Valehteli tulonsa elatusavun laskemiseen

nenästävedetty

Erosimme pari vuotta sitten ja lastenvalvoja määräsi mieheni maksamaan 175e/kk kummastakin lapsesta, siis yhteensä 350e. Lapset ovat yhteishuoltajuudessa 50/50 periaatteella, mutta minä olen lähivanhempi. Lapsilisät eivät päädy minulle, vaan lasten säästötileille. Vaatteet ostetaan kumpaankin kotiin erikseen.

Erinäisten tapahtumien jälkeen on herännyt epäilys, että mieheni on valehdellut sanallisesti kerrotut tulonsa lastenvalvojalle. Lastenvalvoja ehdottaa tapaamista ja tulotietojen esittämistä. Jos epäilykseni ovat sittenkin väärät, en haluaisi menettää kasvojani tarkastamatta hänen verotietojaan etukäteen.

Ongelmani on se, etten tiedä mistä nämä julkiset verotiedot saa. Yritin jo 16400-palvelusta, mutta palvelu ei ole enää käytössä.

Tietääkö kukaan miten toimia? Entä vaikuttavatko hänen nykyisen avopuolisonsa tulot mitenkään asiaan, koska avopuoliso osallistuu varmasti heidän kotinsa hankintoihin ja kuluihin tasavertaisesti.

24

6771

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veijo Verottaja

Mutta vastataan silti jotain:
      Kun maksat lapsilisät lasten nimissä oleville tileille, niin kai hoidat myös lahjaveron maksun?

• nenästävedetty

Ratkaisu lapsilisien säästämiseen oli mieheni idea,kun olimme vielä yhdessä. Siinä ei ollut itselläni mitään sanaa. Onko todella niin, että niistä täytyy maksaa jotain veroa - kyse on kuitenkin vain vähän yli tonnista/vuosi?

• Exäsi vetää sinua vielä toisen kerran nenästä ja pyytää samalla laskemaan elatusmaksut uudestaan. Jos siis ylläpidätte lapsia 50/50 periaatteella, ex-miehesi sen päälle määriteltävä elatusmaksu tulee olemaan todella pieni. Muista nyt se että hänen velvollisuus on elättää lapsiaan, ei sinua. Tosin lapsillakin on varmaan kivempaa jos pääsisit kerran vuodessa etelään tuulettumaan, se sallittakoon..(;=)))

• nenästävedetty

Tuntuu epäoikeudenmukaiselta, kun joudun pienistä varoistani maksamaan kaikki lasten vaatteet, synttärilahjat, harrastusvaatteet, kampaajat, lääkärit jne.

Onko todella niin, että vaikka hänen nettotulonsa ovat varmasti ainakin kaksi kertaa isommat kuin minun, joudun venyttämään penniä kun hän puolestaa elää ylellistä elämää uuden naisensa kanssa?

• mrsExEx

Suoraan sanottuna - ja sanon tämän nyt lähivanhempana, äitinä - on sinulle aivan oikein, että joudut pelkäämään "kasvojen menettämistä" !!!! Ahne olet, jos väität, että 175 € on vähän!
      Oletko ylipäätään tietoinen, että elatusmaksuja määritettäessä on kyse ELATUKSEN TARPEESTA, ei siitä, mitä kenelläkin on "varaa" maksaa?
      Ja mitä tulee noihin lapsilisien ohjaamiseen säästötileille, niin se on sinun ratkaisusi eikä vaikuta mitenkään exäsi elatusvelvollisuuteen! Ja kuten tuossa aiemmin sanottiin... Kannattaa sitten miettiä, miten suu pannaan, kun verottaja pääsee asiasta jyvälle!
      Uuden puolison tulot eivät vaikuta elatusmaksuihin mitenkään - eihän hän ole elatusvelvollinen sinun ja exäsi lapsien suhteen! Jos tuolla periaatteella toimittaisiin, niin sinunkin mahdollinen uusi kumppanisi parantaisi sinun elatuskykyäsi eli vähentäisi elatusmaksuja, eikö vain..?
      Taidat olla jostain syystä katkera exällesi..? Ei tuollainen touhu nimittäin juuri muustakaan kerro!

• nenästävedetty

Täällä palstalla ei näköjään vertaisryhmästä saa minkäänlaista sympatiaa omille murheilleen. Myönnän, että miehen monta vuotta kestänyt kylmyys ja suhde toisen naisen kanssa kirpaisee vieläkin, loukkasi sen verran paljon. Mutta ehkä meitä sinisilmäisiä ja väärinkohdeltuja on tässä maassa enemmänkin.

Kuten jo tuossa ylempänä sanoin, hänen nettotulonsa ovat varmasti ainakin kaksi kertaa isommat kuin minun, joudun venyttämään penniä kun hän puolestaan elää ylellistä elämää uuden naisensa kanssa? Jouduin lähtemään omasta kodistani poisajettuna. Ehkä se aiheuttaa hieman lommoja ja haavoja.

Ratkaisu lapsilisien säästämiseen oli mieheni idea,kun olimme vielä yhdessä. Siinä ei ollut itselläni mitään saumaa sanoa vastaan. Onko todella niin, että niistä täytyy maksaa jotain veroa - kyse on kuitenkin vain vähän yli tonnista/vuosi?

Tunnut olevan kateellinen tästä 175 eurosta, paljonko saat itse tukea jos saan udella?

• mrsExEx
        nenästävedetty kirjoitti:

Täällä palstalla ei näköjään vertaisryhmästä saa minkäänlaista sympatiaa omille murheilleen. Myönnän, että miehen monta vuotta kestänyt kylmyys ja suhde toisen naisen kanssa kirpaisee vieläkin, loukkasi sen verran paljon. Mutta ehkä meitä sinisilmäisiä ja väärinkohdeltuja on tässä maassa enemmänkin.

Kuten jo tuossa ylempänä sanoin, hänen nettotulonsa ovat varmasti ainakin kaksi kertaa isommat kuin minun, joudun venyttämään penniä kun hän puolestaan elää ylellistä elämää uuden naisensa kanssa? Jouduin lähtemään omasta kodistani poisajettuna. Ehkä se aiheuttaa hieman lommoja ja haavoja.

Ratkaisu lapsilisien säästämiseen oli mieheni idea,kun olimme vielä yhdessä. Siinä ei ollut itselläni mitään saumaa sanoa vastaan. Onko todella niin, että niistä täytyy maksaa jotain veroa - kyse on kuitenkin vain vähän yli tonnista/vuosi?

Tunnut olevan kateellinen tästä 175 eurosta, paljonko saat itse tukea jos saan udella?

turhaa yrittää vääntää rautalangasta, että kyse on lasten elatuksentarpeesta eikä siitä, mitä exäsi ja hänen uusi kumppaninsa tienaa!?

Oli eron tausta mikä hyvänsä, se ei tosiasioita muuta. Elämä vaan menee niin, että mitään sympatiapisteitä ei jaeta esim elatusmaksuja määritettäessä. Itse lähdin petettynä osapuolena ja juuri työttömäksi jääneenä tyttäreni kanssa yhteisestä kodista, mutta sellaista elämä on. Olo ei siitä ainakaan olisi parantunut, että olisin alkanut miettiä, miten miehen uuden kumppanin palkkarahat helpottavat exänkin elämää!

Käsitinkö oikein, että lapset ovat vuorotellen sinulla ja isällään? Tiesitkö, että toiset sopivat tuollaisissa tapauksissa asiat niin, ettei elareita makseta laisinkaan - koska sitä pidetään reiluna kummankin vanhemman vastatessa vuorollaan lapsien asumisesta, ruuasta ym kuluista. Joten... En voi olla ihmettelemättä ajatusmaailmaasi: lasten isä huolehtii heistä puolet ajasta eli jo siinä suhteessa täyttää pitkälti elatusvelvollisuutensa - ja lisäksi hän maksaa vähintäänkin kohtuullisesti elareitakin. Siis missä vika, jos sinulla eivät rahat riitä? Ainakaan tilanne ei parannu toisen meininkejä kahdehtimalla!

Lapseni isä maksaa tyttärelleen elaria 150 € kuussa ja se on laskettu "tilinauha kourassa" kaupungin lastenvalvojan luona. En ole kateellinen 175 €:sta - miksi olisinkaan, onhan tuo 150 € määritelty lapsen elatuksen tarpeen ja meidän tulojemme mukaan. Itse olen tällä hetkellä työttömänä eli sentin venyttäminen on tuttua puuhaa. Ja tyttö on muuten isänsä luona pari vknloppua kuukaudessa vajaan pari viikkoa kesälomalla.

Ja herranen aika: tee jotain sille lapsilisäasialle! Ei ole lasten isän määrättävissä, miten homma menee! Ne rahat ovat valtion tukea käytettäväksi lasten hyväksi - ei jemmattavaksi jonnekin tilille. Muistaakseni homma menee niin, että jos summa ylittää 3400 € / 3 v, se katsotaan lahjaveron alaiseksi. Eikä kannata tuudittautua siihen, ettei verottaja ole kiinnostunut pöyhimään taviksien tilejä - tällaista asiaa selviteltiin pari vuotta sitten aivan lähipiirissä.

• nenästävedetty
        mrsExEx kirjoitti:

turhaa yrittää vääntää rautalangasta, että kyse on lasten elatuksentarpeesta eikä siitä, mitä exäsi ja hänen uusi kumppaninsa tienaa!?

Oli eron tausta mikä hyvänsä, se ei tosiasioita muuta. Elämä vaan menee niin, että mitään sympatiapisteitä ei jaeta esim elatusmaksuja määritettäessä. Itse lähdin petettynä osapuolena ja juuri työttömäksi jääneenä tyttäreni kanssa yhteisestä kodista, mutta sellaista elämä on. Olo ei siitä ainakaan olisi parantunut, että olisin alkanut miettiä, miten miehen uuden kumppanin palkkarahat helpottavat exänkin elämää!

Käsitinkö oikein, että lapset ovat vuorotellen sinulla ja isällään? Tiesitkö, että toiset sopivat tuollaisissa tapauksissa asiat niin, ettei elareita makseta laisinkaan - koska sitä pidetään reiluna kummankin vanhemman vastatessa vuorollaan lapsien asumisesta, ruuasta ym kuluista. Joten... En voi olla ihmettelemättä ajatusmaailmaasi: lasten isä huolehtii heistä puolet ajasta eli jo siinä suhteessa täyttää pitkälti elatusvelvollisuutensa - ja lisäksi hän maksaa vähintäänkin kohtuullisesti elareitakin. Siis missä vika, jos sinulla eivät rahat riitä? Ainakaan tilanne ei parannu toisen meininkejä kahdehtimalla!

Lapseni isä maksaa tyttärelleen elaria 150 € kuussa ja se on laskettu "tilinauha kourassa" kaupungin lastenvalvojan luona. En ole kateellinen 175 €:sta - miksi olisinkaan, onhan tuo 150 € määritelty lapsen elatuksen tarpeen ja meidän tulojemme mukaan. Itse olen tällä hetkellä työttömänä eli sentin venyttäminen on tuttua puuhaa. Ja tyttö on muuten isänsä luona pari vknloppua kuukaudessa vajaan pari viikkoa kesälomalla.

Ja herranen aika: tee jotain sille lapsilisäasialle! Ei ole lasten isän määrättävissä, miten homma menee! Ne rahat ovat valtion tukea käytettäväksi lasten hyväksi - ei jemmattavaksi jonnekin tilille. Muistaakseni homma menee niin, että jos summa ylittää 3400 € / 3 v, se katsotaan lahjaveron alaiseksi. Eikä kannata tuudittautua siihen, ettei verottaja ole kiinnostunut pöyhimään taviksien tilejä - tällaista asiaa selviteltiin pari vuotta sitten aivan lähipiirissä.

En ymmärrä miksi olet noin vihamielinen tässä asiassa.

Ymmärrän toki, että kyse on lasten elatustarpeesta eikä minun hyvinvoinnistani. Mutta tilanne on muuttunut siitä kun elatusapu on määritelty. Kyse on siitä, että mieheni on mitä suurimmalla todennäköisyydellä valehdellut tulonsa (pääomatuloa on tullut rutkasti). Lisäksi hän on heittäytynyt erittäin hankalaksi lasten vaatetuksen suhteen. Aiemmin oli tarkoitus jakaa ulkovaate ja -kenkäkulut, mutta nyt lapset kulkevat pieneksi jääneissä vaatteissa hänen kodissaan ja itse saan hankkia kaikki itse. tiedät varmasti äitinä paljonko vaatteisiin ja kenkiin menee vuodessa. Saati sitten lääkäri- ja synttärireissuihin.

Itselläni ei todellakaan ole varaa käydä etelänmatkoilla enkä harrasta itse luksuselämää, jos sitä kuvittelit.

Mutta tämän enempää en kanssasi jankkaa tästä asiasta. Alunperin toiveeni oli saada tietoa siitä mistä saisin hänen tulotietonsa, koska koko yhdessäoloaikanamme en tiennyt enkä ikinä nähnyt hänen palkkakuittiaan. Voihan olla että sinisilmäistä on höynäytetty jo 15 vuoden ajan...

• jonkunmuunex

En ymmärrä miksi olet noin vihamielinen tässä asiassa.

Ymmärrän toki, että kyse on lasten elatustarpeesta eikä minun hyvinvoinnistani. Mutta tilanne on muuttunut siitä kun elatusapu on määritelty. Kyse on siitä, että mieheni on mitä suurimmalla todennäköisyydellä valehdellut tulonsa (pääomatuloa on tullut rutkasti). Lisäksi hän on heittäytynyt erittäin hankalaksi lasten vaatetuksen suhteen. Aiemmin oli tarkoitus jakaa ulkovaate ja -kenkäkulut, mutta nyt lapset kulkevat pieneksi jääneissä vaatteissa hänen kodissaan ja itse saan hankkia kaikki itse. tiedät varmasti äitinä paljonko vaatteisiin ja kenkiin menee vuodessa. Saati sitten lääkäri- ja synttärireissuihin.

Itselläni ei todellakaan ole varaa käydä etelänmatkoilla enkä harrasta itse luksuselämää, jos sitä kuvittelit.

Mutta tämän enempää en kanssasi jankkaa tästä asiasta. Alunperin toiveeni oli saada tietoa siitä mistä saisin hänen tulotietonsa, koska koko yhdessäoloaikanamme en tiennyt enkä ikinä nähnyt hänen palkkakuittiaan. Voihan olla että sinisilmäistä on höynäytetty jo 15 vuoden ajan...

vain kysymys, että jos kerran exäsi maksaa 175 € kuussa elareita per lapsi ja lapset ovat puolet ajasta sun luonas, niin.... Mikä on pointti? Kyllä tollasella summalla saa jo ihmeesti ulkovaatteita ja kenkiä - aika harva elareita maksava ostelee enää niitä erikseen, ei ainakaan mun exäni ole koskaan sellaista tehnyt.
        Ja kun tosiaan lapset on puolet ajasta isällään, eikö..? Kyllähän ne isänsä luonakin syövät eivätkä varmaan oleskele missään keittiön nurkassa retkipatjalla eli isä maksaa ruuan ja asumisen puolet ajasta, vai miten on?

Mitä exäsi tuloihin tulee, niin kun elareita tarkistetaan, pitäis lastenvalvojan vaatia häneltä asiaan kuuluvat dokumentit eli mustaa valkoisella tuloista ja esim asuntoveloista tms. Toisen verotietoja et saa ongittua tosta vaan, se on turha luulo. On teillä ollut outo liitto muuten, jos mies on halunnut palkkatietonsakin sulta pimittää... Mutta kukin tyylillään...

• Mie vain

veron nimi on sinulle sanottu jo moneen kertaan. Kumma kun ei mene jakeluun. Nyt sinut pitää äkkiä selvittää verottajalta lahjaveron rajat. Pääsääntö on se, että mikäli lahjan määrä samalta lahjoittajalta 3 vuoden kuluessa ylittää tietyn euromääräisen rajan, joutuu lahjan saaja maksamaan siitä lahjaveroa. Summa vahvistetaan käsittääkseni vuosittain, joten parhaat ohjeet saat soittamalla verottajalle ja kysymällä.

• a

ja sen jälkeen katsot ensimmäisen puhelinnumeron ja kuka siellä vastaakin puhelimeen, kysyt häneltä mitä xxx, joka on syntynyt vuossa 19xx ja asuu xxx paikassa on saannut ansiotuloa, mitä maksanut veroa ja mitkä ovat pääomatulot...

• nenästävedetty

Vihdoinkin joku osasi lukea viestini pointin eikä aloittanut sättimällä ja vinoilemalla. Toivottavasti asia on noin yksinkertainen.

Kiitos avustasi !

• Mie vain

Vihdoinkin joku osasi lukea viestini pointin eikä aloittanut sättimällä ja vinoilemalla. Toivottavasti asia on noin yksinkertainen.

Kiitos avustasi !

vaan niitä on mentävä verotoimistoon katsomaan. Jos tiedot saisi noin vain soittamalla, voisivat kaikki kysellä naapuriensa tietoja.

• nainen miesten puole

Jos lapset asuvat ovat molemmilla yhtä paljon ja mies maksaa jo elatustukea niin mikä sinun osuus on sitten. Olethan sin äkin ne lapset halunnut ja yhtä lailla elatusvelvollinen kun mieslkin. Anna lapset miehelle, niin energia jää johonkin muuhun kun entisen miehen elämään. Tunne vastuusi. Naiset päättää tuleeko lapsia vai ei ja siinä vaiheessa pitää tietää, että lapsista on v astuussa 18 ikään saakka. Häpeä kun vielä avopuolisonkin sekotat.

• minullekin mieleen,

että jos "piikkiä lihassa" (ex-puolison nyksä) ei olisi, ex-puolison maksamat elatustuet saattaisivat aapeenkin (omituisen) oikeuskäsityksen mukaan olla riittävät.

• vonkausta vai
        minullekin mieleen, kirjoitti:

että jos "piikkiä lihassa" (ex-puolison nyksä) ei olisi, ex-puolison maksamat elatustuet saattaisivat aapeenkin (omituisen) oikeuskäsityksen mukaan olla riittävät.

jos lapset ovat puoliksi teillä molemmilla. Jakakaa muut kulut ( vaatteet / harrastukset tms. )

• lehti kaupasta

Osta Veropörssi-lehti esim. paikallisesta S-marketista. Jos ex:n tulot kiinnostavat.
      Ilmoita KELAAN uusi tilinumero lapsilisiä varten.
      Ole tyytyväinen, että isä pitää 50% ajasta lapsia.
      Ole tyytyväinen 175 elatusmaksuun.
      Ymmärrä, että entisellä miehelläsi voi olla paremmat tulot kuin sinulla.
      Ymmärrä, että hänen puolisollaankin voi olla paremmat tulot kuin sinulla.
      Ymmärrä, että naapurin kaverillakin voi...

• Verotietäjä

Tuntuu hieman teennäiseltä jos otetaan huomioon, että lapsen elatusmaksuun liitetään vanhemman äitipuolen tulpt niinkuin tässä lskelmassa on yleisenä tapana tehdä ja verohallinnon edustajan mielipidettä ei tietenkään kysytä?

• itseilmoituseiriitä

Ei voi niin mennä että ihan itse kertoo mitä tienaa. Haloo kyllä lastenvalvoja tarkastaa verottajalta tiedot. Joten ei se valehtelu auta. Ihanko uskot itse tuohon väitökseen? Tottahan silloin kaikki ovat työttömiä varattomia ym. Jotta maksun saa minimiin. Eri asia jos sillä velkoja otetaan huomioon maksua määrättäessä.

• onsekummallista

Aika turha edes hankkia kakaroita ellei ole valmis kustantamaan heidän elantonsa, menee yli minun ymmärryksen. Vanhemmuus pitäisi olla luvan varassa, ettei tyhmät pääsisi lisääntymään.

• näinsemeneeeee

Aloitus on näköjään vuodelta 2009, mutta eipä nämä asiat nyt ole muuttuneet.

Ei tuloja kerrota suusanallisesti, lastenvalvojat tarkistavat tulot ja etuudet verottajalta. Sitten otetaan laissa määritetyt asiat ja vähennykset pois nettotuloista ja jäljelle jäävä summa on se, jonka perusteella elatusapu määrätään. Samalla kuitenkin määritetään myös lapsen elatusavun tarve. Eli asiaa tarkastellaan kahdelta suunnalta, siltä kuinka paljon elatusvelvollinen maksaa - kuinka suuri lapsen elatusavun tarve on.

Aloittajalla oli sovittuna 50/50 periaate, eli lapset olivat yhtä paljon kummankin vanhemman luona sen lisäksi lasten isä maksoi aloittajalle kompensaatiota yhteensä 350 €. Aika hyvin minusta vieläkin. Eli aloittajan tapauksessa miehellä on huomattavasti suuremmat tulot määritettynä kuin aloittajalla, etenkin jos lapsilisät tulevat myös aloittajan tilille.

Aloittaja sanoo, että lapsilisät eivät päädy hänelle vaan lasten säästötileille.
      Lapsilisähän tarkoittaa valtion lapsiperheille maksamaa etuutta ja tulonsiirron muotoa, jolla kompensoidaan lapsen huollosta aiheutuvia kustannuksia. Näin sanoo laki. Tätä taustaa vasten lapsilisät pitää laskea sen huoltajan nettotuloksi jonka tilille rahat tulevat. Jos siirrätte tai olette määrittäneet , että lapsilisät menevät suoraan lasten tileille, se on tämän lähivanhemman oma ongelma. Lainlaatija on tarkoittanut lapsilisät nimenomaan lapsista aiheutuvien päivittäisten kulujen maksamiseen eikä säästettäväksi.

Toki voitte säästää lapsillenne rahaa niin paljon kuin haluatte lahjaverot huomioiden, mutta säästöön menevää summaa ei voi vähentää pois päivittäin käytettäviksi määritetyistä varoista.

• pääpuupää

Yhdestä lapsesta saa lapsilisää satasen verran kuussa. Jos sen sijoittaa lapsen tilille, ei siitä kolmessa vuodessa kerry 4999 euroa, mikä on se raja, jonka YKSI IHMINEN voi lahjoittaa niin, että lahjansaajalle ei koidu lahjaveroa.

Mielenkiinnosta kysyn, jos täällä joku todella tietäisi, että missä vaiheessa verottaja puuttuisi tähän lapsen tiliin? Alaikäisellä lapsella kun ei ole tuloja, niin ei hänellä ole verokorttia eikä hänelle tule veroilmoitustakaan. Missä vaiheessa verottaja ottaisi peukalonsa alle jonkun pikkulapsen säästötilin? Jonkun urkkijan tai ilmiantajan vihjeestäkö? Tutkisi sitten tilit aina kolmen vuoden jaksoilta, että onko mahdollinen tilillä oleva summa, joka on yli 4999 euroa, tullut kaikki samalta lahjoittajalta?

Rupesi muutenkin kiinnostamaan, entä jos joku äveriäs vanhempi ostaa lapselleen lahjaksi jotain, mikä maksaa enemmän kuin tuo 4999 euroa, niin joutuuko siitä lapsi maksamaan lahjaveron? Tai jos vanhempi kustantaa lapselle kolmen vuoden aikana useamman ulkomaanmatkan, joitten yhteinen arvo ylittää tuon 4999 egeä, joutuuko alaikäinen lapsi maksamaan lahjaveroa? Miten se verottajalle ilmoitetaan? Ihan mielenkiinnosta kysyn, minua asia ei koske.

• järkikännyyn

Mun tietääkseni lastenvalvoja ei määrää yhtään mitään. Vain oikeus voi määrätä. Lastenvalvoja on vain eräänlainen järjen ääni siinä vanhempien välissä, jotka ei pysty keskenään sopimaan mitään.

Aika erikoista, että lapset on puoliksi kummallakin vanhemmalla, ja silti isä vielä maksaa elatusapua äidille. Yleensä näin ei ole. Isä siis elättää lapsia luonaan kaksi viikkoa ja maksaa sitten äidille vielä siitä kahdesta viikosta, minkä lapset on äidin luona. Aika kiltisti on mies myöntynyt.

Onko tämä järjestelmä ollut ihan avioeron alusta lähtien olemassa, että siis lapset 50/50 -periaatteella ja isä maksaa vielä elatusavun äidille, vai onko tämä lasten asumisjärjestely sovittu keskenään myöhemmin? Entä jos tämä nyt tulee lastenvalvojan luona ilmi, niin hän voi neuvoa, että miehen ei kuulu maksaa mitään elatusapua. Hänhän elättää lapsia luonaan sen kaksi viikkoa kk. Sitten on vaan keskenään pystyttävä sopimaan isompien hankintojen kohdalla, että kumpi kulloinkin maksaa ja minkä verran.

Minusta tuo 350 euroa kk kahdesta lapsesta on aika normaali elari jo siinäkin tapauksessa siis, että lapset on isän luona joka toinen viikonloppu.

Lapsilisiä ei ole pakko laittaa lasten tilille. Vaikka näin olisi joskus avioliiton aikana sovittu. Nythän tilanne on muuttunut, kun eletään erossa. Se, kenelle lapsilisät maksetaan (eli tässä tapauksessa aloittaja) saa päättää, miten ne käytetään. Lapsilisä on hänelle kuuluvaa tuloa ja tarkoitettu käytettäväksi lapsen kuluihin, joten ennemmin neuvoisin ottamaan ne rahat käyttöön nyt, kun niitä tarvitaan. Jos niitä nimittäin tarvitaan. Jos aloittajalla on rahallinen ahdinko, niin miksi lapsilisiä ei ole otettu käyttöön sen sijaan, että niitä makuutetaan jollain lapsen tilillä?

• Alkuperäinen kysymys on jo niin vanha, että asia on selvinnyt ajat sitten tavalla tai toisella.

"Aika erikoista, että lapset on puoliksi kummallakin vanhemmalla, ja silti isä vielä maksaa elatusapua äidille. Yleensä näin ei ole. Isä siis elättää lapsia luonaan kaksi viikkoa ja maksaa sitten äidille vielä siitä kahdesta viikosta, minkä lapset on äidin luona. Aika kiltisti on mies myöntynyt."

Kyse onkin nyt siitä, että kuka maksaa vaatteet, harrastukset, hoidot yms. Eli ns lähivanhempi saa nuo rahat. Se, että lapset ovat isällään 2 viikkoa otetaan huomioon elatusavussa kyllä.

Lapsilisät myös kuuluvat lähivanhemmalle ja ne on tarkoitettu lapsen elättämiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      102
      4669
    2. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      27
      2415
    3. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      110
      2342
    4. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      200
      2199
    5. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      425
      2010
    6. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      175
      1555
    7. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      101
      1285
    8. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      33
      1097
    9. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      72
      986
    10. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      79
      870
    Aihe