Lihasreuma

Roope

Minulla todettiin kaksi viikkoa sitten lihasreuma. Sain ensin pari päivää 20 mg kortisonia
ja nyt päivittäin 10 mg. Lihaskivut ovat melkein kokonaan poissa. Olen lukenut, että pitkällinen kortisonin käyttö lisää diabetekseen sairastumisen riskiä. Olisiko kellään tietoa millaisella aikataululla lääkitystä voi vähentää ja miten pieneen annokseen/päivä olisi pyrittävä.

12

15291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pislikka

      Hei, miten sinulla tuo reuma oireili? MInulla on nestetasapainohäiriöitä. Kilpirauhasen vajaatoimintaan on lääkitys. Pientä lihasheikkoutta on ollut ajoittain useita vuosia. Nyt ovat isot nivelet ja leukanivel kipeitä. Palleapuristuksia on, mutta kun ei pitäisi olla sepelvaltimoissa vikaa. kasvokipua on ollut toisella puolella, lienee purentalihas jumissa.

      • Pislikka

        Leuka- ja ohimosärkyä taas tänään illemmalla. Miksi sormenpääni turposivat ja tulivat punaisiksi. Turvotus kestää aika kauan. Olin ulkona, vähän lapioin polkua. Ei ollut käsillä kylmä. reumakokeita on otettu, mutta ei ole vielä tuloksia.


      • amamus
        Pislikka kirjoitti:

        Leuka- ja ohimosärkyä taas tänään illemmalla. Miksi sormenpääni turposivat ja tulivat punaisiksi. Turvotus kestää aika kauan. Olin ulkona, vähän lapioin polkua. Ei ollut käsillä kylmä. reumakokeita on otettu, mutta ei ole vielä tuloksia.

        Minulla diagnostisoitiin monilihasreuma marraskuun lopulla 2009 (meni vuosi enennkuin taudille löytyi nimi). Lääkityksen aloitin heti ja se auttoi heti. Aluksi 3 tablettia sitten 2 tablettia (predisolon 5 mg). Lääkärin kehoituksesta minun olisi pitänyt aika pian siirtyä yhteen tablettiin, mutta kun olen kokeillut, saan aivan uudenlaisiakin oireita. Lihaskipujen lisäksi pistosta palleassa ja "keuhkoissa", niin että piti mennä keuhkot tutkituttamaan.
        Minun käsitys on se, että lääkettä joutuu syömään ainakin 1-2 v , mutta annosta tulisi pienentää harkitusti. Itse sain lääkärilta D-vitamiinia ja kalkkia lisäksi osteoporoosin torjuntaan. Tosihan on, että kortisoniulla on paljon sivuvaikutuksia, mutta itse en pärjäisi ilman sitä. Toivottavasti näin tulee valittua kahdesta pahasta se pienempi!
        amamus


      • sairas munuainen

        Hei, tuo palleaseudun puristusoireet voivat liittyä myös MUNUAISIIN.

        Itselläni aika ajoin siinä oli kuin puristava korsetin reuna. Mahaan koski vuosia ja läpi selän puolelle. Viime kesänä ja syksynä se muuttui kohtausmaiseksi ja kuumeiseksi.
        Aina ajattelin, että mitenkähän tuo selkäkipu, se kun tuntuu olevan aivan muuta, kuin välilevyn pullistumaa mutta kävin lääkärillä ja tutkimuksiakin tehtiin. Ultrattiin, vaan ei sillä saatu mitään esille. Monasti ajattelin, että tuleekohan se munuaisista, mutta en osannut vaatia sellaisia tutkimuksia jotka sen sairauden olisivat paljastaneet.

        Syksyllä selkäkipu vasemmalla puolella ärtyi kovaksi. Kävin lääkärillä, mutta sain vaan fysikaalisen lähetteen. Kävin fysikaalisessa, mutta ei se oikein tuntunut purevan. Kuukausien aikana se hiljaa vaimeni, mutta outo kutina käsissä, ja käsivarsissa vaivasi. En uskonut sen olevan sitä, mitä väittivät. Tiedän olevani atoopikko, mutta ei silti ole ollut tuollaista hirvittävän voimakasta kutinaa ennen ollut lainkaan käsissä. Enkä ole kutissut muualtakaan ennen.

        Sitten kaulan juureen alkoi ilmestyä sellaista niinkuin lumihiutaletyylistä kirjavaa väritystä, vaan ne täplät olivat punaisia, ikäänkuin pienen pieniä verenpurkaumia. Näytin lääkäreille, mutta ei kukaan ymmärtänyt niistä mitään. Fysikaalisessa kyselivät joka kerran, että mitä ihmettä tuo on?

        Kunnes nyt joulukuulla sitten mahakipuihin liittyi ripulia ja oksentelua. Ja kuinkas ollakkaan, oli sitten pakko lähteä sairaalaan, koska mahakivut äityivät niin silmittömiksi. Kylkiluiden alla oli kireä ikäänkuin korsetin reuna. Ja päivystyksessä kipu eteni läpi kehon ja koski hirivttävästi myös selkään.

        Ja annahan olla, sairaalan päivystyksessä varjoainekuvaus osoitti munuaisissa olevan kasvaimen. Munuainen poistettiin ja siinä oleva jättisuuri kasvain. Leikkauksessa todettiin että kasvain oli vuotanut jo aiemminkin koska siellä oli vanhaa hyytynyttä verta, joka oli aiiheuttanut tulehdusta kudoksiin.

        Ja mitä tuon leikkauksen jälkeen on tapahtunut. Kutina käsistä on melkein kadonnut. Harvoin enää kutisee. Se värittynyt punahiutaleinen iho kaulanjuuresta on normalisoitunut. Ei ole enää punahiutaleita iholla. Jalkojen armoton turvotus laski.

        Kysyin lääkäriltä, että jos toinen munuainen on sairas, eikä toimi oikein ja toinen on kunnossa, näkyykö verikokeissa mitään?
        Lääkärin käsityksen mukaan ei välttämättä näy mitään. Niin, ei minullakaan näkynyt missään verkokeissa ei mitään ja silti munuainen oli sairas, ja on ollut pitkäänkin jo sairas.

        Toinen munuainen on terve, ja se toimii normaalisti. Jos se pysyy terveenä, pärjään sillä hyvin.
        Mutta tuo palleaseudun puristus vaivasi minuakin usein, ja nyt tiedän, että se liittyi tähän sairaaseen munuaiseen.

        http://www.google.fi/search?q=Munuaissairaudet&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a


      • Pislikka
        sairas munuainen kirjoitti:

        Hei, tuo palleaseudun puristusoireet voivat liittyä myös MUNUAISIIN.

        Itselläni aika ajoin siinä oli kuin puristava korsetin reuna. Mahaan koski vuosia ja läpi selän puolelle. Viime kesänä ja syksynä se muuttui kohtausmaiseksi ja kuumeiseksi.
        Aina ajattelin, että mitenkähän tuo selkäkipu, se kun tuntuu olevan aivan muuta, kuin välilevyn pullistumaa mutta kävin lääkärillä ja tutkimuksiakin tehtiin. Ultrattiin, vaan ei sillä saatu mitään esille. Monasti ajattelin, että tuleekohan se munuaisista, mutta en osannut vaatia sellaisia tutkimuksia jotka sen sairauden olisivat paljastaneet.

        Syksyllä selkäkipu vasemmalla puolella ärtyi kovaksi. Kävin lääkärillä, mutta sain vaan fysikaalisen lähetteen. Kävin fysikaalisessa, mutta ei se oikein tuntunut purevan. Kuukausien aikana se hiljaa vaimeni, mutta outo kutina käsissä, ja käsivarsissa vaivasi. En uskonut sen olevan sitä, mitä väittivät. Tiedän olevani atoopikko, mutta ei silti ole ollut tuollaista hirvittävän voimakasta kutinaa ennen ollut lainkaan käsissä. Enkä ole kutissut muualtakaan ennen.

        Sitten kaulan juureen alkoi ilmestyä sellaista niinkuin lumihiutaletyylistä kirjavaa väritystä, vaan ne täplät olivat punaisia, ikäänkuin pienen pieniä verenpurkaumia. Näytin lääkäreille, mutta ei kukaan ymmärtänyt niistä mitään. Fysikaalisessa kyselivät joka kerran, että mitä ihmettä tuo on?

        Kunnes nyt joulukuulla sitten mahakipuihin liittyi ripulia ja oksentelua. Ja kuinkas ollakkaan, oli sitten pakko lähteä sairaalaan, koska mahakivut äityivät niin silmittömiksi. Kylkiluiden alla oli kireä ikäänkuin korsetin reuna. Ja päivystyksessä kipu eteni läpi kehon ja koski hirivttävästi myös selkään.

        Ja annahan olla, sairaalan päivystyksessä varjoainekuvaus osoitti munuaisissa olevan kasvaimen. Munuainen poistettiin ja siinä oleva jättisuuri kasvain. Leikkauksessa todettiin että kasvain oli vuotanut jo aiemminkin koska siellä oli vanhaa hyytynyttä verta, joka oli aiiheuttanut tulehdusta kudoksiin.

        Ja mitä tuon leikkauksen jälkeen on tapahtunut. Kutina käsistä on melkein kadonnut. Harvoin enää kutisee. Se värittynyt punahiutaleinen iho kaulanjuuresta on normalisoitunut. Ei ole enää punahiutaleita iholla. Jalkojen armoton turvotus laski.

        Kysyin lääkäriltä, että jos toinen munuainen on sairas, eikä toimi oikein ja toinen on kunnossa, näkyykö verikokeissa mitään?
        Lääkärin käsityksen mukaan ei välttämättä näy mitään. Niin, ei minullakaan näkynyt missään verkokeissa ei mitään ja silti munuainen oli sairas, ja on ollut pitkäänkin jo sairas.

        Toinen munuainen on terve, ja se toimii normaalisti. Jos se pysyy terveenä, pärjään sillä hyvin.
        Mutta tuo palleaseudun puristus vaivasi minuakin usein, ja nyt tiedän, että se liittyi tähän sairaaseen munuaiseen.

        http://www.google.fi/search?q=Munuaissairaudet&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a

        Minulla ei ole ollut juurikaan vatsakipuja. Oikean munuaisen seudussa oli syksyllä joskus mitättömän pientä kipua istuessa. Nyt sitä ei ole. Palleapuristus tulee minulla reippaassa kävelyssä, kävely on pysäytettävä hetkeksi. Ylävatsa on usein turvoksissa. Lääkäri epäili minulla lihasreumaa nivelkipujen perusteella. En ole saanut vielä reumakoetuloksia. Hän lähetti ylävatsan ultraan kuuneltuaan aorttaa, joka paukutteli ylävatsalla niin kovasti. Ei siinä aortassa näkynyt mitään erikoista eikä muuallakaan paitsi sappirakossa oli sappikivi. Munuaisten sanottiin olevan normaalit. Epäilen sen palleapuristuksen tulevan vatsaturvotuksen aiheuttamasta lihaskrampista palleassa, ruokatorvessa tai sydämen sepelvaltimoissa. Lihastuntu on nyt parempi. Olkapäät ovat vielä kipeät ja lonkka. Kasvo- ja leukakipu on suunnilleen poissa. Pientä limannousua oli tänä aamuna keuhkosta, ja nenänielussa on joskus sitkeää limaa. Oisko se kasvokipu ollut poskiontelotulehduksesta?

        Natrium on minulla ajoittain liian korkea, ja esiintyy runsasta pissaamista ja kuivumista. Oireeni ovat niin moninaiset, että ei oikein missään haluta ruveta paremmin selvittämään, mistä kaikki johtuu. En oikein munuaisissakaan uskoisi olevan vikaa. Lihasheikkous on ollut minulla jo useita vuosia ja satunnaiset palleapuristukset kävellessä vuodesta 2007 lähtien. Nitroja sain v. 2008 ja niitä on minulla vielä. Sydämessä ei pitäisi olla vikaa (pieni mitraaliläppävuoto). Pyyän lääkärille puhelinajan, kun saan tulokset verikokeista.

        On hyvä, että kerroit tapauksesi varoitukseksi. Toivon, että voit hyvin.


      • Pislikka
        Pislikka kirjoitti:

        Minulla ei ole ollut juurikaan vatsakipuja. Oikean munuaisen seudussa oli syksyllä joskus mitättömän pientä kipua istuessa. Nyt sitä ei ole. Palleapuristus tulee minulla reippaassa kävelyssä, kävely on pysäytettävä hetkeksi. Ylävatsa on usein turvoksissa. Lääkäri epäili minulla lihasreumaa nivelkipujen perusteella. En ole saanut vielä reumakoetuloksia. Hän lähetti ylävatsan ultraan kuuneltuaan aorttaa, joka paukutteli ylävatsalla niin kovasti. Ei siinä aortassa näkynyt mitään erikoista eikä muuallakaan paitsi sappirakossa oli sappikivi. Munuaisten sanottiin olevan normaalit. Epäilen sen palleapuristuksen tulevan vatsaturvotuksen aiheuttamasta lihaskrampista palleassa, ruokatorvessa tai sydämen sepelvaltimoissa. Lihastuntu on nyt parempi. Olkapäät ovat vielä kipeät ja lonkka. Kasvo- ja leukakipu on suunnilleen poissa. Pientä limannousua oli tänä aamuna keuhkosta, ja nenänielussa on joskus sitkeää limaa. Oisko se kasvokipu ollut poskiontelotulehduksesta?

        Natrium on minulla ajoittain liian korkea, ja esiintyy runsasta pissaamista ja kuivumista. Oireeni ovat niin moninaiset, että ei oikein missään haluta ruveta paremmin selvittämään, mistä kaikki johtuu. En oikein munuaisissakaan uskoisi olevan vikaa. Lihasheikkous on ollut minulla jo useita vuosia ja satunnaiset palleapuristukset kävellessä vuodesta 2007 lähtien. Nitroja sain v. 2008 ja niitä on minulla vielä. Sydämessä ei pitäisi olla vikaa (pieni mitraaliläppävuoto). Pyyän lääkärille puhelinajan, kun saan tulokset verikokeista.

        On hyvä, että kerroit tapauksesi varoitukseksi. Toivon, että voit hyvin.

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00751
        Luin poskiontelotulehduksista. Niitä voi olla reumasairauksissa. MInulla on ollut limakalvolisää 2006 ja 2007. Olisikohan nykyiset leuka- ja kasvokipuni poskiontelotulehdusta - tosin ovat jo mennmeet pois. Minulla ei ole koskaan ennen ollut poskiontelotulehduksia. Mutta kesällä 2009 oli kerran migreenintapaista poski- ja silmänympäryskipua.


    • Jamssis

      NIvelreumaan kannattaa kokeilla parsakaalia. Tuo vihannes on ikiajoista alkaen tiedetty vahvaksi lääkekasviksi, jonka vaikuttava aine on sulforafaani http://en.wikipedia.org/wiki/Sulforaphane
      Aineella ei ole merkittäviä haittoja toisin kuin esim. kortisonilla, mutta sen on osoitettu tepsivän (tosin vasta hiirillä tieteellisesti tutkittu) nivelreumaan : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20039434
      Tällä rikkipitoisella aineella on useita vaikutusmekanismeja, joista erityisesti vierasaineiden myrkyttömäksi tekemiseen erikoistuneen järjestelmämme (Phase 1 and Phase 2 detoxification) säätäminen lienee oleellisin. Lisäksi aine pysäyttää monien bakteerien kasvun, tyypillisesti parsakalilla voidaan jopa häätää helikobakteeri!

    • Pislikka

      Rasituksessa ilmenevä palleapuristukseni oli välillä poissa mutta nyt tänä vuonna on alkanut olla uudestaan. Poskiontelotulehdus on ollut jo vuoden kroonisena. Lisäksi on tullut jatkuva niskakipu ja niskaheikotukset. Istumatyö ei aina onnistu. Niskaoireille ei ole löytynyt syytä, ellei sitten hyperparatyreoosi sitä aiheuta tai poskiontelotulehdus. Lääkärit ovat kuitenkin sanoneet, etteivät ne aiheuta. Lihasreumaa ei ole vielä epäilty, mutta monia muita neurologisia ja reumatauteja on epäilty.

      Eikös parsa muuten vaikuta veren hyytymiseen? Minun pitäisi käyttää Marevania, mutta puhuin sen pois ja tilalle Primaspan-100:n. Eteisvärinä oli viimne vuonna 6 kk päällä.

    • ei kalkkii
    • 100µg

      Nykyaikainen virallistettu nivelreuman hoito on verrattavissa siihen, että yritetään sammuttaa tulipaloa bensalla. Sairas ihminen tehdään entistä sairaammaksi tunkemalla hänet täyteen toinen toistaan kovempia myrkkyjä, joita joissain piireissä kutsutaan myös lääkkeiksi. Moni reumapotilas onkin todellinen kävelevä lääkekaappi, josta tietysti lääkeyhtiöt ovat varsin mielissään.

      Suomalainen nivelreumaa sairastava potilas ei todennäköisesti kuule lääkäreiltään ruokavaliohoidoista yhtään mitään. Tämä siksi, että lääkäriseura Duodecimin asiantuntijoiden laatimissa Käypä hoito- suosituksissa todetaan aika selvästi, ettei ruokavaliolla ole mitään merkitystä reumanhoidossa. Tämä on aika ihmeellistä, sillä on olemassa runsaasti näyttöä siitä, että oikeanlainen ruokavalio on kaikki kaikessa, jos halutaan parantua nivelreumasta.

      Nivelreumahan on autoimmuunisairaus, jossa elimistön immuunijärjestelmä hyökkää nivelkudosten kimppuun ja lopulta tuloksena on tulehdus ja nivelten rustojen tuhoutuminen. Syytä nivelreuman aiheuttajalle ei runsaista tutkimuksista huolimatta ole onnistuttu selvittämään. Erilaisia teorioita on kuitenkin paljon. Jotkut ovat sitä mieltä, että immuunijärjestelmä on vain ruvennut tunnistamaan normaalit solut vieraiksi ja hyökkäävät tämän jälkeen niitä vastaan. Joku toinen taas uskoo, että kaiken takana on herpesvirus. Itse epäilen, että syy on eri tekijöiden summa, mutta merkittävää roolia taustalla näyttelee nanobakteerit tai oikeastaan kalkeuttavat nanopartikkelit, jota termiä käytetään kai nykyään hieman mieluummin, kuin tuota nanobakteeri-nimitystä.

      No oli aiheuttaja sitten mikä tahansa, on meillä olemassa runsaasti erilaisia ruokavalioon liittyviä juttuja, joiden avulla nivelreumaa sairastava potilas voi päästä vaivoistaan. Jos itselläni olisi nivelreuma, niin kiinnittäisin huomiota seuraaviin asioihin.

      1. Gluteeniviljat pois. Yllätys, yllätys. Siellä missä viljat, niin siellä myös ongelma… Eikä tämä sääntö tee poikkeusta myöskään nivelreuman suhteen. Esimerkiksi runsaasti reumapotilaiden kanssa tekemisissä ollut (hyvä ja omilla aivoilla ajatteleva) lääkäri Rauli Mäkelä on todennut, että yleisimmin niveltulehduksia aiheuttava ruokaryhmä on gluteiiniviljat.

      2. MSM!

      3. Riittävästi D-vitamiinia.

      4. Valkoinen sokeri kokonaan pois ja tavallisen pöytäsuolan tilalle raffinoimaton merisuola.

      5. Inkivääri ja kurkuma osaksi jokapäiväistä elämää. Ovat sen verran tehokkaita tulehdusten hillitsijöitä.

      6. Perusteellinen tankkaus, jossa voi käyttää apuna esimerkiksi spirulinaa, chlorellaa, laadukasta viherjauhetta, hampunsiemeniä, parapähkinöitä, fulvic acidia, macaa, runsaasti hyvää C-vitamiinia jne…

      7. Maadoittuminen

      8. Zeoliittisavi

      9. Riittävästi laadukasta kalaöljyä tai vaikka krilliöljyä

      10. Myös yrttien puolelta voi löytyä runsaasti apua. Kurkuma ja inkivääri tuossa tulikin jo mainittua, mutta suosisin myös erityisesti immuunijärjestelmää vahvistavia lääkinnällisiä sieniä, kuten vaikkapa pakuria ja reishiä. Muita hyviä yrttejä reumapotilaille ovat esimerkiksi ashwagandha, gotu kola, pau d’arco, cat’s claw, yucca…

      11. Muita tärkeitä ja huomioitavia juttuja ovat laadukas vesi, runsaahko raakaravinnon määrä, paljon laadukkaita hapatettuja ruokia ja yhtenä huomionarvoisena juttuna on mainittava myös stressin välttäminen.

      • hihhulit_vinkuu

        "Nykyaikainen virallistettu nivelreuman hoito on verrattavissa siihen, että yritetään sammuttaa tulipaloa bensalla. Sairas ihminen tehdään entistä sairaammaksi tunkemalla hänet täyteen toinen toistaan kovempia myrkkyjä"

        Tuo oli huono kirjoitus. Olen saanut monta kertaa avun ihan oikeilta lääkäreiltä, ehkä kirjoituksessasi oli jotain asiaakin, mutten jaksanut lukea pitempään asenteesi takia.

        Jos joku tarjoaa sulle oikeaa myrkkyä, niin olet alata aikayksikön hokit ojossa.


    • 2 kk. kipuja käsivar

      Tuo oli hyvä kirjoitus!
      Mitä vähemmän pilleriä,sen parempi. Kannattaa ainakin tehoruuilla ensin koettaa.
      Noita kaikkia mainitsemiasi ei vain ole helppo löytää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 134
      3843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      107
      3497
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      18
      2493
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1446
    Aihe