Belarus 505 sähköt

Virta

onkohan mikä tarkoitus että onpi kahdella akulla kun ne on kumminkin rinnan kytketty ja kaapeli menee suoraan startille... joissain malleissahan on se 24V Starttaus ja muu on 12V....
Kaapelien ja enhä laturin vaihto eessä niin aattelin et josko yks akku riittäis?

23

4714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JX

      Kyllä se yksikin akku riittää, kun ostat sellaisen pätkän verran yli 100 ampeerisen

      • B501

        Korjaamokäsikirjassa kerrotaan 215 Ah. 2 kpl 6 V akkua sarjaan kytkettynä,


      • Virta
        B501 kirjoitti:

        Korjaamokäsikirjassa kerrotaan 215 Ah. 2 kpl 6 V akkua sarjaan kytkettynä,

        itselläni oli tällä hetkellä 2 12V ja 110A akkua rinnan... ilmeisesti tuohon on joku joskus akut vaihtanu... onko ne kolme akkua minkä kokoisia ja miksi ei yhtä isompaa?


      • B501
        Virta kirjoitti:

        itselläni oli tällä hetkellä 2 12V ja 110A akkua rinnan... ilmeisesti tuohon on joku joskus akut vaihtanu... onko ne kolme akkua minkä kokoisia ja miksi ei yhtä isompaa?

        Ei ole alkujaan kolmea akkua ollut, kaiketi kustannussyistä joskus laitettu kolmella tarvittavat Ah (jotain 210-220 Ah yhteensä) ja hytissä ei ole tilaa yhdelle isolle.


      • JX
        B501 kirjoitti:

        Ei ole alkujaan kolmea akkua ollut, kaiketi kustannussyistä joskus laitettu kolmella tarvittavat Ah (jotain 210-220 Ah yhteensä) ja hytissä ei ole tilaa yhdelle isolle.

        Kyllä se 215 ah on reilusti ylimitoitettu. Sinne 505:n koteloon mahtuu kapean mallin pitkä yksi akku, ampeereja 140 ah:n paikkeilla. Belarus lähtee sillä varmasti käyntiin, keli kuin keli, jos hehkut on kunnossa.


      • JX
        JX kirjoitti:

        Kyllä se 215 ah on reilusti ylimitoitettu. Sinne 505:n koteloon mahtuu kapean mallin pitkä yksi akku, ampeereja 140 ah:n paikkeilla. Belarus lähtee sillä varmasti käyntiin, keli kuin keli, jos hehkut on kunnossa.

        Nykytraktoreissani on 135, 110 ja 130 ah akut.. Tuo yksi, jossa on 110 ah akku on pyörinyt vuosikaudet 95 ah:n akullakin ja iskunpituus sentään moottorissa 139 mm


      • B501
        JX kirjoitti:

        Kyllä se 215 ah on reilusti ylimitoitettu. Sinne 505:n koteloon mahtuu kapean mallin pitkä yksi akku, ampeereja 140 ah:n paikkeilla. Belarus lähtee sillä varmasti käyntiin, keli kuin keli, jos hehkut on kunnossa.

        Ei valmistajalla ole mitään syytä tarpeettomasti "reilusti ylimitoittaa" mitään suosituksia. Pyöritettävä moottori on kuitenkin 4,8 L.


      • JX
        B501 kirjoitti:

        Ei valmistajalla ole mitään syytä tarpeettomasti "reilusti ylimitoittaa" mitään suosituksia. Pyöritettävä moottori on kuitenkin 4,8 L.

        Akut ennen ja nyt ovat aivan erilaisia tehoiltaan, joten varmasti riittää se 130-140 ah. Tunnen toki Belaruksen moottorin: olenhan itsekin niitä peräti kaksi ostanut uutenakin - v1987 ja 1992. (Sittemmin olen päättänyt siirtyä länsikoneisiin ja pysyä myös) Ensimmäinen tuttavuus oli MTZ50 vm-69.. Siihen laitoin työelämäni ensimmäisten 3kk:n palkat lyhentämättömänä..


      • B501
        JX kirjoitti:

        Akut ennen ja nyt ovat aivan erilaisia tehoiltaan, joten varmasti riittää se 130-140 ah. Tunnen toki Belaruksen moottorin: olenhan itsekin niitä peräti kaksi ostanut uutenakin - v1987 ja 1992. (Sittemmin olen päättänyt siirtyä länsikoneisiin ja pysyä myös) Ensimmäinen tuttavuus oli MTZ50 vm-69.. Siihen laitoin työelämäni ensimmäisten 3kk:n palkat lyhentämättömänä..

        Ah ennen ja nyt on pysynyt samana, tosin akkutesteissä uusista akuista ei useikaan löydy ilmoitettua kapasiteettia ja lyijyn määrästä on tingitty, esim. viimeisessä Tekniikanmaailman akkutestissä oli joukossa uutenakin todella heikkoja akkuja.

        Suositusta pienemmän akun käytöstä ei ole mitään hyötyä, ainut että siinä säästää muutaman kympin. Olisiko tuo säästö ajatus peräisin menneiltä vuosikymmeniltä, jolloi akut oli todella kalliita. Tahtoo vain usein olla, kun jossain käy nuukaksi, niin toisaalla tulee ongelmia ja kustannuksia.

        Traktori lähtee pienemmilläkin akuilla hyvissä olosuhteissa käymään, luotettavuus kuitenkin kärsii. Joskus voi tulla tilanne jossa ei ole aikaa tai mahdollisuutta lohkolämmittimen käyttöön ja joutuu pakkasesta starttaamaan, siinä voi olla ratkaisevan tärkeää ne "ylimääräiset" 100 Ah.


      • JX
        B501 kirjoitti:

        Ah ennen ja nyt on pysynyt samana, tosin akkutesteissä uusista akuista ei useikaan löydy ilmoitettua kapasiteettia ja lyijyn määrästä on tingitty, esim. viimeisessä Tekniikanmaailman akkutestissä oli joukossa uutenakin todella heikkoja akkuja.

        Suositusta pienemmän akun käytöstä ei ole mitään hyötyä, ainut että siinä säästää muutaman kympin. Olisiko tuo säästö ajatus peräisin menneiltä vuosikymmeniltä, jolloi akut oli todella kalliita. Tahtoo vain usein olla, kun jossain käy nuukaksi, niin toisaalla tulee ongelmia ja kustannuksia.

        Traktori lähtee pienemmilläkin akuilla hyvissä olosuhteissa käymään, luotettavuus kuitenkin kärsii. Joskus voi tulla tilanne jossa ei ole aikaa tai mahdollisuutta lohkolämmittimen käyttöön ja joutuu pakkasesta starttaamaan, siinä voi olla ratkaisevan tärkeää ne "ylimääräiset" 100 Ah.

        on turhaa laittaa turhia ampeereja (=rahaa) akkuun. Länsikoneet on käynnistyneet kautta aikojen 120-140 ah akuilla. Miksei sitten Belarus??


      • 5011
        JX kirjoitti:

        on turhaa laittaa turhia ampeereja (=rahaa) akkuun. Länsikoneet on käynnistyneet kautta aikojen 120-140 ah akuilla. Miksei sitten Belarus??

        Siksi kun starttimoottorissa eivät sovitukset ole kohdallaan ja startatessa roottori lyö kenttään aiheuttaen kipinäsuihkua startin sisällä Vaatii melkoisesti paukkua poltella moista tähtitikkua starttauksen vaatiman virran ohella.

        Tässä tapauksessa startti oli uutta vastaavassa kunnossa ja laakeroinnin ja huollon jälkeen toimi samalla tavalla. Roottorin sorvaus ei ollut mahdollista.

        Samalla tavalla lähtenyt uudesta asti käyntiin, eli helv** huonosti. Akut 2 kpl 12V ja 88Ah.

        Vekotin siis 501 ja vm -71 ajettu kevyttä mökkiajoa n 3000 tuntia. Kerran mennyt kansipahvi vesien karkaamisen vuoksi ja kerran hehkut. Ei muita vikoja tähän mennessä.


      • ölkjhgfdasdf
        5011 kirjoitti:

        Siksi kun starttimoottorissa eivät sovitukset ole kohdallaan ja startatessa roottori lyö kenttään aiheuttaen kipinäsuihkua startin sisällä Vaatii melkoisesti paukkua poltella moista tähtitikkua starttauksen vaatiman virran ohella.

        Tässä tapauksessa startti oli uutta vastaavassa kunnossa ja laakeroinnin ja huollon jälkeen toimi samalla tavalla. Roottorin sorvaus ei ollut mahdollista.

        Samalla tavalla lähtenyt uudesta asti käyntiin, eli helv** huonosti. Akut 2 kpl 12V ja 88Ah.

        Vekotin siis 501 ja vm -71 ajettu kevyttä mökkiajoa n 3000 tuntia. Kerran mennyt kansipahvi vesien karkaamisen vuoksi ja kerran hehkut. Ei muita vikoja tähän mennessä.

        Taidat olla niitä miehiä jotka eivät osaa käyttää edes rautakankea.

        Kansipahvinkin olet polttanut ajamalla ilman vesiä, miten sait hehkut poltettua pilalle, ettet vaan olisi jättänyt hehkuja päälle ja lähtenyt ajelemaan, sekin onnistuu tumpelolta.

        Jos olet tehnyt remontin starttiin, niin se ei varmasti ole uutta vastaavassa kunnossa, ei sielä mitään kipinäsuihkua ehjässä startissa lyö, akutkin sinulla on väärää kokoa.

        Belkku lähtee kylmänä käyntiin, joka pytyssä on hehkut, hydraulipumpun voi kytkeä pois kylmänä, akuissa on amppeereita ja startissa tehoa, katso peiliin jos ei käynnisty, tai ajele kottikärryillä.


      • Unto Utelevainen
        ölkjhgfdasdf kirjoitti:

        Taidat olla niitä miehiä jotka eivät osaa käyttää edes rautakankea.

        Kansipahvinkin olet polttanut ajamalla ilman vesiä, miten sait hehkut poltettua pilalle, ettet vaan olisi jättänyt hehkuja päälle ja lähtenyt ajelemaan, sekin onnistuu tumpelolta.

        Jos olet tehnyt remontin starttiin, niin se ei varmasti ole uutta vastaavassa kunnossa, ei sielä mitään kipinäsuihkua ehjässä startissa lyö, akutkin sinulla on väärää kokoa.

        Belkku lähtee kylmänä käyntiin, joka pytyssä on hehkut, hydraulipumpun voi kytkeä pois kylmänä, akuissa on amppeereita ja startissa tehoa, katso peiliin jos ei käynnisty, tai ajele kottikärryillä.

        Onnistuuko sellainenkin jossain traktorissa?

        Kyselen uteliaisuuttani, kun oppi ei vanhan tiedon mukaan ojaan kaada.


      • SURMA!!!
        JX kirjoitti:

        on turhaa laittaa turhia ampeereja (=rahaa) akkuun. Länsikoneet on käynnistyneet kautta aikojen 120-140 ah akuilla. Miksei sitten Belarus??

        Jos jännite putoaa liian alas käynnistettäessä, on suuri riski polttaa startti! Faktaa Belarus-TRAKTORISTA, tosin 50 Super-mallista, moottorin tyyppi D-60: iskunpituus 125mm, sylinterin läpimitta 110mm, iskutilavuus 4,75L, puristussuhde 1:16, pyörrekammiodiesel (esikammio?), akut 2 sarjaankytkettyä 6V 195A 3 ST-195 EM tyyppistä akkua, startti 4,5hv. Lähdetään(kö?) heti koittamaan, lähteekö länsilelu ulkoa käntiin, vai vetääkö Belarus 50 v:delta 67 pidemmän korren!? Itsel on 2 12V/95Ah:n akkua rinnankytkettynä penkin alla, tarvii vaan pitkän hehkutuksen ja käyntiin "räjäytyksen", niin Belkku on tulilla! Eikä tarvi -20´C:ssakaan lohkolämmitintä, eika sitä edes löydy ja Pilot-pullo pysyy kaukana...


      • JX
        SURMA!!! kirjoitti:

        Jos jännite putoaa liian alas käynnistettäessä, on suuri riski polttaa startti! Faktaa Belarus-TRAKTORISTA, tosin 50 Super-mallista, moottorin tyyppi D-60: iskunpituus 125mm, sylinterin läpimitta 110mm, iskutilavuus 4,75L, puristussuhde 1:16, pyörrekammiodiesel (esikammio?), akut 2 sarjaankytkettyä 6V 195A 3 ST-195 EM tyyppistä akkua, startti 4,5hv. Lähdetään(kö?) heti koittamaan, lähteekö länsilelu ulkoa käntiin, vai vetääkö Belarus 50 v:delta 67 pidemmän korren!? Itsel on 2 12V/95Ah:n akkua rinnankytkettynä penkin alla, tarvii vaan pitkän hehkutuksen ja käyntiin "räjäytyksen", niin Belkku on tulilla! Eikä tarvi -20´C:ssakaan lohkolämmitintä, eika sitä edes löydy ja Pilot-pullo pysyy kaukana...

        lähtee meidän kumpikin suoraruiskutuskone 20 asteen pakkasella, kokoluokaltaan samat kuin tuo belakuunakin. Kumpikin yhdellä akulla: toinen 110 ah, ja toinen 135 ah. Niin ja tuo meidän pikkuinen, kolmas kone lähtee 130 ah akullaan tietenkin aina- sehän onkin etukammiokoneella.


      • pitäisi lähteä!
        JX kirjoitti:

        lähtee meidän kumpikin suoraruiskutuskone 20 asteen pakkasella, kokoluokaltaan samat kuin tuo belakuunakin. Kumpikin yhdellä akulla: toinen 110 ah, ja toinen 135 ah. Niin ja tuo meidän pikkuinen, kolmas kone lähtee 130 ah akullaan tietenkin aina- sehän onkin etukammiokoneella.

        Ja se riippuu paljon koneen kunnosta! Naapurin "Vipu&Viritys" asensi 90-luvulla Nuffiin Bedford:in suoran 6-koneen, vaikka on suoraruiskutteinen kone, tarvii lohkolämmitintä alle 10´C lämpötilassa... Kyllä Pelastus on varma "härveli"! =D


      • Maono
        ölkjhgfdasdf kirjoitti:

        Taidat olla niitä miehiä jotka eivät osaa käyttää edes rautakankea.

        Kansipahvinkin olet polttanut ajamalla ilman vesiä, miten sait hehkut poltettua pilalle, ettet vaan olisi jättänyt hehkuja päälle ja lähtenyt ajelemaan, sekin onnistuu tumpelolta.

        Jos olet tehnyt remontin starttiin, niin se ei varmasti ole uutta vastaavassa kunnossa, ei sielä mitään kipinäsuihkua ehjässä startissa lyö, akutkin sinulla on väärää kokoa.

        Belkku lähtee kylmänä käyntiin, joka pytyssä on hehkut, hydraulipumpun voi kytkeä pois kylmänä, akuissa on amppeereita ja startissa tehoa, katso peiliin jos ei käynnisty, tai ajele kottikärryillä.

        Ei oo aena varmuutta mitä ne tekköö. Kymmenen vuotta pijin 825,ta. Sinä aekana ol mitä erilaisimpia vikoja enite ölijyvuotoja.


      • Maono
        SURMA!!! kirjoitti:

        Jos jännite putoaa liian alas käynnistettäessä, on suuri riski polttaa startti! Faktaa Belarus-TRAKTORISTA, tosin 50 Super-mallista, moottorin tyyppi D-60: iskunpituus 125mm, sylinterin läpimitta 110mm, iskutilavuus 4,75L, puristussuhde 1:16, pyörrekammiodiesel (esikammio?), akut 2 sarjaankytkettyä 6V 195A 3 ST-195 EM tyyppistä akkua, startti 4,5hv. Lähdetään(kö?) heti koittamaan, lähteekö länsilelu ulkoa käntiin, vai vetääkö Belarus 50 v:delta 67 pidemmän korren!? Itsel on 2 12V/95Ah:n akkua rinnankytkettynä penkin alla, tarvii vaan pitkän hehkutuksen ja käyntiin "räjäytyksen", niin Belkku on tulilla! Eikä tarvi -20´C:ssakaan lohkolämmitintä, eika sitä edes löydy ja Pilot-pullo pysyy kaukana...

        Minäkii halusin räjjäyttee sen pelaruksen lopulta vaan vaihhossahan tuo sitten mäni kuitennii.


    • näin.,

      Tämä mitä nyt esitän, ei välttämättä ole täyttä faktaa. Nimittäin, on jäänyt mieleen, että jossain Belaruksessa on vipu jossa käynnistyksen ajaksi kytketään akut sarjaan, ja kun kone on käynnistynyt kytketään taas akut rinnan. Olenko täytin väärässä??

      • vaan

        rele


    • sellastapeliä

      Ei olekkaan mitään ylimitoitetu,on vaan siellä Venäjänmaalla hieman enempi ollu pakkasta niin on täytyny ämpäreitäkin olla jo kun kasaan on lyöty.
      Kaikki kun on ok niin lähtee käyntiin joko yhdellä isolla tai muutamalla pienellä.

      • foortintallissa

        Aika paljon oli Venäjän maalla Belaruksia, joissa oli varmistettu kylmäkäynnistys bensakäyttöisellä apumoottorilla "penikalla", tuossa DT telakoneen käynnistystä saamalla systeemillä.
        https://www.youtube.com/watch?v=kGXe-gnjZ9o
        Olin aikoinaan kortteerissa Venäjällä eräässä maalaistalossa Laatokan takana, missä naapurista lähti joka aamu kukonlaulun aikaan penikka-Belaruksella heppu hommiin paikalliseen kolhoosiin, kyllä tuli penikka-herätys tutuksi, kun se bensaräpätti ensin lähti käyntiin ja sen jälkeen tärähti se Belkku käyntiin. Oli Bilsonin korvatulpat kova sana seuraavalla reissulla samaisessa kortteerissa!
        Ja olihan sitä sitten ne perinteiset kuumaa vettä ja puhalluslamppu, kuten tuossa kuvassa aito tilanne kuorma-auton käynnistyksessä Siperiassa.
        http://aijaa.com/VHnIJF


    • 13000

      minulla 50 super kävi hienosti ja sitten sammui , ilmaa polttoaine suodattimissa sit meni käsiopumppu ja nyt ei käynnisty polttoaine ei tuu pumpulle saakka

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      6081
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      3929
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3305
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      474
      2764
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      272
      1783
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1443
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1406
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1356
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      161
      1300
    10. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1278
    Aihe