onko muiden vauvoilla todettu kireää kielijännettä ja onko leikattu ja missä iässä (ja miksi)?
Meidän vauvalla kieli on sydämenmuotoinen eikä kieli tule suusta ulos lainkaan (oikein provoisoimalla tulee osin alahuulen päälle). Imetys oli vaivalloista ja pullojakin piti kokeilla monta, ennenkuin löytyi parhaiten sopiva. Vauva siis nielee syödessään ilmaa ja sitten puklailee. Olen lukenut, että puklailu ja ilmavaivat saattaa johtua kireästä kielijänteestä, mutta tämän takia ei kai leikata. Usein kuulemma odotellaan puheen kehitystä ja sitä, että tuleeko ongelmia esim. r-äänteen kanssa. Voiko tuo kireys siis korjautua ajan oloon?
kireä kielijänne
6
2282
Vastaukset
- tukiäiti
Voi se jänne venyä ajanoloon, mutta aika epäreilu tilanne, jos odotellaan ja katsotaan, miten puhe lähtee kehittymään. Syömisen onnistumisesta viis.
Jos pääset fiksun lääkärin puheille, niin leikkaus todennäköisesti onnistuu nytkin. Mitä pienemmälle vauvalle se tehdään, sitä kivuttomampi ja pienempi se on toimenpiteenä. Ja sitä parempi vauvan on sen jälkeen syödä ja olla. - daza
oli myöskin yhtä kireä kielijänne. eli ei tullut ulos suusta ja meni ihan sydämen muotoiseksi kun hän yritti sitä ulos työntää.. imetys loppui meillä 1kk ikään kun vauva turhautui rinnalla kun ei saanut kunnon imuotetta..olen siitä vähän katkera koska neuvolassa sanottiin että kielijänne olisi pitänyt napsaista jo siellä synnytyssairaalassa niin ongelmia ei olisi tullut..vauva joi ainoastaan aventin pulloista. ja juo edelleen..
vaadin 2kk neuvolalääkäriltä että lähettää sairaalaan lähetteen kielijänteen nipsasuun kun kaikki sitä suosittelivat. kuulemma semmoinen kielijänne joka noin kireä niinkuin teidänkin lapsella ei voi venyä niin paljoa että puhe olisi myöhemmin täysin normaalia. neuvolassa myös sanottiin että voi tulla ongelmia syömisen kanssa siis soseiden ja etenkin kiinteiden. halusin ehdottomasti että kielijänne napsastaan enkä halunnut edes jäädä odottelemaan..kävi muutenkin poikaa niin sääliksi kun toinen yritti työntää kieltä ulos eikä saanut.. me sitten mentiin kielijänteen lipsasuun kun poika oli 3kk..ja se kävi todella vaivattomasti ja nopeasti. se ei edes sattunut poikaa. nyt poika on 4,5kk ja on niin hauska katsella kun hän saa työnnettyä kielensä ulos suusta ja on itsekkin siitä ihan innoissaan. soseiden syöminen lähti myös sujumaan paljon paremmin heti napsasun jälkeen.en siis kadu yhtään että käytiin, niin vaivaton toimenpide se on. eli suosittelen lämpimästi!- nimetön...
että kielijänteen nipsasu on alle vuoden vanhalle helpoin ja kivuton..mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa sitä suuremmaksi operaatia menee..yli 1 vuotiailla se on jo isompi ja nipsasun tehnyt lääkäri puhui jotain vanhempien lasten nukutuksesta. ja lähetteen saa kyllä minkäikäiselle vaan jos vanhemmat sitä vaatii ja kielijänne on kireä. minä sain heti kun vaan sanoin että halua nyt enkä kolmen vuoden päästä.
- huolestuako
nimetön... kirjoitti:
että kielijänteen nipsasu on alle vuoden vanhalle helpoin ja kivuton..mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa sitä suuremmaksi operaatia menee..yli 1 vuotiailla se on jo isompi ja nipsasun tehnyt lääkäri puhui jotain vanhempien lasten nukutuksesta. ja lähetteen saa kyllä minkäikäiselle vaan jos vanhemmat sitä vaatii ja kielijänne on kireä. minä sain heti kun vaan sanoin että halua nyt enkä kolmen vuoden päästä.
vauva oli jo yli puolivuotias ja kielen päähän tulee pieni "lovi", jos vauva yrittää työntää kieltä ulos. Kieli ei oikeastaan tule huulien ulkopuolelle. Kiinteiden syömisessä ei ole ongelmia. Neuvolassa sanottiin vain, että ihan normaalilta kieli vaikuttaa, mutta itsestä vaikuttaa että kielijänne on kireä... Onko kellään leikattu kielijännettä isompana? Eikö arpeutumisen vaara olen sitä suurempi mitä enempi vauvalla on ikää?
Vauva on käynyt lastenlääkärillä muusta syystä muutamaan otteeseen ja kurkkuun ja suuhun on kyllä katsottu ja yksikään lääkäri ei ole kommentoinut asiaa millään lailla. Onko tuo kireä kielijänne sitten sellainen, että se jää lastenlääkäreiltä helposti huomaamatta?
- rstury
Itsellä ei kokemusta mutta kaverilla juuri viikko sitten syntyi vauva ja heti seuraavana päivänä leikattiin vauvan kireä kielijänne.
- kokemusta löytyy
Meidän tytön kielijänne leikattiin sairaalassa lääkärintarkastuksen yhteydessä kotiinlähtö päivänä. Kerran älähti ja sitten heti helpotti. Suosittelen että varaatte ajan lääkärille ja etukäteen jo aikaa varatessa kerrotte että toivotten sen jänteen katkaisua. Ehdottomasti se kannattaa leikata jos siitä on noin pahasti vaivaa. Tuntuuhan se vanhemmista kamalalta toimenpiteeltä (itse itkin käytävässä kun sitä leikattiin) mutta kun se hyöty on kuitenkin niin suuri.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481538Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 221050
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70769