Kuusi viikkoa vanha vauvani on täysin rintaruokinnalla,ennen vatsa toimi joka päivä,nyt viikon ajan on toiminut vain joka 3 päivä..poika kipristelee ja huutaa masuaan ja piereskelee paljon..Jostain olen lukenut että täysimetetty vauva voi olla viikonkin kakkimatta..mutta millä keinoin vauvan oloa voisi helpottaa..ollaan koetettu kylvettämistä,"jumppaamista",cuplatonit on käytössä...Sitten kun kakka tulee,poika itkee sydäntäsärkevästi ja se oikein turahtaa vaippaan ja olo helpottuu heti...Viimeksi sunnuntaina vatsa siis toimi ja alan olla huolissaan...voiko se olla ummetusta??!!apuja,kiitos..!!
vauvan vatsavaivat
7
1323
Vastaukset
- Vaivaa-vaivaa
Vatsan täytyy toimia joka päivä. Muutoin huuto on jotakin aivan hirveää. Vauva kiljuu korkealta ja tärisee, on levoton ja kipristelee. Meille "viisaammat" (muut äidit, neuvola) sanoi, että vauvan mahan ei tarvitse toimia joka päivä että joillakin toimii tosiaan vain kerran viikossa. Villaisella painoivat kommenttini kivusta tyyliin "vauvat itkevät, se on niiden juttu..
Meillä vauva 2kk, kaksi viikkoa sitten siirtyi täysin pullomaitoon kun ei huolinut tissistä enää sitäkään vähää mitä olisi tullut. Vaihdoimme korvikemaidon toiseen ja auttoi. Nyt sai rota-rokotteen ja mahavaivat riistäytyivät uudelleen käsistä. Mallasuutetta annoin, tällä kertaa tarvitsi kahdesti (ennen vaib kerran), ja vatsa toimi kovaa, sitkeää ulostetta pienen hatullisen verran vaikka onkin eilistä lukuunottamatta toiminut joka päivä. Ei ihme, että huusi eikä nukkunut!
Neuvolan ohje tänään oli Levolac kun kysyin voinko antaa supon kipuun jos näin yllättäen menee pahaksi. Ei kuulemma voisi oikein alle viisi kiloisille (vauva max. 100g alle...) Hö, sanon minä! Meillä mallasuute auttaa ja vauva on tyytyväinen kun kakkii joka päivä! Seuraavalla kerralla annan myös kipulääkkeen jos äityy näin pahaksi, aikuistenkaan ei tarvitse kärsiä kipua, miksi siis pienen vauvan?? En tietenkään "ylilääkitse" jokaiseen huutoon, mutta kun itse näen ja vauvani tunnen, niin enempää tuskahuutoja en suostu kuulemaan kun kerran apua on olemassa!
Mallasuutetta saa apteekista, annostellaan lusikalla maidon sekaan. Vanhan kansan neuvo on luumu, jota ei neuvolassa oikein hyväksytty (sekoitin lusikallisen 120ml vettä, josta tyttö joi n. 1-2tl). Ennen vauvat saaneet kaksiviikkoisesta mehua, ym. ja hengissä ollaan uusia tekemässä, joten vähän kyseenalaistan senkin "kiellon". Sekin pieni määrä luumua piti mahavaivat poissa useita päiviä, mallasuute vaikuttaa vain sen hetken että kakka tulee. Mutta ihan hyvää ainetta sekin. Ja täysin luonnontuote, toisin kuin esim. Levolac (ymmärtääkseni). Luumun avulla lisäksi huomasin, että kakka mitä oli tullut, oli ilmeisesti tullut jonkun kökön ohi, koska luumulla tuli yhtälailla tuollainen kova uloste ja huuto loppui seinään. Eli meillä se helposti ulos tuleva kakka oli kaikkea muuta kuin helppoa.
Meillä suunnitelmissa mennä vyöhyketerapiaan, koska olen kuullut että useat saaneet siitä paljon apua. Jos jollakin lukijalla omakohtaisia kokemuksia tästä, ottaisin mieluusti vastaan!!
Usko itseesi ja siihen että tunnet vauvasi. Itse ainakin painan villaisella vastaavat neuvot tulevaisuudessa ja annan vauvalleni mahdollisuuden olla tyytyväinen, aurinkoinen oma itsensä!
Voimia ja jaksamista, Ihania hetkiä Vauvasi kanssa!- vaivaa-vaivaa
Ja piti vielä aminita, että meille suositeltiin myös maitohappobakt. mutta niistä en ole huomannut olevan yhtään mitään apua ilmavaivoihin tai kakka-asiaan vaikka sai niitä viikon kuurin.. En siis nähnyt mitään eroa, en parempaan/pahempaan.. Eli itse en voi suositella.
- ..........
Siis mallasuutehan on ohraa ja meillä ainakin neuvolan täti sanoi ettei suosittele sitä alle 5 kk jotka eivät saa vielä suomalaisia viljoja syödä. Ja että luumukin turvallisempaa. Outoa.
- 17
.......... kirjoitti:
Siis mallasuutehan on ohraa ja meillä ainakin neuvolan täti sanoi ettei suosittele sitä alle 5 kk jotka eivät saa vielä suomalaisia viljoja syödä. Ja että luumukin turvallisempaa. Outoa.
Hiero vauvan pikkuvarpaita, jos epäilet ummetusta. Saat kakan tulemaan! En uskonut tähän ennen kuin itse kokeilin :)
- ...............
Meillä auttoi cuplaton ja lisäksi vedenjuonti päivittäin. Vesi tunnetusti huuhtelee suolistoa ja varsinkin vauvalla ehkäisee vatsavaivoja ja ummetusta huuhtelemalla kuona-aineita suolen seinämiltä.
Vettä voi antaa pieniä määriä vastasyntyneestä asti. Esim 0,5 - 1 desiä vuorokaudessa. - tukiäiti
... syödä itse mallasuutetta, luumuja tai magnesiumia purkista. Jokainen niistä vaikuttaa vauvaan äidinmaidon välityksellä, niin vauvalle ei tarvitse antaa mitään uutta ja outoa vielä suoraan.
Magnesiumin suositeltu päiväannos on 350mg, mutta kuuriluonteisesti sitä voi ottaa enemmänkin. Kyseessä on lihaksiston ja hermoston tarvitsema "voiteluaine", joka on myös laksatiivi. Jos siis oma vatsasi menee ihan löysälle, vähennä annostusta :)
Vauvan kakkaamista voi myös helpottaa sillä, että pitää vauvan puoli-istuvassa asennossa selkä omaa masuasi vasten, kätesi vauvan polvitaipeissa. Painovoimakin siinä tulee avuksi.- ............
Näköjään neuvot vaihtelevat neuvolakohtaisesti. Meillä tosiaan luumu sai pelottavan nuivan vastaanoton.. Että näin.. :)
Jumpat ja varvashieronnat ei meillä tehonneet, rauhoittavat kyllä siksi hetkeksi kun sitä tekee. Lisäksi veden sylkee pois, vaikka kuinka yritän tyrkyttää. Mutta varmasti auttavat jos saa onnistumaan!!
Piti vielä lisätä, että esikoisen saaneena neuvot muilta äideiltä ovat aina tervetulleita, mutta valitettavan usein toinen tahtomattaan "syyllistää" tai tuntuu pitävän ihan idioottina. Eli loppupeleissä kannattaa vaan muistaa luottaa siihen omaan vaistoon. Eli en tarkoittanut "mollata" näitä neuvonantajia, useimmiten kuitenkin hyödyllisiä juttuja!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462771Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201539Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57987Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15984Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm81898- 80888
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829