Stadi ja sen slangi

Ei siält päinkää

Tässä ketjussa saa puhua sydämensä kyllyydestä stadista, sen asukkaista ja slangista.

Aloitetaan reippaalla laululla: Georg Malmsten ja Stadin kundi. Jatkakaa, olkaa hyvät.

http://www.youtube.com/watch?v=nk8BwZD54Zo

43

2004

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan muualta
      • Auringon alla

tämä lämmitti todella Stadin Friidua oikeesti. Menen minäki sit goisaa tästä hyvillä mielin...Hyvää yötä rakkaat palstatoverit...nähdään sit..

tsau: Friidu joka (se peltiakattojen alla budjaa mut saman auringon alla ku muutki;))) taatusti..olen. Taivas meillä ainaki sama..ja on tois suuliski jos ei muuta..

• Tarkkailija55

Helsinkiläiset ovat usein aika mustia. Myyvät pitsiä ja ajelevat rullalaudalla. Niillä on lippa väärinpäin. Usein helsinkiläiset liikkuvat ryppäinä. Kun raitiotievaunu pysähtyy, ne survoutuvat kaikki yhtäaikaa sisään. Siellä on valmiina paikallisia sitiläisiä. Nämä haisevat paikoin oksennukselle ja ulosteelle, eikä heidän puheestaan saa selvää. Näillä paikallisilla on aina istumapaikka.
      Helsinkiläisillä on aina kiire. Ne menevät kesäisin rannalle ja juovat pussista olutta. Sitä kutsutaan pussikaljaksi. Iltaisin ne menevät himaan. Se on niiden koti. Himassa ne voivat skruudata. En tiedä mitä se on, mutta luulen, että se tarkoittaa ikkunasta katselua.

• kun ..

tsadissa vierailin, 1960-luvulla, näin jotain, mitä en ole muualla maassamme nähnyt, nunnia. Heidätkin näin asemalla. Eräällä oli vielä silmälasit.

Sukulaisemme asuivat samanlaisessa kerrostalossa keskellä kaupunkia, kuin Pekka&Pätkä-leffoissa ollaan, korkeassa, jossa oli kaikuva sisäpiha. Asunto oli kai aika ahdas, koska saimme nukkua lattialla.
        Eräänä päivänä näin toisenkin ihmeen, ihkaelävän katulaulajan, jonka aariat soivat hienosti kaikuvalla pihalla.

• ei statiin

pari kertaa vuodessa, Itä-Pasilassa jossa yövyn, asuu erilaista väkeä, romaneja ja maahanmuuttajia.
      He huutavat yöllä pihalla, niin etten voi nukkua.
      Raitiovaunuissa haisee tosi pahalle, ja on varottava ettei istu kusilammikkoon, kun alkoholia
      nauttineet paikalliset alkuasukkaat ovat matkustaneet aiemmin ja varomattomasti laskeneet vesiään.

• 19+5

Stadilaiset ovat ikuisesti uhmaikäisiä Hesalaisia. Ne kukkoilee sillä, että ovat syntyperäisiä ja ovat kateellisina pohjalaasille, karjalaasille, savolaasille ja turkkulaisille keksineet vääntää oksentamiselta kuulostavan puhetavan jota nimittävät slangiksi.

• jassumarketta

mitään voi minne on sattunut syntymään. Jos olisin saanut valita, asuisin taatusti ulkomailla, enkä silloin Suomea puhuisi:)

• Sinimarjanen

on paljon maisemallisesti kauniita paikkoja ja niitä on kiva kesäisin käydä katselemassa, mutta asumaan en sinne kuitenkaan haluaisi, paitsi ihan meren rantaan, jossa olisi omakotitalo. Se ehkä muuttaisi tilanteen.... Muutama käyntikerta vuodessa riittää. Aika pieni osa asukkaista vielä nykyäänkin on alkuperäisiä hesalaisia. Eli syntyperät on jossain muualla. Paljonhan tuohon olisi vielä sanottavaa, mutta menisi jo historiaan, niin annanpa olla.:)) Kukapas sitä historiaa jaksaa..:))

• kengät jalassa

Helsingissä, täällä Helsinkiläiset ovat vähintään Helsinkiläisistä vanhemmista syntyneitä. Hesalaiset ovat aina muualta Helsinkiin muuttaneita.

• ollut ..
        kengät jalassa kirjoitti:

Helsingissä, täällä Helsinkiläiset ovat vähintään Helsinkiläisistä vanhemmista syntyneitä. Hesalaiset ovat aina muualta Helsinkiin muuttaneita.

alkuaa kylä, johon pakotettiin muulta muuttamaan?

• Sinimarjanen
        ollut .. kirjoitti:

alkuaa kylä, johon pakotettiin muulta muuttamaan?

Historia on muistissa. Porvoolaisia talonpoikia tuotiin väkisin, että saadaan asukkaita Helsinkiin. Silloin Kustaa-Vaasan aikaan.

• aina ..
        Sinimarjanen kirjoitti:

Historia on muistissa. Porvoolaisia talonpoikia tuotiin väkisin, että saadaan asukkaita Helsinkiin. Silloin Kustaa-Vaasan aikaan.

Katri-Helenan ikivanhan biisin, jossa sanat menivät jotenkin näinikkäästi:

Helsinki, on Helsinki, kyllä Kustaa Vaasa teki viisaasti,
        muuten ei ois Helsinki, näin vilkas ja hieno kaupunki.

:)

• Sinimarjanen
        aina .. kirjoitti:

Katri-Helenan ikivanhan biisin, jossa sanat menivät jotenkin näinikkäästi:

Helsinki, on Helsinki, kyllä Kustaa Vaasa teki viisaasti,
        muuten ei ois Helsinki, näin vilkas ja hieno kaupunki.

:)

se oli, kun sitä historiaakin luettiin. Lauloimme kyseistä laulua hieman muunnelluin sanoi, mutta sehän on sitä historiaa, eikä tuosta sen kummempaa.

• tsali

Joo,eihän Stadi mikään city ole,mutta ainoa edes vähän kaupungin näköinen mesta suomessa.
      Slangia gamlat stadilaiset bamlaa keskenään,"muka stadilaiset" mökeltää statia toisille janareille.
      Kummallista... Kun joku julkimo palaa kotiseudulleen,lehdessä kirjoitetaan "..hän palasi juurilleen...aitoon ympäristöön...blaablaa.."
      Jos joku stadilainen erehtyy kehumaan kotikaupunkiaan,hän on leuhka,koppava,diiva.

• on upeita vanhoja rakennuksia, ja näin maalaistytön silmään kaikki näyttää siellä kovin suurelta, ruuhkaiselta ja ihmiset kireiltä. Bussimatka Helsingissä on painajainen, tuntuu että siellä ollaan liikenteessä henkensä kaupalla. Jos jollekin vastaantulijalle erehtyy hymyilemään, saa kyllä aika vihamielisen katseen vastaansa.
      Tässäpä äärettömän suppeat kokemukseni maamme Pääkaupungista.

Murteestaan (joka ei kuulemma olekaan murretta vaan slangia...) Ei saa paljoakaan selvää, mutta oletan slangin puhumisen olevan lähinnä näytösluonteista, etenkin jos sitä puhutaan slangiin "vihkiytymättömille".

• Adria

Stadin slangista on tullu junttislangi, eli sitä aitoa alkuperäistä ei juurikaan käytännössä kuule. Täällä sitä räävitään, että oikein stadilaisena hävettää.

Helsinki on toki paljon muutakin kuin ruuhkainen ydinkeskusta. Helsingissä on tapahtumia hyvin paljon erilaisten mieltymyksien mukaan. Kaupunkilaisten käytössä on laajat ulkoilualueet, jopa erämaiksi kutsutut.

Itse viihdyn Helsingissä oikein hyvin. Tässä istuessani oikean olkapääni oikealla puolella, alaviistossa kulkee kuusikaistainen tie ja välissä raitioliikenne. Elämisen mäiskytystä parhaimmillaan.

• Adria kirjoitti:

Stadin slangista on tullu junttislangi, eli sitä aitoa alkuperäistä ei juurikaan käytännössä kuule. Täällä sitä räävitään, että oikein stadilaisena hävettää.

Helsinki on toki paljon muutakin kuin ruuhkainen ydinkeskusta. Helsingissä on tapahtumia hyvin paljon erilaisten mieltymyksien mukaan. Kaupunkilaisten käytössä on laajat ulkoilualueet, jopa erämaiksi kutsutut.

Itse viihdyn Helsingissä oikein hyvin. Tässä istuessani oikean olkapääni oikealla puolella, alaviistossa kulkee kuusikaistainen tie ja välissä raitioliikenne. Elämisen mäiskytystä parhaimmillaan.

sanoikin hyvin, että Helsinki näyttäytyy toisella tavalla asujalle kuin kävijälle. Mun kokemukset kaupungista keskittyvät rautatieaseman ja sataman lähistölle, nehän ne julkisilla kulkuneuvoilla liikkuville ensimmäisenä näyttäytyvät. Itä-Pasilassa olen myös kerran piipahtanut ja eräässä valtavassa tavaratalossa,Sellossa. Niin ja eläinmuseossa :) Ja Korkeasaaressa tietenkin, mutta kuuluuko se Helsinkiin? Täytyyhän siellä toki olla paljon paljon muutakin, ja kulttuuritarjontaa teillä siellä on pilvin pimein, sen tiedän.

Lisäksi Helsinki näyttäytyy meille kauempanakin asuville television välityksellä.

• Adria
        TaikisN kirjoitti:

sanoikin hyvin, että Helsinki näyttäytyy toisella tavalla asujalle kuin kävijälle. Mun kokemukset kaupungista keskittyvät rautatieaseman ja sataman lähistölle, nehän ne julkisilla kulkuneuvoilla liikkuville ensimmäisenä näyttäytyvät. Itä-Pasilassa olen myös kerran piipahtanut ja eräässä valtavassa tavaratalossa,Sellossa. Niin ja eläinmuseossa :) Ja Korkeasaaressa tietenkin, mutta kuuluuko se Helsinkiin? Täytyyhän siellä toki olla paljon paljon muutakin, ja kulttuuritarjontaa teillä siellä on pilvin pimein, sen tiedän.

Lisäksi Helsinki näyttäytyy meille kauempanakin asuville television välityksellä.

Pasilasta Sellon kauppakeskukseen on toistakymmentä kilometriä ja se sijaitsee Espoon puolella. Ei se mitään, näitähän harvoin käyvälle sattuu.

Soita mulle kun seuraavan kerrat saavut Helsinkiin niin järjestän sinulle opastetun sightseeingin. Oppaana tietty minä itte.

• Adria kirjoitti:

Pasilasta Sellon kauppakeskukseen on toistakymmentä kilometriä ja se sijaitsee Espoon puolella. Ei se mitään, näitähän harvoin käyvälle sattuu.

Soita mulle kun seuraavan kerrat saavut Helsinkiin niin järjestän sinulle opastetun sightseeingin. Oppaana tietty minä itte.

hovikuski kuskaamassa Pasilasta Selloon, ja matka kesti melkein tunnin hirveässä ruuhkassa. Kävellenkin olisi ennättänyt perille nopeammin. Helsinki ja Vantaa on ulkopuolisen silmin yhtä ja samaa kaaosta, rajat hukassa. :)

Jaa että yksityisopastusta...hmmmm...Ooot senverran päättömän näköinen että tarjousta on mietittävä aikas tarkkaan !! :D

• Adria
        TaikisN kirjoitti:

hovikuski kuskaamassa Pasilasta Selloon, ja matka kesti melkein tunnin hirveässä ruuhkassa. Kävellenkin olisi ennättänyt perille nopeammin. Helsinki ja Vantaa on ulkopuolisen silmin yhtä ja samaa kaaosta, rajat hukassa. :)

Jaa että yksityisopastusta...hmmmm...Ooot senverran päättömän näköinen että tarjousta on mietittävä aikas tarkkaan !! :D

Stadin kierros vois ulottua aika pitkälle. Varaa aikaa.
        http://www.espanja-info.net/tietopankki/yhdistystoiminta-espanjassa/755-stadilaiset-juhlivat-marraskuussa.html

• TaikisN kirjoitti:

...etelään,niin ota minut oppaksesi,et tule näkemään hesan ruuhkia ja muuta roskaa,mutta tulet kokemaan unohtumattomia hetkiä ;)

• TaikisN kirjoitti:

tuli mieleen, et kun kävin siellä ekan kerran sen ensimmäisen vaiheen rakennusten valmistuttua, niin en meinannut löytää ulos. Hitsi, siel mä huhuilin että missä on kassat et pitäis uloskin päästä. :))

• Kadunmies kirjoitti:

...etelään,niin ota minut oppaksesi,et tule näkemään hesan ruuhkia ja muuta roskaa,mutta tulet kokemaan unohtumattomia hetkiä ;)

ilmottautuu....Kyllä nyt menee kiltin ujon maalaistytön pasmat ihan sekaisin. Kunhan et vain olisi susi lampaiden vaatteissa ja söisi suihisi jos sinut oppaakseni uskaltaisin ottaa. :)

• Nittaminax kirjoitti:

tuli mieleen, et kun kävin siellä ekan kerran sen ensimmäisen vaiheen rakennusten valmistuttua, niin en meinannut löytää ulos. Hitsi, siel mä huhuilin että missä on kassat et pitäis uloskin päästä. :))

kolosseumi se on, montakohan hehtaaria lie pinta-ala. Sinne sopisi meidän koko kylä :)

• TaikisN kirjoitti:

ilmottautuu....Kyllä nyt menee kiltin ujon maalaistytön pasmat ihan sekaisin. Kunhan et vain olisi susi lampaiden vaatteissa ja söisi suihisi jos sinut oppaakseni uskaltaisin ottaa. :)

....sentään susi ole, ja jos vähän maistelisinkin, niin söisi en kuitenkaan ikuna ;)

• Kadunmies kirjoitti:

....sentään susi ole, ja jos vähän maistelisinkin, niin söisi en kuitenkaan ikuna ;)

näen jo ahnaat silmäsi mielessäni ;)) Nyt poikki tämä jutustelu tästä näin ! Tää mikään tseksipalsta oo *punaisena kuin keitetty rapu*

• Pirre*

paikkakunta näkyy erilaisena siellä asuvalle ja vain siellä kävijälle..Minulle Helsinki ei ole muuta kuin liikaa ihmisiä ja autoja, eli en voi stadianne kovin pahasti kehua jos en moittiakaan..helsinkiläisiä "tunnen" joitain ja ihan immeisiähän he siinä kuin mekin..stadilaisista en tiijjä..

• olen utelias vaan

Missä tuollainen stadi on? Joku uusi paikkakuntako? Olen 50-luvun kasvatti, eikä minun kouluaikojeni kirjoissa ainakaan olut mitään tietoa tuollaisesta paikasta.

• erjias

Stadi on 2-3 km Harmajalta pohjoiseen. Stadi alkaa Skattalta ja slyytaa siinä missä slyytaa skurujeena:)

• --------läinen

Helsinki on Helsinki ja Helsingissä asuu helsinkiläisiä, joita on vähän. Sen huomaa esim. juhannuksena, kun ns. helsinkiläiset palaa juurilleen. Silloin Helsinki on helsinkiläisten.

Slangista sen verran, että sitä osaavia ei ole paljon. Ne, jotka osaavat, alkavat olla aika vanhoja. Kai täällä puhutaan jotain pääkaupunkiseudun yleismurretta, jota yritetään vääntää muuallakin.

Eikö se ole niin, että kotiseutu on jokaiselle rakas? Onko se joku vika, jos asuu Helsingissä? Ette kai ole kateellisia, kun niin ikävästi kirjoitatte?

• paapuuri

useita vuosia ja aina olen tykännyt siitä kaupungista.
      Kauniita puistoja, merenrantaa, vanhoja rakennuksia, museoita, jotka
      ovat jo ulkoapäinkin mukavia katsella.
      Kaikissa paikoissa on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta Helsinki on kuitenkin
      ainoa ns. suurkaupunki Suomessa, joten sinne mahtuu molempia puolia enemmän
      kuin johonkin pikkukaupunkiin.
      Samoin ihmisiä, meitäkin on hyvin erilaisia, jopa täällä maaseudulla.
      Minulla on pelkästään hyviä kokemuksia helsinkiläisistä, ehkä osa heistä on niitä oikeita
      stadilaisia.

• Slangi on ihan oma juttunsa ja ulkopuolisille vaikeasti ymmärrettävä kieli. Se on melkein yhtä vaikeaa kuin Nortamon raumalainen. Itse en tohtisi edes yrittää puhua kumpaakaan, mutta slangia ymmärrän kohtuullisen sujuvasti.

Slangiin tutustumisen voisi aloittaa vaikka seuraavien linkkien avulla:
      Stadin slangi -yhtistys http://www.stadinslangi.fi/index.html
      Sanakirja: http://sanakirja.hakkeri.net/slangi

Jos ymmärtää slangia, myös seuraavan linkin sivut tarjoavat kiinnostavaa luettavaa:
      http://koti.mbnet.fi/joyhan/index.html

Raija Tervomaan slangikirjoja voin suositella kaikille slangia taitaville ikätovereille.

Helsingissä valittaan vuosittain Stadin Friidu ja Stadin Kundi.
      Tänä vuonna arvonimen sai Pertti Arajärvi, v. 2006 Kjell Wästö, Alpo Ruut v. 2001.
      Stadin Friiduiksi on valittu mm. Leena Palotie 2006, Anja Snellman 2005, Eva Polttila 2003, Märta Tikkanen 2000, Tarja Halonen 1999.

Kiitos aloituksesta. Oli taas kerran mielenkiintoista lukea, kuinka intohimoisesti ja varmasti luodaan usein mielipiteitä asioista, joista tiedetään kovin vähän. Esim. Helsinki on paljon monimuotoisempi kuin kirjoituksista voisi päätellä, ja taas kerran kävi ilmi, kuinka jonkun mielessä "ulkomaat" on jonkinlainen konkreettinen vastakohta Suomelle tai Helsingille.

Minusta Helsinki on ihan kiva ja tutustumisen arvoinen kaupunki, jolla on monenlaista tarjottavaa kenelle tahansa. Moni helsinkiläinenkään ei tunne omaa kaupunkiaan, joka muuttuu ja kehittyy kaiken aikaa. Suosittelen tutustumisretkiä ja vierailuja eri kohteisiin, varsinkin kesäaikaan. Koska vain harvat puhuvat slangia, ei tarvitse pelätä kieliongelmiakaan.;))

• kuikuttelenminäkin

on paikka josta ihmiset lähtee kuin sopulilauma isoilla laivoilla pois.
      Niitä on siellä niin paljon, että tippuisivat mereen, mutta onneksi lautat on pelastus.

• lauluna, mutta slangit vois jättää niille jotka sitä luontevasti puhuu.

• Auringon alla

kysyy tuohtunut...minä puhun just niinku itse haluun. Piitammatta sun mielipiteestä hevonkukkuu. Kukaan ei täällä sunkaan puhetta arvostele? Mikä oot nokkimaan muita? Näitä sanakirjasta oppineita uus hesalaisia täällä piisaa...mut koskaan ne ei tajuu sitä tosiseikkaa...et skrivaaminen ja kopioiminen jostain sanakirjasta ei oo sitä slangia;)) Slangi on ajattelutapa päänsisässä se on ihmisen sielu...joka opitaan himassa omilta vanhimmilta. Ei sitä opita ulkoa mistään sanakirjasta. TÖNKKÖSLANGIA on slangi joka on kopsattu suoraan slangikirjasta. Se ei koskaan tule suoraan SYDÄMESTÄ ja sen minä kyllä taas erotan. Oikeat Stadilaiset joihin täällä en törmänyt yhteenkään vielä..mutta Hesalaisiin kyllä. Eivät noki ja hypi ja räävi!!! Se EI vaan kuulu Stadilaisuuteen...ÄK! tympiii mutta tämä teksti tulee kyllä ruudun lävitse, jotka ovat opetelleet ULKOA tekstin tai skrivaat sen sanakirja kädessä...Sydän puuttuu siitä tekstistä kokonaan. Ja sit se yks perusMOKA johon jokainen matkija ja uusosaaja aina vaan sortuu....se on todella moka. Joku slangisana skrivaatan se sit just näin tai noin..niin sellainen on pieni juttu....korvakuullota ku kuitenki aidot Stadilaiset skrivaa tekstin ja bamlaa myös.....koska niille jotka sitä oikeesti puhuu ja ymmärtää ja keskenään käyttää nii se ei oo pointti....vaa se mitä sä oikeesti oot ja mitä oikeesti ajattelet. Muaki täällä räävivät eniten ne joilla itsellään joku hitsin alemmuskompleksi....joka ikinen sana minkä tänne skrivaan käydään suurennuslasilla läpi;))) en tiedä itkeäkkö vai nauraa..usein teen kumpaaki...Nopee olen ajattelemaan ja nopea myös kirjoittamaan;))) Ja sanonut kyllä täällä moneen kertaan että, EN tarkistele omaa tekstiä EN STILISOI.....mut silti...tää sama maukuminen jatkuu;)))

tuohtunut olen ja todella!!

tsau: Friidu

• krunsa vm.51
        Auringon alla kirjoitti:

kysyy tuohtunut...minä puhun just niinku itse haluun. Piitammatta sun mielipiteestä hevonkukkuu. Kukaan ei täällä sunkaan puhetta arvostele? Mikä oot nokkimaan muita? Näitä sanakirjasta oppineita uus hesalaisia täällä piisaa...mut koskaan ne ei tajuu sitä tosiseikkaa...et skrivaaminen ja kopioiminen jostain sanakirjasta ei oo sitä slangia;)) Slangi on ajattelutapa päänsisässä se on ihmisen sielu...joka opitaan himassa omilta vanhimmilta. Ei sitä opita ulkoa mistään sanakirjasta. TÖNKKÖSLANGIA on slangi joka on kopsattu suoraan slangikirjasta. Se ei koskaan tule suoraan SYDÄMESTÄ ja sen minä kyllä taas erotan. Oikeat Stadilaiset joihin täällä en törmänyt yhteenkään vielä..mutta Hesalaisiin kyllä. Eivät noki ja hypi ja räävi!!! Se EI vaan kuulu Stadilaisuuteen...ÄK! tympiii mutta tämä teksti tulee kyllä ruudun lävitse, jotka ovat opetelleet ULKOA tekstin tai skrivaat sen sanakirja kädessä...Sydän puuttuu siitä tekstistä kokonaan. Ja sit se yks perusMOKA johon jokainen matkija ja uusosaaja aina vaan sortuu....se on todella moka. Joku slangisana skrivaatan se sit just näin tai noin..niin sellainen on pieni juttu....korvakuullota ku kuitenki aidot Stadilaiset skrivaa tekstin ja bamlaa myös.....koska niille jotka sitä oikeesti puhuu ja ymmärtää ja keskenään käyttää nii se ei oo pointti....vaa se mitä sä oikeesti oot ja mitä oikeesti ajattelet. Muaki täällä räävivät eniten ne joilla itsellään joku hitsin alemmuskompleksi....joka ikinen sana minkä tänne skrivaan käydään suurennuslasilla läpi;))) en tiedä itkeäkkö vai nauraa..usein teen kumpaaki...Nopee olen ajattelemaan ja nopea myös kirjoittamaan;))) Ja sanonut kyllä täällä moneen kertaan että, EN tarkistele omaa tekstiä EN STILISOI.....mut silti...tää sama maukuminen jatkuu;)))

tuohtunut olen ja todella!!

Olet sitten ihan varma että tarkoitettiin juuri sinua?? Vain ja ainoastaan sinua? No,jorinoista päätellen ei sinun maailmaan juuri muita mahdukkaan.
        "...suoraan SYDÄMESTÄ ja sen minä kyllä taas erotan..."
        Aika fakiiri olet kun kirjoituksesta erotat stadilaisen.
        "..Eivät noki ja hypi ja räävi!!! Se EI vaan kuulu Stadilaisuuteen...."
        Mitä se stadin friidu juuri itse teki ??
        "..EN tarkistele omaa tekstiä EN STILISOI......."
        Kerro jotain mitä kaikki eivät vielä tiedä.

• Auringon alla
        krunsa vm.51 kirjoitti:

Olet sitten ihan varma että tarkoitettiin juuri sinua?? Vain ja ainoastaan sinua? No,jorinoista päätellen ei sinun maailmaan juuri muita mahdukkaan.
        "...suoraan SYDÄMESTÄ ja sen minä kyllä taas erotan..."
        Aika fakiiri olet kun kirjoituksesta erotat stadilaisen.
        "..Eivät noki ja hypi ja räävi!!! Se EI vaan kuulu Stadilaisuuteen...."
        Mitä se stadin friidu juuri itse teki ??
        "..EN tarkistele omaa tekstiä EN STILISOI......."
        Kerro jotain mitä kaikki eivät vielä tiedä.

miksi minä en saa osallistua keskusteluun...koska, itse olen tuota rääpimistä jos kuka täällä myös kokenut henkilökohtaisesti. Tämä oli vain minun oma henkilökohtainen kokemukseni mitä tällä palstalla olen näiden vuosien aikana kokenut liittyen tuohon slangiin...Mistä sinä tiedät kuinka kauan olen jo täällä kirjoitellut? Et mistään. Täällä tosiaan toiset eivät tarkista joka sanaa. Myös perustelut miksi en tarkistele enkä stilisoin olen kertonut moneen kertaan....sitä ei vaan haluta lukea...koska, täällä odotaan kaikkien olevan samanlaisia;))) minä en oleta...mutta, tämä jatkuva minuun kohdistuva henkilökohtainen arvostelu kyllä nyppii....harvemmin täällä arvostellaan itse asiaa. Sitten näihin huutoihin jos, vastaat...oletkin yks kaks...niks naks...sinä se henkilö joka haastaat riitaa...Minun logiikkaani ei mahdu sellainen ajattelutapa että, täällä ei saisi näille herjanheittäjille ja arvostajiolle edes puolustautua...minusta se on perin outoa;))) En usko että, suinkaan olen ainot joka näin ajattelee....

Jos, kirjoitat vain niitä heittoja yksirivisiä tai kaksirivisiä...sinua ei kukaan edes tunnista kuka olet, varsinkin kun heität tuon kaiken milloin milläkin nimimerkillä....eli se varsin tois arvoista arvostelua...mutta jos, käytätkin sitten sitä tunnistettavaa nimimerkkiä....oletkin sitten helposti kaikkinen silmätikkuna.....minä olen minä. Ja suon myös muiden olevan.

• Helsinkiläinen vm-69

rajat ovat hämärtyneet, Helsingin, Vantaan ja Espoon kasvaminen maalta kaupunkiin muuton myötä on peittänyt alleen vanhan kaupunkilaisuuden. Nyt väestöstä suurin osa asuu kasvottomissa lähiöissä kerrostalokopperoissaan voiden huonosti ja potien koti-ikävää. Ihmiset on revitty juuriltaan maaseudulta, kaupunkiin heistä on sopeutunut vain murto-osa. Paha olo näkyy kaduilla ihmisten ilmeistä, se tiivistyy usein jopa väkivallaksi. Alkoholilla pyritään lieventämään huonovointisuutta joka johtuu juurettomuudesta asuinympäristöönsä. Paras lääke milenterveysongelmiin kaupungissa olisi paluumutto omille juurille ja maaseudun elävöittäminen ennen kuin ihmiset ovat täysin rikki.

Stadin slangi ärsyttää usein ulkopaikakuntalaisia, koska sen uusiokäyttäjät (Helsinkiläiset kutsuvat heitä Hesalaisiksi) lesoavat ja uhoovat kaupunkilaisuuttaan tehosteenaan slangisanat, jotka usein ovat vielä vääriä.

Lähes 60 vuotta Helsingissä asuneena, olen nähnyt mitä muutokset ovat saaneet aikaan, vaan ei täältä Hesalaisten keskeltä osaa enää mihinkään lähteä parempaakaan etsimään.

• handek

On monimutkainen kieli.
        Siinä on ruotsia, saksaa etenkin venäjää.

Ulkoa muuttanut, kuten itse juuri, saattaa hallita sanaston hyvinkin.
        Muttei koskaan intonaatiota.
        Stadin kundi kun päräyttää suupieleestään- Sä oot pliisu, tms.
        Meikäläinen ei sitä osaa toistaa oikeilla äänin.

Se syljäistään toisesta suupielestä, sitäpaitsi vain naisten suusta.

Stadilaisuuteen tarvitaan muutakin kuin kymmenen vuotta sitten muuttanut bönde, joka osaa hiukan harhailla...

Tyttäreni oli kättärin friiduja, joka aiheutti Joensuun tarhassa valokuvaajan paikalle, kun päästeli ainoaa osaamansa murteen pihalle.Ihastuneena kuunneltiin, kuinka tuo studaa ja bamlaa skeidaa.

Nyt kun hän on taas henkisessä kodissaan, hän puhuu taas sitä samaa.
        Maailmalla opittua, kielen kotiin palattua...

Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5973
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3734
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2587
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2121
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1765
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1458
    Aihe