PSA -arvo on noussut. Eturauhasen tienoilla ei ultrassa näy mitään. Luustokartoitus on tehty - ei näkynyt mitään syöpään viittaavaa. Nyt aloitetaan sädehoidot. Onko kokemuksia? Tehosiko hoito? Millaisia sivuvaikutuksia oli?
Uusiutunut eturauhassyöpä
6
1984
Vastaukset
- Huoh...
että alkuperäinen syöpä leikattiin muutama vuosi sitten.
- terve taas
Eturauhassyöpäni hoidettiin viime kesänä sädehoidolla. Hoito ei minulla aiheuttanut muuta kuin entistä tihentyneen virtsaamistarpeen. Enimmillään joutui käymään 4-5 kertaa yössä vessassa, mutta Burana tehosi siihen vaivaan, tosin mieluummin otin pari lasia punaviiniä iltaisin, mikä harvensi myös yöherätyksiä.
Noin kuukauden verran sädehoidon jälkeen olin paremmassa kunnossa kuin aikoihin sekä fyysisesti, että henkisestikin. Virtsa kulkee, elämä luistaa (myös sukupuoli-), joten yllättävän vähän sädehoidolla oli sivuvaikutuksia. En tiedä miten tehty leikkaus vaikuttaa asiaan ja eri ihmiset reagoivat kai eri tavoin sädehoitoon, mutta minulle se oli todella helppo juttu. - sädehoitettu
terve taas kirjoitti:
Eturauhassyöpäni hoidettiin viime kesänä sädehoidolla. Hoito ei minulla aiheuttanut muuta kuin entistä tihentyneen virtsaamistarpeen. Enimmillään joutui käymään 4-5 kertaa yössä vessassa, mutta Burana tehosi siihen vaivaan, tosin mieluummin otin pari lasia punaviiniä iltaisin, mikä harvensi myös yöherätyksiä.
Noin kuukauden verran sädehoidon jälkeen olin paremmassa kunnossa kuin aikoihin sekä fyysisesti, että henkisestikin. Virtsa kulkee, elämä luistaa (myös sukupuoli-), joten yllättävän vähän sädehoidolla oli sivuvaikutuksia. En tiedä miten tehty leikkaus vaikuttaa asiaan ja eri ihmiset reagoivat kai eri tavoin sädehoitoon, mutta minulle se oli todella helppo juttu.minut hoidettiin 1,5 vuotta sitten sädehoidolla, 36 kertaa sädetystä. Sen aikana annettiin yksi hormonipistos kuukaudessa, joka vei miehiset kyvyt ja halut kokonaan. Sädehoidon lopussa ja ehkä kuukausi sen päättymisestä oli peräsuolen ärsytys melkoinen, ehkä ajoittain myös tihentynyt virtsaamistarve. Nyt tilanne on hyvä, PSA oli viime kontrollissa 0,1 ja otan yhden pillerin päivässä. Elämä on normaalia, vointi hyvä ja miehinen puoli kunnossa. Seuraava kontrolli ensi kuussa.
Olen nauttinut päivittäin granaattiomenamehua, joka sisältää antioksidanttia. Sen lisäksi syön ketsuppia, joka sisältää lykopeeniä, punajuuria ja soijaa. Muuten ruokavalioni on aivan normaali, nyt kuitenkin lihan tilalle on tullut enemmän kalaa. Aloittajalle terveiset, ettei kannata ottaa liian raskaasti kohonnutta PSA-arvoa, sillä se voi heitellä ajoittain muista syistäkin. Jos se nousee tasaisesti koko ajan, silloin on syytä epäillä muutakin.
Tuossa on linkki, jossa eturauhasyövän sairastaneet keskustelevat aiheesta.
http://www.cancer.fi/keskustelut/keskustelufoorumi/miesten_syovat/
Hyvää jatkoa ja pidä olo rauhallisena. Kyllä se siitä.
- C61
Moi! Ihmiset kokevat sädehoidon eri tavoin. Siihen varmasti vaikuttavat ikä ja yleiskunto. Minun kokemukseni on samankaltainen kuin toistenkin vastaajien. Tosi helppo nakki. Minulla tuhottiin myös lantion seudun imusolmukkeet ja sädetys aiheutti virtsarakon ja peräsuolen arsytystä. Ne menivät kuitenkin nopeasti ohi sädetyksen päätyttyä. Kohta tulee 5 vuotta täyteen ja laitteet toimivat mukavasti. Psa on pompsahdellut ylös ja alas välillä 0,3-5,5 ja pari Casodex-kuuria olen joutunut ottamaan. Nyt taas vaihe ilman lääkitystä. Syöpäklinikan henkilökunta oli poikkeuksellisen ystävällistä ja otin useimmiten ilta-ajan niin ei ollut pysäköinninkään kanssa ongelmia. Sen verran kommenttia noihin muihin vastauksiin. että onkologini sanoi: "ei syöpä syömällä parane". On tietenkin hyvä kiinnittää huomiota terveelliseen elämään, mutta nuo ravinto-ohjeet ovat varmasti hyödyllisempiä omille pojille. Turha rypistää, kun on jo housussa. Sädehoito on nykyään tehokasta ja haittavaikutukset pyritään täsmätulituksella minimoimaan. Hyviä vuosia sinulle vielä paljon!!
- Huoh...
Kiitos vastauksista ja hyvistä neuvoista. Psa- arvoni oli leikkauksen jälkeen 0. Nyt se on 0.5, joten suuresta kohoamisesta ei ole kyse, mutta kun se ei saa yhtään nousta, sillä eturauhasta ei ole enää olemassakaan, joten urologin mukaan jotain on jossain ja se joku nyt häädetään säteillä pois.
Ehkä tilanteeni on hieman erilainen kun syöpäni on ns. uusiutunut, mutta näillä tiedoilla ja vinkeillä mennään eteenpäin. Hyviä päiviä muillekin! - voitto p.
nurertaa syömälläkin, ainakin hidastaa sen etenemistä.
Esimerkiksi Saksassa käyvät käsikädessä syövän radikaalihoidot sekä muut "ei lääketietelliset" hoitomuodot. Duisburgissa on ehkä maailman kuuluisin kliniikka, josta on kävellyt ulos melkein kuolemaantuomittuja syöpäpotilaita, mennäkseen takaisin töihin.
Suomi on valitettavsti siinä asiassa vielä paljon jäljessä, eikä lääkärikunta kovin helpolla myönnä, että muillakin keinoilla voidaan syöpää hoitaa varsin tuloksellisesti.
Hyvää jatkoa - syödään oiken ja mieli korkealla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."562215Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2012051- 1161392
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711180- 96995
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73939Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78889Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki58887Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347933855- 61746