Pärjäätteko taloudessanne, mikäli yhtä´äkkiä jäättekin yksin - tarkoitan siis, että ei ole mahdollisuutta kysyä neuvoa puolisolta.
Lähinnä tulee mieleen kiinteistön tekniset systeemit; vesijohdot, lämmitys yms. ja entäs, pärjäättekö ilman neuvoja jos tulee ongelmia auton kanssa ?
Tämä tuli mieleen kun luin tuota Sikran testi-ketjua.
Ja joskushan voi tulla tilanne, että onkin yht´äkkiä yksin kaikkien ongelmien keskellä; siksikin olisi hyvä olla ´monitaitoinen´.
Vasara vai virkkuukoukku ?
31
385
Vastaukset
- va.staaj.avain.-
luki.ja.vain.- = umalehtinen
buahahahahahaahahahahhahahahahhahhaha- +09890876765756
tuskin kuule umaa kiinnostaa pärjääks joku talonsa ja autonsa kans, sillähän ei itellään voi ees olla sellassii onkelmii -ainoo onkelma sil taitas olla ku joutus ite menee ulos koiran kaa
- kertausta
+09890876765756 kirjoitti:
tuskin kuule umaa kiinnostaa pärjääks joku talonsa ja autonsa kans, sillähän ei itellään voi ees olla sellassii onkelmii -ainoo onkelma sil taitas olla ku joutus ite menee ulos koiran kaa
Pitääkö yrittää riita saada aikasiks väenväkisin, onko lukutaito hukassa? Yrittäkääpä molemmat edellisen kanssa lukaista tuo alotus uudelleen, mitähän ihmettä siinä kysyttiin?
- i.hme.tt.e.lij.ä
+09890876765756 kirjoitti:
niihmut tunnetusthaa umaa kiinostaa kovastkii muie asiat ko hän elää muien kaut ei omaa elämääns ko se kaik mitä hää tääl kertoop o vaa miälikuvitust ja sellast kui hää sen oikkest tahtosis olevais.häähä ei pärjäsis ilma miästäns kuink ko kuka hääl si ne aakkunat pesisis ja verhot vaihtasis.ja kuka sillottis oikkest kulettais niit apinoit ulkon.
- 5+7
kertausta kirjoitti:
Pitääkö yrittää riita saada aikasiks väenväkisin, onko lukutaito hukassa? Yrittäkääpä molemmat edellisen kanssa lukaista tuo alotus uudelleen, mitähän ihmettä siinä kysyttiin?
se siinä. No, ihan asiaa puhuit tällä kertaa.
- 11+8
5+7 kirjoitti:
taasko sää haaveilet issust
- kertausta
5+7 kirjoitti:
missä se Issu täti nyt oikein oli. Minä en ollutkaan Issu täti. Kyllä hän varmaan jossain on, elä hätäile, ties vaikka ilmestyisi palstalle, kunhan kiireiltään joutaa. Odottele rauhassa.
- vastaaja täällä
Aika pitkälti ei mene sormi suuhun, mutta on noita ns. miestentöitä, joihin joutuisia apua etsimään. Juurikin nuo auto-ongelmat, vesijohdot, lämmityskattila, nää tuli nyt ainakin mieleen.
- ?=?
moni taitoinen ja asutko omakoti talossa vai kerrostalo lähiössä yksin vai miehes kanssa ?pärjäisitkö sinä yksistään ?
No siinä mielessä pärjään,että sitten pitää vaan kysyä joltain muulta ;=).Jos ei tutuissa löytyisi,niin sitten yhteys ammattilaisiin.Mutta en itse tosiaankaan ole niin monitaitoinen,että kaikki asiat hallitsisin tai niitten päälle yhtään mitään edes ymmärtäisin.Oli sitten kyse "miesten hommista" tai edes "naisten hommista" :P.
Osaan minä nyt lämppärin päälle panna ja pois esim.kytkeä,mutta jos jotain känkkäämään rupeis,niin siinä sitten sormi suussa sitä ihmettelisin.Tosin noissa vehkeissä voisi moni muukin ihmetellä,paitsi alaan erikoistuneet.- Heloisa
olen ns miesten töissä. En ymmärrä vesijohdoista ja lämmityksestä yhtikäs mitään, en vakuutus- ja muista talouteen liityvistä, kuten vesi-, sähkö ja kiinteistömaksuista mitään. Osaan maksaa laskuja vain pankin tiskillä, jos sielläkään. En tiedä edes kulloistakin rahatilannetta, jos tarkistan, unohdan hetken päästä. Mutta kuluttaa osaan loistavasti ja maalailla taivaan rantoja.
- Pukeli 1
opettelemaan noita kaikkia asioita, katos, kun noilla miehillä on taipumusta kuolla aiemmin, heh.
- tilallinen-ko
Kyllä kaikesta pitää yrittää ihan itsekseen selvitä. Talo-asioista pitää selvitä itsekseen, auto-asioista täytyy myös jonkin verran, tietysti pakolliset nesteet, mittarit, valot yms. Mutta, kesällä jouduin reissunpäältä soittamaan tutulle korjaamolle, kun rupes kuulumaan outoa ääntä eturenkaasta.
Jouduin tuossa syksyllä kysymään ystäväperheen rouvalta, saisinko lainaksi heidän viemärinavaajaa!!!!!!!- ja vastauksensa oli puolhuutoa MIKÄ SE ON, onks meil sellanen ym ym. Heillä ei ollut isäntää kotona eikä puhelimenkaan päässä. Silloin tuli vaan mieleen mullakin, että aika avutonta on, jos ´talonmies´ei olekaan aina saatavilla.
Onneksi sain viemärini auki ilman kyseistä kapistusta; mutta jälleen montaa tietoa viisaampana. vaihteeksi..monissa asioissa pärjäisin varmaan aika pitkälle yksinkin..teenhän ne itse jo nyt,mutta olisi varmaan juttuja joissa joutuisi sitten turvautumaan tuttuihin/ammattilaisiin omilla aloillaan...eihän kukaan kaikkea osaa ja fykiikan rajatkin tulee välillä vastaan..jos vaikka toi ikivanha lämminvesivaraaja hajoaisi,en varmana saisi sitä tuolta syvästä kolostaan ulos vietyä,täyttä rautaa kun on ja monessa putkessa kiinni..
- tilallinen_ko
Mutta, saisitko vedentulon lakkaamaan. Eli tiedätkö missä on teidän veden katkaisupaikka ?
tilallinen_ko kirjoitti:
Mutta, saisitko vedentulon lakkaamaan. Eli tiedätkö missä on teidän veden katkaisupaikka ?
mistä vedet katkaistaan..onhan ne remppojen myötä jo monesti katkaistu =)
- tilallinen_ko
davalyan kirjoitti:
mistä vedet katkaistaan..onhan ne remppojen myötä jo monesti katkaistu =)
Niin, joo. Siis taloon tuleva vesijohto? Siis , meilläkin saa kyllä poikki vesimittarilta, mutta kun mittari sitten kerran jäätyi, niin pitikin katkasta taloon tuleva vesi tontin rajalta sellaisella metrisellä´avaimella´.
tilallinen_ko kirjoitti:
Niin, joo. Siis taloon tuleva vesijohto? Siis , meilläkin saa kyllä poikki vesimittarilta, mutta kun mittari sitten kerran jäätyi, niin pitikin katkasta taloon tuleva vesi tontin rajalta sellaisella metrisellä´avaimella´.
missä sekin sulku on...mutta kun on kunnallistekniikka..niin eivät taitaisi hyvällä katsoa jos kopeloisin sitä?
Meillä vesien sulkuhanat on sisällä...ei jäädy..- 2+9
davalyan kirjoitti:
missä sekin sulku on...mutta kun on kunnallistekniikka..niin eivät taitaisi hyvällä katsoa jos kopeloisin sitä?
Meillä vesien sulkuhanat on sisällä...ei jäädy..nyt et oikein tainnut ymmärtää tuota aiempaa,,
- tilallinen_ko
davalyan kirjoitti:
Meillä vesien sulkuhanat on sisällä...ei jäädy..On meilläkin tuleva vesi kunnallistekniikassa, taloon tulevan veden saa poikki tosiaan tollasella hirveellä avaimella, mikä roikkuu veskin seinässä. Eikä siihen oon kunnan miehillä mitään sanomista, vaikka sen sieltä katkasee. Toki saa myös mittarilta.
Meillä ei o lämmitystä vesimittari-huoneessa kellarissa, ainoastaan eristeitä - jotka oli unohtunu laittaa; oli mukava palata Tallinnan-reissulta ja mittari paskana, vettä polviin asti yms. ja ulkona -30C ! Siinä kuule krapulaki hävis adrenaliinille:)) tilallinen_ko kirjoitti:
On meilläkin tuleva vesi kunnallistekniikassa, taloon tulevan veden saa poikki tosiaan tollasella hirveellä avaimella, mikä roikkuu veskin seinässä. Eikä siihen oon kunnan miehillä mitään sanomista, vaikka sen sieltä katkasee. Toki saa myös mittarilta.
Meillä ei o lämmitystä vesimittari-huoneessa kellarissa, ainoastaan eristeitä - jotka oli unohtunu laittaa; oli mukava palata Tallinnan-reissulta ja mittari paskana, vettä polviin asti yms. ja ulkona -30C ! Siinä kuule krapulaki hävis adrenaliinille:))kellarissa iso sulku...mut ei siihen oo tarvinnu vielä koskaan koskea :)
- sulotar89
davalyan kirjoitti:
kellarissa iso sulku...mut ei siihen oo tarvinnu vielä koskaan koskea :)
Mut onko teillä sellasta sulkua, mistä saat katkaistua taloon tulevan veden talon ulkopuolelta? Mulla oli yhdessä talossa sellanen iso avain kanssa, en sitä tosin koskaan joutunut käyttämään. Ymmärsin, että sillä katkaistaan vesi, jos tontti-osuudella putki jäätyy/hajoo maan sisällä esim. tai jotain.
sulotar89 kirjoitti:
Mut onko teillä sellasta sulkua, mistä saat katkaistua taloon tulevan veden talon ulkopuolelta? Mulla oli yhdessä talossa sellanen iso avain kanssa, en sitä tosin koskaan joutunut käyttämään. Ymmärsin, että sillä katkaistaan vesi, jos tontti-osuudella putki jäätyy/hajoo maan sisällä esim. tai jotain.
just se,mistä kunnan putket tulee kellariin,jakarin kokoa en edes arvioi,hiivatin iso on,siellä se on vuosia ollut valmiina,toinen iso on sitten toi "ojassa"oleva meidän ja muutaman naapurin yhteinen..sisätiloista wc,keittiö ja sauna pitää sisällään sulkuhanat.
- sulotar89
davalyan kirjoitti:
just se,mistä kunnan putket tulee kellariin,jakarin kokoa en edes arvioi,hiivatin iso on,siellä se on vuosia ollut valmiina,toinen iso on sitten toi "ojassa"oleva meidän ja muutaman naapurin yhteinen..sisätiloista wc,keittiö ja sauna pitää sisällään sulkuhanat.
Juu, no se on sit vähä eri systeemi mitä mulla joskus oli. Täällä on kans tontin rajalla sellanen juttu, mut siitä tulee siis vaan tähän taloon tossa mun nurmikon alla - en tiedä miten syvällä; toivottavasti riittävän syvällä.
- 16+19
Sulhatulis jo verhoin ripustukses onkelmii, ois haettava naapurrimies apuhu.
voi olla, että monenkin jutun kanssa olisin sormi suussa. Ainakin auton vikojen kanssa, mutta mulla on hyvä, hinaava korjaamo kännykän päässä :) Vesijohtoja on tullut ainakin rassattua, ja vanhaa vesipumppua osasin potkia oikeaan kohtaan. Lämmitys toimii meillä hätätapauksessa myös puilla.
Virkata, kutoa, neuloa en osaa sitten laisinkaan. Tai osaan mä napin ommella ;)Ainakaan täälläpäin ei tarvita kikkeliä talon tekniikan ylläpitoon ja autojutut onnistuu myös.
Virkkuukoukku ei oikein oo mun juttuni, joku patalappu onnistuu mutta pitsin virkkuu saa jäädä taitavammille.- sulotar89
Pakko pärjätä; sulatella putkia, aukoa viemäriä yms. Pesukoneen korjaajan jouduin kutsumaan; joka sitten otti poistoletkusta sentin kolikon,joka tukki poistoletkun. Lystistä selvisi n. 100e:lla, noin niinku oppirahaksi.
Käsityötkin onnistuu, virkkaus, nypläys, kanavatyöt yms. kun vain aika riittäisi.
Auton oudot äänet täytyy munkin kysyä joltain mieheltä puhelimen päästä, tai tutulta korjaamolta.
Mutta, tiedän perheitä, joissa perheen isä hoitaa lähes kaiken ja rouva on onnellisen tietämätön kaikesta ns. taloon liittyvistä pikkuhommien korjaamisesta. Taitaisin olla melko avuton. Onneksi asumme kerrostalossa.
Sisareni joka jäi leskeksi huomasi ettei se arki niin helppoa ole kuin ennen. Pikkuasioissakin huomasi miten paljon mies teki. Laittoi ripustuskoukut seinille, eili taulujen vaihtokaan ei ollut niin yksinkertaista. Lampun vaihto kattokruunuun. Uuden katto valaisimen laitto jne, jne jne. Samoin kävisi mulle.
En kudo, en virkkaa, en käytä vasaraa.- Pukeli 1
eiks mikään noista nyt onnistu ? :))))))))))))
Kuule täällä onkin sellanen täti joka kutoo, ompelee, sahaa puita, osaa pienempiä sähkötöitä, mutta ei osaa virkata.
Mutta oikeastaan aika fiksua osata sanoa en osaa. Tuo minun täytyykin laittaa korvan taakse. Tolle lauseelle taitaakin olla jatkossa käyttöä ;))))))))))
- Ärrieri
ihan itekseen ja ainahan voi kysyä rasseleiden mielipidettä.Meillä on demokraattinen tasavalta :)
Ja miksikäs sitä ei kerrostalossa pärjäisi kun lämmitys/vesiongelmat hoituisi isännöitsijän kautta.
Vaikka on sitä ok-talossakin pärjännyt.
Ruuvivääntimet ja vasara pysyy kädessä,mut käsitöissä olen aika kehno.Vaan kai sitä oppisi jos vaan tekisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu6553420Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu1002708Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all211711Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771602Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔471530- 801520
Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101510Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut3581458- 281349
Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun901243