Kääpiövillakoira

!saa

Olen suunnitellut ottavani kääpiövillakoiran, ja haluaisin tietää miten pitäisi varautua ja mitä pitäisi odottaa kun ennen en ole koiraa omistanut?

32

5384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epskula

      tosiaan, varmaan tiedät että ne ovat kovia haukkumaan? sitten taas mihin pitää varautua, tarkotatko tavaroita, vai? no ainaki siihen saat varautua, et lätäköitä ja kakkakasoja näin alkuun, mikäli otat pennun.
      kouluttaminen, ei ole niin hankalaa, kuin muilla koirilla.
      testailee vissiin aluks vähän rajoja, et mitä saa tehdä, ja sille kannattaa ostaa todella pieni panta, oikeastaan kaupasta ei niin pientä pantaa löydy, joka olisi sopiva, taas mikäli otat pennun.
      peti ois hyvä, jos se ei nuku sun vieres. ruokakupit saa olla aika pienet. sit joku hyvä lelu, jota voit nakella, niin se tuo sen sulle, ainaki voit opettaa sitä sille, koska monet villakoirat rakastaa sitä, ja toisi sitä lelua vaikka kuolemaan saakka mulle :)

      tietäs vaan et otatko pennun vai aikusen, niin vois selittää enemmän:) aikunen on suhteessa helpompi, ku ei tarvi kouluttaa. hyvä vaihtoehto ois ottaa eka aikunen, ja jos ottaa toisen niin pennun. ois katos koulutettu valmiiks, niin ei tarvis itte:) mun mielest villakoiran koulutus ei niin kamalan hankalaa ole,.
      älykkäitä ja oppivaisia ovat:) ei mitään hankalia vouhkaleita :)
      itselläni on villakoiran musta pentu, täyttää kohta 5kk:)

      tosin myös trimmaukseen pitää varautua, jos käytät ammatti trimmaajalla, niin se maksaa noin 40--50€ ainakin meilläpäin. jos et trimmaa itse:) mä voin sanoo, et itse trimmaaminen, jos ei ole ennen asiaan tutustunut, ja se on sun eka koira, on tosi hankalaa. oon itekki aatellu isompana käydä jonku trimmauskurssin.

      • !saa

        Joo siis minun läheisellä ystävällä on kääpiövillakoira, niin se ei hauku kun vaan jos näkee/ luulee näkevänsä jotain ikkunasta, eikä se ole ongelma. Pennun haluan, koska haluan sen kiintyvän minuun ja muutenkin pidempiaikainen sitten. Niin no keväällä ajattelin sen ottaa, jos otan, kun voi sitten esim. aitaukseen pihalle laittaa jos lämmintä niin se oppisi ehkä ulkona käymään, mutta olen varautunut myös alussa siihen, että ei vielä ulkona osaa käydä hädällä. Ystäväni koira oli kanssa kova leikkimään varsinkin lenkin jälkeen.

        Niin pitää vaan heti alusta asti ruveta kouluttamaan sitä niin eiköhän se siitä, eikö myös jotain kursseja ole missä voi käydä? Niin en ehkä itse rupea trimmailemaan, mutta vois kanssa harkita sellasta trimmauskurssia, säästäis siinä rahaakin.. Onko muuten villakoirat yleensä kovin nirsoja, tai meneekö halpakin ruoka ja paljonkohan maksaisi suurinpiirtein? :)


      • villivirpetti
        !saa kirjoitti:

        Joo siis minun läheisellä ystävällä on kääpiövillakoira, niin se ei hauku kun vaan jos näkee/ luulee näkevänsä jotain ikkunasta, eikä se ole ongelma. Pennun haluan, koska haluan sen kiintyvän minuun ja muutenkin pidempiaikainen sitten. Niin no keväällä ajattelin sen ottaa, jos otan, kun voi sitten esim. aitaukseen pihalle laittaa jos lämmintä niin se oppisi ehkä ulkona käymään, mutta olen varautunut myös alussa siihen, että ei vielä ulkona osaa käydä hädällä. Ystäväni koira oli kanssa kova leikkimään varsinkin lenkin jälkeen.

        Niin pitää vaan heti alusta asti ruveta kouluttamaan sitä niin eiköhän se siitä, eikö myös jotain kursseja ole missä voi käydä? Niin en ehkä itse rupea trimmailemaan, mutta vois kanssa harkita sellasta trimmauskurssia, säästäis siinä rahaakin.. Onko muuten villakoirat yleensä kovin nirsoja, tai meneekö halpakin ruoka ja paljonkohan maksaisi suurinpiirtein? :)

        Meidän kääpiövillis haukkuu kun joku tulee kylään (hyvä vahti) tai vastaan tulijoita lenkillä ;(. Sisäsiistiksi tuli todella helpolla joten oli tosi fiksu oppimaan =) meidän villis oli kyllä jo 4 kk meille tullessaan että siinä mielessä helpompi kuin esim.8 viikkoinen vaavi :)
        Aivan ihana ,todella söpö ja sylissä viihtyvä villis. Nirso on meillä syömään mutta sekin on ihan yksilöllistä.
        Pienen koiran ruoka-annos on niin pieni ettei laadusta kannata tinkiä .Ruoan hintoja kantsii liikkeistä katella. Kasvattaja neuvoo aluksi mitä pentu syö ja sitä on hyvää jatkaa .
        Trimmausta kannattaa ite opetella ja sen myös kyllä oppii :) nlytrimmin kasvattaja kyllä varmasti tekee.
        Minusta trimmauksessa kuitenkin on tuo pikkuruisen kuonon konettaminen ikävintä ettei vaaaaaan tule vahinkoa.
        Minulla on kyllä sellainen pienehkö trimmikone mutta tarkkana pitää kuitenkin olla.
        Hyvin antaa myös käsitellä trimmauksessa.


      • epskula
        !saa kirjoitti:

        Joo siis minun läheisellä ystävällä on kääpiövillakoira, niin se ei hauku kun vaan jos näkee/ luulee näkevänsä jotain ikkunasta, eikä se ole ongelma. Pennun haluan, koska haluan sen kiintyvän minuun ja muutenkin pidempiaikainen sitten. Niin no keväällä ajattelin sen ottaa, jos otan, kun voi sitten esim. aitaukseen pihalle laittaa jos lämmintä niin se oppisi ehkä ulkona käymään, mutta olen varautunut myös alussa siihen, että ei vielä ulkona osaa käydä hädällä. Ystäväni koira oli kanssa kova leikkimään varsinkin lenkin jälkeen.

        Niin pitää vaan heti alusta asti ruveta kouluttamaan sitä niin eiköhän se siitä, eikö myös jotain kursseja ole missä voi käydä? Niin en ehkä itse rupea trimmailemaan, mutta vois kanssa harkita sellasta trimmauskurssia, säästäis siinä rahaakin.. Onko muuten villakoirat yleensä kovin nirsoja, tai meneekö halpakin ruoka ja paljonkohan maksaisi suurinpiirtein? :)

        kyllähän niitä trimmauskursseja on. kannattaa vaik pari kertaa käyttää ite trimmaajalla, koska kääpiövillakoiren turkkien trimmaus ei ole ihan niin helppoa. meillä koira välillä käy syömässä välillä ei. normia ruokaa joskus nirsoilee, mut kaikki leivät ja herkut kyllä kelpaa, vaikka kokoajan...:D eihän se niitä kokoajan muutes saa:) meillä on sellasta penturuokaa, joka maksaa 20€ noin:)


      • !saa
        villivirpetti kirjoitti:

        Meidän kääpiövillis haukkuu kun joku tulee kylään (hyvä vahti) tai vastaan tulijoita lenkillä ;(. Sisäsiistiksi tuli todella helpolla joten oli tosi fiksu oppimaan =) meidän villis oli kyllä jo 4 kk meille tullessaan että siinä mielessä helpompi kuin esim.8 viikkoinen vaavi :)
        Aivan ihana ,todella söpö ja sylissä viihtyvä villis. Nirso on meillä syömään mutta sekin on ihan yksilöllistä.
        Pienen koiran ruoka-annos on niin pieni ettei laadusta kannata tinkiä .Ruoan hintoja kantsii liikkeistä katella. Kasvattaja neuvoo aluksi mitä pentu syö ja sitä on hyvää jatkaa .
        Trimmausta kannattaa ite opetella ja sen myös kyllä oppii :) nlytrimmin kasvattaja kyllä varmasti tekee.
        Minusta trimmauksessa kuitenkin on tuo pikkuruisen kuonon konettaminen ikävintä ettei vaaaaaan tule vahinkoa.
        Minulla on kyllä sellainen pienehkö trimmikone mutta tarkkana pitää kuitenkin olla.
        Hyvin antaa myös käsitellä trimmauksessa.

        Joo ollaan nyt ihan lopullisesti päätetty että koira otetaan, mielellään harmaa. :) Niin voisi sitä trimmausta tosiaan opetella itse.


      • kiitos!

        Kamalaa lukea tuollaista "pötköön" kirjoitettua tekstiä. Ja missä ne isot kirjaimet? Eikä koulussa nykyään opeteta kirjoittamaan?


      • epskula
        kiitos! kirjoitti:

        Kamalaa lukea tuollaista "pötköön" kirjoitettua tekstiä. Ja missä ne isot kirjaimet? Eikä koulussa nykyään opeteta kirjoittamaan?

        no voi ku kamalaa.. eihän sillä oo niin välii, miten kirjottaa..
        kirjota itte täydellisesti, nii ei tarvi ainakaan ittestä valittaa. en mä rupee kattoon nii tarkkaa...
        koita kestää, en aijo ruveta satsaan, vaik osaanki kirjottaa kunnolla.
        jännää, ku ihmiset kuten säki, valitatte jatkuvasti, niinku jotku mummeroiset..
        elämistä tää vaan on, ei sen kaameempaa..


    • psipsina

      Kaikkien suurien koirien jälkeen:Ei karvoja ympäri taloa eikä muutakaan sotkua.Siisti,kiltti sylissäistuja.
      Ulkoilu ilman hihnaa kun seuraa jalan vieressä koko ajan.

      • kääpiövillakoiramme

        Ihanan siisti , EI lähde todellakaan karvoja ;) Viihtyy sylissä , nukkuu sängyssä,iloinen velikulta !
        Haukkuu kyllä vahtiakseen mutta ei haukku haavaa tee ;) Sosiaalinen noin yleisesti ottaen.
        Saa juoksu hepuleita kun on onnensa kukkuloilla pihalla , ei voi kuin nauraa sitä vauhtia ;-D
        En voi mitään negatiivistä sanoa meidän kääpiövillakoirasta joka on meillä ensimmäinen
        villakoira kokemus .....muista koirista kyllä.
        Tervekin on vielä ainakin ollut ......mikä on myös kovasti tärkeää.


      • !saa
        kääpiövillakoiramme kirjoitti:

        Ihanan siisti , EI lähde todellakaan karvoja ;) Viihtyy sylissä , nukkuu sängyssä,iloinen velikulta !
        Haukkuu kyllä vahtiakseen mutta ei haukku haavaa tee ;) Sosiaalinen noin yleisesti ottaen.
        Saa juoksu hepuleita kun on onnensa kukkuloilla pihalla , ei voi kuin nauraa sitä vauhtia ;-D
        En voi mitään negatiivistä sanoa meidän kääpiövillakoirasta joka on meillä ensimmäinen
        villakoira kokemus .....muista koirista kyllä.
        Tervekin on vielä ainakin ollut ......mikä on myös kovasti tärkeää.

        Juuri näitten ominaisuuksien takia kääpiövillakoiran haluankin !


      • aikuinen1
        kääpiövillakoiramme kirjoitti:

        Ihanan siisti , EI lähde todellakaan karvoja ;) Viihtyy sylissä , nukkuu sängyssä,iloinen velikulta !
        Haukkuu kyllä vahtiakseen mutta ei haukku haavaa tee ;) Sosiaalinen noin yleisesti ottaen.
        Saa juoksu hepuleita kun on onnensa kukkuloilla pihalla , ei voi kuin nauraa sitä vauhtia ;-D
        En voi mitään negatiivistä sanoa meidän kääpiövillakoirasta joka on meillä ensimmäinen
        villakoira kokemus .....muista koirista kyllä.
        Tervekin on vielä ainakin ollut ......mikä on myös kovasti tärkeää.

        Täällä taas yläasteikäiset ihquttaa villakoiria. Voi luoja, kasvakaa aikuisiksi, tai per5ustelkaa edes paremmin miksi haluutte koiran jne.. Säälittää ja naurattaa samaan aikaan näitä hymiöillä tukittuja viestejä siitä, kuinka toyvillis on maailman ihanin koira ja se riittää syyksi haluta sellainen, mieluiten harmaa.


      • epskula
        aikuinen1 kirjoitti:

        Täällä taas yläasteikäiset ihquttaa villakoiria. Voi luoja, kasvakaa aikuisiksi, tai per5ustelkaa edes paremmin miksi haluutte koiran jne.. Säälittää ja naurattaa samaan aikaan näitä hymiöillä tukittuja viestejä siitä, kuinka toyvillis on maailman ihanin koira ja se riittää syyksi haluta sellainen, mieluiten harmaa.

        Itse ainakin haluan villakoiran, koska se on sosiaalinen, ja viihtyy seurassa, turkinhoitokin menee, vaikka se onkin vaativanpaa, mitä useammilla roduilla, luonne on justiinsa kohdallaan, ja se soveltuu ensimmäiseksikin koiraksi, eikä sen kasvatus ole älyttömän hankalaa.

        toiseksi se tulee toimeen myös isommissa väkijoukoissa, eikä sitä ole vaikea hallita, koirarotu on myös lähellä sydäntäni, ja olen aina toivonut senlaista koiraa.

        sitä voi myös pitää irti pelkäämättä, että se häipyy heti kohti carssonia. toivottavasti kaikki eivät sinusta ihquta villakoiria!:D

        mulla ei ole ainoa syy se, että ne ovat ihania, vaan mietin aina etukäteen, että sopiiko rotu minulle jne. ei kai sitä koiraa voi tuosta vain ottaa, mutta en todellakaan ottaisi ulkonäön/ihanuuden takia koiraa itselleni.

        toivottavasti et saisi tällaista käsitystä kaikista, nimittäin, ihminen voi olla ihan eri, ja täällä palstoilla voi saada ihan erinlaisen käsityksen.


    • vaatii aikaa,

      rahaa ja hermoja. Ennen kuin edes harkitset koiraa, suosittelen että lukisit koiran hoitoon ja koulutukseen liittyvää kirjallisuutta.

      Villiksen turkki on todella työläs pitää kunnossa. Vaikka sen ajaisi "puliksi" (mitä en suosittele), niin se pitää silti kammata ja harjata takuttomaksi kerran viikossa sekä pestä ja föönätä ja trimmata noin kuuden viikon välein. Aivan liian usein näkee törkeän likaisia ja takkuisia villakoiria!

      • hyvät kokemukset

        Hyvää on lukea villakoiriin liittyvään kirjallisuutta että tietää HALUANKO TODELLA JUURI TUON ROTUISEN koiran !???
        Näin uutena villakoiran omistajana ( n.1 1/2v. ) pitää kyllä sanoa että kokemukset olleet todella VAIN hyviä =)
        Turkki leikattiin noin 1-2cm mittaiseksi ja nyt on tosi helppo kaunis turkki ,pidempänä oli "huopaa" .
        Ainakin kääpiön kokoisen on helppo pestä ,föönätä ja kammata. Ei mitenkään työläs mutta tuon nimennomaan PITÄÄ tehdä itelle selväksi haluaako sitä "turkkia" hoitaa silloin tällöin ;)
        Eipä siinä muuta . Minulle ainakin kasvattaja ystävällisesti neuvoi aina tarpeen vaatiessa että KIITOS myös hänelle ;)


      • !saa

        Niin siis lyhyt turkkihan sille olisi jäämässä kun ei mihinkään näyttelyihin viedä.. :)


      • Keskis
        !saa kirjoitti:

        Niin siis lyhyt turkkihan sille olisi jäämässä kun ei mihinkään näyttelyihin viedä.. :)

        Täytyy muuten sanoa, että kaikki villakoirat ei nyhjää sylissä, halua viereen nukkumaan tai ole muutenkaan "läheisriippuvaisia". Meillä keskari-uros, joka on todella kovaluontoinen koira, ei viihdy sängyssä tai sohvalla, ei halua samaan sänkyyn nukkumaan, sillä on metsästysvietti (eli lähtee kyllä jänisten yms. perään), ei miellyttämishaluinen juurikaan ja on hyvinkin temperamenttinen ja itsenäinen. Joten kuri on pitänyt jätkälle olla kova, että on saatu hallintaan. Tuo ei myöskään räkytä, vaan haukku on todella voimakas ja syvä, kuulostaa huomattavasti isommalta koiralta kuin onkaan.

        Mutta on luonteeltaan todella upea kaikkien kaveri, peloton uusia asioita kohtaan ja tottuu nopeasti kaikkeen. Kova luonne helpottaa sitä, että tuon käytökseen ei negatiiviset asiat vaikuta. Ainoa miinus on se, että tuo haukkuu toisia koiria, kun olisi kovasti niiden luo menossa ja kun haukku on kova, niin ihmiset luulevat tuon olevan vihainen.

        Villakoirilla ei myöskään sukupuolella ole niin paljon merkitystä käytökseen, voi olla hyvinkin kovaluontoisia narttuja kuin pehmeitä uroksia, narttu voi olla vaikea kouluttaa jne. Yksilökohtaiset erot on suuria. Kun pentua valitsee, kannattaa valita luonteeltaan rohkea yksilö eikä sitä rääpälettä, joka piilottelee jossain. On tulevaisuus helpompi, kun koira ei ole arkajalka, jolla on hermorakenteessa vikaa.


      • !saa
        Keskis kirjoitti:

        Täytyy muuten sanoa, että kaikki villakoirat ei nyhjää sylissä, halua viereen nukkumaan tai ole muutenkaan "läheisriippuvaisia". Meillä keskari-uros, joka on todella kovaluontoinen koira, ei viihdy sängyssä tai sohvalla, ei halua samaan sänkyyn nukkumaan, sillä on metsästysvietti (eli lähtee kyllä jänisten yms. perään), ei miellyttämishaluinen juurikaan ja on hyvinkin temperamenttinen ja itsenäinen. Joten kuri on pitänyt jätkälle olla kova, että on saatu hallintaan. Tuo ei myöskään räkytä, vaan haukku on todella voimakas ja syvä, kuulostaa huomattavasti isommalta koiralta kuin onkaan.

        Mutta on luonteeltaan todella upea kaikkien kaveri, peloton uusia asioita kohtaan ja tottuu nopeasti kaikkeen. Kova luonne helpottaa sitä, että tuon käytökseen ei negatiiviset asiat vaikuta. Ainoa miinus on se, että tuo haukkuu toisia koiria, kun olisi kovasti niiden luo menossa ja kun haukku on kova, niin ihmiset luulevat tuon olevan vihainen.

        Villakoirilla ei myöskään sukupuolella ole niin paljon merkitystä käytökseen, voi olla hyvinkin kovaluontoisia narttuja kuin pehmeitä uroksia, narttu voi olla vaikea kouluttaa jne. Yksilökohtaiset erot on suuria. Kun pentua valitsee, kannattaa valita luonteeltaan rohkea yksilö eikä sitä rääpälettä, joka piilottelee jossain. On tulevaisuus helpompi, kun koira ei ole arkajalka, jolla on hermorakenteessa vikaa.

        Jep, kaikki koirathan ovat kuitenkin yksilöitä. Jos jollakin on kääpiövillakoiran pentuja mytävänä voi ottaa yhteyttä sähköpostiin: [email protected] ! :)


      • epskula
        Keskis kirjoitti:

        Täytyy muuten sanoa, että kaikki villakoirat ei nyhjää sylissä, halua viereen nukkumaan tai ole muutenkaan "läheisriippuvaisia". Meillä keskari-uros, joka on todella kovaluontoinen koira, ei viihdy sängyssä tai sohvalla, ei halua samaan sänkyyn nukkumaan, sillä on metsästysvietti (eli lähtee kyllä jänisten yms. perään), ei miellyttämishaluinen juurikaan ja on hyvinkin temperamenttinen ja itsenäinen. Joten kuri on pitänyt jätkälle olla kova, että on saatu hallintaan. Tuo ei myöskään räkytä, vaan haukku on todella voimakas ja syvä, kuulostaa huomattavasti isommalta koiralta kuin onkaan.

        Mutta on luonteeltaan todella upea kaikkien kaveri, peloton uusia asioita kohtaan ja tottuu nopeasti kaikkeen. Kova luonne helpottaa sitä, että tuon käytökseen ei negatiiviset asiat vaikuta. Ainoa miinus on se, että tuo haukkuu toisia koiria, kun olisi kovasti niiden luo menossa ja kun haukku on kova, niin ihmiset luulevat tuon olevan vihainen.

        Villakoirilla ei myöskään sukupuolella ole niin paljon merkitystä käytökseen, voi olla hyvinkin kovaluontoisia narttuja kuin pehmeitä uroksia, narttu voi olla vaikea kouluttaa jne. Yksilökohtaiset erot on suuria. Kun pentua valitsee, kannattaa valita luonteeltaan rohkea yksilö eikä sitä rääpälettä, joka piilottelee jossain. On tulevaisuus helpompi, kun koira ei ole arkajalka, jolla on hermorakenteessa vikaa.

        Tuo on kyllä aika harvinaista, että villakoira olisi nuin itsenäinen. Meillä on jatkuvasti huomionkipeä, jos ei vähän huomioi, niin näyttää sen kyllä.

        yöllä tuhisee mielissään kainalossa, ja haluis jokapaikkaan mukaan, älyttömän seurallinen! jos joutuu vähän olemaan yksin, ja jos joku tulee sitte takas, niin aivan onnensa kukkuloilla.
        näköjään nuitakin yksilöitä, mut en ole koskaan ennen nuin itsenäisestä kuullut.


      • Diiva345
        !saa kirjoitti:

        Jep, kaikki koirathan ovat kuitenkin yksilöitä. Jos jollakin on kääpiövillakoiran pentuja mytävänä voi ottaa yhteyttä sähköpostiin: [email protected] ! :)

        ettei pentua saa mkihinkään ulkotarhaan laittaa!

        Enkä kyllä suosittele aikuisellekaan koiralle.

        Meillä sisäsiistiksi oppiminen vei noin vuoden.

        Katso rotuyhdistyksen sivuilta niin näet kunnollisten ja vastuuntuntoisten kasvattajien tietoja.
        Älä osta muilta!


      • .......
        Diiva345 kirjoitti:

        ettei pentua saa mkihinkään ulkotarhaan laittaa!

        Enkä kyllä suosittele aikuisellekaan koiralle.

        Meillä sisäsiistiksi oppiminen vei noin vuoden.

        Katso rotuyhdistyksen sivuilta niin näet kunnollisten ja vastuuntuntoisten kasvattajien tietoja.
        Älä osta muilta!

        Ja jos haluat maksaa pennusta rajua ylihintaa, niin sitten ainakin kannattaa katsoa kyseiseen paikkaan. Lisäbonuksena saatat saada määräilevän kasvattajan ja ihanan tunteen siitä, ettei hirmuisella summalla ostettu koira olekaan sinun vaan määräilemään pyrkivän kasvattajan.


      • dessaa
        epskula kirjoitti:

        Tuo on kyllä aika harvinaista, että villakoira olisi nuin itsenäinen. Meillä on jatkuvasti huomionkipeä, jos ei vähän huomioi, niin näyttää sen kyllä.

        yöllä tuhisee mielissään kainalossa, ja haluis jokapaikkaan mukaan, älyttömän seurallinen! jos joutuu vähän olemaan yksin, ja jos joku tulee sitte takas, niin aivan onnensa kukkuloilla.
        näköjään nuitakin yksilöitä, mut en ole koskaan ennen nuin itsenäisestä kuullut.

        kaipaa tosi paljon seuraa. Jos olet koulussa tai töissä on sinun oltava ilta koirasi kanssa. Luonteissa on huimia eroja, arkoja yksilöitä on paljon. Turkinhoito on työlästä ja etenkin uroskoirat kyllä karkailevat. Villakoirilla on myös perinnöllisiä sairauksia, itselläni polvivikainen ja leikkaus maksoi TODELLA paljon. Oma koirani potee myös eroahdistusta eli ulvoo yksinjäädessään ja haukkuu ihmisiä ja monia muitakin asioita. Jos hyväksyt myös kaiken tämän tai mitä muuta vain eteesi voi tulla, on villakoira sinulle oikea koira.


      • epskula
        dessaa kirjoitti:

        kaipaa tosi paljon seuraa. Jos olet koulussa tai töissä on sinun oltava ilta koirasi kanssa. Luonteissa on huimia eroja, arkoja yksilöitä on paljon. Turkinhoito on työlästä ja etenkin uroskoirat kyllä karkailevat. Villakoirilla on myös perinnöllisiä sairauksia, itselläni polvivikainen ja leikkaus maksoi TODELLA paljon. Oma koirani potee myös eroahdistusta eli ulvoo yksinjäädessään ja haukkuu ihmisiä ja monia muitakin asioita. Jos hyväksyt myös kaiken tämän tai mitä muuta vain eteesi voi tulla, on villakoira sinulle oikea koira.

        se on harmi, jos koiralla on eroahdistusta. kuinka paljon sen pitää olla yksin sulla, ja onko se oven takana? meillä iines oli pentuna kodinhoitohuoneessa, ja sen ovi oli kiinni, niin sille tuli eroahdistus.

        sitte, ku päästettiin koko taloon, eikä ovien taakse, niin sitte sen eroahdistus häipy niinku tuhka tuuleen. toivottavasti saatte sen korjattua.

        auttasko sille vaikka hiljaselle musiikki, tai sitte jättäsit vaikka sellasen lelun, en muista oliko sillä joku nimi, siis sellanen jonka sisään voi piilottaa napuja, niin sitte se voi kaivella niitä sieltä, ja kaikkea leluja.

        pidä sitä lelua aina sillä, ku oot poissa kotoolta, ja hiljasta musaa, niin ja sellasta rauhallista musiikkia, niin ja pidä sitä lelua muulloinki, ku sillon, ku olet kotona, ettei se yhdistäis sitä siihen yksinoloon..

        kannattaa yrittää kaikkia eri konsteja. se olisi tärkeä saada loppumaan.


      • dessaa
        epskula kirjoitti:

        se on harmi, jos koiralla on eroahdistusta. kuinka paljon sen pitää olla yksin sulla, ja onko se oven takana? meillä iines oli pentuna kodinhoitohuoneessa, ja sen ovi oli kiinni, niin sille tuli eroahdistus.

        sitte, ku päästettiin koko taloon, eikä ovien taakse, niin sitte sen eroahdistus häipy niinku tuhka tuuleen. toivottavasti saatte sen korjattua.

        auttasko sille vaikka hiljaselle musiikki, tai sitte jättäsit vaikka sellasen lelun, en muista oliko sillä joku nimi, siis sellanen jonka sisään voi piilottaa napuja, niin sitte se voi kaivella niitä sieltä, ja kaikkea leluja.

        pidä sitä lelua aina sillä, ku oot poissa kotoolta, ja hiljasta musaa, niin ja sellasta rauhallista musiikkia, niin ja pidä sitä lelua muulloinki, ku sillon, ku olet kotona, ettei se yhdistäis sitä siihen yksinoloon..

        kannattaa yrittää kaikkia eri konsteja. se olisi tärkeä saada loppumaan.

        päivässä enintään viisi tuntia. Haukku on kokoajan kintereillä kotonakin tulee vessaan jos nousen niin hänkin nousee samaan paikkaan. Ei se yksin varmaan leikkisi kun on niin ahdistunut.Täytyy kokeilla vaan kaikkea. Yritetty joskus laittaa eri huoneeseen ja voi sitä kiljumista! Minutin jälkeen oli jo pakko päästää. Hauska tyyppi rasittava mutta ihana.


      • epskula
        dessaa kirjoitti:

        päivässä enintään viisi tuntia. Haukku on kokoajan kintereillä kotonakin tulee vessaan jos nousen niin hänkin nousee samaan paikkaan. Ei se yksin varmaan leikkisi kun on niin ahdistunut.Täytyy kokeilla vaan kaikkea. Yritetty joskus laittaa eri huoneeseen ja voi sitä kiljumista! Minutin jälkeen oli jo pakko päästää. Hauska tyyppi rasittava mutta ihana.

        se on tosi harmi. parasta ois ehkä se, jos vois hommata toisen koiran, ja sillä ois kaveria siitä. toisaalta, kannattaa testailla vaikka, alottaa alusta niin, että jättää vaik 5 minuutiks kotiin, tuut takas jne jne...

        monia keinoja on, mut se on hankalempi juttu, jos sitä ei millään keinolla saa lopetettua.


      • joku vaan :)
        dessaa kirjoitti:

        päivässä enintään viisi tuntia. Haukku on kokoajan kintereillä kotonakin tulee vessaan jos nousen niin hänkin nousee samaan paikkaan. Ei se yksin varmaan leikkisi kun on niin ahdistunut.Täytyy kokeilla vaan kaikkea. Yritetty joskus laittaa eri huoneeseen ja voi sitä kiljumista! Minutin jälkeen oli jo pakko päästää. Hauska tyyppi rasittava mutta ihana.

