Polkupyörän nastarenkaista

Työmatkapyöräilijä

Löytyykö pyöräilijän kokemuksia nastarenkaista? Kannattaako sellaiset hankkia, pitääkö tosiaan liukkailla teillä? Ovatko raskaammat polkea kuin tavalliset renkaat? Kauankohan nastat kestävät ja kuluvatko paljaalla asvaltilla ajaessa?

Itse olen muutaman vuoden pyöräillyt 15 km:n työmatkani, mutta talven liukkailla siirtynyt bussiin. Nyt olen miettinyt, josko alkaisi polkea ympärivuotisesti. Kilometrejä tulisi talvessa n. 2000-3000. Kestäisivätkö nastat useamman talven, kun varsinkin täällä pääkaupunkiseudulla tiet kuitenkin ovat suuren osan talvea paljaita. Kuinkahan paljon enemmän sulalla tiellä ajaminen kuluttaisi nastoja?

Kokemuksia talvipyöräilystä?

151

23363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SatamaJätkänPoika

      41 vuotta ympäri vuoden ajellut polkupyörällä ja hyvin olen pärjännyt ilman nastarenkaita. meinasin kerran ostaa nasta renkaat mutta totesin ne liian kalliiksi 40€ kpl ja laatukin vaikutti surkealta, siis totesin että kyllä ilman niitäkin pärjää ja hyvin on mennyt talvipyöräilykin. Mieti pärjäätkö ilma niitä keleen kalliita renkaita?

      • Työsauvakävelijä

        Armeijasssa pärjää ainakin hyvin ... millä vaan ja palkatta ...hanki sauvakävelykepit -niillä armeijassakin nykyään joutuu miehet painelemaan varustuksen päällä ... Nintendo wii sauvakävely peleineen vielä päälle kotiin, niin ... naisetkin saavat hommatessaan wiin kotiinsa realistista tuntumaa tasa-arvon todelliseen tilaan ...


      • 1980-luku

        Mutta mistähän saisi


      • 9+10
        1980-luku kirjoitti:

        Mutta mistähän saisi

        Mullakin oli ketjut aikoinaan en ole niitä enää nähnyt missään. Nykyään ajelen nastoilla , kyllä niistä hyötyä on. Tarpeeksi painetta ei ne silloin raskaat ole. Ja osta kunnolliset, ei mitään halpahallilaatua.


      • Jaksas
        1980-luku kirjoitti:

        Mutta mistähän saisi

        viidellä markalla, mutta ne pöllittiin pyörästäni jo seuraavana vuonna. Arvaa vatuttiko...


      • 108kg
        1980-luku kirjoitti:

        Mutta mistähän saisi

        varsinkin jos sinulla on paljon ylipainoa. Ne ovat erittäin raskaat ajettavat.
        Itselläni laitoin Helkama Oivaan ketjut. Kun tiellä oli lunta muutama cm, niin pitoa kyllä riitti hyvin,
        mutta aivan mahdottoman raskas poljettava. Lisäksi niitä ei meinannut saada pysymään päällä, vaikka kiristin ketjut hyvin (lyhensinkin).
        Mopedissa toimi aikanaan 70-luvun alussa jääketjut aika hyvin, mutta samaa vikaa silloinkin, ketjua ei meinannut saada pysymään takapyörässä päällä. Olin silloin aika kevyt kaveri vielä, jolloin jääketjut pysyivät paremmin päällä. Mielestäni tämä suomalainen Rousku vai mikä se oli, oli jotenkin väärin tehty. Se pitäisi olla muotoiltu puolipyöreäksi, eli mennä enemmän renkaan ympärille kuten traktorin ketjut.
        Kyllä kai niitä vieläkin polkupyöräliikkeistä voi löytyä.

        Osta Nokian W106:t. Niissä on vähän nastoja, ja se riittää hyvin kaupunkiajoon eikä ole raskas ajettava. Jos nastoja on esim. yli 200, niin kyllä on aika raskas. Kunhan et kanttaile liukkaalla kelillä, niin 106 nastan rengas on oikein hyvä.
        Bilteman rengas kuluu hetkessä loppuun asfaltilla. Siitäkin on kokemuksia.
        Nokian W106 rengasta on voinut saada n. 30 eurolla /kpl. Sen nastat kestävät vuosia myös asfaltin kulutusta.


    • Retoska

      Oon Oulussa. En vaihtais nastoja pois. Kolme talvea on olleet ja priima kunnossa. Vähän rapisee, mutta ovat hyvät. Osta ensin vaan eteen. Ei hidasta, luo vaan turvallisuutta.

    • nokianasta

      Riippuu tietysti millaiset kesäkumit sulla nyt alla.Itsellä 28'' fillari ja siinä oli aika sliksit omat kumit ei meinannut päästä mäkiä ylös kun polki tyhjää,niin ostin nokian nastarenkaat.Nyt alla kolmatta talvea ja pitoa löytyy sekä nastat tallella.Ajelen n.1000km talvessa nastoilla.Suosittelen.
      Tietysti jos maastofillari jossa kunnon hakkapeliitat niin kantsii miettiä.

    • hanlak

      Osta vain nokilaiset joissa kumi pitää talvella eikä mitään aasialaisia. Suosittelen ehdottomasti, ne kannattaa ostaa alan liikkeestä. Renkaat todella pitää, myöskin lumella ja voit testata esim ajamalla luistinradalla ympyrää. Renkaissa on kait nykyään useampia erilaisia kuvioita (tiedän ainakin kolme) pyörimissuunta kannattaa huomioida. Pyörä on tietysti raskaampi polkea kun vierintävastus kasvaa. Renkaat kestävät vuosia, joudun yleensä uusimaan kun kumiseos murtuu 5v-10v. Ainoa kohta jossa tiellä joutuu olemaan varovainen kun kurvi on jäässä ja siinä on päällä irtosepeliä niin rengas luistaa sepelin päällä kun nastat eivät yllä jäähän( vain jos tulet mutkaan lujaa ja kallistat pyörää tuntuvasti, en ole kaatunut nastarenkaiden kanssa kertaakaan). Itse ajan läpi vuoden pyörällä, kelillä kuin kelillä.

      • nastat

        Sama havainto. Nastat eivät juuri kulu vaan kestävät kauemmin kuin kumi siinä ympärillä, vaikka enimmäkseen tulee ajettua paljaalla asfaltilla.
        Nastojen aiheuttama lisäkitka on melko pientä kun renkaat ovat täynnä ja nastojen kanssa uskaltaa ajaa reilusti kovempaa, joten talvinen työmatka nastojen kanssa sujuu nopeammin kuin sujuisi ilman nastoja.


      • kokemusta...

        "Osta vain nokilaiset joissa kumi pitää talvella eikä mitään aasialaisia."

        Tästä uskaltaisin olla eri mieltä. Vuosien mittaan on kemusta kertynyt ainakin viidestä eri kuviolla olleesta nokialaisesta, sekä Kendan, Golden Boyn, ja jonkin kolmannenkin taiwanilaisvalmistajan renkaista. Oman kokemukseni perusteella väittäisin, että ainakin nuo taivanilaisrenkaat pitävät jäällä ja lumella vähintään yhtä hyvin kuin nokialaisetkin, elleivät jopa paremmin. Kenda tosin on niin pehmeää kumia, että kuluu luvattoman nopeasti, mutta on kyllä pidoltaan paras rengas mitä minun pyörissäni on ollut.


      • yli 100 km/vk
        kokemusta... kirjoitti:

        "Osta vain nokilaiset joissa kumi pitää talvella eikä mitään aasialaisia."

        Tästä uskaltaisin olla eri mieltä. Vuosien mittaan on kemusta kertynyt ainakin viidestä eri kuviolla olleesta nokialaisesta, sekä Kendan, Golden Boyn, ja jonkin kolmannenkin taiwanilaisvalmistajan renkaista. Oman kokemukseni perusteella väittäisin, että ainakin nuo taivanilaisrenkaat pitävät jäällä ja lumella vähintään yhtä hyvin kuin nokialaisetkin, elleivät jopa paremmin. Kenda tosin on niin pehmeää kumia, että kuluu luvattoman nopeasti, mutta on kyllä pidoltaan paras rengas mitä minun pyörissäni on ollut.

        Vanhat rikki piloilla vai mitä?

        Itse olen pärjännyt samoilla nokialaisilla kymmenisen vuotta.


      • renkaat vaihtuu
        yli 100 km/vk kirjoitti:

        Vanhat rikki piloilla vai mitä?

        Itse olen pärjännyt samoilla nokialaisilla kymmenisen vuotta.

        Pyöriä on tullut omistettua aika monta, ja kun läheskään kaikkia en ole hankkinut uutena on niitä 10 - 20 - 30 vuotta vanhoja kumeja pitänyt vaihtaa uusiin. Pihinä miehenä tietenkin vaihdan renkaat vasta kun ne hajoavat, joten usein on pyörässä vielä edessä ja takana erilaiset renkaat.

        Unohtui tuossa edellisessä viestissä mainita, että kommenttini tosiaan koski pelkkää kumilaatua ja kumin pitoa. Nastarenkaita ei pyörässäni koskaan ole ollut


      • Kaislikko
        yli 100 km/vk kirjoitti:

        Vanhat rikki piloilla vai mitä?

        Itse olen pärjännyt samoilla nokialaisilla kymmenisen vuotta.

        Itsellänikin nastat alla kai jo viidettä vuotta ja edelleen ne vaihdan kohta alle ja nastaa on jäljellä ja uskaltaa ajaa koko talven, eikä tarvi arkailla ja uskaltaa jarrutellakin jos tarve.Sohjokelin jälkeinen aamu varsinkin menee paljon turvallisemmin kun pyörä ei hae niin hanakasti uria.


      • JL
        Kaislikko kirjoitti:

        Itsellänikin nastat alla kai jo viidettä vuotta ja edelleen ne vaihdan kohta alle ja nastaa on jäljellä ja uskaltaa ajaa koko talven, eikä tarvi arkailla ja uskaltaa jarrutellakin jos tarve.Sohjokelin jälkeinen aamu varsinkin menee paljon turvallisemmin kun pyörä ei hae niin hanakasti uria.

        Hyvin kulkee fillari talvella kun on Nokian nastarenkaat alla. Menee tosi vakaasti. Oikea ilmanpaine renkaissa on tärkeä. Ainoastaa Ukko meinaa hyytyä, jos on pakkasta yli 30, onneksi ei ole usein.


      • veto loppuu
        JL kirjoitti:

        Hyvin kulkee fillari talvella kun on Nokian nastarenkaat alla. Menee tosi vakaasti. Oikea ilmanpaine renkaissa on tärkeä. Ainoastaa Ukko meinaa hyytyä, jos on pakkasta yli 30, onneksi ei ole usein.

        Onko se, että jotkut rasvat hyytyy, vai mitä, kun polkimet vaan pyörii tyhjää ja veto loppuu? Onko mulla väärät rasvat fillarissa?


    • Minulla on periaatteessa kaksi polkupyörää käytössäni ja niissä erilaiset renkaat. Kesäisin olen ajellut miesten pyörällä ns. normaaleilla 28 tuuman renkailla ja liukkaiden tultua joskus urille auratut tai jäätyneen loskaurien kohdilla ne vakiorenkaat saattavat vähän 'muljata' eli hakea suuntaansa urissa.
      Toisessa pyörässäni on taas ns matalapainerenkaat, joita joskus ennen sanottiin myös 'palonkirenkaiksi'. Ne ovat periaatteessa vähän leveämmät kuin maastorenkaat. Leveämmällä kosketuspinnallaan ne eivät ole talviurista moksiskaan. Leveä pinta myötäilee hyvin alustaansa eikä liukastele kuten käy kapean renkaan kanssa.
      Vierintävastushan on niissä leveissä vähän suurempi eli vähän raskaammat ajaa, mutta moniko enää talvella ulkona harrastaakaan kilpapyöräilyä. Kyllä se pyöräily useimmilla varmaan on juuri sitä hyötyliikuntaa, siis sekä terveellisempää että ekologisempaa liikkumistapaa.
      Omasta puolestani voin suositella niitä matalapainerenkaita, mutta sitten onkin jo toinen seikka, ne saattavat vaatia myös erilaiset, leveämmät vanteet ja mahtuvatko ne sitten enää kapeahaarukkaiseen pyörään. Eli siis, onko ostettava talvipyörä erikseen? Ollako vai ei, siinäpä vasta pulmaa ;-)

    • Winterbiker

      Osta ihmeessä nastat ja Nokialaiset, ne kestää. Itse olen käyttänyt 3 vuotta ja toimivat mainiosti. vielä se etu niissä on myös, että eivät puhkea kovinkaan herkästi.

    • lumi-akka

      Ajelen jo kolmatta talvea samoilla nastoilla, eikä niissä ole näkyvissä mitään vikaa. En ole kaatunut sen koommin, kun nastarenkaat hankin. Täällä "pohjoisessa" on kuitenkin varmaan erilainen keli tiellä, kuin eteläsuomessa. Joten mieti kuitenkin, koska renkaat on tosiaan aika kallis hankinta, ja renkaan vaihto pyöräkorjaamossa maksaa kahdesti vuodessa sen 15-20€/kerta (en osaa itse vaihtaa, kun olen "tyhmä" nainen ja on vaihdepyörä). Lumisella tiellä nastarenkaat on todella hyvät, etenkin jos lumen alla on jääpolannetta siellä-täällä. Selkeällä jäätiellä kannatta laskea hieman ilmaa renkaasta, että reunalla olevat nastat pureutuvat kunnolla. Suosittelen.

      • hakkapeliitta1

        itse laitoin nokian nastat viimeviikolla, maksoi täällä pohjoispohjanmaalla halpa hallissa 24,90/kpl ja on tosi pitävät


      • Pyörämies
        hakkapeliitta1 kirjoitti:

        itse laitoin nokian nastat viimeviikolla, maksoi täällä pohjoispohjanmaalla halpa hallissa 24,90/kpl ja on tosi pitävät

        myös taakse ja maksoin siitä täällä eteläespoossa 38€, kylläpä minua riistettiin.

        Kolme talvea ajoin nastarengas vain edessä, hyvin noinkin pärjäilin. Nastojen kulumista en havainnut, kun vertailin vanhaa ja uutta nastarengasta.


    • NaStAt

      Nasta renkaat kuin nasta hampaat, suosittelen jos talven ajelet ei tartte PASKA JÄYKKÄNÄ pelätä että pluikastuu!

      • fwegfer

        Ovatko nämä Nokian renkaat sitten paremmat kuin esim. Michelinin renkaat? Itsellä on nimittäin Michelinin pistosuojatut heijastinsivurenkaat. Tekeekö halpa-hallin nastoilla mitään?


      • Erkki Toivola
        fwegfer kirjoitti:

        Ovatko nämä Nokian renkaat sitten paremmat kuin esim. Michelinin renkaat? Itsellä on nimittäin Michelinin pistosuojatut heijastinsivurenkaat. Tekeekö halpa-hallin nastoilla mitään?

        Nastat alle n. marraskuun tietämissä. Itse ostin omani paikallisesta Prismasta ja maksoi 10e kpl. Ero liukkaaseen kesärenkaaseen on merkittävä, etenkin kun jäät tulee. Jokainen ihminen pystyy vaihtamaan renkaansa itse. Jos et osaa niin katso vaikka wikipediasta. Periaatteessa mitään työkaluja et tarvitse ja renkaan saa vanteelle / pois usealla eri tavalla. Pääasia on ettei käytä toimenpiteeseen mitään terävää esinettä. Vinkki: jakoavaimen käsiosa on rengasraudan korvike.

        Hyviä pyöräilyjä, itselleni talvi 09/10 tulee olemaan ensimmäinen jonka poljen läpi, satoi tai paistoi. Kyse on pukeutumisesta, baarireissut ajaelen nykyisin taksilla ja jään vuodessa HULLUSTI voitolle kun pääsin peltilehmästä eroon. Hitto et elämä on ihanaa. Tällä hetkellä auton myyyminen oli elämäni paras ratkaisu.


    • Tornio->Tampere

      Torniossa:
      - pyöräilymatka joka pv 6 km töihin ja sama takaisin
      - nastat alla talvisin (etenkin jarrullisessa renkaassa, itselläni takajarrut)

      Aluksi pyöräilin talvetkin ilman nastoja, mutta erittäin vaaralliseksihan se menee jos pieniäkään railoja tai kiiltävää pintaa tiessä.

      Tampereella:
      - valtaosa teistä niin hyvässä kunnossa, etten ole nastoja vaivautunut vaihtamaan

      Nastoihin tottuminen vaatii hetken. Lähinnä se, että omaksuu faktan, että liukkaalla umpijäällä ei parane nastoihinkaan täysin turvautua.

      Lopputulos:
      - Olen EHDOTTOMASTI nastojen kannalla jos tiessä liukkautta tai lumisia osuuksia. Nastat antavat turvallisuuden tunteen ja myös itse turvaa. Renkaat eivät "sutittele" lähdöissä yhtä paljon ja sivuluisun mahdollisuus vähenee.

      • sutii..

        Jos on pinta, mihin nastat ei todellakaan pure, voi kyyti olla todella liukasta. Esimerkkinä vaikka maalattu betoni tms. Näitähän ei juurikaan ole, mutta jossain kuitenkin.


    • somali2

      Ei kestä eikä pidä halpisnastarenkaat. Kumi haurastuu jo 1-2vuodessa ja lisäksi kumi muuttuu pakkasella muovinkaltaiseksi. Nokian nastakumi sen sijaan on kestänyt useita vuosia ja pitää halpisrenkaita paremmin pakkasella. asfaltilla eroa en ole havainnut.

      On kokemusta myös maastopyörän halpakumeista, sekä sisä- että päälliskumeista.
      Sisuskumit ratkeilee venttiilin juuresta eikä niitä voi paikata siitä kohtaa, vaan roskiin ne menee ja Kiinalaiset ulkokumit alkoi pykimään (eli halkeilemaan sivuista piirin suuntaisesti) jo alle yhden kalenterivuoden oltuaan asennettuna paikalleen.

      VÄLTTÄKÄÄ HALPOJA KIINALAISTUOTTEITA ja muitakin halpatuontitavaraa.

      Itse tein sen virheen, että "ostin kun kerran halvalla sain". Lopputulos oli: Raivoa, Vitutusta, Vaivannäköä sekä Rahanmenoa. Uohdinko sanoa Raivoa?

      Se on helkutin kiva ostaa edullisia tavaroita mielessään euronmerkit. Se on vielä helkutin paljon kivempaa kantaa pyörää reppuselässä kotiin tihkusateessa ja sitten lähteä bussikyydillä kylälle hakemaan uusia pyöränrenkaita, (tälläkertaa laadukkaita eli hintavampia), mielessään TAAS euronmerkit...nyt ne halvanhimossa menetetyt.

      Olen kokenut saman myös työkaluja ostaessani ja käyttäessäni, joten oppi alkaa pikkuhiljaa mennä perille.

      • vähemmän vatutusta

        Tässä kohtaa laadusta kannattaa maksaa.


      • opa64

        Nastarenkaat on ihan surkeat, kumi halkeilee jo vajaan parin vuoden käytön jälkeen, kyllähän ne on myös raskaat polkea, ihan selvästi huomaa eron.


      • boiiiiiii

        Tässähän se ongelma on.

        Jos ostat halpaa kympillä, se kestää puoli vuotta ja joudut ostamaan taas halpaa kympillä joka kestää taas puoli vuotta.

        Kun ostat kallista 25 euroa, se kestää hyvänä vähintään kaksi kertaa kauemmin ennenkuin alkaa huonontumaan, mutta EI MENE RIKKI!

        Halpistuotteet ovat halpoja juuri sen vuoksi että ne eivät huonone vaan ne menevät kerralla paskaksi.

        Kalliista tuotteesta yleensä huomaa milloin alkaa tulla se päivä eteen että ne pitää vaihtaa ja silloin ne vaihtaa hyvissä ajoin. Halpatuotteilla se on pelkkää arpapeliä.


      • nastarenkaat aina
        vähemmän vatutusta kirjoitti:

        Tässä kohtaa laadusta kannattaa maksaa.

        Halvassa kumissa on enmmän keinotakoista muovia. Kumi on orgaanista ainetta. Se rakeilee ja murtu pakkasella. Mulla on ollu samat nokiat nyt 5 vuotta eikä ole merkkiäkään murtumisesta. Vitsi on siinä että täytyy pumpata renkaat koviksi. Jos melko tyhjillä renkailla ajaa pidemmän ajan niihin tulee murtumat sivuja pitkin koska kumi tai muovi elää joka kierroksella kun pyörii.

        Mitä ainetta kumi renkaat sisältää voitte luke täältä. http://www.nokianrenkaat.fi/renkaantuotantoprosessi


    • Apas

      Lukiessani näitä nastarenkaisiin liittyviä juttuja hämmästelen hintoja. Itse ostin pyöräkorjaamosta nastarenkaat nuorisopyörään ja niiden hinta oli 50 euroa kappale, nyt jotkut ovat ostaneet renkaat 10 eurolla. Onkohan korjaamoissa joku eri kerroin asiasta tietämättömille kuin niille, jotka ovat ns. hintatietoisia????

      • hinnoissa

        Tuskinpa pyöräkorjaamot hintaa pärstäkertoimen perusteella päättävät. Taitava tinkaaja tietenkin saattaa renkaat saada halvemmalla.

        Suurempi ero kuitenkin syntyy siitä, mistä renkaat ostaa, millaiset renkaat ostaa ja mihin vuodenaikaan. Pyöräliikkeen syyshinta on luonnollisesti huomattavasti korkeampi kuin samojen renkaiden hinta juhannuksen alla halpahallin poistomyynnissä.

        Esimerkiksi Biltemassa näyttää nastarenkaiden hinta olevan 24,90.


      • etu-ja takarengas
        hinnoissa kirjoitti:

        Tuskinpa pyöräkorjaamot hintaa pärstäkertoimen perusteella päättävät. Taitava tinkaaja tietenkin saattaa renkaat saada halvemmalla.

        Suurempi ero kuitenkin syntyy siitä, mistä renkaat ostaa, millaiset renkaat ostaa ja mihin vuodenaikaan. Pyöräliikkeen syyshinta on luonnollisesti huomattavasti korkeampi kuin samojen renkaiden hinta juhannuksen alla halpahallin poistomyynnissä.

        Esimerkiksi Biltemassa näyttää nastarenkaiden hinta olevan 24,90.

        Kymmenen vuotta vanhat nokiat pelittää yhä. Ei nastaakaan irti. Eikä kulumaa. Ei mitään tarvetta hankkia uusia. Ei ole tullut rengasrikkoakaan.

        Kilometreja talvessa kertyy pääasiassa sepelöidyillä asfalttiteillä talvessa toista sataa viikossa - sanoisin noin 2 000 km vuodessa.


      • Ostin pariviikkoa sitten ensimmäiset pistosuojatut täysnastoitetut ( yli 200 kpl nastoja) talvirenkaat ja maksoin niistä 50 €/kpl. Lyhyen kokemukseni perusteella suosittelen talvirenkaita talvipyöräilyyn. Muista ostaessasi että rengas on pistosuojattu (hiekoitussepeli ei puhkaise rengasta) ja täysnastoitettu. Vajaa nastoitus on halvempi mutta liukkaampi. Sisärenkaiksi sellaiset sisäkumit joissa on autonventtiili, voi täyttää huoltoasemalla. Jos on käytössä varastotilaa, osta toinen pyörä talvipyöräksi poliisien huutokaupasta ja pistä siihen talvirenkaat. Sitten vain otat kesärenkailla tai vaihtoehtoisesti talvirenkailla varustetun pyörän kelin mukaan. Ei tule renkaanvaihto kuluja. Teese-itse-miehet on tietysti erikseen.
        Hyviä pyöräilykelejä toivottaen Gullervo


      • biuiu

        Pyöräliikkeissä on tietysti se kausihinnoittelu erikseen. Mutta pyöräliikkeissä, toisin kuin halpahalleissa on se ero että pyöräliikkeet ei yleensä myy paskaa.

        Pyöräliikkeistä ostaa myös se porukka joka käyttää pyörää aktiivisesti ja tietää mitä tahtoo kun taas halpahalleista ostaa tietysti ne tee-se-itse miehet jotka tietävät mitä saavat, mutta myös tavalliset kuluttajat jotka ajaa pyörää suht koht aktiivisesti mutta eivät halua laadusta maksaa ja selviävät myös ilman pyörää halutessaan.

        Kyllä niillä halpahallin renkaillakin tulee toimeen ja ne kestävät siihen en mene väittämään vastaan mutta liikkeissä on paljon yksityiskohtaisempia tuotteita kuten tuo edellämainitut nastojen määrä, pistosuojaukset, heijastimet, kumen laatu jne. jotka vaikuttavat hintaan.


      • p.l.
        hinnoissa kirjoitti:

        Tuskinpa pyöräkorjaamot hintaa pärstäkertoimen perusteella päättävät. Taitava tinkaaja tietenkin saattaa renkaat saada halvemmalla.

        Suurempi ero kuitenkin syntyy siitä, mistä renkaat ostaa, millaiset renkaat ostaa ja mihin vuodenaikaan. Pyöräliikkeen syyshinta on luonnollisesti huomattavasti korkeampi kuin samojen renkaiden hinta juhannuksen alla halpahallin poistomyynnissä.

        Esimerkiksi Biltemassa näyttää nastarenkaiden hinta olevan 24,90.

        Niistä Bilteman renkaista tuppaa nastat lähteen ERITTÄIN helposti. Saattaahan olla, että mulla oli vain huono tuuri, mutta ostin sellaiset järeähköt ja parin viikon jälkeen kävin vaihtaan kun joka toinen nasta puuttui, vaikka käyttöönotto varovaisesti. Seuraavistakin nastat lähti. En sitten jaksanut enää, kun ei ne vaihtamalla parane. Taisivat olla hyllystäkin loppu.


      • Ryöstetty!
        Gullervo kirjoitti:

        Ostin pariviikkoa sitten ensimmäiset pistosuojatut täysnastoitetut ( yli 200 kpl nastoja) talvirenkaat ja maksoin niistä 50 €/kpl. Lyhyen kokemukseni perusteella suosittelen talvirenkaita talvipyöräilyyn. Muista ostaessasi että rengas on pistosuojattu (hiekoitussepeli ei puhkaise rengasta) ja täysnastoitettu. Vajaa nastoitus on halvempi mutta liukkaampi. Sisärenkaiksi sellaiset sisäkumit joissa on autonventtiili, voi täyttää huoltoasemalla. Jos on käytössä varastotilaa, osta toinen pyörä talvipyöräksi poliisien huutokaupasta ja pistä siihen talvirenkaat. Sitten vain otat kesärenkailla tai vaihtoehtoisesti talvirenkailla varustetun pyörän kelin mukaan. Ei tule renkaanvaihto kuluja. Teese-itse-miehet on tietysti erikseen.
        Hyviä pyöräilykelejä toivottaen Gullervo

        Toimiiko tuo pistosuojaus oikeasti? Onko myös pistosuojattuja kesäkumeja?

        Täällä päin on tapana kylvää lasinsirunterävää sepeliä pyöräteille, mikä sitten ehkä just ennen vappua saadaan korjattua pois. Monta kuukautta jää fillaroimatta, kun joka päivä on vaara, että kumit paukkuu! Tosi kalliikksi tulee kumien vaihto pyörähuolloissa. Ite ei osaa. Ainakaan vielä en ole uskaltanut yrittää.


    • repi

      Minulla on nastarenkaat minä kannatan niitä piettävät liukkaalla ja eikä ole tavallista raskaampi polkea.
      Minulla on myös kokemusta talvipyöriälystä. Nasta renkaat kyllä pitävät liukkaillakin keleillä KANTSII OSTAA!

    • kumi puhki taas

      Huomio kumeja hankkiessasi lasinsirun tervävä sepeli, mitä nykyisellään käytetään.

    • työpyöräilijä

      Suosittelen hankittavaksi, pitoa löytyy kelillä kuin kelillä, hieman raskaampi polkea kuin "slickseillä" mutta ei paljon. Ei tarvitse pelätä kaatuilua vaan voi huoletta painaa alamäetkin "talla pohjassa".

      Itsellä edessä neljärivinen ja takana kaksirivinen, hintaa oli nelirivisellä about 50€, kaksirivinen vähän edullisempi, mutta kestävätkin sitten lähes eliniän, eikä mene sepeli läpi renkaasta.

    • Nokian nastakumit

      On tai ei ole lunta/jäätä. Enimmäkseen ehkä kuitenkin ei ole. Ei hyvissä nastoissa juurikaan ole nähtävissä kulumista. Eikä nastojen irtoamista. Ajelen lähes päivittäin yli kymmenen kilometria.

    • esaeenokki

      Itselläni on etupyörässä nastarengas ja olen ollut tyytyväinen,nastat ei juurikaan kulu , ennen koko rengas hapetuu reunoista.

      • 10e

        Testailen nyt tosiaan ensimmäistä kertaa halpiskumeja. Omassa "kalliissa" pyörässäni oli Nokialaiset alla mutta tämä fillari kelpasi rosvolle. Uskon kuitenkin että nämä uudet "halpikset" kestävät sen 2 kautta jonka jälkeen renkaat tulisi muutenkin vaihtaa (jos jatkuvassa käytössä). Ja jos et usko että nastarenkaita 10e saa niin voit noutaa omas Launeen Prismasta Lahdesta. 28" normikoko.

        PS. En ole töissä siellä.


      • hhpyöräilijä
        10e kirjoitti:

        Testailen nyt tosiaan ensimmäistä kertaa halpiskumeja. Omassa "kalliissa" pyörässäni oli Nokialaiset alla mutta tämä fillari kelpasi rosvolle. Uskon kuitenkin että nämä uudet "halpikset" kestävät sen 2 kautta jonka jälkeen renkaat tulisi muutenkin vaihtaa (jos jatkuvassa käytössä). Ja jos et usko että nastarenkaita 10e saa niin voit noutaa omas Launeen Prismasta Lahdesta. 28" normikoko.

        PS. En ole töissä siellä.

        Nokialaiset renkaat tehdään Vinku-intiassa ja nastoitetaan suomessa. Renkaat ja sen kumi ei siis ole suomalaista nähnytkään, ainoastaan nastat. Nokialaiset on kuitenkinkin hyvät, kestää parhaiten kulutusta jos alla on välillä asfalttia. Toinen varteenotettava vaihtoehto on saksalainen schwalbe, rullaa paremmin mutta kuluu nopeammin. Mitään muita en edes katsoisi. Nastarengas rullaa aina huonommin kuin normaali rengas, normaalin ja nastarenkaan ero jäällä voi kuitenkin olla muutama viikko sairaslomaa, veneluun tapauksessa kuukausi parikin. Kannattaa kokeilla, hyvin ne pelittää.

        Varovasti ajellessa pärjää hyvin ilman nastoja, varovaisuus on tässä tapauksessa liukkaalla samaa luokkaa kuin kesällä jarruttomalla pyörällä. Mutkissa ei kestä hurjastella.


      • Nokian
        hhpyöräilijä kirjoitti:

        Nokialaiset renkaat tehdään Vinku-intiassa ja nastoitetaan suomessa. Renkaat ja sen kumi ei siis ole suomalaista nähnytkään, ainoastaan nastat. Nokialaiset on kuitenkinkin hyvät, kestää parhaiten kulutusta jos alla on välillä asfalttia. Toinen varteenotettava vaihtoehto on saksalainen schwalbe, rullaa paremmin mutta kuluu nopeammin. Mitään muita en edes katsoisi. Nastarengas rullaa aina huonommin kuin normaali rengas, normaalin ja nastarenkaan ero jäällä voi kuitenkin olla muutama viikko sairaslomaa, veneluun tapauksessa kuukausi parikin. Kannattaa kokeilla, hyvin ne pelittää.

        Varovasti ajellessa pärjää hyvin ilman nastoja, varovaisuus on tässä tapauksessa liukkaalla samaa luokkaa kuin kesällä jarruttomalla pyörällä. Mutkissa ei kestä hurjastella.

        Kyllä minun nokia W106 renkaassa lukee made in finland. Kumipuu kyllä varmaankin kasvanut jossain etelässä.


      • kautsu..
        hhpyöräilijä kirjoitti:

        Nokialaiset renkaat tehdään Vinku-intiassa ja nastoitetaan suomessa. Renkaat ja sen kumi ei siis ole suomalaista nähnytkään, ainoastaan nastat. Nokialaiset on kuitenkinkin hyvät, kestää parhaiten kulutusta jos alla on välillä asfalttia. Toinen varteenotettava vaihtoehto on saksalainen schwalbe, rullaa paremmin mutta kuluu nopeammin. Mitään muita en edes katsoisi. Nastarengas rullaa aina huonommin kuin normaali rengas, normaalin ja nastarenkaan ero jäällä voi kuitenkin olla muutama viikko sairaslomaa, veneluun tapauksessa kuukausi parikin. Kannattaa kokeilla, hyvin ne pelittää.

        Varovasti ajellessa pärjää hyvin ilman nastoja, varovaisuus on tässä tapauksessa liukkaalla samaa luokkaa kuin kesällä jarruttomalla pyörällä. Mutkissa ei kestä hurjastella.

        En ole tiennytkään!


      • v m,-
        kautsu.. kirjoitti:

        En ole tiennytkään!

        vamistettaan öljystä et varmaan tiennyt sitäkään.


      • sittapiitti
        hhpyöräilijä kirjoitti:

        Nokialaiset renkaat tehdään Vinku-intiassa ja nastoitetaan suomessa. Renkaat ja sen kumi ei siis ole suomalaista nähnytkään, ainoastaan nastat. Nokialaiset on kuitenkinkin hyvät, kestää parhaiten kulutusta jos alla on välillä asfalttia. Toinen varteenotettava vaihtoehto on saksalainen schwalbe, rullaa paremmin mutta kuluu nopeammin. Mitään muita en edes katsoisi. Nastarengas rullaa aina huonommin kuin normaali rengas, normaalin ja nastarenkaan ero jäällä voi kuitenkin olla muutama viikko sairaslomaa, veneluun tapauksessa kuukausi parikin. Kannattaa kokeilla, hyvin ne pelittää.

        Varovasti ajellessa pärjää hyvin ilman nastoja, varovaisuus on tässä tapauksessa liukkaalla samaa luokkaa kuin kesällä jarruttomalla pyörällä. Mutkissa ei kestä hurjastella.

        Kyllä nokian fillarin nastarenkaat tehdään suomessa :))


    • Enään en kaadu

      Ajanut nyt kaksi vuotta Nokian hakkapeliitta polkupyörän nastarenkailla ja en talvella muilla renkailla enään aja!!! Ropisee vähän, muttei ole yhtään raskaampaa poolkea kuin kesärenkailla. Ilmaa itsellä on 26" renkaissa 4,5 kiloa.

      • Kitkarengas

        Jos ei ole raskaampi polkea nastoilla niin sehän tarkoittaa ettei pitoakaan ole yhtään enempää.


    • nastat

      Kannattaa ostaa Nokian teräsnataiset renkaat, ovat kestäviä ja pito on erinomainen.
      Alumiininastalliset ulkomaiset eivät oikein ole kestäviä.

      Kestää ne jonin verran asvaltilla ajoakin, mutta kannattaa vaihtaa kesäksi pois.

    • nastat kestävät

      vaikka ajaisi välillä asfaltilla.
      Hieman samaa kuin autoillessa, ei niitä välttämättä kaikissa tilanteissa tarvitse, mutta ääritilanteissa ja jäällä olen ollut tyytyväinen että on ollut nastoja alla, autolla ja polkupyörällä.
      Jäällä pito on aivan eri luokkaa, mutta jos jarrutat ja samalla käännät tankoa, niin kaadut. Jäällä täysjarruttaminen onnnistuu jos ajaa suoraan. Lumessakin pito parempi karkeamman profiilin ansiosta.
      Talvipyöräilyn henkivakuutus nämä nastat

    • Shimanisti

      Enkä vaihda pois, voi ajaa täysiä märällä kiiltävällä jäällä. Suosittelen myös lukkopolkimia, ei lipsu jalat polkimilta.

    • rooritaanipieta

      Minulla o tunturi polkupyörässäni ollut jo 9v. nokian hakkapeliitta rengas kiinni ja nastat ovat yhä hyvässä terässä... Suosittelen nokian n.renkaita!

      • opa64

        Tosi huonoja vajan parin vuoden käytön jälkeen halkeilevat reunoista, ja ovat raskaat polkea. Joskus vuosia sitten oli sama ongelma kumi on tosi huonoa.


      • pyöräaprikoija
        opa64 kirjoitti:

        Tosi huonoja vajan parin vuoden käytön jälkeen halkeilevat reunoista, ja ovat raskaat polkea. Joskus vuosia sitten oli sama ongelma kumi on tosi huonoa.

        Oletukseni on että eturenkaaseen vain nastakumi ja takarengas jätettäisiin kesäkumille. Vai kannattaisiko ostaa molempiin ? Hyi olkoon kun inhottavai kelejä; korkeaa loskaa, aamuisin jäätä. Taidampa pyörääni hankkia, kilometreja kuitenkin tulee joka päivä ja kesät-talvet tulee ajeltua.

        Kesää odotellessa ...


      • talvipyöräilyä
        pyöräaprikoija kirjoitti:

        Oletukseni on että eturenkaaseen vain nastakumi ja takarengas jätettäisiin kesäkumille. Vai kannattaisiko ostaa molempiin ? Hyi olkoon kun inhottavai kelejä; korkeaa loskaa, aamuisin jäätä. Taidampa pyörääni hankkia, kilometreja kuitenkin tulee joka päivä ja kesät-talvet tulee ajeltua.

        Kesää odotellessa ...

        Jos vetopito tahtoo nastattomalla loppua kesken, niin silloin ilman muuta nastarengas taakse. Jos et ole tottunut käyttämään etujarrua, niin siinäkin tapauksessa nastarengas ehdottomasti taakse. Eturengas lähtee yleensä takarengasta herkemmin luistelemaan. Se puoltaisi nastarenkaan laittamista eteen. Toisaalta jos edessä on parempi pito, niin takarenkaan luiskahtelu alkaa harmittaa aika nopeasti.

        Itse laittaisin molempiin.


      • 2. kulkuri
        pyöräaprikoija kirjoitti:

        Oletukseni on että eturenkaaseen vain nastakumi ja takarengas jätettäisiin kesäkumille. Vai kannattaisiko ostaa molempiin ? Hyi olkoon kun inhottavai kelejä; korkeaa loskaa, aamuisin jäätä. Taidampa pyörääni hankkia, kilometreja kuitenkin tulee joka päivä ja kesät-talvet tulee ajeltua.

        Kesää odotellessa ...

        Itse omistan napadynamolla varustetun 28":n vanteilla varustetun menopelin. Juteltiin "naapurinmiehen" kanssa, jolla samanlainen kapistus näistä nastajutuista. Hän kertoi vaihtavansa pyöräänsä nastarenkaan eteen joka syksy, se on helpompaa kuin taakse. Siinä sitten ehdotin, miksei ota mallia autonrenkaanvaihdosta, eli jostain kaupasta halpa vanne, jossa on kesäkumi venytetty päälle ja sitten toinen vanne, jossa napadynamo, siinä olisi talvirengas valmiina. Valoa (=napadynamoa) ei tarvinne kesällä. Eli kylmästi vaan etupyörä pois paikoiltaan, toinen vanne tilalle vuodenajan mukaan eikä enää mitään päällikumin kanssa näpertelyä. Lepovuorossa oleva vanne autotallin seinälle ja aikanaan vaihto uudestaan.

        Kätevää ja näppärää, vaihto kestää pari minuuttia eikun menox!

        Pitänee itsekin harkita asiaa, kun se on noin helppoa. Takavanne ei ole yhtä simppeli juttu koska siellä on vaihdevaijerit ym. Tähän asti olen pyöräillyt kesäkumeilla ja napadynamo mukana ympäri vuoden. Kesäksi tuon dynamovanteen vois heittää autotallin nurkkaan talvikumin kanssa ja panna paikalleen pyörimään syksyllä.


      • Ryöstetty!
        2. kulkuri kirjoitti:

        Itse omistan napadynamolla varustetun 28":n vanteilla varustetun menopelin. Juteltiin "naapurinmiehen" kanssa, jolla samanlainen kapistus näistä nastajutuista. Hän kertoi vaihtavansa pyöräänsä nastarenkaan eteen joka syksy, se on helpompaa kuin taakse. Siinä sitten ehdotin, miksei ota mallia autonrenkaanvaihdosta, eli jostain kaupasta halpa vanne, jossa on kesäkumi venytetty päälle ja sitten toinen vanne, jossa napadynamo, siinä olisi talvirengas valmiina. Valoa (=napadynamoa) ei tarvinne kesällä. Eli kylmästi vaan etupyörä pois paikoiltaan, toinen vanne tilalle vuodenajan mukaan eikä enää mitään päällikumin kanssa näpertelyä. Lepovuorossa oleva vanne autotallin seinälle ja aikanaan vaihto uudestaan.

        Kätevää ja näppärää, vaihto kestää pari minuuttia eikun menox!

        Pitänee itsekin harkita asiaa, kun se on noin helppoa. Takavanne ei ole yhtä simppeli juttu koska siellä on vaihdevaijerit ym. Tähän asti olen pyöräillyt kesäkumeilla ja napadynamo mukana ympäri vuoden. Kesäksi tuon dynamovanteen vois heittää autotallin nurkkaan talvikumin kanssa ja panna paikalleen pyörimään syksyllä.

        Tätä voisi kokeilla.


      • 2./Kahdes Kulkuri
        2. kulkuri kirjoitti:

        Itse omistan napadynamolla varustetun 28":n vanteilla varustetun menopelin. Juteltiin "naapurinmiehen" kanssa, jolla samanlainen kapistus näistä nastajutuista. Hän kertoi vaihtavansa pyöräänsä nastarenkaan eteen joka syksy, se on helpompaa kuin taakse. Siinä sitten ehdotin, miksei ota mallia autonrenkaanvaihdosta, eli jostain kaupasta halpa vanne, jossa on kesäkumi venytetty päälle ja sitten toinen vanne, jossa napadynamo, siinä olisi talvirengas valmiina. Valoa (=napadynamoa) ei tarvinne kesällä. Eli kylmästi vaan etupyörä pois paikoiltaan, toinen vanne tilalle vuodenajan mukaan eikä enää mitään päällikumin kanssa näpertelyä. Lepovuorossa oleva vanne autotallin seinälle ja aikanaan vaihto uudestaan.

        Kätevää ja näppärää, vaihto kestää pari minuuttia eikun menox!

        Pitänee itsekin harkita asiaa, kun se on noin helppoa. Takavanne ei ole yhtä simppeli juttu koska siellä on vaihdevaijerit ym. Tähän asti olen pyöräillyt kesäkumeilla ja napadynamo mukana ympäri vuoden. Kesäksi tuon dynamovanteen vois heittää autotallin nurkkaan talvikumin kanssa ja panna paikalleen pyörimään syksyllä.

        Nyt on sitten tuplavanteet elikkäs Kulkurin kesäkumit toisilla vanteilla ja talviset nastakumit toisilla vanteilla. Projekti maksoi kohtuuuuullllliiiissssseeen paaaalllljooon, noin 180 €. Sain 28":n etuvanteen lahjoituksena, jossa oli 3W.n napadynamo ja etuvalaisimen, jossa oli liitäntä takavalolle. Kulkurin mukana tulleessa etuvanteessa on 2,4W:n napadynamo, joten sen kanssa saa sitten ajaa kesällä ilman takavaloa. Alkuperäinen idea napadynamottomasta kesävanteesta ei siis toteutunutkaan ihan sillä tavalla kuin olin ajatellut. Onhan se valo hyvä olla kesälläkin, tarviihan sitä silloinkin välillä. Löysin myös toisen pinnamagneetin etuvanteeseen nopeusmittarin anturia varten, ei tarvii sitäkään vaihdella vanteesta toiseen turhan takia.

        No sit piti tietysti hommata se napadynamotoiminen takavalo kaapeli. Kallein hankinta oli sit toinen takavanne 28" Nexus Inter-7-napavaihteella, n. 140 €, tietysti sitten uudet sisäkumit ja pinnaheijastimet ym. jutskat. Näistä tuli sitten se 180 €, mutta jos näillä nyt saa helpotettua elämää sitten jatkossa.

        Toisaalta kun on varatakavanne ja menee vaikka pinna poikki, voi rikkinäisen vanteen viedä pajalle ja heittää siksi aikaa toisen vanteen alle ettei tarvii jättää pyörää pajalle pitkäksi aikaa. Ainahan tuon takavanteen voi yrittää myydä jos sitä ei sitten tarviikkaan. Talvirengastakavanteeseen valitsin (!) 20-piikkisen rattaan, kun taas kesärengastakavanteessa on 18-piikkinen ratas. Kausisäilytyksessä olevan vanteen voi käyttää huollossa tarvittaessa ja toisessa navassa voisi olla ns. kesärasva ja toisessa talvirasva.

        Takavanteen hinta vaihteli siis 140 € (sis. valitsemani 20-piikkinen ratas) Bilteman 149 € ja erään toisen urheiluliikkeen 170 €:n välillä.

        Ainoo asia mikä jänskättää on et miten kulunut ketju reagoi uuden takarattaan kanssa....

        Napahuolto olisi tietysti hyvä opetella itse tekemään niin säästää rahaa. Nyt on helppoa, alkaa huoltamaan toista, jos tulee tenkkapoo ni avaa toisen ja kattoo sieltä mallia miten palikat pannaan paikoilleen.


    • Kannattava hankinta

      Kannattaako sellaiset hankkia, pitääkö tosiaan liukkailla teillä? Kannattaa ja pitää peilijäälläkin tosi hyvin kunhan vain pienentää rengaspainetta ja säilyttää tietenkin järjen päässä. Olen jäällä kaatunut kerran kun tulin risteykseen, pysäytin pyörän ja astuin tukea jalalla. Jalka lähti alta, pyörä ei liikkunut mihinkään.

      Ovatko raskaammat polkea kuin tavalliset renkaat? Ei ole. eikä rengas "ropise" jäätä vasten. Sen tarkoituksenahan on vain estää sutiminen, eli sivuttaisliuku tai lähdössä turha pyörähdys. Sen jälkeen se rullaa ihan normaalisti kun pyörän saa liikkeelle, joten ei se ole raskaampi. Ainoa mikä tekee siitä vähän raskaamman, on se vierintävastus mikä tulee siitä kun lasket hieman rengaspainetta. Mutta ei sitä huomaa ja siihen tottuu äkkiä koska talvella ajat muutenkin hieman varovaisemmin.

      Kauankohan nastat kestävät ja kuluvatko paljaalla asvaltilla ajaessa? Sinussa on niin vähän painoa ettei ne kulu ja siitä vierimisestä tulikin jo sanottua.

      Kuinkahan paljon enemmän sulalla tiellä ajaminen kuluttaisi nastoja? Ei lainkaan enemmän kuin jäällä tai kovalla lumella ajaessa. Joka tapauksessa täysin sulaa tietä on etelässäkin sen verran vähän ja sen kuluttavuus niin vähäistä että niiden merkitys jää mitättömäksi siihen merkitykseen verrattuna että säilyt kaatumiselta.

      Pahimmat nastan kuluttajat ovat raskas lasti, mitä pyörässäsi ei tule olemaan, sekä sutiminen mitä et varmastikaan harrasta. Varsinainen vieriminen jonka pehmentää pyörän kumi ei vaikuta nastaiden kulumiseen tai irtoamiseen kuin vasta vuosien päästä. Pahin renkaan kuluttaja ja nastojen irroittaja on terävä uusi levitetty sepeli joka voi tarttua nastan juureen. Silloin kannattaa pyörä taluttaa ohi. Terävä sepeli on myös ihan tavalliselle kumirenkaallekin kohtalokasta joten ne paikat kannattaa kävelyttää kunnes se on polkeentunut.

      Esimerkiksi vierimisestä saat käsityksen jos katsot lenkkareittesi pohjia jos harrastat kävelyä ja juoksemista, niin siinä pahimmat kulumiskohdat ovat kantapäässä ja päkiöissä, ei siinä pohjan vierivässä pinnassa. Syynä on se että kantapää iskeytyy ja sutii pari milliä tietä vasten ennenkuin kitkan vaikutuksesta pysähtyy. Kun taas päkiä polkaisee jalan irti tiestä, niin taas se kenkä sutii siltä kohdalta pari milliä ja se kuluttaa sitä kuin hiekkapaperiin pyyhkisi. Pyörä ei sudi, eikä ota vastaan kuin tiukkoja lukkojarrutuksia ja jos olet aktiivipyöräilijä, niin varmastikaan et lukkojarrutuksia paljoa harrasta, etkä varsinkaan talvella.

      Joten kaiken kaikkiaan sanon että nastarenkaat ovat talvella joka sentin arvoiset ja en ole kenenkään kuullut sanovan että niistä ei ole mitään hyötyä, sen sijaan kehuja olen kyllä kuullut.

      Jos osaat huoltaa pyöräsi, niin kannattaa ostaa renkaat ja sitten kun tulee ensimmäinen lumi tai jää, niin ne vaihtaa äkkiä alle ja meno jatkuu turvallisesti. Jos et osaa niin liikkeessä ne vaihdetaan myös nopeasti kumet alle vaikka olisi sinun omistamistasi renkaista kyse. Minulla on koko vanne kumpaankin pyörään valmiina ja tietysti se on kalliimpi kuin pelkkä kumen vaihto, mutta eipä tarvitse asennuksessa ihmetellä ja jättää aina seuraavaan päivään kun on muka niin hankala toimitus, kun vaihtaa pyörät alle ja muutaman kymmenen kilometrin polkemisen jälkeen tarkistaa pyörän ja vanteen kulun ja kiristää sen mitä pitää kiristää.

    • Numppa

      Olen käyttänyt fillarin alla nastarenkaita hyvinkin 20 talvea. Suomalainen loistokeksintö on varjellut hyvin kaatumisilta. Nastarenkaat rapisevat, mutta muuten ajomukavuus kärsii vain hiukan verrattuna karkeaan all-road renkaaseen. Ilmanpainetta voi laittaa reilusti normaalikelille, niin kulku kevenee ja kun tulee se pääkallokeli, voi päästää painetta vähemmäksi,niin rengas mukautuu ja pitää paremmin.
      Toinen loistokeksintö on napadynamo, jolla saa kunnon valot pienellä lisäkululla ja -rasitteella.

    • toinen nimimerkki

      Kerran kokeilin nastarenkaita. Alamäessä piti polkea saman verran kuin normaaleilla renkailla ylämäessä.
      Ikinä en enää kokeile nastoja, oli sen verran raskaampi.

      • suosittelen

        Mutta pienin varauksin.Voi olla et joku tämän jo tänne laittoikin.Pikitien päällä ohut jää on myös todella petollista, etenkin käännyttäessä!


    • YETSKA

      Eli edessä käytän nastoja, takana normikumit. Kun ottaa kurvit sopivan laajalla kaarella eikä tee äkkijyrkkiä käännöksiä, niin talviajelu onnistuu. Kaikkein petollisin on peilijään päälle satanut ohut lumikerros.

    • Nasta juttu

      Kun otat renkaasi ns.6o% nastoituksella (nokia) ei ajovastus lisäänny juuri lainkaan,pito lumella ja jäällä on todella hyvä eikä nastat juurikaan kulu kun joudut ajoittain ajamaan paljaalla asvaltilla,kas rengas rullaa kovalla alustalla keskiharjanteellaan.Itselläni on vain hyvää todettavaa aiheesta.Ajan joka talvi työmatkani fillarilla.Kilometrejä kertyy talvenmittaan n.2000 ja nastat kestävät hyvin 2 talvea,siis niiden paras särmä..hyvinkin mennään 3 talvea.Ei muuta kun onnea matkaan lähinnä autoilijoiden takia! Ja huom! : KYPÄRÄ PÄÄHÄN !

    • Ap Työmatkapyöräilij

      Kiitos kaikille hyvistä ja asiallisista vastauksista!
      Siispä nokialaisia nastarenkaita hankkimaan.. ja kyllä, kypärä on ehdottomasti päässä.
      Lisääkin aiheeseen liittyviä kokemuksia saa tulla.

      • erkki666

        vittuku ne on ihan paskat renkaat osta kuivasieniä


      • nastanaamio

        joku jo sanoikin että kannattaa hankkia ja kokeilla ekaks etupyörään. Jos on rahaa niin laatua, jos ei niin tosiaan biltemasta saa kohtalaiset 25 eurolla.

        Itse harkitsin mutta päädyin sitten pistosuojattuihin, olen tavallisilla renkailla pärjännyt vaikka ajan ympärivuotisesti ja säällä kuin säällä. Pysyvät vain paremmin ehjinä näillä sepeliteillä. Tavallisilla renkailla yleensä kaatuu muutaman kerran talvessa mutta enpähän ainakaan isompia kolhuja ole saanut. Kypärän kanssakin voi ajella...

        Ja se vinkki sitten: jos rahaa riittää niin osta ylimääräinen vanne ja siihen nastarengas. Kun talvi yllättää niin (etu)renkaan voi sitten vaihtaa samantien ja keväällä taas tavallinen normirengas takaisin ja nastaversio kellariin tai varastoon seuraavaa talvea odottamaan.

        Tsemppiä kaikille talvipyöräilijöille, ollaan vähemmistöä mutta eliittiporukkaa ekologisessa ja terveydellisessäkin mielessä :)


      • 15v poika
        nastanaamio kirjoitti:

        joku jo sanoikin että kannattaa hankkia ja kokeilla ekaks etupyörään. Jos on rahaa niin laatua, jos ei niin tosiaan biltemasta saa kohtalaiset 25 eurolla.

        Itse harkitsin mutta päädyin sitten pistosuojattuihin, olen tavallisilla renkailla pärjännyt vaikka ajan ympärivuotisesti ja säällä kuin säällä. Pysyvät vain paremmin ehjinä näillä sepeliteillä. Tavallisilla renkailla yleensä kaatuu muutaman kerran talvessa mutta enpähän ainakaan isompia kolhuja ole saanut. Kypärän kanssakin voi ajella...

        Ja se vinkki sitten: jos rahaa riittää niin osta ylimääräinen vanne ja siihen nastarengas. Kun talvi yllättää niin (etu)renkaan voi sitten vaihtaa samantien ja keväällä taas tavallinen normirengas takaisin ja nastaversio kellariin tai varastoon seuraavaa talvea odottamaan.

        Tsemppiä kaikille talvipyöräilijöille, ollaan vähemmistöä mutta eliittiporukkaa ekologisessa ja terveydellisessäkin mielessä :)

        Itse olen polkenut 2 talvea Nokian 26" Nastoilla.. Hyvin on pitänyt, tosi iso ero Nishikin normaalikumeihin, vaikka "maastomallia" ovatkin.. Nastat edelleen kuin uudet, kilometrejä tullut n.500-1000..

        Erittäin vaikea saada edes sutimaan kunnolla! Vierinvastus tietysti hieman kasvaa nastojen takia, sen huomaa kun ajaa keväällä sulalla assfalttitiellä. Mutta jäisellä tiellä ei vierinvastuksen kasvamista paljon erota..

        Kannattaa ostaa, itselläni maksoivat 2kpl yht. n.50-60e. Ei paha hinta paremmasta turvallisuudesta ja mukavammasta ajosta.


    • Polokija

      Mulla on Bilteman nastat. Pito on hyvä, eikä paljoakaan raskaammat, kuin mastopyörän vakiorenkaat. Suosittelen kuitenkin ostamaan ne kalliimmat Nokialaiset... näissä ei nimittäin pysy nastat kiinni. Onneksi niitä on paljon. Ero nastattomiin, aiinakin niihin minun ykksilöihin on uskomattoman suuri. Suosittelen.

      • gimmom

      • tiellä pitää

        Ei tartte murehtii oli sää mikä tahansa,aja autolla.Renkaiden vaihtokaan ei ole ongelma.Vaihdan auton talveksi jossa on talvirenkaat valmiiksi alla ja kesäksi taas otan käyttöön kesärenkailla olevan auton.Fillariin en ole koskenut yli kymmeneen vuoteen kun mursi leukani perkelen munamankeli!FILLARI SUCKS.


      • CYCLISTI

        BILTEMAN NASTAT OVAT JOTAIN ALUMIINIA TAI KEVYTMETALLIA.
        NE OVAT KULUNEET LOPPUUN JUURI SILLOIN KUN NIITÄ ENITEN TARVITSEE ELI HELMI-MAALISKUUSSA KUN PÄIVÄLLÄ SULAA JA ÖISIN PAKASTAA.
        EIVÄT SIIS KESTÄ EDES KOKO TALVEA. JO 500 KM AJON JÄLKEEN OLIVAT NASTAT LOPPUUN KULUNEET.
        NOKIA RENKAISSA ON NASTOISSA KOVAMETALLISYDÄN JA NE KESTÄÄ.
        VAIKKA NOKIAN RENKAAT OVAT PUOLET KALLIIMPIA KUIN BILTEMAN, NE TULEVAT SILTI HALVEMMAKSI KOSKA KESTÄVÄT USEITA VUOSIA.


    • yks taiteilija

      Olen samoilla nastarenkailla (Biltemasta ostettu) ajanut talvet jo vuodesta 2001. Tosin joinakin talvina en ole pyöräillyt ollenkaan, en nyt muista monenako ne ovat pyörässä olleet. Mutta siis kestävät, ja pitää hyvin.. Joskus töihin polkiessa jäistä mäkeä ylös talutin vähän matkaa pyörää, kunnes huomasin etten kävelemällä pysy pystyssä. Takaisin pyörän selkään, eikä mitään ongelmaa.
      On vähän raskaammat ajaa kuin kesärenkaat. Mutta sehän vaan nostaa kuntoa. Keväällä kun vaihtaa tavallisiin, niin sitten tuntuu kevyeltä!! :)

    • miehoitaja

      Hei, laitapa kiirewesti nastarengas ainakin eturenkaaseen. Otin selvää vakuutusyhtiöstäni ja vakuutuskorvausta voidaan alentaa (JOS LOUKKAANNUT) ellei ole nastarengasta ja pyöräilykypärää

      • Ironman x 3

        Itse olen ajellut talviajeluni (työmatkat silloin tällöin muutama tunti ihan lenkkiajoa/ viikko) jo n. 15 vuotta nastarenkaalla ( vain edessä) ja täytyy antaa kyllä varaukseton
        positiivinen palaute noille (entisaikojen/ nykylaatu taitaa olla ihan hanurista ...?) Nokian renkaille. Kuluminen (varsinkin edessä !!!!) on ollut aivan mitätöntä ( yhdellä renkaalla voi mennä peräti 5-10 talvea) joten hinta ei kyllä saa painaa kupissa. Ja speciaalivinkki juuri talviajajille : osta talvikäyttöön Biltemasta
        napadynamovanne lamppuinenn ja iske se nastarengas siihen!!!! Näin vaihdat vain tämän talvivanteen paikalle kun se aika koittaa eikä vajojenkaan kanssa tartte arpoa ( että onko patteri loppu vai ei ja jne ...).
        Kokonaishinta alle sata egee ja tämä pelittää ja pitkään ....


      • näin näkkärit

        Pyöräilykyrpää ei tartte,asensin satulan paikalle muijalle dildon.Pysyy satulassa ja saa matkan aikna hierovaa kyytiä.Pysyy erossa mulkuista,saa ite porata tuota.Eikä loukkaantunut tuosta virityksestäni ollekaa!Sanoo hyvähyvä.Korvikkeen jälkeen saa kunnolla aitoa.


    • mokkulamummo

      Kiitos kaikille vinkeistä!
      Itse jäin tänä syksynä yllätyksekseni koukkuun (työmatka)pyöräilyyn,
      mutta sitten tuli liukkaat enkä uskaltanut enää pyöräillä. Talvipyöräilykokemuksista kun alkaa olla 15 vuotta aikaa. Tuntui että tasapaino pysyy neljällä pyörällä paremmin kuin kahdella. Nastarenkaat on odottamassa laittamista pyöräliikkeessä. Ehkäpä vielä uskallan...teidänkin kommenttien rohkaisemana.

    • Maastopyäräilijä

      Itse oon ajanu jo monta vuotta talvella ilman nastoja ja hyvin oon pärjänny. Ei siinä tarvii kun kunnolliset ja leveät maastorenkaat nii pysyy pystyssä. Mutta voishan ne nastatkii olla aika jees. Paljonko maksaa jos ite laittaa nastat omiin maasto renkaisii?

      • Fillaristi22

        ei edes tarvita nastarenkaita kuin muutaman viikon aikana.


    • Raissaa

      Itse poljin tosin lumisella asfaltilla nastoilla ja huomasin että nurin olin enimmän aikaa kuin "kesärenkailla" Jos turvallisuutta ajatellaan niin ilman nastoja ilman muuta ne 50Mk meni ihan hukkaan.

    • Nokia "29"

      ja siihen isot nokian "29" nasta renkaan pari tuumaa leveät ja nastoja neljässä rivissä ja korkea kuvio joten lumessakin menee hienosti sutimatta. Isosta tuuma koosta ei myöskään ole haittaa lumessa. Painokin on vain 60g enemmän kuin sen nokian nastakumilla joka sopii hybridiin. Mailman paras yhdistelmä Suomen oloihin. Viime vuonna tuli markkioille tämä mailman ainoa "29" nastakumi.

    • free rider

      Talvella on ihan ok ajaa pyörällä, joskin viima voi joskus tuntua naamassa vähän ilkeältä. En nastarenkailla ole itse ajanut, mutta luulisi niissä olevan pieni vierintävastus, koska nastat tekee renkaasta kovemman ja mitä kovempi rengas sitä pienempi vastus.

      Ei 40e nastarenkaasta nyt niin paha ole. Onhan se oma turvallisuus kuitenkin etusijalla?

      • nokia 29

        niin viima ei haittaa. Tosin huurtumattomien ajolasien kanssa vähän ongelmia. Kalleinpia laskettelulaseja ei ole kokeillut.


    • työmatkafillaristi

      Suosittelen nastarenkaita, mutta osta mieluummin Schwalben Marathon Winterit. Omassa pyörässäni on Nokian nastarenkaat, ovat kyllä kestäneet 3 talvea, mutta ajo-ominaisuudet ovat karmeat verrattuna Schwalbeen (näitäkin olen päässyt kokeilemaan). Nokialaisilla hakee koko ajan kuin ajokoira - täysin sama ilmiö on myös autoille tarkoitetuissa Nokian Hakkapeliitta nastarenkaissa! Lisäksi Nokian nastoissa on se käsittämätön lapsus, ettei renkaissa ole heijastinraitaa, kuten Schwalbessa.

      Nastat hidastavat omaa työmatkaani korkeintaan pari minuuttia. Pitää vaan paineet kohdallaan, niin rullaa hyvin. Kertaakaan en ole nastarenkailla kaatunut.

      Ideaalitilannehan olisi se, että sulaa keliä/selkeitä pakkaskelejä sekä jäätikkökelejä varten olisi kahdet kiekot - toisilla rullaavammat nastattomat, toisilla nastarenkaat.

      • nokia 29

        etkä paljoa muuten ajele niin nastat eivät ole niin välttämättömiä koska tunnet jää paikat ja osaat varoa niitä . Jääpaikatkin aiheuttavat katumisen yleensä vain jos yrität kääntyä. Lumessa ei nastoista ole hyötyä , vaan siillon ratkaisee kuvio.

        Tämä nastarenkaiden raskausongelma ja rullaamattomuus on täysin korvien väli juttu . Itselläni on käsintehty kilpafillari ja siinä 22mm ultremot tuubit alla. No kyllä on kuppasta ajaa lyhyttäkin matkaa, tällä nisiki bigfootilla vaikka siinäkin on kesällä sileät kumit alla. Eli asennoitumis kysymys . Jää jonka päälle on satanut lunta ja olet kääntymässä kaadut aivan varmasti ilman nastoja. Mitkään talvirenkaa eivät pidä jäällä kun on kääntymässä.


      • Kerrot satuja
        nokia 29 kirjoitti:

        etkä paljoa muuten ajele niin nastat eivät ole niin välttämättömiä koska tunnet jää paikat ja osaat varoa niitä . Jääpaikatkin aiheuttavat katumisen yleensä vain jos yrität kääntyä. Lumessa ei nastoista ole hyötyä , vaan siillon ratkaisee kuvio.

        Tämä nastarenkaiden raskausongelma ja rullaamattomuus on täysin korvien väli juttu . Itselläni on käsintehty kilpafillari ja siinä 22mm ultremot tuubit alla. No kyllä on kuppasta ajaa lyhyttäkin matkaa, tällä nisiki bigfootilla vaikka siinäkin on kesällä sileät kumit alla. Eli asennoitumis kysymys . Jää jonka päälle on satanut lunta ja olet kääntymässä kaadut aivan varmasti ilman nastoja. Mitkään talvirenkaa eivät pidä jäällä kun on kääntymässä.

        "Mitkään talvirenkaa eivät pidä jäällä kun on kääntymässä. "

        Kyllä nastarenkaat pitää paremmin kuin "kesärenkaat".


      • Koettua

        Schwalbet ei kestä kun pari talvea ja jo reunat murtuu - kokemusta on. Nokialaiset kestävät vähintään tuplasti.


    • 37män

      Allekirjoitan tuon nastojen kulumisen.
      Minun Biltemasta ostamieni renkaiden nastat kuluivat mielestäni yllättävän nopeasti. Parin talven ja noin 2000 - 3000 km jälkeen nastoista on vain kannat jäljellä, mutta suurin osa tuosta ajelusta on tietenkin ollut asfaltilla ajoa, täällä etelässä kun lunta on niukasti ja aurauskin on aika tehokasta.

      Monet valittaa tuota sepeliä, se kun puhkoo heidän renkaitaan.
      Jos talvirengas on riittävän karkeakuvioinen, ei renkaiden pitäisi vaurioitua sepelin murusista.Ei ainakaan minulla ole mennyt renkaita sepelin takia rikki. Loppuunajetuilla silestoneilla voi kyllä ongelmia tulla.
      Kannattaa muuten laittaa sisäkumeiksi sellaiset itsekorjautuvat "muussirenkaat". Eipä tarvitse ainakaan matkalla paikkailla. Isokin vaurio korjautuu itsestään pumppaamalla rengas uudelleen täyteen.

      Talviajossa ajonopeus tippuu minullakin muutamalla kilometrillä.
      Osa pudotuksesta menee nastojen piikkiin, mutta ajoasun määrä ja jäykkyys vaikuttaa myös. Suuri vaikuttaja on myös renkaiden vierintävastuksella, ellei pidä renkaita tosi kovina. Keskinoputeen vaikuttaa tietysti myös varovaisempi ajotapa.

      • mf...

        Nykyään nastoilla , tottakai .
        Itse ajelin parikymmentä vuotta sitten ympäri vuoden vähän tämän tyyppisellä http://www.bikeshop.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=VT200516&listpos=20 renkaalla , merkki oli joku ruotsalainen .

        Silloin ajeltiin autojen seassa ,eikä pyöräteitä ollut . Hyvin selvittiin , olihan tiet aina aurattu ja hiekotettu.

        Nykyään on pyörätiet , mutta jostakin syystä tiepitäjät jättävät ks. teiden hoito toissijaiseksi , siksi suosittelen nykyään nastarenkaiden käyttöä .
        Itselläni ei ole nastoja , kun huonompinakeleinä tulee ajettua suhteellisen vähän .
        Nykyst ovat karkea pintaiset http://www.bikeshop.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=VT200456&listpos=18 tällaisilla selviää suhteellisen hyvin , tosi kaljamoita vältellen .


      • Onko kit-kit
        mf... kirjoitti:

        Nykyään nastoilla , tottakai .
        Itse ajelin parikymmentä vuotta sitten ympäri vuoden vähän tämän tyyppisellä http://www.bikeshop.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=VT200516&listpos=20 renkaalla , merkki oli joku ruotsalainen .

        Silloin ajeltiin autojen seassa ,eikä pyöräteitä ollut . Hyvin selvittiin , olihan tiet aina aurattu ja hiekotettu.

        Nykyään on pyörätiet , mutta jostakin syystä tiepitäjät jättävät ks. teiden hoito toissijaiseksi , siksi suosittelen nykyään nastarenkaiden käyttöä .
        Itselläni ei ole nastoja , kun huonompinakeleinä tulee ajettua suhteellisen vähän .
        Nykyst ovat karkea pintaiset http://www.bikeshop.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=VT200456&listpos=18 tällaisilla selviää suhteellisen hyvin , tosi kaljamoita vältellen .

        fillareihin olemassa kitkarenkaita?


      • TaaviPyöräilijä
        Onko kit-kit kirjoitti:

        fillareihin olemassa kitkarenkaita?

        Työmatka yhteen suuntaan 37km. Aika kesärenkailla 1:30min. Aika Schwalbe Marathon Winter renkailla 1:40min. Siitä voi jokainen arvioida nastojen vaikutusta rullaavuuteen. Ja kaikki aikalisä syyskeleillä ei tule pelkästään nastoista, vaan pimeys ja paksummat vaatteet vaikuttaa myös. Omat renkaani maksoi yhteensä 60 euroa. Minusta nuo eivät ole kalliit jos vähänkin enemmän ajaa pyörällä talvella. Aika pieni raha verrattuna uuden hammaskaluston uudistamiskustannuksiin.


      • TaaviPyöräilijä
        Onko kit-kit kirjoitti:

        fillareihin olemassa kitkarenkaita?

        Niin ja on niitä kitkarenkaitakin olemassa pyöriin. Mutta saattaapi olla vielä raskaampia ajaa kuin nastarenkaat. Ei ole kokemusta.


    • jerttas

      hyvät ovat ja kestävät , itsellä muutaman vuoden kokemus!

    • tuimas

      Oli höpsön herttainen lukea, mutta onhan tuo myös tosi aisaa että polkupyöräänkin nastarenkaat tarttisit talveksi. Jostain "kumman syystä"hellyn tästä aiheesta kirjoitettuihin kirjoituksiin, aina. En tiijä miksikö!!!

      Olen naisihminen 39v, pian 40-vuotias tuikkis täältä etelä-hervannasta!!!...nasta niin etelä-hervanNASTA!!!!


      hYVÄ HUOMIO TOI NASTA!!!

    • 98778898

      Nastarenkaat löytyy. Vaihdoin alle kuun alussa.

      Renkaat ovat Schwalben Marathon Winterit ja olen renkaisiin erittäin tyytyväinen. Pitoa todella hyvin. Hintaa näillä oli 95€ eteen ja taakse.
      Ihmetykseksesi nämä renkaat rullaavat paremmin ja kevyemmin kuin kesärenkaina olleet Continental Contactit. Schwalben renkaat tulee myös ensi kesänä kesärenkaiksi.

      J

      • kokeillut

        itselläni on pyörässä takana nastarenkaat eessä normaalit ja hyvin on kulkenut. Suosittelisin että nastat otat , ja raskaammaksi ei todellakaan mene vaan tuntuu vaan kevenevän.


    • nainen minäkin vaan.

      Heissan!itselläni nastat nokialaiset ja peräti 240 nastaa löytyy per rengas.Hinta 69€ per rengas alle heitettynä ja en kadu ostostani.Kantata niillä ei pysty,mutta haloo matka taittuu turvallisesti.pikkasen kun jättää renkaan vajaamaksi ei niinkään raskas ajettava.Matkani on ylämäkeä ja alamäkeä ja taittuu kuin valssi .Suosittelen nstoja ja Nokiaaliset.Hinta kova mutta taas ....henki kallis

      • Varma tieto

        pyöränrenkaat aletaan pian valmistaa jossain kiinassa eli aasiassa.Siellä kun työ on niin halpaa.Pian saa suomesta ostaa edullisempia fillarin nastakumeja merkkiä Nokia.


      • oma arvelu
        Varma tieto kirjoitti:

        pyöränrenkaat aletaan pian valmistaa jossain kiinassa eli aasiassa.Siellä kun työ on niin halpaa.Pian saa suomesta ostaa edullisempia fillarin nastakumeja merkkiä Nokia.

        nokia on kyllä ollut menossa konkkaan ainakin viisi vuotta. Taitaa olla velkasaneerauksessa nyttenkin. Luulen, että nämä työpaikat suomessa on se miksi sitä ei ole lopullisesti haettu konkkaan jos siirtävät valmistuksen Kiinaan, niin valtio hakee saatavansa ja konkka on edessä.


      • fillarijussi

        Ostin itse nokialaiset nastarenkaat v. 96 työkaverilta vähän käytettyinä koska hän osti uuden pyörän jossa rengaskoko oli eri. Ne on edelleen alla ja kaikki nastat on tallella vaikka joka talvi on ollut käytössä. Eikä tuo sepelikään ole niitä rikkonut, vaikkei ne olekaan mitään pistosuojattuja mitä nykyään on myynnissä. Näistä halpisrenkaista on kesäkäytössä sen verran kokemusta että kyllä niistä parin kesän jälkeen tulee ns "silestonet".


      • 5+4=?
        fillarijussi kirjoitti:

        Ostin itse nokialaiset nastarenkaat v. 96 työkaverilta vähän käytettyinä koska hän osti uuden pyörän jossa rengaskoko oli eri. Ne on edelleen alla ja kaikki nastat on tallella vaikka joka talvi on ollut käytössä. Eikä tuo sepelikään ole niitä rikkonut, vaikkei ne olekaan mitään pistosuojattuja mitä nykyään on myynnissä. Näistä halpisrenkaista on kesäkäytössä sen verran kokemusta että kyllä niistä parin kesän jälkeen tulee ns "silestonet".

        Nastarenkailla (schwalbe marathon winter) kaksi talvea. Auttavat ihan kivasti jäätikkäällä, mutta ei niistäkään ole apua sohjossa tai lumessa ajaessa. Ainakin noi rullaavat jopa paremmin kuin pyörän mukana tulleet vakiorenkaat jotka menevätkin vaihtoon ensi kesäksi. Bonuksena nastoissa on pistosuojaus ja renkaita ei ole tarvinnut paikkailla jatkuvasti tappajasorankaan takia.

        Renkaissa ei edes pahempia kulumisen merkkejä vielä. Varmaan vielä 2 talvea kestää ainakin. Sen verran hyvät kokemukset nastoista että aina tulen sellaiset hankkimaan talviajoon. 100 euroo ei ole paljon turvallisuudesta.


    • 20 pyöräillyt

      Hei! Itse sanoisin 20 läpi vuotisen pyöräily kokemukseni perusteella, että nasta renkaissa ei ole mitään "hyötyä". Nappula renkailla on turvallisempi ja parempi ajaa säällä kuin säällä

      • afvvm

        samoilla kokemuksilla. Tai oikeistaan mulla on 40 v kokemus talvipyöräilystä. 10 ekaa vuotta meni ihan kivasti ilman. Intin talvipyöräilyn jälkeen alkoi kaivata nastoja tosin vasta viimeset 10 vuottaa nastoilla.Kuinka monta kertaa kaadut talvessa.


    • Roxit.

      Nastarenkaat ovat toimineet itselläni hyvin, erittäin liukkaalla, iljanteisella jäällä olen vähentänyt hiukan ilmanpainetta renkaista. edelliset rankaat kesti kuusi talvea.

    • Herra O

      Tuntumna on ollut se että kitkaa nastoiilla on vähemmän kuin normaaleilla renkailla.
      Vesikelillä liukkaat kanttikivissä yms mutta kyllä menevät kesät talvet.
      Markettipyöriin kannattaa renkaat vaihtaa joka tapauksessa, alkuperäiset on usein kehnompiakin kehnompia.

    • sutija

      Minä en käytä nastarenkaita kun minusta on mukavaa ajella talvella siksi kun on liukasta. Voi sutia ja tuntea olevansa lapsi taas. Joskus, kun kukaan ei näe, saatan tahallani liukkaassa paikassa jarrutella niin että pyörä lähtee sivuluisuun ja sitten taitavasti jalalla maahan koskematta pyöräyttää ajopelin taas normaaliin suuntaan.

      Joskus on käynyt niin että joku on sittenkin nähnyt minun pelleilyni, aikuisen miehen, mutta he ovatkin vain hymyilleet. Onhan se vähän nolottanut, muttei siitä silti paha mieli tullut.

      Hei hei.

    • testi00

      riittää että on vähän nastoja, eli elä osta mitään superpiikkirengasta. ja osta samalla sellainen sisägummi minkä voi täyttää auton rengaspaineletkulla oikeaan rengaspaineeseen - ja on kevyt polkea.

      • 37män

        noista auton venttiileistä. Pitää olla aina erikoispumppu, kun pumppaa ja mistäpä sellaisen tuolla maastossa löytää. Tavalliset pp:n kuulaventtiilit ovat paremmat.


    • Salkkizi
    • Kypärät päähän
    • !!!!!!

      Valitettavasti muiden valmistajien (ulkolaisten) nastat kuluvat yhdesä talvessa täysin sileiksi, ainoastaan nokialla on kestävät nastat ja ne juuri ratkaisevat koko pelin. 5 vuotta saat ainakin noilla kilometriluvuilla ajella nokian renkailla. Toki ne maksavat enemmän, mutta, mutta.....halvalla kun ei hyvää saa. Tämän olen testannut.

    • Jesperina

      Osta ihmeessä eteen (kunnollinen) nastarengas. Itse on polkenut useamman vuoden samalla renkaalla. Ei tee kulkua raskaammaksi. Ajomatkani kuten sinulla, ajan ympäri vuoden. keli ei estä pyöräilyä, pahimmalla loskalla olen pari kertaa siirtynyt autojen sekaan, koska (Turussa) pyöräteiden auraus ei toimi.
      Onnea matkaan

    • Se on ryöstö!

      Mitähän maksaisi nastarenkaiden vaihto eteen ja taakse?

      Syksyllä ja talvella kun vaihdatuttaa, niin ein montaa talvea mene, että sillä olisi jo ostanut toisen pyörän!

      • ,öägfb

        osata itse tehdä, muuten aika kalliiksi tulee.


      • tsi-pyöräilijä

        Että auton renkaiden vaihto rengasliikkeessä on halvempaa kuin pyörän renkaiden vaihto pyörähuollossa ja pyörän nastarengas on melkein samassa hintaluokassa kuin edullisimmat auton nastarenkaat.

        Fillarin päälikumin kuitenkin vaihtaa jopa ilman työkaluja, jos vanne on pikakiinnityksellä, ja jokatapauksessa työkalukustannukset renkaanvaihtoa ajatellen on fillarin kotikorjaajalle muutamia euroja.


      • Ryöstetty!
        tsi-pyöräilijä kirjoitti:

        Että auton renkaiden vaihto rengasliikkeessä on halvempaa kuin pyörän renkaiden vaihto pyörähuollossa ja pyörän nastarengas on melkein samassa hintaluokassa kuin edullisimmat auton nastarenkaat.

        Fillarin päälikumin kuitenkin vaihtaa jopa ilman työkaluja, jos vanne on pikakiinnityksellä, ja jokatapauksessa työkalukustannukset renkaanvaihtoa ajatellen on fillarin kotikorjaajalle muutamia euroja.

        En uskalla itse yksikseni lähteä tekemään.

        Mitä jos jarrupalat ei olekaan kunnolla/oikein kiinni? Entä renkaat? Pahaa jälkeä tulee!

        Pelkään myös, että sössin vaihteet. Eturenkaan kanssa ehkä vielä pärjäisi.

        Voisko joku auttaa? Eikö jotain kursseja voisi joku järjestää?


      • Ryöstetty!

        Pistää kyllä miettimään, jos itse ei kumien vaihto suju, että josko sittenkin ostaisi kuukausikortin bussiin pahimmiksi kuukausiksi!


      • tekemään
        Ryöstetty! kirjoitti:

        En uskalla itse yksikseni lähteä tekemään.

        Mitä jos jarrupalat ei olekaan kunnolla/oikein kiinni? Entä renkaat? Pahaa jälkeä tulee!

        Pelkään myös, että sössin vaihteet. Eturenkaan kanssa ehkä vielä pärjäisi.

        Voisko joku auttaa? Eikö jotain kursseja voisi joku järjestää?

        Tuolta löytyy aika hyvät ohjeet pyörän huoltoon: http://fi.wikibooks.org/wiki/Polkupyörän_huolto_ja_korjaus

        Noiden avulla pääsee ainakin alkuun. Jos olet pyöräsi ostanut uutena, sen mukana on todennäköisesti tullut myös huolto-ohjeet ainakin jarrujen ja vaihteiden osalta. Netistä löytyy huolto-ohjeita vaikka kuinka paljon lisääkin, ja jos ongelmia kuitenkin tulee, apua saa esimerkiksi fillarifoorumilta.

        Aika pitkälle pääsee myös sillä, että pyörää purkaessa painaa mieleen missä järjestyksessä osat olivat, ja kasatessa tekee homman vaan päinvastoin. Kunnolliset työkalut kannattaa hankkia heti ensimmäisenä. Huonoilla työkaluilla värkätessä tuhoaa vaan mutterien ja ruuvien kannat ja itseä alkaa vituttaa kun kädet verillä yrittää jotakin ruuvia avata...


      • mödfmö
        Ryöstetty! kirjoitti:

        En uskalla itse yksikseni lähteä tekemään.

        Mitä jos jarrupalat ei olekaan kunnolla/oikein kiinni? Entä renkaat? Pahaa jälkeä tulee!

        Pelkään myös, että sössin vaihteet. Eturenkaan kanssa ehkä vielä pärjäisi.

        Voisko joku auttaa? Eikö jotain kursseja voisi joku järjestää?

        vaikka sitte niiltä kursseilta. Muuten ei tule fillaroinnista mitään.


    • .......

      Minulla on nastarenkaat pyörässä ja tosi kätevät ovat. Aluksi tuntuivat raskaammilta polkea, mutta nopeasti siihen tottui.

      Liukkaalla jäätiköllä pysyy hyvin pystyssä. Itse asiassa esim. viime talvena kaikki kaatumiseni sattuivat kävellen. Pyörällä pysyi hyvin pystyssä, kun taas kävellen oli vaikea liikkua oikein liukkaalla.

      Ainoa talvipyöräilyn ongelma on mielestäni auraamaton loskakeli ja jäätynyt loska (piikit osaa olla teräviä, kun kolauttaa jalkansa sellaiseen). Silloin on hankalaa liikkua (oli nastat tai ei).

    • Seppo Susi

      Muutoin kuin kovilla pakkasilla ja liukkailla menen maastopyörällä. Talvea varten varastossa on etujarruton 3-vaihteinen pyörä, jossa on nastat edessä ja takana. Suosittelen, nastoilla on täysin eri polkea liukkailla kuin tavallisilla kesäkumeilla. Viime talvena en kaatunut nastarenkailla kertaakaan. Yleensä tulee aina muutama lippa heitettyä norminakeilla yritti kuinka varovasti tahansa ajaa.

      • Matti Aalto

        Itse olen käyttänyt polkupyörässä nastoja ainakin 15 vuotta.
        Silloin kun ulkona on niin liukasta, siis märkä jää, ettei oikein uskalla kävellä, kunnolliset nastat pitävät.
        Oikeissa nastoissa on jotakin "normaalia" metallia oleva runko pohjalevyineen, ja sitten pieni, kalliimpaa kovametallia oleva kärkipiikki runkoon upotettuna. Ne kestävät ainakin niin kauan kuin renkaatkin.
        Huumpuuki nastoissa ei ole kovametalli kärkeä lainkaan. Ne kuluvat jopa yllättävän pian loppuun.

        Loppuun kulumisen huomaa selvästi kun verta sylkiessään katselee nastoja tarkemmin.
        Nastat ovat kuluneet kumin tasalle, ulkonevia piikkejä ei ole enään ollenkaan.

        Eron oikean ja humpuuki nastan välillä havaitsee siitä että kovametallikärki on hieman eri värinen kuin nastan runko. Varmasti eron havaitsee siinä jos kokeilee viilalla. Viila ei pysty kovametalliin lainkaan.

        Eräästä tunnetusta, kaiketi ruotsalais taustaisessa liikkeestä myydyissä nastarenkaissa on huijausnastat.
        Jätän liikkeen nimen mainitsematta jotta viestiäni ei sen takia poistettaisi.


      • tema .
        Matti Aalto kirjoitti:

        Itse olen käyttänyt polkupyörässä nastoja ainakin 15 vuotta.
        Silloin kun ulkona on niin liukasta, siis märkä jää, ettei oikein uskalla kävellä, kunnolliset nastat pitävät.
        Oikeissa nastoissa on jotakin "normaalia" metallia oleva runko pohjalevyineen, ja sitten pieni, kalliimpaa kovametallia oleva kärkipiikki runkoon upotettuna. Ne kestävät ainakin niin kauan kuin renkaatkin.
        Huumpuuki nastoissa ei ole kovametalli kärkeä lainkaan. Ne kuluvat jopa yllättävän pian loppuun.

        Loppuun kulumisen huomaa selvästi kun verta sylkiessään katselee nastoja tarkemmin.
        Nastat ovat kuluneet kumin tasalle, ulkonevia piikkejä ei ole enään ollenkaan.

        Eron oikean ja humpuuki nastan välillä havaitsee siitä että kovametallikärki on hieman eri värinen kuin nastan runko. Varmasti eron havaitsee siinä jos kokeilee viilalla. Viila ei pysty kovametalliin lainkaan.

        Eräästä tunnetusta, kaiketi ruotsalais taustaisessa liikkeestä myydyissä nastarenkaissa on huijausnastat.
        Jätän liikkeen nimen mainitsematta jotta viestiäni ei sen takia poistettaisi.

        ...varmaankin :)


    • Työmatkapyöräilijä

      Hei, nyt on nokialaiset nastarenkaat hankittu pyörään, ja nehän on ihan mahtava juttu! Parasta mitä mulla on ollut! Ja kiitos kuuluu kaikille tämän ketjun asiallisille vastaajille. Enpä olisi ikinä uskonut, miten hyvin nastat pitää jäisellä ja lumisellakin tiellä. Suosittelen ehdottomasti kaikille talvipyöräilijöille.

      Eikä maksanut kuin 30 eur/kpl Prismassa. Eihän sillä rahalla saisi kuin n. 3 viikoksi seutulipun. Mieheni vaihtoi renkaat, niin ei sekään maksanut mitään. Olen siis n. 5-kymppinen naisihminen, ja olen huomannut, että useimmat talvipyöräilijät ovat miehiä, mistähän syystä?

      Nyt ainoat ongelmat pyöräilyssä on enää ne muutamat aamut, jolloin lunta on satanut niin paljon ettei pyörä pyöri, sekä kovilla pakkasilla pyöräilylasien huurtuminen ja jäätyminen. Mutta siihen ei taida mitään konstia olla?

      • mf..

        "Olen siis n. 5-kymppinen naisihminen, ja olen huomannut, että useimmat talvipyöräilijät ovat miehiä, mistähän syystä? "
        - liekö syynä naisilla mukavuuden halu (?) lämpimällä autolla on mukavampi ajaa .
        Miehillä se on lähinnä tottumuskysymys , armeija koulii miehiä tai sitten perheen ykkösauto on emännän käytössä ja jälkikasvun kuljetuksessa . Kakkosauto joko kinoksessa tai syystä tai toisesta kanttuvei . ?

        "Nyt ainoat ongelmat pyöräilyssä on enää ne muutamat aamut, jolloin lunta on satanut niin paljon ettei pyörä pyöri,.." - lienee tarkoitat liian paljon lunta vai jäykkää pyörää ?
        - viimein mainitussa tapauksessa syynä väärät rasvat ,ympärivuotisissa ajossa olisi rasva hyvä olla synteettistä pyöränlaakereissa ja ketjuissa yms.
        Yksi vaihtoehto olisi http://www.helentec.fi/superlube_rasva.htm
        ".. sekä kovilla pakkasilla pyöräilylasien huurtuminen ja jäätyminen. Mutta siihen ei taida mitään konstia olla? "
        - täältä voisi löytyä vinkkejä http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=29606


      • talvipolkija

        Kiva kuulla että olet tyytyväinen.

        Meillä päin tuntuu vastaantulevia naistyömatkapyöräilijöitä olevan enemmistö, tosin työpaikka on varmaan sairaala. Kauhean huonoilla varusteilla ja vaatteilla naiset vain näyttävät ajavan, eli sitkeitä ovat. Itsellä menisi kyllä into ajaa tumput kädessä ja muutenkin tuulta läpäisevissä asusteissa pakkasella ja pyörätkään eivät ole erityisen talvikäyttöön trimmattuja. En aja takaa mitään hifistelyä, peruskamoilla pääsee kyllä pitkälle, mutta pienellä paneutumisella ajaminen on nautittavampaa.

        Minäkään en olisi ikinä uskonut miten pitävät nastarenkaat pyörässä ovat.


      • K006
        mf.. kirjoitti:

        "Olen siis n. 5-kymppinen naisihminen, ja olen huomannut, että useimmat talvipyöräilijät ovat miehiä, mistähän syystä? "
        - liekö syynä naisilla mukavuuden halu (?) lämpimällä autolla on mukavampi ajaa .
        Miehillä se on lähinnä tottumuskysymys , armeija koulii miehiä tai sitten perheen ykkösauto on emännän käytössä ja jälkikasvun kuljetuksessa . Kakkosauto joko kinoksessa tai syystä tai toisesta kanttuvei . ?

        "Nyt ainoat ongelmat pyöräilyssä on enää ne muutamat aamut, jolloin lunta on satanut niin paljon ettei pyörä pyöri,.." - lienee tarkoitat liian paljon lunta vai jäykkää pyörää ?
        - viimein mainitussa tapauksessa syynä väärät rasvat ,ympärivuotisissa ajossa olisi rasva hyvä olla synteettistä pyöränlaakereissa ja ketjuissa yms.
        Yksi vaihtoehto olisi http://www.helentec.fi/superlube_rasva.htm
        ".. sekä kovilla pakkasilla pyöräilylasien huurtuminen ja jäätyminen. Mutta siihen ei taida mitään konstia olla? "
        - täältä voisi löytyä vinkkejä http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=29606

        Super Lube on erittäin hyvä rasva , veden- ja pakkasenkestävä , tahraamaton.
        Kokeilin ketjuvoiteluun tarkoitettua aerosolia , joka on erinomaista sekä
        myös vaseliini moniin kohteisiin sopiva , samoin kuivateflon.
        Löytyy sivuilta www.helentec.fi


    • filla-rilla

      Suosittelen lämpimästi Schwalbe Marathon Winter renkaita. Hyvä rullaavuus ja pito. Yli 3 barin paineilla meno kevenee jo selvästi. Rengas kestää hyvin useamman talven.

      Schwalbe Marathon Winter rullaa paremmin kuin Nokia W240 ja on kevyempi käsitellä kuin Nokialainen. Pitoa on molemmissa suunnilleen yhtä paljon. Nokianlainen saattaa ehkä lumisella tiellä olla hitusen parempi kun siinä on isompi kuvio. Molemmissa on yhtä paljon nastoja joten sen osalta tasapeli.

      Ei se Nokia W240 huonokaan rengas ole. Itse pidän kuitenkin Schwalbe Marathon Winteristä enemmän.

      • M. Winter

        on kingi. Hommasin sellaset 35-622 kumit Itämeren eteläpuolelta "postimyynnistä" kun sain huomattavasti edullisemmin kuin täältä kotomaasta. Laitoin eteen ja taakse, pito on kuin rotan kynsissä tai jopa parempi. Olen ajanut n. 250 kilsaa tähän mennessä enkä ole kertaakaan lentänyt nurin. Nyt sohjossa/muhjussa on ollut pieniä ongelmia, mut ei siinä mikään rengas pysy pystyssä (ellei niitä ole 4 kpl, siis pyöriä) ja näyttää että muutkin ovat olleet ongelmissa. Nystyrät, vaikkakin metalliset kumissa parantavat ajotuntumaa ja lisäävät nautintoa (emäntä on samaa mieltä....)

        Nastat on kaikki tallella ja polkeminen kevenee kun polkee kumiin painetta riittävästi. Harkitsin jopa Nokian W106:a, mutta kommenttien ja kokemusten perusteella ne olisivat olleet raskaammat polkea vaikka nastoja on yli puolet vähemmän joten käännyin Schwalben puoleen.

        Näissä talvimaratoonareissa on mainiota heijastinnauhat Schwalben tapaan, lisää turvallisuutta ja näkyvyyttä, JOTA EI NOKSUISSA JOSTAIN SYYSTÄ OLE OLLENKAAN!!! Tosin käsijarrutöhnä saattaa hieman vähentää heijastustehoa ajanmittaan.

        Ainoa "vika" on että tätä rengasta saa vain 35-622:na ja 42-622:na. 42 on auttamattomasti liian leveä. Snow Studia saa 40-622:na mut 40-622 talvimaratoonari olis aika passeli (harkitsin tuota SS 40-622 mut se jäi kun en ollut ihan varma sen sopivuudesta ja siinä on puolet vähemmän nastoja, 120 kpl.)

        Annan ääneni Schwalben talvimaratoonarille.

        Ugh, olen puhunut


      • yeah!
        M. Winter kirjoitti:

        on kingi. Hommasin sellaset 35-622 kumit Itämeren eteläpuolelta "postimyynnistä" kun sain huomattavasti edullisemmin kuin täältä kotomaasta. Laitoin eteen ja taakse, pito on kuin rotan kynsissä tai jopa parempi. Olen ajanut n. 250 kilsaa tähän mennessä enkä ole kertaakaan lentänyt nurin. Nyt sohjossa/muhjussa on ollut pieniä ongelmia, mut ei siinä mikään rengas pysy pystyssä (ellei niitä ole 4 kpl, siis pyöriä) ja näyttää että muutkin ovat olleet ongelmissa. Nystyrät, vaikkakin metalliset kumissa parantavat ajotuntumaa ja lisäävät nautintoa (emäntä on samaa mieltä....)

        Nastat on kaikki tallella ja polkeminen kevenee kun polkee kumiin painetta riittävästi. Harkitsin jopa Nokian W106:a, mutta kommenttien ja kokemusten perusteella ne olisivat olleet raskaammat polkea vaikka nastoja on yli puolet vähemmän joten käännyin Schwalben puoleen.

        Näissä talvimaratoonareissa on mainiota heijastinnauhat Schwalben tapaan, lisää turvallisuutta ja näkyvyyttä, JOTA EI NOKSUISSA JOSTAIN SYYSTÄ OLE OLLENKAAN!!! Tosin käsijarrutöhnä saattaa hieman vähentää heijastustehoa ajanmittaan.

        Ainoa "vika" on että tätä rengasta saa vain 35-622:na ja 42-622:na. 42 on auttamattomasti liian leveä. Snow Studia saa 40-622:na mut 40-622 talvimaratoonari olis aika passeli (harkitsin tuota SS 40-622 mut se jäi kun en ollut ihan varma sen sopivuudesta ja siinä on puolet vähemmän nastoja, 120 kpl.)

        Annan ääneni Schwalben talvimaratoonarille.

        Ugh, olen puhunut

        Samat Schwalbe Marathon Winter 35-622 löytyy täältä ja yhtä tyytyväinen taidan olla minäkin :-)


      • Hyvät renkaat

        Schwalbe Marathon Winter renkailla on poljettu läpi talven ja hienosti ovat toimineet. Ei ole lähtenyt nastoja irti ja pitoa on ollut silloin kun sitä on tarvittu.


      • Marathon + Tour
        M. Winter kirjoitti:

        on kingi. Hommasin sellaset 35-622 kumit Itämeren eteläpuolelta "postimyynnistä" kun sain huomattavasti edullisemmin kuin täältä kotomaasta. Laitoin eteen ja taakse, pito on kuin rotan kynsissä tai jopa parempi. Olen ajanut n. 250 kilsaa tähän mennessä enkä ole kertaakaan lentänyt nurin. Nyt sohjossa/muhjussa on ollut pieniä ongelmia, mut ei siinä mikään rengas pysy pystyssä (ellei niitä ole 4 kpl, siis pyöriä) ja näyttää että muutkin ovat olleet ongelmissa. Nystyrät, vaikkakin metalliset kumissa parantavat ajotuntumaa ja lisäävät nautintoa (emäntä on samaa mieltä....)

        Nastat on kaikki tallella ja polkeminen kevenee kun polkee kumiin painetta riittävästi. Harkitsin jopa Nokian W106:a, mutta kommenttien ja kokemusten perusteella ne olisivat olleet raskaammat polkea vaikka nastoja on yli puolet vähemmän joten käännyin Schwalben puoleen.

        Näissä talvimaratoonareissa on mainiota heijastinnauhat Schwalben tapaan, lisää turvallisuutta ja näkyvyyttä, JOTA EI NOKSUISSA JOSTAIN SYYSTÄ OLE OLLENKAAN!!! Tosin käsijarrutöhnä saattaa hieman vähentää heijastustehoa ajanmittaan.

        Ainoa "vika" on että tätä rengasta saa vain 35-622:na ja 42-622:na. 42 on auttamattomasti liian leveä. Snow Studia saa 40-622:na mut 40-622 talvimaratoonari olis aika passeli (harkitsin tuota SS 40-622 mut se jäi kun en ollut ihan varma sen sopivuudesta ja siinä on puolet vähemmän nastoja, 120 kpl.)

        Annan ääneni Schwalben talvimaratoonarille.

        Ugh, olen puhunut

        Heitin teilen illalla nuo Winter Marathon-nastakumit kesävarastoon. Takarenkaasta oli irronnut matkan varrelle 1 nasta, reunarivistä. Reiässä pilkisteli hiekanmurunen eli nasta ei ollut katkennut vaan aloittanut rantakauden normaalia aikaisemmin. Takarenkaan nastat olivat hieman kärsineen näköisiä, saattaa johtua ehkä "hieman" yli 100 kilon elopainosta, mut laitan sen sit ehkä eteen syksyllä. Eturenkaassa näytti olleen kaikki kotona. Ja sitten kun näistä kumeista aika jättää (tai loput nastat) ostan melko varmasti uudet samanlaiset, niin mainiot ovat olleet!

        Tuo nasta menköön vaikka kalustotappioihin :-( tai -poistoihin. Tai siis poistoonhan se on mennytkin.

        Vaihdoin samalla sisuskumit ja olihan melkosta nysväämistä sen kanssa.

        Kertaakaan talven aikana en lentänyt nurin, mutta sen sijaan läheltä piti-tilanteita oli vaikka kuinka paljon ja just maaliskuun aikana. Päivällä tuo valkoinen paska sulaa sohjoksi ja sit jäätyy semmosiksi uriksi yön aikana, joihin ei pure kunnolla edes marathon winter. Joskus oli taas niin paljon lunta, että pyörää piti taluttaa jonkun matkaa, mut se ei taas johtunut noista kumeista.

        Tulis äkkiä syksy ni sais winter maratoonit taas alle!!!!


    • Countryside

      Mulla edessä Nokian Extreme 2.1" ja takana Nokian W240 1.9" Takana haarukka niin nafti että leveemmän pyöriminen vähän siinä ja siinä. Runko vanhan ajan ATB johon menee 26" renkaat. Olen sitä mieltä että mitä karvaisemmat renkaat sen parempi. Leveä kai hakee vähemmän epätasaisuuksissa ja korkeampi ilmatila joustaa, jollei ole ihan kovaksi paineistettu. Toisaalta vastustaa irtolumessa enemmän. Jäätiköt on muuttuneet parhaiksi ajoalustoiksi ;) Jokatapauksessa halpiksiin ei pidä sortua, niillä ei tee mitään.

    • Japa_

      Mun pyöräs on vaan etupyörän paikal nastarengas, ja on ensmänen talvi, ku en oo kaatunu kertaakaan. Eikä oo ollut koskaan näin kylmää ja liukast talvea, ainakaan muistaakseni. Eli jos pyörä on käytössä jokikinen päivä, niin ei oo turha ostos.

    • pitoalisää

      Eli laitetaan kun otetaan se ulkorengas irti, sitten ruuvataan joitain teräviä teräksisiä puuruuveja renkaan läpi, sisältä ulos, ja suojataan vielä kannat jollain teipillä, ilmastointi käy hyvin.

      Teippi suojaa silloin sisärengasta vähän kun on kerran teräsruuvien kantoja ulkorenkaan puolella.

      Pitää pitää sitten, ja on laillista. Pituus piikeissä, eli niissä ruuveissa pitäisi olla noin 5mm korkeintaan ulos renkaan pinnasta kai.

      • 37män

        Kun esim. Bilteen nastar. maksaa alle 30.-, niin ei taida tulla kummonen tuntipalkka ja kyllähän se keväällä tarvittava uusi kesärengaskin jotain maksaa.


      • Prego
        37män kirjoitti:

        Kun esim. Bilteen nastar. maksaa alle 30.-, niin ei taida tulla kummonen tuntipalkka ja kyllähän se keväällä tarvittava uusi kesärengaskin jotain maksaa.

        Ostin itselleni Tunturi Pregon 3 vaihdetta "synttärilahjaksi" Shimanon napadynamo Schwalbe Marathon Winter nastarenkaalla hintaan 350 EUR. Minusta sain edullisesti. Mitä mieltä olette ? Mulla ei ennen ollut nastoja mutta renkaassa 240 nastaa ja pistosuoja hiekotus kiviä vastaan. Kyllä kulkee hyvin ja miellyttävä ajaa. Ajan aina päivittäin työmatkat polkupyörällä kesät talvet säästä riippumatta.


      • M. Winter
        Prego kirjoitti:

        Ostin itselleni Tunturi Pregon 3 vaihdetta "synttärilahjaksi" Shimanon napadynamo Schwalbe Marathon Winter nastarenkaalla hintaan 350 EUR. Minusta sain edullisesti. Mitä mieltä olette ? Mulla ei ennen ollut nastoja mutta renkaassa 240 nastaa ja pistosuoja hiekotus kiviä vastaan. Kyllä kulkee hyvin ja miellyttävä ajaa. Ajan aina päivittäin työmatkat polkupyörällä kesät talvet säästä riippumatta.

        Onnittelut hyvistä valinnoista, ainakin renkaiden osalta! Paketti vaikuttaa ihan OK-hintaiselta, kun kerran on napadynamo ym. Vaihteita voisi olla ehkä sen seitsemän, olisi enemmän valinnanvaraa. Nuo nastakumit ovat ehdottomasti #1. Katso mielitpiteeni ylempää.

        Nastakumit kandee vaihtaa/vaihdattaa pois kesän ajaksi, ettei ne kulu turhan takia (= iloa ensi talveksikin), eli kesäksi kesäkumit pyörimään ja sitten syksyllä joskus syys-lokakuussa talvikumit taas pyörimään.

        Jos olisi viitseliäisyyttä ja pelimerkkejä lompakossa, ostaisin ehkä toiset vanteet, joissa toisissa olisi valmiina kesäkumit päällä ja toiset joissa olisi talvikumit valmiina. Vaihtotyö nopeutuisi ja helpottuisi, kun ei tarvitsisi joka kerran ulkokumeja irrotella ja sommitella paikoilleen.

        Kesärengasetuvanteessa ei välttämättä tarttis olla napadynamoa matkaa (aavistuksen verran) hidastamassa jollei ole sähköistä vaihteistoa sähköä vaatimassa.


      • M. Winter
        M. Winter kirjoitti:

        Onnittelut hyvistä valinnoista, ainakin renkaiden osalta! Paketti vaikuttaa ihan OK-hintaiselta, kun kerran on napadynamo ym. Vaihteita voisi olla ehkä sen seitsemän, olisi enemmän valinnanvaraa. Nuo nastakumit ovat ehdottomasti #1. Katso mielitpiteeni ylempää.

        Nastakumit kandee vaihtaa/vaihdattaa pois kesän ajaksi, ettei ne kulu turhan takia (= iloa ensi talveksikin), eli kesäksi kesäkumit pyörimään ja sitten syksyllä joskus syys-lokakuussa talvikumit taas pyörimään.

        Jos olisi viitseliäisyyttä ja pelimerkkejä lompakossa, ostaisin ehkä toiset vanteet, joissa toisissa olisi valmiina kesäkumit päällä ja toiset joissa olisi talvikumit valmiina. Vaihtotyö nopeutuisi ja helpottuisi, kun ei tarvitsisi joka kerran ulkokumeja irrotella ja sommitella paikoilleen.

        Kesärengasetuvanteessa ei välttämättä tarttis olla napadynamoa matkaa (aavistuksen verran) hidastamassa jollei ole sähköistä vaihteistoa sähköä vaatimassa.

        Nyt sitten on 2 vannekertaa eli kesäkumit omilla vanteilla ja nastakumit toisilla vanteilla. Toisen napadynamoetuvanteen sain lahjoituksena, 7-pykäläinen napavaihdetakavanne piti ostaa erikseen, joka olikin projektin kallein komponentti. Kaikki pinnaheijastimet ym. tarvikkeet (paitsi nastaulkokumit) maksoivat himppasen verran yli 200 €. Tulihan siinä sitten vähän ketjunvaihtoa ja takarattaan vaihtoa kaupan päälle, mutta vaihtohomma helpottuu huomattavasti. Toisaalta esim. huoltokulut tuplaantuu (teoriassa) mutta ainahan noista ylimäärävanteista pääsee yleensä eroon, jos ei muuten niin heittää romumetallilavalle.

        Molemmissa etuvanteissa on napadynamo, kesällä sitä ei kyllä välttämättä tarvii ennen kuin elo-syyskuussa, mut olkoon nyt siinä sitten. Alunperin oli tarkoitus että kesäetuvanne olis ollut ilman napadynamoa, mut sit olisi pitänyt hommata joku patterilamppu loppukesän ajaksi ohjaustankoon.

        Lokakuussa vaihdoin talvikumit alle kun oli maa vähän kuurassa, ajoin 50 kilsaa ja vaihdoin kesäkumit takas alle kun se talvi ei sitten tullutkaan. Aikaa tuohon vaihto-operaatioon meni n. 20 minsaa entisen tunnin asemesta. Nyt on ollut taas nastakumit alla ja niille on ollut kyllä käyttöäkin.


    • 37män

      Minäkin ostin syksyllä uudet nastarenkaat.
      Hylkäsin monet rengasmerkit, koska niissä oli mielestäni sellaisia pieniä hiekkaa kerääviä uria. Uriin tarttuvat hiekan jyvät kun syöpyvät hissukseen renkaan sisään ja sitten puhkaisevat sisäkumin. Ne ovat sitä tappajasoraa.

      Lopulta päädyin ostamaan Bill ja teeltä renkaat.
      En ole katunut.
      Pito lumella, jolloinka nastoilla ei ole mitään merkitystä, on hyvä.
      Kun noista nastojen kulumisista on ollut juttua,niin katselin niitäkin.
      500 - 600 km ajon jälkeen ei nastoja ole irronnut ja kulumistakin minusta aika vähän.
      Minulla on ollut samasta paikasta ostetut renkaat aikaisemminkin ja niihin verrattuna nämä ovat selvästi paremmat.

    • Pyörällä pääsee

      Olen pyöräillyt samoilla talvirenkailla 10 vuotta, mutta nyt pitää hankkia uudet. Aloitin 10 vuotta sitten talvipyöräilyn ja ostin silloin fillariliikeestä parhaimmat mahdolliset talvirenkaat ja niillä meni todella 10 vuotta. Pyöräilen n. 8 km työmatkan läpi vuoden - en ihan joka päivä, mutta pääsääntöisesti. Pyörätiet ovat lumiset 4-5 kk, nastarenkaat ovat olleet turvallisen tuntuiset, ehdottomasti kannattaa hankkia. Tänään aion hankkia uudet nastarenkaat ja jatkaa talvipyöräilyä!

    • jjtdgjklkhggh

      Tee itse nippusiteistä auttavat ja voi ajaa peilikirkkaalla jäällä itselläni on sellaiset

    • 37män

      Nippuside tuntuuisi olevan ihan hyvä ratkaisu veto- ja jarrutusongelmaan, mutta kuinka saat niillä aikaan sivutaipidon, joka on pyöräilyn tyrvallisuuden kannalta vähintään yhtä tärkeä?

    • rotta67
    • Anonyymi

      Vaihdatteko itse renkaat? Miten tumpelo oppii vaihtamaan renkaat?

      • Anonyymi

        Vaihdan itse renkaat. Olen aina vaihtanut itse. Tässä on yksi video aiheeseen liittyen.

        Maastopyörän renkaanvaihto - Pro tipsit
        https://youtu.be/A7TkD-z_Obk


      • Anonyymi

        Apinakin oppii matkimalla


    • Anonyymi

      Black Ice merkillä on paljon eri malleja. Itsellä ei valitettavasti kokemuksia tuotteista. Ilmeisesti kotimaista suunnittelutyötä ovat nuo renkaat.

      https://blackicetires.fi/

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 143
      4048
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      111
      3662
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2565
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe