Seurustelen alkoholisti miehen kanssa ja suhteemme on ollut yhtä vuoristorataa alusta alkaen. Miesystäväni on ollut raittiina yli 6kk mutta suhteemme on siitä huolimatta ollut erittäin vaikeaa, sillä hän on hyvin omaehtoinen ja alistava. Siitä syystä olen halunnut viime aikoina enemmän omaa aikaa ja rauhaa itselleni, enkä ole halunnut tavata miesystävääni päivittäin, kuten ennen. Koko ajan olen pelännyt hänen retkahtavan, kun ei olla yhdessä 24/7 ja tänään kun hänelle soitin sopiakseni kellonajan milloin tavataan, niin hän olikin baarissa.
Itkin, ja itkin vieläkin, sillä tunnen suurta syyllisyyttä hänen retkahtamisestaan, sillä tiedän että olen ainoa henkilö jonka vuoksi hän on raittiina ja joka jaksaa tukea hänen raittuittaan. Olenko mielestänne liian itsekäs kun aloin vaatimaan omaa aikaa enkä ollut valmis olemaan enää yhdessä 24/7 vai olisiko minun vain pitänyt jaksaa olla enemmän miesystäväni tukena ja olla hänen kanssaan siitäkin huolimatta että jatkuva yhdessäolo ja alistuminen sai minut voimaan henkisesti pahoin? En tiedä miten tästä eteenpäin selviän, kun ei mun oo hyvä olla yksin eikä yhdessä. Niin tai näin, niin aina itken ja voin pahoin, kun ei se onnellinen parisuhde raittiudesta huolimatta toteutunutkaan, mutta siitä huolimatta välitän miesystävästäni aivan liikaa ja irtautuminen hänestä tuntuu lähes mahdottomalta, vaikka hän onkin koko suhteemme ajan valehdellut ja ryyppyreissuillaan myös pettänyt minua, mutta kaiken sen olen antanut anteeksi ja pelkään tämän olevan loputon kierre.
Aiheutinko retkahduksen?
101
8806
Vastaukset
- Baarit takana
1. Naisilla - pl. kassialmat ja usean lapsen yksinhuoltajat - on kysyntää normaalien miesten taholta.
2. Useat naiset eivät siedä runsasta alkoholinkäyttöä.
3. Suurkuluttajalla/alkoholistilla hinku baareihin (kuten minulla aikanaan) ei ihan hetkessä häviä vaan voi mennä viikkoja tai kuukausia.
Siinä tosiasioita. Neuvoja en anna. Toivottavasti joku vinkkaa lisää - - pää pystyyn -
Kerrot miehesi olevan alkoholisti, ja samaten hänen olleen juomatta vain sinun takiasi. Toisin sanoen, hän ei lopettanut juomista itsensä takia, mikä olisi kumminkin hänen ainoa mahdollisuutensa onnistua ja raitistua!
Syy retkahdukseen ei ollut ei sinun, eikä kenekään muun - vain hänen itsensä. Alkoholisti juo, koska se on hänen sairautensa tärkein ilmentymä, kaikki syyt joita hän hakee itsensä ulkopuolelta ovat tekosyitä. Hän ei valehtele täysin tietoisesti, vaan kieltää tilanteensa. Hän ei toimi järki-ihmisen lailla, koska on päihderiippuvuutensa ohjailema.
Juovan alkoholistin puolisona sairastut itsekin läheisriippuvuuteen, ellet katkaise tätä kehitystä ja lähde. Et voi estää häntä juomasta mitenkään etkä raitistaa häntä, mutta voit elää omaa elämääsi.
Hyvää jatkoa sinulle, ja voimia ottaa askel oman elämäsi hyväksi.
t. raitistunut alkoholistilöytyy aina ja selitykset sen mukaiset suurin syy on kontrollin pettäminen alkoholisti ei ymmärrä luopua kontrollista ja hallinnasta ajoissa ja siitä seuraa mielihyvä tai mielipaha johon sitten juodaan, naidaan tai syödään suruun niinkuin iloonkin. On hyvä että tunnistat omat tunteesi :)
- Kokenut oon sen.....
oikeassa että jos EI nimenomaan itsensä ja vain itsensä tähden raitistua niin EI tule onnistumaan,itsestään sitä on tässä tapauksessa lähdettävä,EI pyrkiä raittuteen jonku muun takia!!Mutta,mutta alkoholismi.....sairaus........eihii, EI ole, so. SYNTI, siis juoppus.............ja se juopottelu aiheuttaa sairauksia, mm. mielenterveysongelmia,fyysisiä erilaisia sisäelinsairauksia,haima,maksa,JNE.!!!Juoppous,luokiteltaessa sairaudeksi,siitä tulee juopolle oiva syy:"sairaus" jonka taakse on hyvä kätkeytyä! "Kun mä oon niin sairas....jne.
Raamattu sanoo:Ihmisen on tehtävä parannus! Koko ihmiskunta elää syntiinlangeemus tilassa,joidenkin ihmisten kohdalla,tuo sielujemme vihollinen perkele,saa orjuutettua viinalla ym päihteillä ja teetettyä kaikenlaisia hulluja tekoja.Mutta kun ihminen tekee parannuksen,uskoo evankeliumin Jeesuksesta Kristuksesta,oli riippuvuus,minkäkaltainen ja Jumalan sanan vastainen,niin Jumalan Pojalla on valta vapauttaa kaikesta synnistä, joiden seurauksia on mm. juoppous,huoraaminen,valehtelu,riisto,sorto,kateus,viha JNE,JNE.
Kenet Poika (Jeesus)tekee vapaaksi,hän on todella vapaa,näin Raamattu,Jumalan iätikestävä ja ikuinen sana lupaa ja se on tosi.
mm. he ovat sen kokeneet. www.todistajat.net - Lasolarska
Itse olin pahimpina juomisaikoinani etupäässä erakkoalkoholisti. En halunnut - satunnaisia tapauksia lukuunottamatta - ketään akkaa häiritsemään dokaamistani, joka oli täysin holistista. (Holistinen muuten merkitsee selkokielellä kokonaisvaltaista).
- jepsjepsjeeps
Kokenut oon sen..... kirjoitti:
oikeassa että jos EI nimenomaan itsensä ja vain itsensä tähden raitistua niin EI tule onnistumaan,itsestään sitä on tässä tapauksessa lähdettävä,EI pyrkiä raittuteen jonku muun takia!!Mutta,mutta alkoholismi.....sairaus........eihii, EI ole, so. SYNTI, siis juoppus.............ja se juopottelu aiheuttaa sairauksia, mm. mielenterveysongelmia,fyysisiä erilaisia sisäelinsairauksia,haima,maksa,JNE.!!!Juoppous,luokiteltaessa sairaudeksi,siitä tulee juopolle oiva syy:"sairaus" jonka taakse on hyvä kätkeytyä! "Kun mä oon niin sairas....jne.
Raamattu sanoo:Ihmisen on tehtävä parannus! Koko ihmiskunta elää syntiinlangeemus tilassa,joidenkin ihmisten kohdalla,tuo sielujemme vihollinen perkele,saa orjuutettua viinalla ym päihteillä ja teetettyä kaikenlaisia hulluja tekoja.Mutta kun ihminen tekee parannuksen,uskoo evankeliumin Jeesuksesta Kristuksesta,oli riippuvuus,minkäkaltainen ja Jumalan sanan vastainen,niin Jumalan Pojalla on valta vapauttaa kaikesta synnistä, joiden seurauksia on mm. juoppous,huoraaminen,valehtelu,riisto,sorto,kateus,viha JNE,JNE.
Kenet Poika (Jeesus)tekee vapaaksi,hän on todella vapaa,näin Raamattu,Jumalan iätikestävä ja ikuinen sana lupaa ja se on tosi.
mm. he ovat sen kokeneet. www.todistajat.netalkoholismi on itseasiassa hyvin pitkälti sairaus aivojen dopamiinitasolla ja ihan serotoniin saralla. Mutta kuten sanoit ei sitä saa käyttää tekosyynä omaan juomiseen. Se on krooninen sairaus joka puhkeaa jollei ole kuivinsuin.
- se ainoa
ihminen, jonka takia hän ei juo (mutta nyt juo), niin olette molemmat aika hukassa ja retkahdukset tulevat varmasti kuvaan. Alkoholistin täytyy olla juomatta vain ja ainoastaan itsensä takia, muuten ei onnistu. Olet ehkä kuullut henkilöistä, jotka ovat jättäneet perheensä, työnsä, asuntonsa jne. juomisen takia. Moraali siinä hommassa on vaan semmoinen ja ainoa rakkaus on se pullo. Siinä myydään vaikka mummo jos sen saa vaihtaa kossuun. Raakaa peliä, jota itsekin olen pelannut ja löysin kyllä tieni raittiuteen, mutta vain oman parhaani tähden.
Älä suotta syytä itseäsi, hän varmaan tekee sen puolestasi. Raakaa sanoa, mutta tuo peli vain jatkuu ja joudut olemaan löysässä hirressä kärvistelevän aktiivitilassa olevan alkoholistin kanssa.- itsekäs ap
"Älä suotta syytä itseäsi, hän varmaan tekee sen puolestasi. Raakaa sanoa, mutta tuo peli vain jatkuu ja joudut olemaan löysässä hirressä kärvistelevän aktiivitilassa olevan alkoholistin kanssa."
Niinhän se menee. Jatkuvaa syyttelyä ja pelkoa ja tuntosarvien kehittymistä ja käyttöä. (Onneksi tuntosarvet eivät sentään vielä ulospäin näy). Miesystävälläni/ tulevalla exälläni ei tosiaan ole mitään minkä vuoksi olla raittiina. Ei arvosta itseään tai elämäänsä minkä vuoksi hän on raittiina vain minun takiani. Koko hänen elämänsä ja kaikki kaverinsa joille päteä, ovat kadulla. Olen ainoa, raitis/kohtuukäyttäjä, ihminen joka on saanut häneen jonkinlaiseen otteen ja pidettyä hänet kasassa ja mukana normaalissa elämässä. Mutta kun omat voimani alkavat loppumaan, niin etäisyyden ottaminen on auttanut asiaa, mutta ajanut miesystäväni/ tulevan exäni baariin. Vaikka hänestä pidän ja vaikka sattuu ja tuntuu itsekkäältä kirjoittaa ”tuleva exä” niin ratkaisu on kuitenkin tehtävä ennemmin tai myöhemmin.
Ihmisen tehtävä ei kuitenkaan ole tuomita, vaan antaa anteeksi ja auttaa lähimmäistään, joten onko auttamisella ja anteeksiannolla jokin raja ja mistä tietää luovuttaako liian helpolla vai ei? Entä missä menee itsekkyyden raja? Nämä kysymykset heräävät aina mieleeni kun pohdin jättämistä ja siksi hänestä ei pysyvää exää ole vielä tähän mennessä tullut. - avunsaa kun hakee
itsekäs ap kirjoitti:
"Älä suotta syytä itseäsi, hän varmaan tekee sen puolestasi. Raakaa sanoa, mutta tuo peli vain jatkuu ja joudut olemaan löysässä hirressä kärvistelevän aktiivitilassa olevan alkoholistin kanssa."
Niinhän se menee. Jatkuvaa syyttelyä ja pelkoa ja tuntosarvien kehittymistä ja käyttöä. (Onneksi tuntosarvet eivät sentään vielä ulospäin näy). Miesystävälläni/ tulevalla exälläni ei tosiaan ole mitään minkä vuoksi olla raittiina. Ei arvosta itseään tai elämäänsä minkä vuoksi hän on raittiina vain minun takiani. Koko hänen elämänsä ja kaikki kaverinsa joille päteä, ovat kadulla. Olen ainoa, raitis/kohtuukäyttäjä, ihminen joka on saanut häneen jonkinlaiseen otteen ja pidettyä hänet kasassa ja mukana normaalissa elämässä. Mutta kun omat voimani alkavat loppumaan, niin etäisyyden ottaminen on auttanut asiaa, mutta ajanut miesystäväni/ tulevan exäni baariin. Vaikka hänestä pidän ja vaikka sattuu ja tuntuu itsekkäältä kirjoittaa ”tuleva exä” niin ratkaisu on kuitenkin tehtävä ennemmin tai myöhemmin.
Ihmisen tehtävä ei kuitenkaan ole tuomita, vaan antaa anteeksi ja auttaa lähimmäistään, joten onko auttamisella ja anteeksiannolla jokin raja ja mistä tietää luovuttaako liian helpolla vai ei? Entä missä menee itsekkyyden raja? Nämä kysymykset heräävät aina mieleeni kun pohdin jättämistä ja siksi hänestä ei pysyvää exää ole vielä tähän mennessä tullut.tutustumaan al anonin touhuihin.
- ----+
toisen ihmisen tai rakkauden vuoksi. Lupauksia annetaan ja valoja tehdään, mutta ei niillä mitään merkitystä ole, kun juoppo palaa kuitenkin omille urilleen, jos ja kun parisuhteeseen tulee pieniäkin säröjä.
"..suhteemme on siitä huolimatta ollut erittäin vaikeaa, sillä hän on hyvin omaehtoinen ja alistava."
Itsekkään juopon harrastama toisen alistaminen vain lisääntyy ajan myötä, siitä voit olla varma.
Sinustakin on tulossa juopon uhri.
Aiotko pilata koko elämäsi juopon uhrina ja palvelijana?- ------+
Narsistisen juopon työväline toisen alistamisessa on tämän syyllistäminen, myös omaan juomiseensa.
Sitä työvälinettä hän myös tulee käyttämään, koska olet syyllistämiselle altis.
Sinun on ymmärrettävä se, että ole hänen juomiseensa syyllinen millään tavalla, etkä voi häntä raitistaa, koska tässä maailmassa kukaan ihminen ei ole toista ihmistä raitistanut. Siihen et pysty sinäkään. - juu...
------+ kirjoitti:
Narsistisen juopon työväline toisen alistamisessa on tämän syyllistäminen, myös omaan juomiseensa.
Sitä työvälinettä hän myös tulee käyttämään, koska olet syyllistämiselle altis.
Sinun on ymmärrettävä se, että ole hänen juomiseensa syyllinen millään tavalla, etkä voi häntä raitistaa, koska tässä maailmassa kukaan ihminen ei ole toista ihmistä raitistanut. Siihen et pysty sinäkään.Kaikki jotka joskus päihtyäkseen juoneet alkoholisoituvat kuka ennemmin kuka myöhemmin toisilta vaan loppuvat elinvuodet ennen lopullista alkoholisoitumista.. Tutkittu juttu
- Lasolarska
juu... kirjoitti:
Kaikki jotka joskus päihtyäkseen juoneet alkoholisoituvat kuka ennemmin kuka myöhemmin toisilta vaan loppuvat elinvuodet ennen lopullista alkoholisoitumista.. Tutkittu juttu
80%-90% alkoholia käyttävistä ei altistu alkoholiongelmille. Suomessa on toki 300.000-500.000 suurkuluttajaa ja n. 8.000 asunnotonta, joista suurella osalla on päihdeongelma (wanhan kansan peruspuliukoista poiketen uuden puliukkosukupolven edustajat ovat usein sekakäyttäjiä). Sinänsä mielenkiintoinen on väitteesi siitä, että vain elinvuosien loppuminen estää alkoholisoitumisen. Koska emme elä 200-300 -vuotiaiksi niin väitteesi todenperäisyyttä ei voida testata.
- Raitistunut mummi
kun puhut itsekkäästä juoposta. Se sana pitäisi kieltää ja puhua vihdoin alkoholismista sairautena. Alkoholisti on yleensä herkkä eikä kukaan ole halunnut tulla alkoholista riippuvaiseksi. Se ei siis ole oma valinta vaan olosuhteiden tuoma sairaus. Heitä pitäisi hoitaa niinkuin muitakin sairaita eikä nimitellä.
Ei syöpää sairastaviakaan nimitellä syöpäläisiksi ja jätetä oman onnensa nojaan.
Jos tuo nimittely ja leima otsassa poistettaisiin saataisiin hoidon piirin monia alkoholisoituneita.
Nyt häpeä estää hoitoon hakeutumisen tosi usein ja töissä käyviä piiloalkoholisteja on todella paljon.
Niitä ei kutsuta juopoiksi, miksiköhän.
Totta on kuitenkin ettei uhriksi kannata ruveta, itsestä se raitistuminen lähtee ja tiedon saannista oikeista paikoista.
Eikä kannata yleistää, ettei kukaan ole parantunut toisen vuoksi. Kyllä niitäkin on todella. Pysyvästi.
Kalliolan klinikka on hyvä paikka, sinne jos pääsee voi saada erinomaisen alun. - 10+12=?
Raitistunut mummi kirjoitti:
kun puhut itsekkäästä juoposta. Se sana pitäisi kieltää ja puhua vihdoin alkoholismista sairautena. Alkoholisti on yleensä herkkä eikä kukaan ole halunnut tulla alkoholista riippuvaiseksi. Se ei siis ole oma valinta vaan olosuhteiden tuoma sairaus. Heitä pitäisi hoitaa niinkuin muitakin sairaita eikä nimitellä.
Ei syöpää sairastaviakaan nimitellä syöpäläisiksi ja jätetä oman onnensa nojaan.
Jos tuo nimittely ja leima otsassa poistettaisiin saataisiin hoidon piirin monia alkoholisoituneita.
Nyt häpeä estää hoitoon hakeutumisen tosi usein ja töissä käyviä piiloalkoholisteja on todella paljon.
Totta on kuitenkin ettei uhriksi kannata ruveta, itsestä se raitistuminen lähtee ja tiedon saannista oikeista paikoista.
Eikä kannata yleistää, ettei kukaan ole parantunut toisen vuoksi. Kyllä niitäkin on todella. Pysyvästi.
Kalliolan klinikka on hyvä paikka, sinne jos pääsee voi saada erinomaisen alun.että itse raitistuneena olen mielenkiinnolla lukenut tätä viestiketjua ja edelliseen sen verran että raitistuminen ei katso aikaa ja paikkaa eikä mikään tietty paikka ole varma raitistaja!Kalliola,itsekkin siellä olleena on kyllä hyvä paikka sellaiselle joka on nöyrynyt ongelmansa edessä ja haluaa oikeasti raitistua.Siellä mennään syvälle ihmismielen sopukoihin ja käsitellään kipeitä asioita jotka ovat aiheuttaneet erilaisia ongelmia,mitä kellekkin se on kuitenkin kova paikka monelle päihderiippuvaiselle eikä kestä niitä tosiasioita joita joutuisi käsittelemään!Kaikki todella lähtee ihmisestä itsestään eikä kukaan voi ketään raitistaa,ainoastaan tukea.Jatkuva hyysääminen edes auttaa vain juomista.Jos ihminen lopulta joutuu huomaamaan että hänen on itse otettava vastuuta elämästään niin se olisi hyvä alku..."kaikkiin asioihin pystyy vaikuttamaan jos ihminen itse ongelmansa tiedostaa"siitä kaikki lähtee,jos metsää ei näe puilta on tilanne täysin mahdoton!...alkuperäisen viestin kirjoittajalla on selkeitä läheisriippuvaisen oireita..viisainta on pysyä miehestä erossa tai tehdä hänelle selväksi ainoastaan kaksi vaihtoehtoa....joko,tai!
- sunnyriver
10+12=? kirjoitti:
että itse raitistuneena olen mielenkiinnolla lukenut tätä viestiketjua ja edelliseen sen verran että raitistuminen ei katso aikaa ja paikkaa eikä mikään tietty paikka ole varma raitistaja!Kalliola,itsekkin siellä olleena on kyllä hyvä paikka sellaiselle joka on nöyrynyt ongelmansa edessä ja haluaa oikeasti raitistua.Siellä mennään syvälle ihmismielen sopukoihin ja käsitellään kipeitä asioita jotka ovat aiheuttaneet erilaisia ongelmia,mitä kellekkin se on kuitenkin kova paikka monelle päihderiippuvaiselle eikä kestä niitä tosiasioita joita joutuisi käsittelemään!Kaikki todella lähtee ihmisestä itsestään eikä kukaan voi ketään raitistaa,ainoastaan tukea.Jatkuva hyysääminen edes auttaa vain juomista.Jos ihminen lopulta joutuu huomaamaan että hänen on itse otettava vastuuta elämästään niin se olisi hyvä alku..."kaikkiin asioihin pystyy vaikuttamaan jos ihminen itse ongelmansa tiedostaa"siitä kaikki lähtee,jos metsää ei näe puilta on tilanne täysin mahdoton!...alkuperäisen viestin kirjoittajalla on selkeitä läheisriippuvaisen oireita..viisainta on pysyä miehestä erossa tai tehdä hänelle selväksi ainoastaan kaksi vaihtoehtoa....joko,tai!
Kyllä niitä itseraitistuneitakin on, mutta harvaan.
Meillä teetupatyössä on nyt muita viinan koukussa olevia auttamassa kaveri,
joka on pari vuotta ollut raittiina ja vahvistunut hyvää vauhtia.
Toisaalta muutama asia auttoi häntäkin:
1. Hän valitsi sen, että eristäytyy vanhoista juomakavereistaan.
Pysyi yksin kotikylässään mökissä vaikeimmat kuuukaudet.
2. Paikkakunnalla on jatkuvasti rukoiltu niiden puolesta, jotka ovat alkoholin koukussa.
Eli vaikka hänenkään tilannettaan ei moni tiennyt, jatkuva esirukoustuki silti oli.
3. Kun kaveri alkoi jo olla kuivilla, hän tapasi uskovia, jotka auttoivat häntä eteenpäin,
niin että hän tuli myöhemmin selkeästi uskoon ja
löysi Jumalan voiman elämäänsä.
Tämä on vain yksi tarina. Kyllä niitä nousseita on, mutta sen takia ei kenenkään naisenpuolen
tarvitse elämäänsä pilata, että kaveri EHKÄ joskus olisi sitä mieltä, että tosiaan haluaa
muuttaa eklämän suunnan. Tällaisen kaverin voi ihan hyvin jättää jatkamaan elämäänsä ja luottaa
siihen, että jos todellinen halu muuttua tulee, Jumnalalla ion kyllä keinot eteenpäin.
Jos on taipuvainen kaveri, niin suoraan Jumalan ohjauksessa. Jos on äkkiväärempi, niiin jotakin muuta tietä sitten.
Mutta se tilanne ei ole enää ongelma, kun muuttumisen halua on. Tämä tilanne on ongelma,
missä viina hallitsee. Mutta turha siinä on usean ihmisen elämää pilata. - sunnyriver
Lasolarska kirjoitti:
80%-90% alkoholia käyttävistä ei altistu alkoholiongelmille. Suomessa on toki 300.000-500.000 suurkuluttajaa ja n. 8.000 asunnotonta, joista suurella osalla on päihdeongelma (wanhan kansan peruspuliukoista poiketen uuden puliukkosukupolven edustajat ovat usein sekakäyttäjiä). Sinänsä mielenkiintoinen on väitteesi siitä, että vain elinvuosien loppuminen estää alkoholisoitumisen. Koska emme elä 200-300 -vuotiaiksi niin väitteesi todenperäisyyttä ei voida testata.
Kyllä uutta Lars Leeviä tarvittaisiin! Lehdessä luki, että yli 15-vuotiaat suomalaiset
ovat vuodesta 2,5 kk humalassa. Siis kaikki keskimäärin. Eli kun osa ei juo ollenkaan, se vain kertoo, kuinka syvässä suossa tämä kansa on.
Aikanaan Lappi oli samassa tilassa. Samoin 1860-luvun nälkävuosista sanotaan, ettö osa ongelmaa
oli se, että viljaa poltettiin viinaksi niin reilusti, että sitä ei enää ruuaksi eikä säilöön jäänyt.
Palkollisillekin palkka maksettiin osin viinassa. Niin pitkälle ei sentään vielä ole Suomessa menty,
tätä pikkujouluaikaa lukuunottamatta... - sunnyriver
Kalliolan klinikka on hyvä paikka, sinne jos pääsee voi saada erinomaisen alun.Kyllä se paljon ihmisestä riippuu.
Moni alkoholisti on tosiaan herkkä, sulkeutunut,
mutta monelle taas viinanhimo on nin vahva,
että minkäänlainen röyhkeys ei ole hävettävää.
Vaikka mummoilta kaupassa viimeiset eurot pummaa,
että pääsee ostamaan pullon kaljaa
tai vinguttamaan yksikätistä rosvoa kaupan eteiseen.
Yleistää ei voi.
Sitä en sano, että ketään oman onnensa nojaan pitäisi jättää,
mutta kuten sanoit, oma todellinen halu päästä eroon viinasta pitää olla,
ennen kuin mitään tapahtuu.
Jumala kyllä auttaaa mielellään,
kunhan sieltä persoonallisuuden liejukerrosten alta
alkaa löytyä tukevaa maata, todellista halua nousta.
Toisaalta nyt aletaan olla taas siinä tilanteessa,
että kun kuntien rahat ovat tiukalla.
edes sille, joka haluaisi hoitoon, ei tahdo maksajaa löytyä.
Eli helpompi olisi ollut hoitoon päästä pari vuotta sitten.
Täysin ilman maksusitoumuksia toimivia paikkoja ei monta ole,
pari uskonvaraisesti toimivaa paikkaa itse tiedän. - Anonyymi
Yleensä , miten ajattelee ihminen joka juo itsensä umpikänniin, , ne suuret määrät alkoholia muuttaa hänen aivojensa toiminnan , ja se jo todista tyhmyyttä kun juo vaikka jokainen ihminen tänään tietää alkoholin sivuvaikutukset kehossa.
Joten tulevaisuus aivoinvaliidin kanssa ei voi olla houkuttava mitenkään, ja aika pian alkaa maksaakin tehdä hälyttäviä oireita ynnä muut sisäelimet .
Joten hänen on itse päätettävä oman itsensä, vuoksi jos haluaa lopettaa, ei kenenkään muun vuoksi .
Vaikea tietysti jättää kun on tunteita toiseen , mutta jos ei jätä, niin aina vaan vaikeammaksi tulee elämä . Elämällä on paljon muuta annettavaa sinulle se kun yksi juoppo joka ei ota vastuuta edes omasta elämästään - Anonyymi
Lasolarska kirjoitti:
Silloin on altistunut kun ei voi olla ilman alkoholia vaan sanoo että vaan yksi kuppi riittää, niin se jo todistaa, siis mihin se yksi kuppi riittää sitä ne ei sano.
- Anonyymi
Kalliolan klinikka on hyvä paikka, sinne jos pääsee voi saada erinomaisen alun.Siitäkin voi olla eri mieltä Niinhän se lukee kirjoissa että on sairaus , kas kun syöpäsairaan haluaa tulla terveeksi hintaan mihin hyvänsä , mutta alkoholisti ei näytä edes ottavan kuuleviin korviinsa että hän olisi alkoholisti vaan vertailee että onhan tässä talo ja auto joten en ole mikään alkoholisti, tärisee horkassa aamuisin , sekin on kuulemma joku nikama niskassa miksi tärisee.
Niin että kun ei edes ala suhteeseen alkoholistin kanssa niin säästyy paljolta .
- tuttua on
Ymmärrän huolesi olen itse ollu samssa tilanteessa...tosiaisa on kuitenki se ettei sun tekemisillä tai tekemättä jättämisellä ole mitään tekemistä miesystäväsi juomiseen.....Hän olisi jokatapauksessa ruvennut juomaan vaikka oist "vahtinut" häntä 27 tuntii vrk.....se olisi silloin ollut syy juomiseen...sinä olet hänelle vain sellainen turvasatama mihin pysähtyy hetkeksi levähtään että taas jaksaa...toki oli hienoa että hän oli 6kk raittiina mutta pystytkö olemaan täysin varma että hän oli koko ajan raittiina??? Itselläni meni 2vuotta ennekuin ymmräsin ettei syy ollut minun vaan jokainen vastaa itsestään kukaan ei missään vaiheessa ole väkisin kaatanut hänelle viinaa kurkkuun ihan itse hän joka ikisen ensimmäisen ryypyn ottanut...Aina löytyy syy juomiseen,hienon ilman auringon paisteen kunniaksi otetaan pienet ja vähän isommat sitten huonolla ilmalla huonon sään takia...Jos sinä oisit valehdellut ja pettänyt oisiko hän antanut kaiken anteeksi EI VARMASTIKKAAN mutta kukaan muu ei voi elää hänen puolesta eikä kukaan muu voi elää sinun puolesta,sinun täytyy itse päättää minkälaisen elämän haluat itsellesi..onnea matkaan...
- no höh
Oletko itse alkoholisti perheestä? Kysyn sitä siksi koska alkoholistien lapset usein joutuvat taustastaan johtuen aikuisena suhteeseen tai jopa avioon alkoholistien kanssa.Alkoholistien lapsilla on joku kummallinen hoivaamis vietti ja he myös syyllistävät itseään paljon kaikenlaisista asioista kuten sinäkin tässä tekstissäsi teit..Olen itse kokenut tämän saman .eli 3 alkkis miestä on ollut ja senjälkeen läksyni opin ja myös sen vuoksi koska aloin lukemaan alkoholistien aiheuttamista perhe ym. ongelmista. Nyt kun ymmärrän paremmin itseäni en enään ajaudu alkkisten auttajaksi ja olen päässyt itseni kanssa sinuksi etten ole mikään hoivaaja vaan minulla on oma elämä.
Ja aivan kokemuksesta: eivät nämä alkkikset kenenkään tai minkäään takia juo vaan siksi koska ovat niin hemmetin itsekkäitä etteivät viinan hurmiossaan oysty muita ajattelemaan. Kaikki muu on toisarvoista kun vain juomaa riittää..
Toivon että pääset eroon tällaisesta henkilöstä koska hän käyttää sinua vaan hyväksi. Tajuat sen kun löydät normaalin kumppanin.
Mutta jos hoivaamis viettisi on niin kova on sinun tuokin suo rämmittävä ja tuhlattava kallisarvoista elämääsi tyhjänpäiviseen ihmiseen joka ei sinua arvosta metrin vertaa.. Kannattaisi mennä johonkin hakemaan apua näyttää tilanteesi melko huonolta koska näytyä olevan lähimmäisriippuvainenkin kun näin huonossa suhteessa yrität roikkua kynsin hampain:(- Viviannabella
Komppaan edellistä, olin monessa suhteessa jossa jonkinlaista riippuvuutta. Ennenkuin perehdyin läheisriippuvuuteen ja paransin itseni ei mulla ollut edes mahiksia tavissuhteeseen. Koska alkoholisti tarvitsee läheisriippuvaista ja läheisriippuvainen tarvitsee alkoholistia, molemmat ovat siinä sairaita.
Vastaus kysymykseesi: et aiheuttanut ratkeamista!!!!! Jos miehesi ei kestä omaa elämääsi, eikä salli sitä, niin hänellä on ongelma, ei sinulla!!!
Hän on tasan käsitellyt asian siihen että nyt olen juomatta tänään, mutta hän ei ole käsitellyt tunteitaan laisinkaan. Miksi hän juo? mitkä ovat tilanteita joita hänen tulee välttää? Kuinka hän hoitaa parisuhdettaan uudessa raittiissa elämäntilanteessa? mitä hän tekee kun vastaan tulee vastoinkäymisiä? (niitä tulee aina) jne.
Sinä et voi ratkaista hänen ongelmiaan, sinulla on omasi jo pelkästään siinä, että tervehdyt itse.
Läheisriiippuvainen ihminen tarvitsee riippuvaista ihmistä rakastaakseen, antaakseen anteeksi uudestaan ja uudestaan ja saa siitä toisen anteeksipyytelystä ja katumuksesta voimaa ja itselleen itsetuntoa, joka on rikki. Mitä kauemmin tällaisessa suhteessa on sitä matalampi se oma itsetunto on ja sitä enemmän läheisriippuvainen tarvitsee toisen "huonoja" tekoja.
Etsi kirjastosta aiheesta kirjoja yksi on ainakin kun nainen rakastaa liikaa ja on niitä muuitakin. Googlettamalla varmasti löytyy myös aiheesta asiaa.
- 4cl
Hae myös itsellesi apua. Alkoholismi on sairaus, joka väsyttää myös ympärillä olevat läheiset. Omasta hyvinvoinnistaan on pidettävä huoli, oli toinen missä kunnossa tahansa. Jos ei itsestään pidä huolta, ei myöskään jaksa auttaa muita. Sinä tiedät itse parhaiten millon alkaa riittää, ja on taon paikka. Tuo järjestelmä, että asut toisaalla vaikuttaa järkevälle. Se antaa sinulle tilaa hengittää, etkä täten polta itseäsi kokonaan loppuun. Yleensä alkoholismin takana on myös muita sosiaalisia ongelmia, jotka saattavat heijastua aikaa myöten myös sinun elämääsi.
Sinä et ikuisesti pysty pitämään häntä "pinnalla". Etkä ole vastuussa hänen tekemisistään. Hän on aikuinen ihminen, ja vastuussa omasta elämästään. Jatkuva huolehtiminenkaan ei ole tervettä. On luonnollista että mietit välillä MITÄ SINÄ haluat elämältäsi. Luin viime kesänä kirjan Hallintaa vai huolenpitoa? Itse koin saavani siitä apua, joten siltä pohjalta voin suositella sitä myös muille.
Muista että et ole yksin tuntemustesi kanssa. On paljon ihmisiä jotka ovat kokeneet saman.
Voimia ja onnea tulevaan!
Mutta tämä oli vain minun mielipiteeni... - Elsa Burka
Älä huoli, kenenkään juominen ei ole toisen ihmisen vastuulla. Kaiken kaikkiaan tuntuu kuin oma ahdistuneisuutesi ja epävarmuutesi "retkahtamisesta" saattoi olla osittain syynä ettei toinen osapuoli jatkanut seurustelua - mutta että itse retkahtaminen olisi sinusta kiinni - ehei!
Alkoholismi on niin paha tauti ettei sitä kukaan ulkopuolinen pysty hoitamaan. Parempi ero ajoissa kuin muutaman lapsen jälkeen. Saat rakastaa tätä ihmistä hullun lailla vaikka koko elämäsi ajan mutta elää erillään . Yritä rakentaa uusia ystävyyksiä- Muista että apua on saatavilla masennukseen ja muihin ongelmiin - aloita terveyskeskuslääkäris- __eienää__
Minä lähtisin tuollaisesta suhteesta, koska olisin liian heikko kannustamaan ihmistä, johon ei voi luottaa ja jota vie jokin asia, mille jäät aina kakkoseksi. Isäni alkoholismia seuratessani tiesin mitä elämältä haluan. Olen niin väsynyt pettymään ja minä jättäisin alkoholistimiehen. Kyllä uskon, että vaikka olisi kuinka paatunut alkoholisti niin jos ei jaksa edes yrittää niin eiköhän se kerro paljonko toisesta välittää. Ehkä vasta yksin tämä alkoholisti voi oikeasti löytää sen mitä oikeasti haluaa ja halun selviytyä.(tietysti ystäviä voi olla ja tukea joissain määrin) Hakemalla itse apua, ei sillä että toinen sitä tuputtaa tai muuten yrittää puhumalla taivutella.
Itse olen kokenut jonkinasteista läheisriippuvuutta, mistä olen ollut pääsemässä pois. Yksi asia minkä tässä maailmassa olen oppinut, että loppupeleissä kaikki ovat vastuussa itsestään ja toinen ei voi toista parantaa. Silloin sillä joka yrittää liikaa auttaa ja elää toisen elämää,loppuu voimat jossain vaiheessa. Ja ketään ei voi pelastaa jos toinen ei sitä tahdo. Olen jollain tavalla vieläkin katkera isälleni - kaikki olisi voinut olla niin paljon helpompaa.
- johdonmukaista ?
juopon retkahduksen, pyydä kohteliaasti anteeksi virheellinen käyttäytymisesi. Ja kysy siltä juopolta, minkä virheen teit. Sitten voit korjata virheesi., ja kas vain, juoppo raitistuu ihan kerralla.
- zucca85
et aiheuttanut hänen retkahtamistaan. alkoholistilla on monta eri syytä retkahtaa.
tiedän kokemuksesta kun olen entinen alkkis. taannoin seurustelin tytön kaa
joka tuki minua etten rupea taas juomaan. mutta rupesin ja välit meni totaalisesti poikki
vaikka olin hänelle rehellinen kaikessa. ehkä hän asetti minulle liian tiukat rajat.
en syytä ketään muuta kun itseäni että rupesin silloin juomaan.
nyt elämässä taas uusi alku. elän päivän kerrallaan koska raittiina ollessani en voi
tehdä mitään pidemmän tähtäimen suunnitelmia. PALJON JAKSAMISIA!!! - haloo
Kyllähän se tuntuu ihanalta sanoa,"onko minun syy,kun retkahti", et kuitenkaan ole niin ihana vaikka luulet niin,että sinun takia retkahti, älä imartele itseäsi. Juoppo saa 101 syytä juoda, siinä ei auta nainen,lapset eikä pelastusarmeija, se on menoa, eikä siinä auta kenenkään syylistäminen. Jos haluaa lopettaa niin kyllä se pitää ihan itse tajuta, voi tientenkin antaa tukea, jos on tämän juopon elämän kokenut henk.kohtaisesti. Kaikenmaan "kyllä minä tiedän miltä susta tuntuu" hokemat ei paljon auta, kun sisältä mylvii viinan tuska. Mistäkö tiedän, en ole seurannut juoppoa sivusta, olen itse ollut juoppo,kaikki lässyttäminen ärsytti, ja se se että kaikki halusivat olla se tärkeä ihminen joka sai lopettamaan juomiseni.
Alkoholismi vaan nyt on semmonen asia mihin ulkopuolinen ei voi vaikuttaa ku hetken kerrallaan jos sitäkään.
Juominen pittää lopettaa ittensä takia, ei kenenkään muun. Ja sun EI TODELLAKAAN piä tuntea syyllisyyttä siitä että ukkos juo, saa sillä vaan tiukemman henkisen otteen joka tuntuu jo nyt olevan iha liia tiukka.
Jos jo oma mielenterveytesi meinaa pettää nii jätä mies, et voi häntä auttaa jkoten elä es kuvittele että sää semmonen supermies pystysit olemaan. Alkoholisti tulee aina syyttämään kaikkia muita juomisestaan, ellei paraneminen oo terveellä pohjalla ja tapahdu vain ja ainoastaan alkoholistin ittensä takia.
Oma aika on tärkeää, oli suhde millanen hyvänsä, ja se on surkea syy alakaa ryyppäämään.. ja pahasti näyttää siltä että tuo on enemmän riippuvuutta kuin rakkautta.
Suosittelen ottamaan omaa aikaa ja miettimään mikä oikeasti on sulle itelles tärkeää. et voi elää elämääsi muitten ehdoilla, ja jos sinä et pysty olemaan oma ittes ja onnellinen, ei sun ympärillä sitä tee kukaan muukaan.
etsi tasa-arvonen suhde ja sano ukolles että sun ei tarvi hyväksyä valehtelua, pettämistä, eikä juomista!- Alkoholisti
Eläminen alkoholistin rinnalla on ainaista pelkäämistä kumppanin retkahtamista odottaen. Jos mahdollista
pyri löytämään vähemmän sairas kumppani, koska et voi parantaa alkoholistia. Ihminen jolle alkoholi on
aiheuttanut sairauden, alkoholismin, ei siitä koskaan täysin parane, raittiiden kausien pituus vain vaihtelee.
Valitettavasti. Juomahimo voi pysyä taka-alalla pitkiäkin aikoja, mutta koska kyseessä on vakava elinikäinen
alkoholin hermostoa pysyvästi vairioittanut sairaus, siitä toipumisesta ei voi koskaan olla varma.
Pitkänkin, useita vuosia, kestänyt täysraittius voi äkisti katketa rajuun ryyppäämiseen. Tällöin retkahduksen aiheuttama pettymys usein johtaa täysin hallitsemattomaan ryyppykierteeseen, jonka katkaisu on aina vain vaikeampaa.
Syy retkahdukseen ei ole tosiasiassa koskaan kenessäkään ulkopuolisessa, vaan kysymys on vain ja ainoastaan kemiasta. Halu saada kokea taas alkoholin aikaansaama tuttu rentoutumisen tunne, jota alkoholisti ei mistään muusta saa. Se on niin juurtunut aivojen " mielihyvä muistiin ", että pienikin ärsyke ikäänkuin oikeutukseen ottaa pienet, laukaisee helposti juomakierteen. Pienistä kasvaa pian suuret.
Toipumaan pyrkivää alkolistia tulisikin " varjella tilanteilta ", jotka altistavat mielenkuohunnan johtamisen
tarttumaan pulloon. Kuulostaa liikaa vaaditulta omaisten suhteen, mutta usein mitätön riita väärään aikaan,
silloin kun viinan himo sattuu olemaan päällä, aiheuttaa helposti retkahduksen.
Uuden raittiin kauden aloittaminen on aina vaikeampaa kuin pidättäytyminen alkoholista.
Uusi ryyppyputki on vain yhden huikan päässä. Siis todella! Alkoholistille se yksikin on liikaa.
Siis pelasta itsesi, et voi häntä auttaa, muuten elät jatkuvassa helvetissä, alkoholisti ei voi koskaan
täysin toipua. Joitain harvoja tapauksia on.- Toipunut
Ei ole liikaa vaadittu, että ihmiset sisäistäisivät tiedon, että alkoholisti voi oikeasti toipua.
Ei vaan ota tippaakaan alkoholia. Se on siinä ja ilman alkoa tulee hyvin toimeen, ei jää mitään vitamiineja eikä mineraaleja ilman. Sairaus on aina olemassa, se ei koskaan häviä kun se on siihen pisteeseen päässyt. Mutta että voi toipua pitää luopua ja luopumisessa on läheisten apu tarpeen. Jos välittää niin auttaa. Ei kuitenkaan loppuelämää. - sunnyriver
Niin, alkoholisteja on kahdenlaisia:
Niitä, jotka juovat viinaa jatkuvasti/ajoittain
2. Niitä, jiotka eivät juo.
Molempia olen nähnyt elämäni aikana.
Ja useimmiten nämä kokonaan juomattomat alkoholistit ovat
hakeneet apua Jumalata, tulleet reilusti uskoon.
Ja kun Jumala tällaisesta ketkusta niskalenkin sa,
niin monesta tulee tosi mahtavia ihmisiä.
Myönteisiä, vahvoja, mutta samalla heikompiakin ymmärtäviä ja auttavia. - sunnyriver
sunnyriver kirjoitti:
Myönteisiä, vahvoja, mutta samalla heikompiakin ymmärtäviä ja auttavia.Jos alkoholista eroon pääseminen kiinnostaa,
voi vaika katsoa tv7:n ohjelma-arkistosta Kaivo-ohjelmien alta, siellä on
pari Markku Tuppuraisen haastattelua.
Siinä entinen alkoholin väärinkäyttäjä ja linnakundi
kertoo siitä, mitä hänelle tänään kuuluu.
Kaveri kiertää Suomen kouluja puhumassa elömänhallinnasta
ja varoittamassa nuoria viinasta ja huumeista. - hihhuli,,..
sunnyriver kirjoitti:
Myönteisiä, vahvoja, mutta samalla heikompiakin ymmärtäviä ja auttavia.Se on luonteen heikkoutta jos ei pysty olemaan irti alkosta.
- älä saata kiusauksee
hihhuli,,.. kirjoitti:
Se on luonteen heikkoutta jos ei pysty olemaan irti alkosta.
voi pyytää apua vaikkapa rukoilemalla.
- Anonyymi
Tällä khtaao hyvä todea että juopon on raitiitsensä stuttava, eikänapurin Ämmän takia
- Addiktin läheinen
Oli se sitten alkoholi, huumeet tai mikä tahansa riippuvuus niin addikti on se, joka retkahduksen aiheuttaa. Vuosia addiktin läheisenä eläneenä olen huomannut, kuinka hän aina hankkii syyn retkahtaa ja kun on tarpeeksi pohjalla niin hakee siihen syyllisiä muualta ja meistä läheisistä.
Valitettavasti riippuvuus on niin vahva, ettei siihen auta vaikka olisit 24/7 läsnä vaan addikti ratkeaa aina jossain käänteessä jos on ratketakseen.
Olet valinnut "kivisen polun" ja voimia sulle päätöstesi kanssa. Omalta kohdaltani voin kertoa, että tulet vielä monesti huomaamaan olevasi ikuinen kakkonen.
Muista kuitenkin tehdä päätökset tarpeeksi ajoissa ennen kuin poltat itsesi loppuun. En voi kuitenkaan välttyä ajatukselta, ettei suhteessanne olisi myös paljon kyse läheisriippuvuudesta! - Ex-melkein juoppo
Älä hyvä ihminen ainakaan itseäsi syyllistä. Sanoisin, että kumppanisi toiminta olisi hyvinkin voinut edesauttaa sinun ajautumistasi alkoholismiin, mutta ei toisin päin. Se täytyy vain hyväksyä, että jotkut ovat luonteeltaan itsekkäitä. Tunnen miehen joka yli vuosikymmenen ajan on käyttäytynyt vaimoaan kohtaan alistaen, väheksyen, nälvien ym. todella määräilevällä tyylillä. Viimein sitten kävi niin, että vaimo ajautui salassa juomisen kautta alkoholistiksi.
Kuitenkin sinun elämässä tärkeintä pitäisi olla sinun oman elämäsi laatu. Ja tuollaiselle fiksulle, toiset huomioon ottavalle naiselle on kovasti kysyntää. Et taida oikein uskoakaan... : ) Siksi mielestäni voisit oikeasti alkaa arvostamaan itseäsi enemmän. Toista ei voi muuttaa, mutta kannattaako sen vuoksi elää onnetonta ja ahdistavaa elämää?
Tsemppiä sulle toivottaa mies, joka on lopettanut melko runsan alkoholin käytön vuosia sitten. - torppaa pois
... niin vaadi se takaisin. Liian usein näillä palstoilla on surkeasti käynyt.
Miten lie käynyt lopulta sillekin, joka saman tapaista tilannetta kuvasi ja
näytti pian turpaansa saavan? - itsekäs ap
Tilanne jatkuu entisellään eli mies ollut jo viikon verran ties missä. Eli ryyppäämässä ja huoraamassa. Tunteeni vaihtelevat kaikkea vihasta ja pettymyksestä ikävöimiseen ja ajoittaisiin itsesyytöksiinkin. Hieman toipumista on osaltani havaittavissa sikäli, että en ole hänelle kertaakaan yrittänyt soittaa, en ole kulkenut niillä kulmilla missä hän ryyppää tai yrittänyt tavoittaa hänen kavereitaan, toisin kuin hänen aiempina reissuina. En enää jaksa välittää siitä, missä hän on, vaikka ajoittain toivonkin että hän minulle selvinpäin soittaisi. Olen pikkuhiljaa myös alkanut pitää vähän enemmän huolta itsestäni ja kodistani ja siten elämään enemmän itselleni. Näistä edistysaskeleista olen tyytyväinen, vaikkakin yöt nukun edelleen huonosti ja olen mieluummin yksin kotona kuin ihmisten ilmoilla.
En tiedä olenko läheisriippuvainen, mutta kaikki läheisriippuvuudesta käsittelevät vastauksenne osuivat itseeni erittäin hyvin. En voi sanoa, että olisin enää ollut rakastanut nykyiseen exääni, mutta ero ottaa edelleen koville, mikä johtunee eroahdistuksesta ja siitä riippuvuudesta mitä häntä kohtaan tunsin. En usko, että tällä eroahdistuksella ja sekavilla tunteillani nimittäin on enää mitään tekemistä sen voimakkaan rakkaudentunteen kanssa mitä exääni kohtaan ennen tunsin ja mitä ehkä vielä ennen eroakin olisi pitänyt tuntea, mutta en tuntenut. Ei vaan enää ollut hyvä olla hänen kanssaan, mutta jollain tasolla vielä pahemmalta tuntuu olla yksin, vaikka vapauteni olenkin saanut takaisin. Kuuluuko nämä kaikki läheisriippuvuuteen? Entä voiko aito rakkaus muuttua läheisriippuvuudeksi vai onko läheisriippuvuus jotain mikä on ollut koko ajan?
Olen aina kaivannut ja halunnut tasavertaisen ja "terveen" parisuhteen, sillä muista alkoholistien kumppaneista poiketen, minulla ei ole hoivaamisviettiä, sillä ei minusta ole kenenkään hoivaajaksi. Olin erittäin onnellinen tavatessani tämän nykyisen exäni. Tuntui heti että hän on täydellinen kumppani minulle ja ajattelin, että hän on liian hyvä ollakseen totta. Hänellä oli terveet elämäntavat, oikeanlaiset asenteet ja kaikki sellaiset ominaisuudet mitä arvostan miehessä, joten rakastuin häneen hyvinkin nopeasti. Pikkuhiljaa kaikki hyvä paljastui tietenkin valheeksi, eikä hänen terveet elämäntavat tai hyvät arvot yms. kestäneet kuukautta kauempaa. Siinä vaiheessa olin kuitenkin jo niin rakastunut häneen, että uskoin kaiken muuttuvan hyväksi kunhan alkuvaikeuksista päästään yli. Valitettavasti kyse ei kuitenkaan ollut alkuvaikeuksista, vaan todellisuudessa se oli vasta vaikeuksien ja valehtelun alkua, mihin ei vielä silloin liittynyt alistusta ja rajoituksia.
En enää halua palata takaisin alistettuun, rajoitettuun elämään. Olin jatkuvasti epäilyn ja mustasukkaisuuden kohteena, vaikken liikkunut muualla kuin töissä ja kaupassa. (En siis olisi ikinä saanut anteeksi pettämistä tai valehtelua, kun pelkkä työssäkäyntini ja kauppareissuni herättivät hänessä epäilyksiä. Mutta itse sen sijaan en ole muuta tehnytkään kuin antanut hänelle anteeksi). Vaikka omien voimavarojen rajoittuneisuudesta ja lievästä häpeästäkin johtuen en ole vielä sosiaalista elämääni aloittanut uudelleen, niin tuntuu hyvältä kun saa edes elää omassa kodissa vapaasti ja käyttää tietokonetta ja puhua puhelimessa ja lähettää tekstiviestejä olematta kenenkään valvovan silmän alla.
Vertaistuki ryhmiä olette myös ehdottaneet ja varmasti saisin niistä apua, sillä sosiaalinen verkostonikin on lähes olematon kaikista rajoituksista johtuen. Siitä huolimatta ryhmiin meno tuntuu jotenkin vaikealta ja typerältäkin, mikä tosin johtuu hyvin pitkälti varmasti omista asenteistani, ennakkoluuloistani ja rajoittuneisuudestani. En oikein halua antaa mahdollisuutta ryhmille, vaan haluan oikeita kavereita ja ystäviä, mutta heidän löytäminen aikuisiällä ei ole kovinkaan helppoa ja yhteydenotto vanhoihin kavereihin tuntuu kaiken tämän jälkeen erittäin hankalalta ja häpeälliseltäkin. Mutta ehkä jonain päivänä löydän ystäviä tai uskaltaudun mukaan ryhmiin, jotta saan edes jotenkin purettua itseäni ja näitä tuntemuksiani. Kiitos kun olette vastanneet minulle asiallisin viestein, ne ovat auttaneet minua todella paljon. Nyt tuntuu taas huomattavasti paremmalta saatuani taas uuden vuodatuksen kirjoitettua, vaikka tunteeni edelleenkin ovat hyvin sekavat, mutta ehkä se on näissä olosuhteissa ihan normaalia… vai onko?- eräsx
Kuvauksesi miehestä sopii paitsi alkoholisti- myös narsistiluokitukseen. Kurkistapa Narsistien Uhrien Tuki- sivuille, varsinkin keskustelupalstalta saisit rakentavaa vertaistukea.
Ystäviä löydät helposti kun vain menet, käsittämätöntä että puoleen vuoteen et ole päässyt muualle kuin töihin ja kauppaan?! Aloita lenkkeily tai kuntoiluharrastus, esim. kuntonyrkkeily voisi nyt olla sopivaa tekemistä, siinä voisi purkaa turhautumiaan terveellisesti. Minulla oli narsistimies, joka tykkää viinasta, usein nämä kaksi ominaisuutta jotenkin linkittyvät, ja itsekkyys, valheellisuus ja läheisten hyväksikäyttö ainakin ovat molemmille yhteistä. - asdf33456
eräsx kirjoitti:
Kuvauksesi miehestä sopii paitsi alkoholisti- myös narsistiluokitukseen. Kurkistapa Narsistien Uhrien Tuki- sivuille, varsinkin keskustelupalstalta saisit rakentavaa vertaistukea.
Ystäviä löydät helposti kun vain menet, käsittämätöntä että puoleen vuoteen et ole päässyt muualle kuin töihin ja kauppaan?! Aloita lenkkeily tai kuntoiluharrastus, esim. kuntonyrkkeily voisi nyt olla sopivaa tekemistä, siinä voisi purkaa turhautumiaan terveellisesti. Minulla oli narsistimies, joka tykkää viinasta, usein nämä kaksi ominaisuutta jotenkin linkittyvät, ja itsekkyys, valheellisuus ja läheisten hyväksikäyttö ainakin ovat molemmille yhteistä.jep jep. Hepposilla eväillä ihmiset rupeaa inttervepissä puhumaan narsismista. Narsismin piirteitä löytyy melkein jokaisesta... sanasta on tullut vaan joku muotivillitys jonka kaikki tuntuvat tietävän, ja se tulee joka toisessa keskustelussa esiin. Narsisti sitä narsisti tätä. Et ota mun näkökantaa huomioon, et ymmärrä mua. Siispä olet narsisti. Haloo!
- Nainen 32v.
Toivottavasti jaksat pysytellä erossa (tulevasta / nykyisestä) exästäsi. Kertomasi tilanne ei kuulosta ollenkaan hyvältä. Suhteen jatkaminen ei ole reilua sinulle eikä hänellekään. Minä jättäisin sen miehen jo uskottomuuden takia.
Vaikka alkoholismi on sairaus, täytyy päätös lopettaa juominen tulla alkoholistilta itseltään. Toiset eivät kykene siihen päätökseen koskaan, riippumatta siitä kuinka perhe ja ystävät anelisivat ja kaikki muu elämä murenisi ympäriltä. Oma isäni on alkoholisti, ja vasta nyt, kohta 70-vuotiaana papparaisena hän on lopettanut juomisen, tai niin hän ainakin meille lapsilleen sanoo. Luottamus ja rakkaus siihen ihmiseen meni jo vuosikymmeniä sitten. Yhden kerran olen kuullut hänen sanoneen: "joitain asioita olisin voinut tehdä toisin". Tämä kertoo paljon alkoholismiin usein liittyvistä luonnehäiriöistä (mm. narsismi, joka muuten on valitettavasti räjähdysmäisesti yleistyvä luonnehäiriö yhteiskunnassamme). On muuten fakta, että ihminen on fysiologisesti taipuvainen addiktioihin; se on yksi luonnon tavoista pitää lajimme elossa. Muinaisina aikoina himo makeaan ja suolaiseen takasivat ihmisille tarpeellisten ravinteiden saamisen. Nykypäivänä on toisin; aivomme ovat edelleen muinaiset, mutta riippuvuutta aiheuttavien asioiden tarjonta on ihan muuta. Toiset addiktoituvat alkoholiin, toiset huumeisiin, jotkut peleihin, jotkut ääriuskovaisuuteen jne. Alkoholismi on myös fysiologinen sairaus, joka vaikuttaa aivojen kemialliseen tasapainoon, sehän täällä viestiketjussa jo todettiinkin. Kaikesta huolimatta sinulla on oikeus valita kumppanisi. Tarkoitan tällä, että vaikka alkoholismi onkin sairaus, ei sinun tarvitse pysyä alkoholistin hoivaajana tai uhrina, kukaan ei tuomitse sinua. Sairastutat tuolla menolla vain itsesi. Kirjoituksestasi sain kuvan, että olet antanut sille miehelle itsestäsi jo ihan tarpeeksi ja vähän liikaakin. Lähde kun vielä voit!
Tunteet, joita käyt nyt läpi, kuuluvat normaaliin eroprosessiin. Samat vaiheet ihminen käy läpi kaikenlaisissa eroissa: parisuhteen päättyessä, vanhempien erotessa, läheisen kuollessa jne. En nyt äkkiseltään löytänyt parempaa linkkiä kuin tämän Suhdesopan artikkelin:
http://www.suhdesoppa.fi/avioero/eron-viisi-vaihetta/
Anna itsellesi aikaa sillä aika parantaa haavat, pysy vahvana, käy vaikka pitkillä kävelylenkeillä, kuuntele hyvää musiikkia. Lue eroon, rakastamiseen, parisuhteeseen ja voimaantumiseen liittyvää kirjallisuutta. Jos sinulla ei ole läheisiä tai ystäviä joille asiasta puhua (niin mitättömiltä kuin ne aiheet SINUSTA voivat tuntuakaan), käänny ammattiauttajan puoleen. Häneltä voit saada apua myös mahdollisiin uniongelmiin. Ero erityisen ongelmallisesta suhteesta vaatii aina extramäärän tunteiden läpikäymistä, tapahtuneiden prosessointia ja ponnisteluita. Purkamatta jääneet kriisit voivat pullahtaa myöhemmin yllättävissä tilanteissa ja pilata silloin muuten hyvän suhteen. Jos terveyskeskuslääkärin kanssa juttelu tuntuu epämiellyttävältä ajatukselta, itseapua löytyy myös suuresta määrästä terapiakirjallisuutta.
Tilannetta käsitellessäsi ja apua miettiessäsi luovu ennakko-odotuksista, turhasta ylpeydestä ja häpeän tunteista. Usein alkoholistin tai muiden ongelmien kanssa painivan ihmisen kanssa yhteen päätyvällä on itselläänkin jonkin tason käsittelemättömiä aiheita, esimerkiksi juuri se läheisyysriippuvuus. Ihminen voi olla myös riippuvainen rakastumisen tunteesta; kyseessä voi olla suhdeaddiktio, jonka taustalla on taas oma vyyhtinsä erilaisia traumoja vaikkei niitä itse ensin edes hoksaisi. Mutta ei välttämättä - sairaan ihmisen kanssa parisuhteessa oleminen on rankkaa ja vaikuttaa hyvin voimakkaasti myös suhteen alussa henkisesti täysin terveeseen ihmiseen. Myös vahvuuteen voi sairastua! Anna siis itsellesi lupa tuntea ja olla heikko, kunhan lopputulemana on onnellinen, terve ja itsensä kanssa (yksinkin) toimeentuleva, hyvinvoiva ihminen. - klamydiakuppa
ajattelet, huoraamassa, on todennäköistä, että saat sukupuolitaudin. Jos et tältä reissulta niin seuraavilta. Juopolla miehellä taso laskee. Niin kapakoiden, naisten kuin juotavien suhteen.
- Tuttu juttu
Kuule, voin omasta kokemuksesta sanoa, että vaikka sinä tekisit mitä, niin se ei estä alkoholistia retkahtamasta. Ainut oikea neuvo, minkä voin sinulle antaa on, että juokse pakoon henkesi edestä mikäli olet itsellesi tärkeä ennen kuin ko heppu on totaalisesti sotkenut sinunkin asiasi - näin kävi minulle.
Alkoholistilla on aina olemassa se tärkein rakas, joka on alkoholi. Sinä jäät ja tulet jäämään aina toiseksi.- Anonyymi
Minun isoisä oli alkoholisti , itse en pienenä sitä mitenkään huomannut koska hän oli vaan ihan ihana pappa , kun tulin suuremmaksi ja olin papan luona usein kesäisin , niin ihmettelin kun hänen nuorin tyttärensä usein itki ja huusi papalle että ” isä lopeta jo se juominen” minusta pappa oli vaan kiva ,
papan juominen oli ollut suuri ongelma koko hänen lapsikatraansa oli kärsinyt siitä, minä joka vaan näin pappaa silloin sun tällöin en tietenkään osannut edes kuvitella että hän olisi alkoholisti .
Kaikista surullisinta oli se että tämä tyttö joka aina pyysi pappaa lopettamaan juomisen tuli Itsekkin alkoholistiksi aikuisena ja ei tunnustanut juomistaan ja tietysti meni avioonkin alkoholistin kanssa . Niin että usein alkoholistin tyttäret valitsevat miehekseen alkoholistin
Vaikka ovat vihanneet viinaa johonkin ikään asti. Papan muuta lapset eivät käyttäneet alkoholia
Joten siksi on tärkeää ettei edes aloita suhdetta sairaan ihmisen kanssa , sillä se ei tule onnistumaan koskaan ,se joka juo löytää aina syyt siihen .
- fertti
Jeesuksessa löydätte uuden elämän ja tien Jumalan luokse. Hän vapauttaa alkoholista,
parantaa sisäiset haavat ja antaa kaiken anteeksi! Hän antaa tulevaisuuden ja toivon! - läheinen
Upeata että kirjoitit tänne tuon kokemuksesi. Olen myös elänyt päihderiippuvuuden ympäröimänä ja edelleen tietyllä tavalla kun työskentelen päihdehuollossa päihdeterapeuttina.
Tärkeintä itselleni on ollut hakea "apua" itselleni ja lopettaa siitä toisesta huolehtiminen, mitä tavallaan olen itse tarvinnut jollain sairaalla tavalla, jonka huomasin sitten jälkeenpäin.
suosittelen ehdottomasti kaikella rakkaudella seuraavaa: http://www.al-anon.fi/- .
Helppo on vastata tähän viestiin ja tukea tuota ideaa että al-anon ohjelma auttaa ymmärtämään itseään ja kumppanin sairauden luonnetta. Jokainen meistä on ensisijaisesti vastuussa itsestään ja omista tekemisistään ja tämän toteuttamisessa auttaa al-anon ohjelma. Suosittelen lämpimästi oman kokemukseni perusteella.
- sunnyriver
Vaan miksi sitä ei voi ajatella yksinkertaisesti vain niin päin,
että terve itsetuntosi ja -tuntemuksesi on palaamassa.
Täjän asti sinulla on ollut jonkinlainen Jeesus-syndrooma. Olet tosiaan kuvitellut, että
olet ainoa, joka voi pitää kaverisi pinnalla tai estää häntä vaipumasta pinnan alle,
Mutta eipä meistä tavallisista kuolevaisista Jeesukseksi ole.
Sitä en sano, etteikö joku joskus nouse niin, että toinen rinnalla kulkee,
mutta paljon suurempi riski on, että vedät itsesi ja lapsesi ja lastenlapsesi samaan liemeen.
Vastuu kuitenkin viime kädessä on kaverisi. Hän vastaa elämästään, valinnoistaan.
Joka päivä siitäkin, korkkaako pullon vai ei.
Ja niin kauan kuin halu korkata pullo ja halu pettää ja alistaa sinua on suurempi kuin
halu olla suora, on loppupeleissä aivan sama, kuinka kiltti sinä olet. Joillakin luonteenpiirteillä
pottumaisuus vain lisii siistä, että toinen on kiltti. Osa ongelmaa on tietysti sekin,
että ei ihminen määrättömästi "kilttinä olemista" kestä, eli omassa sisimmässä kasvaa
helposti myös viha ja ärtymys, ihmisiä kun olemme,mutta sitähän Jeesus-tyyppi ei itselleen myönnä.
Puhun tätä siltä pohjalta, että olemme perheenä paljon tehneet työtä kristilliseltä pohjalta
alkoholikoukussa olevien kanssa, Auttaneet heitä, järjestäneet vieroituspaikkoihin,
viimeisin lähti eilen hoitoon. Mutta niin kauan kun kaverista ei itsestä sitä särmää löydy, että hän
todella haluaa muutosta, niin turha siinä on mitään puhua tai tehdä. Odottaa vain. Osa kyllästyy
elämäänsä ja lähtee etsimään viimein apua, osa jäätyy hankeen tai löytyy viinapäissään kuolleena sängystään. Ihan konkreettisesti. Viimeisen kolmen vuoden aikana on useampi kouluaikainen toverini haudattu. Leskiä heiltä ei ole jäänyt, sillä naisystävät tai vaimot ovat luovuttaneet jo aikoja sitten,
jos heitä on ollutkaan.
Pari muistelusta vuosien varrella:
Olimme asematunnelissa Helsingissä Perjantai Kristukselle- ryhmän kanssa katutyössä. Aiemmin Jumala oli sanonut, että rahaa ei tarvitse antaa, omat lapseni tarvitsevat järskiä paljon enemmän kuin nämä kaverit kaljaa. Tuli taas yksi kaveri maailman murjoman näköisenä ja pyysi, että kävisin ostamassa
hänelle tunnelin ruokakaupasta yhden maksalaatikon, hänellä kun oli niin nälkä. Kävin ostamassa
ja kun astuin kaupan ovesta ulos, Jumala kommentoi vain ykskantaan sanomalla:
- "Taas sinua jymäytettiin."
Toinen vuosikausia vieressä seuraamani tilanne oli serkkuni avioliitto viinaan taipuvaisen miehen kanssa. Melkoista kärsimystä heillä oli, vaikka serkku koko ajan töissä oli eikä itse juonut.
Lapsia heillä ei ollut ja mies haukkui sitten vaimoaan tästä syystä, jos nyt vaikka mistä muustakin syystä.
Kulki omia teitään, petti. Ja viimein sitten julisti, että kun vaimosta ei ole mihinkään, ei edes lapsia saamaan,
niin hän lä'htee pois kotoa. Ja lähti kanssa, oli löytänyt yhtä kovan juomarinaisen rinnalleen.
Serkku kasqasi elämäänsä sirpaleista, oli aikansa yksin ja löysi sitten rinnalleen
ihan tavallisen suomalaisen miehen, vastuuntuntoisen ja mukavan. He menivät naimisiin,
mies rakennusmiehenä rakensi heille oman kodin ja vuosien kuluessa syntyi kaksi ihanaa tyttöä,
nyt jo aikuisia, opiskelevia. Ja kaikki tämä vain siksi, että serkkku ei juopolle miehelleen enää kelvannut. Eli joskus onnettomuus voi olla varsinainen onni!
Mutta että varta vasten edes suunnitella elämää kaverin kanssa, joka juo, pettää ja haukkuu,
sitä minä en ymmärrä. Jumala on tosiaan Jumala, hän pystyy muuttamaan ihmisen elämän kulun,
jos ihminen sitä itse tosiaan haluaa. Eikä Jumalakaan väkisin ihmistä muuta, kyllä siihen nimenonaan
ihmisen omaa tahtoa kysytään. Vapaa tahtohan ihmiselle on annettu. Mutta että me ihmiset luulisimme, että me olemme varajumalia, tuosta vain oman persoonallisuutemme ja elämämme kieltämällä auttaisimme tällaista ihmistä nousemaan, siihen en usko!
Jos et itseäsi ja omaa elämääsi minkään arvoisena pidä, niin ajattele edes tulevien lastesi elämää!
Terve järki on ihmiselle annettu käytettäväksi, ei säilöttäväksi!
Hyvää adventtiaikaa sinulle!- Lisubilli
Olen hieman viettänyt juhla-aikaa itseni kanssa. Juhlin sitä, että tasan kaksi vuotta sitten jätin alkoholistiexmieheni. Yhteiseloa kesti melkein 20 vuotta. Vaikka viimeisinä vuosina olin jo irrottautunut, ja elin omaa elämääni, sai silti elää pelossa. Enää en soitellut perään, ollut kauhuissani siitä onko naisten kanssa tai kuollut puistoon. Mutta humalaisen tai krapulaisen miehen käytöstä sai aina pelätä. Pahimmillaan jo ulko-oven kliksahdus sai kroppani jännittymään. Yöksi kun mies oli poissa saatoin piilotella veitset ja kasata makuuhuoneen oven eteen isoja huonekaluja. Yritin erota 10 vuotta, mutta sen verran mies sai alistettua ja manipuloitua että sai aina minut jäämään, aika rankoin keinoin. Sitten lähdin vain salaa ja salasin osoitteenikin. Nyt olemme ystäviä, miehellä on hyvä tyttöystävä ja he juovat kyllä mutta ei enää samassa määrin. Mies on pyytänyt anteeksi ja minä myös.
Ihanaa että nyt voi elää ilman pelkoa. Uutta miestä en ole pystynyt ottamaan. En ole näköjään parantunut läheisriippuvuudesta vielä. Biologinen kello kyllä tikittää. Pitää alkaa käymään al-anonissa säännöllisemmin.
Se miksi näitä juttuja täällä luen, on että kappas enkös ihastunut uuteen alkoholistiin. Hän on ainoa johon olen kahden vuoden sisällä ihastunut. Sen verran järkeä on kuitenkin päässä että en alkanut miehen kanssa millekään, mutta silloin tällöin törmäillään ja silloin tunteet ja sydän menevät sekaisin! Nyt yritänkin vältellä miestä ja palautella mieleen juttuja miksi ei alkoholistin kanssa kannata olla. Kyllähän mies varmaan juuri sen puoli vuotta jaksaa uuden naisen vuoksi tsempata, mutta sitten uskon että palataan samaan vanhaan. Onneksi ihastus alkaa helpottamaan taas vaihteeksi.
Ja kyllä, isäni oli alkoholisti ja äidillä on vieläkin hoitamaton läheisriippuvuus. Isäni jopa kuoli humalassa olon vuoksi.
Huomenna aion mennä ensimmäistä kertaa aal:llään. Luulen että se ryhmä antaa minulle enemmän vielä mitä al-anon.
- vapaana laulan
Kannattaa hankkiutua eroon koko miehestä suosittelee eräs jolla on koemusta 2 alkoholistin kanssa seurustelusa yht 14v.
Älä tuhlaa aikaasi mieheen jolla on a ongelma. Raitistuminen sinun vuoksesi ei tule onnistumaan. Ihminen raitistuu vain sitten kun tekee sen itsensä vuoksi. Alkoholisti ottaa syyn juomiseen mistä vain kun todellinen syy on että joumaan tekee mieli. Siinä ei mikään pidättele itsekästä lasta joka ei ole kasvanut aikuiseksi. Kun mies on pettänyt sinua et tule ikinä onnelliseksi hänen kanssaan. Ryyppyreissulla ihmiset pettää helposti ja tällaiset asiat rikkovat lopullisesti jotain ihmisen sisältä. Sitä vaan tahtoo uskoa toisen vakuutteluja koska itsekin sairastuu kun elää alkoholistin kanssa. Ei enää osaa ajatella terveesti vaan elää taudin mukaan ja holistin puheita uskoen. Tauti nielee kaiken elämästä ja varuillaan saa olla koko ajan millon mies jättää tulematta, mitä sille sattuu tai pettääkö se. Sitten menee tuhottomasti aikaa kun koetta olla mihelle mieliksi puhua ja käyttäytyä niin että toinen pysyisi raittiina. Dr Phill tv psykologi sanoi osuvasti että yleensä mennyt käytös ennakoi tulevaa. Katso siis taaksepäin niin näet millaisen tulevaisuuden saat juopon kanssa.
Elämä alkoholistin kanssa on yhtä vuoristorataa hänen ongelmansa ympärillä pyörien. Anna miehen ottaa vastuu itse elämästään ja raittiudestaan. Hän voi mennä hoitokotiin tai a-kerhoon tai tulla uskoon, sitten jos itse haluaa aineesta eroon.
Itellä ollut paras päätös kun hankkiuduin holisteista eroon. Molemmat jatkoi ryyppäämistä. Nyt toinen on kuivilla. Mutta takaisin en ota koska haluan elää vapaana henkisestä sairastamisesta ja ihmisestä joka vahingoittaa minua itsekkyydellään ja sairaudellaan. Vuodet voi mennä hukkaan ja saat jauhaa samaa säveltä mitä tähänkin asti. Älä ole kenenkään sätkynukke hyvä ihminen. Voit saada tasapainoisen ihmissuhteen kunnollisen miehen kanssa joskus myöhemmin. Jos olet taipuvainen hyysäämään juoppoja miehiä, ehkä ois hyvä olla yksin ja tutustua itseensi miksi näin on, miksi et odota itsellesi parempaa kohtelua, mitä todella haluat elämältä jne.parantua tällaisesta ja pitää itsestäsi huolta.Suosittelen lukemaan kirjoja läheisriippuvaisuudesta irtautumisesta.
Itse opetat miehellesi miten sinua saa kohdella. Hän on ilmeisesti hoksannut että anteeksi saa mitä vaan ja olet hyväuskoinen hölmö. Hieman lirkuttelua ja lupauksia, ehkä katumuksen kyynel niin olet jo kypsää kauraa.Katso totuutta silmiin ajoissa äläkä vasta vuosien parisuhteen jälkeen ihmisrauniona, niinkuin monelle on käynyt. - &&&&&&
Et ole syyllinen retkahdukseen!! Juoppo on juoppo ja aina on heille löytyy hyvä syy juoda!! Joko et tehnyt sitä tai teit tätä jne. joten mä nyt sitten juon. Jos ei alkkiksella itsellään ole haluja lopettaa juomista vaan tekee sen "marttyyrimaisesti" toisen puolesta siitä ei tule ikinä mitään. Ja siinä vaiheessa kun on krapula ja morkkis on tosi hienoo luvata parantaa tapansa... Kunnes sitä viinahammasta kolottaa niin perhanasti... Lähde pois tuosta suhteesta!
- Ukkovalta
kun menisitte virallisesti naimisiin?
- vesikurppa
se on sillä lailla että alkoholisti pysyy raittiina kun on itsensä takia ei perheen vaimon tai työpaikkansa takia. tv. raitis alkoholisti
- TIETÄVÄ--
KAIKKI NÄMÄ VASTAUKSET OVAT TÄYTTÄ ASIANTUNTEMATONTA MUTU-ROSKAA!
- asdfasdf6
Joka valehtelee pienessä asiassa, valehtelee myös isommassa asiassa. Itse sen sanoit. Tukeminen ja lapsenvahtina oleminen on eri asioita. Et voi olettaa että koskaan voisit olla koko ajan toista kyttäämässä, että älä tee tätä. Jos toinen haluaa, hän tekee... Voin tietty olla myös väärässä, mutta siltä tuo selostuksesi perusteella kuulosti. Kysy mieluummin jolta kulta joka on touhuanne seurannut, äläkä nettipalstalta ;D Siksi toisekseen täällä tulee esiin ainoastaan toinen puoli tarinasta.
- Harry potteri
Jätä se deeku ei se siitä miksikään muutu.
- Mies Mereltä
pistä suhde poikki, lopullisesti, nyt, aika surun liennyttää, muutaman vuoden kuluttua kiität itseäsi, että jätit tuon miehen, raittiitakin miehiä vielä on olemassa...
- Elämää nähnyt
Ei toista voi laittaa vastuuseen omasta olotilasta, ongelma on että mies ei rakasta itseään eikä näin ollen pysty rakastamaan sinuakaan. Hankkiudu eroon koko miehestä koska tuhoat tuollaisessa suhteessa itseäsi. Hae apua vaikka kirjoista, varmaan joku täällä pystyy suosittelemaan kirjoja teemaan liittyen. Siten huomaat kuvion paremmin. Tsemppiä ja kuule - ansaitset kunnon miehen, hae vaikka treffeistä tällä foorumilla!
- kokenut sen tietää
Alkoholisti on alkoholisti ja hän keksii kyllä syyn juoda teet sinä ihan mitä tahansa tai olet tekemättä. Kerroit, ettet ole onnellinen vaikka mies olisi selvänäkin - mitä ihmettä sitten roikut tuossa suhteessa? Mies ei ole sinun arvoisesi. Lähde pois nyt kun se on mahdollista ja elä omaa elämääsi. Löydät vielä miehen jonka elämää ei hallitse alkoholi.
Sydänsurusi lähdön jälkeen kestää hetken ja tajuat sitten mitn onnellinen olet kun olet päässyt irti tuosta suhteesta. Hei, puhun kokemuksesta. Hän ei ole ainoa mies maailmaassa vaan parempi on sinua varten jo jossakin odottamassa. Tee jotain ihan itsesi takia äläkä jää tähän suhteeseen. - -78
Olen melkolailla kanssasi samassa tilanteessa. Mieheni on alkoholisti, olemme olleet yhdessä muutaman vuoden, naimisiin mentiin viime kesänä.
Suuri syyllisyys miehesi retkahtamisesta ,tuntuu hyvin läheiseltä tunteelta myös minulle.
Mutta se mitä olen tässä oppinut mieheni rinnalla on se, ettei kukaan toisen ihmisen vuoksi päihteitä lopeta, jos väittää näin toiselle kuin myös itselle niin se on valhetta.sillä tosiasia on se, että itsensä vuoksi se on tehtävä. uskon myös ettei kukaan loppupeleissä ole toisen tähden selvinpäin.okei, se voi olla yksi todella upea kimmoke ja ihana asia. Huomattavan hienoa on se että jaksat olla miehellesi tukena.
alkoholistin kumppanina on vaikeinta olla. joutuu kuuntelemaan humailaisen ilkeitä sanoja kerta toisensa jälkeen, älytöntä henkistä väkivaltaa...siltikin nuo kaikki kännisen pölinät, eivät ole todellisia, ne on viinan sumentamien aivojen keskinäistä kamppailua.
alkoholistia sekä vihaa että rakastaa.ja nuo kaksi tunnetta kävelevät niin ääripäissä käsi kädessä.
minä en esim.enään jaksa katsoa miestäni humalassa.sen tähden hän menee aina jonnekin muualle.
mielestäni et ollut ollenkaan itsekäs, halutessasi omaa aikaa, tilaa olla.
muistaisit kumpa ymmärtäisit seuraavaa;
jokainen alkoholisti tekee itse omat päätöksensä.et voi syyttää itseäsi siitä jos hän retkahtaa tai luulla että vika oisi sinussa kun hän juo.alkoholilla on valtava voima ihmismieleen.se on sairaus, siinä missä muutkin päihdeongelmaiset.
alkoholin himo vain yksinkertaisesti on niin voimakas ettei sitä pysty estämään vaikka kuinka miehesi sinua rakastaisikin ja jumaloisikin.ei hän kuitenkaan juomisellaan tarkoita pohjimmiltaan pahaa.
hänen oisi saatava apua.olet varmaan kuullutkin aa-kerhoista..paitsi että jos miehesi ei pidä kyseisestä paikasta niin sitten se on vaikeaa tietysti saada hänet sinne.
mutta aa-n rinnalla on alkoholistien läheisille suunnattu ryhmä al-anon.suosittelen lämpimästi.
toivon myös sydämeni pohjasta kaikkea hyvää sinulle sekä paljon paljon voimia.
tämä on sinun polkusi, ja olet valinnut kulkea sen alkoholistin kumppanina.
suhde antaa paljon , mutta se myös vie niin hurjan paljon. - AL-Anon jäsen
Kärsitkö läheisesi alkoholin käytöstä? Avopuolison Hetkellinen raittius aiheuttaa sinulle tuskaa, pelkoa, ahdistusta, Mitä jos sittenkin hän retkahtaa?
Älä huoli, hae itsellesi apua. Paikkakunnallasi / naapurikunnassa on Alkoholistien läheisten ryhmä AL-Anon, voit myös osallistua Alkoholistien AA:n avoryhmää. Ryhmissä ollaan anonyymejä. Mitä siellä kuulet ja näät jää sinne. Ryhmistä saat apua itsellesi, vaikka alkoholistisi vielä joisikin. Ryhmissä ei raitisteta alkoholistia, ei syyllisestä häntä, vaan apua saadaan itselle. Ryhmät ovat kaikille avoimia. Mene ja kokeile! Ensimmäisellä kerralla et ehkä saa sitä mitä haet, mutta suosittelen, että osallistut vähintään 6 x ja päätät sitten mitä teet.
Voit myös hakeutua kuntasi maksusitoumuksella Kalliolan klinikalle Läheisriippuuvuus -kurssille. Intensiivinen kurssi kestää 5 päivää. Saat sieltä sairaslomatodistuksen työnantajallesi. Kalliolan klinikka sijaitsee Nurmijärvellä n. 4 km Jokelan asemalta.
Avopuolisosi juo -Sinä et ole syyllinen, hän itse vastaa juomisestaan. Kuvaat hyvin, miten pelkäät aiheuttaneesi läheisesi juomisen! Alkoholisti on varsin mainio kehittämään syitä juomiseensa, mutta sinä et ole syyllinen.
Ensimmäinen kappale; Kärsitkö läheisesi juomisesta on avain, vaikka kirjoitankin alkoholististista, alkoholin suurkuluttajasta, kohtuu käyttäjästä, herrasmies (-nainen) juomarista.
Alkoholistia saa rakastaa, mutta rakasta sinun ehdoillasi! Hae apua itsellesi Al-Anon ryhmistä.
Alkoholismi on perhesairaus! Kirjoituksestasi kuvastuu se pelko mitä tunnet ja kuinka se rajoittaa elämääsi. Netistä löydät tietoa AA, AL-Anon, Alateen - perheryhmistä.
Kaikkea hyvää toivon Sinulle - aa-ryhmään
Hän itse teki oman valintansa juomisen suhteen. Sinä et ole hänen syynsä juomiselle etkä sitä aiheuta. Alkoholismi on sairaus muiden sairauksien tapaan. Sitä täytyy hoitaa. Jos hän itse haluaa jotain tuke/apua hänen on itse sitä haettava. Sinä et voi vaikuttaa siihen mitenkään, mutta toki tukea, jos hän päättää olla raittiina. Hänellä on sevästi vaikeeta itsensä kanssa ja purkaa sitten pahan olonsa suhun. Älä mistään hinnasta suostu/alene hänen purkauskohteeksi. Et voi häntä raittiiksi tehdä omilla voimillasi. Hänen pitää itse se valinta tehdä. Hae tukea itsellesi Al-Anon-ryhmistä, siellä saat apua ja tukea itsellesi ja ymmärryksesi kasvaa.
- voi paapoa
Ethän sä voi jotain deekua suojella 24/7 jätä se älä pilaa omaa elämää!!
- iita
Jos hän on vain sinun vuoksesi raittiina niin homma on jo tuhoon tuomittu. Hänen täytyy haluta raittiutta vain itsensä vuoksi. Elä sinä eläämääsi niin kuin tuntuu hyvältä, hänellä vielä tuskainen tie edessä. Ainut mitä voi tehdä on tukea häntä mutta ei 24h/vrk. Hänen otettava itse vastuu elämästään ja tekemisistään. Sinulla on vastuu vain omasta elämästäsi ei hänen. Elä aja itseäsi suohon. Jos toinen sinne haluaa niin anna mennä vain koska oman pohjan on löydyttävä.
- tptien7
Saat seuraavat 10-vuotta menemään hyvin tuskissasi kiemurrellen, ellet ala heti intensiivisesti toimimaan sen eteen, että itsenäistyt ja irroittaudut nopeasti alkoholisti-kaveristasi. Tiedän tämän, koska itse kestin tuon 10 vuotta erästä juoppoa sietäen ja hyysäten. Valheiden määrä ja laatu senkun vain pahenivat päivä päivän jälkeen. Ellen antanut sille kaljarahaa, niin se varasti ne minulta. Pimperoosaa oli tullut jaeltua niin paljon, etten enää meinannut kehdata liikkua kotikulmilla.
Vaikka itse olen siis mies, niin uskallan rohkaista sinua tässä asiassasi tekemään tiukan ratkaisun. Elämäsi on rajallinen, jonka voit tuhlata jonkun alkoholistin hössötyksissä (ne kaikki toimivat saman itsepetoksen ja valheen periaatteen mukaan), mutta voit myös onneksi löytää luotettavan ystävän vielä, jonka kanssa jaat elämäsi paljon laadukkaammin. Nouse ja lähde liikkeelle ystävä hyvä. Itsesi takia! - Tervepäinen mies
Kaikenlaista olen ammattini vuoksi nähnyt,mutta tässä taas aivan toivoton tapaus. Tiputa se luuseri kuin hehkuvan kuuma rauta käsistäsi tai kadut koko (mahdollisesti lyhyeksi jäävän) elämäsi ajan. Miehenä vakuutan sinulle,että tervepäinen mies ei alista naista. Olet tosiaan valheiden,petoksen ja myöhemmin lisääntyvän väkivallan kierteessä ja tarvitset myös itse apua. Keskustele esim. psykologin kanssa tilanteestasi ja erityisesti siitä,miksi haluat hakeutua toivottomaan suhteeseen. Mikä ihme teitä naisia vetää renttujen mukaan? Olen työssäni teitä tarpeeksi pahoinpitelyjen jäljiltä paikkaillut.
Vaikka aika suoraan asian ilmaisinkin,niin kaikella ystävyydellä ja hyvällä tahdolla kuitenkin. - örkkijorkki
äläkä ota takaisin jos haluat että se raitistuu. Kuulostaa musta-valkoiselta sen vuoksi kun se on jotakuinkin näin mustavalkoista. Kun potkaiset sen pihalle, se raitistuu tai ryyppää itsensä hengiltä. Mutta jos raitistuu niin älä ota takaisin koska sen jälkeen se ei ole enää sama mies ja ero tulee ennen pitkää. Jos raitistuu, niin voi löytää jonkun jonka kanssa elää elämänsä onnellisena loppuun. Niin voit sinäkin löytää ja riippumatta siitä raitistuuko tuo mies.
Täällä näyttää virinneen keskustelua siitä miten juoppo voi raitistua ja pysyä raittiina. Siihen ei ole kuin yksi keino. Pitää lopettaa viinan juonti eikä enää aloittaa uudelleen, siinä on koko juttu. Tästähän on maailmassa väännetty vaikka kuinka paljon tieteellistä tutkimusta, filosofioita, psygologiaa, hengellisä ohjeita ja ties mitä. Mutta ainoa yhdistävä tekijä raitistuneilla juopoilla on se että he ovat lopettaneet alkoholin käytön kokonaan. Ei siihen muuta tietä ole. Pilvin pimein on juoppoja jotka haluavat raitistua, mutta kaikki heistä ei ole valmiita luopumaan alkoholista.
Tuota joo....tulihan sitä itelläkin aikanaan otettua toistakymmentävuotta päätoimisesti. Lopulta kun muut raitistumispyrkimykset ei auttaneet, eräs vanhempi henkilö ehdotti viinan juomisen lopettamista. No jostain syystä se autoi. Nyt on 16 vuotta mennyt ilman känniä ja krapulaa, mutta en ole kyllä juonut viinaakaan. - hande-56
Et ole sitä aiheutanut,näin koen koska sen aiheuttaa jokaisen juopon oma sisin. Siellä pettää se jokin joka sitten antaa aihetta juoda.Juopoltahan ei syyt ja keinot lopu,niitä riitää maailman tappiin.
Katos kun sillä henkilöllä joka juo niin sillä ei vielä mene niin huonosti että tarttis lopettaa,ne saataa sössötää että kun haluais ja haluais päästä mutta ei kuiteskaan halua vaan seli seli.Kaiken suurimpia sanojen selvittäjii ja sössötäjiä,mitä lajija tunnen.
Mistä tunnen tapaukset,itse olen juuri sellainen ollut,seli seli ukko.Kaiken surkeinta lajia mitä voi maa päällään kantaa.Omahyväinen,pahatapainen,jolle yks kaunis kerta sanottiin että kuule sulle ei toi viina käy.
Kyllä otti pattiin että joku mulle viksulle voi noin sanoa,näin luulin silloin.
Nyt kun olen armossa tallanut Jeesuksen seurassa, ja vielä 14 vuotta ilman kuppia.
Voi sanoa että kyllä kaveri oli oikeassa sen suhteen että ei viina mulle käy,eikä se mun mielestäni käy kellekkään. Jos ei ole sisäistä halua ja tarvetta niin ei varmasti pääse viinan kiroista,siihen ei pysy kukaan lähimmäinen,eikä itse.Omalla kohdallani usko Jeesukseen oli pelastus. - f
En tässä ketään syyttelisi suuntaan, enkä toiseen. Minusta tosin, jos ihminen ei pysty olla viinasta erossa, niin ei vain pysty. Jos selkärankaa ei ole olla dokaamatta, se pitää sanoa eikä toista satuttaa tahallisesti/tahattomasti. Tosin mitään alkoholisti näkemystä en voi antaa, ei ole tarvetta vedellä viinaa, ei yksinäisyyteen, vitutukseen tai suruun.
Kannattaa vetää vähän viileetä ilmaa keuhkoihin, sitten keskittyä ihan arkeen. Ystävien ja sukulaisten seurassa, kyllä tässä maassa miehiä riittää (Ruotsista lisää, jos Sofi Oksasen kannan asiaan ottaa...Ruotsin voi korjata Norjalla, riippuen suhteestaan Ruotsiin...) ja varmasti löydät itsesti parisuhteessa, jossa alkoholi on harvinainen viihdekäytössä kulutettava juoma. :)
Muiden ihmisten takia ei itseään kannata rankaista, ajattelu tapa voi olla kylmä, mutta jos itsesi itket uneen miehen takia...Se ei paranna oloasi, tai hänen oloaan. - TOSI ON
Ja siksi sanon, että SULLA on täysi oikeus kieltäytyä kantamasta aikuista miestä, koska oot yrittäny tehdä parhaasi.
Ongelmana sulla onkin omat tunteesi, ja siksi kehoitankin sinua tekemään tiliä tunteittesi kanssa. Lukemastani sain sen käsityksen, että jos jatkat sitä suhdetta, tulet aivan taatusti kärsimään, koska se tyyppi ei paranna tapojaan, ja senkin takia, jos hän ei pysy omilla tolpillaan sinun kannattelematta.-On päivänselvää, että hän syö sinun enrgiasi viimeistäpisaraa myöten, ja sitten syyttää sinua, omista tempuistaan.
Joten tee kerralla pesäero, ja jatka matkaa, kerran se vain kirpaisee, mutta sen jälkeen voit löytää elämän, jota kaipaat.
Juoppojen juttuja älä enää kuuntele, -he valehtevat, AINA ja IKUISESTI !!! - Heiss_
- Usko minua
Hyvä ihminen
Jätä nyt tuollainen mies vielä kun voit!!!! Olen vierestä seurannut tyttäreni miessuhdetta 3 vuoden ajan, joka meni jokseenkin tuolla tavalla. Tosin hän nyt ei kaiketi juuri pettänyt, mutta alkoholisti on alkoholisti. Eikä 6kk ole mikään aika olla raittiina. Sun pitäisi ensin oppia olemaan yksin sitten vasta voi elää toisen kanssa. Tuhlaat elämääsi tuollaisen luuserin kanssa, etenkin jos pettää. Oletko joku masokisti vai mikä ihme on? Tai oletko niin ruma, että et muille kelpaa. Tyttäreni on kaunis, koulutettu yms ja silti pyöri vuosia yhden luuserin kanssa. Pitääkö sinun tehdä sama, ennenkuin ymmärrät omaa parastasi. Juoppo on juoppo. Nyt tyttäreni on toisen ja kunnollisen miehen kanssa, mutta kärsii edelleen edellisen suhteen jutuista. Toivon sinun viisastuvan ja kunnioittavan itseäsi ja jättävän moisen luuserin jo nyt eikä sitten joskus kun olet jo vuosia uhrannut häneen elämästäsi. Valinta on omasi. Valitettavsti sinä myös kärsit seuraukset tekemistäsi valinnoista.- Lasolarska
1. Senssipalstoilla naiset saavat tyypillisesti kymmeniä vastauksia miehiltä. Miehet taas yleensä vain muutamia vastauksia naisilta.
2. Yleensä naisilla käy - jos haluavat - ravintoloissa hyvä flaksi. Miehillä tämä on mahdollista vain ns. pelimiehillä kuten Ilkka Kanervalla, joka oman ilmoituksensa vuoksi on viimeksi tanssinut Paula Koivuniemen kanssa (siis 90-luvun alkupuolella) ja jolla silti käy jatkuvasti valtava flaksi naismaailmassa.
On toki poikkeus, joka vahvistaa säännön - nimittäin julkkisrikollismiehet, jotka (kuten Steen Christensen ja Juha Valjakkala) saivat kirjetulvan naisilta kun taas julkkisrikollisnaiset eivät saa kirjetulvaa miehiltä. Miksiköhän? Tätä pitäisi jonkun tutkijan analysoida.
- Töistä fudut viinast
Itse alkoholistimiehenä olen tullut siihen tulokseen, että mitä se kenellekään kuuluu, miten minä elämääni elän. Jos joku nainen katsoo että hänen maailmankuvaansa ei miehen dokaaminen sovi, niin selluliitti saa lähteä ihan vapaasti. Voin ohjata ovelle.
Ei se ole mielekästä elämää, jos pitää toisten pillien mukaan tanssia. Kyllä fiksu juoppokin keksii itsellensä elämiseen tarvittavat rahat keinolla tai toisella.
Kuka täällä oikeasti kuvittelee olevansa niin viisas, että voi kirkkain silmin sanoa, miten jonkun toisen ihmisen kuuluu elää?- sunnyriver
Itse sanot olevasi fiksu alkoholisti.
Entäs ne vähemmän fiksut alkoholistit sitten? Eivät kaikki ole fiksuja, rahakkaita,
hyvin käyttäytyviä.
Entä ne, jotka tulevat äitinsä eläkepäivänä hakemaan rahat "parempaan talteen""?
Entä ne, jotka rahat juotuaan ilmestyvät raittiin ystävänsä ovelle lauantaiaamuna sanoen
tulleensa aamukahville, kun nälkä hiukoo?
Entä ne, jotka huorittelevat vieraita naisia isoon ääneen kadulla?
Entä ne, jotka pummaavat mummojen eläkerahoja, jotta pääsevät kaljalle ja pelaamaan?
Entä ne, jotka humalapäissään pikkulasten kuullen selvittelevät vanhoja
uskottomuuksiaan ja kuka teki ja mitä teki ja missä- tapauksia raitiovaunupysäkillä
horjuen, niin että muut saavat pelätä heidän tippuvan kiskoille?
Entä ne, jotka satunnainen kulkija on kerran löytänyt hangessta paleltumasta,
mutta toisella kerralla kukaan ei enää löydä?
Entä ne, jotka kerta kerran jälkeen juovat itsensä tolkuttomaan humalaan,
niin että naapurit saavat tuoda ruokaa ja lämmittää uuneja, niin että kaveri ei menehdy?
Ja kuitenkin sitten yhtenä aamuna noutaja on tullut, henki on lähtenyt ja jäljellä on vain
kylmä ruumis ja kasa pulloja. On vain hautajaiset ja pappikin saa kahvia juodakseen,
niin kuin laulussa sanotaan. Suru kuitenkin jää jäljelle lähellä olleille.
Eivät kaikki alkoholistit ole fiksuja. viinaa saatuaan
Ja useimmat fiksutkin olisivat vielä fiksumpia, jos juomisesta luopuisivat.
Hyvää jatkoa! - porsastellaan
sunnyriver kirjoitti:
Itse sanot olevasi fiksu alkoholisti.
Entäs ne vähemmän fiksut alkoholistit sitten? Eivät kaikki ole fiksuja, rahakkaita,
hyvin käyttäytyviä.
Entä ne, jotka tulevat äitinsä eläkepäivänä hakemaan rahat "parempaan talteen""?
Entä ne, jotka rahat juotuaan ilmestyvät raittiin ystävänsä ovelle lauantaiaamuna sanoen
tulleensa aamukahville, kun nälkä hiukoo?
Entä ne, jotka huorittelevat vieraita naisia isoon ääneen kadulla?
Entä ne, jotka pummaavat mummojen eläkerahoja, jotta pääsevät kaljalle ja pelaamaan?
Entä ne, jotka humalapäissään pikkulasten kuullen selvittelevät vanhoja
uskottomuuksiaan ja kuka teki ja mitä teki ja missä- tapauksia raitiovaunupysäkillä
horjuen, niin että muut saavat pelätä heidän tippuvan kiskoille?
Entä ne, jotka satunnainen kulkija on kerran löytänyt hangessta paleltumasta,
mutta toisella kerralla kukaan ei enää löydä?
Entä ne, jotka kerta kerran jälkeen juovat itsensä tolkuttomaan humalaan,
niin että naapurit saavat tuoda ruokaa ja lämmittää uuneja, niin että kaveri ei menehdy?
Ja kuitenkin sitten yhtenä aamuna noutaja on tullut, henki on lähtenyt ja jäljellä on vain
kylmä ruumis ja kasa pulloja. On vain hautajaiset ja pappikin saa kahvia juodakseen,
niin kuin laulussa sanotaan. Suru kuitenkin jää jäljelle lähellä olleille.
Eivät kaikki alkoholistit ole fiksuja. viinaa saatuaan
Ja useimmat fiksutkin olisivat vielä fiksumpia, jos juomisesta luopuisivat.
Hyvää jatkoa!Ne miehet, jotka haukkuvat puolisoaan huoraksi
Ne naiset, jotka juotuaan innostuvat huorailemaan - järki hoi
Kuka täällä oikeasti kuvittelee olevansa niin viisas, että voi kirkkain silmin sanoa, miten jonkun toisen ihmisen kuuluu käyttää hyväkseen toista?
- viinapää
Aloita elämään.Ei toisen elämän mukaan voi elää.Juoppoja on kohta Suomi täynnä, mitä niitä hyysäät.Jätä ja aloita uusi elämä.Ihan kunnollisiakin kundeja on vielä olemassa.Niitä ei ehkä löydy baaritiskiltä mutta yllättäen saattaa joku pätkähtää sinunkin eteesi oudossa tilanteessa ja niin mimmiä viedään...
Onnea ja kaikkea hyvää sinulle! t, alkoholia myyvä rouva - itsekäs ap
Olen vihdoin oivaltanut sen, että exäni on hyvinkin toivoton tapaus. Ei edes katko muutaman kuukauden kuntoutus auttaneet. Olin nimittäin pari kuukautta ennen hänen katkolle menoaan lempannut miesystäväni, mutta kun hänen motivaationsa raittiuteen tuntui olevan hyvin vahva, etenkin kuntoutuksen aikana, päätin antaa hänelle vielä yhden mahdollisuuden harkittuani asiaa jonkin aikaa. Hän teki aluksi kaikkensa saadakseni minut takaisin ja oli todella huomaavainen ja hyvä mies, aivan niin kuin silloin kun häneen tutustuin ja rakastuin. Uskoin vahvasti hänen muuttuneen ihmisenä, joten aloitimme suhteemme taas alusta. Tämän kaiken jälkeen minun on nyt uskottava siihen, ettei hänestä ole raittiiseen elämään, vaikka hän kaiken muun hyvän lisäksi vannoi ja vakuutti että olen hänelle kaikki kaikessa eikä halua minua enää menettää. Pikkuhiljaa hänen käytöksensä kuitenkin muuttui siis pahempaan suuntaan, hajottaen minut kokonaan. Sen seurauksena tapahtui sitten tämä ”minun aiheuttamani” retkahdus.
Teidän ansioistanne olen nyt käsittänyt sen, että en aiheuttanut retkahdusta, vaan pikemminkin annoin hänelle edes vähän pidemmän raittiuden. Ihastuin häneen uudelleen, mutta kun ihastus ja kaikki se hyvä loppui, jatkoin kuitenkin hänen tukemistaan niin paljon kuin jaksoin. Kun omat voimavarani olivat täysin lopussa, oivalsin että oman ajan saaminen on pakollista etten itse romahtaisi. En yksinkertaisesti olisi jaksanut enempää, kun kaikki tekemiseni oli hyvin rajoitettua. Tiedän nyt tehneeni parhaani hänen raittiuden tukemisessaan, mutta kun se ei riittänyt, niin jatkan oman elämäni elämästä ilman häntä, vaikka tämä ajoittain vaikeaa onkin. Uskon kuitenkin löytäväni itselleni luotettavan miehen ennemmin tai myöhemmin kunhan opin ensin välittämään itsestäni ja arvostamaan itseäni sekä saamaan itsetuntoni takaisin, minkä exäni onnistui nujertamaan erittäin hienosti.- sinulle onnea
hänet. Nyt hänellä on mahdollisuus havahtua ja alkaa uusi elämä. Uuteen elämään voi kuulua raittius oman itsensä takia.
- Villi ja Vapaa
Jos on juoppoudelle perso, niin on! Se ei ole Sinusta kiinni. Minä en juo, vaikka olen yksin. Minä voin juoda seurassa jonkun lasillisen, se riittää. Et ole mikään "veljesi vartija". Tuntuu typerältä kuunnellakin moista itseänsä syyllistystä. OTA TOINEN MIES! ON MEITÄ VAPAANA! Meitä on tutuissa varmaan 8 vapaata ja tosi mukavaa miestä. On pottumaista kuunnella ruikutusta. On myös pottumaista nähdä naisia ruikuttamassa ettei ole miestä. He eivät ehkä ansaitsekaan kunnon miestä, jos asenne on sairas?
- vapaudu taakasta
Katkaise suhde häneen heti ja jätä turhat itkut sikseen. Olen itse elänyt juopon kanssa melkein 4 vuotta ja voin kertoa ettei tilanne tuosta parane, päin vastoin!!! Älä anna hänen syyllistää itseäsi retkahduksesta äläkä mistään muustakaan. Juoppo keksii aina verukkeita juomiselleen ja muille törttöilyilleen. Jos kännissä pettää niin se on ihan yhtä paha kuin olisi tehnyt sen selvinpäin. Ainakin taudit tarttuu olipa sitten kännissä tai ei.
Alkoholistin luonne muuttuu ryyppäämisen takia ja joskus muutos on pysyvä. Jos ihminen on holtiton viinan kanssa niin hän on holtiton ja epäluotettava kaikessa muussakin !!!
Älä jää odottaamaan enää pahempia "juonen käänteitä" suhteessanne esim. pahoinpitelyä tai rahasotkuja, vaan poistu tuosta kuviosta. Kun olet päässyt hänestä eroon huomaat muutaman viikon päästä kuinka helppo on olla kun ei tarvitse juoppolallin takia kantaa huolta ja turha stressaaminen kuuluu menneisyyteen.
Voimia sinulle että jaksat järjestää elämäsi parempaan suuntaan! :) - aa.
Kaksi sanaa NYT LOPPU ja lopetat suhteen on niitä sellaisiakin miehiä jotka hallitsee hauskanpidon se ei lopeta konnailujaan vaan pahenee älä pilaa elämääsi ELÄT vain kerran.
- xman2
Entisenä alkoholistina voinen kertoa, että juominen on tunne-elämän sairaus. Se tuottaa mielihyvää. Jos alkoholisti lopettaa juomisen eikä selvitä siihen liittyviä syitä, on elämä yhtä vuoristorataa. Tunnetasolla. Voisi sanoa, että sama meno jatkuu raittiinakin. Vähän aikaa hän voi olla erossa viinasta, jos löytyy jotakin mielekästä tekemistä tai ihmissuhde, mutta retkahdus odottaa jo oven takana ja alkoholisti on mestari löytämään syyt muista kuin omasta itsestään. Myös juomisen salailu tai viinaan löydetyt rahat ovat oiva mestarinäyte. Alkoholisti potee useimmiten heikkoa itsetuntoa ja kaipaa ohjausta, tukea, loppumatonta hyväksyntää ja rakkautta, "paapomista" ym. . Tällaisesta parisuhteesta ei vain toinen saa mitään. Sihän on kuin äiti-lapsisuhde. Tai hoitaja-potilassuhde.
Jos mies rakastaa sinua, niin hänen on mentävä hoitoon. Laitettava oma elämä kuntoon. Jaksatko sinä odottaa ja tukea? Hoitoon kuluu useimmiten aika kauan ennen kuin minäkuva ja itsetunto muuttuvat. Oletko valmis tähän? Jos olet, niin keskustele asiat suoraan hänen kanssaan. Selvitä hänelle vaihtoehdot.
Et saa syyttää itseäsi hänen retkahduksestaan. Hän tekisi sen aivan varmasti parisuhteessa kenen kanssa tahansa.
- KummaTumma
Et ole liian itsekäs. Jokainen tässä elämässä tekee omat ratkaisunsa. Niin sinä ja myös hän. Jos rakastat häntä ja haluat tukea häntä niin tuet häntä omien voimavarojesi mukaan. Et missään nimessä saa antaa oman henkisen/fyysisen terveyden järkkyä toisen huonoista tavoista/riippuvuuksista.Voisipa ajatella että olet tehnyt ison työn kun olet ollut tukena jo 6 kk. Voin vain kuvitella mitä tälläinen elämä voi olla. Itselläni kaverin vanhempi on alkoholisti ja se kyllä kaivertaa ystäväni henkistä hyvin vointia joskus varmaan paljonkin.
Tuo itsekäs sanaa käytetään nykyään niin paljon vain negatiivisessa mielessä vaikka se onkin hyvin positiivinen sana jos sen oikein ymmärtää. Täytyy olla itselleen uskollinen jotta voi olla onnellinen. Jos on onnellinen se tuo onnea myös lähimmäisillesi ja ympärillä oleville ihmisille.
Tosiaan ymmärrän tilanteen vaikeuden, tuntuu varmasti aika pahalta edes ajatella nuin. "olenko syyllinen"
mutta et todellakaan ole, lupaan sen! Yritähän jaksaa ja onnea elämään. Toivotaan että löydätte uuden polun yhdessä tai sitten erikseen. - Alcoholic78
Kuten monessa kirjoituksessa on todettu - "Alkoholisti voi raitistua vain ja ainoastaan itsensä takia."
Jos alkoholistin raitistumisen "motivaattori" on joku muu esim. kumppani, perhe, työpaikka jne. raitistuminen EI omien aiempien ja myöhempien kokemuksien myötä tule onnistumaan. Alkoholistia ei kykene myöskään ymmärtämään kuin toinen alkoholisti. Älä missään nimessä syytä itseäsi kumppanisi retkahtamisesta!!
Kumppanisi teki päätöksen, eli antoi itselleen luvan juoda. Usein "retkahtaminen" johtuu siitä, ettei alkoholisti ymmärrä hoitaa tätä kuoleman vakavaa sairautta. Jokaisella alkoholistilla on HOITOVASTUU OMASTA ITSESTÄÄN!! Ilmeisesti miesystäväsi ei ole löytänyt omaa "pohjaansa". Kannattaa muistaa, että alkoholistin on hoidettava itse itseään vertaistuen parissa. Useasti alkoholismiin taipuvainen henkilö on myös läheisriippuvainen ja käyttää muita ihmisiä hyväkseen sekä satuttaa henkisesti läheisiään joskus jopa fyysisestikin. Kirjoituksestasi päätellen olet henkisesti täysin hajalla, koska tunteesi toimivat yhä voimakkaammin, etkä kykene ajattelemaan järkevästi/selkeästi. Älä syytä siitäkään itseäsi, koska jokaisella on oikeus rakastaa ja välittää. Juova alkoholisti ei piittaa loppujen lopuksi läheistensä tunteista tippaakaan, ainoa mikä on mielessä on seuraava huikka ja lohduttava kainalo. "Olimme hillittömiä kaikessa"
Alkoholismi on todella vakava tunne-ja sielunelämän sairaus, joka johtaa pahimmillaan mielisairaalaan, hullujen huoneella, vankilaan tai ennenaikaiseen hautaan! Suosittelen lämpimästi tutustumaan AL-Anoniin eli Alkoholistien Läheisille tarkoitettuihin vertaistukiryhmiin. Toivon myös, että miesystäväsi löytäisi "oman pohjansa" ja hakisi apua ongelmaansa esim. AA:sta. Jos miesystäväsi todella välittää ja rakastaa sinua ja hänellä on OMA HALU RAITISTUA, OMAN ITSENSÄ TAKIA - huomaa hän jossain vaiheessa toipumisen myötä, että oma oma halu olla raittiina itsensä takia, antaa hän myös mahdollisuuden sinulle toipua. Miehesi on käytävä tarpeeksi pohjalla tajutakseen, ettei hän pärjää ilman ryhmiä/vertaistukea ja ylläpitääkseen ensisijaisesti omaa raittiuttaan hänen on luovuttava ylpeydestään ja omavoimaisuudestaan ja nöyrryttävä kuningas alkoholin edessä. Viinapiru vie miesystävääsi kuin vierasta sikaa, ellei hän hoida sairaudeksi luokiteltua alkoholismiaan tekemällä kaikkensa pysyäkseen raittiina, ei suhteellanne ole tulevaisuutta.
- ITSENI TAKIA, LÄHIMMÄISTENI PARHAAKSI -
Alkoholistilla on kaksi vaihtoehtoa: raittiina päivä kerrallaan tai olla "kentällä" .
Eräs AA-toverini vertasi kerran AA:ta leikkisästi Mafiaan ja totesi, että molemmista poistumisen
seuraukset omat ennemmin tai myöhemmin kohtalokkaita!!!!! Raittius on iloinen asia.
Jos miesystäväsi lähtee esim. AA-kokoukseen, voit itsekin osallistua jossain vaiheessa ns. "avopalaveriin"
Voimia ja jaksamista sinulle!
t. Raitistunut Alkoholisti - Raitistuneen puoliso
Vaikka hänellä kyllä selityksiä aina löytyy. Sinä et todellakaan ole syyllinen miehesi juomiseen, etkä juomattomuuteenkaan.... Alkoholistin pitää raitistua oman itsensä takia ja omista lähtökohdistaan ei kenenkään muun vuoksi. Vain silloin se voi onnistua. Alkoholistin pitää olla nöyrä sairautensa edessä ja tunnustaa se että hän ei selviä siitä itse ja yksin, vaan apua hakemalla. Kts. www.minnesota.fi
- Päihdetyöntekijä
Retkahdus on AINA oma valinta, vaikkakin addiktion omaavalla on taipumus joko suoraan tai epäsuorasti saada läheiset tuntemaan syyllisyyttä!!!
- 45v
vain alkoholisti itse päättää juomisestaan, vaikka usein syyttääkin ympäristöään
terveisin alkoholistin lapsi, lapsenlapsi ja ex-puoliso- holisialisti
itse kyllä viinat kurkkuuni kaadoin,mutta ei ollut muuta pakokeinoa
oli mulla niin v---u mainen nalkuttava akka,ei oo enää akkaa,mutta en enää juo viinaakaan.
terv.raitis alkoholisti.
- hyttre
Käy lukemassa päihdelinkissä tarinoita... Ota osaa keskusteluun...
Siellä on vertaistukea päihdeongelmaisen läheisriippuvaisille.
Jaksamista ja voimia sinulle. - Taurus44
Et todellakaan aiheuttanut retkahdusta, alkoholisti retkahtaa joka tapauksessa ennen pitkää, teit mitä tahansa tai olit miten tahansa. Sanon suoraan ja rehellisesti että jätä se mies, ennenkuin itse olet hermoraunio ja menettänyt kaiken. Se on loputon kierre ja johtaa vain tuhoon, jonka jälkeen jäät korjailemaan raunioita. Puhun kokemuksesta, erosin vihdoin 6,5 vuoden alkoholistisen suhteen jälkeen. Se oli yhtä seilausta helvetistä hurmioon, onnea minäkin toivoin ja halusin.Minulta meni mielenterveys, työkyky ja rahat kun en pystynyt luopumaan ja hyväksymään tosiasioita. Nyt olen ollut 8 kuukautta yksin, ei se helppoa ole ollut,hengissä olen ja toivoa paremmasta on. Alkoholistin pitää itse, itsensä takia haluta raitistua, muuten se ei onnistu. Pelasta itsesi ja hanki oma elämä, oma onni itsestäsi. Miestäsi et voi pelastaa ja raitistaa. On vertaistukiryhmiä, Al-Anon, alkoholistin läheisille, netistä löydät ryhmiä. Siellä kuulet tuttuja tarinoita, saat tukea ja opit myös ymmärtämään itseäsi. Kaikkea hyvää sinulle minkä ratkaisun sitten teetkin, olet sydämessäni ja toivon sinulle voimia. Elämä kantaa vaikeilla hetkillä, päätökset on vain tehtävä.
- Archibald Lauder
Lue Friedrich Holzin neuvottelutaidon kirja. (Kirjan nimeä en nyt muista - tekijän vain). Se mikä pätee liike-elämään pätee myös parisuhteeseen. Kannattaa käyttää tyrmäysfraaseja. Tässä muutamia:
- "sinä oot maanis-depressiivinen"
- "minä haluan tasaveroisen suhteen enkä tommosta takertujaa"
- "oo sinä siellä X:ssä" (X voi olla vaikkapa baarissa, kirjastossa, isäs kanssa jne)
- "mulla on ollu 500 miestä"
- "kolmen kaljan jälkeen saan kenet vaan"
- "heti jos menisin ravintolaan voisin alkaa seurustelemaan"
- "meet joko ravintolaan tai sitten vedät kätees" - Anonyymi
Toisen juomisesta tai retkahduksista ei kannata itseään syytellä.
- Anonyymi
Voi sinua, pelasta oma itsesi suhteesta pois, voin vakuuttaa ettei nämä oireilut koskaan tule muuttumaan . Sitä mennään baariin välittömästi jos ei asiat luista niinkuin mies haluaa, ja muka rangaistukseksi sitten juodaan ” kun oot niin kova mua kohtaan” vakio
Sana näiltä.
Älä pilaa elämääsi , sillä höntä ei voi kukaan muu muuttaa kun hän itse , ja jos retkahtelee juomaan niin sekin jo todistaa luonteen heikkoutta.
Sinuna jättäisin suhteen kokonaan, sillä hänen elämänsä ei ole sinun vastuulla, ainoastaan hänen omalla vastuullaan . Ajattele miten olisi jos vielä hommaisit lapsen hänen kanssaan silloin olisit todella kiinni.
Tiedä mistä puhun .- Anonyymi
Asiantuntijapiireissä yleisesti tiedostetaan, että alkoholin väärinkäytön taustalla ovat puoliso, omat lapset, vanhemmat , sukulaiset , kaveripiiri ja työyhteisö.
Yhteisön jäsenen alkoholinkäyttö on oire sairaasta ympäristöstä ja ihmisistä.
Juovalle jäsenelle tulee tarjota kaikki tuki itsenäiseen elämään myrkyttyneen elinpiirin ulkopuolella riittävillä tulonsiiroilla., sosiaalipalveluilla ja virikkeellisellä ympäristöllä.
Nykyäään tiedostetaan myös pihtaavan puolison tuhoava vaikutus väärinkäyttäjän psyykeeseen ja laki on valmisteilla , että sosiaalisesti rajoittuneilla olisi oikeus yhteiskunnan kustantamaan seksityöläisen palveluun 3 kertaa viikossa kaikilla mausteilla ja tavoilla.
Tutkijoiden käsitys on mullistunut koskien päihteiden väärinkäyttöä. Kenttätyötä tekevät lääkärit baareissa ja soittoruokaloissa ovat tutustuneet väärinkäyttäjiin ja jopa ystävystyneet, joka on saanut heidän silmänsä avautumaan, että kyse onkin ympäristön sairaudesta ei alkoholistin, jonka reaktio on normaali pakenemiskeino sairaasta ekosysteemistä.
- Anonyymi
Sinä tapat miehesi viinaan kun et tue häntä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1323326Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382623Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302465Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631172338Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .302023- 1141760
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741438Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3131413Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3121321- 641157