Onnellisuuden koostumus

lukiopekka

Onnellisuus ei tule selvästikään vain elämän olosuhteista ja erilaisista elämässä vallitsevista asetelmista, kuten työstä, ihmissuhteista, harrastuksista, liikunnasta, ravinnosta ja unesta. Parisuhteessa elävän, kaverien ympäroimän terveellisesti liikkuvan ja syövän ihmisen arkea leimaava perustuntemus voi olla tyytymättömyys. Miksi?

Koska asenne on pielessä! No, tämä on tietenkin itsestäänselvyys. On kadehdittavien asemien ihmisiä, jotka ovat tyytymättömiä, koska haluaisivat lisää ja ovat ärtyneitä pienistä, todella mitättömistä asioista, koska eivät ymmärrä tilanteensa todellista laitaa.

Sitten taas on ihmisiä, joiden elämässä on surkeat puolensa, mutta jotka jotenkin kummasti ovat onnellisia. Tästä voisi päätellä, että onnellisuus on asennekysymys.

Ja vitut on! Missään tapauksessa ei ole yksin asennekysymys. Raiskattu, hakattu ja ennen sitä kymmenen vuoden ajan koulukiusattu ihminen ei voi olla tasapainoisen onnellinen ja iloinen ihminen ennen kuin on työstänyt kriisinsä ja komleksinsa. Vai voiko? Voiko hän pienistä asioista nauttimalla saavuttaa onnen kaiken ulkoisen kuormituksen jälkeen?

Luulen onnellisuuden todella kumpuavan olosuhteiden ja sisäisen tietoisuuden ja asenteen yhteistyöstä. Jos tietää onnen koostumuksen, asennoituu elämään ymmärtäen ihmiselämän traagisuuksien ja haastavuuksien suhteellisuuden ja elämä koostuu sen tärkeistä perustekijöistä, ovat onnen edellytykset kasassa.

Yhden säännön olen itselleni tehnyt: en enää valita niin vähäpätöisistä asioista! Kun kokenut todellisen kriisin ja tuskan ja toisaalta sisäistänyt, että verrattain se voi olla erittäin vähäpätöistä kärsimystä, tulee ainakin ajatteleville ihmisille selväksi, että vaikkapa 30 euron hukkaaminen ei ole suuttumisen, pettymyksen tai vitutuksen arvoinen asia. Se on todella pieni asia, riippuen toki vähän että kenelle.

Kaikkien tulisi pyrkiä onneen muita ja itseään rajoittamatta. On tärkeää ensin rakentaa kallio ONNEN MAHDOLLISTAVIEN ASIOIDEN TUEKSI. Esimerkiksi terveelliset elämäntavat, hyvä ravinto ja riittävä sekä laadullisesti kelpaava uni ja (henkisen hyvinvoinnin kannalta tärkein) monipuolinen liikunta luovat edellytykset hyvinvoinnille. Siitä on sitten helppo lähteä metsästelemään muita tekijöitä, ystävyys, rakkaus, työ, harrastukset. Kliseisiä mutta moniin sopivia. Olen itse kokenut jopa misantropisia tunnelmia, mutta TIEDÄN, että ne ovat pahan olon tuote. Koulukiusaajat eivät voi tehdä minusta ihmisvihaajaa, sillä ihmisrodussa ei ole mitään vikaa - vain sen tietyissä vesoissa on. Pahoja ihmisiä on olemassa, ja siitä saamme kiittää paljolti väliinpitämättömiä ihmisiä.

Tiedän ehkä (toivottavasti), milloin minulla on riittävästi. Se on keskeinen asia. Täytyy ymmärtää hetki, jolloin onnellisuuden tekijät ovat täynnä, ja silloin viimeistään tulee siirtää onnea muille ihmisille. Itse asiassa niin tulee tehdä aina!

Jos emme hylkisi toisia ihmisiä, kohtelisi väärin tai jättäisi yksin, olisimme onnellisia kaikki. Aika lailla. Kun koulussa jätät sen yksin olevan ihmisen yksin, teet vääryyttä. Kyllä vain, vaikket koskaan sanoisi pahaa hänestä tai hänelle, on se paha teko jo yksistään olla noteeraamatta.

Hakekaa onnea, se on olemassa!

10

784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      en lukenut tekstiäs koska se oli liian pitkä.

      onnellisuuden koostumus on mustapippuria, paljon, juurekset, suolaiset juustopalat sekaan,jotain lihaa, uuniin. nam!

      Onnellisuutta on myöskin vanhat sarjat, elokuvat jotka tulee katsottua uudelleen, sekä kaikki uusi mitä näkee. Onnellisuutta on kaverien näkeminen, tapaaminen, hyvä yöuni. Vitamiinit pitää mielen virkeänä

      eihän sitä sen enempää tartte edes miettiä. Ihminen joka osaa nauttia elämästä on aina onnellinen. Mitä pienemmistä asioista osaa nauttia, sitä onnellisempi on.

      Jos on järkevä ei tarvitse odottaa sitä yhtä onnettomuutta, sairauksia,tjsp. vasta oppiakseen arvostamaan niitä pieniä asioita, kun on jo liian myöhäistä...

      • ....

        Tunnen sinut Aabraham nikillä. Olet tohtori, lukion historian opettaja ja entinen DDR:n vakooja ja nykyisin toisten nikkien varastaja. En toivottele mitään hyvää, kun tapasi eivät ole hyvät.


    • pitkälti kiinni

      asenteesta. Kun tajuaa, että kaikilla on kivampaa jos itse on mukava toisille... siitä tulee ennenkaikkea hyvä mieli itselle ja hyvä mieli tarttuu muihin. Riidoista tulee vaan alakuloiseksi jne. Paljon on silti ilkeitä ja kateellisia ihmisiä olemassa, mutta niille pitää vaan mielessään nauraa ja voivotella, että eivätpä ole vielä hokanneet elämästä yhtään mitään. Kärviskeltöön paskassa.

    • (M)28

      Itselläni on työ, jossa ei ole uhkaa lomautuksesta. On oma asunto, auto, moottoripyörä, sitä, tätä ja tuota. Elän avioliitossa ja meillä on yksi yhteinen lapsi.

      Kaiken siis pitäisi olla kunnossa, mutta kun ei ole.

      Ajattelin, että piirrän elämäni paperille ja mietin mitä siitä puuttuu. Ehkä pääsen kärrylle siitä mitenkä luotsin itseni kohti onnellisempaa elämää.

      • älä silmä pieni..

        Tavaroissa, ei näytä olevan edes ihmissä rakkaissa sulla.
        mulla se oli,mutta perhe kasvoi ja lähti omille teilleen.
        Mutta; Onneni on olla.. itselleni onnea tuova lähde on usko Kaikkivaltiaaseen Luojaan.
        Elämä heittelee, ihmiset pettää, rakkaimmat ystävät puhuvat paskaa... Selän takana.


    • deserton

      Paljon lähtee asenteesta, totta.
      Kirjoitin tänään lukioaineen siitä, mitä onni on.

      Aineeni pohja-aineistona oli Nina Pinjolan artikkeli Tuunaa elämäsi (maa&ilma 1/2007). Artikkeli käsittelee siis onnea ja siihen on haastateltu professori Timo Airaksista. Airaksinen on mm. sitä mieltä, että onnen voi löytää vain luostarista. Nyky-yhteiskuntamme on hänen mielestään sairas halutalous, jossa onnea etsitään halujen täyttämisestä.

      On myös sanottu, että hulluus ja onnellisuus kulkevat yksissä tuumin käsikkäin. Että onnellisuuteen liittyy yleensä tietty heittäytyminen.

      Halu on toive paremmasta. Haluja ihmisellä on aina ja jos niiden haluaa toteutuvan, pettyy väistämättä. Sitten miettii, että missä vika.

      Suomalaiset eivät selvästikään ole kovin onnellisia, vaikka onnellisuustilastoissa he sanovat olevansa onnellisia. Kun on elämänkumppani, ystäviä, perhe, harrastuksia ja muutenkin asiat haluamallaan lailla, pitäisi olla onnellinen. Jos silloin sanoo olevansa onneton, voi kuvitella, että katsotaan kieroon. Airaksisen ajatus on, että onneton hyväosainen ei kehtaa sanoa olevansa onneton, koska sille ei ole kunnon syytä ja on normi sanoa olevansa onnellinen; oletko onnellinen -kysymykseen pitää vastata "kyllä".

      Tämä Airaksisen haastattelu löytyy osoitteesta (page 12 - 17):
      http://74.125.77.132/search?q=cache:mcTvptXUEl8J:www.finavia.fi/files/finavia2/kiitotie_asiakaslehti_pdf/Maa_ilma_01_07.pdf tuun...

      • Enemmän tällaista

        T.Airaksisen kanssa ei onnea välttämättä löydä luostarista tai mistään muutakaan kommuunista. Voi toki joku löytää, mutta miten yhteiskunnan kävisi jos kaikki ahtauduttais sinne.

        Onni/onnettomuus on ihmisen sisällä !
        Ja vaikka asumme/olemme kulutus, hyöty,liikeytalous yhteiskunnassa, jokainen tekee valintansa itse. Loppujen lopuksi.Ei ole pakko mennä mukaan kaikkeen turhaan oravanpyörään.

        Onni on sitä että saa tehdä sitä mistä pitää...Kasvattaa vaikka porkkanoita.

        Tämän päivän nuoret eivät ole enää niin rahan perään kuin esim oma ikäluokkani eli nuorten vanhemmat/isovanhemmat.
        Itse olen ollut "erilainen nuori" jo -70 -80 luvulla. minusta rahan perässä juokseminen oli sulaa hulluutta ja on edelleen.
        Kun laskut on maksettu ja katto,vatteet päänpäällä se riittää.Töitä on toki tehtävä mutta sopivasti.

        Suomi on maailman tunneköyhin maa !

        Luin vasta lehdestä ja se on todellakin helppo uskoa !En ole ikinä ymmärtänyt tätä suorituskeskeisyyttä. Elämään tänne on tultu ei suorittamaan.
        En tarvitse Golfkerhon jäsenyttä,
        en purjevenettä jne. Joka niistä pitää ok.

        Ja totta tuo halu juttu.Siihen olen myös itse törmännyt. Kun haluaa jotain vaikkapa ihmissuhdetta,mutta
        sopivaa ei löydy, niin totta kai tulee tyytymättömäksi.


      • cc..
        Enemmän tällaista kirjoitti:

        T.Airaksisen kanssa ei onnea välttämättä löydä luostarista tai mistään muutakaan kommuunista. Voi toki joku löytää, mutta miten yhteiskunnan kävisi jos kaikki ahtauduttais sinne.

        Onni/onnettomuus on ihmisen sisällä !
        Ja vaikka asumme/olemme kulutus, hyöty,liikeytalous yhteiskunnassa, jokainen tekee valintansa itse. Loppujen lopuksi.Ei ole pakko mennä mukaan kaikkeen turhaan oravanpyörään.

        Onni on sitä että saa tehdä sitä mistä pitää...Kasvattaa vaikka porkkanoita.

        Tämän päivän nuoret eivät ole enää niin rahan perään kuin esim oma ikäluokkani eli nuorten vanhemmat/isovanhemmat.
        Itse olen ollut "erilainen nuori" jo -70 -80 luvulla. minusta rahan perässä juokseminen oli sulaa hulluutta ja on edelleen.
        Kun laskut on maksettu ja katto,vatteet päänpäällä se riittää.Töitä on toki tehtävä mutta sopivasti.

        Suomi on maailman tunneköyhin maa !

        Luin vasta lehdestä ja se on todellakin helppo uskoa !En ole ikinä ymmärtänyt tätä suorituskeskeisyyttä. Elämään tänne on tultu ei suorittamaan.
        En tarvitse Golfkerhon jäsenyttä,
        en purjevenettä jne. Joka niistä pitää ok.

        Ja totta tuo halu juttu.Siihen olen myös itse törmännyt. Kun haluaa jotain vaikkapa ihmissuhdetta,mutta
        sopivaa ei löydy, niin totta kai tulee tyytymättömäksi.

        tai tilapäisesti jokin miellyttävä paikka, tilanne tai henkilön seura. Tulee mieleen sellainen korkea harju, joka on puiden latvojen yläpuolella. Siinä on hieno tunne maisemia katsellessa.
        Muistan myös korkean vuorenrinteen Austraaliassa. Sinne pääsi autolla ja siellä oli hyvin lämmintä ja paljon kukkia. Kukkien tuoksu oli aivan ihana ja maisema oli hyvin kaunis. Se oli onnellinen paikka. Siellä oli monia tällaisia aivan hurmaavan kauniita paikkoja ja ihania tuoksuja. Muistan erään nurmikkokentän jossa kasvoin suuri puu. Puun alle oli kerääntynyt kymmenkunta ihmistä ja kaikkia nauratti. Se oli niin outoa, että piti mennä samaan joukkoon puun alle. Silloin aloin ymmärtää. Kukaan ei puhunut paljon mitään, mutta se puu levitti ihanaa tuoksua ympärilleen. Tuoksu sai ihmiset niin hyville mielin, että he naureskelivat itsekseen.
        Sen puun nimi oli frangipani.


      • Enem.tall.
        cc.. kirjoitti:

        tai tilapäisesti jokin miellyttävä paikka, tilanne tai henkilön seura. Tulee mieleen sellainen korkea harju, joka on puiden latvojen yläpuolella. Siinä on hieno tunne maisemia katsellessa.
        Muistan myös korkean vuorenrinteen Austraaliassa. Sinne pääsi autolla ja siellä oli hyvin lämmintä ja paljon kukkia. Kukkien tuoksu oli aivan ihana ja maisema oli hyvin kaunis. Se oli onnellinen paikka. Siellä oli monia tällaisia aivan hurmaavan kauniita paikkoja ja ihania tuoksuja. Muistan erään nurmikkokentän jossa kasvoin suuri puu. Puun alle oli kerääntynyt kymmenkunta ihmistä ja kaikkia nauratti. Se oli niin outoa, että piti mennä samaan joukkoon puun alle. Silloin aloin ymmärtää. Kukaan ei puhunut paljon mitään, mutta se puu levitti ihanaa tuoksua ympärilleen. Tuoksu sai ihmiset niin hyville mielin, että he naureskelivat itsekseen.
        Sen puun nimi oli frangipani.

        Nyt olen ollut onellinen, kun olen shoppaillut ! Mutta jos ja kun puhutaan pitk'kestoisemmasta onnesta siit' kai ap.oli kyse, niin ainakin ymm'rsin.

        Onni on
        lahella
        onni
        on tassa,
        hetkessa ohi
        kiitavassa !

        Pilkut puuttuu,kone sekoilee .


    • Enenn tällasta !

      Olet ymmärtänyt oleellisen !

      Totta kai jos elämän kortit on huonot jo lähtiessä, joutuu tekemään kauan töitä balanssin saavuttamiseen.

      Rakkaus ja onni kumpuaa sisäisestä tasapainosta; olen sinut itseni kanssa. Jos on oma rakas rinnalla, Ja jos saan tehdä työtä mistä nautin olen ylionnellinen,( läheiset, ystävät.)

      "On onni

      pienessä

      sadepisarassa"

      mi maahan putoaa

      ja pieni Sirkka

      sen juoda saa.

      Kiitos Pekka ajatuksia herättävästä ja hyvästä aiheesta. Suosittelen sosiaalialaa! Monet pojat ovat vailla isän/miehen mallia sulla olis mitä antaa heille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe