minulla olkapäävamma, joka estää raskaat nostamiset ja käsien kohoasennossa työskentelyn. nyt todettiin välilevyn rappeuma. lääkäri sanoi ettei ainakaan jatkuvaan istumatyöhön.
eli mitä ammattia tässä nyt voi edes enää harkita????
kuinka paljon välilevyn rappeuma estää työn tekoa??
selkävaivaiselle ammatti
47
13673
Vastaukset
- kkkorkki
Kevyttä kamaa jos muita vaurioita ja niiden aiheuttamia hermopuristeita ei löydy. Fysikaalisella toiminnalla syvälihakset kondikseen tukemaan ja vahvistamaan selkää.
- 34
Kaikkea muuta kuin kevyttä kamaa...huh huh. Olen nuorehko, liikunnallinen ja omaan hyvät vatsa ja selkälihakset joita jumpalla, pilateksella ja kuntosalilla pidän yllä. Taustalla kahden alimman välilevyn protruusiota ja rappeumaa. Eikä todellakaan istumatyö sovi!! Ei, vaikka työssäni voi puolen tunnin välein nousta ylös. Testattu vuosien mittaan useaan kertaan ja nyt on vihdoin uskottu ja muutettu työnkuvaa niin, että istumista on korkeintaa puoli päivää. Sen jälkeen olen välttynyt kipupiikityksiltä ja sairaslomilta.
En todellakaan suosittele istumatyötä... Enkä nostelua ja kantamista, kipeytyy takuuvarmasti. Parhaiten pärjää, kun voi itse vaihdella istumisen ja seisomisen määrää ja unelma, jos pystyy käydä välillä makaamaan kippurassa...Rappeumaa voi hidastaa ja vauriokohtaa tukea hyvillä lihaksilla, mutta ei se mihinkään sieltä katoa, päinvastoin pikkuhiljaa iän myötä pahenee.
Ammatteja: mielenterveys- ja päihdetyön lähihoitaja/sairaanhoitaja, konsulentit, edustajat, osa myyjien työstä, pappi, suntio, lastensuojelun työntekijät... Toimistotyö käy, jos työnantaja suostuu laittamaan sähköisen pöydän, jonka saa nostettua välillä ylös, jotta voi työskennellä seisten.
- s
koulunkäyntiavustajaksi?
- 36 ja selkä entinen
Pyydä pääsyä uravalmentajalle. Vakuutusyhtiö maksaa, saat yksilölliset opastukset. Mä kävin katjanoposella, oli hyvä kokemus. Mulla kans selkä paskana, en pysty tekemään enää vaihdetyötä, mitä tein lähes 10vuotta. Tää uravalmentaja järjesti mulle oppisopimuspaikan, nyt opiskelen uutta ammattia, tavoitteena mielenterveystyö nuorten parissa. Ilman ulkopuolista apua en olis välttämättä ikinä päässy tähän. Tän firman valmentajista olen kuullut ystävältänikin hyvää, joten tätä voin suositella. Vakuutusyhtiö ei välttämättä tarjoa näitä palveluja, joten pitää osata pyytää, Mä tiesin kun kaveri oli just ollu noposella, niin pyysin pääsyä sinne.
- Pipipää79
36 ja selkä entinen kirjoitti:
Pyydä pääsyä uravalmentajalle. Vakuutusyhtiö maksaa, saat yksilölliset opastukset. Mä kävin katjanoposella, oli hyvä kokemus. Mulla kans selkä paskana, en pysty tekemään enää vaihdetyötä, mitä tein lähes 10vuotta. Tää uravalmentaja järjesti mulle oppisopimuspaikan, nyt opiskelen uutta ammattia, tavoitteena mielenterveystyö nuorten parissa. Ilman ulkopuolista apua en olis välttämättä ikinä päässy tähän. Tän firman valmentajista olen kuullut ystävältänikin hyvää, joten tätä voin suositella. Vakuutusyhtiö ei välttämättä tarjoa näitä palveluja, joten pitää osata pyytää, Mä tiesin kun kaveri oli just ollu noposella, niin pyysin pääsyä sinne.
Näissä on tosiaan eroja. Mä olin ekaksi Vervellä tuommoisella vastaavalla valmentajakonsulteilla, siellä vain juteltiin eikä mitään saatu aikaan. Sit vakuutusyhtiö kai kyllästy odottamaan ja siirsi minut verveltä tuonne noposelle ja homma lähti kyllä samantien luistamaan. Työvoimatoimistosta ei oo ollu minun asiassani hyötyä, mitään apua en sieltä ole koskaan saanut. Mulla on reilu vuosi sitten selkävamman lisäksi todettu masennus, en tosin enää tiedä kumpi tuli ekaksi.. Mut jos tuonne noposelle en ois päässy, oisin varmaan vieläkin vaan kotona tai ehkä jossain avolaitoksessa hoidossa, kun mulla kotona oikeesti ois hajonnu pää. Nyt mulla on uusi kevyempi työ ja selkä ja masennus ihan hallinnassa.
- 30+
Pipipää79 kirjoitti:
Näissä on tosiaan eroja. Mä olin ekaksi Vervellä tuommoisella vastaavalla valmentajakonsulteilla, siellä vain juteltiin eikä mitään saatu aikaan. Sit vakuutusyhtiö kai kyllästy odottamaan ja siirsi minut verveltä tuonne noposelle ja homma lähti kyllä samantien luistamaan. Työvoimatoimistosta ei oo ollu minun asiassani hyötyä, mitään apua en sieltä ole koskaan saanut. Mulla on reilu vuosi sitten selkävamman lisäksi todettu masennus, en tosin enää tiedä kumpi tuli ekaksi.. Mut jos tuonne noposelle en ois päässy, oisin varmaan vieläkin vaan kotona tai ehkä jossain avolaitoksessa hoidossa, kun mulla kotona oikeesti ois hajonnu pää. Nyt mulla on uusi kevyempi työ ja selkä ja masennus ihan hallinnassa.
Mä oon nykyään suntiona, just ton saman konsulttitoimiston ohjaamana. Oli hyvä kokemus, voin suositella.
- ergreyergy
30+ kirjoitti:
Mä oon nykyään suntiona, just ton saman konsulttitoimiston ohjaamana. Oli hyvä kokemus, voin suositella.
Onko joensuun seudulla vastaavanlaista urava,mennusta? mistä sitä voi kysellä
- +++++
ergreyergy kirjoitti:
Kannattaa kysellä suoraan eläkevakuutusyhtiöstä, sieltä ainakin minä itse tätä apua pyysin ja antoivat ihan mielellään, käyttävät kuulemma paljon just tuota firmaa.
- Siltsu~
+++++ kirjoitti:
Kannattaa kysellä suoraan eläkevakuutusyhtiöstä, sieltä ainakin minä itse tätä apua pyysin ja antoivat ihan mielellään, käyttävät kuulemma paljon just tuota firmaa.
Mä oon sellainen selkävaivainen toimistorotta, vaihtelen työasentoja ja aika hyvin pärjään. Samaisen urakonsuttifirman avulla minäkin uuteen ammattiin kouluttauduin.
- Pipsa -66
Siltsu~ kirjoitti:
Mä oon sellainen selkävaivainen toimistorotta, vaihtelen työasentoja ja aika hyvin pärjään. Samaisen urakonsuttifirman avulla minäkin uuteen ammattiin kouluttauduin.
Tein aiemmin suunnitteluhommia, mutta selkä oli niin pahana, että pyysin vaihtoa toimiston yleisnaiseksi. Palkka pieneni, mutta selkä kestää työtä ja elämä siten paljon mukavampaa. Minulla on niin mukava työyhteisö, että en halunnut tästä pois.
- Kuvakalle
Pipsa -66 kirjoitti:
Tein aiemmin suunnitteluhommia, mutta selkä oli niin pahana, että pyysin vaihtoa toimiston yleisnaiseksi. Palkka pieneni, mutta selkä kestää työtä ja elämä siten paljon mukavampaa. Minulla on niin mukava työyhteisö, että en halunnut tästä pois.
Minusta tuli valokuvausalan yrittäjä. Tässä työssä pystyy melko hyvin suunnittelemaan työasennot.
- aul1s
Kuvakalle kirjoitti:
Minusta tuli valokuvausalan yrittäjä. Tässä työssä pystyy melko hyvin suunnittelemaan työasennot.
Valokuvaajan työ oli mun unelma ollu pikkulapsesta lähtien. Taiteelliset kyvyt ei vaan riitä siihe hommaan. Selkävaivaisena aulavahtimestarina työskentelen, jouduin vaihtamaan alaa elintarviketeollisuudesta näihin hommiin.
- Åooo
Minäkin siirryin uravalmentajan avulla koulunkäyntiavustajaksi, palkka ei päätä huimaa, mutta työ on sopivan kevyttä. Työssä varjopuolena on pitkät pakolliset "kesälomat", sillä ainakin Espoossa kaupunki lomauttaa kesäksi osan koulunkäyntiavustajista.
- kesämies-73
Åooo kirjoitti:
Minäkin siirryin uravalmentajan avulla koulunkäyntiavustajaksi, palkka ei päätä huimaa, mutta työ on sopivan kevyttä. Työssä varjopuolena on pitkät pakolliset "kesälomat", sillä ainakin Espoossa kaupunki lomauttaa kesäksi osan koulunkäyntiavustajista.
Minä työskentelen kans koulunkäyntiavustajana ja koen kesän pakkolomat vaan hyvänä asiana. Rahaa jää vähän vähemmän, mutta mä arvostan vapaa aikaa varsinkin kesällä.
- yksi kka
kesämies-73 kirjoitti:
Minä työskentelen kans koulunkäyntiavustajana ja koen kesän pakkolomat vaan hyvänä asiana. Rahaa jää vähän vähemmän, mutta mä arvostan vapaa aikaa varsinkin kesällä.
Olen eri mieltä ko.työn sopivuudesta selkäsairaalle. Itse olen kka ja tällä hetkellä kuntoutustuella ko. ammatista juuri selkävaivan takia. Pois töistä yli vuoden.
Kysyisin miten te voitte olla kyyryssä pienten pulpettien vieressä ja seurata lapsen työskentelyä, kun selkään koskee heti etukumara asento? Luistinten, monojen sitominen pienille? Tavaroiden siirto, nosto kaappien alahyllyiltä, vaikeista paikoista ym, kun ei pääse edes kyykkyyn? Kaikki kurkottelu ja kiertoliikkeet pahasta jne.
Riippuu paljon tietysti työpisteestä ja lapsien iästä mutta itse ainakaan en pysty olla kys. työssä.
Tosin selkäsairauksiakin on niin monenlaisia, ei niitä voi verrata, mutta en suoralta kädeltä näe kka:n ammattia sopivana nimenomaan juuri selkäkivuista kärsivälle.
Kahdelle viimeiselle kirjoittajalle sanoisin, ettei tätä työtä tehdäkään rahan vuoksi, sanoisin että se on lähinnä kutsumusammatti, niin paljon siinä joutuu laittaa itsensä likoon. - välkky 2
Joo sopii hienosti olla pulpetin vieressä ja ottaa pöydästä tukea,mitä jos selkä pettää ja kaatuu oppilaan päälle ? saa vielä syytteet oppilaan pahoinpitelystä.
- Heiskane
ergreyergy kirjoitti:
Mä olin joensuussa katjanoposella, se valmentaja tuli savonlinnasta tänne. Olin erittäin tyytyväinen saamaani apuun.
- Valinnainen työ
Tein raskasta työtä 30v. ja selkä meni sököksi.
Nykyisin teen työkseni:
Talvella olen uimarantavahti ja kesällä lumenluoja.
Ei ole enää ollut selkäkipuja.- samaa toivova
Tuohon kun pääsis :)
- työtäetsivä
Nykyisin on tiukassa nuo paikat :D
- AINA KIPUA
olin yli 20 v istumatyössä toimistossa ja mut irtisanottiin varmasti alaselkävaivani vuoksi joka alkoi oirehtiin n.5 v sitten.Madaltumaa ja kulumaa sekä tulehdusta mutta ei hermopinteitä
Siinä sitten yritin olla välillä töissä ja lyhyitä sairaslomia ja loppuvuosina muutama vähän pidemi n 3-4 vkon jakso.Oli nostettava pöytä ja satulatuolia ja kumityynyä; mikään ei auttanut .Pilleriä ja fysikaalista, akupunktiota jne.Kipukierre ja vaiva jatkuu ja muuttaa muotoaan ja lantio on jo virheasennossa huolimatta jumpasta ja muusta lihasten vahvistamisesta eli ei tässä mikää työ käy kun seisot tai istut tai kävelet nii aina tuntuu. Nyt oon työtön mutta pakko hakea saikkua kohta ei enää kestä pää tätä enää.Ei voi olla töissä jos on jatkuva vaiva.Riippuu tietenkin paljonko se vaivaa, mutta mulla ainakaan ei tällä hetkellä käy mikään ammatti.
Helpottavaa kuulla että on muitakin kohtalotovereita........toivottavasti joskus vois tehä töitäkin vielä- Yksi selkävaivainen
Onko sulla minkälainen kipulääkitys? Onko sulla kipua istuessa ja seisoessa? Mulla vastaavanlaiset oireet kuin sulla ja olen ollut sairauslomalla kohta vuoden. Kun olen toimistotyötä ja istumatyötä tekevä ja istuminen on kaikista pahinta. Mulla ei oikeastaan seisoessa tule kipua tai ei ainankaan niin pahaa kuin istuessa. Olen myös jumpalla saanut lihaksiston kuntoon ja painoa tiputettua tänä vuonna 7-8kg, mut oireet eivät vaan häviä. Tavoite olis joku kaunis päivä päästä töihin ja 'normaaliin' elämään. Työnantaja on luvannut hankkia sähköpöydän ja istuma/seisomatuolin. Lääkäri ei vaan ole vielä ollut suostuvainen laskemaan minua töihin, kun en voi kivutta istua kuin noin 10 min.
- aina kipua
Yksi selkävaivainen kirjoitti:
Onko sulla minkälainen kipulääkitys? Onko sulla kipua istuessa ja seisoessa? Mulla vastaavanlaiset oireet kuin sulla ja olen ollut sairauslomalla kohta vuoden. Kun olen toimistotyötä ja istumatyötä tekevä ja istuminen on kaikista pahinta. Mulla ei oikeastaan seisoessa tule kipua tai ei ainankaan niin pahaa kuin istuessa. Olen myös jumpalla saanut lihaksiston kuntoon ja painoa tiputettua tänä vuonna 7-8kg, mut oireet eivät vaan häviä. Tavoite olis joku kaunis päivä päästä töihin ja 'normaaliin' elämään. Työnantaja on luvannut hankkia sähköpöydän ja istuma/seisomatuolin. Lääkäri ei vaan ole vielä ollut suostuvainen laskemaan minua töihin, kun en voi kivutta istua kuin noin 10 min.
Oot mun kohtalotoveri tosiaan siltä kuulosta!.Mun kipu on tosi alhaalla oikeastaa monesti enemmän ristiluun/häntäluun kohdalla ja säteilee takapuoleen(polttelua, pistelyä, puutumista ja jäykkyyttä) sekä painettakin on
.Lääkitystä on ollut tulehduskipulääkkeitä burana,arcoxiaa, relifex, kortisonia,lihasrentouttajia kuureina.Kyllä ne tekee työtänsaä siellä sen tuntee mutta kipuilu ja kiristys palaa takaisin. Sama juttu oon laihduttanut ja jumpannut.Ei auta ,no ehkä lonkan ja jalkaan säteily vähän helpotti. Kuule antaisin neuvon nyt sulle sellaisen että ala ajoissa hommata itseesti vaikka osa-aika työkyvyttömyys eläkkeelle tms vaikka tilapäiselle ennen kuin käy niinkuin mulle että työnantaja irtisanoo! Seisominen ei mulle auttanut ehkä pieni liike välillä parempi.Istuessa paine ja kiristys pahenee mutta se tuntuu seisoessakin.Oletko ottanut itse mitä hoitoja tms. ? Olis kiva jos kertoisit enemmä ja mitä lääkärit on sanoneet? Mä oon menossa sairaalan fysiatrian osastolle tammikuussa jo pääsis sitä kautta kuntoutukseen jne. - iloinen freelanceri
aina kipua kirjoitti:
Oot mun kohtalotoveri tosiaan siltä kuulosta!.Mun kipu on tosi alhaalla oikeastaa monesti enemmän ristiluun/häntäluun kohdalla ja säteilee takapuoleen(polttelua, pistelyä, puutumista ja jäykkyyttä) sekä painettakin on
.Lääkitystä on ollut tulehduskipulääkkeitä burana,arcoxiaa, relifex, kortisonia,lihasrentouttajia kuureina.Kyllä ne tekee työtänsaä siellä sen tuntee mutta kipuilu ja kiristys palaa takaisin. Sama juttu oon laihduttanut ja jumpannut.Ei auta ,no ehkä lonkan ja jalkaan säteily vähän helpotti. Kuule antaisin neuvon nyt sulle sellaisen että ala ajoissa hommata itseesti vaikka osa-aika työkyvyttömyys eläkkeelle tms vaikka tilapäiselle ennen kuin käy niinkuin mulle että työnantaja irtisanoo! Seisominen ei mulle auttanut ehkä pieni liike välillä parempi.Istuessa paine ja kiristys pahenee mutta se tuntuu seisoessakin.Oletko ottanut itse mitä hoitoja tms. ? Olis kiva jos kertoisit enemmä ja mitä lääkärit on sanoneet? Mä oon menossa sairaalan fysiatrian osastolle tammikuussa jo pääsis sitä kautta kuntoutukseen jne.Pyydä apua sieltä. Mä pääsin noposelle ja sieltä sitten räätälöitiin mulle sopiva ratkaisu. Nyt teen uutta työtä, saan tehdä sitä omaan tahtiin, selkäkipujen antamissa rajoissa. Selkä edelleen ajoittain vihoittelee, mutta stressi pieneni huomattavasti kun työasia ratkesi ja fyysinen työ, jota tein ennen ei enää pahenna selkäkipua.
- sitä pohtiva
Freelanceriksi alkaessa saitko mitä tukia eläkeyhtiöstä?
- iloinen freelanceri
Joo sain alkuun kuusi kuukautta jotain elinkeinotukea, se uravalmentaja järjesti asiat ja se varma raha helpotti alussa kun töitä ei ollu kovin paljoa.
- freelanceri
Mulla sama. Se oli tärkeä raha.
- Koo1962
Itse sain aikanaan vakua eläkevakuutusyhtiöstä, olen ollut kuntoutuksessa kolmasti ja pääsin uudelleenkoulutukseen (tuki oli yhtä hyvä kuin palkkani opiskelun aikana!) Iskiashistoriani on pitkä (15v), välillä parempia vaiheita välillä huonompia. Viimeks pari vuotta sitten meni jalat alta totaalisesti, siitä kuntoutin itse itseni askel askeleelta eteenpäin. Tietty sain vahvat kipulääkkeet. Toinen jalkani oli tunnoton ja siihen sain Lyricaa, jonka avulla tunnottomuus väheni, tosin ei kokonaan. Tällä hetkellä pystyn tekemään pitkiä 2h sauvalenkkejä ja vesijuoksemaan, mutta tiedän, että selkäni kanssa mikään ei ole lopullisesti ohi. Kaapissa odottaa kipulääkkeet seuraavaa niksahdusta. Tiedän kaikki kuntouttavat asiat ja pidän siinä mielessä itsestäni huolta, syön terveellisesti ja olen tiputtanut painoani. Työni on tällä hetkellä liikkuvaa asiakastyötä, josta osa ajasta kuluu toimistolla, mutta siinä pystyy säätelemään sitä, milloin istuu ja milloin liikahtaa. Tämän kanssa on vain opittava elämään.
- Iskias vuodesta 85
Niinpä, ainoa ja samalla se vaikein keino on oppia elämään tämän kanssa.
- Toimittajanainen
Välilevyn rappeuma on tosi kinkkinen juttu. Minullakin on ollut sellainen jo parikymmentä vuotta, töissä on oltu ja välillä vaihdettu kevyempiin hommiin. Olennaista on, että kivun kanssa oppii elämään. Tunnottomuus on välillä ihan mukavaa kun vastavaihtoehtona on kipu joka meinaa viedä järjen.
- Samassa jamassa
Onko teillä vaihtaminen lähtenyt työnantajan puolelta vai työterveyshuollosta?
- selkä paukahti 2008
Samassa jamassa kirjoitti:
Onko teillä vaihtaminen lähtenyt työnantajan puolelta vai työterveyshuollosta?
Hoidin itse asiaa eteenpäin, omalääkäri pisti ammatilliseen kuntoutukseen
- dölsd
selkä paukahti 2008 kirjoitti:
Hoidin itse asiaa eteenpäin, omalääkäri pisti ammatilliseen kuntoutukseen
Mulla laittoi ihan terveyskeskuslääkäri ja siihen sit toivoin itse että pääsisi noposelle
- Henna
Kelassa on kattava valikoima kuntoutuksia selkävaivoista kärsiville. Suosittelen hakemaan kuntoutukseen. Tästä osoitteesta pääset katsomaan Kelan kurssitarjontaa http://asiointi.kela.fi/kz_app/KZInternetApplication .
Työeläkelaitos vaatii yleensä, että kuntoutukset on käytynä ja sen jälkeen haetaan ammatillista kuntoutusta. Uudelleen koulutus tai työkokeiluasioissa kannattaa olla omaan työeläkeyhtiöön yhteydessä ja käydä niiden nettisivuilla lueskelemassa työeläkekuntoutuksesta.
Mikäli työhistoriaa ei ole vähintään viittä vuotta, kannattaa olla yhteydessä Kelaan. Mikäli Kela ei lähde tukemaan uudelleen koulutuksessa tms., seuraava taho on työ- ja elinkeinotoimisto.
Kelassa on työkykyneuvojia, joiden palveluista löytyy tietoa Kelan sivuilta tästä linkistä http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf ./NET/190711105808TK?OpenDocument .
Mikäli asiat eivät ratkea muuta kautta, voi halutessaan pyytää asiaansa käsiteltävän oman paikkakunnan Kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmän kokouksessa.Tämä on lakisääteinen ryhmä. - Reijo synt. 1969
Minä olen käynyt sekä kelan että työ eläkeyhtiön kuntoutuksissa ja tuo eläkeyhtiön ammatillinen kuntoutus oli juuri sitä mitä minä tarvitsin.Sain oman valmentajan ja se etsi minulle uuden työpaikan ja koulutuksen.
- diippari
Kelan kautta (työnantaja laittoi) kestää ihan tosikauan, itse jonotin lähes vuoden ja jouduin petreaan. Oli tosi huono kokemus. Eläkeyhtiön kautta sain oman valmentajan, noposella, tämä etsi minulle uuden työpaikan parissa kuukaudessa.
- matzil
Sama juttu mulla, noposen valmentajan kautta sain koulutuspaikan ja työllistyin heti kun koulusta pääsin. Paperihommiin entisistä fyysisistä hommista.
- KaarloHK
Kelan kuntoutuksesta ei ollu mulle mitään apua, tulin vain kipeämmäksi siellä. Nyt tuota noposen kuntoutusta haen tietoa, jos se auttaisi mua pääsemään muuhun työhön, nykyduunissa en pysty jatkamaan vaikka muuten jo ihan ok duuni on .
- KaarloHK
Ja Noposelle olen menossa, googlettaminen auttoi. Toivotaan että he pystyvät auttamaan minua kun en tiedä mitä työtä voin enää tehdä. Olen kuitenkin vielä mielestäni työikäinen ja voisin tehdä reilun kymmenen vuotta töitä vielä
- KaarloHK
Eka tapaaminen takana, on toiveikas olo. Valmentaja sai minut uskomaan että jotain työtä on vielä jota pystyn tekemään. Katsotaan nyt miten äijän käy
- KaarloHK
Väliaikatietoja: työkokeiluhaastattelu on sovittuna, mahdollisuus jatkaa oppisopimuksella ammattiin samassa paikassa, jos kaikki menee hyvin. Eli homma etenee ja mielestäni ihan kohtuullisessa aikataulussakin.
- KaarloHK
Ja nyt työkokeilusopimus tehty ja luvattu oppisopimus, jos en itse tyri jotain. Voin suositella Noposta omasta kokemuksestani
- samassajamassa
KaarloHK kirjoitti:
Ja nyt työkokeilusopimus tehty ja luvattu oppisopimus, jos en itse tyri jotain. Voin suositella Noposta omasta kokemuksestani
Onnea, tuohon itsekin haluaisin. Noposelle vasta laitettu eläkeyhtiöön toive päästä, saa nähdä milloin pääsis.
- KaarloHK
KaarloHK kirjoitti:
Jes, lupasivat mulle oppisopimuksen tuosta työkokeilupaikasta, olen todella tyytyväinen tähän.
- KaarloHK
Ja syyskuusta eteenpäin mulla on oppisopimuspaikka, olen niin onnellinen ja tietty samalla vähän kiitollinen mun upealle valmentajalle noposella.
- skolioosiman
Wau, onnea. Itsellä ei oo vielä tietoa tulevaisuudesta.
- KaarloHK
Tää oli mulle vähän kuin pieni lottovoitto. Oon ollu tosi tyytyväinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain647556Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1242979- 1431813
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651669Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1211501Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1711451- 1321182
- 78869
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47812- 53774