Glaukooma

Mamma**

Hei,

Olen 28-vuotias nainen, jolla todettiin glaukooma. Olen kärsinyt vaivoista 2 vuotta.
Aiemmin aina saanut lääkäreiltä diagnoosin "ei tyypillinen aurallinen migreeni".
Minulle tehtiin muutama viikko sitten laserilla "rei*ät" silmiin, mutta
se ei auttanut.
Kohtauksia tuli silti ja jouduin yöksi osastolle.
Nyt käytän mustuaisia pienentäviä tippoja 2 x päivässä.
Odottelen tutkimuksiin pääsyä.
Tämähän yleensä ilmenee vasta 50-60 v. Onko muita
samanikäisiä glaukoomaa sairastavia?
Olen jotenkin yksin tämän kanssa ja vertaistuki tulisi tarpeeseen.

78

18753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marjamummo

      Mutta ikää jo 63 vuotta.
      Oliko sinulla huomattaessa kuinka korkea
      silmänpaine?Vaurioituiko jo näkö?
      Minulla ei ollut edes päänsärkyä,vaan havaitsin vasta jotakin outoa,
      kun alkoi näkö huonota.-Painetta hulppeat 55.
      Tehtiin heti laser-leikkaus,mutta ei auttanut kuin muutaman kuukauden.
      Sitten tehtiin kaihileikkaus,mutta näkökenttä on suppea ja näköarvo vain 0,4.
      Onneksi toinen silmä on terve.
      Pääsetkö heti näkökenttätutkimuksiin?
      Kyllä on omaisuus mennyt silmiin,muttei ole tullut paljonkaan apua.
      Odotan taas silmäpolille aikaa.

      • ap.

        Hei,

        Kun menin silmälääkäriin tarkastukseen ilman kohtausta oli paineet 32 ja 21.
        Kun jouduin osastolle olivat paineet 53 ja 42 =(

        Sain juuri tänään ajan painekontrolliin ensi viikolle ja 3 viikon päästä on aika
        silmänpohjan kuvaukseen ja näkökenttä tutkimukseen.

        Eniten minua pelottaakin ettei apua löydy.
        Tämä on kuulema hyvin harvinaista näin nuorelle, sekin hieman pelottaa.

        Millaisia oireita teillä on ollut?


      • ...
        ap. kirjoitti:

        Hei,

        Kun menin silmälääkäriin tarkastukseen ilman kohtausta oli paineet 32 ja 21.
        Kun jouduin osastolle olivat paineet 53 ja 42 =(

        Sain juuri tänään ajan painekontrolliin ensi viikolle ja 3 viikon päästä on aika
        silmänpohjan kuvaukseen ja näkökenttä tutkimukseen.

        Eniten minua pelottaakin ettei apua löydy.
        Tämä on kuulema hyvin harvinaista näin nuorelle, sekin hieman pelottaa.

        Millaisia oireita teillä on ollut?

        Käytättekö siis ollenkaan silmänpaineeseen tarkoitettuja silmätippoja ja saatteko niistä vastetta?
        Itsellä ajoittain silmänpaineongelmaa, taustalla toinen silmäsairaus. Onnea paineiden hoitoon teille.


      • marjamummo
        ap. kirjoitti:

        Hei,

        Kun menin silmälääkäriin tarkastukseen ilman kohtausta oli paineet 32 ja 21.
        Kun jouduin osastolle olivat paineet 53 ja 42 =(

        Sain juuri tänään ajan painekontrolliin ensi viikolle ja 3 viikon päästä on aika
        silmänpohjan kuvaukseen ja näkökenttä tutkimukseen.

        Eniten minua pelottaakin ettei apua löydy.
        Tämä on kuulema hyvin harvinaista näin nuorelle, sekin hieman pelottaa.

        Millaisia oireita teillä on ollut?

        Aina välillä.Siellä on sellainen mittari,joka antaa
        noin vastauksia.Jos menee yläkanttiin,siis yli 20,
        soitan silmäpolille.Käytän kahdenlaisia silmätippoja,
        Kai niistä toinen lienee painetippa.Reseptissä sanotaan
        vain,että glaukooman hoitoon.
        Minulla näkö vasemmassa silmässä on vain huonontunut.
        Glaukooma siis etenee hoidosta huolimatta.
        Minulla ei ollut edes päänsärkyä.Kuulema,kun paine
        nousee hitaasti,sitä ei edes huomaa.
        Silmäni tosin vetistivät useita kuukausia,mutta tk:n
        lääkäri sanoi vain olevan kuivat silmät ja määräsi kos-
        teustippoja.-Siinäpä olisikin valistuksen paikka tohto-
        reille,että ottaisivat huomioon muutkin vaaratekijät.
        Vaadi heti paineen mittausta,tai mene silmälääkä-
        rille.Silmäpolien kontrollit ovat aivan liian harvoja.


      • ...
        marjamummo kirjoitti:

        Aina välillä.Siellä on sellainen mittari,joka antaa
        noin vastauksia.Jos menee yläkanttiin,siis yli 20,
        soitan silmäpolille.Käytän kahdenlaisia silmätippoja,
        Kai niistä toinen lienee painetippa.Reseptissä sanotaan
        vain,että glaukooman hoitoon.
        Minulla näkö vasemmassa silmässä on vain huonontunut.
        Glaukooma siis etenee hoidosta huolimatta.
        Minulla ei ollut edes päänsärkyä.Kuulema,kun paine
        nousee hitaasti,sitä ei edes huomaa.
        Silmäni tosin vetistivät useita kuukausia,mutta tk:n
        lääkäri sanoi vain olevan kuivat silmät ja määräsi kos-
        teustippoja.-Siinäpä olisikin valistuksen paikka tohto-
        reille,että ottaisivat huomioon muutkin vaaratekijät.
        Vaadi heti paineen mittausta,tai mene silmälääkä-
        rille.Silmäpolien kontrollit ovat aivan liian harvoja.

        Kiitos marjamummo, mutta ei minulla hätää etten hoitoa saisi tai paineen mittausta. Koko ajan juoksen yliopistosairaalan silmäpolilla. Minulla silmässä syöpä ja kolme vuotta iriitti vaivannut, viimeisin kestänyt kohta vuoden jatkuvalla hoidolla. Paineita minulla seurataan ihan tiiviisti ja olen hyvissä käsissä. Kyselin vaan painetipoista kun kirjoitit, että heti tehtiin laserleukkaus ja ajattelin että eikö tipoilla ensin koiteta hallita. Selvää on sitten laset ellei tipat pidä hallinnassa.


      • rauhaarauhaa
        marjamummo kirjoitti:

        Aina välillä.Siellä on sellainen mittari,joka antaa
        noin vastauksia.Jos menee yläkanttiin,siis yli 20,
        soitan silmäpolille.Käytän kahdenlaisia silmätippoja,
        Kai niistä toinen lienee painetippa.Reseptissä sanotaan
        vain,että glaukooman hoitoon.
        Minulla näkö vasemmassa silmässä on vain huonontunut.
        Glaukooma siis etenee hoidosta huolimatta.
        Minulla ei ollut edes päänsärkyä.Kuulema,kun paine
        nousee hitaasti,sitä ei edes huomaa.
        Silmäni tosin vetistivät useita kuukausia,mutta tk:n
        lääkäri sanoi vain olevan kuivat silmät ja määräsi kos-
        teustippoja.-Siinäpä olisikin valistuksen paikka tohto-
        reille,että ottaisivat huomioon muutkin vaaratekijät.
        Vaadi heti paineen mittausta,tai mene silmälääkä-
        rille.Silmäpolien kontrollit ovat aivan liian harvoja.

        Miten niin "silmäpolien" ajat liian harvoja? Kuka niin on sanonut? Jos potilas itse on asiasta huolissaan, mutta ammattilainen ei niin se ei tarkoita että verorahoilla niitä poliaikoja pitäisi olla useammin. Niillä pikkurahoilla ja minimihenkilökunnalla pitää yrittää tarjota mahdollisimman paljon mahdollisimman hyvin osoitettua terveysvaikutusta. Pelkkä huolen lievittäminen ei ole prioriteeteissa kovin korkealla. Voisihan olla mutta eipä ole kuntatasolla intoa maksaa lisää terveydenhoitomaksuja. Ja glaukoomahan etenee hitaasti.


      • ap.
        rauhaarauhaa kirjoitti:

        Miten niin "silmäpolien" ajat liian harvoja? Kuka niin on sanonut? Jos potilas itse on asiasta huolissaan, mutta ammattilainen ei niin se ei tarkoita että verorahoilla niitä poliaikoja pitäisi olla useammin. Niillä pikkurahoilla ja minimihenkilökunnalla pitää yrittää tarjota mahdollisimman paljon mahdollisimman hyvin osoitettua terveysvaikutusta. Pelkkä huolen lievittäminen ei ole prioriteeteissa kovin korkealla. Voisihan olla mutta eipä ole kuntatasolla intoa maksaa lisää terveydenhoitomaksuja. Ja glaukoomahan etenee hitaasti.

        Sairastatko jotain tautia?
        Minulla glaukooma edennyt nopeasti ja koska olen nuori ja nuorille harvinainen, on
        tämä vakava asia.
        Jos haluat vain pahoittaa muiden mieltä, jätä kertomatta oma mielipiteesi.
        Täällä ihmiset hakevat tukea toisistaan. Kukaan ei kaipaa tuollaisia kommentteja.


      • Hohhoijaa.
        ap. kirjoitti:

        Sairastatko jotain tautia?
        Minulla glaukooma edennyt nopeasti ja koska olen nuori ja nuorille harvinainen, on
        tämä vakava asia.
        Jos haluat vain pahoittaa muiden mieltä, jätä kertomatta oma mielipiteesi.
        Täällä ihmiset hakevat tukea toisistaan. Kukaan ei kaipaa tuollaisia kommentteja.

        Miksi täällä haluaisi muiden mieltä pahoittaa???

        Mutta kerro toki, millä perustein nuo ajat ovat liian harvoja? Valita asiasta ensin kyseisen osaston omille lääkäreille, sitten osaston ylilääkärille ja lopulta klinikan ylilääkärille. Kyllä Suomessa pitää saada asianmukainen hoito! Tukekaa toisianne ihan rauhassa, mutta realiteetit koskevat kaikkia. Ja ennenkuin onnistutte lietsomaan massanarinaa perusteetta, niin faktat kannattaa tietää eli miksi kontrollit olisivat liian harvoin? Lisäkäyntejähän saa sitten muuten avosektorilta ihan niin paljon kuin juuri itse haluaa ja kokee tarvitsevansa.

        Niin ja tauteja löytyy pari omastakin takaa.


      • puolisokko
        Hohhoijaa. kirjoitti:

        Miksi täällä haluaisi muiden mieltä pahoittaa???

        Mutta kerro toki, millä perustein nuo ajat ovat liian harvoja? Valita asiasta ensin kyseisen osaston omille lääkäreille, sitten osaston ylilääkärille ja lopulta klinikan ylilääkärille. Kyllä Suomessa pitää saada asianmukainen hoito! Tukekaa toisianne ihan rauhassa, mutta realiteetit koskevat kaikkia. Ja ennenkuin onnistutte lietsomaan massanarinaa perusteetta, niin faktat kannattaa tietää eli miksi kontrollit olisivat liian harvoin? Lisäkäyntejähän saa sitten muuten avosektorilta ihan niin paljon kuin juuri itse haluaa ja kokee tarvitsevansa.

        Niin ja tauteja löytyy pari omastakin takaa.

        Glaukomaa on monenlaista, toiset etenevät tosi nopeasti ja silloin on tärkeätä että pääsee kunnolliseen seurantaan. Voihan esim. sulkukulmaglaukoma viedä näön yhdellä humauksellakin, mutta kaiketi se on harvinaisempaa.

        Nuoren ihmisen nopea näön menetys on mielestäni kyllä asia johon kannattaa niitä seuranta-aikoja varata. Enemmän se yhteiskuntaa rasittaa, että nuori ihminen joutuu eläkkeelle. Tosiaankin on turhaa tulla näille palstoille tylyttämään toisia.

        Itselläni on onneksi yksityisvakuutus ja yritän pitää glaukomani kurissa ilman avosektoria.


      • tuas männään
        marjamummo kirjoitti:

        Aina välillä.Siellä on sellainen mittari,joka antaa
        noin vastauksia.Jos menee yläkanttiin,siis yli 20,
        soitan silmäpolille.Käytän kahdenlaisia silmätippoja,
        Kai niistä toinen lienee painetippa.Reseptissä sanotaan
        vain,että glaukooman hoitoon.
        Minulla näkö vasemmassa silmässä on vain huonontunut.
        Glaukooma siis etenee hoidosta huolimatta.
        Minulla ei ollut edes päänsärkyä.Kuulema,kun paine
        nousee hitaasti,sitä ei edes huomaa.
        Silmäni tosin vetistivät useita kuukausia,mutta tk:n
        lääkäri sanoi vain olevan kuivat silmät ja määräsi kos-
        teustippoja.-Siinäpä olisikin valistuksen paikka tohto-
        reille,että ottaisivat huomioon muutkin vaaratekijät.
        Vaadi heti paineen mittausta,tai mene silmälääkä-
        rille.Silmäpolien kontrollit ovat aivan liian harvoja.

        Marjamummo taas vauhdissa. Kuivat silmät vetistävät, eikä sillä ole sitten mitään tekemistä glaukooman kanssa. Kostutustipat auttavat.

        Millä perustein silmäpolin kontrollit ovat liian harvoja? Mutulla? Tieteeseen perustuen?


      • tsemiä silti
        puolisokko kirjoitti:

        Glaukomaa on monenlaista, toiset etenevät tosi nopeasti ja silloin on tärkeätä että pääsee kunnolliseen seurantaan. Voihan esim. sulkukulmaglaukoma viedä näön yhdellä humauksellakin, mutta kaiketi se on harvinaisempaa.

        Nuoren ihmisen nopea näön menetys on mielestäni kyllä asia johon kannattaa niitä seuranta-aikoja varata. Enemmän se yhteiskuntaa rasittaa, että nuori ihminen joutuu eläkkeelle. Tosiaankin on turhaa tulla näille palstoille tylyttämään toisia.

        Itselläni on onneksi yksityisvakuutus ja yritän pitää glaukomani kurissa ilman avosektoria.

        Mihin käytät yksityisvakuutustasi, jos et käytä avosektoria? Avosektori tarkoittaa yksityistä sektoria. Maksat siis vakuutusta, mutta käyt silti kunnallisella puolella?

        Glaukooman seurannassa tiheämmät kontrolliajat ovat siis ratkaisu? Eikun siitä vaan sitten kuntien terveysbudjettia tuplaamaan. Mikäs siinä. Jos tiheämmistä kontrolleista on osoitettu hyötyä...


    • äläjääyksin

      Näkövammaisten keskusliiton sivuja osoitteessa: www.nkl.fi. sieltä löytyy tietoa näkövammaisuudesta ja erilaisista silmäsairauksista kuten glaukoomastakin. Löydät sieltä myös linkkejä, joista voit löytää vertaistukea, alueyhdistyksiä ym. Kyllä nuoria glaukoomapotilaita on muitakin.

      • ap.

        Kiitos vinkistä.
        Uskoinkin että jossain joku nuori tätä sairastaa, mutta ei tämä kyllä
        yleistä ole. Kukaan minun tuttavapiirissä ei edes tiedä mikä tämä on.
        Toivottavasti löydän tuolta "apua".


      • muumimamma_
        ap. kirjoitti:

        Kiitos vinkistä.
        Uskoinkin että jossain joku nuori tätä sairastaa, mutta ei tämä kyllä
        yleistä ole. Kukaan minun tuttavapiirissä ei edes tiedä mikä tämä on.
        Toivottavasti löydän tuolta "apua".

        Moi. Mun pojalla, vajaa 2v, on glaucooma, aikasemmin vaan toisessa silmässä jolla ei näe mitään, ongelmia. Mutta nyt keväästä asti ollut painetta terveessä silmässäkin, että sairaalassa ollaan ravattu tosi usein...


      • äläjääyksin
        ap. kirjoitti:

        Kiitos vinkistä.
        Uskoinkin että jossain joku nuori tätä sairastaa, mutta ei tämä kyllä
        yleistä ole. Kukaan minun tuttavapiirissä ei edes tiedä mikä tämä on.
        Toivottavasti löydän tuolta "apua".

        on aikaisemmin käytetty nimitystä viherkaihi. Jos puhut tällä "vanhalla " nimellä, ehkä tuttavapiiristäsi löytyy joku, jolle asia on tuttu. Varmaankin sitä esiintyy enemmän vanhemmalla väestöllä, niin kuin muitakin sairauksia.
        Itselläni paine nousi silmäleikkauksen seurauksena n. 45-vuotiaana.


      • ap.
        muumimamma_ kirjoitti:

        Moi. Mun pojalla, vajaa 2v, on glaucooma, aikasemmin vaan toisessa silmässä jolla ei näe mitään, ongelmia. Mutta nyt keväästä asti ollut painetta terveessä silmässäkin, että sairaalassa ollaan ravattu tosi usein...

        Hei,

        Onko pojallasi ollut glaukooma syntymästä asti?
        syntyikö keskosena?
        Oletteko saaneet millaista hoitoa?

        Suuri voimahalaus teille*


      • ap.
        äläjääyksin kirjoitti:

        on aikaisemmin käytetty nimitystä viherkaihi. Jos puhut tällä "vanhalla " nimellä, ehkä tuttavapiiristäsi löytyy joku, jolle asia on tuttu. Varmaankin sitä esiintyy enemmän vanhemmalla väestöllä, niin kuin muitakin sairauksia.
        Itselläni paine nousi silmäleikkauksen seurauksena n. 45-vuotiaana.

        Hei,

        Tädilläni on glaukooma,josta siis puhuttiin ennen viherkaihi.
        Hänellä tämä on ollut syntymästä asti ja muitakin vaivoja silmissä.

        Kovasti olen kysellyt asiasta, mutta eipä ole muita ilmoittautunut.


      • muumimamma_
        ap. kirjoitti:

        Hei,

        Onko pojallasi ollut glaukooma syntymästä asti?
        syntyikö keskosena?
        Oletteko saaneet millaista hoitoa?

        Suuri voimahalaus teille*

        Pojalla todettiin glaucoma parin kuukauden ikäisenä ja ennen sitä silmäsairaus, toinen silmä sokea.
        Silmiä on tutkittu alussa tiheään helsingissä, nyt ei voi muuta tehdä kuin pitää paineet kurissa...


      • muumimamma_
        muumimamma_ kirjoitti:

        Pojalla todettiin glaucoma parin kuukauden ikäisenä ja ennen sitä silmäsairaus, toinen silmä sokea.
        Silmiä on tutkittu alussa tiheään helsingissä, nyt ei voi muuta tehdä kuin pitää paineet kurissa...

        Niin vielä vaan että ennen sanottiin tosiaan viherkaihiksi glaucoomaa, mutta se ei ole oikeasti ihan sama asia...


      • just a note
        muumimamma_ kirjoitti:

        Niin vielä vaan että ennen sanottiin tosiaan viherkaihiksi glaucoomaa, mutta se ei ole oikeasti ihan sama asia...

        Ihan sama tauti. Eli sama asia.


    • ap.

      Hei taas,

      Ajattelin tulla kertomaan vielä lisäuutisia.
      Minulla siis oli viikon käytössä pilocartine tipat.
      Nyt kun kävin tarkastuksessa, sain tuomion.
      Joko jatkan noilla ja en saa tulla raskaaksi. (Olemme toista lasta yrittäneet jo jonkin aikaa.) Silmä kuitenkin tottuu noihin tippoihin. Sitä ei tiedä kuinka kauan niitä voi käyttää. Nuo tipat ei ole kauhean mukavia. Ne hävittää kaukonäön tunniksi ja näkö ei ole puhdas koskaan.
      Tai minulle tehdään kaihileikkaus (parin viikon sisään) ja menetän lähinäön iäksi.
      Tämä voidaan siis laseilla korjata, mutta lääkäriin mukaan on iso työ näin nuorella iällä opetella siihen.
      Ei mahdoton, mutta hankala.
      Kolmas lääkäri halusi luoda minuun vielä luottamusta ja antoi kokeiltavaksi blocanol tipat. Viikon päästä taas kontrolli. Jos kohtaus tulee noiden blocanolien aikaan, niin sitten sairaalaan heti.

      Täällä joudutaan miettimään aika isoja asioita. Ajatukset ovat hyvin sekaisin, kaikki on tapahtunut niin nopeasti. Hirveästi kysymyksiä päässä, en vaan osannut siellä kysyä niitä. Olin aika shokissa uutisista.


      Voimia kaikille teille, jotka kamppailette tämän saman asian kanssa.

      • marjamummo

        Että aina ei silmäpolin hoito riitä.Minulla oli glaukoomasilmässä vielä
        mykiön hilsetystauti,joka tukki kyynelkanavat ja paine nousi-herraties kuinka
        kauan,kun oli mukamas vain ne kuivat silmät!
        Viimeksi kun kävin tätä kesää ennen silmälääkärissä olivat paineet olleet lä-
        hellä 20,mutta ei se vanha silmälääkärin tohelo osannut neuvoa mittauttamaan
        silmänpaineita jatkossa edes pari kertaa vuodessa.Se on sellaista,kun vanhat lääkärit
        eivät osaa edes lopettaa ajoissa työtään.
        Nyt olen odottanut silmäpolille näkökenttätutkimista jo puoli vuotta,ei kuulu,
        vaikka kolme viikkoa sitten kaihileikkauksen jälkitarkastuksessa sain sinne kirimis-
        lähetteen!
        Minulla glaukooma on vienyt niin paljon näköä,että se on sairaassa silmässä vain
        o,4.Ei auttanut kaihileikkaus muuta kuin paineeseen,mutta kuinka kauan?
        Kokeilehhan silmätippoja,äläkä anna vielä tehdä suotta kaihileikkausta.
        Millaiset ovat näköarvosi?-Kadun sitäkin laserleikkausta,mutta kun uskoo lääkäreitä
        liikaa.Silmänpaine kun oli kaskenut tipoilla jo leikkauspäivän aamuna 54:stä 27.
        Vaihdetaan ajatuksia.Saat minulta vertaistukea


      • Muutama oikaisu
        marjamummo kirjoitti:

        Että aina ei silmäpolin hoito riitä.Minulla oli glaukoomasilmässä vielä
        mykiön hilsetystauti,joka tukki kyynelkanavat ja paine nousi-herraties kuinka
        kauan,kun oli mukamas vain ne kuivat silmät!
        Viimeksi kun kävin tätä kesää ennen silmälääkärissä olivat paineet olleet lä-
        hellä 20,mutta ei se vanha silmälääkärin tohelo osannut neuvoa mittauttamaan
        silmänpaineita jatkossa edes pari kertaa vuodessa.Se on sellaista,kun vanhat lääkärit
        eivät osaa edes lopettaa ajoissa työtään.
        Nyt olen odottanut silmäpolille näkökenttätutkimista jo puoli vuotta,ei kuulu,
        vaikka kolme viikkoa sitten kaihileikkauksen jälkitarkastuksessa sain sinne kirimis-
        lähetteen!
        Minulla glaukooma on vienyt niin paljon näköä,että se on sairaassa silmässä vain
        o,4.Ei auttanut kaihileikkaus muuta kuin paineeseen,mutta kuinka kauan?
        Kokeilehhan silmätippoja,äläkä anna vielä tehdä suotta kaihileikkausta.
        Millaiset ovat näköarvosi?-Kadun sitäkin laserleikkausta,mutta kun uskoo lääkäreitä
        liikaa.Silmänpaine kun oli kaskenut tipoilla jo leikkauspäivän aamuna 54:stä 27.
        Vaihdetaan ajatuksia.Saat minulta vertaistukea

        Hilsetys ei tuki kyynelkanavia. Eikä hilsetykselläkään sentään kahdesti vuodessa paineita kannata mittauttaa jos muuten silmät terveet. Ja glaukoomahan vie tavallisesti ensin ääreisnäköä, keskeisen näöntarkkuuden heikkous on yleensä aivan muuta ellei glaukooma kovin pitkällä.


      • tonttu tohelo
        marjamummo kirjoitti:

        Että aina ei silmäpolin hoito riitä.Minulla oli glaukoomasilmässä vielä
        mykiön hilsetystauti,joka tukki kyynelkanavat ja paine nousi-herraties kuinka
        kauan,kun oli mukamas vain ne kuivat silmät!
        Viimeksi kun kävin tätä kesää ennen silmälääkärissä olivat paineet olleet lä-
        hellä 20,mutta ei se vanha silmälääkärin tohelo osannut neuvoa mittauttamaan
        silmänpaineita jatkossa edes pari kertaa vuodessa.Se on sellaista,kun vanhat lääkärit
        eivät osaa edes lopettaa ajoissa työtään.
        Nyt olen odottanut silmäpolille näkökenttätutkimista jo puoli vuotta,ei kuulu,
        vaikka kolme viikkoa sitten kaihileikkauksen jälkitarkastuksessa sain sinne kirimis-
        lähetteen!
        Minulla glaukooma on vienyt niin paljon näköä,että se on sairaassa silmässä vain
        o,4.Ei auttanut kaihileikkaus muuta kuin paineeseen,mutta kuinka kauan?
        Kokeilehhan silmätippoja,äläkä anna vielä tehdä suotta kaihileikkausta.
        Millaiset ovat näköarvosi?-Kadun sitäkin laserleikkausta,mutta kun uskoo lääkäreitä
        liikaa.Silmänpaine kun oli kaskenut tipoilla jo leikkauspäivän aamuna 54:stä 27.
        Vaihdetaan ajatuksia.Saat minulta vertaistukea

        Vanha silmälääkärin tohelo?
        Jos se lääkäri olisi ollut nuori se olisi varmaan ollut osaamaton nuori kloppi?
        Nuorilla on energiaa ja nuoret oppii ja pätevöityy ja ne vanhat lääkärit, ne on usein aika päteviä ja kokeneita. Joskus unohtuu itse kultakin jotakin eri hommissa, lääkäreiltäkin. Sinä kun olet niin viksu niin mikset kysynyt miten usein kannattaa mittauttaa jatkossa?


    • ponteva+

      Olen itse 35-vuotias mies, jolla todettiin kuvauksessa toisessa silmässä muutoksia näköhermossa. Olen toisaalta osannut odottaakin asiaa, kun isälläni todettiin glaukooma joskus 40 iässä. Nyt sitten kävin kuvauksessa "varmuuden vuoksi".

      Itselläni ei vielä glaukooma-diagnoosia ole ja odottelen pääsyä jatkotutkimuksiin silmäpolille, mutta huolestuttaahan ja masentaahan tämä.

      Menin ylipäänsä nyt silmälääkäriin sen vuoksi, että jotenkin koin (tuossa ongelmasilmässä) näön huonontuneen. Jotenkin lukeminen hankalampaa. Tiedä sitten onko jo jotain iän tuomaa vaikutusta, vaikka lukulaseja en vielä tarvitsekaan. Laseihin (miinusta -1,5) ei juuri muutosta tullut kuin minimaalisesti hajataittoon tuon silmän osalta nimenomaan. Tuntuu tuossa silmässä silmäkulmakin olevan koko ajan kosteana.

      Tulisipa vain tieto sieltä silmäpolilta tutkimuksiin pääsystä. Vaikka tieto lisääkin tuskaa, niin vielä ikävämpää on ehkä odotella epävarmuudessa ja pelossa. Pääsisi ainakin tarpeen ollen hoidon piiriin.

      AP:lle tosi paljon tsemppiä! Pidä meidät ajan tasalla asiasta, lupaan käydä palstalla aika ajoin.

      • marjamummo

        Knssakärsijä kyselee?


      • Apexin
        marjamummo kirjoitti:

        Knssakärsijä kyselee?

        Itsellä todettiin glaukooma 35 vuotiaana normaalissa silmälääkäri käynnissä, paineet oli 35 ja 37 sain silmätipat välittömästi ja seuraavana aamuna silmäpolille.
        Nyt neljän vuoden jälkeen paineet saatu kuriin eikä merkittäväviä muutoksia tapahtunut silti joka päivä todella kurja olo ja pelko näön menetyksetä vaivaa


      • ap.
        marjamummo kirjoitti:

        Knssakärsijä kyselee?

        Hei,

        Täällä ollaan nyt käytetty blocanol tippoja aamua iltaa ja ei ole ollut 3 viikkoon kohtauksia.
        Ensi perjantain on minulla näkökenttä tutkimus ja silmänpohjan kuvaus.

        Vauvahaaveet on laitettu pois mielestä, koska ei oo mitään varmuutta kauanko mun silmät kestää noita tippoja ja jos kesken raskauden päättäisivät lopettaa vaikutuksen, olisi se vaikea tilanne. Rankkaa ihmisellä, joka on aina halunnut lapsia. Onneksi minulla on yksi, maailman ihanin, lapsi.

        Olo ollut muuten hyvä. En edes muista milloin viimeksi olisi ollut 3 viikkoa ilman kohtauksia.


      • ap.
        Apexin kirjoitti:

        Itsellä todettiin glaukooma 35 vuotiaana normaalissa silmälääkäri käynnissä, paineet oli 35 ja 37 sain silmätipat välittömästi ja seuraavana aamuna silmäpolille.
        Nyt neljän vuoden jälkeen paineet saatu kuriin eikä merkittäväviä muutoksia tapahtunut silti joka päivä todella kurja olo ja pelko näön menetyksetä vaivaa

        Apexin: Mitä tippoja käytät?
        Onko sinulla kuinka usein kontrolli?
        Oletko saanut jostain vertaistukea tai muuta vastaavaa?


      • MARJAMUMMO
        ap. kirjoitti:

        Hei,

        Täällä ollaan nyt käytetty blocanol tippoja aamua iltaa ja ei ole ollut 3 viikkoon kohtauksia.
        Ensi perjantain on minulla näkökenttä tutkimus ja silmänpohjan kuvaus.

        Vauvahaaveet on laitettu pois mielestä, koska ei oo mitään varmuutta kauanko mun silmät kestää noita tippoja ja jos kesken raskauden päättäisivät lopettaa vaikutuksen, olisi se vaikea tilanne. Rankkaa ihmisellä, joka on aina halunnut lapsia. Onneksi minulla on yksi, maailman ihanin, lapsi.

        Olo ollut muuten hyvä. En edes muista milloin viimeksi olisi ollut 3 viikkoa ilman kohtauksia.

        Silmätippaainetta?Minulla ainakin siitä silmästä,johontehtiin
        se laserleikkaus paineen takia.Kurkkuni on kipeä usein ja vatsaan koskee.Epäilen silmätippoja.
        Silmiä suorastaan polttelee.Onko liian äkäiset tipat?TOINEN ON JOKU azatsin,illoin aamuin ja toista tippa illalla.-Pääsen vasta nyt tammikuussa näkökenttätutkimukseen.-Edellisestä käynnistä on aikaa siis 5kk.Ei ainakaan liian usein,mutta mittautan itse tk:ssa joka kuukausi -jo mielenrauhani vuoksi.
        AP.oNKO NÄKÖSI SÄILYNYT ENTISELLÄÄN?


      • ap.
        MARJAMUMMO kirjoitti:

        Silmätippaainetta?Minulla ainakin siitä silmästä,johontehtiin
        se laserleikkaus paineen takia.Kurkkuni on kipeä usein ja vatsaan koskee.Epäilen silmätippoja.
        Silmiä suorastaan polttelee.Onko liian äkäiset tipat?TOINEN ON JOKU azatsin,illoin aamuin ja toista tippa illalla.-Pääsen vasta nyt tammikuussa näkökenttätutkimukseen.-Edellisestä käynnistä on aikaa siis 5kk.Ei ainakaan liian usein,mutta mittautan itse tk:ssa joka kuukausi -jo mielenrauhani vuoksi.
        AP.oNKO NÄKÖSI SÄILYNYT ENTISELLÄÄN?

        Marjamummo,
        Onko tk:ssa mittavälineet, jotta voi itse mitata?
        Mä kysyin täällä et voiko mitenkään ite mitata, niin ei kuulema voi.

        Noissa blocanoleissa ainakin oli kauhea lista haittavaikutuksista. Joten voi hyvinkin olla, että silmätipat eivät sovi sinulle.

        Minulla ei ole näössä ollut muutoksia ja mitä lääkärit ovat katsoneet ei päällisin puolin näy vaurioita. Kuulema vasta kunnolla tietää noiden tutkimusten jälkeen.


      • marjamummo
        ap. kirjoitti:

        Marjamummo,
        Onko tk:ssa mittavälineet, jotta voi itse mitata?
        Mä kysyin täällä et voiko mitenkään ite mitata, niin ei kuulema voi.

        Noissa blocanoleissa ainakin oli kauhea lista haittavaikutuksista. Joten voi hyvinkin olla, että silmätipat eivät sovi sinulle.

        Minulla ei ole näössä ollut muutoksia ja mitä lääkärit ovat katsoneet ei päällisin puolin näy vaurioita. Kuulema vasta kunnolla tietää noiden tutkimusten jälkeen.

        Ei voi itse mitata,vaan sen tekee sairaanhoitaja.En tiedä sen laitteen nimeä,mutta ensin laitetaan
        puudutustipat ja sitten pistävät kuin jollakin neulalaitteella.Ei satu ollenkaan.
        Eivät edes ota erikoismaksua,vaan se sisältyy vuosimaksuun 22 euroa.-Ovat tosi ystävällisiä,eivätkä
        juonittele.Kysyn vain,koska heillä olisi aikaa.Toimenpidehuoneessa tehdään.
        Nämä paineasiat ovat ihan outoja maallikoille.-Itse en edes tiennyt sellaista vaaraa olevan.Joten
        katson kyllä,että valistus kuuluu lääkäreille.


      • marjamummo
        ap. kirjoitti:

        Marjamummo,
        Onko tk:ssa mittavälineet, jotta voi itse mitata?
        Mä kysyin täällä et voiko mitenkään ite mitata, niin ei kuulema voi.

        Noissa blocanoleissa ainakin oli kauhea lista haittavaikutuksista. Joten voi hyvinkin olla, että silmätipat eivät sovi sinulle.

        Minulla ei ole näössä ollut muutoksia ja mitä lääkärit ovat katsoneet ei päällisin puolin näy vaurioita. Kuulema vasta kunnolla tietää noiden tutkimusten jälkeen.

        AP,voisitko kertoa.-Pitää tarkistaa omat.-Ne vaihdettiin äkäisenpiin
        elokuussa.Lääkäri repi entiset reseptit!
        Totta on,että nuoretkin klopit voivat olla tympeitä.-Haluavat kumota
        vanhenpien lääkäreitten tietouden,-Näin minun tapauksessani.
        Olen joskus jättänyt laittamatta niitä tippoja...


      • ykskakskolme
        marjamummo kirjoitti:

        AP,voisitko kertoa.-Pitää tarkistaa omat.-Ne vaihdettiin äkäisenpiin
        elokuussa.Lääkäri repi entiset reseptit!
        Totta on,että nuoretkin klopit voivat olla tympeitä.-Haluavat kumota
        vanhenpien lääkäreitten tietouden,-Näin minun tapauksessani.
        Olen joskus jättänyt laittamatta niitä tippoja...

        Se tarkoittamasi laite jolla mitataan silmänpaine on ICARE nimeltään.


      • Apexin
        ap. kirjoitti:

        Apexin: Mitä tippoja käytät?
        Onko sinulla kuinka usein kontrolli?
        Oletko saanut jostain vertaistukea tai muuta vastaavaa?

        Canfort tippoja joka aamu molempiin silmiin 6kk kontrolli väli


      • tontuu tohelo
        ykskakskolme kirjoitti:

        Se tarkoittamasi laite jolla mitataan silmänpaine on ICARE nimeltään.

        Miten laitatte tipat silmiin? Muistatteko jokusen minuutin verran painaa silmän sisänurkasta kyyneltiehyet kiinni että lääke ei karkaa sitä kautta nenäonteloon. Näin yleensä ohje, mutta kiireessä tulee lipsuttua. Jos sivuoireita kannattaa kiinnittää enemmän huomiota tuohon.


      • marjamummo
        tontuu tohelo kirjoitti:

        Miten laitatte tipat silmiin? Muistatteko jokusen minuutin verran painaa silmän sisänurkasta kyyneltiehyet kiinni että lääke ei karkaa sitä kautta nenäonteloon. Näin yleensä ohje, mutta kiireessä tulee lipsuttua. Jos sivuoireita kannattaa kiinnittää enemmän huomiota tuohon.

        Mutta jonkun ajan päästä hölähtää suuhun kirpeää lientä.
        Kävin eilen mittauttamassa paineet ja kappas vain:toisessa,terveessä silmässä painetta
        25.-Ei saisi nousta yli 20.-Mutta en ollut päivään laittanut tippoja,kun niin poltteli silmiä.
        Tänään oli uusintamittaus ja alle 20.Mutta miten olisivat asiat,jos en itse menisi kerran
        kuukaudessa mirttauttamaan paineita?-Kontrolliväli on silmäpolilla 5kk tapauksessani,vaikka
        sitä on silmälääkärin taholta kiirehdittykin.
        Hoitaja käski ottaa nenäliinalla valuneen nesteen pois ja huuhtelemaan suun vedellä.


      • tonttu tohelo
        marjamummo kirjoitti:

        Mutta jonkun ajan päästä hölähtää suuhun kirpeää lientä.
        Kävin eilen mittauttamassa paineet ja kappas vain:toisessa,terveessä silmässä painetta
        25.-Ei saisi nousta yli 20.-Mutta en ollut päivään laittanut tippoja,kun niin poltteli silmiä.
        Tänään oli uusintamittaus ja alle 20.Mutta miten olisivat asiat,jos en itse menisi kerran
        kuukaudessa mirttauttamaan paineita?-Kontrolliväli on silmäpolilla 5kk tapauksessani,vaikka
        sitä on silmälääkärin taholta kiirehdittykin.
        Hoitaja käski ottaa nenäliinalla valuneen nesteen pois ja huuhtelemaan suun vedellä.

        No tietysti paineita voisi mittauttaa vaikka joka päivä jos lääkityksen kanssa sooloilee ja jättää tipat laittamatta. Kannattaa laittaa tippa kuten määrätty. Tietysti paineet nousee jos ei lääkitse. Onneksi ei ole vaarallista välitön pieni paineen kohoaminen. Kyllä se silmä moista sietää ilman ettei heti tule vaurioita. Mutta samalla lääkityksellä pysyisi paine tasaisempana eikä tarvi koko ajan mittauttaa.


      • ap.
        tontuu tohelo kirjoitti:

        Miten laitatte tipat silmiin? Muistatteko jokusen minuutin verran painaa silmän sisänurkasta kyyneltiehyet kiinni että lääke ei karkaa sitä kautta nenäonteloon. Näin yleensä ohje, mutta kiireessä tulee lipsuttua. Jos sivuoireita kannattaa kiinnittää enemmän huomiota tuohon.

        Kyllä mä olen sen 30-40s. pää kallellaan sormet kiinni silmäkuopassa =)
        Hassua kuinka se aika tuntuu välillä liian pitkältä. Kyllä mulla joissakin tipoissa tuntuu
        kurkussa tuonkin jälkeen. Pitäisi vaan opetella rauhassa laittamaan, se 1min. ei oo paljon se.


      • ap.
        marjamummo kirjoitti:

        Mutta jonkun ajan päästä hölähtää suuhun kirpeää lientä.
        Kävin eilen mittauttamassa paineet ja kappas vain:toisessa,terveessä silmässä painetta
        25.-Ei saisi nousta yli 20.-Mutta en ollut päivään laittanut tippoja,kun niin poltteli silmiä.
        Tänään oli uusintamittaus ja alle 20.Mutta miten olisivat asiat,jos en itse menisi kerran
        kuukaudessa mirttauttamaan paineita?-Kontrolliväli on silmäpolilla 5kk tapauksessani,vaikka
        sitä on silmälääkärin taholta kiirehdittykin.
        Hoitaja käski ottaa nenäliinalla valuneen nesteen pois ja huuhtelemaan suun vedellä.

        Kyllä mäkin suosittelen laittamaan niitä tippoja määrätyn verran. Tuo kertoo siitä, että paineet eivät sulla pysy matalalla ilman lääkettä.
        Mulle viimeinen lääkäri sanoi, että yli 30 on ns.vaarallisen raja.
        Mutta se mikä on vaarallisinta on se, että paineet ovat pitkään päällä. Mulle lääkäri sanoi, että kahdessa vuorokaudessa voi sokeuttaa. Mulla itelläni ei tule vielä 35:n oireita. Siksi onkin hieman pelottavaa, kun ei tiedä vasta kun paineet tosi korkealla yli 40-50.

        Täällä missä minä asun, ei ole tk:ssa mittausvälineitä. Minun pitää siis aina soittaa silmäpolille/yhteispäivystykseen ja sen kautta saada aika lääkärille, joka mittaa paineet. Optikko liikkeissä voisi käydä mittauttamassa. Mun pitääkin kysyä, et paljonko optikkoliike ottaa, jos siellä käy ja voiko sinne mennä ilman aikaa. Onko tietoa muilla asiasta?

        Marjamummo kyselit tippojeni sivuvaikutuksia. En jaksa rueta tähän kaikkia kirjoittamaan, löydät ne googlan kautta, kun laitat nimen Blocanol timolol. Mulla ei ole oikeestaan ollut muita sivuoireita kuin ajoittainen huimaus.


      • marjamummo
        ap. kirjoitti:

        Kyllä mäkin suosittelen laittamaan niitä tippoja määrätyn verran. Tuo kertoo siitä, että paineet eivät sulla pysy matalalla ilman lääkettä.
        Mulle viimeinen lääkäri sanoi, että yli 30 on ns.vaarallisen raja.
        Mutta se mikä on vaarallisinta on se, että paineet ovat pitkään päällä. Mulle lääkäri sanoi, että kahdessa vuorokaudessa voi sokeuttaa. Mulla itelläni ei tule vielä 35:n oireita. Siksi onkin hieman pelottavaa, kun ei tiedä vasta kun paineet tosi korkealla yli 40-50.

        Täällä missä minä asun, ei ole tk:ssa mittausvälineitä. Minun pitää siis aina soittaa silmäpolille/yhteispäivystykseen ja sen kautta saada aika lääkärille, joka mittaa paineet. Optikko liikkeissä voisi käydä mittauttamassa. Mun pitääkin kysyä, et paljonko optikkoliike ottaa, jos siellä käy ja voiko sinne mennä ilman aikaa. Onko tietoa muilla asiasta?

        Marjamummo kyselit tippojeni sivuvaikutuksia. En jaksa rueta tähän kaikkia kirjoittamaan, löydät ne googlan kautta, kun laitat nimen Blocanol timolol. Mulla ei ole oikeestaan ollut muita sivuoireita kuin ajoittainen huimaus.

        Mittaus maksaa 5 euroa.En tiedä,pitääkö varata aika.
        Näin pienellä paikkakunnalla ei kylläkään ole tunkua liikkeissä.


      • marjamummo
        ap. kirjoitti:

        Kyllä mä olen sen 30-40s. pää kallellaan sormet kiinni silmäkuopassa =)
        Hassua kuinka se aika tuntuu välillä liian pitkältä. Kyllä mulla joissakin tipoissa tuntuu
        kurkussa tuonkin jälkeen. Pitäisi vaan opetella rauhassa laittamaan, se 1min. ei oo paljon se.

        Minä kävin näkökenttätutkimuksessa ja ei kuulu hyvää.
        Sairaalla silmällä en nähnyt yhtään valovilahdusta ja
        näkökin on vain 0,3.
        Minua oksettaa joka aamu ja olen tullut siihen tulokseen,
        että silmätipat menevät verenkiertoon ja vaikuttavat ai-
        voihin.Myös kurkku on kipeä ja vatsa reistailee.
        Huuhtelen suuni aina tipan laittamisen jälkeen ja vaikka
        kuinka painelen silmäluomia,valuu karvasta nestettä
        suuhun nenäontelosta.-Sen se teetättää,laserleikkaus.


      • ap.
        marjamummo kirjoitti:

        Minä kävin näkökenttätutkimuksessa ja ei kuulu hyvää.
        Sairaalla silmällä en nähnyt yhtään valovilahdusta ja
        näkökin on vain 0,3.
        Minua oksettaa joka aamu ja olen tullut siihen tulokseen,
        että silmätipat menevät verenkiertoon ja vaikuttavat ai-
        voihin.Myös kurkku on kipeä ja vatsa reistailee.
        Huuhtelen suuni aina tipan laittamisen jälkeen ja vaikka
        kuinka painelen silmäluomia,valuu karvasta nestettä
        suuhun nenäontelosta.-Sen se teetättää,laserleikkaus.

        Hei,

        Marjamummo, olen todella pahoillani että sinun käyntisi ei mennyt hyvin.

        Minulla oli näkökenttätutkimus ja se oli normaali. Silmänpohjankuvausta eivät uskaltaneet tehdä minulle, pelkäsivät että tulee kohtaus. Sen sijaan lääkäri teki lisää reikiä. Ei ollut koskaan aiemmin tehnyt niitä enempää kuin ne 2 per silmä. Olin hänelle koekaniini. Eikä kuulema löydy tutkimustuloksia lisärei*istä ja niiden vaikutuksesta. Kyllä se vannotti ettei haittaa pitäis olla. No nyt ollaan tässä pari viikkoa oltu ja tippoja käytän ja elämä ihan ok. Vaikka eihän se näkö tippojen kanssa sama ole kuin normaalilla ihmisellä, mutta ei saa valittaa jos kuitenkin kohtaukset pysyy kurissa.

        Onko kukaan käynyt noissa glaukooma leikkauksissa?
        (trabekulektomia tai syvä sklerektomia) Mä en tajua, miksi mulle ei noista edes ole kerrottu. Ainoastaan kaihileikkauksesta..kunhan nämä joulut ja uudet vuodet on juhlittu, aion kyllä kysellä noiden leikkausten kohtaloa.

        Oikein rauhallista joulua kaikille teille, joilla on jotain ongelmia silmien kanssa.


      • marjamummo
        ap. kirjoitti:

        Hei,

        Marjamummo, olen todella pahoillani että sinun käyntisi ei mennyt hyvin.

        Minulla oli näkökenttätutkimus ja se oli normaali. Silmänpohjankuvausta eivät uskaltaneet tehdä minulle, pelkäsivät että tulee kohtaus. Sen sijaan lääkäri teki lisää reikiä. Ei ollut koskaan aiemmin tehnyt niitä enempää kuin ne 2 per silmä. Olin hänelle koekaniini. Eikä kuulema löydy tutkimustuloksia lisärei*istä ja niiden vaikutuksesta. Kyllä se vannotti ettei haittaa pitäis olla. No nyt ollaan tässä pari viikkoa oltu ja tippoja käytän ja elämä ihan ok. Vaikka eihän se näkö tippojen kanssa sama ole kuin normaalilla ihmisellä, mutta ei saa valittaa jos kuitenkin kohtaukset pysyy kurissa.

        Onko kukaan käynyt noissa glaukooma leikkauksissa?
        (trabekulektomia tai syvä sklerektomia) Mä en tajua, miksi mulle ei noista edes ole kerrottu. Ainoastaan kaihileikkauksesta..kunhan nämä joulut ja uudet vuodet on juhlittu, aion kyllä kysellä noiden leikkausten kohtaloa.

        Oikein rauhallista joulua kaikille teille, joilla on jotain ongelmia silmien kanssa.

        Glaukoomaleikkauksista,eli lukenut jostakin.
        Kun saat tietoa,kerro täällä.
        Mikä se silmiin tehtävät reiät ovat?
        Onkohan se samaa,kun minulle tehtiin laserilla arpeutumia
        alaosiin,että silmänpaine laskisi?
        Se auttoi vain muutaman kuukauden.Kaihileikkaus alensi
        vain painetta,ei tuonut lisänäköä.
        Mitkä ovat sinun silmäsi näköarvot?
        Mitkähän luontaistuotteet olisivat hyväksi näolle?
        Parantaisiko huononäköistä silmää Batesin menetelmä?
        On jouluaatto,mutta jouluntuntua ei ole.
        Miten selvitä masennuksesta?


      • sikaräpsy?
        ykskakskolme kirjoitti:

        Se tarkoittamasi laite jolla mitataan silmänpaine on ICARE nimeltään.

        Ja jos on niin kannattaa opastaa niitä painetaudin ammattilaisia terkkarissa ettei sitä puudutustippaa sitten tartte laittaa. Vai pitäiskö käydä ammattilaisella.


      • glaucoomalapsen äiti
        marjamummo kirjoitti:

        Glaukoomaleikkauksista,eli lukenut jostakin.
        Kun saat tietoa,kerro täällä.
        Mikä se silmiin tehtävät reiät ovat?
        Onkohan se samaa,kun minulle tehtiin laserilla arpeutumia
        alaosiin,että silmänpaine laskisi?
        Se auttoi vain muutaman kuukauden.Kaihileikkaus alensi
        vain painetta,ei tuonut lisänäköä.
        Mitkä ovat sinun silmäsi näköarvot?
        Mitkähän luontaistuotteet olisivat hyväksi näolle?
        Parantaisiko huononäköistä silmää Batesin menetelmä?
        On jouluaatto,mutta jouluntuntua ei ole.
        Miten selvitä masennuksesta?

        Heps. Mun pojalle oli tarkoitus tehdä laser, eli VÄLIAIKAISESTI alentaa painetta, mutta se tosiaan ei kauaa auta. Paineet pysyvät kuitenkin VIELÄ 7 silmätipalla/päivä, ja hyvä niin. Mutta sitten kun eivät enää pysy tehdään trabekulektomia, mutta sekin sein joudutaan tekemään useamman kerran elämässä, silmään tulee sellanen läppä joka auki, eli koko elämän huomattavasti suurempi tulehdusriski, pahimmassa tapauksessa tulehdus sokeuttaa silmän jo vuorokaudessa, näinkin on käynyt parille nuorelle joiden vanhempien kanssa olen ollut tekemisissä, eli niin kauan kun tipoilla vaan pärjää niin se on TOSI hyvä!!!


      • Anonyymi
        ap. kirjoitti:

        Kyllä mäkin suosittelen laittamaan niitä tippoja määrätyn verran. Tuo kertoo siitä, että paineet eivät sulla pysy matalalla ilman lääkettä.
        Mulle viimeinen lääkäri sanoi, että yli 30 on ns.vaarallisen raja.
        Mutta se mikä on vaarallisinta on se, että paineet ovat pitkään päällä. Mulle lääkäri sanoi, että kahdessa vuorokaudessa voi sokeuttaa. Mulla itelläni ei tule vielä 35:n oireita. Siksi onkin hieman pelottavaa, kun ei tiedä vasta kun paineet tosi korkealla yli 40-50.

        Täällä missä minä asun, ei ole tk:ssa mittausvälineitä. Minun pitää siis aina soittaa silmäpolille/yhteispäivystykseen ja sen kautta saada aika lääkärille, joka mittaa paineet. Optikko liikkeissä voisi käydä mittauttamassa. Mun pitääkin kysyä, et paljonko optikkoliike ottaa, jos siellä käy ja voiko sinne mennä ilman aikaa. Onko tietoa muilla asiasta?

        Marjamummo kyselit tippojeni sivuvaikutuksia. En jaksa rueta tähän kaikkia kirjoittamaan, löydät ne googlan kautta, kun laitat nimen Blocanol timolol. Mulla ei ole oikeestaan ollut muita sivuoireita kuin ajoittainen huimaus.

        Optikko mittaa paineet eikä kai maksa mitään. Kannattaa kysyä ensin


    • magret

      Ensinnäkin valitan glaukoomasta. Itselläni myös todettu glaukooma n. 2v. sitten. Olen nyt 44v. Se on perinnöllinen meidän suvussa. Mummullani ollut ja hänellä todettiin vähän liian myöhään n. 70v., koska hänellä sokeutui toinen silmä ja siinä yhteydessä huomattiin pitkälle edennyt glaukooma, joten toinen silmä saatiin pelastettua tipoilla elämänsä loppuun asti. Äidilläni myös glaukooma jo n. 10v ja pärjännyt hyvin tähän asti tipoilla xalatanilla. Minulla ollut aluksi myös xalatan ja vaihdettiin xalcomiin ja taas vaihdettiin ganfortiin, koska mulla pysynyt paine 23-25, mutta ei sen enempää. Mulla vielä hyvä näkö ja hyvät silmänpohjat, mutta paine pakkaa olemaan vähän koholla, toivotaan, että vielä laskee joskus. Silmälääkärini väitti, ettei mulla vielä hätää. Se pelottaa tietysti mua koko ajan. Toivotaan, ettei hätää.

      Kaiken lisäksi tulin nyt raskaaksi yllättäen, koska en ajatellut enää tulevani raskaaksi enää koskaan, koska mulla ollut niin pitkä kierto 42-45pv, mutta niin vain kävi. Sitten soitin silmälääkärilleni tilanteestani, hän vain vaihtoi laimempaan silmätippoihin blocanoliin ja tarkkailuun olisi ollut tarkoituksena, mutta nyt meni raskaus kesken vkolla 9 valitettavasti. Vauva vain kuoli kohtuun. Ei kuulemma tiedetä mistä johtuu, mutta ei pitäisi silmätipoista johtua eikä mistään muusta. Onhan se aina riski jo ikäni takia. Joudun huomenna tai ylihuomenna tyhjennykseen, koska tässä välissä on joulu ja polit on nyt kiinni. Vietän nyt surun aikaa. Tarkoitan vain sulle, että mielestäni on mahdollista saada vauvaa glaukoomasta huolimatta, kunhan hoitaa hyvin silmät ja käydä tarkkailussa lääkärissä ja onhan mahdollista synnyttää vauvaa sektion avulla, jos on tuollainen sairaus. Täytyy vain keskustella lääkärin kanssa tarkkaan.

      • marjamummo

        Otan osaa,kun vauvasi kuoli.Itse synnytin viimeisen lapseni
        44 vuotiaana.Vasta silloin osasin olla oikea äiti.
        Ne on nuo glaukoomat arvaamattomia.Valistus silmätarkas-
        tusten tarpeellisuudesta ovat olemattomia.Kaikille ei kehity särkyjä,
        tai niitä ei osaa yhdistää silmiin.
        Noista tipoista.Minulla on kaksi silmätippaa:xalaton ja vielä Azarage,
        päivittäin,vaikka paine onkin pysynyt pitkään tuolla alle 20-25 vä-
        lillä.Miksi hitossa minulla niin vahvat lääkkeet,kun silmiä ihan
        polttelee.-Toinen lääkäri olisi ottanut toisen tipan jopa pois,niistä
        laimeammistakin.Ota niistä lääkäreistä selvää!
        Toinen lääkäri sanoi myöskin,että silmille ei ole hyvä olla eriparisia,
        kun leikkautin huonommasta kaihin ja sain -1,25 arvon.Toinen sanoi,että
        on leikattava ehdottomasti yhtäaikaa,se tervekkin silmä-jossa alkava
        kaihi,että tulee samanarvoinen näkö.-Jälleen lääkärit ihan reippaasti
        eri mieltä.
        Toinen lääkäri myös teki näkötutkimuksen -silmälasit päässä!
        Toinen katsoi koneella,ilman laseja.-Haluttiinko silmäpolilla hoitaa
        ulos liian huonosti näkeviä?
        Silmänpuhjan ja glaukooman leikkausmahdollisuuksista ei ole edes
        mainittu.
        Millä tipoilla mummosi näkevää silmää hoidettiin?
        Minulla äitini kuoli pienenä,joten en edes ollut kuullut sellaisesta
        vaarasta kuin glaukooma,mutta yksi lääkäri kehoitti lapsiani käy-
        mään näissä tutkimuksissa parin vuoden välein jo 35 ikävuodesta
        lähtien.
        Muuten,kun lukee eri lääkkeitten haittavaikutuksia,niin niitä on
        jokaisessa pitkä liuta:huimaus,oksentelu,ummetus,ripuli,näköhäiriöt,
        uneliaisuus...Mihinkä tässä enää uskoa?


      • magret
        marjamummo kirjoitti:

        Otan osaa,kun vauvasi kuoli.Itse synnytin viimeisen lapseni
        44 vuotiaana.Vasta silloin osasin olla oikea äiti.
        Ne on nuo glaukoomat arvaamattomia.Valistus silmätarkas-
        tusten tarpeellisuudesta ovat olemattomia.Kaikille ei kehity särkyjä,
        tai niitä ei osaa yhdistää silmiin.
        Noista tipoista.Minulla on kaksi silmätippaa:xalaton ja vielä Azarage,
        päivittäin,vaikka paine onkin pysynyt pitkään tuolla alle 20-25 vä-
        lillä.Miksi hitossa minulla niin vahvat lääkkeet,kun silmiä ihan
        polttelee.-Toinen lääkäri olisi ottanut toisen tipan jopa pois,niistä
        laimeammistakin.Ota niistä lääkäreistä selvää!
        Toinen lääkäri sanoi myöskin,että silmille ei ole hyvä olla eriparisia,
        kun leikkautin huonommasta kaihin ja sain -1,25 arvon.Toinen sanoi,että
        on leikattava ehdottomasti yhtäaikaa,se tervekkin silmä-jossa alkava
        kaihi,että tulee samanarvoinen näkö.-Jälleen lääkärit ihan reippaasti
        eri mieltä.
        Toinen lääkäri myös teki näkötutkimuksen -silmälasit päässä!
        Toinen katsoi koneella,ilman laseja.-Haluttiinko silmäpolilla hoitaa
        ulos liian huonosti näkeviä?
        Silmänpuhjan ja glaukooman leikkausmahdollisuuksista ei ole edes
        mainittu.
        Millä tipoilla mummosi näkevää silmää hoidettiin?
        Minulla äitini kuoli pienenä,joten en edes ollut kuullut sellaisesta
        vaarasta kuin glaukooma,mutta yksi lääkäri kehoitti lapsiani käy-
        mään näissä tutkimuksissa parin vuoden välein jo 35 ikävuodesta
        lähtien.
        Muuten,kun lukee eri lääkkeitten haittavaikutuksia,niin niitä on
        jokaisessa pitkä liuta:huimaus,oksentelu,ummetus,ripuli,näköhäiriöt,
        uneliaisuus...Mihinkä tässä enää uskoa?

        Niin mummoni näkevää silmää hoidettiin xalatanilla ja xalcomilla. Hän kuoli 6v. sitten maksasyöpään, ei sokeuteen. Näki kyllä loppuun asti. Niin minustakin tuntuu, että silmälääkäri ei oikein tiedä vaan haluaa aina vaihtaa erilaisia silmätippoja, kuin olisin koekaniini. Hän vain sanoi, että vaihdetaan niin kauan kunnes sopivaa löytyy, kun kysyin, mitä jos mikään ei vaikuta ja entä iän myötä, heikkeneekö näköni? Hän sanoi, ei, välttämättä vaan voi parantuakin. Oli mulla blocanolista ripulia, mutta muuta sivuvaikutusta ei oikein ollut. Ja mietin, johtuuko sittenkin blocanolista vauvan kuolemaan. Jos vielä hankin vauvaa, niin aion tarkistuttaa terveyteni kunnolla ja jos ilmenee jotakin, niin en sitten enää uskalla hankkia lasta. Onneksi minulla on 2 poikaa, 21- ja 15-vuotiaita. Olisi vaan ollut ihanaa saada vielä iltatähteä. Katsotaan sitten.

        Onhan äitini vielä pärjännyt jo yli 10v. silmätipoilla ja näkee vielä hyvin eikä muuta toimenpidettä vielä koskaan tehty. Hän on 63v.

        Ja uskon Jumalan voimaan ja tunnen, että näen myös loppuun asti, ainakin toivon tietysti.


      • ...
        magret kirjoitti:

        Niin mummoni näkevää silmää hoidettiin xalatanilla ja xalcomilla. Hän kuoli 6v. sitten maksasyöpään, ei sokeuteen. Näki kyllä loppuun asti. Niin minustakin tuntuu, että silmälääkäri ei oikein tiedä vaan haluaa aina vaihtaa erilaisia silmätippoja, kuin olisin koekaniini. Hän vain sanoi, että vaihdetaan niin kauan kunnes sopivaa löytyy, kun kysyin, mitä jos mikään ei vaikuta ja entä iän myötä, heikkeneekö näköni? Hän sanoi, ei, välttämättä vaan voi parantuakin. Oli mulla blocanolista ripulia, mutta muuta sivuvaikutusta ei oikein ollut. Ja mietin, johtuuko sittenkin blocanolista vauvan kuolemaan. Jos vielä hankin vauvaa, niin aion tarkistuttaa terveyteni kunnolla ja jos ilmenee jotakin, niin en sitten enää uskalla hankkia lasta. Onneksi minulla on 2 poikaa, 21- ja 15-vuotiaita. Olisi vaan ollut ihanaa saada vielä iltatähteä. Katsotaan sitten.

        Onhan äitini vielä pärjännyt jo yli 10v. silmätipoilla ja näkee vielä hyvin eikä muuta toimenpidettä vielä koskaan tehty. Hän on 63v.

        Ja uskon Jumalan voimaan ja tunnen, että näen myös loppuun asti, ainakin toivon tietysti.

        Sellaista se on muissakin sairauksissa että kokeilemalla löytyy tehokkain ja sopivin lääkitys, sillä yksilöllisesti reagoimme niille. Ja eri silmänpainelääkkeillä on erilaisia vaikutusmekanismeja. Yksi tehoaa toiselle toista paremmin. Lääketipoissa on eri lääkeaineita ja joissain tipoissa kahtakin eri lääkeainetta yhdistettynä. Ei ole kyse siitä että koekaniineina pidetään. Haittavaikutuksiin kirjatan kaikki mahdolliset ilmoitetut haittavaikutukset , mutta ei tarkoita että kaikki niitä saa. Useissa lääkkeissä mainittu vielä haittavaikutusten yleisyysaste jos on enemmän kertynyt käyttökokemuksia.

        Esim. tuossa Xalatanissa on mainittu vain silmien värin mahdolliset muutokset ja roskaisuuden tunne ja punotus. Kun taas Blocanolissa ja Azarga ym. mainitaan, myös mahdolliset sydän- ja keuhkoperäiset haittavaikutukset jos lääkeainetta pääsee imeytymään verenkiertoon. Niistä seuraa huolestuttavampia haittavaikutuksia jotka voi haitata arkea. Kaipa marjamummo muistaa kostuttaa kostutustipoilla silmiään painetippojen lisäksi. Ei heti perään, mutta 10 minuutin väliajalla esimerkiksi. Voisi auttaa siihen karhimiseen, joka kuitenkin on haittavaikutuksisa sieltä pienemmästä päästä. ja yritä marjamummo uskoa, että silmälääkärit tahtovt auttaa sinua, eivät ole vihollisiasi. Lääkäreillä on aina hiukan näkemyseroja useissa asioissa, eikä se tarkoita että jompikumpi olisi väärässä. Usein on vaan tilanteita ettei voi mennä sanomaan suoraan, vaan kokeillen potilaan kokemus kertoo sen oikean. Kannattaa tehdä hyvää yhteistyötä lääkäreiden kanssa sikäli että neuvottelee heidän kanssa annosmuutoksista eikä jätä omin päin tippoja pois. Jatkossa on huono sitten syytellä lääkäreitä jos mummo onkin lääkinnyt oman mielensä mukaisesti. Tsemppiä vaan, glaukoomaan ei kuole, ja siinä ei hyvällä hoidolla edes sokeudu. Siinä minusta syytä koittaa karistaa masennus harteilta jos se on ainoa murhe. Elämää on glaukoomasta huolimatta. Itse olen koululaiseni menettänyt ja itsellä vaikeita sairauksia myös silmässä ja masennus on jokapäiväinen ystävä, mutta päivä kerrallaan vaan. Ei voi ainakaan jäädä kierimään itsesääliin.


      • marjamummo
        ... kirjoitti:

        Sellaista se on muissakin sairauksissa että kokeilemalla löytyy tehokkain ja sopivin lääkitys, sillä yksilöllisesti reagoimme niille. Ja eri silmänpainelääkkeillä on erilaisia vaikutusmekanismeja. Yksi tehoaa toiselle toista paremmin. Lääketipoissa on eri lääkeaineita ja joissain tipoissa kahtakin eri lääkeainetta yhdistettynä. Ei ole kyse siitä että koekaniineina pidetään. Haittavaikutuksiin kirjatan kaikki mahdolliset ilmoitetut haittavaikutukset , mutta ei tarkoita että kaikki niitä saa. Useissa lääkkeissä mainittu vielä haittavaikutusten yleisyysaste jos on enemmän kertynyt käyttökokemuksia.

        Esim. tuossa Xalatanissa on mainittu vain silmien värin mahdolliset muutokset ja roskaisuuden tunne ja punotus. Kun taas Blocanolissa ja Azarga ym. mainitaan, myös mahdolliset sydän- ja keuhkoperäiset haittavaikutukset jos lääkeainetta pääsee imeytymään verenkiertoon. Niistä seuraa huolestuttavampia haittavaikutuksia jotka voi haitata arkea. Kaipa marjamummo muistaa kostuttaa kostutustipoilla silmiään painetippojen lisäksi. Ei heti perään, mutta 10 minuutin väliajalla esimerkiksi. Voisi auttaa siihen karhimiseen, joka kuitenkin on haittavaikutuksisa sieltä pienemmästä päästä. ja yritä marjamummo uskoa, että silmälääkärit tahtovt auttaa sinua, eivät ole vihollisiasi. Lääkäreillä on aina hiukan näkemyseroja useissa asioissa, eikä se tarkoita että jompikumpi olisi väärässä. Usein on vaan tilanteita ettei voi mennä sanomaan suoraan, vaan kokeillen potilaan kokemus kertoo sen oikean. Kannattaa tehdä hyvää yhteistyötä lääkäreiden kanssa sikäli että neuvottelee heidän kanssa annosmuutoksista eikä jätä omin päin tippoja pois. Jatkossa on huono sitten syytellä lääkäreitä jos mummo onkin lääkinnyt oman mielensä mukaisesti. Tsemppiä vaan, glaukoomaan ei kuole, ja siinä ei hyvällä hoidolla edes sokeudu. Siinä minusta syytä koittaa karistaa masennus harteilta jos se on ainoa murhe. Elämää on glaukoomasta huolimatta. Itse olen koululaiseni menettänyt ja itsellä vaikeita sairauksia myös silmässä ja masennus on jokapäiväinen ystävä, mutta päivä kerrallaan vaan. Ei voi ainakaan jäädä kierimään itsesääliin.

        Että olen joku vanhuudenhöperö mummo,jolla EI OLE OLLUT
        mitään vaikeuksia elämässäni.Kunpa tietäisit!
        Tämä vakava silmäsairaus laukaisi minussa täydellisen uupumuk-
        sen ja masennuksen,johon syön jos mitä lääkkeitä-tuloksetta.
        Masennusta ei noin vain heitetä itsestä ulos.Sen tietää vain se,joka
        on siihen sairastunut.
        Ja niistä lääkäreistä vielä:yksi nuori juippi ainakin oli kuin konitoh-
        tori.Repi justiinsa polilla vanhemman yksityisen lääkärin antamat
        tippareseptit,vaikka paineita oli vain 22.-Kyllä sielläkin sairaanhoi-
        don puolella halutaan ottaa mittaa toisistaan...
        Potilaat ovat vain pelinappuloita siinä pelikentässä...
        Kyllä "mummo " nyt laittaa tippansa,mutta käyn KERRAN KUUKAUDESSA
        mittauttamassa itse paineeni.Se ei liene liiallista itsesuojeluvaistoa,
        vanhankaan ihmisen kohdalla...


      • ...
        marjamummo kirjoitti:

        Että olen joku vanhuudenhöperö mummo,jolla EI OLE OLLUT
        mitään vaikeuksia elämässäni.Kunpa tietäisit!
        Tämä vakava silmäsairaus laukaisi minussa täydellisen uupumuk-
        sen ja masennuksen,johon syön jos mitä lääkkeitä-tuloksetta.
        Masennusta ei noin vain heitetä itsestä ulos.Sen tietää vain se,joka
        on siihen sairastunut.
        Ja niistä lääkäreistä vielä:yksi nuori juippi ainakin oli kuin konitoh-
        tori.Repi justiinsa polilla vanhemman yksityisen lääkärin antamat
        tippareseptit,vaikka paineita oli vain 22.-Kyllä sielläkin sairaanhoi-
        don puolella halutaan ottaa mittaa toisistaan...
        Potilaat ovat vain pelinappuloita siinä pelikentässä...
        Kyllä "mummo " nyt laittaa tippansa,mutta käyn KERRAN KUUKAUDESSA
        mittauttamassa itse paineeni.Se ei liene liiallista itsesuojeluvaistoa,
        vanhankaan ihmisen kohdalla...

        Joistain kirjoituksistasi tulee sellainen olo että pientä höperyyttä on ilmassa... Kyllä tuolla iällä on varmasti jo maailmaa nähty, en sitä epäile. Mutta ei minusta kyllä 63v ole vielä mummo, mutta kun itsekin tykkäät itseäsi marjamummoksi kutsua niin jäi tuo mummovaihde päälle.

        Laserleikkauksen syytä ei ole se, että tippalaiton jälkeen valuu suuhusi karvasta lientä. Vaan ihan normaalin anatomian syytä. Silmästä kulkee ala-ja yläkyyneltiehyeet, joita kautta poistuu liika kyynelneste ja nuo lääkkeet. Siitä ei voi syyttää ainakaan laseroinutta lääkäriä. Sinulla on paljon lääkäreitä vastaan, huomaan. Kuulostaa ettei kukaan nuoret ei vanhat lääkärit osaa mitään ja kaikki vain juonittelevat kanssasi. Olisiko hoitosuhteessa jotain pielessä muutakin kuin osaamattomat ja kyyniset ja juonittelevat lääkärit? Esimerkiksi potilaan asenne. Oletko miettinyt mitä lääkäri hyötyisi siitä että juonittelisi kanssasi? Eikö tekisi siinä hallaa itselleenkin. Lääkäreillä on valansa ja pyrkivät hoitamaan potilasta parhaan edun mukaisesti resurssit huomioonottaen. Varmasti tiedät että sinulla on oikeus nostaa syyte lääkäriä kohtaan jos koet että olet joutunut hoitovirheen uhriksi tai sinua ei ole hoidettu asiallisesti ja aikataulussa ja siksi on aiheutunut lisää vauriota silmiisi. Siinä on syy miksi lääkärit kyllä tarkoin harkitsevat miten tulee hoitaa milloinkin, kukaan ei tahdo menettää ammattilupaansa. Virheitä toki sattuu ja niitä tulkintaeroja. Ja sitten on niinkin, että vaikka lääkäri tekee parhaansa, niin ihmistä ei saada täyteen uskoon enää, vaan vaurioita tulee eri sairauksista. Usein lääkärit pelastavat meitä vauriolta täysin, joskus vain osin, pystyvät lieventämään vaurioita tai hidastamaan niiden etenemistä.
        Hiukan mietityttää missä ihmeessä käyt hoidossa kun kuulostaa niin töykeältä menolta ja lääkäritkin pitävät sinua vain 'pelinappulana'. Se sairaalamaailma jossa itse käyn on kyllä aivan toisenmoinen. Aina joku höperökin mukaan mahtuu jonka kanssa joutuu vähän viisastelemaan, mutta kuitenkin pääosin voin olla kiitollinen, vaikkei he minuakaan enää terveeksi saa. Yksi vaihtoehto on se, ettet käy siellä sairaaloissa, vaan kokonaan yksityisellä jos uskot että siellä sinua sydämellä hoidetaan. Siellä kyllä vasta mielessä heillä on vain sinun maksava kukkarosi. Tai kun olet niin paljon viksu, niin sinähän voit hoitaa itse silmäsi, annostelethan jo oman mielen mukaan tippoja ja olet huolehtinut itsellesi tiheämmät kontrollit. Mihin niitä keljuja lääkäreitä tarvii?


      • marjamummo
        ... kirjoitti:

        Joistain kirjoituksistasi tulee sellainen olo että pientä höperyyttä on ilmassa... Kyllä tuolla iällä on varmasti jo maailmaa nähty, en sitä epäile. Mutta ei minusta kyllä 63v ole vielä mummo, mutta kun itsekin tykkäät itseäsi marjamummoksi kutsua niin jäi tuo mummovaihde päälle.

        Laserleikkauksen syytä ei ole se, että tippalaiton jälkeen valuu suuhusi karvasta lientä. Vaan ihan normaalin anatomian syytä. Silmästä kulkee ala-ja yläkyyneltiehyeet, joita kautta poistuu liika kyynelneste ja nuo lääkkeet. Siitä ei voi syyttää ainakaan laseroinutta lääkäriä. Sinulla on paljon lääkäreitä vastaan, huomaan. Kuulostaa ettei kukaan nuoret ei vanhat lääkärit osaa mitään ja kaikki vain juonittelevat kanssasi. Olisiko hoitosuhteessa jotain pielessä muutakin kuin osaamattomat ja kyyniset ja juonittelevat lääkärit? Esimerkiksi potilaan asenne. Oletko miettinyt mitä lääkäri hyötyisi siitä että juonittelisi kanssasi? Eikö tekisi siinä hallaa itselleenkin. Lääkäreillä on valansa ja pyrkivät hoitamaan potilasta parhaan edun mukaisesti resurssit huomioonottaen. Varmasti tiedät että sinulla on oikeus nostaa syyte lääkäriä kohtaan jos koet että olet joutunut hoitovirheen uhriksi tai sinua ei ole hoidettu asiallisesti ja aikataulussa ja siksi on aiheutunut lisää vauriota silmiisi. Siinä on syy miksi lääkärit kyllä tarkoin harkitsevat miten tulee hoitaa milloinkin, kukaan ei tahdo menettää ammattilupaansa. Virheitä toki sattuu ja niitä tulkintaeroja. Ja sitten on niinkin, että vaikka lääkäri tekee parhaansa, niin ihmistä ei saada täyteen uskoon enää, vaan vaurioita tulee eri sairauksista. Usein lääkärit pelastavat meitä vauriolta täysin, joskus vain osin, pystyvät lieventämään vaurioita tai hidastamaan niiden etenemistä.
        Hiukan mietityttää missä ihmeessä käyt hoidossa kun kuulostaa niin töykeältä menolta ja lääkäritkin pitävät sinua vain 'pelinappulana'. Se sairaalamaailma jossa itse käyn on kyllä aivan toisenmoinen. Aina joku höperökin mukaan mahtuu jonka kanssa joutuu vähän viisastelemaan, mutta kuitenkin pääosin voin olla kiitollinen, vaikkei he minuakaan enää terveeksi saa. Yksi vaihtoehto on se, ettet käy siellä sairaaloissa, vaan kokonaan yksityisellä jos uskot että siellä sinua sydämellä hoidetaan. Siellä kyllä vasta mielessä heillä on vain sinun maksava kukkarosi. Tai kun olet niin paljon viksu, niin sinähän voit hoitaa itse silmäsi, annostelethan jo oman mielen mukaan tippoja ja olet huolehtinut itsellesi tiheämmät kontrollit. Mihin niitä keljuja lääkäreitä tarvii?

        Ja oikein höperö sellainen.Jokatapauksessa
        haluan tietää silmänpaineeni todella tiheämmin kuin puolivuosittain.
        Se jos mikä on huolehtimista itsestäsi.


      • palstanikkari
        ... kirjoitti:

        Joistain kirjoituksistasi tulee sellainen olo että pientä höperyyttä on ilmassa... Kyllä tuolla iällä on varmasti jo maailmaa nähty, en sitä epäile. Mutta ei minusta kyllä 63v ole vielä mummo, mutta kun itsekin tykkäät itseäsi marjamummoksi kutsua niin jäi tuo mummovaihde päälle.

        Laserleikkauksen syytä ei ole se, että tippalaiton jälkeen valuu suuhusi karvasta lientä. Vaan ihan normaalin anatomian syytä. Silmästä kulkee ala-ja yläkyyneltiehyeet, joita kautta poistuu liika kyynelneste ja nuo lääkkeet. Siitä ei voi syyttää ainakaan laseroinutta lääkäriä. Sinulla on paljon lääkäreitä vastaan, huomaan. Kuulostaa ettei kukaan nuoret ei vanhat lääkärit osaa mitään ja kaikki vain juonittelevat kanssasi. Olisiko hoitosuhteessa jotain pielessä muutakin kuin osaamattomat ja kyyniset ja juonittelevat lääkärit? Esimerkiksi potilaan asenne. Oletko miettinyt mitä lääkäri hyötyisi siitä että juonittelisi kanssasi? Eikö tekisi siinä hallaa itselleenkin. Lääkäreillä on valansa ja pyrkivät hoitamaan potilasta parhaan edun mukaisesti resurssit huomioonottaen. Varmasti tiedät että sinulla on oikeus nostaa syyte lääkäriä kohtaan jos koet että olet joutunut hoitovirheen uhriksi tai sinua ei ole hoidettu asiallisesti ja aikataulussa ja siksi on aiheutunut lisää vauriota silmiisi. Siinä on syy miksi lääkärit kyllä tarkoin harkitsevat miten tulee hoitaa milloinkin, kukaan ei tahdo menettää ammattilupaansa. Virheitä toki sattuu ja niitä tulkintaeroja. Ja sitten on niinkin, että vaikka lääkäri tekee parhaansa, niin ihmistä ei saada täyteen uskoon enää, vaan vaurioita tulee eri sairauksista. Usein lääkärit pelastavat meitä vauriolta täysin, joskus vain osin, pystyvät lieventämään vaurioita tai hidastamaan niiden etenemistä.
        Hiukan mietityttää missä ihmeessä käyt hoidossa kun kuulostaa niin töykeältä menolta ja lääkäritkin pitävät sinua vain 'pelinappulana'. Se sairaalamaailma jossa itse käyn on kyllä aivan toisenmoinen. Aina joku höperökin mukaan mahtuu jonka kanssa joutuu vähän viisastelemaan, mutta kuitenkin pääosin voin olla kiitollinen, vaikkei he minuakaan enää terveeksi saa. Yksi vaihtoehto on se, ettet käy siellä sairaaloissa, vaan kokonaan yksityisellä jos uskot että siellä sinua sydämellä hoidetaan. Siellä kyllä vasta mielessä heillä on vain sinun maksava kukkarosi. Tai kun olet niin paljon viksu, niin sinähän voit hoitaa itse silmäsi, annostelethan jo oman mielen mukaan tippoja ja olet huolehtinut itsellesi tiheämmät kontrollit. Mihin niitä keljuja lääkäreitä tarvii?

        Omituista tuo sinun vertaistukesi Marjamummolle.
        Muuta jo nuottia.


      • ...
        palstanikkari kirjoitti:

        Omituista tuo sinun vertaistukesi Marjamummolle.
        Muuta jo nuottia.

        Mutta joka tapauksessa marjamummon (anteeksi pitääkö minunkin käyttää sitaatteja tai kutsua rouva 62:ksi) pitää saada tarvitsemansa hoito julkisella jos silmän tilanne on niin paha kuin antaa ymmärtää. Omituinen tapaus ylipäätään. On vikaa muttei sairaalalääkärit tahdo hoitaa. En ole ennen kuullut. Yksityisellä ne hoitaa mielellään vaikkei pahemmin vikaakaan ole, pääasia että maksavia asiakkaita on. Mielipide tämäkin. Omituinen joidenkin mielestä, ei kaikkien.


      • ei ole.
        marjamummo kirjoitti:

        Ja oikein höperö sellainen.Jokatapauksessa
        haluan tietää silmänpaineeni todella tiheämmin kuin puolivuosittain.
        Se jos mikä on huolehtimista itsestäsi.

        Kuukausittaisessa painemittauksessa ei ole järkeä. Noin tiheästä seurannasta ei ole osoitettu mitään hyötyä, kuormitat itseäsi ja järjestelmiä.


    • ap.

      Hei,

      tein itselleni blogin, jossa puin, pohdin ja pohdin tätä omaa sairauttani.
      Täällä asioiden kertominen tuntuu hieman vaikealta.

      Jos haluat päästä lukemaan sairaudestani ja kertomaan omastasi jne, laita mailia osoitteeseen:
      [email protected]

      Toivon, että blogiani tulee lukemaan ja kommentoimaan vain ne ihmiset, jotka oikeasti sinne haluavat. Kyse on kuitenkin asiasta, joka minulle ja aika monelle on arka ja vaikea asia.

      Toivon, että laitat mailissa hieman tietoja itsestäsi ja miksi haluat päästä osalliseksi blogiani.

      Olisi hienoa, että jos te, jotka olette jo täällä olleet vierellä kulkijoitani, ottaisitte ainakin yhteyttä.

      • marjamummo

        Avasitko sen blogisi?


      • ap.
        marjamummo kirjoitti:

        Avasitko sen blogisi?

        Blogi on auki ja kaikki kiinnostuneet ottakaa yhteyttä.

        [email protected]
        Sinne hieman tietoja niin lisään blogiin.

        Olisi kiva, jos kiinnostuneita tulisi, voisi jatkaa tätä ajatuksen vaihtoa siellä.


      • puolisokko
        ap. kirjoitti:

        Blogi on auki ja kaikki kiinnostuneet ottakaa yhteyttä.

        [email protected]
        Sinne hieman tietoja niin lisään blogiin.

        Olisi kiva, jos kiinnostuneita tulisi, voisi jatkaa tätä ajatuksen vaihtoa siellä.

        Koskahan Suomessa päästään kantasoluhoitoihin saakka? Taitaa olla aika uutta juttua glaukoman hoitoon tulossa?


    • ½ vuotta sairastanut

      Mitä mitä? Onko, en ole itse lukenut mistään.. Mitä tuo kantasoluhoito siis tarkoittaisi? Itse vasta ½ vuotta sairastanut, mutta jo aivan hukassa.. kaipaisi ihmisiä joilla sama sairaus, kertomaan kokemuksistaan ym, Ikää mulla vähän päälle 40

    • hesarissa juttu

      Kannabista käytetään lääkkeenä Tanskassa

      Kotimaa - 14.3.2000



      ... voimakkaiden lääkkeiden aiheuttamaan pahoinvointiin. Sitä on annettu myös glaukooma- eli silmänpainetautipotilaille, koska se vähentää sairauden aiheuttamaa painetta silmässä

    • x7x6x5x4

      Kyllä on ihmisillä olevinaan kiire, kun tätä ketjua lukee. Netissä on kyllä aikaa roikkua, mutta kun pudotetaan elintärkeitä silmätippoja silmään, ei silmäkulmaa viitsittäisi/ehdittäisi millään painaa minuutin vertaa.
      Ehkäpä näille ihmisille näkö ei ole niin tärkeä, että viitsii tuota aikaa käyttää sen hoitamiseen.
      Täällä yksi kirjoitti, että ei auta, vaikka kuinka painaa luomea. Ei siinä paineta SILMÄLUOMEA, vaan silmän sisäkulmaa! Lukekaa nyt ne ohjeet, jotka seuraavat lääkkeiden mukana.

    • VHH--kannattaja

      Sanokaa mitä haluatte, mutta glaukooma on seuraus viljatuotteiden aikaansaamasta yksi monista vaivoista

      • bibubibu

        Sun aivojes tila on seurausta viljatuotteiden aikaansaannoksista!


      • sokeanahanvarmaankiva

        Sivustohan heräsi taas ehkä henkiin? Katselin alkuvuodesta, kun oikea silmä sokeutui. Symppaan, ja miltei ainoastaan, äitiä, joka lasten takia kirjoitti. Vertaistukea? Turha odottaa, aikuisilta ihmisiltä. Tällä foorumilla.


      • Niiskuttaa

        Minkalaisia silmänpaineita teillä on ollut ja miten se todettin


      • Punasilmä

        10 vuotta seurattu paineita. Toisessa silmässä paineet siinä 14-19 aina mittauksesta riippuen. Toisessa silmässä 21-25. Nyt todettiin näkökentässä puutosta ja hermosäiekuvaus epänormaali.
        Ei kun Glaukooma -diagnoosi ja tipat käyttöön. Silmä-äsytystä tipoista näin alussa, toivottavasti tasaantuu. Taflotan iltaisin. Onko muilla tullut silmä-äsytystä kyseisestä lääkkeestä?


      • Virkka
        Punasilmä kirjoitti:

        10 vuotta seurattu paineita. Toisessa silmässä paineet siinä 14-19 aina mittauksesta riippuen. Toisessa silmässä 21-25. Nyt todettiin näkökentässä puutosta ja hermosäiekuvaus epänormaali.
        Ei kun Glaukooma -diagnoosi ja tipat käyttöön. Silmä-äsytystä tipoista näin alussa, toivottavasti tasaantuu. Taflotan iltaisin. Onko muilla tullut silmä-äsytystä kyseisestä lääkkeestä?

        Taflotan myös käytössä mulla, säilöntäaineeton, joka ärsyttää vähemmän. Kannattaa kokeilla. Säilytys jääkaapissa ohjeen mukaisesti.


      • Uusijuttu
        Punasilmä kirjoitti:

        10 vuotta seurattu paineita. Toisessa silmässä paineet siinä 14-19 aina mittauksesta riippuen. Toisessa silmässä 21-25. Nyt todettiin näkökentässä puutosta ja hermosäiekuvaus epänormaali.
        Ei kun Glaukooma -diagnoosi ja tipat käyttöön. Silmä-äsytystä tipoista näin alussa, toivottavasti tasaantuu. Taflotan iltaisin. Onko muilla tullut silmä-äsytystä kyseisestä lääkkeestä?

        Itselläni Taflotan laitan tipat illalla. Lisänä käytän kosteustippoja päivällä,


    • Uusijuttu

      Hei miten olet pärjäillyt glaukooman kanssa, onko tehty toimenpiteitä laser tms. Minulla todettiin avokulma glaukooma 2016 olen 50 v. Sairaus tuli ihan puskista. Tipoilla hoidetaan, alussa en ymmärtänyt, että millainen sairaus on. Silmänpaineet 30

      • juttukunjuttu

        Puoliuusijuttu. 2015 joulun alla tajusin, toinen silmä ei näe paljon mitään. Paine siinä 66 silloin. Tippoja, sivuoireita. Laseria, vailla vaikutusta. Nyt reikä sokeahkoon silmään. Vasen toimii hyvin. Emmä tästä oikein ole viisastunut, S24 sivuistakaan. Autoa saa ajaa, ei tarvi lasejakaan. Mieluummin näkisin molemmilla silmillä, tipoistakaan en pidä.


    • Alffonss

      Minulla todettiin glaukooma kaksi vuotiaana. Olen nyt 18 enkä saa ajokorttia. On tämä vähä tämmöstä kituutusta silmäkontrollista toiseen.

    • Kiirekö

      Kuinka nopeasti lääkitykset on teillä aloitettu? Ensimmäiset painemittaukset noin puoli vuotta sitten optikolla 2 kertaa, sitten yksityisellä silmälääkärillä ja tänään silmäpolilla näkökenttä tutkimuksissa ja kuvauksissa. Paineet ollu joka kerta noin 30 tienoilla. Ja nyt lääkärin vastausta voi kuulema joutua odottamaan pari kuukautta???

      • Tampereelta

        Moi,
        Jos paineet 30 niin tipat on pakko aloittaa heti. Itselläni 3 vuotta sitten 22, en mennyt silloin heti lääkäriin ja nyt 2017 tammikuussa olivat nousseet n. 28. Molemmissa silmissä todettiin siloin avokulmaglaukooma. Tipat olisi pitänyt aloittaa silloin 2014 kun meni yli 21.


    • silmäpuoli

      Ei kai paniikin aihetta. Nuori nainen olet, luulen. Minulta sokeutui oikea silmä nopeasti, huomaamatta, vanhalta mieheltä. Paineluvut jotain ihan muuta.

    • Anonyymi

      Taflotan 15mg Käytän samaa putkiloa 3 päivää!
      1 tippa silmään!
      Ei mielestäni vanhene, koska pistän kiinni sillä pienellä osalla.
      Mitä mieltä olette, voiko käyttää 2-3 pv samaa Taflotan putkiloa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5098
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1016
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      918
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe