Miksi mättää, miksi ei vois matkustaa lasten kansssa?

matkailu avartaa

En ymmärrä kun 90% ihmisten mielestä lapset pitäisi kasvatta neljän seinän sillä aikuiseksi asti?
Omat kokemukset neljän vastasyntyneen telttamatkailusta europpassa 20 aikana ilman ongelmia, enkä ymmärrä mitä ongelmia vois olla paitsi kuka tyhjentää postin ja kastelee kukat tämä suurin ongelma.
0-2 vuotta edut lentäen pääseen ilmaitteeksi, nukkuu lähes koko ajan, parisuhde lomaa ilman discoja.
3-4 vuotta alkaa lapset vaatia päivärytmiä ym kiukuttelee, täytyy valvoa haukka varsinkin rannoilla.
6-8 vuotta lapsen uhma haitta reissua. turhaa kiukuttelua
9-11 vuotta laspsia kiinnostaa kaverit enemmän kuin reissailu, haluis vain kotiiin
Kokemuksia telttamatkailusta autonkanssa 5 viikkoa euroopassa sekä lentomatkailusta kaukomaille.

7

542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaipa se on

      jokaisen perheen henkilökohtainen valinta, minkä kokee itselleen sopivaksi tavaksi matkustaa/olla matkustamatta. Jos vanhemmat sattuvat olemaan sitä sorttia, että stressaavat kovasti lasten kanssa reissaamisesta, niin varmasti silloin on kaikkien kannalta paras pysytellä kotosalla. Joutaahan sitä muut ihmettelemään...

      Minua on aikoinaan retuutettu pitkin maailmaa reissaavien vanhempieni toimesta, enkä usko sen nyt ainakaan mitenkään huonontavasti vaikuttaneen - muut tosin lienevät parempia arvioimaan tätä. Lähinnä se vaikutti niin, että reissuun on vieläkin päästävä säännöllisin väliajoin.

      Oman jälkikasvuni olen myöskin aina ottanut mukaan reissuun jo ihan pienestä pitäen. Ihan fiksuja nuoria miehiä noista näyttää kasvaneen ja taitaa olla niin, että matkailukärpänen on puraissut molempia.

      Erilaiset ulkomaanreissut voi 'räätälöidä' itselleen ja perheelleen sopiviksi. Ei ehkä kannata ensimmäiseksi harkita trekkausta Nepalissa, jos matkaseurana on ihan pieni taapero. Tietysti tarpeeksi pienen voi laittaa reppuun ja ei kun menoksi, mutta tarkoitan nyt lähinnä muita huomioon otettavia riskejä, joita tuon kaltaiseen reissun liittyy. Itse olen viihtynyt ulkomaanmatkoilla lasten kanssa paremmin kuin vaikka kesämökillä - en tykkää jumittaa yhdessä paikassa, puutteellisessa keittiössä kokaten ja pahimmassa tapauksessa sukulaisia passaten, vaan pakkaan mielummin repun ja perheen ja suuntaamme kaikki yhdessä kaukomaille.

      Pointtini on kuitenkin se, että jokainen perhe tavallaan, mutta ne, jotka 'antavat' lasten 'estää' perheen yhteisen matkailun, vievät lastensa elämästä paljon rikastuttavia kokemuksia: matkoilla myöskin lapset oppivat paljon uutta, näkevät vieraita kulttuureja ja tapaavat erilaisia ihmisiä - kaikkea sellaista, mistä voi olla hyötyä myöhemmässä elämässä.

      • lapsetmukaan

        Olen myös ollut paljon reissussa lasteni kanssa, milloin teltalla milloin hotellissa. Toki lapset kiukuttelee ja huutaakin välillä, mutta tekeehän ne sitä kotonakin. Luulen että meidän kaikkien lapset :) Meillä ainakin reissuja odotetaan kovasti ja jo 2-vuotiaskin osaa nauttia lomasta. Ne aikuiset jotka eivät jaksa kuunnella lasten ääniä ja kiukkua kohtuullisissa määrissä ovat mielestäni lasten tasolla. Väitän, että suurin osa vanhemmista kuitenkin yrittää auttaa lastaan selviytymään yleisillä paikoilla suuremmitta kiukkukohtauksitta. Aikuisten tulisi kuitenkin olla aikuisia ja käyttäytyä sen mukaan lentokoneessa ärsyttävistä lapsista huolimatta. Myöskään minä en ymmärrä miksi lapset pitäisi jättää reissusta kotiin tai jäädä koko perheen lähtemättä! Meidän 8-vuotias kantaa jo innoissaan omaa rinkkaa niin vaelluksella kuin etelän lomallakin. Ja onhan lapsillakin ihan samanlainen tarve lomaan kuin vanhemmillakin.


      • ei 90 %
        lapsetmukaan kirjoitti:

        Olen myös ollut paljon reissussa lasteni kanssa, milloin teltalla milloin hotellissa. Toki lapset kiukuttelee ja huutaakin välillä, mutta tekeehän ne sitä kotonakin. Luulen että meidän kaikkien lapset :) Meillä ainakin reissuja odotetaan kovasti ja jo 2-vuotiaskin osaa nauttia lomasta. Ne aikuiset jotka eivät jaksa kuunnella lasten ääniä ja kiukkua kohtuullisissa määrissä ovat mielestäni lasten tasolla. Väitän, että suurin osa vanhemmista kuitenkin yrittää auttaa lastaan selviytymään yleisillä paikoilla suuremmitta kiukkukohtauksitta. Aikuisten tulisi kuitenkin olla aikuisia ja käyttäytyä sen mukaan lentokoneessa ärsyttävistä lapsista huolimatta. Myöskään minä en ymmärrä miksi lapset pitäisi jättää reissusta kotiin tai jäädä koko perheen lähtemättä! Meidän 8-vuotias kantaa jo innoissaan omaa rinkkaa niin vaelluksella kuin etelän lomallakin. Ja onhan lapsillakin ihan samanlainen tarve lomaan kuin vanhemmillakin.

        tulee, taidat vain yrittää turhaan ärsyttää. En ole koskaan kuullut lomapaikassa tai lentokoneessa kenenkään valittavan lapsista tai heidän käyttäytymisestä, en myöskään aikuisista tai heidän käyttäytymisestään. Täällä tulee esille silloin tällöin lähinnä lentokoneessa häirinneet lapset. kuitenkin tuo 90 % ei missään nimessä joten älähän liioittele.


    • 13+12

      ...siihen joukkoon epäkypsiä vanhempia, joiden mielestä mikään ei muutu, vaikka lapsia siunaantuu. Jatketaan samaa teineinä opittua telttailuelämää ja vastasyntyneetkin pääsevät tästä riemusta nauttimaan. Nehän on niin helppoja, senkun nukkuvat, jotta vanhemmat voi viettää keskenään laatuaikaa ja muistella hurjia teinivuosia.
      Mutta pahus, tenavat kasvavat ja niitä joutuu jopa vahtimaan. Yllättävä takaisku; reissu voi mennä pilalle kun lapsi älyää vihdoin kertoa omista mieltymyksistään.
      Tässä oli palstalla taannoin kaveri vähän samoin ajatteleva kuin sinä. Pakkasi perheensä autoon, huristeltiin pitkin Eurooppaa, asuttiin yksityismajoituksissa ja teltoissa. Ja jotta vanhempien loma ei olisi mennyt pilalle, lapset jätettiin ehtoolla yksin kämpille, kun isukki vei mamman kuppilaan. Mikäs siinä, nehän vaan nukkuu.

      On teitä vanhempia moneksi. On meidänkin perheessä (1 lapsi) matkailtu ja paljon, mutta hieman eri asenteella.

      • 50

        Miten ihmeessä telttailu on teinien lomailua??? Me telttaillaan paljon, myös tehdään pyöräreissuja telttaillen ja ikää on 50 . Siinä on oma tunnelmansa ja usko tai älä, Suomen ulkopuolella telttailu tuntuu olevan ihan muotia meidän ikäisten keskuudessa, ainakin päätellen asiakkaiden ikäjakaumasta leirintäalueilla. Suomi taitaa kulkea jälkijunassa tässäkin. Lapsetkin on aina nauttineet telttailusta ja retkeilystä. Erähenkisiä on kasvanut heistäkin.

        Me on oltu Lapissa viikko kolmen muksun kanssa metsässä tiettömän tien takana eräkämpillä kun nuorin oli parin kuukauden ikäinen. Sinne on soutaen on mentävä loppumatka.


      • 3+2
        50 kirjoitti:

        Miten ihmeessä telttailu on teinien lomailua??? Me telttaillaan paljon, myös tehdään pyöräreissuja telttaillen ja ikää on 50 . Siinä on oma tunnelmansa ja usko tai älä, Suomen ulkopuolella telttailu tuntuu olevan ihan muotia meidän ikäisten keskuudessa, ainakin päätellen asiakkaiden ikäjakaumasta leirintäalueilla. Suomi taitaa kulkea jälkijunassa tässäkin. Lapsetkin on aina nauttineet telttailusta ja retkeilystä. Erähenkisiä on kasvanut heistäkin.

        Me on oltu Lapissa viikko kolmen muksun kanssa metsässä tiettömän tien takana eräkämpillä kun nuorin oli parin kuukauden ikäinen. Sinne on soutaen on mentävä loppumatka.

        Enhän minä niin sanonut, vaan totesin että "teineinä opittua"...
        Kyllä nostan hattua, jos uskaltaa lähteä 2-kuukautisen vauvan kanssa eräkämpälle. Ihan kivaa ja helppoa kaikki se hygienian hoito, pyllypyykkeineen. Ei ole juoksevaa vettä ja niin edelleen. Sapuskat on ainakin taattu, mutta anteeksi nyt vaan... Olemme sekä pariskuntana että perheenä telttailleet aikanaan paljonkin, mutta ei tulisi pieneen mieleenikään viedä vauvaa keskelle ei mitään. Kyllä niiden kanssa ehtii reissata ja opettaa erätaitoja myöhemminkin. Jotenkin tuntuu näitä palstoja lukiessa, että vauvat kiikutetaan lähes synnytyslaitokselta pitkille lennoille, raahataan rinkassa pitkin maailmaa ja vielä kehuskellaan sillä, miten meidän lapsista on kasvanut niin kansainvälisiä ja/tai erähenkisiä.

        On matkusteltu - ja paljon - eri puolilla maailmaa; Suomikin on kieretty koko lailla tarkkaan. Mutta vasta silloin, kun oman arvioni mukaan on ollut järkevää irrottaa lapsi kodista; meidän kohdalla reissaaminen alkoi juniorin ollessa n. 6 kk:n ikäinen.


      • 50
        3+2 kirjoitti:

        Enhän minä niin sanonut, vaan totesin että "teineinä opittua"...
        Kyllä nostan hattua, jos uskaltaa lähteä 2-kuukautisen vauvan kanssa eräkämpälle. Ihan kivaa ja helppoa kaikki se hygienian hoito, pyllypyykkeineen. Ei ole juoksevaa vettä ja niin edelleen. Sapuskat on ainakin taattu, mutta anteeksi nyt vaan... Olemme sekä pariskuntana että perheenä telttailleet aikanaan paljonkin, mutta ei tulisi pieneen mieleenikään viedä vauvaa keskelle ei mitään. Kyllä niiden kanssa ehtii reissata ja opettaa erätaitoja myöhemminkin. Jotenkin tuntuu näitä palstoja lukiessa, että vauvat kiikutetaan lähes synnytyslaitokselta pitkille lennoille, raahataan rinkassa pitkin maailmaa ja vielä kehuskellaan sillä, miten meidän lapsista on kasvanut niin kansainvälisiä ja/tai erähenkisiä.

        On matkusteltu - ja paljon - eri puolilla maailmaa; Suomikin on kieretty koko lailla tarkkaan. Mutta vasta silloin, kun oman arvioni mukaan on ollut järkevää irrottaa lapsi kodista; meidän kohdalla reissaaminen alkoi juniorin ollessa n. 6 kk:n ikäinen.

        Ööh, siis onko suomalainen noin vieraantut luonnosta? Luitko että "soutaen mentiin loppumatka". Mökki oli ison järven rannalla ja "juoksevaa" vettä joka puolella minne katseen käänsi, pyllypyykki hoitui hienosti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7431
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2392
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1369
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe