lisää tuloa, ja siten auttaa pitämään saaren elinvoimaisena. Valitettavasti kielteiset lieveilmiötkin tulevat lisääntymään kävijämäärän myötä. Toisaalta esimerkiksi saunavuorot tuskin lisääntyvät, eikä myytävän savukalan ym. määrä tule vastaamaan lisääntynyttä tarvetta, joten siinä mielessä palvelut per kävijä heikkenevät.
Onneksi itse olen kuitenkin ensisijaisesti luonnonsatamien käyttäjä, joten toivon kaikkea hyvää jatkossa sekä isäntäväelle että vieraille.
Ehkä käyn siellä seuraavan kerran huhtikuussa, kun vielä on rauha maassa.
P.S. Utössä on edelleen maksuton laituri, jossa kukaan ei riistä mitään. Hotellin vieraslaituri on sen sijaan kallis.
Toivon myös, että Utö pysyy osaltaan myös kyläsatamana. Olisi valitettava, jos sielläkin ainoa vaihtoehto olisi virallinen vierassatama. - Reibas Skäriman
Huono juttu kirjoitti:
Valitettavasti moni veneilijä ei ymmärrä sitä, että saarella tulisi olla nimenomaan vieraana. Toki toiminta alkaa enemmän ja enemmän muistuttaa selvää liiketoimintaa, jota se varmasti jo nyt verottajan mielestä onkin. Suurin huoleni on nimenomaan se, että tällainen viimeinen kodikas kyläsatama on muuttumassa rahavetoiseksi "karavaanarialueeksi", jossa ei olla vieraina vaan asiakkaina.
Olen melko varma, että avoimien rahalippaiden ja itsepalvelun aika on ohi jo ensi kesänä. Näin kävi aikoinaan Gullkronassa, jossa ainoastaan ystävällinen isäntäväki houkutti siellä käymään sesonkiaikaan.
Helsingholm on kaunis ja hyvin hoidettu saari. Hyvä asia on se, että lisääntynyt vierailijoiden määrä tuo sinne lisää tuloa, ja siten auttaa pitämään saaren elinvoimaisena. Valitettavasti kielteiset lieveilmiötkin tulevat lisääntymään kävijämäärän myötä. Toisaalta esimerkiksi saunavuorot tuskin lisääntyvät, eikä myytävän savukalan ym. määrä tule vastaamaan lisääntynyttä tarvetta, joten siinä mielessä palvelut per kävijä heikkenevät.
Onneksi itse olen kuitenkin ensisijaisesti luonnonsatamien käyttäjä, joten toivon kaikkea hyvää jatkossa sekä isäntäväelle että vieraille.
Ehkä käyn siellä seuraavan kerran huhtikuussa, kun vielä on rauha maassa.
P.S. Utössä on edelleen maksuton laituri, jossa kukaan ei riistä mitään. Hotellin vieraslaituri on sen sijaan kallis.
Toivon myös, että Utö pysyy osaltaan myös kyläsatamana. Olisi valitettava, jos sielläkin ainoa vaihtoehto olisi virallinen vierassatama.Hyvin määrittelit tuon eron, olen täysin samaa mieltä. Toisinaan kyllä tulee mieleen, että kaikille "vierailla/asiakkaille" pitäisi "kertoa" miten yleensä Saaristossa toimitaan ja käyttäydytään - tosin tämä ns "wanhojen hyvien tapojen" rappeutuminen näkyy myös kasvavassa veneilijäjoukossa.
Tosin juuri tämä "palveluiden heikkeneminen" toivottavasti vaikuttaa siihen että ihmiset etsivät myös muita paikkoja eivätkä "kaikki" änkeä juuri (vaikka) Helsingholmaan, näin taisi käydä juuri Gullkronassa aikanaan. Lähellä on vaikka Pensar Syd yhtenä vaihtoehtona.
En ole itse käynyt juuri lainkaan käynyt Gullkronassa viimeiseen noin 20 vuoteen joten vaikea ottaa siihen muutokseeen kantaa, tarinoita olen kyllä kuullut runsaasti, vieläpä suurin osa positiivisia.
Mielestäni kuitenkin vakituiset asukkaat ovat "pääosassa" tässä asiassa ja jos he kokevat että kapasiteetin lisääminen on tarpeellista niin mielestäni heillä on siihen oikeus (jota meidän vieraiden on kunnioitettava), tosin keskustelin syksyllä juuri tästä "avoimet ovet ja lippaat"-tyylistä sekä yleensä tunnelmasta joka on (kuitenkin?) vielä sitä "wanhaa aikaa" korostaen että juuri tämä on yksi paikan vahvuuksista. Samaten on mielestäni olennaista että saaret pysyvät asuttuina ja elinvoimaisina - vaikka sitten sen uhalla että ne kesällä muuttuvat osittain "karavaanarialueeksi", tämä johtuu myös tietysti veneilyn suosion kasvusta.
Itsekin olin aikaisemmin luonnonsatamien (ja yhdistysten satamien) suurkäyttäjä mutta olen viime vuosina alkanut ihan tietoisesti käyttää eri saarten palveluita (kalanmyyntiä, kauppoja, ravintoloita) jotta sitä elantoa ja pysyvää asutusta riittäisi jatkossakin saaristossa. Tosin on tunnustettava, että usein tulee kyllä yöksi lähdettyä rauhallisimmille vesille erityisesti juuri sesonkiaikaan, myöskin ankkurointia olen alkanut harrastaa enemmän.
Mieluusti näkisin että saaristo pysyisi elävänä, tietysti asiat ja tavat muuttuvat ajan myötä.
ps
Itsekin ihmettelin sitä keskustelua jossakin täällä netissä siitä Utön hotellin laiturista ja mietin että mihinkäs se vanha laituri on hävinnyt? En kuitenkaan muistanut kysyä siitä kun tapasin paikallisia tuttuja tässä joten siksi "tietoni" perustui nettiin.....
- Miauu!
Satamassa vieraita tervehtinyt kissa oli kerrassaan mainio! Kaunis ja ystävällinen, lisäksi hänen kehräysmoottorinsa kävi iloisesti!
- Trollekisu
jos kyseessä on Trolle (musta). Ystävällinen mutta kova metsästäjä :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2434629Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763065- 472473
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 281753
- 801456
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894