Lappeenranta, Joensuu ja Kuopio

chicachica

Hei!
1. Milankälaisa opiskelukaupunkeja? Minkälainen yhteishenki jne?
2. Minkälaiset vaihtomahdollisuudet ulkomaille on? Missä olisi parhaat?
3. Minkälainen painotus kussakin yliopistossa on kauppatieteiden osalta? En vielä tiedä minkä haluaisin pääaineeksi, mutta missä olisi mahdollisuus suorittaa laajimmat opinnot?
4. Hyvät/huonot puolet

13

3683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • llllllllllllllll

      Hyviä puolia: hintataso
      Huonoja: metsässä, taso ei parasta Suomessa...

    • 2002-2007

      Itse opiskelin Lappeenrannassa ja tykkäsin kovasti. Tiivis yhteisö ja hyvät, uudet opetustilat, motivoituneet opettajat. Jos nyt aloittaisin, ottaisin pääaineeksi rahoituksen tai kansiksen, mutta sehän on tietty ihan omista mielenkiinnon kohteista kiinni mikä kannattaa ottaa. Vaihtomahikset myös hyviä, paljon valinnanvaraa ja ei niin kova kilpailu paikoista kuin vaikka Helsingissä (opiskelen nyt Helsingissä toista tutkintoa). Eli suosittelen ja tykkäsin. :)

    • Kauppislainen

      Itse opiskelen tällä hetkellä Lappeenrannassa kauppatieteitä.

      1) Lappeenranta on erittäin hieno kaupunki. Yliopisto sijaitsee hieman sivussa keskustassa, Skinnarilassa ,jossa on myös suurin osa opiskelija-asunnoista. Yhteishenki on Lappeessa mahtava, välit henkilökuntaan ovat epämuodolliset ja ilmapiiri on rento sekä kannustava.
      2) Vuosittain maailmalle lähtee vaihtoon 150-200 opiskelijaa, kaikki pääsevät vaihtoon jotka haluavat koska vaihtoon lähtijöitä on vähemmän kuin vaihtopaikkoja. Vaihtoon voi lähteä 40 maahan joista löytyy 150 yliopistoa.

      3) Lappeenrannassa on eräs suurimpia pääainevalikoimia koko Suomessa 9kpl, mm. Rahoitus, Kansainvälinen markkinointi, Laskentatoimi, Yritysjuridiikka jne..
      Näiden lisäksi voi lukea sivuaineen tekniikan puolelta jos kiinnostaa.

      4) Edellä on paljon hyviä puolia. Tämän lisäksi saa Lappeesta helposti uusia ystäviä ja tapaa paljon ihmisiä. Harrastusmahdollisuudet ovat erittäin hyvät ja opiskelijaelämä vilkasta. Lappeenranta on hyvä paikka opiskella ja asua, tänne kannattaa tulla!

      • rajoitat

        Hakupaikkasi vain noihin? Suomesta löytyy tasokkaampiakin kauppatieteellisiä, yksi ihan kansainvälisestikin hyvin rankingeissa pärjäävä yliopisto.


      • chicachica
        rajoitat kirjoitti:

        Hakupaikkasi vain noihin? Suomesta löytyy tasokkaampiakin kauppatieteellisiä, yksi ihan kansainvälisestikin hyvin rankingeissa pärjäävä yliopisto.

        Muihin on kovat pisterajat, tärkeintä minulle on opiskelupaikan saanti!
        Ykköseksi laitan Helsingin, koska se tietysti olisi kaikkein paras ja ihan unelmien täyttymys jos sinne pääsisi. Mutta olen varautunut myös siihen, että täytyy olla joku VARMA 2 ja 3vaihtoehto. En halua laittaa 1. Helsinki, 2. Turku, 3. Tampere, vaikka mielestäni olisivatkin Suomen top 3 opiskelukaupunkia. Muuten voi olla, että jään ilman opiskelupaikkaa, koska noihin kaikkiin kolmeen on lähes yhtä vaikea päästä ja ikinä ei voi tietää miten se pääsykoe oikeen menee. Joten täytyy miettiä tarkkaan kaupungit mihin hakee ja miettiä vähän aikaisempia pisterajoja mitä on ollut ja sen mukaa hakea.
        Ja totta, Helsingin kauppakorkeakoulu on kansainvälisesti arvostettu ja ihan mielettömän hyvät vaihtomahdollisuudet. Sen takia olenkin utelias tietämään enemmän esimerkiksi näistä kolmesta kaupungista, että ei tule pettymystä jos en esimerkiksi pääsekkään vaihtoon tiettyyn maahan ja kaupunkiin, koska yliopistolla ei ole tarjota mahdollisuutta. 2 ja 3vaihtoehtoni määräytyvätkin aika pitkälti vaihtomahdollisuuksien ja ainetarjonnan perusteella. Siihen päälle tietysti olisi plussaa jos kaupunki on viihtyisä tai sitten suht hyvät yhteydet helsinkiin. Mutta Helsinkiin tottakai tähdätään.


      • chicachica

        Hei hauska kuulla, että olet viihtynyt Lappeenrannassa. Itsellekkin sen perusteella mitä netistä olen lukenut on jäänyt postiivinen kuva yliopisto.
        Kun yliopiston sivuilta olen lukenut vaihtomahdollisuuksista, niin ovatko maat ja kaupungit ainoita mihin voi hakea? Miten kun olen kuullut, että HKKK on mahdollista saada 2vaihtokertaa. Ensimmäinen sijoittuisi kandivaiheeseen ja on perinteinen opiskeluvaihto ja toinen maisterivaiheeseen ja on harjoitteluvaihe. Onnistuuko tämä Lappeenrannassa?
        Teettekö yritysvierailuja Helsinkiin suuriin yrityksiin vai sijoittuuko kaikki sinne itään tai painotetaanko Venäjää?


      • rrrrrrrrrraaaaaaaaa
        chicachica kirjoitti:

        Muihin on kovat pisterajat, tärkeintä minulle on opiskelupaikan saanti!
        Ykköseksi laitan Helsingin, koska se tietysti olisi kaikkein paras ja ihan unelmien täyttymys jos sinne pääsisi. Mutta olen varautunut myös siihen, että täytyy olla joku VARMA 2 ja 3vaihtoehto. En halua laittaa 1. Helsinki, 2. Turku, 3. Tampere, vaikka mielestäni olisivatkin Suomen top 3 opiskelukaupunkia. Muuten voi olla, että jään ilman opiskelupaikkaa, koska noihin kaikkiin kolmeen on lähes yhtä vaikea päästä ja ikinä ei voi tietää miten se pääsykoe oikeen menee. Joten täytyy miettiä tarkkaan kaupungit mihin hakee ja miettiä vähän aikaisempia pisterajoja mitä on ollut ja sen mukaa hakea.
        Ja totta, Helsingin kauppakorkeakoulu on kansainvälisesti arvostettu ja ihan mielettömän hyvät vaihtomahdollisuudet. Sen takia olenkin utelias tietämään enemmän esimerkiksi näistä kolmesta kaupungista, että ei tule pettymystä jos en esimerkiksi pääsekkään vaihtoon tiettyyn maahan ja kaupunkiin, koska yliopistolla ei ole tarjota mahdollisuutta. 2 ja 3vaihtoehtoni määräytyvätkin aika pitkälti vaihtomahdollisuuksien ja ainetarjonnan perusteella. Siihen päälle tietysti olisi plussaa jos kaupunki on viihtyisä tai sitten suht hyvät yhteydet helsinkiin. Mutta Helsinkiin tottakai tähdätään.

        Sinun ei tarvitse kylläkään laittaa molempia, 2 ja 3, vaihtoehtoja ns. varmoiksi paikoiksi. Riittää kun vain jompi kumpi on varma nakki. Itse tein niin, että laitoin Helsingin ensimmäiseksi ja Turun toiseksi ja varman paikan kolmanneksi. Kannattaa miettiä haluatko varman 2. vai 3. paikalle sen 1 lisäpisteen vuoksi minkä toisesta vaihtoehdosta saa.

        Muista myös, että jos huonosti käy, niin joudut viettämään vähintään sen 3 vuotta siellä varmassa paikassa ennen kuin voit hakea maisteriksi jonnekin muualle.

        Onnea koitokseen! :)


    • zilezze

      1. Joensuun opetustaso on hyvä, kaupunki on aivan liian kaukana KAIKKEA ja KAIKKIA. Vanha autokanta, bussit kulkee tosin ihan kivasti mutta vain 30-60min välein, talvella helvetin kylmä kaupunki ja paljon lunta, tenttikirjoja saa metsästää toden teolla, sillä niitä ei valitettavasti riitä kaikille ennen tenttiä.. Yhteishenki loistava, kavereita löytyy Joensuusta varmasti. Itse yliopiston kahvilatilat, opetuksen taso, opettajat ja kansainvälisyys sekä YTHS taitaa olla koulun vahvuudet. Miinukset ovat koulun vain osittain uudistetut tilat, koulussa EI OLE omaa 24h tietokoneluokkaa, jonne voisi mennä tulostelemaan tai tietokoneilemaan milloin tahansa. AMK:ssa näitä on melkein joka ikisessä..

      2. Vaihtomahdollisuudet todella hyvät Joensuussa, ja tulevassa Itä-Suomen Yliopistossahan se tulee tuon Kuopion kanssa yhdistymään, eli periaatteessa olisit voinut laittaa Joensuun ja Kuopion yhteen sulkeisiin.

      3. Veikkaisin, että laajimmat opinnot voit suorittaa Itä-Suomen yliopistossa, eli nyt kun 2010 Joensuu ja Kuopio yhdistyvät.

      4. Lappeenrannan parhaimmat puolet olisi varmaan siinä, että se on lähiten Hesaa.. Joensuu ja Kuopio ovat aika kuusessa..

    • Erittäin Tyytyväinen

      Eipä ole paljon mietittävää: Lappeenranta on ykkönen oikeastaan kaikkien kauppatieteellisten joukossa Suomessa.

      Yliopisto on hyvä, kaupunki on mukava ja sijainti hyvä, asuntotilanne ja hintataso loistava, opettajat ja opiskelukaverit huippuja ja mikä tärkeintä pääainevalikko erinomaisen monipuolinen.

      Ainoa haittatekijä on se, että tänne päästäkseen joutuu pärjäämään valintakokeessa. Esimerkiksi Vaasaan pääsee helpommin.

      • Yks vaan

        Täällä on ollut Aalto-yliopisto jo iät ajat. Jos hesassa älytään yhdistää kauppatieteet tekniikkaan ja muotoiluun, nousee siitä älytön haloo. Meiltä voi tulla kyselemään kokemuksia monitieteellisestä opiskelusta ja onhan sitä tehtykin. Kansainvälisyys on myös täällä kova valttikortti niin arkipäivässä kuin tietysti vaihdossa.
        Eiku tänne vaan jos rahkeet riittävät.


    • Onnellinen aktiivi

      Heipparalla Chicachica, pakko oli antaa vielä muiden vastaajien lisäksi oma panokseni Lappeenrannan puoltamiseksi. Itse hain aikanaan myös ykkössijalla Helsinkiin ja samalla logiikalla kuin sinä laitoin Lappeenrannan kakkoseksi. Fiksu veto, koska vaikka osallistuin valmennuskurssille, käytin aikani sinä keväänää kaikkeen muuhun kuin pänttäämiseen ja tiesin kurssin loppupuolella ettei Helsinkiin ollut oikein mitään mahdollisuuksia omalla suoritustasolla :) Toisaalta valmennuskurssin harjoituskokeista jatkuvasti yhtä vajaa täysiä pisteitä ottanut osallistuja löytyi syksyllä myöskin Lappeenrannasta... eli itse pääsykoe voi todellakin mennä ihan miten tahansa!

      Opiskelukaupunkina Lappeenranta on kiva. Harrastusmahdollisuuksia on, mutta niitä joutuu vähän aktiivisemmin itse etsiskelemään kuin esim. Helsingissä. Kampusalueelta löytyy mielettömän kauniit lenkkimaisemat Saimaan rannalla. Ihmiset ovat ihania ja teekkareiden kanssa tullaan todella hyvin toimeen - biletystä löytyy tasan joka päivälle juuri teekkareiden takia. Shoppailumahdollisuuksia on, tosin tietenkin huomattavasti rajatummin kuin isoissa kaupungeissa, mutta Helsinkiin on 2,5 tunnin matka jos tulee hätä... Kauppatieteilijöillä on todella hyvä yhteishenki, lähes kaikki ovat kavereita keskenään ja yliopiston puolelta painotetaan voimakkaasti ensimmäisen syksyn verkostoitumista opiskelutovereihin, jota todella lämpimästi suosittelen. Pänttäämään ehtii vaikka sitten tokana vuonna, mutta suhteet kannattaa luoda heti. Opiskelija-alennuksia täältä saa todella hyvin milloin mistäkin yllättävästäkin paikasta. Asuminen on edullista moneen muuhun paikkaan verrattuna, ja Skinnarila (kampusalue) todella viihtyisä.

      Meiltä Lappeenrannasta on ilmeisen helppo lähteä vaihtoon, sillä vaatimukset ovat hivenen matalammat kuin monessa muussa koulussa. Periaatteessa kaikki halukkaat kyllä järjestetään ulkomaille, halutuista paikoista (Australia ja Kalifornia) on enemmän kilpailua ja ne vaativat suuremman määrän suoritettuja opintoja ja paremman keskiarvon. Moni käy vaihdossa kahdesti ja Malesia on hyvin suosittu kohde. Kansainvälisen markkinoinnin pääaineopiskelijoille kaksi vaihtoa kuuluu pakollisina opintoihin.

      Pääainevalikoimaa löytyy tosiaan kivasti, katso tästä koko lista:

      http://www.lut.fi/fi/business/Sivut/Default.aspx

      Strategiatutkimus on kansantaloustiedettä vastaava, lähinnä kuitenkin organisaatioiden ja strategian taloustieteeseen keskittyvä paketti ja HYVIN mielenkiintoinen! Helsingissä on toki jokaista pääainetta kohti suurempi ja erikoistuneempi kurssivalinta, mutta hyvin näilläkin pärjää. Kieliä löytyy myös kiva valikoima. Pääaineen jokainen saa itse valita, ei ole kilpailua. Laskentatoimi on täällä jostain syystä poikkeuksellisen suosittu. Kauppatieiden lisäksi meillä voi myös tosiaan suorittaa "innovaatioyliopiston" tapaan sivuainekokonaisuuden TKK:n puolelta jos tekniikka kiinnostaa. Venäjän kauppaan on mahdollisuus perehtyä, mutta ei sitä erityisesti painoteta. Pietariin tehdään excursioita, kuin myös usein Helsinkiin moniin yrityksiin.

      Kauppatieteilijöiden ainejärjestö Enklaavi (on mahtava!) järjestää jäsenistölleen mukavat oltavat ja paljon jos jonkinlaista aktiviteettia läpi vuoden. Teekkareiden keskellä yhteishenki korostuu ja meininki on todella hyvä. Ja neonkeltaisiin haalareihinkin tottuu, eikä ainakaan eksy kavereista yön tunteina :) Katso lisää www.enklaavi.fi

      En lähtisi väkisin keksimään mitään varsinaisia huonoja puolia Lappeenrannasta paikkana enkä LUT:sta yliopistona. Turha vaatimattomuus romukoppaan, kuulin juuri Nordea Rahoituksesta että meidän koulumme tutkintoa arvostetaan siellä erityisesti - ihan sen takia, miten meiltä valmistuneet ovat hommansa hoitaneet. Hyviä puolia on sen sijaan vaikka millä mitalla. Ei kannata ottaa sellaista asennetta, että "joutuu kolme vuotta homehtumaan periferiassa ennen kuin pääsee parempaan maisteriohjelmaan", menee hyvät opiskeluvuodet asennevamman takia sivu suun. Paras puoli omasta mielestäni Helsinkiin verrattuna on järkyttävän kilpailuasetelman puuttuminen. Täällä jokainen tekee itse oman tahtinsa ja kiinnostuksensa mukaan sellaista tulosta kuin haluaa, eikä ole painetta suoriutua jatkuvasti huipputuloksin.

      Selaa läpi www.lut.fi sivustoa ja tutustu yliopistoomme. We want you!

    • Jxhjv

      Nosto. Kaivataan lisää kokemuksia?

    • oulun2016fuksi

      Olisi kiva tietää ihmisten ajatuksia Oulusta ja opiskelusta Oulun kauppakorkeakoulussa:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1388
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      20
      1114
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe