Ääkköset ja apis/esta

tiedosta kiitollinen

Moi,

miten ääkköset merkitään ESTA- ja APIS-hakemuksiin? Onko Häkkinen Hakkinen vai Haekkinen? Jos jollakulla on tästä kokemukseen perustuva tieto niin kiitos. Täytän nimittäin apis-tietoja netissä, ja lentoyhtiön APIS-sivuilla on oletuksena nimi tyyliin "Hakkinen" kun ollaan varattu lentoliput sillä nimellä. Jossain kuitenkin väitettiin, että nimi pitäisi olla kuten passin koneluettavassa alaosassa eli "Haekkinen". Eli mitähän tässä pitäis tehä?

19

9165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wysig

      Syötät nimesi kuten se on passissa, eli Häkkinen olisi Haekkinen. Myös lentovarauksen nimi pitää samoin, että se vastaa passia. Suomessa tästä on oiottu kirjoittamalla ä:stä a, mutta nyt kun tietokoneet hoitavat asioita kannattaa kirjoittaa kuten passissa, koska tietokoneet vertaavat passin tietoa nimitietoon.

      CBP.gov neuvoo:
      My name has alphabet characters that are not in the American English Alphabet.
      Question:
      My name contains letters that are not in the American English alphabet. How should I spell my name in the ESTA Application?

      Answer

      Below are some common substitutions in the American English alphabet for unique European letters. You may also refer to the machine readable portion of your passport (with the chevrons >) for the universal spelling of your name.

      ß,β = ss æ = a e

      ö = oe ü = ue

      ë = e ä = ae

      Å = aa ø = oe

      ñ = n ij = i j

      • tiedosta kiitollinen

        laitetaanpa siis haekkinen. Kiitos vielä.


      • apisestatsa
        tiedosta kiitollinen kirjoitti:

        laitetaanpa siis haekkinen. Kiitos vielä.

        Onko kenelläkään ollut ongelmia kun varauksessa on nimi muodossa Makinen (esimerkki), mutta muissa virallisissa dokumenteissa TSA Secure Flight (pystyi lisäämään jälkikäteen nimi syntymäaikatiedot), ESTA ja APIS käyttää muotoa Maekinen?


      • a
        apisestatsa kirjoitti:

        Onko kenelläkään ollut ongelmia kun varauksessa on nimi muodossa Makinen (esimerkki), mutta muissa virallisissa dokumenteissa TSA Secure Flight (pystyi lisäämään jälkikäteen nimi syntymäaikatiedot), ESTA ja APIS käyttää muotoa Maekinen?

        Lentolipussa Suomella ja Ruotsilla on lentoyhtiöiden lupa käyttää muotoa Makinen. Tiedoilla ei ole yhteyttä ESTA/APIS tietoihin.


      • Mbreaker
        a kirjoitti:

        Lentolipussa Suomella ja Ruotsilla on lentoyhtiöiden lupa käyttää muotoa Makinen. Tiedoilla ei ole yhteyttä ESTA/APIS tietoihin.

        Mistäköhän tuokin tieto on tullut? Suomella ei ole mitään poikkeuslupaa. Ääkkösten oikominen tuosta wysigin ohjeesta on ollut vain maan tapa.


      • AB

        Missä muodossa lentolippuihin, ESTA-lomakkeeseen yms. pitää laittaa nimi jos etunimi on väliviivalla? siis esim. Jarmo-Juhani. Onko se pelkkä Jarmo? ainakin passin alalaidassa nämä nimet on erikseen.


      • Käynyt
        apisestatsa kirjoitti:

        Onko kenelläkään ollut ongelmia kun varauksessa on nimi muodossa Makinen (esimerkki), mutta muissa virallisissa dokumenteissa TSA Secure Flight (pystyi lisäämään jälkikäteen nimi syntymäaikatiedot), ESTA ja APIS käyttää muotoa Maekinen?

        Minulla oli pari vuotta sitten tilanne San Franin kentällä, jossa virkailija katsoi passia ja varausta jääden ihmettelemään. Hän oli ilmeisesti harjoittelija, koska takavasemmalta tuli kohta toinen virkailija, joka alkoi opettamaan hassujen eurooppalaisten nimien kirjoitusasua ja näytti lopulta, mistä passin alalaidasta löytää tämän kansainvälisen kirjoitusmuodon.


    • lessermann

      The system WILL NOT accept special characters such as ~ or accent marks - even in a name. Use only the English letters, with no special punctuation. Please enter the name as it appears in the machine readable zone (MRZ) of your passport. This is the two lines of text with numbers and chevrons (

      • maekinen

        Jos nimeni olisi vaikka Ari-Pekka Antero Mäkinen, niin passin koneluettavassa osassa lukisi
        P


      • maekinen
        maekinen kirjoitti:

        Jos nimeni olisi vaikka Ari-Pekka Antero Mäkinen, niin passin koneluettavassa osassa lukisi
        P

        (Äskeinen meni jotenkin pieleen, joten yritän uudestaan. Korvasin välilyönneillä ilmeisesti ongelman aiheuttavat merkit.)

        Jos nimeni olisi vaikka Ari-Pekka Antero Mäkinen, niin passin koneluettavassa osassa lukisi
        P FINMAEKINEN ARI PEKKA ANTERO jne.

        Täyttäisin siis ESTAan
        Sukunimi: Maekinen
        Etunimi: Ari

        Vaiko sittenkin
        Etunimi: Ari Pekka

        ESTA:n täyttöohjeissa lukee:
        "Kirjoita etunimesi kuten se ilmenee passissasi. Älä kirjoita toista etunimeäsi tähän kenttään."

        Miten tuota nyt tulkitaan? Pitääkö väliviivallisesta nimestä kirjoittaa vain ennen väliviivaa oleva osuus, koska passin koneluettavassa osassakin etunimi on katkaistu siitä kohdasta? Suomen kielen tulkinta on kai, että Ari-Pekka on ensimmäinen etunimi ja Antero toinen.

        (Nimeni ei ole yllä mainittu, mutta saman muotoinen.)


      • myös väliviiv-tapaus
        maekinen kirjoitti:

        (Äskeinen meni jotenkin pieleen, joten yritän uudestaan. Korvasin välilyönneillä ilmeisesti ongelman aiheuttavat merkit.)

        Jos nimeni olisi vaikka Ari-Pekka Antero Mäkinen, niin passin koneluettavassa osassa lukisi
        P FINMAEKINEN ARI PEKKA ANTERO jne.

        Täyttäisin siis ESTAan
        Sukunimi: Maekinen
        Etunimi: Ari

        Vaiko sittenkin
        Etunimi: Ari Pekka

        ESTA:n täyttöohjeissa lukee:
        "Kirjoita etunimesi kuten se ilmenee passissasi. Älä kirjoita toista etunimeäsi tähän kenttään."

        Miten tuota nyt tulkitaan? Pitääkö väliviivallisesta nimestä kirjoittaa vain ennen väliviivaa oleva osuus, koska passin koneluettavassa osassakin etunimi on katkaistu siitä kohdasta? Suomen kielen tulkinta on kai, että Ari-Pekka on ensimmäinen etunimi ja Antero toinen.

        (Nimeni ei ole yllä mainittu, mutta saman muotoinen.)

        tuliko edelliseen tapaukseen selvyyttä


    • Passport please

      Jos katsot passisi alareunaa, siellä on sellainen kirjain- ja numerosarja.

      Siellä lukee nimesi niin kuin se pitää siihen ESTA:an kirjoittaa.

      Häkkinen on siellä Haekkinen.

      • lentoon1

        Edelleen kaivattaisiin vinkkejä väliviivallisen nimen kirjoittamiseen. ESTA saatiin täytettyä, mutta TSA:ta ei saatu menemään läpi vaan herjasi virhettä nimessä. Etunimi on siis tyyliin Jani-Petteri Sakari, mutta lentolippuun nimi on painettu muodossa Jani Petteri Sakari.


    • USA:n APIS tietoihin riittää yksi etunimi (yleensä ensimmäinen). Em. tapauksessa JANIPETTERI, väliviivat jätetään välistä pois.

      Mutta on tuonne päästy toisellakin etunimella APIS tiedoissa.

    • USAan

      Heippa!
      Lähetin viime keskiviikkona eli 21.10. tuon ESTA-hakemuksen. Kerta oli ensimmäinen. Minulla oli hakemusta täyttäessäni sama tilanne eli järjestelmä "herjasi", että vastauksissani on jotakin vikaa. En keksinyt muutakaan syytä kuin että ä-kirjaimen tilalle pitäisi laittaa a-kirjain, ö-kirjaimen tilalle pitäisi laittaa o-kirjain ja å-kirjaimen tilalle pitäisi laittaa (ilmeisesti) a-kirjain (kysymyksiin pitää vastata englanniksi ja "englanniksi" tulee tilanteena eteen tässä tilanteessa, koska englannin kielessä ei ole ä-kirjainta, ö-kirjainta, eikä å-kirjainta (nuo kirjaimet ovat käytössä pääsääntöisesti vain Pohjoismaissa)).
      Laitoin yhdessä kohdassa olleiden ä-kirjainten tilalle a-kirjaimet, eikä järjestelmä enää "herjannut" mistään, vaan pääsin jatkamaan eteenpäin seuraavalle sivulle. Eli syynä oli ilmeisesti juuri tuo ä-kirjain.
      Vastaus/Tulos ESTA-hakemukseen tulee heti (=Hyväksytty tai Hylätty).
      Minulla tulos oli muuten Hyväksytty! :-)
      Toivottavasti vastaukseni "valaisi" ongelmaasi.

      • Llindano

        Sulla ei tullut varmaan mitään ongelmia tuosta kun olit laittanut ä:n a:na? Itse laitoin sukunimessäni å kirjaimen a:na estaan ja olen lähdössä ensi viikolla Floridaan.


      • Jack-Action

        Kukaan ei ole tullut kertomaan, onko päässyt maahan jos on korvannut esim. Mäkelän Makelana...

        Tein tämän saman kämmin ja kohta lähtee lento, no katsotaan miten käy.


      • Jack-Action

        Nyt tulee faktaa pöytään.

        Minun sukunimeni on Pääkkönen. Laitoin Estaan nimeksi Paakkonen vaikka suosituksena olisi Paeaekkoenen.

        Pääsin heittämällä maahan Miamissa ja virkailija heitti vaimolle vielä pari blondivitsiä.

        Sama toistui TRANSIT lennolla viikkoa myöhemmin - ei mitään ongelmaa.

        Vinkkinä kaikille: Katsokaa sitä passin alareunassa lukevaa elektronista kirjoitusmuotoa ja katsokaa siitä kuinka nimenne on kirjattu.


    • ääkkis

      Moikka! Minun tulisi täyttä eTA- Kanadan reissua varten ja syntymäpaikkakuntani nimessä on ääkkösiä. Tiedättekö tuleeko minun kirjata syntymäpaikkani nimi esim. jämsä --> jaemsae vai pelkkä jämsä? Samoin minulla on toisessa etunimessäni (ei ensimmäinen) väliviiva kuten Anna-Kaisa. Tuleeko minun silti kirjata koko nimeni esim Saara Anna-Kaisa, Saara Anna Kaisa vai pelkkä Saara? Olisi helpottavaa, jos joku osaisi auttaa:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2072
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1946
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe