Poikani (viides lapsi) on nyt 1v ja 3kk. Ei puhu vielä sanaakaan, mutta siitä en olekkaan niin huolissani vielä. Mutta kun pikkuherra ei edes ymmärrä sanaakaan mitä hänelle sanotaan. Tai ehkä sanaakaan on liian voimakas ilmaisu...
Kun sanotaan: hyvä hyvä, poika taputtaa
Kun sanotaan: hae... Poika hakee jotain, ehkä sattumalta sen mitä pyydettiin, harvemmin kuitenkin...
Pojan oma "puhe" on suurimmalta osalta itkemistä, enkä yhtään ihmettele kun kukaan ei ymmärrä. Toisilla lapsillani on ollut samassa iässä jonkinlaista omaa elekieltä, mutta ainoa mikä pojalla on:tuo tuttipullon kun haluaa sen täyteen.
Lääkäri totesi pojallani niska hartia seudun jäykkyyttä kun poika oli vasta 3kk. 6kk seurannassa olikin toinen lääkäri, joka totesi jäykkyyden olevan sen verran vähäistä, ettei siitä kannata huolesstua.
Nyt tahdonkin teiltä vakuutteluja että poikani ei tarvitse ymmärtääkkään enempää vielä. Neuvolassa en viitsi ottaa asiaa esille kun tuo jäykkyys sai hoitajan sanomaan minun olevan hysteerisen huolissani lasteni kehityksestä :D
Puheen ymmärtäminen
4
884
Vastaukset
- muumimammeliini
lääkäriin, pediatrille tai lasten neurologille.
Olivatko nämä lapsen 3 kk ja 6 kk tutkineet pediatreja?- urpuli
Ensimmäinen mielestäni oli ihan kouluttautunut pediatriaan, mutta täällä toimi ihan terveyskeskuslääkärinä... Itsekkin pojan tahtoisin tutkituttaa, mutta vastaan tulee ensin mies jonka mielestä poika oppii kaiken vain hitaammin ja sitten vastaan tulee neuvolahoitaja jonka mielestä tosiaan aina liioittelen :(
- fweerrqe
urpuli kirjoitti:
Ensimmäinen mielestäni oli ihan kouluttautunut pediatriaan, mutta täällä toimi ihan terveyskeskuslääkärinä... Itsekkin pojan tahtoisin tutkituttaa, mutta vastaan tulee ensin mies jonka mielestä poika oppii kaiken vain hitaammin ja sitten vastaan tulee neuvolahoitaja jonka mielestä tosiaan aina liioittelen :(
No hei voin kertoo että ei todellakaan ole huolen häivää vielä.. ei siis missään nimessä ton ymmärtämisen kanssa. Pojilla varsinkin kehityksen kanssa on niin valtavat erot että normaalin rajoissa ollaan vielä varsin pitkälle. Tytöillä se on enempi käyrien mukaan kuin pojilla. Minulla on 3 poikaa ja 1 tyttö ja kaikki on kehittynyt aivan eri tahtiin ja ymmärräys tullut kahdella pojista viiveellä ja ihan välkkyjä poikia ovat ja 4-5 vuotiaana olivat ihan samassa ku muut jos ei jopa edellä. 1,5 vuotiaana oli melkein just toi tuttipullon anto ku halus lisää maitoa ja 2 vuotiaana vasta tuntui että se ymmärräys lähti pikkuhiljaa kehittymään ja 2,5 vuotiaana huomas että nyt oikeesti vasta ymmärtää.
- katrikaks
Eka vinkkinä tulee mieleen, että ohjaa poikaasi käyttämään enemmän ele- tai esinevinkkejä siihen, mitä haluaa. Kun hän kuitenkin nyt jo osaa itse sen pullonkin tuoda, eli siis muihin asioihin jotain samansuuntaista esineillä kommunikointia, että saa perusasiat ilmaistua. Jos haluat tästä haastavampaan suuntaan lasta tukea, käytä kuvaa (ihan ekaparas on digikameralla otettu ja tulostettu "oikea" kuva, piirroskuvia saa esim papunet.net tai fi, en muista kumpi pääte), siis kun kysyt haluaako lapsi maitoa vai mehua, edessä on kuvat ja lapsi saa näyttää. Ekaksi joudut tietysti ohjaamaan suoritusta, mutta monesti lapsi oppii nopeasti. Turhautumisetkin vähenevät kuvien avulla. Ja tietysti kuvat nimetään ja niistä puhutaan siinä samalla, kun niitä käytetään. Eikä kannata pelätä, että kuvien käytöllä lapsen puhe jää tulematta, päinvastoin, kuvat tukevat ymmärtämistä sekä oman ilmaisun väineenä myös sanavaraston lisääntymistä. Ja tämä nimimerkillä töissä aika monen lapsen kanssa nähtyä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445239Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243440Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992830Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui562643- 1702312
- 242119
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661845Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391