1.4 TSI Superbin äkkipikainen kaasu

Hyökivä yksnelonen

15 tkm ajetussa Superbissa vähän häiritsee äkkipikainen kaasupoljin lähinnä liikkeellelähdöissä. Kaasu on on/off tyyppinen, eli vaikka miten hitaasti painat kaasupoljinta, niin kierrokset ponkaisee aina ensin lähelle 2000 rpm. Maantieajossa ei mitään ongelmaa. Samoin ruuhkassa jos ajat 1-vaihteella aivan tyhjäkäynnin tuntumassa, ja sen jälkeeen painat kaasua, niin auto hyökkää eteenpäin (ei aina mutta hyvin usein). Olen ajatellut tuon olevan tyyppivika, kun esim. Startin taannoisessa koeajossa moitittiin etupyörien herkkää sutimista liikkeellelähdöissä. Meillä ei kyllä sutimista sentää esiinny normaalitilanteessa. Kuitenkin - pääsin tuossa kokeilemaan 1.4 TSI Octaviaa, niin siinä kaasu toimi paljon paremmin. Octavialla pystyi kaasun säätämään helposti noin 1100 - 1200 rpm korville liikeellelähtötilanteissa. Eikös näissä pitäisi olla täysin sama kone? Tiedän kyllä, että ainoa paikka joka pystyy jotain sanoamaan, on huolto, mutta kun ei ole tullut vielä mitään muuta tarvetta viedä autoa huoltoon, niin ei ehkä tuon pikku ominaisuuden takia viitsisi vaivautua. Onko muilla kokemuksia samasta ongelmasta ja onko siihen löytynyt lääkettä?

10

1080

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TSI -1,4

      vikaa auton sähköisessä kaasupolkimessa,(ei ominaisuus) selviää ainoastaan huollossa.Ocu 1,4 Tsi:ssä toimii hyvin. Muutenkin olen ollut autoon tyytyväinen.

    • Uusi skodisti

      Ollut superb 1.4 tsi käytössä tammikuusta lähtien ja kilometrejä nyt 21.000 En ole huomannut kaasun vasteessa omasta mielestäni kyseistä ongelmaa... ainakaan sellaisena että se häiritsisi ajoa, muuten olen ollut tyytyväinen autoon koska moottori tosi vääntävä jo alakierroksilla. Vikoja tai häiriöitä ei ole ollut, edes polttimoita ei ole tarvinnut vaihtaa. Keskikulutus ollut 7.4lit/100km Ennen en ole omistanut Skodaa, muita eri merkkejä kylläkin mutta nyt täytyy kyllä sanoa että paras Auto tähän mennessä jonka olen omistanut.. Työn laatu täysin moitteetonta. Rengasmelua on jonkin verran muttei häiritsevästi.. alla kitkat Nokia hakkapeliitta R ja rengasäänet aivan samat kuin kesärenkailla (Conti Sport 2) Olin Audi Q5 kyydissä jossa nastat ja rengasäänet kovemmat kuin itselläni mutta kun ajattelee että kyseinen auto maksaa varusteneen melkein 60.000€ niin sitä voi miettiä...

      • Kannattaa...

        Verrata citymaasturia konttiperään juuri metelissä. Mikä tahansa konttiperä on hiljaisempi kuin citymaasturi nastarenkailla. Oikeampi vertailukohta olisi ollut vaikkapa farkku octavia.


    • käynti huollossa aut

      Kannattaa piipahtaa huollossa, todennäköisesti saavat hoidettua ongelman pelkällä tietokoneen näpyttelyllä, pahimmassa tapauksessa vaihtavat kaasupolkimen tekniikan.

    • wvwvw

      sama homma tsi-Golfeissa, sekä yhdellä turbolla että kaksoiahdetuissa, siihe on totuttava tai vaihdettava esim. Toyotaan tai bemariin, eivät hyökkäile ja emmi.

      • Vollaball

        lähtee siten kuin käskee!


    • viallinen!

      Polkimessa oleva potentiometri on viallinen, muuten ei tuollainen käytös selity. Huoltoon!

      • Hyökivä yksnelonen

        En itse usko vian olevan kaasupolkimessa. Ongelma esiintyy vain silloin kuin auto seisoo hetken aikaa tyhjäkäynnillä paikoillaan (esim. liikennevaloissa) ja siitä lähtee liikkeelle. Ja toinen tilanne kun matelee jonossa aivan tyhjäkäynnin tuntumassa ja sitten yrittää painaa vain hieman kaasua. Eli kun tällaisen tilanteen jälkeen painaa kaasua ensimmäisen kerran, niin kierrokset pomppaavat enemmän kuin olisi tarpeen. Kaasua pystyy kyllä annostelemaan melko hyvin kun odottaa ensimmäisen "rykäisyn" jälkeen kierrosten tippumista, eli sinänsä luulisi että kaasupoljin toimii. Tämä vika ei todellakaan ole niin paha kuin mitä tästä kirjoituksesta saattaa saada käsityksen. Lähinnä kyse on ominaisuudesta joka voisi toimia paremminkin. Ja varmasti eroja yksilöiden välillä on, sillä se toinen 1,4 tsi, jota olen ajanut, toimi tässä suhteessa paljon sivistyneemmin. Jos tämä ongelma joskus ratkeaa, niin pitää ilmoitella täällä siitä.


      • ocutsi
        Hyökivä yksnelonen kirjoitti:

        En itse usko vian olevan kaasupolkimessa. Ongelma esiintyy vain silloin kuin auto seisoo hetken aikaa tyhjäkäynnillä paikoillaan (esim. liikennevaloissa) ja siitä lähtee liikkeelle. Ja toinen tilanne kun matelee jonossa aivan tyhjäkäynnin tuntumassa ja sitten yrittää painaa vain hieman kaasua. Eli kun tällaisen tilanteen jälkeen painaa kaasua ensimmäisen kerran, niin kierrokset pomppaavat enemmän kuin olisi tarpeen. Kaasua pystyy kyllä annostelemaan melko hyvin kun odottaa ensimmäisen "rykäisyn" jälkeen kierrosten tippumista, eli sinänsä luulisi että kaasupoljin toimii. Tämä vika ei todellakaan ole niin paha kuin mitä tästä kirjoituksesta saattaa saada käsityksen. Lähinnä kyse on ominaisuudesta joka voisi toimia paremminkin. Ja varmasti eroja yksilöiden välillä on, sillä se toinen 1,4 tsi, jota olen ajanut, toimi tässä suhteessa paljon sivistyneemmin. Jos tämä ongelma joskus ratkeaa, niin pitää ilmoitella täällä siitä.

        neuvoja täältä jos et usko niitä. Autosi ominaisuudet,pomppaavat kierrokset ja rykäisyt meille muille TSI autoilijoille tuntemattomia.


    • Tuttavallani oli vuosituhannen alussa octavia 1,6 bensa. Siinä oli juuri samantyyppinen "vika" kaasupolkimessa. Vaikka kuin varovasti kaasua yritti lisätä, niin kierrokset hypähti lähelle kolmea tonnia. Varsinkin tottumattomalle oli sillä liikkeelle lähtö varsin hankalaa. Auto joko sammui, tai liikkeellelähtö tapahtui "mummokytkimellä".
      Auto kävi useita kertoja vian vuoksi huollossa, mutta eivät sille mitään voineet. Oli kuulemma ominaisuus. Sellainen ominaisuus, ettei katsastusmies saanut pakokaasutestiä tehdyksi. 8-/

      Jos samantyyppinen vika on ärhäkässä turbokoneisessa autossa, niin voin kuvitella miltä se näyttää ryömiessään automarketin pysäköintialueella. WROOOMMM...KIRIIIKS....WROOOMMM....KRIIKS.... :D
      '
      Vie se huoltoon ja käske korjata vika.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      80
      3529
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1792
    3. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1075
    5. Mitä sä haluat?

      Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      923
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

      Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

      3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

      Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

      Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe