Uusin pieni lapsenlapsi tuli laitokselta kotiin tiistaina. Kävimme eilen rotinoilla. Olen kysellyt rotinoista ennenkkin mutta palaan asiaan taas. Paistoin tällä kertaa rotina piirakat. Tiesin että tyttäreni arvostaa tätä vanhaa tapaa ja olin oikeassa, olivat mieleiset. Vein toki muutakin, pullia ja vauvelille lahjoja.
Miten moni leipoo itse piirakoita? Pirre, Karjalan työttönä, teetkö sinä? Itse teen kerran vuoteen, yleensä jouluksi. Nyt tein tiistaina, puolet riisi- ja puolet perunapiirakoita. On ne hyviä, nam nam!
Piirakoista...
36
966
Vastaukset
- x
aina yhtä ihanaa, kun uusia pienokaisia sukuun tulee.
En enää tee piiraita, ei kunto kestä, ja toisaalta, saa ostetuksi niitä pakastepiiraita, mitkä vaan paistetaan.
Eihän ne saman veroisia ole, mutta maistuvat ihan hyvin munavoin kera.
Stadilaisena opin isäni viimeisimmän vaimon opastuksella tuon taidon, joskus 14 vuotiaana. Hän oli karjalasta, lähtöjään. - ibiza*
Aikanaan tuli "kaulittua ja rypytettyä noita karjalan piiraita riisi- ja ohrasuurimo täytteellä... Aina kotitekoiset teollisesti valmistetut voittaa ja se munavoi...
Nykyisin teen yleensä irtopohjavuoassa "Tuntureiden paras poropiiras"... On ystävien ja jälkeläisten suosikki... Tästä onkin kotimuunnoksina syntynyt savulohi-, kaali- ja broilerisuikale piirakka... Ovat yhtä haluttuja... Aina noita pakkasestani löytyy ja ohjeet ovat levinneet laajalle...
Niin... Katiskossani oli aamulla 4,2 ja 3,1 kiloa painavat mateet... Pitää moiset perkattuna pakastaa kun alkuviikosta keittelin maittavan madesopan.....on jo laajalle levinnyt, voisko sen saada etelän tyttökin? Voin sitten katsoa, pitääkö omaani jotenkin muuttaa. Etukäteen kiittäen suvenkorento.
Eläkä puhu madekeitosta, pakko mennä mateita etsimään kalakaupasta, vesi jo kielelle herahti.- ibiza*
suvenkorento123 kirjoitti:
..on jo laajalle levinnyt, voisko sen saada etelän tyttökin? Voin sitten katsoa, pitääkö omaani jotenkin muuttaa. Etukäteen kiittäen suvenkorento.
Eläkä puhu madekeitosta, pakko mennä mateita etsimään kalakaupasta, vesi jo kielelle herahti.Häätyy naputella kun on aikaa... Eläkeläisen aika on "kortilla"...
Kalkkunan ( pakaste ) sainkin hankittua tänään kun järjestän vuorostani pikkujoulun 5.12.... - ibiza*
ibiza* kirjoitti:
Häätyy naputella kun on aikaa... Eläkeläisen aika on "kortilla"...
Kalkkunan ( pakaste ) sainkin hankittua tänään kun järjestän vuorostani pikkujoulun 5.12.......ystävilleni... :)
- maarina
ibiza* kirjoitti:
...ystävilleni... :)
mummille. Siitä on hiukan aikaa kun olen itse piirakoita tehnyt. Eniten pidän peruna piirakoista.
Annoitko myös hammasrahaa, anoppini antoi aina hammasrahaa. - ibiza*
maarina kirjoitti:
mummille. Siitä on hiukan aikaa kun olen itse piirakoita tehnyt. Eniten pidän peruna piirakoista.
Annoitko myös hammasrahaa, anoppini antoi aina hammasrahaa.Mie kun oon tuommonen "killuttimilla" varustettu yksilö ja lapsenlapset sanovat papaksi... Lapsenlapsetkin 21, 19 ja 16 vuotta... Seuraavaa sarjaa odotellaan... :)
Kyllä me pojatkin piiraat taidamme!!! - suvenkorento*
ibiza* kirjoitti:
Kalkkunan ( pakaste ) sainkin hankittua tänään kun järjestän vuorostani pikkujoulun 5.12......sitä reseptiä.
Lasteni suuri suosikki on paistamani kalkkuna. Sen laitan vasta Tapaninpäiväksi. - ibiza*
suvenkorento* kirjoitti:
..sitä reseptiä.
Lasteni suuri suosikki on paistamani kalkkuna. Sen laitan vasta Tapaninpäiväksi.Meillä myös on lasten ja jälkeläistensä suosikki jouluna kalkkuna... Valmistan Amerikkalaisen kiitospäiväkalkkunan tapaan hedelmätäytteellä ja pekonoituna... Tuo paistinliemestä tehty kastike vie lasteni mukaan kielen mennessään... Kinkkua meillä ei ole ollut vuosiin...
Veljeni vaimoineen on tulossa iltasella ohikulkiessaan ja valmistelen perinteistä kotiruokaa... Alkukeittona madekeittoa, sitten paistettuja muikkuja, perunamuusia ja voi-sipuli kastiketta... Peräruokana lapin juustoa lakkojen kera... Kotiruokaa sikälikin että kalat saatu järvestäni ja juurikasvit sekä tilli kasvimaaltani...
Kaipaamasi reseptin näpyttelen jahka ehdin... - suvenkorento*
ibiza* kirjoitti:
Meillä myös on lasten ja jälkeläistensä suosikki jouluna kalkkuna... Valmistan Amerikkalaisen kiitospäiväkalkkunan tapaan hedelmätäytteellä ja pekonoituna... Tuo paistinliemestä tehty kastike vie lasteni mukaan kielen mennessään... Kinkkua meillä ei ole ollut vuosiin...
Veljeni vaimoineen on tulossa iltasella ohikulkiessaan ja valmistelen perinteistä kotiruokaa... Alkukeittona madekeittoa, sitten paistettuja muikkuja, perunamuusia ja voi-sipuli kastiketta... Peräruokana lapin juustoa lakkojen kera... Kotiruokaa sikälikin että kalat saatu järvestäni ja juurikasvit sekä tilli kasvimaaltani...
Kaipaamasi reseptin näpyttelen jahka ehdin......olla aikamoinen herkkusuu, ja opettanut jälkikasvusi samoille tavoille.
Minäkin olen joutunut pitämään sellaista "puolimatkan krouvia", nyt alkavat nuo matkalaiset harveta, tuoni
korjaa. Nuorempi polvi ei enää juurikaan poikkeile sukulaisissa, menevät esson baariin, kun nälkä yllättää matkalla. Onneksi on tuo oma jälkikasvu perheineen, joita saa herkuilla hemmotella.
Ystäville on myös mukava tehdä illallista, tuolla kotona maailmalla teen sitä useinkin. Hyvä seura, hyvä ruoka, hyvä viini, mitäpä sitä ihminen muuta..... ;-) - ibiza
ibiza* kirjoitti:
Kalkkunan ( pakaste ) sainkin hankittua tänään kun järjestän vuorostani pikkujoulun 5.12....Pohja:
- 0,5 dl perunasosejauhoja
- 2,25 dl vehnäjauhoja
- 0,5 tl yrttisuolaa
- 1 tl leivinjauhetta
- 75 g voita
- 0,25 dl kylmää vettä
Täyte:
- 1 rkl öljyä
- 1 iso sipuli
- 1 porkana
- 300 g porojauhelihaa
- 1 tl basilikaa
- 1-3 valkosipulin ynttä
- 1 tl suolaa
- 0,5 tl mustapippuria
- 1 tl paprikajauhetta
Päälle:
- 2dl ranskankermaa
- 1,5 dl juustoraastetta
- 1 dl maitoa
- 3 munaa
Kulhoon mitataan ja sekoitetaan perunasosehiutalet, jauhot, suola ja leivinjauhe. Joukkoon nypitään voi. Lisätään kylmä vesi, sekoitetaan taikinaksi ja "rauhoittumaan" jääkaappiin.
Öljy kuumennetaan pannulla ja siinä käännellään hetki hienonnettuja sipuleita ja "tulitikuiksi" leikattua porkkanaa. Porojauheliha lisätään ja ruskistetaan kevyesti. Mausteet mukaan ja seoksen annetaan hiukan jäähtyä.
Taikina painellaan irtopohjavuoan reunoille ja pohjalle. Vuokaan kaadetaan porojauhelihamössö.
Ranskankermaan sekoitetaan munat, maito ja juustoraaste ja kaadetaan seos vuoan päälle. Kypsennetään uunissa 200 asteessa n. 45 minuuttia, kunnes täyte on hyytynyt ja saanut pintaan kauniin värin.
Jälkikommentteja:
Pohjana olen käyttänut valmista kaupan piirakkataikinaa.
Muunnoksissa voi poronlihan asemesta käyttää savulohta, broilerisuikaleia, keitettyä kaalta jne. kukin halunsa mukaan. Myös täyteaineiden määrän voi kukin etsiä itse...
Toivotaan että "sefu" antaa tämän olla ainakin hetken täällä!!! ibiza kirjoitti:
Pohja:
- 0,5 dl perunasosejauhoja
- 2,25 dl vehnäjauhoja
- 0,5 tl yrttisuolaa
- 1 tl leivinjauhetta
- 75 g voita
- 0,25 dl kylmää vettä
Täyte:
- 1 rkl öljyä
- 1 iso sipuli
- 1 porkana
- 300 g porojauhelihaa
- 1 tl basilikaa
- 1-3 valkosipulin ynttä
- 1 tl suolaa
- 0,5 tl mustapippuria
- 1 tl paprikajauhetta
Päälle:
- 2dl ranskankermaa
- 1,5 dl juustoraastetta
- 1 dl maitoa
- 3 munaa
Kulhoon mitataan ja sekoitetaan perunasosehiutalet, jauhot, suola ja leivinjauhe. Joukkoon nypitään voi. Lisätään kylmä vesi, sekoitetaan taikinaksi ja "rauhoittumaan" jääkaappiin.
Öljy kuumennetaan pannulla ja siinä käännellään hetki hienonnettuja sipuleita ja "tulitikuiksi" leikattua porkkanaa. Porojauheliha lisätään ja ruskistetaan kevyesti. Mausteet mukaan ja seoksen annetaan hiukan jäähtyä.
Taikina painellaan irtopohjavuoan reunoille ja pohjalle. Vuokaan kaadetaan porojauhelihamössö.
Ranskankermaan sekoitetaan munat, maito ja juustoraaste ja kaadetaan seos vuoan päälle. Kypsennetään uunissa 200 asteessa n. 45 minuuttia, kunnes täyte on hyytynyt ja saanut pintaan kauniin värin.
Jälkikommentteja:
Pohjana olen käyttänut valmista kaupan piirakkataikinaa.
Muunnoksissa voi poronlihan asemesta käyttää savulohta, broilerisuikaleia, keitettyä kaalta jne. kukin halunsa mukaan. Myös täyteaineiden määrän voi kukin etsiä itse...
Toivotaan että "sefu" antaa tämän olla ainakin hetken täällä!!!Paljon kiitoksia, olin sattumalta juuri koneellani ja ennätin printata. Vaikuttaa herkulliselta. Pitänee löytää poro!!!!
- ibiza*
suvenkorento123 kirjoitti:
Paljon kiitoksia, olin sattumalta juuri koneellani ja ennätin printata. Vaikuttaa herkulliselta. Pitänee löytää poro!!!!
saa jopa autolla... Käy muuten vähärasvainen naudan paisti- tai hirvijauhelihakin siellä etelässä... :)
- suvenkorento*
ibiza* kirjoitti:
saa jopa autolla... Käy muuten vähärasvainen naudan paisti- tai hirvijauhelihakin siellä etelässä... :)
..saa ainakin hirvenlihaa, käynpä kysymässä, jos saisi poroakin, jauhettuna. Kerran sain ostettua
poronkyljyksiä, olivat taivaallisen hyviä. Ja savuporoa nyt saa aina. - ibiza*
suvenkorento* kirjoitti:
..saa ainakin hirvenlihaa, käynpä kysymässä, jos saisi poroakin, jauhettuna. Kerran sain ostettua
poronkyljyksiä, olivat taivaallisen hyviä. Ja savuporoa nyt saa aina.poronkäristysliha pakasteesta jauhamallahan sitä porojauhelihaa saa...
- suvenkorento*
ibiza* kirjoitti:
poronkäristysliha pakasteesta jauhamallahan sitä porojauhelihaa saa...
..ja varmasti edullisempaakin kuin hallista ostettu poronliha.
- ibiza*
suvenkorento* kirjoitti:
..ja varmasti edullisempaakin kuin hallista ostettu poronliha.
Joulukalkkuna:
Kalkkuna 4-6 kg
Sulamaan 1-2 vrk ennen paistoa
- hiero merisuolaa sulaneen kalkkunan pintaan, sisälle vähemmän
- kääri lintu kelmuun ja jääkaappiin vuorokaudeksi
- kelmu pois ja pyyhi liika suola pois ja kuivaa sisältä talouspaperilla
Täyte:
- 1 iso sipuli ja 1 paketti amerikan pekonia pilkotaan ja kuullotus pannussa
- 1 pussi kuivattuja hedelmiä ( viikuna, luumu jne...) pilkotaan pieniksi
- 2 tuoretta hapanta omenaa pieniksi
- 3 palaa vaaleaa kuvahkoa paahtoleipää
Tehdään mössöksi moiset ja lintu täytetään ääriään myöten mössöllä
Päällys:
- tarvittava määrä amerikan pekonia jolla lintu päällystetään täysin
Kiinnitä pekonit "coktailtikuilla", siivet myös.
Lintu paistopussiin ja höyryreikä puussiin.
Paisto:
180 astetta 1 h
senjälkeen 1h/kg siten, että 2h 150 astetta ja loppu 110 astetta
Paistoaikainen valelu:
- kanaliemi, 1,5 dl vettä ja 2 kanaliemikuutiota
2h jälkeen avataan pussia päältä ja valellaan lintua liemellä 0,5 h välein. Aukko suljetaan al-foliolla välillä. Pssin alaosasta saa valelulientä loppupuolella paistoa. Paistoliemestä saa mainion hedelmäisen kastikkeen saostamalla... - suvenkorento*
ibiza* kirjoitti:
Joulukalkkuna:
Kalkkuna 4-6 kg
Sulamaan 1-2 vrk ennen paistoa
- hiero merisuolaa sulaneen kalkkunan pintaan, sisälle vähemmän
- kääri lintu kelmuun ja jääkaappiin vuorokaudeksi
- kelmu pois ja pyyhi liika suola pois ja kuivaa sisältä talouspaperilla
Täyte:
- 1 iso sipuli ja 1 paketti amerikan pekonia pilkotaan ja kuullotus pannussa
- 1 pussi kuivattuja hedelmiä ( viikuna, luumu jne...) pilkotaan pieniksi
- 2 tuoretta hapanta omenaa pieniksi
- 3 palaa vaaleaa kuvahkoa paahtoleipää
Tehdään mössöksi moiset ja lintu täytetään ääriään myöten mössöllä
Päällys:
- tarvittava määrä amerikan pekonia jolla lintu päällystetään täysin
Kiinnitä pekonit "coktailtikuilla", siivet myös.
Lintu paistopussiin ja höyryreikä puussiin.
Paisto:
180 astetta 1 h
senjälkeen 1h/kg siten, että 2h 150 astetta ja loppu 110 astetta
Paistoaikainen valelu:
- kanaliemi, 1,5 dl vettä ja 2 kanaliemikuutiota
2h jälkeen avataan pussia päältä ja valellaan lintua liemellä 0,5 h välein. Aukko suljetaan al-foliolla välillä. Pssin alaosasta saa valelulientä loppupuolella paistoa. Paistoliemestä saa mainion hedelmäisen kastikkeen saostamalla.....lienee sinun kalkkunasi. Ja varmasti herkullista.
Minä haluan päästä siitä kalkkunasta helpolla. Joten olen kehittänyt ihan ikioman version, jota tyttäreni toivoi jopa Sveitsistä joulunviettoon kotiin tullessaan. Se on maailman helpoin. Voi mennä vaikka lenkille sen paistuessa.
Samanlainen kalkkuna kuin sinulla, samat alkuvalmistelut, eli sulatus, kuivaus.
Hieron kalkkunan sisään suolaa, valko- ja mustapippuria. Täytän vatsaontelon viinirypäleillä, korkiksi hyvin pesty sitruuna, johon tökin haarukalla reikiä. Valelen linnun päältä sitruunamehulla ja hieron linnun pintaan suolaa, pippureita, paprikajauhetta. Sidon linnun. Pistän kalkkunan isoon paistopussiin. Linnun päälle muutamia voilastuja, pussi kiinni. Reikä pussiin. Panen koko komeuden uunipannulle ja uuniin
175 asteeseen, en valele, enkä avaa pussia. Niistä rypäleistä kehittyy nestehöyryä sinne pussiin, ei kuivu lintu. Noin 4 kg:n kalkkuna paistuu n. kolmessa tunnissa.
Valutan paistoliemen kattilaan ja suurustan kastikkeeksi, kermaa tietenkin loraus.
Tarjoan kalkkunan punaviinissä keitettyjen luumujen, riisin ja hedelmäisen salaatin kanssa.
Sinulla on täsmällinen resepti, minulla on sellainen vuosien kokemuksen tuoma "näppituntuma" -resepti. - non-rec
ibiza* kirjoitti:
Tiedän toki Ibiza että heitit mustaa huumoria, mutta eilen aamulla Sodankylän pohjoispuolella tuli yht'äkkiä poro - suuri ja kaunis - jontkasta niin äkkiä automme eteen että hirvitti. Ei haluttu sellaista "saalista". Kyllä huokaistiin helpotuksesta kun elukka ei hirven tapaan sännännyt maantien yli vaan tielle noustuaan jäi ainakin muutamaksi sekunnin murto-osaksi lähelle tien reunaa. Keli oli muuten kamala. En tiedä miten seuraavan auton ja poron kohtaaminen sujui, kun kuskin mukaan auton valot hävisivät perästä...
Kiitos reseptistä, printtasin ja meinaan leipoakin heti kun muistan kaupasta poronkäristyslihoja katsella, tuliaisiksi kun ei hoksattu ostaa.
Hiihtokelit siellä pohjoisessa oli hyvät, eiköhän jo ala uudelleen pakastaa että saavat sekä lappilaiset että lomalaiset hiihdellä. Minullakin tuntuu reilun sadan kilsan murtsikat kropassa, mutta onpahan edes kerran aloitettu hiihto ajoissa. Aika korkealle oli lumiraja noussut, Rovaniemelläkin muistaakseni ruohokentät eilen vihersi. Saisi tulla lunta jo tänne eteläänkin - tai suht etelään, lienenkö 62 asteen paikkeilla?
Teen usein piirakoita, nyt on helpompaa kun ostin pastakoneen, sillä on helppo tehdä kuoret.
Teen enimmäkseen riisipiirakoita, ovat hyviä juuri uunista otettuna voilla voideltuna, kun ovat vielä rapeita.- Pirre*
tottakai :)
Tuolla joku kertoi tekevänsä pastakoneella kuoret, mieki ostin sen värkin, mutten tykästynyt siihen, ripeästi tulee kaulitenkin, ehkä nopeamminkin..
Jouluksi ilman muuta piirakoita ja lisäksi juhannukseksi, ainakin...
P.s. Oikein paljon Onnea mummille pikku nytykän johdosta..:)
On hienoa että teillä vielä vaalitaan oikeaa rotina perinnettä, leipomuksineen - ja ymmärrä hyvinkin että piirakat kelpaavat, ja kun joulukin tulossa.
Ennen aikaan tuotiin kakkuja ja pulla kransseja, sekä piirakoita - tykättiin kovasti..rotinavieraista :)
Yhdet rotinat oisi tässäkin rästissä, ei omien lapsille, vaan hieman jo "kauempaa" sukua..ristittykin jo pikkuinen tyttö..
Pitää kaivaa piiroopualikka esiin joku vapaa päivä ja pitstää piirakka tehas käyntiin..:)
P.s. sorry en huomannut aiemmin kysymystäsi..ja ollu tässä kiire/itäkin enempi...niinku huomasit :((
:)Äläkä anteeksi pyytele, ei ole mitään syytä.
Olen siitä pastakoneesta kuullut, jotkut on ostaneet mutta tekevät taas kuoret piiraspualikalla. Se kuorien ajelu on se hankalin homma. Ja harvoin kun tekee ei siihen tule sitä rutiinia. Muistan taas edesmennyttä anoppiani: kävi piirakan teko kuin luomisen työ! Sitä oli ilo katsella
.
Kylläkai niistä nytkin tuli aluksi vaikka minkänäköisiä. Mutta loppua kohti niiden näkökin parani. Yhtä kaikki, hyviä olivat. Rumat syötiin itse ja paremman näköiset vietiin lahjaksi. Mulla on vain sähköuuni, oikeassa puu-uunissa tulis paremmat.
Yritetään pitää piirakkaperinnettä yllä!- Pirre*
piive kirjoitti:
Äläkä anteeksi pyytele, ei ole mitään syytä.
Olen siitä pastakoneesta kuullut, jotkut on ostaneet mutta tekevät taas kuoret piiraspualikalla. Se kuorien ajelu on se hankalin homma. Ja harvoin kun tekee ei siihen tule sitä rutiinia. Muistan taas edesmennyttä anoppiani: kävi piirakan teko kuin luomisen työ! Sitä oli ilo katsella
.
Kylläkai niistä nytkin tuli aluksi vaikka minkänäköisiä. Mutta loppua kohti niiden näkökin parani. Yhtä kaikki, hyviä olivat. Rumat syötiin itse ja paremman näköiset vietiin lahjaksi. Mulla on vain sähköuuni, oikeassa puu-uunissa tulis paremmat.
Yritetään pitää piirakkaperinnettä yllä!saanko kuiskata..kuulin pikkulinnuilta, että mahdollisesti oisi siis ehkä jos ja kun..jne..saatais mekin vielä semmoinen pikku nytykkä :)
P.s. täälläkin tulla lotistaa taivaan täydeltä vettä.., mutta onneksi ulkona - hyvää päivänjatkoa..miulla on tässä muutaman tunnin vapari :) Pirre* kirjoitti:
saanko kuiskata..kuulin pikkulinnuilta, että mahdollisesti oisi siis ehkä jos ja kun..jne..saatais mekin vielä semmoinen pikku nytykkä :)
P.s. täälläkin tulla lotistaa taivaan täydeltä vettä.., mutta onneksi ulkona - hyvää päivänjatkoa..miulla on tässä muutaman tunnin vapari :)IHANAA!!! Olen ihan hiljaa enkä kerro kenellekkään, lupaan!
piive kirjoitti:
Äläkä anteeksi pyytele, ei ole mitään syytä.
.
Yritetään pitää piirakkaperinnettä yllä!Meillä kotona ei tehty piirakoita, etelä-pohjammaalla ei niitä nuoruudessani edes tunnettu. Nyt kyllä kaupoissa on myytävänä ja ovat oppineet niitä syömään, eivät kuitenkaan paistamaan (poikkeuksia tietysti on).
täällä susirajalla opin tekemään piirakoita, inhosin kaaviloimista, oli mielestäni liian työlästä. Pastakoneella veivaisin piirakankuoria vaikka päivät pitkät. Tosin senkin käyttö vaati opettelua.auli-auli kirjoitti:
Meillä kotona ei tehty piirakoita, etelä-pohjammaalla ei niitä nuoruudessani edes tunnettu. Nyt kyllä kaupoissa on myytävänä ja ovat oppineet niitä syömään, eivät kuitenkaan paistamaan (poikkeuksia tietysti on).
täällä susirajalla opin tekemään piirakoita, inhosin kaaviloimista, oli mielestäni liian työlästä. Pastakoneella veivaisin piirakankuoria vaikka päivät pitkät. Tosin senkin käyttö vaati opettelua.Eikä sielläkään tunnettu piirakoita silloin kun äiti 50-luvulla anoppilaan ekoja kertoja meni. Äiti siellä piirakoita paistoi ja menessään vei. Oppivat syömään, pitivät kovasti mutta eivät oppineet tekemään.
Isän kotona tehtiin rievää, rieskaa, jota meillä itäsuomessa ei tunnettu ollenkaan.
Se kuorien ajelu, kauliminen on kaikkein tympein vaihe. Kun niistä pitäisi saada niin ohuita, aina repeilevät. Pastakone on mulla kokeilematta.
- ei unohdeta tärkeint
Miten se voi se oma piirakka?
Täällä hyvin.- Pualikka
Nuorena aviovaimona leivoin ensimmäisiä piirakoitani. Mies kysyi "leikkisästi", kenekä mallilla nuo on tehty. Jos piirakat olisivat olleet pieniä ja sieviä olisi huumorintajuni riittänyt, mutta....
Meni kauan ennenkuin mies pääsi uudelleen syömään tekemiäni piirakoita. - suvenkorento*
Pualikka kirjoitti:
Nuorena aviovaimona leivoin ensimmäisiä piirakoitani. Mies kysyi "leikkisästi", kenekä mallilla nuo on tehty. Jos piirakat olisivat olleet pieniä ja sieviä olisi huumorintajuni riittänyt, mutta....
Meni kauan ennenkuin mies pääsi uudelleen syömään tekemiäni piirakoita...nauratti....
- jo vain
suvenkorento* kirjoitti:
..nauratti....
jo vain olisi tullut ripsipiirakat mainostettua....jo vain
- sitä ..
jo vain kirjoitti:
mainostat? :)))))))))))))))))))))
- hymiöt ..
sitä .. kirjoitti:
mainostat? :)))))))))))))))))))))
meni väärin päin. :(((((((((((((((((((((((((((((((((((
- hämmensin soppaa ;
jo vain kirjoitti:
Siellä taisi olla iso rytinä....epäilen paikalla olijoita :) mut pst..pst...tr
- asiassa,
hämmensin soppaa ; kirjoitti:
Siellä taisi olla iso rytinä....epäilen paikalla olijoita :) mut pst..pst...tr
jonka avaaja aloitti!
- tuho kävi
Ennen, kun lapset oli kotona, tein monasti viikossa, kun omistin sellaisen monitoimimikron, johon mahtui 5-6 soikeaa piirakkaa, niin aina muusin tähteet rivautin piirakoiksi ja meillä todella syötiin usein uunituoreita piirakoita.
Sitten meni kädet, tuhoutuivat nivelet, nyt en pysty edes hiuksia kampaamaan. En ole hiuksia pystynyt n. 14 vuoteen itse laittamaan, ne on pesun jäljeltä. Pesuunkin tarvitsen apuvälineitä.
Tiedä sitten, jos saan tuohon uuden keinonivelen käteen, mitä sitten, onnistuisiko joku homma edes vähän?
Olen todella karjalaissuvin ainut piirakkamestari, taitaja, joka tekei piirakoita laidasta laitaan, ja montaakymmentä sorttia, vaan yleensä ihmisiltä menee polvet ja lonkat, multa meni kädet, käsien nivelet.Ei ole kiva, ei todellakaan. Onko ihan vaan nivelrikkoa vaiko reumaa? Mulla alkaa polvet olla piakkoin finaalissa, nivelrikkoa, sanoi lääkäri. Jonkin verran myös käsissä. Sormien nivelet melko pattiset jo. Ei käsissä kuitenkaan pahemmin särkyä ole.
Jos saat uudet nivelet niin pääset taas piirakan paistoon. Harmi että noin on käynyt mutta minkäs sille voi. Toivon Sinulle valoisampaa tulevaisuutta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997780- 1075587
- 2754851
- 494773
- 753554
- 502818
- 602521
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222448Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292392- 412274