onkohan mikä tarkoitus että onpi kahdella akulla kun ne on kumminkin rinnan kytketty ja kaapeli menee suoraan startille... joissain malleissahan on se 24V Starttaus ja muu on 12V....
Kaapelien ja enhä laturin vaihto eessä niin aattelin et josko yks akku riittäis?
Belarus 505 sähköt
23
5201
Vastaukset
- JX
Kyllä se yksikin akku riittää, kun ostat sellaisen pätkän verran yli 100 ampeerisen
- B501
Korjaamokäsikirjassa kerrotaan 215 Ah. 2 kpl 6 V akkua sarjaan kytkettynä,
- Virta
B501 kirjoitti:
Korjaamokäsikirjassa kerrotaan 215 Ah. 2 kpl 6 V akkua sarjaan kytkettynä,
itselläni oli tällä hetkellä 2 12V ja 110A akkua rinnan... ilmeisesti tuohon on joku joskus akut vaihtanu... onko ne kolme akkua minkä kokoisia ja miksi ei yhtä isompaa?
- B501
Virta kirjoitti:
itselläni oli tällä hetkellä 2 12V ja 110A akkua rinnan... ilmeisesti tuohon on joku joskus akut vaihtanu... onko ne kolme akkua minkä kokoisia ja miksi ei yhtä isompaa?
Ei ole alkujaan kolmea akkua ollut, kaiketi kustannussyistä joskus laitettu kolmella tarvittavat Ah (jotain 210-220 Ah yhteensä) ja hytissä ei ole tilaa yhdelle isolle.
- JX
B501 kirjoitti:
Ei ole alkujaan kolmea akkua ollut, kaiketi kustannussyistä joskus laitettu kolmella tarvittavat Ah (jotain 210-220 Ah yhteensä) ja hytissä ei ole tilaa yhdelle isolle.
Kyllä se 215 ah on reilusti ylimitoitettu. Sinne 505:n koteloon mahtuu kapean mallin pitkä yksi akku, ampeereja 140 ah:n paikkeilla. Belarus lähtee sillä varmasti käyntiin, keli kuin keli, jos hehkut on kunnossa.
- JX
JX kirjoitti:
Kyllä se 215 ah on reilusti ylimitoitettu. Sinne 505:n koteloon mahtuu kapean mallin pitkä yksi akku, ampeereja 140 ah:n paikkeilla. Belarus lähtee sillä varmasti käyntiin, keli kuin keli, jos hehkut on kunnossa.
Nykytraktoreissani on 135, 110 ja 130 ah akut.. Tuo yksi, jossa on 110 ah akku on pyörinyt vuosikaudet 95 ah:n akullakin ja iskunpituus sentään moottorissa 139 mm
- B501
JX kirjoitti:
Kyllä se 215 ah on reilusti ylimitoitettu. Sinne 505:n koteloon mahtuu kapean mallin pitkä yksi akku, ampeereja 140 ah:n paikkeilla. Belarus lähtee sillä varmasti käyntiin, keli kuin keli, jos hehkut on kunnossa.
Ei valmistajalla ole mitään syytä tarpeettomasti "reilusti ylimitoittaa" mitään suosituksia. Pyöritettävä moottori on kuitenkin 4,8 L.
- JX
B501 kirjoitti:
Ei valmistajalla ole mitään syytä tarpeettomasti "reilusti ylimitoittaa" mitään suosituksia. Pyöritettävä moottori on kuitenkin 4,8 L.
Akut ennen ja nyt ovat aivan erilaisia tehoiltaan, joten varmasti riittää se 130-140 ah. Tunnen toki Belaruksen moottorin: olenhan itsekin niitä peräti kaksi ostanut uutenakin - v1987 ja 1992. (Sittemmin olen päättänyt siirtyä länsikoneisiin ja pysyä myös) Ensimmäinen tuttavuus oli MTZ50 vm-69.. Siihen laitoin työelämäni ensimmäisten 3kk:n palkat lyhentämättömänä..
- B501
JX kirjoitti:
Akut ennen ja nyt ovat aivan erilaisia tehoiltaan, joten varmasti riittää se 130-140 ah. Tunnen toki Belaruksen moottorin: olenhan itsekin niitä peräti kaksi ostanut uutenakin - v1987 ja 1992. (Sittemmin olen päättänyt siirtyä länsikoneisiin ja pysyä myös) Ensimmäinen tuttavuus oli MTZ50 vm-69.. Siihen laitoin työelämäni ensimmäisten 3kk:n palkat lyhentämättömänä..
Ah ennen ja nyt on pysynyt samana, tosin akkutesteissä uusista akuista ei useikaan löydy ilmoitettua kapasiteettia ja lyijyn määrästä on tingitty, esim. viimeisessä Tekniikanmaailman akkutestissä oli joukossa uutenakin todella heikkoja akkuja.
Suositusta pienemmän akun käytöstä ei ole mitään hyötyä, ainut että siinä säästää muutaman kympin. Olisiko tuo säästö ajatus peräisin menneiltä vuosikymmeniltä, jolloi akut oli todella kalliita. Tahtoo vain usein olla, kun jossain käy nuukaksi, niin toisaalla tulee ongelmia ja kustannuksia.
Traktori lähtee pienemmilläkin akuilla hyvissä olosuhteissa käymään, luotettavuus kuitenkin kärsii. Joskus voi tulla tilanne jossa ei ole aikaa tai mahdollisuutta lohkolämmittimen käyttöön ja joutuu pakkasesta starttaamaan, siinä voi olla ratkaisevan tärkeää ne "ylimääräiset" 100 Ah. - JX
B501 kirjoitti:
Ah ennen ja nyt on pysynyt samana, tosin akkutesteissä uusista akuista ei useikaan löydy ilmoitettua kapasiteettia ja lyijyn määrästä on tingitty, esim. viimeisessä Tekniikanmaailman akkutestissä oli joukossa uutenakin todella heikkoja akkuja.
Suositusta pienemmän akun käytöstä ei ole mitään hyötyä, ainut että siinä säästää muutaman kympin. Olisiko tuo säästö ajatus peräisin menneiltä vuosikymmeniltä, jolloi akut oli todella kalliita. Tahtoo vain usein olla, kun jossain käy nuukaksi, niin toisaalla tulee ongelmia ja kustannuksia.
Traktori lähtee pienemmilläkin akuilla hyvissä olosuhteissa käymään, luotettavuus kuitenkin kärsii. Joskus voi tulla tilanne jossa ei ole aikaa tai mahdollisuutta lohkolämmittimen käyttöön ja joutuu pakkasesta starttaamaan, siinä voi olla ratkaisevan tärkeää ne "ylimääräiset" 100 Ah.on turhaa laittaa turhia ampeereja (=rahaa) akkuun. Länsikoneet on käynnistyneet kautta aikojen 120-140 ah akuilla. Miksei sitten Belarus??
- 5011
JX kirjoitti:
on turhaa laittaa turhia ampeereja (=rahaa) akkuun. Länsikoneet on käynnistyneet kautta aikojen 120-140 ah akuilla. Miksei sitten Belarus??
Siksi kun starttimoottorissa eivät sovitukset ole kohdallaan ja startatessa roottori lyö kenttään aiheuttaen kipinäsuihkua startin sisällä Vaatii melkoisesti paukkua poltella moista tähtitikkua starttauksen vaatiman virran ohella.
Tässä tapauksessa startti oli uutta vastaavassa kunnossa ja laakeroinnin ja huollon jälkeen toimi samalla tavalla. Roottorin sorvaus ei ollut mahdollista.
Samalla tavalla lähtenyt uudesta asti käyntiin, eli helv** huonosti. Akut 2 kpl 12V ja 88Ah.
Vekotin siis 501 ja vm -71 ajettu kevyttä mökkiajoa n 3000 tuntia. Kerran mennyt kansipahvi vesien karkaamisen vuoksi ja kerran hehkut. Ei muita vikoja tähän mennessä. - ölkjhgfdasdf
5011 kirjoitti:
Siksi kun starttimoottorissa eivät sovitukset ole kohdallaan ja startatessa roottori lyö kenttään aiheuttaen kipinäsuihkua startin sisällä Vaatii melkoisesti paukkua poltella moista tähtitikkua starttauksen vaatiman virran ohella.
Tässä tapauksessa startti oli uutta vastaavassa kunnossa ja laakeroinnin ja huollon jälkeen toimi samalla tavalla. Roottorin sorvaus ei ollut mahdollista.
Samalla tavalla lähtenyt uudesta asti käyntiin, eli helv** huonosti. Akut 2 kpl 12V ja 88Ah.
Vekotin siis 501 ja vm -71 ajettu kevyttä mökkiajoa n 3000 tuntia. Kerran mennyt kansipahvi vesien karkaamisen vuoksi ja kerran hehkut. Ei muita vikoja tähän mennessä.Taidat olla niitä miehiä jotka eivät osaa käyttää edes rautakankea.
Kansipahvinkin olet polttanut ajamalla ilman vesiä, miten sait hehkut poltettua pilalle, ettet vaan olisi jättänyt hehkuja päälle ja lähtenyt ajelemaan, sekin onnistuu tumpelolta.
Jos olet tehnyt remontin starttiin, niin se ei varmasti ole uutta vastaavassa kunnossa, ei sielä mitään kipinäsuihkua ehjässä startissa lyö, akutkin sinulla on väärää kokoa.
Belkku lähtee kylmänä käyntiin, joka pytyssä on hehkut, hydraulipumpun voi kytkeä pois kylmänä, akuissa on amppeereita ja startissa tehoa, katso peiliin jos ei käynnisty, tai ajele kottikärryillä. - Unto Utelevainen
ölkjhgfdasdf kirjoitti:
Taidat olla niitä miehiä jotka eivät osaa käyttää edes rautakankea.
Kansipahvinkin olet polttanut ajamalla ilman vesiä, miten sait hehkut poltettua pilalle, ettet vaan olisi jättänyt hehkuja päälle ja lähtenyt ajelemaan, sekin onnistuu tumpelolta.
Jos olet tehnyt remontin starttiin, niin se ei varmasti ole uutta vastaavassa kunnossa, ei sielä mitään kipinäsuihkua ehjässä startissa lyö, akutkin sinulla on väärää kokoa.
Belkku lähtee kylmänä käyntiin, joka pytyssä on hehkut, hydraulipumpun voi kytkeä pois kylmänä, akuissa on amppeereita ja startissa tehoa, katso peiliin jos ei käynnisty, tai ajele kottikärryillä.Onnistuuko sellainenkin jossain traktorissa?
Kyselen uteliaisuuttani, kun oppi ei vanhan tiedon mukaan ojaan kaada. - SURMA!!!
JX kirjoitti:
on turhaa laittaa turhia ampeereja (=rahaa) akkuun. Länsikoneet on käynnistyneet kautta aikojen 120-140 ah akuilla. Miksei sitten Belarus??
Jos jännite putoaa liian alas käynnistettäessä, on suuri riski polttaa startti! Faktaa Belarus-TRAKTORISTA, tosin 50 Super-mallista, moottorin tyyppi D-60: iskunpituus 125mm, sylinterin läpimitta 110mm, iskutilavuus 4,75L, puristussuhde 1:16, pyörrekammiodiesel (esikammio?), akut 2 sarjaankytkettyä 6V 195A 3 ST-195 EM tyyppistä akkua, startti 4,5hv. Lähdetään(kö?) heti koittamaan, lähteekö länsilelu ulkoa käntiin, vai vetääkö Belarus 50 v:delta 67 pidemmän korren!? Itsel on 2 12V/95Ah:n akkua rinnankytkettynä penkin alla, tarvii vaan pitkän hehkutuksen ja käyntiin "räjäytyksen", niin Belkku on tulilla! Eikä tarvi -20´C:ssakaan lohkolämmitintä, eika sitä edes löydy ja Pilot-pullo pysyy kaukana...
- JX
SURMA!!! kirjoitti:
Jos jännite putoaa liian alas käynnistettäessä, on suuri riski polttaa startti! Faktaa Belarus-TRAKTORISTA, tosin 50 Super-mallista, moottorin tyyppi D-60: iskunpituus 125mm, sylinterin läpimitta 110mm, iskutilavuus 4,75L, puristussuhde 1:16, pyörrekammiodiesel (esikammio?), akut 2 sarjaankytkettyä 6V 195A 3 ST-195 EM tyyppistä akkua, startti 4,5hv. Lähdetään(kö?) heti koittamaan, lähteekö länsilelu ulkoa käntiin, vai vetääkö Belarus 50 v:delta 67 pidemmän korren!? Itsel on 2 12V/95Ah:n akkua rinnankytkettynä penkin alla, tarvii vaan pitkän hehkutuksen ja käyntiin "räjäytyksen", niin Belkku on tulilla! Eikä tarvi -20´C:ssakaan lohkolämmitintä, eika sitä edes löydy ja Pilot-pullo pysyy kaukana...
lähtee meidän kumpikin suoraruiskutuskone 20 asteen pakkasella, kokoluokaltaan samat kuin tuo belakuunakin. Kumpikin yhdellä akulla: toinen 110 ah, ja toinen 135 ah. Niin ja tuo meidän pikkuinen, kolmas kone lähtee 130 ah akullaan tietenkin aina- sehän onkin etukammiokoneella.
- pitäisi lähteä!
JX kirjoitti:
lähtee meidän kumpikin suoraruiskutuskone 20 asteen pakkasella, kokoluokaltaan samat kuin tuo belakuunakin. Kumpikin yhdellä akulla: toinen 110 ah, ja toinen 135 ah. Niin ja tuo meidän pikkuinen, kolmas kone lähtee 130 ah akullaan tietenkin aina- sehän onkin etukammiokoneella.
Ja se riippuu paljon koneen kunnosta! Naapurin "Vipu&Viritys" asensi 90-luvulla Nuffiin Bedford:in suoran 6-koneen, vaikka on suoraruiskutteinen kone, tarvii lohkolämmitintä alle 10´C lämpötilassa... Kyllä Pelastus on varma "härveli"! =D
- Maono
ölkjhgfdasdf kirjoitti:
Taidat olla niitä miehiä jotka eivät osaa käyttää edes rautakankea.
Kansipahvinkin olet polttanut ajamalla ilman vesiä, miten sait hehkut poltettua pilalle, ettet vaan olisi jättänyt hehkuja päälle ja lähtenyt ajelemaan, sekin onnistuu tumpelolta.
Jos olet tehnyt remontin starttiin, niin se ei varmasti ole uutta vastaavassa kunnossa, ei sielä mitään kipinäsuihkua ehjässä startissa lyö, akutkin sinulla on väärää kokoa.
Belkku lähtee kylmänä käyntiin, joka pytyssä on hehkut, hydraulipumpun voi kytkeä pois kylmänä, akuissa on amppeereita ja startissa tehoa, katso peiliin jos ei käynnisty, tai ajele kottikärryillä.Ei oo aena varmuutta mitä ne tekköö. Kymmenen vuotta pijin 825,ta. Sinä aekana ol mitä erilaisimpia vikoja enite ölijyvuotoja.
- Maono
SURMA!!! kirjoitti:
Jos jännite putoaa liian alas käynnistettäessä, on suuri riski polttaa startti! Faktaa Belarus-TRAKTORISTA, tosin 50 Super-mallista, moottorin tyyppi D-60: iskunpituus 125mm, sylinterin läpimitta 110mm, iskutilavuus 4,75L, puristussuhde 1:16, pyörrekammiodiesel (esikammio?), akut 2 sarjaankytkettyä 6V 195A 3 ST-195 EM tyyppistä akkua, startti 4,5hv. Lähdetään(kö?) heti koittamaan, lähteekö länsilelu ulkoa käntiin, vai vetääkö Belarus 50 v:delta 67 pidemmän korren!? Itsel on 2 12V/95Ah:n akkua rinnankytkettynä penkin alla, tarvii vaan pitkän hehkutuksen ja käyntiin "räjäytyksen", niin Belkku on tulilla! Eikä tarvi -20´C:ssakaan lohkolämmitintä, eika sitä edes löydy ja Pilot-pullo pysyy kaukana...
Minäkii halusin räjjäyttee sen pelaruksen lopulta vaan vaihhossahan tuo sitten mäni kuitennii.
- näin.,
Tämä mitä nyt esitän, ei välttämättä ole täyttä faktaa. Nimittäin, on jäänyt mieleen, että jossain Belaruksessa on vipu jossa käynnistyksen ajaksi kytketään akut sarjaan, ja kun kone on käynnistynyt kytketään taas akut rinnan. Olenko täytin väärässä??
- vaan
rele
- sellastapeliä
Ei olekkaan mitään ylimitoitetu,on vaan siellä Venäjänmaalla hieman enempi ollu pakkasta niin on täytyny ämpäreitäkin olla jo kun kasaan on lyöty.
Kaikki kun on ok niin lähtee käyntiin joko yhdellä isolla tai muutamalla pienellä.- foortintallissa
Aika paljon oli Venäjän maalla Belaruksia, joissa oli varmistettu kylmäkäynnistys bensakäyttöisellä apumoottorilla "penikalla", tuossa DT telakoneen käynnistystä saamalla systeemillä.
https://www.youtube.com/watch?v=kGXe-gnjZ9o
Olin aikoinaan kortteerissa Venäjällä eräässä maalaistalossa Laatokan takana, missä naapurista lähti joka aamu kukonlaulun aikaan penikka-Belaruksella heppu hommiin paikalliseen kolhoosiin, kyllä tuli penikka-herätys tutuksi, kun se bensaräpätti ensin lähti käyntiin ja sen jälkeen tärähti se Belkku käyntiin. Oli Bilsonin korvatulpat kova sana seuraavalla reissulla samaisessa kortteerissa!
Ja olihan sitä sitten ne perinteiset kuumaa vettä ja puhalluslamppu, kuten tuossa kuvassa aito tilanne kuorma-auton käynnistyksessä Siperiassa.
http://aijaa.com/VHnIJF
- 13000
minulla 50 super kävi hienosti ja sitten sammui , ilmaa polttoaine suodattimissa sit meni käsiopumppu ja nyt ei käynnisty polttoaine ei tuu pumpulle saakka
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja17622339Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant759542Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.337534Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va826355SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1856024Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot445031HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.1084666Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm1014416Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"
Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo912122Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa
Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k821399