Vaikuttaa työn saamiseen?

Wedigo..

Mitä väliä sillä asevelvollisuuden suorittamisella on siinä vaiheessa jos perustaa omaa yritystä ja aikoo olla itsensä pomo? Pitääkö siinä vaiheessa höpöttää itselleen: "Tota mä oon saanu vapautuksen niin saankohan mä itseltäni töitä vai näytänkö ovea." Olen sellasella alalla, että on parempi työllistää itse itsensä. Vai pitääkö mun kirjottaa yrityksen esitteeseen/ikkunaan "täällä työskentelee henkilö joka ei ole suorittanut asevelvollisuuttaan" jonka vuoksi se vaikuttaa mun tulevaisuuden työmenestykseen? Miks tällä "se vaikuttaa sun työn saantiin" jutulla pelotellaan vaikka se ei pidä paikkansa?

Siis oikeasti kuinka monessa työssä armeijan suorittamisella on oikeasti väliä? Tietenkin jos esim. poliisista puhutaan niin se on eri asia, mutta eikö jokaiseen ammattiin suurinpiirtein saa eväät siitä koulutuksesta mikä käydään ennen kuin saadaan se ammattinimike? Eli jos on valmistunut koulusta hyvillä papereilla ja on jo aikaisempaa työkokemusta niin työnantaja voi dissata sen takia kun ei ole asevelvollisuutta suoritettu? Jos ei ole pystynyt/halunnut sitä suorittamaan niin ei se tarkoita etteikö kykenisi mihinkään. Eihän herran jestas joka maassa armeijaa pidä käydä ja siellä miehet saa työtä ja arvostusta ilman sitä. Mihin hiton lakikirjaan se on kirjoitettu, että mies on yksinkertaisesti epäpätevä joka asiaan jos ei ole armeijaa käyty eikä ole mies ollenkaan? Entä sitten tosiaan ne maat joissa ei ole asevelvollisuutta, onko niiden maiden miehet epäpäteviä eikä miehiä ollenkaan? Kun kuulee tätä "Armeija tekee mieheks" juttua eli millään muulla tavalla ei voi tulla mieheksi? Kaikenlaista sitä kuulee sitten.

8

1349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä vaan

      Olen itse siviilipalvelusmies ja ammatiltani liikennelentäjä. Ei vaikuttanut työn saantiin, mutta lakko sen sijaan vaikuttaa.

      • Nimimerkki on pakoll

        on vain vaihtoehtoinen tapa suorittaa asevelvollisuus, vapautus taas ei. Qewe kyllä kai kaikki työnantajat saavat vielä vaatia kopiota sotilaspassista hakemuksen liitteeksi.


      • PelleCharmantti
        Nimimerkki on pakoll kirjoitti:

        on vain vaihtoehtoinen tapa suorittaa asevelvollisuus, vapautus taas ei. Qewe kyllä kai kaikki työnantajat saavat vielä vaatia kopiota sotilaspassista hakemuksen liitteeksi.

        Poikkeuksena tilanne, jossa armeijan käyminen liittyy OLENNAISESTI työtehtävään. Ainoat työnantajat, jotka muistan ovat puolustusvoimat ja Patria.

        Työnantaja ei todellakaan saa kysyä sotilaspassia, asevelvollisuudesta saa kysyä sen verran, että onko se suoritettu.

        Tiedot eivät tule kaverin kaverilta kuulopuheena, vaan Uuden Insinööriliiton lakimieheltä 2009 järjestetystä koulutuksesta.


    • Jalaa

      Vartijan, poliisin ja yleensäkkin turvallisuusalan työntekijöiltä vaaditaan armeijan käymistä. Muualla taitaa olla vaan tärkeintä, että asevelvollisuus on suoritettu. Omalla kohdallani on vain kysytty onko asevelvollisuus ollut suoritettu. Ainakaan omalla alallani ei ole ollut mitään esteitä työnsaannin kanssa, vaikka sivarin olenkin käynyt. Toimin IT-tukihenkilönä suht suuressa organisaatiossa. Eli tietotekniikka alan hommissa.

      • qewe

        Nykyään työhaastetteluissa ei enää edes tarvitse kertoa miten suoritit asepalvelusi. Työnantajat kun eivät enää olee oikeutettuja vaatimaan sitä tietoa. Se tietystikkin voidaan kysyä että onko asepalvelus täytetty, mutta muuta ei voida vaatia kertomaan.


      • vänhä mäsi
        qewe kirjoitti:

        Nykyään työhaastetteluissa ei enää edes tarvitse kertoa miten suoritit asepalvelusi. Työnantajat kun eivät enää olee oikeutettuja vaatimaan sitä tietoa. Se tietystikkin voidaan kysyä että onko asepalvelus täytetty, mutta muuta ei voida vaatia kertomaan.

        Jos työnantaja haluaa homminsa tyypin, joka käynyt armeijan, niin pyydetään hakemukseen liitämään CV.
        Hakemusläjästä on sitten helppo valkata jatkoon ne cv:t joissa on reilusti ilmoittettu aselaji/koulutus/sotilasarvo, niistä hakemuksista joissa asia on kuitattu:suoritettu tai tyystin "unohdettu" pois.


      • homot hirteen
        vänhä mäsi kirjoitti:

        Jos työnantaja haluaa homminsa tyypin, joka käynyt armeijan, niin pyydetään hakemukseen liitämään CV.
        Hakemusläjästä on sitten helppo valkata jatkoon ne cv:t joissa on reilusti ilmoittettu aselaji/koulutus/sotilasarvo, niistä hakemuksista joissa asia on kuitattu:suoritettu tai tyystin "unohdettu" pois.

        Onko tuhkamunalla ollut ankea lapsuus kun pitää päteä jollakin sotilasarvolla? Työnantaja haluaa armeijan suorittaneen vain yhdestä syystä:Haluaa miehen joka viihtyy miesten kanssa saunassa. Jos armeija ei ole suoritettu, on todennäköisempää että kyseinen henkilö on hetero.


    • puolukkavoimat.

      Minulla ei ole yhtään työpaikkaa jäänyt saamatta vaikka armeija jäi suorittamatta liian pitkän rikosrekisterin takia. Sanoivat suoraan että minunlaisia ei armeijassa tarvita. Ilmeisesti arvelivat että ammun jonkun kapparin siellä, eikä se ehkä ihan turha pelko ollutkaan. Sillä on nykyään yhtä suuri painoarvo kuin jos lastentarha tai rippikoulu jää väliin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9194
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2698
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      150
      2484
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1458
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1320
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    Aihe