Neuvolaan vai lääkäriin?

Kohdunulkoinen?

Jos itse epäilee kohdunulkoista niin pitäisikö soittaa neuvolaan vai terveyskeskukseen? Minulla on 3 päivää jomottanu ja vihlonu vasemmalta puolelta alavatsaa niin sanotusti munasarjan kohdalta ja nyt viime yönä kivut ovat pahentuneet entisestään niin että koko vasen puoli lantiosta särkee.. Mitään vuotoja minulla ei kyllä ole.
Pääseekö yleensä samana päivänä ultraan? Pystyykö lääkäri tarkistamaan jollakin toisella tapaa onko kyseessä kohdunulkoinen? Kokemuksia?

Meillä ei ole ultralaitetta neuvolassa. Viimeksi kun sain keskenmenon, (aloin vuotamaan rv 6) soitin terveyskeskukseen mutta jouduin odottamaan yli viikon ennenkö pääsin ultraan naistentautien polille ja siinä ajassa kohtu oli tyhjentynyt.
Nyt menossa rv 9.

6

453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ?86

Hei! :) Olen ite aloittanut tuon viestiketjun kohdunulkoisesta nimimerkillä ?86 eli käyhän lukemassa se :)

Mun neuvo on että ota heti yhteyttä tuonne naistentautien polille ja vaadi ultraa! Sano että epäilet kohdunulkoista ja että kivut on kovat. Mullahan sitä ei kyllä ultraäänessä huomattu eka kerralla ja toisella käyntikerralla oli munajohdin jo kerenny revetä. Mutta jos sulla ei ultrassa mitään huomata, niin kyllähän ne varmasti alkaa verikokeilla tarkkailla sitä raskaushormonin määrää veressä. Ja vatsaontelon tähystysleikkauksessa se kohdunulkoisuus sit viimestään selviää, mut toivotaan ettet siihen tilanteeseen joudu.

Sulla on raskausviikkoja jo sen verran, että jos se kohdunulkoinen on, niin kyllä se pian voi repäistä sen munajohtimen ja tulee sisäinen verenvuoto. Eli vaadi lääkäreitä ottamaan selvää tuosta kivusta enneku on liian myöhäistä! Paljon voimia sulle ja toivotaan et kyseessä on ihan normaali raskaus

• Neuvolassa eivät ottaneet kantaa omaani, kehottivat päivystykseen. Polille ei pääse ilman tk-lähetettä.

• vaikka yksityiselle

Varaa hyvä ihminen yksityiselle aika jos epäilyttää että et heti pääse. Kohdunulkoinen kehittyessään aiheuttaa yllättävän suurta vauriota, nimimerkillä kokemusta on. Omalla kohdallani menin yksityiselle ja sitä kautta samana päivänä naistentautien polille kiirelähetteellä. Lääkkeellinen keskeytys samana päivänä ja leikkaus siitä viikon päästä kun lääkkeillä ei onnistunut. Leikkaukseen menessä munatorvi oli jo repeytynyt ja aika villisti vuotanut vatsaonteloon. Yksityiselle menin rv 6 2 ja leikattiin täsmälleen viikon päästä. Leikkaus itsessään meni äärettömän hyvin ja siitä toipuminen fyysisesti kesti juuri pari päivää.

• +86

Eli miten viestiketjun aloittajan tilanne? Onko tapahtunut jotain tai onko saatu selville et oliko kohdun ulkoinen?

• alk. per.
        +86 kirjoitti:

Eli miten viestiketjun aloittajan tilanne? Onko tapahtunut jotain tai onko saatu selville et oliko kohdun ulkoinen?

Kyseessä ei ollut kohdunulkoinen vaan keskeytynyt keskenmenon :(

• alk. per. kirjoitti:

Kyseessä ei ollut kohdunulkoinen vaan keskeytynyt keskenmenon :(

Muuta ei voi laittaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      179
      5012
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      19
      4397
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3117
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2962
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2892
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2511
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27