Vuokra-asunnon esittely

Trexx

Siis jos asuu vuokralla toisen asunnossa ja vuokraisäntä laittaa asunnon myyntiin niin miten näytöistä pitää sopia? Onko vuokralaisella oikeus estää esittelyt vuokrasopimuksen aikana vai onko suostuttava näyttöihin ja jos on niin kuinka usein?
Jos sollakin kokemusta niin kiitoksia etukäteen neuvoista.

13

5533

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pykälä tuosta

Laki asuinhuoneen vuokrauksesta:

"22 §
      Vuokranantajan oikeus päästä asuinhuoneistoon
      Huoneiston kunnon ja hoidon valvomista varten vuokralaisen on viivytyksettä sopivana aikana päästettävä vuokranantaja huoneistoon.

Jos huoneisto on tarkoitus myydä tai se on uudelleen vuokrattavissa, vuokranantajalla on oikeus näyttää huoneistoa vuokranantajalle ja vuokralaiselle sopivana aikana."

Eli sovitte, koska huoneistaa voi esitellä. Ja muista, että se aika on löydyttävä, eli et voi vain jatkuvasti sanoa, että ei sovi.

• Trexx

Etsin itse tuota mutta ei osunut silmään.
        Itse en ole tuossa tilanteessa mutta työkaveri kyseli

Trexx kirjoitti:

Etsin itse tuota mutta ei osunut silmään.
        Itse en ole tuossa tilanteessa mutta työkaveri kyseli

Vaikka kuinka ymmärrän, että asunnossa asuu joku esim. perhe, niin kuitenkin kannattaa ottaa huomioon, että sinne tulee sitten vieraita ihmisiä katsomaan. Itse kävin katsomassa vuokrattavaa asuntoa, järkytys oli todella suuri. Joo kyllä jokaisen pitää syödä, mutta kun tiedetään ja on sovittu vuokranantajan kanssa näyttö, niin onko pakko juuri silloin, vai voisiko sen tehdä muulloin ? Hella oli täynnä kaikenmaailma kippoja ja täysin siivoamaton muutenkin, tiskiallas pursusi astioita, keittiönpöytä oli täynnä astioita ja ruokatarvikkeita jne. siis täysin siivoton. Olohuoneestakin voi edes lattialta tavarat kerätä pois, jos siellä ei mahdu edes kävelemään, on jokin pielessä, ymmärrän että lapsella on leluja, mutta saa ne väliin kerätä poiskin (ainakin itse olen lapsen kanssa keräillyt leluja pois, vaikkei ketään ole tulossakaan). Ja tietenkin makuuhuoneet olisi kiva myös nähdä, mutta kun isäntä istuu sängyn päällä ja pitää koiraa kiinni, ettei se käy vieraitten päälle (pitbull terrieri), niin ei sinne viitsinyt mennä. Eli tämä asunto jäi vuokraamatta edelleen, meitä oli kuitenkin kaksi perhettä vuokranantajan edustaja katsomassa.

• äly hoi, älä jätä
        **** kirjoitti:

Vaikka kuinka ymmärrän, että asunnossa asuu joku esim. perhe, niin kuitenkin kannattaa ottaa huomioon, että sinne tulee sitten vieraita ihmisiä katsomaan. Itse kävin katsomassa vuokrattavaa asuntoa, järkytys oli todella suuri. Joo kyllä jokaisen pitää syödä, mutta kun tiedetään ja on sovittu vuokranantajan kanssa näyttö, niin onko pakko juuri silloin, vai voisiko sen tehdä muulloin ? Hella oli täynnä kaikenmaailma kippoja ja täysin siivoamaton muutenkin, tiskiallas pursusi astioita, keittiönpöytä oli täynnä astioita ja ruokatarvikkeita jne. siis täysin siivoton. Olohuoneestakin voi edes lattialta tavarat kerätä pois, jos siellä ei mahdu edes kävelemään, on jokin pielessä, ymmärrän että lapsella on leluja, mutta saa ne väliin kerätä poiskin (ainakin itse olen lapsen kanssa keräillyt leluja pois, vaikkei ketään ole tulossakaan). Ja tietenkin makuuhuoneet olisi kiva myös nähdä, mutta kun isäntä istuu sängyn päällä ja pitää koiraa kiinni, ettei se käy vieraitten päälle (pitbull terrieri), niin ei sinne viitsinyt mennä. Eli tämä asunto jäi vuokraamatta edelleen, meitä oli kuitenkin kaksi perhettä vuokranantajan edustaja katsomassa.

Käsitin, että olit vuokraamassa asuntoa.
        Turhaan juokset toisten asunnoissa pitämässä siisteystarkastuksia.

Nykyisiä vuokralaisia tuskin kiinnostaa tippaakaan, mitä mieltä olet heidän siivostaan.
        Vinkkinä voisi antaa, että he siivoavat omat sotkunsa muuttaessaan tai omistaja siivouttaa asunnon ennen uuden vuokralaisen muuttoa.
        Joten jos haet asuntoa, katso asunnon kuntoa, äläkä pidä tupatarkastusta siivouksesta.

• ..
        äly hoi, älä jätä kirjoitti:

Nykyisiä vuokralaisia tuskin kiinnostaa tippaakaan, mitä mieltä olet heidän siivostaan.
        Vinkkinä voisi antaa, että he siivoavat omat sotkunsa muuttaessaan tai omistaja siivouttaa asunnon ennen uuden vuokralaisen muuttoa.
        Joten jos haet asuntoa, katso asunnon kuntoa, äläkä pidä tupatarkastusta siivouksesta.

Täysin samaa mieltä!!

• Äklöttää
        äly hoi, älä jätä kirjoitti:

tulee siivoamattomasta ja sotkuisesta asunnosta. Ainakin itse kuvittelisin, että pahimmat sotkut korjataan pois ennen esittelyä. Mutta monelaista sottapyttyähän tämä maailma päällään kantaa, ainakin jos katsoo Sillä Siisti - ohjelmaa. En kyllä kehtaisi tuollaisia sikolättejä kellekään esitellä, saati sitten, että oikein televisiossa. Vaikea niiden roskakasojen läpi on asunnon kuntoa määritellä.
        Kyllä mahdollisella tulevalla vuokralaisella varmaan nousee mieleen tuollaisia sotkuja katsoessa, että mitähän tuolta läävästä paljastuu, kun asukkaat lähtevät? Hiiret, torakat, lutikat ja kaikenmaailman sienet ovat varmaankin valloittaneet talon, jos ei entisillä asukkailla ole siivousrätti kädessä pysynyt.
        En vuokraisi paskaista asuntoa. Tappio tulee sitten asunnonomistajlle. Sääli! Toivottavasti teettää loppusiivouksen jollain alan firmalla ja esittelee asuntoa vasta sitten. Siivouslasku ja vuokratulon menetys tietysti näille uusavuttomille.

• ei paljon purista
        **** kirjoitti:

Vuokralaistahan saattaa ihan pikkuisen jopa ketuttaa se että kämppää ollaan myymässä alta pois. Ei ehkä kiinnosta vähääkään antaa asunnosta hyvää kuvaa. Jos vaikka ostajat kaikkoaa ja vuokrauhde jatkuisi siivotonta asuntoa esitellessä.

• vuokraloiset hiiteen
        ei paljon purista kirjoitti:

Vuokralaistahan saattaa ihan pikkuisen jopa ketuttaa se että kämppää ollaan myymässä alta pois. Ei ehkä kiinnosta vähääkään antaa asunnosta hyvää kuvaa. Jos vaikka ostajat kaikkoaa ja vuokrauhde jatkuisi siivotonta asuntoa esitellessä.

Kiitos, kun taas muistitit kaikkia siitä, että vuokraloiset ovat paskasakkia.

Itselleni tuli ylimääräistä rahaa (perintö) yllättäen & pyytämättä käsiin. Ensimmäisenä pälkähti päähän ajatus sijoitusasunnon hankkimisesta & vuokraamisesta, mutta onneksi tuli lueskeltua vuokraloisten aivoituksia täältä, minkä jälkeen ymmärsin, että fiksuinta on sijoittaa rahat itseeni = vaihdan oman asuntoni kalliimpaan. Pienet vuokratuotot eivät ole riittävä korvaus paskasakin kanssa asioinnista ja siihen liittyvistä riskeistä (asunnon tuhoaminen, maksamattomat vuokrat vaikeasti tavoitettavan esittäminen -> häädön järjestämiseen menee helposti puoli vuotta jne.)

• Älkää aina haukkuko
        vuokraloiset hiiteen kirjoitti:

Kiitos, kun taas muistitit kaikkia siitä, että vuokraloiset ovat paskasakkia.

Itselleni tuli ylimääräistä rahaa (perintö) yllättäen & pyytämättä käsiin. Ensimmäisenä pälkähti päähän ajatus sijoitusasunnon hankkimisesta & vuokraamisesta, mutta onneksi tuli lueskeltua vuokraloisten aivoituksia täältä, minkä jälkeen ymmärsin, että fiksuinta on sijoittaa rahat itseeni = vaihdan oman asuntoni kalliimpaan. Pienet vuokratuotot eivät ole riittävä korvaus paskasakin kanssa asioinnista ja siihen liittyvistä riskeistä (asunnon tuhoaminen, maksamattomat vuokrat vaikeasti tavoitettavan esittäminen -> häädön järjestämiseen menee helposti puoli vuotta jne.)

Kiitos vain paljon taas aivan asiattomasta haukkumisesta. Asun vuokralla opiskelujen takia poissa kotipaikkakunnaltani jossa minulla on omistusasunto. Vuokrani olen aina hoitanut asiallisesti ja ajallaan sekä pitänyt asuntoa kuin omaani, siis siististi ja hyvin. Hoitelen jopa vuokranantajan ja taloyhtiön välisiä asioita koska vuokrananataja ei asu lähellä. Ja tämä sen takia koska minulla on todella mukava vuokraemäntä. Ikävää jos jollakin on osunut huono vuokralainen, mutta se ei oikeuta haukkumaan meitä jotka hoitavat velvoitteensa ajallaan. Ehkä kannattaisi opetella ihmistuntemusta jotta onnistuu saamaan hyvän vuokralaisen ja katsoa vaikka peiliin samalla. Ihmettelen kyllä niitä kansalaisia jotka katsovat oikeudekseen tuhota toisen omaisuutta ja valittaa vielä vuokran määrästä, ymmärrän ettei se ole kultakaivos. Mutta jossakin jokaisen on asuttava, joko omistus,-tai vuokra-asunnossa. Itse aion ostaa omistusasunnon heti kun saan opintoni päätökseen ja ehkä luopua siitä talosta mikä minulla on nykyisellä kotipaikkakunnallani. Harkitsen myös sijoitusasunnon ostamista ja vuokrallelaittamista,luotan kaikesta huolimatta ihmisiin ja osaan valita hyvät vuokralaiset huonoista.

• vuokralla

On hyvin eri asia myydä omistusasuntoa ja vuokrattua asuntoa. Vuokralaisen motiivi tehdä suursiivous vain sen takia, että omistaja saa asunnon kivasti myytyä hyvään hintaan ei ehkä ole suurimmillaan. Ehkä omistaja voisi osallistua esittelysiivoukseen palkkaamalla siivoojan? Itse siivosin vuokraamaani asuntoani monta tuntia ja sitten keskellä työpäivää pidettiin monta tuntia esittelyitä, niin minä menetin monta sataa työtuloina koska työprojekti oli vaiheessa jossa laskutusta joko sai tai ei saanut ja siivouksesta ei minulle maksettu, mutta en nyt kehdannut jättää asuntoa siivoamatta. Mutta pikkuisen harmitti kun asiat eivät edes menneet sovitusti.

• kyyyllästynyt

Siivottoman vuokralaqisen omakin lehmä ojassa.
      Tulee nimittäin niitä näyttöjä tosi paljon.
      Tässä taas nähdään että iso osa vuokralaisista on ihan peestä........
      Tupatarkastuksia.
      Ei mitään mielenkiintoa pitää toisen omaisuutta kunnossa.
      Toivon vuokralaisille uutta varallisuutta että saavat ostettua oman asunnon.
      Sitten vielä lisää jotta saavat ostettua vuokralle asunnon.
      Näkevät mitä herkkua on pitää vuokalla asuntoja.
      Eikä ole pakko- ei.
      Missä he asuvat kun ketään ei enää huvita ''tapella'' vuokralaisten sotkujen yms kanssa??

• kuulostat idiootilta

Nyt taitaa meillä joku maalainen puhua. Itse asun Helsingin keskustassa ja ei mitään mahdollisuuksia kaksikymppisinä hankkia omistusasuntoa. Kaikki tuttuni asuvat vuokralla eikä meistä kukaan kyllä ole "peestä". Ja toisen omaisuudesta ollaan muuten pidetty huolta - onhan se meidän koti. Minäkin toivon itselleni uutta varallisuutta ja suurenmoista sivistyneisyyttä, jota teiltä vuokralaisten haukkujilta ei löydy! Terkut Utsjoelle.

• tuottovaatimus

> Missä he asuvat kun ketään ei enää huvita ''tapella'' vuokralaisten sotkujen yms kanssa??

Ei vuokra-asuntotarjonta lopu, vaikka piensijoittajat kyllästyisivätkin paskasakin kanssa tappelemaan. Tilalle tulee isot, VVO, Sato, jopa kansainväliset pääomasijoittajat. Joilla voi sitten tuottovaatimuksetkin olla vähän kovemmat = "pientä" nousua vuokriin.

Kovastihan nämä kotimaisetkin ovat jo vuokra-asuntoja haalineet, vuokrien nousua ennakoiden. 10 vuotta sitten suunta oli päinvastainen eli vakuutusyhtiöt yms. myivät vuokrakasarmejaan pois.

Sato lopetti kokonaan omistusasuntojen gryndauksen ja keskittyy pelkästään vuokraamiseen, koska silläviisiin saa paremman tuoton.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe