Vähikkälän kyläkirja?.

Väljämä

Oletteko tyytyväisiä sisältöön?.

17

1104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ?

      ??.

    • tervalainen

      Viralan kyläkirja on Janakkalan paras, ylivoimaisesti.

      • Vähikkälästä

        juuriltani renko-vähikkäläläisenä ja lapsuuteni Tervakoskelaisena nautin lukea ilmestynyttä Vähikkälän kyläkirjaa.Kertomuksia tutuista ihmisistä herätti montä muistoa heistä.Hieman kaipaamaan jäin Sauvalan kartanon sepän Abraham Rök(Seppälän) suvun taloja,koska ovathan ne huomattava osa Valajärven rantaa,ennen Renkoa.On hienoa.että näistä Vähikkälän tapahtumista on saatu yhteen kirja jossa muistot elää aina kun sen avaa.ain kirjaa lukiessa ymmärtää kuka oli sukua kellekin ja miksi he asuivat niin lähekkäin,eli olivat perineet edelliseltä sukupolvelta tontin tai maata ja näin nuoret aloittaneet uuden perheen kotimailleen.Miniä tai vävy oli uusi tulokas.Päätaloa jäi usein vanhin poika pitämään ja muille annettiin jotain palaa tiluksista,jo vanhempien eläessä ja syytinki jäi talon saajalle.
        Maanviljelyksen lisäksi lähellä oleva Tervakoski oy antoi työtä niin vähikkäläläisille,että Renkolaisille nuorille miehille ja näin he löysivät puolison kylänsä ulkopuolelta.Yhteishenki oli talkoiden muodossa valtavaa.Heinä ja perunapelto talkoissa auttoi kaikki toisiaan vuorotellen.Kun näissä talkoissa oli lapsetkin mukana perheistä he oppivat tuntemaan talojen väkiä ja tiedettiin kenen lapsi esim.tuo on aikuisten keskuudessa.
        Vaarini muuttaessa perheensä kanssa Karkkilasta Vähikkälään oli Anttilassa vielä kestikievarieli keskivari kuten jo edesmennyt tätini kertoi.Ajureina oli Riukulasta ja Kuossarista miehiä.Reitti meni Herajoelle asti. Tällä kyydillä se Sutkikin kulki.Oletteko kuulleet Sutkista Janakkalassa,olisi kiva kuulla juttuja sen ajan kulkijoista.
        Minun lapsuudessani Tervakoskelta ei su aamuisin kulkenut linja-autoa Vähikkälään kun halusin alle kymmenvuotiaana mennä yksin mummolaan Renkoon.Talvella taitoin matkan potkukelkalla Kalkkilan tienhaaraan 5km ja sain jättää kelkkani ns. kettu-Lehtisen liiteriin odottamaan takaisintuloani.Launosista tuli linja-auto joka meni Renkoon.Rengosta tullessani sain ostaa Virtasen Aunen kioskilta nameja,että taas jaksoin potkutella tuon 5km kotiin Tervakoskelle.Tämä väli oli pitkään ilman linja-auto vuoroa.
        Myös toinen tätini on kertonut miten hän kävi kutomassa Launosten kartanossa kankaita ja tukkitöitä heidän talon miehet kävivät tekemässä Kytäjällä,oli siellä vanhin siskokin mukana kun leskeksi jäi.Kaikki puhalsi yhteenhiileen. Kaikki tehtiin kotona ja metsästyksestä saatiin lisää särvintä.
        Isäni oli jo pikkupoikana oppinut metsästystaidon,aina oli vielä minunkin aikana kodissani Tervakoskella metsän riistaa pöydässä.Isäni oli yksi erätovereiden perustajajäsenistä ja henkeen ja vereen Vähikkäläläinen.
        Lääkärimatkat olivat pitkät Hämeenlinnaan asti,ne pappani teki rekihevosella sairaan lapsen kanssa.
        Joulukirkkomatkat myös Janakkalankirkolle aamukirkkoon klo kuudeksi olivat kohokohtia kun palaava kirkkoväki alkoi kilpasille kenellä on parempi hevonen.Vauhtiin päästiin Kernaalan järvellä.
        Tämän kirjan kokoajille SUURKIITOS,tarkoitus saada muistelemaan ainakin minun osaltani onnistui ja toivon,että saan kuulla toisiltakin muisteloita vähikkäläläisyydestä näin kirjoittelun kautta.


    • vähikkälä kylä.

      vähikkälän hölmöläisillä on kyse vain hölmöistä periaatteista tuon soranoton suhteen. ei siis mitään järkisyitä, tyhmää jänkäilyä vain.
      jos periaatteista pidetään kunnolla kiinni, tulisi luonnonsuojelu ottaa vakavasti.
      Miksi jeesustellaan soran kanssa ja sitten päästetään ilmoille luontoa saastuttavia kaasuja.
      ei mitään kovin vihreää toimintaa.

    • olen hyvä nainen

      vähikkälän kyyläkirja

      MINUN SUKU ON VÄHIKKÄLÄSSÄ! KORPI TAUNO ja
      hanska petteri. Takapakki jukkis
      ja nuohooja hompsu.

    • valjama

      minä asun vajakkilassa. kuusi-jukkis! olen profeetta ! olen jeesus!

    • Vielä hyvä tulee

      Seuraavassa painoksessa pitää ehdottomasti muistaa mainita vähikkälän avaruustoiminta ja vihertävät sieniviljelmät sorakuopan luolissa. Ehdokas Haavistolta esipuhe kirjaan, jos kainosti saan pyytää!

    • täi hieronta

      seuraavan painoksen kanteen vähikkälän koko kuninkaallinen suku.... saatava ehdottomasti.
      jos kerta itse itsensä norsunluutorniin korottaa, on oltava pääsy kyläkirjaan pyhämekko päällä.

    • Jälkipolvea

      Leipijärven suvusta olisin halunnut tietoa heidän elämästään vähikkälässä.

    • Venkola

      "Jälkipolvea" kirjoittaa:
      Leipijärven suvusta olisin halunnut tietoa heidän elämästään vähikkälässä.

      >Kuten myös moni muukin omasta suvustaan, mutta kirja pyörii vain neljän talon ympärillä.

      Kartanomainos parhaasta päästä.

    • mutusepustajatmaksaa

      kysyttiinkö lupaa nimien julkaisuun. jos ei niin korvauksia kustantajalta ja auta armias jos joku mouho laittaa nettiin julkiseen jakeluun sit otetaan rahat pois. ei taida mutu kirjailijat vääristelijät tajuta vastuutaan. nimen julkaisusta kirjassa pitää jo maksaa palkkio saatikka netissä nimen klikkaus kirjan puitteissa maksaa60e jonka nettiin julkaisija on velvollinen maksamaan kyseiselle henkilölle. tästä on kho.n päätös

      • kylänkynttilämaksaa

        ei tainnu mutu kirjoittelija ämmärtää mitä kyhäili. nimi on brändi jonka käytöstä pitää maksaa. kirjan myynnistäkin pitää saada provikka


      • mutupaskamaksaa

        kiitos vihjeestä kysyin asiaa. meidän suvusta on kirjoitettu pelkkää paskaa. haen korvauksia. kustantaja on velvollinen korvaamaan. jos ei niin sepustaja itse maksaa


      • asiii
        mutupaskamaksaa kirjoitti:

        kiitos vihjeestä kysyin asiaa. meidän suvusta on kirjoitettu pelkkää paskaa. haen korvauksia. kustantaja on velvollinen korvaamaan. jos ei niin sepustaja itse maksaa

        Noh miten kävi? Saitko korvauksia :DD


      • Paskanpuhuja

        Jos suku on puhunu itestään paskaa,niin oma on asiansa. Hanki elämä.


    • Hamperi

      Muuten, mitähän tekemistä Sauvalan kylällä on Vähikkälän kylän kanssa?.
      Vähikkälän kylä on laaja vanhan-ajan yhteisestä kylästä muodostunut kylä, jonka suvut ovat aivan unohdetut teoksessa.

      Historia ei siinä toteudu.

    • uppppp

      .....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe