Puheen ymmärtäminen

ulpuri

Poikani (viides lapsi) on nyt 1v ja 3kk. Ei puhu vielä sanaakaan, mutta siitä en olekkaan niin huolissani vielä. Mutta kun pikkuherra ei edes ymmärrä sanaakaan mitä hänelle sanotaan. Tai ehkä sanaakaan on liian voimakas ilmaisu...
Kun sanotaan: hyvä hyvä, poika taputtaa
Kun sanotaan: hae... Poika hakee jotain, ehkä sattumalta sen mitä pyydettiin, harvemmin kuitenkin...
Pojan oma "puhe" on suurimmalta osalta itkemistä, enkä yhtään ihmettele kun kukaan ei ymmärrä. Toisilla lapsillani on ollut samassa iässä jonkinlaista omaa elekieltä, mutta ainoa mikä pojalla on:tuo tuttipullon kun haluaa sen täyteen.
Lääkäri totesi pojallani niska hartia seudun jäykkyyttä kun poika oli vasta 3kk. 6kk seurannassa olikin toinen lääkäri, joka totesi jäykkyyden olevan sen verran vähäistä, ettei siitä kannata huolesstua.
Nyt tahdonkin teiltä vakuutteluja että poikani ei tarvitse ymmärtääkkään enempää vielä. Neuvolassa en viitsi ottaa asiaa esille kun tuo jäykkyys sai hoitajan sanomaan minun olevan hysteerisen huolissani lasteni kehityksestä :D

4

856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muumimammeliini

      lääkäriin, pediatrille tai lasten neurologille.
      Olivatko nämä lapsen 3 kk ja 6 kk tutkineet pediatreja?

      • urpuli

        Ensimmäinen mielestäni oli ihan kouluttautunut pediatriaan, mutta täällä toimi ihan terveyskeskuslääkärinä... Itsekkin pojan tahtoisin tutkituttaa, mutta vastaan tulee ensin mies jonka mielestä poika oppii kaiken vain hitaammin ja sitten vastaan tulee neuvolahoitaja jonka mielestä tosiaan aina liioittelen :(


      • fweerrqe
        urpuli kirjoitti:

        Ensimmäinen mielestäni oli ihan kouluttautunut pediatriaan, mutta täällä toimi ihan terveyskeskuslääkärinä... Itsekkin pojan tahtoisin tutkituttaa, mutta vastaan tulee ensin mies jonka mielestä poika oppii kaiken vain hitaammin ja sitten vastaan tulee neuvolahoitaja jonka mielestä tosiaan aina liioittelen :(

        No hei voin kertoo että ei todellakaan ole huolen häivää vielä.. ei siis missään nimessä ton ymmärtämisen kanssa. Pojilla varsinkin kehityksen kanssa on niin valtavat erot että normaalin rajoissa ollaan vielä varsin pitkälle. Tytöillä se on enempi käyrien mukaan kuin pojilla. Minulla on 3 poikaa ja 1 tyttö ja kaikki on kehittynyt aivan eri tahtiin ja ymmärräys tullut kahdella pojista viiveellä ja ihan välkkyjä poikia ovat ja 4-5 vuotiaana olivat ihan samassa ku muut jos ei jopa edellä. 1,5 vuotiaana oli melkein just toi tuttipullon anto ku halus lisää maitoa ja 2 vuotiaana vasta tuntui että se ymmärräys lähti pikkuhiljaa kehittymään ja 2,5 vuotiaana huomas että nyt oikeesti vasta ymmärtää.


    • katrikaks

      Eka vinkkinä tulee mieleen, että ohjaa poikaasi käyttämään enemmän ele- tai esinevinkkejä siihen, mitä haluaa. Kun hän kuitenkin nyt jo osaa itse sen pullonkin tuoda, eli siis muihin asioihin jotain samansuuntaista esineillä kommunikointia, että saa perusasiat ilmaistua. Jos haluat tästä haastavampaan suuntaan lasta tukea, käytä kuvaa (ihan ekaparas on digikameralla otettu ja tulostettu "oikea" kuva, piirroskuvia saa esim papunet.net tai fi, en muista kumpi pääte), siis kun kysyt haluaako lapsi maitoa vai mehua, edessä on kuvat ja lapsi saa näyttää. Ekaksi joudut tietysti ohjaamaan suoritusta, mutta monesti lapsi oppii nopeasti. Turhautumisetkin vähenevät kuvien avulla. Ja tietysti kuvat nimetään ja niistä puhutaan siinä samalla, kun niitä käytetään. Eikä kannata pelätä, että kuvien käytöllä lapsen puhe jää tulematta, päinvastoin, kuvat tukevat ymmärtämistä sekä oman ilmaisun väineenä myös sanavaraston lisääntymistä. Ja tämä nimimerkillä töissä aika monen lapsen kanssa nähtyä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      130
      1295
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1175
    3. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      24
      804
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      146
      783
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      726
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      713
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      149
      705
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      688
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      27
      578
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      36
      541
    Aihe