        Jos yrität opettaa koiraa tottumaan yksinoloon sulkemalla sen eri huoneeseen, tai menemällä itse rappuun oven taa, älä koskaan mene avaa ovea uudestaan jos koira huutaa. Tuolla tavalla juuri opetat koirallesi, että tulet takaisin jos se vain huutaa tarpeeksi, ja sitä se sitten yrittää päivät pitkät. Mene takaisin koiran luo vasta kun se on ollut pikkuhetken hiljaa (aloita vaikka n. 30 sekunnista, ja pidennä aikaa vähitellen) ja kehu kovasti. Voit myös antaa namin samalla kun avaat oven, jolloin koira tajuaa paremmin että se teki oikein.

        En takaa, että tämäkään auttaa varsinaiseen eroahdistukseen, mutta ainakin koira oppisi olemaan hiljaa, koska se ymmärtäisi ettei huutaminen auta. Voi tietenkin olla, että koira keksii jotain muuta jäynää huutamisen tilalle, esim alkaa tuhoamaan tavaroita. En sitten tiedä kumpi on pienempi paha :/

        Myös feromonihaihdutin tai -panta saattaisi auttaa.


      • epskula
        joku vaan :) kirjoitti:

        Jos yrität opettaa koiraa tottumaan yksinoloon sulkemalla sen eri huoneeseen, tai menemällä itse rappuun oven taa, älä koskaan mene avaa ovea uudestaan jos koira huutaa. Tuolla tavalla juuri opetat koirallesi, että tulet takaisin jos se vain huutaa tarpeeksi, ja sitä se sitten yrittää päivät pitkät. Mene takaisin koiran luo vasta kun se on ollut pikkuhetken hiljaa (aloita vaikka n. 30 sekunnista, ja pidennä aikaa vähitellen) ja kehu kovasti. Voit myös antaa namin samalla kun avaat oven, jolloin koira tajuaa paremmin että se teki oikein.

        En takaa, että tämäkään auttaa varsinaiseen eroahdistukseen, mutta ainakin koira oppisi olemaan hiljaa, koska se ymmärtäisi ettei huutaminen auta. Voi tietenkin olla, että koira keksii jotain muuta jäynää huutamisen tilalle, esim alkaa tuhoamaan tavaroita. En sitten tiedä kumpi on pienempi paha :/

        Myös feromonihaihdutin tai -panta saattaisi auttaa.

        aivan. siitähän tulee ongelma, jos menee koiran tykö, sillon, ku se haukkuu.
        se on tärkeää, niinku edellinen jo sanokin, että menee vasta sitten, kun koira on hiljennyt.


      • Keskis
        epskula kirjoitti:

        Tuo on kyllä aika harvinaista, että villakoira olisi nuin itsenäinen. Meillä on jatkuvasti huomionkipeä, jos ei vähän huomioi, niin näyttää sen kyllä.

        yöllä tuhisee mielissään kainalossa, ja haluis jokapaikkaan mukaan, älyttömän seurallinen! jos joutuu vähän olemaan yksin, ja jos joku tulee sitte takas, niin aivan onnensa kukkuloilla.
        näköjään nuitakin yksilöitä, mut en ole koskaan ennen nuin itsenäisestä kuullut.

        Meidän koiran suvussa on luonteeltaan tuollaisia itsenäisiä "kovia jätkiä" enemmänkin. Ja minusta se on hyvä. En minä ainakaan halua että koira olisi nyhjäämässä vieressä jatkuvasti. Kyllähän tuo meidänkin koira pitää silmällä perhettä ja siirtyilee mukana (keittiöstä olohuoneeseen, olohuoneesta makuuhuoneeseen nukkumaan jne), mutta ei halua olla jatkuvasti rapsutettavana ja nyhjätä vieressä.

        Että tämä "varoituksena" niille jotka toivovat sitä sylissä viihtyvää ja yöllä kainaloon kömpivää kaveria, koira ei välttämättä sellainen olekaan.


      • Keskis
        Keskis kirjoitti:

        Meidän koiran suvussa on luonteeltaan tuollaisia itsenäisiä "kovia jätkiä" enemmänkin. Ja minusta se on hyvä. En minä ainakaan halua että koira olisi nyhjäämässä vieressä jatkuvasti. Kyllähän tuo meidänkin koira pitää silmällä perhettä ja siirtyilee mukana (keittiöstä olohuoneeseen, olohuoneesta makuuhuoneeseen nukkumaan jne), mutta ei halua olla jatkuvasti rapsutettavana ja nyhjätä vieressä.

        Että tämä "varoituksena" niille jotka toivovat sitä sylissä viihtyvää ja yöllä kainaloon kömpivää kaveria, koira ei välttämättä sellainen olekaan.

        Ja tuosta koiran hankkimisesta. Koira kannattaa ehdottomasti hankkia luotetulta kasvattajalta REKISTERÖITYNÄ. Vaikka niitä rekisteröimättömiä pentuja olisi enemmän tarjolla ja olisivat halvempia, niin niiden taustoista et voi olla koskaan varma (onko sisarukset pariutuneet, mitä tauteja suvussa kulkee, onko koira varmasti puhdasrotuinen jnejne). Rekisteröitynä tiedät koiran suvun. Vanhempien tulee olla ehdottomasti terveystarkastettuja, tällä tavalla vähennetään niiden perinnöllisten sairauksien riskiä. Tämä riski ei kuitenkaan ole koskaan nolla, joten on myös varauduttava siihen, että pentu kantaakin perinnöllisiä ongelmia.

        Toylta ja kääpiöltä tulisi olla vähintään silmät ja polvet tutkittuna, keskikokoiselta myös lonkat (tämä ei ole pakollista, mutta villakoirissakin on huonolonkkaista sakkia ja olen nähnyt sukutauluista kuin on esim. D-lonkkaista on käytetty jalostukseen..), henk. koht. suosisin myös pientenkin kokomuunnosten lonkkien tutkimista. Villakoirillakin esiintyy LP:tä ikävän yleisenä ja tuon korjaaminen on kallista, monesti mahdotonta. Ei riitä, että kasvattaja sanoo "koira on ollut aina terve ja rokotuksetkin on kunnossa", jos niitä lonkkia/silmiä/polvia ei ole eläinlääkäri tutkinut ja asiasta ei ole mustaa valkoisella. Tällä tavalla toimiva on välttänyt jo monet karikot.

        Harva kasvattaja on mikään päällepäsmäri, joka määrää koiran elämästä kaiken. Kun olet koiran ostanut ja se on siirtynyt sun omistukseen (ja on laadittu asialliset kauppakirjat), se on sun. Ei kasvattajalla ole tuollaisissa tilanteissa enää mitään päätösvaltaa koiran elämästä. Ainoastaan sijoituskoirat on eri asia ja kasvattajalla on valta koirasta niin kauan kuin se on kasvattajan nimissä. Meidänkin koira on rekisteröity, kasvattajan suunnalta ei ole tullut minkään sortin painostusta näyttelyistä tai mistään muustakaan, koiralle on tehty viralliset terveystutkimukset, mutta tämäkin oli ainoastaan meidän omasta aloitteesta, kun halusimme tietää millainen koiran terveys on. Lonkat eivät ole mitkään maailman parhaat, mutta kun tämä tiedetään, emme aloita esim. agilitya, joka voisi olla rasite lonkille (ja voisi mahdollisesti vaikuttaa negatiivisesti koiran elämään myöhemmin), etenkin kun koiran koosta johtuen se joutuisi hyppimään maksiluokan esteitä.


      • !saa
        Diiva345 kirjoitti:

        ettei pentua saa mkihinkään ulkotarhaan laittaa!

        Enkä kyllä suosittele aikuisellekaan koiralle.

        Meillä sisäsiistiksi oppiminen vei noin vuoden.

        Katso rotuyhdistyksen sivuilta niin näet kunnollisten ja vastuuntuntoisten kasvattajien tietoja.
        Älä osta muilta!

        Ei tietenkään ulkotarhaan, mutta että kesällä voisi laittaa aitauksen että saisi vapaasti takapihalla oleskella. ps. ollaan koira löydetty Villakoirayhdistyksen sivuilta


    • 2kertaavillis

      Mahtavan rodun olet valinnut! :)
      Itselläni on kaksi kääpiövillakoiraa, uros ja narttu. Uros oli huomattavasti helpompi kouluttaa, ja sisäsiistiksi oppi paljon narttua nopeammin.
      Meillä uros haukkuu ainoastaan kun ovikello soi, narttu ei hauku ollenkaan.. joten sanoisin että täysin koulutuksesta ja yksilöstä kiinni :)

      Hyvät turkinhoito tarvikkeet ovat tärkeät. Kannattaa ottaa selvää lähelläsi olevista trimmaajista, taikka sitten opettelet itse trimmaamaan ( pidemmän päälle tulee paljon edullisemmaksi ). Villakoirilla on myös herkät vatsat, joten johdonmukainen ruokinta ja ruoat pennusta alkaen. Omalla uroksellani on erityisruokavalio, ei tosin vaadi ihmeellisempää, tai kalliimpaa ruokaa.

      Tsemppiä pennun hankintaan!

      • !saa

        Ei tietenkään ulkotarhaan, mutta että kesällä voisi laittaa aitauksen että saisi vapaasti takapihalla oleskella. Ollaan löydetty urospentu Vilakoirayhdityksen sivuilta, jonka vanhemmat on tarkastettu perinnöllisiltä sairauksilta. Ajattelin itse opetella trimmaamaan, mutta ei ihan heti kuiténkaan. Mikä olisi hyvä tarvikelista mitä pitäisi villakoiranomistajalla olla? Kiitos :)


    • Anonyymi

      Ole rohkea ja kannattaa ostaa koiran peti ja koiran leluja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe