Linssien laatu millaisia kokemuksia ?

silmät muovia

Kuinka kauan hankkimienne silmälasien linssit pysyvät kirkkaina ja naarmuttomina, millaisia kokemuksia eri silmälasiliikkeiden välillä.

Nisseniltä olen tähän saakka hankkinut silmälasit, mutta nyt kokeilin Specsaveria.
Seuraavat linssit silmälaseihin hankin Nisseniltä, koska linssien laatu on parempi.
Nisseniltä hankitut silmälasien linssit kestivät 10 vuotta, eikä mitään naarmuja/sumentumia
tullut linsseihin ja nytkin ne linssit ovat paljon paremmassa kunnossa, kuin Specsaverilta hankitut.

Specsaverin linssit, vaikka niissä pitäisi olla kovapinnoite eivät ole uutta vastaavassa kunnossa, vaikka eivät ole edes vuotta olleet käytössä.
Samalla tavalla olen niitä puhdistanut, kuten aiempiakin linssejä.
Toisessa linssissä on kulumisen merkkejä enemmän, kuin toisessa.
Sen huomaa, kun katsoo tv:tä tai pimeässä kuuta, autonvaloja tai muita kirkkaita kohteita.
Esim. kuuta katsoessa, kuu näkyy kirkkaana, mutta kuun reunoista valo leviää sivuille, mitä ei tapahdu, jos linssi on naarmuton.
Päivänvalossa viasta ei ole haittaa, mutta pimeän aikaan.

Specsaverin linssit ovat muovia,joten eivät kovin laadukkaita.
Nissenin linssit olivat prässättyä lasia ja niissäkin oli kovapinnoite.

Silmälasit puhdistan aina niin, että ensin juoksevan veden alla, sen jälkeen mietoa pesuainetta ja tämän jälkeen todella pehmeällä paperilla kuivaan silmälasien linssit.
Neuvottiin vielä kiilloittamaan linssit erikois pehmeällä optiikan puhdistukseen tarkoitetulla liinalla.

Täytyy yrittää pärjätä näillä muutama vuosi ja sen jälkeen vaihtaa uudet lasit.
Seuraavan kerran hankin kyllä silmälasin linssit Nisseniltä ja ei todellakaan muovilinssejä.
Muovilinssi naarmuuntuu, vaikka kuinka varoen niitä puhdistaisi, kun taas lasilinssi kestää paremmin.

18

9063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on

      Ihan sama mistä ostat, muovi naarmuuntuu ja lasi ei. Myös lämmönkesto on lasilinssissä parempi.

      • silmät muovia

        Asia taitaa olla noin eli täytyy jatkossa tilata lasilinssit ja jättää muoviset.
        Uusina muoviset on hyvät, mutta ajan kanssa kuluvat joka kerta kun linssejä puhdistaa.
        Siinäkin voi silmälasien linssit naarmuuntua, kun keväällä tuulee ja katupölyä lentää ilmassa.
        Kyllähän sekin voi linssejä naarmuttaa. Ainakin täytyy huuhdella linssit hyvin juoksevan veden alla sen jälkeen, koska naarmuttavaa katupölyä on varmana silloin linsseissä jonkin verran.


    • linssit

      Ihmeelliset linssit nuo nissenin linssit, prässättyä lasia joissa kovapinta. Minulle on aina optikkoliikkeissä sanottu, että lasilinssiin ei ole mahdollista saada kovapintaa, lasihan on jo niin kovaa. Olen käyttänyt 25 vuotta lasi ja muovilinssejä.

      • silmät muovia

        Nisseniltä minulle suosittelivat lasilinssejä silmälaseihin, kun sieltä n.10 vuotta sitten hankin lasit.
        Kyllä lasilinssi on ehdottomasti kestävämpi, kuin muoviset linssit.
        Muovisiin tulee hiusnaarmuja, joita ei paljaalla silmällä erota, mutta ne erottuu, kun katsoo
        esim. tv-tä, kuuta, tai muuta kirkasta kohdetta hämärässä/pimeässä.
        Niistä on haittaa erityisesti pimeällä autolla ajaessa, kun vastaantulevan auton valo siroaa pitkin näkökenttää, kun pitäs nähdä selvästi.
        En olisi ostanut muovilinsejä, jos olisin tiennyt kuinka helposti ne voivat naarmuuntua oli sitten kuinka
        huolellinen tahansa linssien puhdistuksen kanssa.

        Kukapa nyt ostaisi kaukoputkeakaan, jossa on muovilinssit. Kyllä linssit täytyisi olla kunnon lasia.


    • ----

      Mulle on muovilinssit käyny, mutta Nissenin pinnoitteet ja linssien hiontajälki on surkea. Lankesin kahdet yhden hinnalla tarjoukseen (alk 75e ) tarkoittaa, että yhdet sangat on 75e linssit, toiset ei tullu kaupan päälle vaan maksoivat noin 40e päälle. Tarkalleen ottaen se ei ole kahdet yhden hinnalla, vaikkaolivatkin edulliset.

      Heijastamattoomuuspinnoite on surkea. Mulla ei ole koskaan ollut näin heijastavia linssejä. Ihan kuin olis migreeniaurat kokoajan päällä. Kaikki takaa ja reunoilta linssiin tulevat valot heijastuu ja häikäsee silmiä. Ja linssin reunat tuplaa kuvat ja valot linssien reunassa.

      Edelliset oli Silmäasemalta, maksoivat tuplat, mutta linssien laatu oli loistava.

      Pakko viedä nää uudet takaisin.

    • kakkula

      Itse ostin Herttoniemen Cazze -optikolta lasit Hoyan linsseillä. Vahvuutta ei ole paljon, mutta kun sain lasit päähäni ensimmäistä kertaa, maailma todella kirkastui. Edelliset on joltain pikkuoptikolta kiinalaisilla (kuitenkin optikon mukaan hyvälaatuisilla) linsseillä, ja kirkkaus on todellakin ihan eri luokkaa. Hyvät linssit on oikeasti kyllä sitten hyvät. Niihin kannattaa satsata.

      • L I N S

        Luulin että muutaman viime vuoden aikana on linssit kehittyneet niin että minkä hyvänsä linssit olisivat nyt paremmat kuin Instrun linssit muutama vuosi sitten. Ostin Nissenin linssit, koska se oli optikon linsseistä edullisin tarjous.
        Mutta seuraavat ostan taas instrusta, sillä näiden läpi ei vaan näe yhtä selkeästi kuin edellisten, lukiessakin on sivun päällä kuin "harmaa" varjo varsinkin sähkövalolla.


      • smaaas
        L I N S kirjoitti:

        Luulin että muutaman viime vuoden aikana on linssit kehittyneet niin että minkä hyvänsä linssit olisivat nyt paremmat kuin Instrun linssit muutama vuosi sitten. Ostin Nissenin linssit, koska se oli optikon linsseistä edullisin tarjous.
        Mutta seuraavat ostan taas instrusta, sillä näiden läpi ei vaan näe yhtä selkeästi kuin edellisten, lukiessakin on sivun päällä kuin "harmaa" varjo varsinkin sähkövalolla.

        Nissen ja Instru on samaa firmaa eli samoja linssejä myyvät he!


      • 8+18
        smaaas kirjoitti:

        Nissen ja Instru on samaa firmaa eli samoja linssejä myyvät he!

        Samaa firmaa ovat, mutta työnjako on sellainen, että Nissen myy halvemman hintaluokan tavaraa ja Instru vähän kalliimpaa. Laatua ei varsinaisesti myy kumpikaan. Instrun linssitkin ovat jotenkin sameat muovin plätkät, kun ne kalliimpien merkkilinssien jälkeen pistää nenälleen. Ei vaan ole varaa aina maksaa ihan huippulinsseistä.


    • 2343234

      Ostin Itiksen Nisseniltä kahdet lasit peruslinsseillä. Kotona sitten huomasin, että toisien silmälasien oikeanpuolimmaisessa linssissä oli kaksi isoa naarmua. Ihmettelin tätä suuresti, miten UUSISSA laseissa voi olla naarmuinen linssi? Seuraavana päivänä vein lasit takaisin kys. liikkeeseen ja oikeanpuolimmainen linssi luvattiin vaihtaa ja saisin lasit n. 2 viikon kuluttua. Asiaa ei pahoiteltu mitenkään ja koin asiakaspalvelun minua kohtaan tympeäksi.
      Kävin hakemassa lasit uudestaan, kun minulle ilmoitettiin niiden olevan valmiit. Kotona huomasin vaihdetun linssin olevan huonosti paikallaan, se ei pysynyt ollenkaan urallaan, vaan naksahteli koko ajan pois paikoiltaan. Menin taas seuraavana päivänä käymään liikkeessä ihmetellen tilannetta. Liikkeestä minulle ilmoitettiin, ettei linssissä ole mitään vikaa! Mitä ihmettä!? Kerroin, että en ole asiasta ollenkaan samaa mieltä, kyllähän linssin pitää pysyä sille tarkoitetulla uralla. Minulle vastattiin, että olen väärässä, kolme optikkoa oli tutkinut lasit ja minun piti kuulema luottaa heidän ammattitaitoonsa. Koin, että minua vastaan hyökättiin, minua väheksyttiin eikä kohdeltu asiallisesti. Ilmoitin selvästi, etten ole tyytyväinen laseihin, mutta optikko vain ilmoitti, ettei laseissa ole vikaa. Tässä vaiheessa ei enää sanallakaan mainostettu 100% tyytyväisyystakuuta, jota oli aikaisemmin niin kovasti minulle hehkutettu. Poistuin liikkeestä hetkeksi miettimään tilannetta, ja muistin, että minulle on tosiaan luvattu 100% tyytyväisyystakuu. Menin takaisin liikkeeseen ja ilmoitin, että vetoan tyytyväisyystakuuseen, haluan uudet linssit kehyksiin, koska en ole tyytyväinen laatuun. Tämä toimi ja linssit lähtivät uusittaviksi. Optikko tosin käyttäytyi minua kohtaan vähättelevästi ja ilmoitti minulle, että "tämä on sitten VIIMEINEN kerta kun linssejä uusitaan, ei meillä TURHAN takia näitä jatkuvasti uusita". Olin saamastani kohtelusta tuohtunut ja hyvin pettynyt.
      No, sitten minulle ilmoitettiin taas, että lasit ovat noudettavissa ja kävin hakemassa ne samana päivänä. Sain muuten asiallista kohtelua, mutta tapahtumia ei vieläkään pahoiteltu mitenkään. Seuraavana päivänä huomasin kuitenkin, että oikeanpuolimmaisessa linssissä oli TAAS naarmu. Tällä kertaa pienempi kuin ensimmäisellä kerralla, mutta silti ihan selvä paljaalla silmällä nähtävä naarmu. Lähdin samantien käymään liikkeessä avomieheni kanssa. Optikko tutki laseja ja sanoi ettei hän nää mitään naarmua. Tämä voi olla totta, koska liikkeessä oleva valaistus heijastui voimakkaasti linssien pintaan. Hän vei lasit takahuoneeseen ja palattuaan ilmoitti, että kolme optikkoa oli tutkinut linssin eikä naarmua ole. Minun ja mieheni sanoilla ei ollut minkäänlaista painoarvoa asiassa, vaikka eihän linssissä olevan naarmun näkemiseen tarvita optikon tutkintoa (ainakaan minun tietääkseni..?). Meitä vähäteltiin ja koin, että minut leimattiin suorastaan HULLUKSI ja itketettiin ja nolattiin täysin. Optikko nauroi minulle ja sanoi, että "olet liian pikkutarkka, kyllähän näissä aina on naarmuja.." ja "jos kerran olet noin pikkutarkka, olisit ottanut naarmuuntumattomat linssit" ja "olisit ottanut heijastamattomat linssit niin naarmu näkyisi paremmin" ja "tämä tilanne on aivan naurettava". Minulle myös sanottiin, että olen itse naarmuttanut linssin, vaikka en ollut laseja vielä käyttänyt, kerran vaan puhdistanut annettujen ohjeiden mukaan (huuhdellut haalealla vedellä, pessyt varovasti laimealla saippualla ja kuivannut silmälasien puhdistukseen tarkoitetulla mikrokuituliinalla).
      En ollut uskoa korviani. Mitä tällainen asiakaspalvelu on olevinaan? Lopulta kuitenkin tarjottiin, että linssi voidaan uusia. Sanoin, että mielestäni tämä ei tässä tilanteessa enää riitä, vikoja on ollut jo liian paljon ja asiasta on aiheutunut minulle niin paljon harmia. Minkäänlaista hyvitystä en kuitenkaan saisi, koska heidän mielestään laseissa ei ole ollut mitään vikaa ja niitä on korjattu koko ajan turhaan ilman syytä. No, ei auttanut muu, kuin antaa lasit TAAS korjattaviksi ja alkaa odottamaan TAAS seuraavat 2 viikkoa niiden valmistumista..
      Ei kukaan vie laseja korjattaviksi ihan vaan "huvin vuoksi" ilman syytä, kuka nyt haluaa luopua maksamistaan laseista turhaan noin pitkäksi aikaa? Olen hyvin loukkaantunut saamastani kohtelusta ja erittäin pettynyt lasien laatuun. Kokemus on ollut stressaava ja suorastaan traumaattinen. Toivon ettei kukaan joutuisi kokemaan samaa, joten välttäkää hyvät ihmiset Nisseniä jos suinkin vaan voitte!

      • rita52

        Et ole ainoa valmiiksi naarmutetut silmälasit hankkinut. Itse ostin Sellosta Katse Optikolta kalliit silmälasit ns. huippulinssein ja naarmuuntumattomin ym. pinnoittein. Samalla tavoin huomasin heti kotiin tultuani oikeanpuoleisessa linssissä keskellä naarmun. Seuraavana päivänä linssi luvattiin vaihtaa, mihin menikin sitten yli kaksi viikkoa. Sinä aikana kerkesi merkkisangoista irrota liimauksistaan osa, ja korjaus senkun venyi.

        Myöskään minun tapauksessani myyjä ei mitenkään pahoitellut tilannetta ja yritti luikerrella vastuusta.

        Tästä opin, että uudet silmälasit on aina huolellisesti tarkastettava valoa vasten mielellään suurennuslasilla tai muulla apuvälineellä mahdollisten naarmujen varalta. Sankoja kannattaa ravistella mahdollisten vaurioiden selville saamiseksi, sillä sitähän ei koskaan tiedä, mitä ne ovat ennen hyväuskoiselle ostajalle päätymistä myymälässä kokeneet.
        Maksukorttia EI missään tapauksessa pidä vinguttaa, ennen kuin on varmistunut lasien virheettömyydestä. Kun rahat on myyjän tilillä, virheiden korjaaminen kestää hyvin piiiitkäääään.

        Silmälasien kalleus ei ole laadun tae, ei itse tuotteen eikä asiakaspalvelun osalta. Itse aion seuraavan kerran tyytyä halpislaseihin tai hankkia ne ulkomailta, esim. Virosta.
        Sinne reklamointi voi olla hankalaa, mutta ei se toden totta helppoa ole Suomessakaan.


      • -8,25 ym.
        rita52 kirjoitti:

        Et ole ainoa valmiiksi naarmutetut silmälasit hankkinut. Itse ostin Sellosta Katse Optikolta kalliit silmälasit ns. huippulinssein ja naarmuuntumattomin ym. pinnoittein. Samalla tavoin huomasin heti kotiin tultuani oikeanpuoleisessa linssissä keskellä naarmun. Seuraavana päivänä linssi luvattiin vaihtaa, mihin menikin sitten yli kaksi viikkoa. Sinä aikana kerkesi merkkisangoista irrota liimauksistaan osa, ja korjaus senkun venyi.

        Myöskään minun tapauksessani myyjä ei mitenkään pahoitellut tilannetta ja yritti luikerrella vastuusta.

        Tästä opin, että uudet silmälasit on aina huolellisesti tarkastettava valoa vasten mielellään suurennuslasilla tai muulla apuvälineellä mahdollisten naarmujen varalta. Sankoja kannattaa ravistella mahdollisten vaurioiden selville saamiseksi, sillä sitähän ei koskaan tiedä, mitä ne ovat ennen hyväuskoiselle ostajalle päätymistä myymälässä kokeneet.
        Maksukorttia EI missään tapauksessa pidä vinguttaa, ennen kuin on varmistunut lasien virheettömyydestä. Kun rahat on myyjän tilillä, virheiden korjaaminen kestää hyvin piiiitkäääään.

        Silmälasien kalleus ei ole laadun tae, ei itse tuotteen eikä asiakaspalvelun osalta. Itse aion seuraavan kerran tyytyä halpislaseihin tai hankkia ne ulkomailta, esim. Virosta.
        Sinne reklamointi voi olla hankalaa, mutta ei se toden totta helppoa ole Suomessakaan.

        Jos silmäongelma on pienempi, ei linsseillä niin väliä ole että millaiset ovat. Mutta jos on isompi ongelma, esim. kohtalaisesti likinäköä ja hajataittoa, niin halpislinsseillä katseleminen on täyttä tuskaa.
        Vaikeammassa tapauksessa on pakko osta laadukkaat linssit. Kokemukseni mukaan parhaat saa Instrusta.


      • hdgdfgdfgfg
        -8,25 ym. kirjoitti:

        Jos silmäongelma on pienempi, ei linsseillä niin väliä ole että millaiset ovat. Mutta jos on isompi ongelma, esim. kohtalaisesti likinäköä ja hajataittoa, niin halpislinsseillä katseleminen on täyttä tuskaa.
        Vaikeammassa tapauksessa on pakko osta laadukkaat linssit. Kokemukseni mukaan parhaat saa Instrusta.

        Noin paljolla miinuksella tarvitaan nk. ohennetut linssit (mikä käytännössä tarkoittaa vain eri muovilaatua kuin halvemmissa). Sinänsä peruslinsseilläkin näkee. Itselläni on yli -5 heikommassa, ja olen pärjännyt ihan hyvin halvimilla netin muovilinsseillä. Kehykset pitää vain olla mahdollisimman pienet, niin linssit eivät ole reunoilta pullonpohjat.

        Kun on runsaasti miinusta näössä, on myös erilaisten komplikaatioiden riski suuri, eli silmälääkärissä pitäisi käydä säännöllisesti. Sinänsä silmälääkäri on tutulleni todennut, että on sama, mitä linssejä käyttää.


    • Hui_jattu

      Näköjään asiat eivät ole menneet ainakaan parempaan suuntaan 6 vuodessa. Specsaversistä ostamani linssit alkoivat naarmuuntua nopeasti, vaikka olen käsitellyt niitä ohjeiden mukaan. Luultavasti kova/heijastamaton pinnoite (jota myydään "bisneshenkisesti" 100€ lisähintaan) on juurikin ongelma. Samasta liikkeestä ostamiini aurinkolaseihin en ottanut mitään pinnoitteita, enkä ole havainnut niissä ongelmia.

    • iäkuisuus

      Joo sain Instrusta erittäin heikon kuvan ja todella ala-arvoiset lasit , taitavat olla pelkkää muovia. Ei ainakaan erikoishionta onnistu eikä naarmujen määrää mitenkään voi estää. Tuntuu että kärpäset saavat lasit naarmuuntumaan.
      Mistä tahansa muualta lasit.

    • Sanelia

      Itellä on tulossa silmäasemasta lasit, kävin perjantaina näöntarkastuksessa ja seuraavaksi olinki jo valitsemassa kehyksiä. Miten teillä kokemuksia silmäaseman linsseistä? Itellä siis kaukonäkö ja jotkut nulukit vai mitkä olikaan.. elikkä ei ollu siis monitehot, mutta linssien alareunassa pieni "häiventymä" jonka kanssa pystyy sitten lukemaan.

    • bvbvbvbvbvb

      Kun menee ostamaan tarjouslasit, myydäänkin aina n. 10 x kalliimmat. Eli tilaan nykyään suurimman osan laseista halvalla netistä. Ohentamattomat linssit käyvät ihan hyvin, kunhan kehys ei ole liian suuri (-4,75 ja -5,25 vahvuuteni kauas katsoessa, jos oikein muistan, lähelle yhtä vähemmän). Eli käytän eri lukulaseja ja kaukolaseja, kotona vain parinkympin nettilaseja. Enpä ole niistä mitenkään kärsinyt. Turha hankkia kalleita monitehoja.

      Köyhä kun olen, olen säästellyt optikkoliikkeestä ostettuja "paraatilaseja". Lasit olivat pari vuotta lähes kaapin pohjalla. Yllätyksekseni huomasin, että niiden pinnoite oli kärsinyt, vaikka en todellakaan ollut kohdellut niitä väärin - enhän ollut edes käyttänyt niitä.

      Tästä seuraa salaliittoteoria. Onko linssien pinnoitteisiin kehitetty jokin itsestään hajoavuusominaisuus? Liikkeen on helppo laittaa linssien pintavirheet asiakkaan piikkiin. Mutta kun samat vauriot kehittyvät käyttämättömiin laseihin...

      Mielestäni halvat pinnoittamattomat lasit kestävät hämmästyttävän hyvin, kun niitä vain kohtelee hyvin. En ole saanut naarmuja, vaikka olen retkeillyt ja istunut avotulen ääressä ne päässä. Mieluummin ostan halvat lasit vuoden välein kuin kalliit kahden vuoden välein. Sen enempää mitkään lasit tuskin nykyään kestävät. Siitä pitää markkinatalous (= tuotteen laatua heikentävä tuotesuunnittelu) huolen.

    • dfli

      Linsseissä on isoja laatueroja, myös hintatason mukaan. Lasilinssit ovat kestävimpiä, mutta on vaara saada lasisiruja silmiin jos särkyvät. Muovi on turvallisempi.
      Linssien pinnoite-erot ovat isoja, jos on -5 linssi, niin keskusta on hyvin ohut ja reunat paksunee suhteessa linssin kokoon.
      Lämpö on oleellinen tekijä, jos menet vaikka lämpimään saunaan tai nuotion lähelle ja sinulla on Specsaverin linssit, voit olla melko varma, että linssisi ovat entiset.
      lämpölaajeneminen halkoo linssin pinnoitteeseen hiushalkeamia, sitä enemmän mitä isompi on äkkinäinen lämmönvaihtelu.
      Itsellä on mennyt linssit sekunnissa, kun sain kuuman kaasupurkauksen kasvoilleni.
      Instrun linssit ovat kestäneet parhaiten Specsaverin liikkeeseen en enää jalallani astu.
      Laseja olen käyttänyt noin 55v.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5887
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3727
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      2008
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1809
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1246
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1229
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1037
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      980
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe