Jälkikaihista kysyisin

Kunnalliseen jonossa

Minulle tehtiin kaihileikkaus pari vuotta sitten ja nyt olen jonossa jälkikaihin takia toisen silmään.

Lääkäri kertoi että tämä on pienempi juttu, laserilla hoidetaan. En muistanut kysyä mahdolliesta suosituksesta jäädä saikulle.

Kysyisin jos jollain on tällaista tehty, kuinka on sairasloman kanssa? Näin ollen luulisi ettei pitkää lomaa nyt tarvitse, kun on pienempi "operaatio".

Edellisellä kerralla molempien silmien kaihit poistanut silmälääkäri kehoitti olemaan 3 viikkoa sairaslomalla, sillä työ on päiväkodissa jossa bakteereja, silmät suojeltava niiltä. Oli tosi tiukka ettei saanut mennä päiväkotiin työhön.

Kiitos vastaajille jos on kokemusta tai tietoa jälkikaihista.

8

6995

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta on

Mulla on hoidettu jälkikaihi kummastakin silmästä. Saikkua en saanut enkä tarvinutkaan. Toki tuon varsinaisen operaatiopäivän olin poissa töistä. Operaatio on todella pieni verrattuna esimerkiksi varsinaiseen kaihikeilaukseen.

Mitään tulehdusriskiä ei ymmärtääkseni ole, koska mitään viiltoja ei silmän pintaan tehdä, lasersäde vaan kohdistetaan kapselin takaseinään, jonne siis poltetaan "aukko".

• Anonyymi

Voinko mennä omalla autolla, toinen silmä operoidaan jälkikaihin vuoksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voinko mennä omalla autolla, toinen silmä operoidaan jälkikaihin vuoksi.

Voit. Leikkauksen jälkeen istu vaikka kahvilassa 1.5 tuntia.

Muuten itse toimenpide on kivuton , näkö palautuu välittömästi.
        Halpakin, yksityisellä 290€.

• Anonyymi

Tasan 1kk kuluttua jälkitarkastukseen yksityiselle, joka määrää myös lasit jos on tarvetta.

• Anonyymi

on se merkillistä , ettei sairaalan silmäosastolla voida määrätä lseja vaan pitää kalliille yksityiselle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

on se merkillistä , ettei sairaalan silmäosastolla voida määrätä lseja vaan pitää kalliille yksityiselle.

Jälkikaihin jatkohoito EI KUULU kunnallisen palvelun piiriin. Katselin yksityslääkärinhintoja 90-155€ oli haarukka.

Toisaalta kukaan ei tiedä, jos menen kuukauden päästä leikkauksesta optikolle näöntarkistukseen ja lasien ostoon.

Jää vaan se kontrollikäynti väliin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jälkikaihin jatkohoito EI KUULU kunnallisen palvelun piiriin. Katselin yksityslääkärinhintoja 90-155€ oli haarukka.

Toisaalta kukaan ei tiedä, jos menen kuukauden päästä leikkauksesta optikolle näöntarkistukseen ja lasien ostoon.

Jää vaan se kontrollikäynti väliin.

No just ensi kuussa menossa HUSiin jälkikaihilaserointiin, eli kylläpäs oikein hyvin kuuluu, jos vaan kriteerit täyttyy. Kriteerit ovat: näön tarkkuudesta pitää olla 50% jäljellä TAI olet työikäinen työssäkäyvä. Itselläni on täyttynyt tuo viimeksi mainittu. Se ei kyllä ole virallinen linjaus eivätkä lääkärit sitä mainosta vaan yleensä potilaalle kerrotaan, että näön pitää olla riittävän huono, jotta julkiselle hyväksyttäisiin (kuten varsinaisen kaihin poistossakin puolet jäljellä). Työterveyshoidossa jouduin oikein painokkasti puhumaan silmälääkärille, että tekisi lähetteen julkiselle koska vänkkäsi vastaan, etten pääse. Koska aikaisemmin olin kaihileikkauksessa julkisella myös samalla perusteella vaikka terveydelliset kriterit eivät täyttyneet silloinkaan, niin tiesin HUSin silmäsairaalan henkilökunnan sanoista, mihin terveysviranomaisten tekemät päätökset
        perustuvat.

• Anonyymi

Hyvin kuuluu julkkarille. Itse menossa huomenna HUS:n silmäpuolelle jälkikaihin tykitykseen. Saikkua tulossa 0-1pv.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      80
      2127
    2. Nainen, onko sinussa sitä aitoa feminiinisyyttä jäljellä

Vai onko se jäänyt meikkien, korujen, hameiden ym. alle peittoon? Onko naisellisuutesi aitoa vai opetettua? Jos teet nai
      Ikävä
      368
      1293
    3. Missäs se Miss Suomussalmi luuraa?

Jokin aika sitten eräs myyjätär tituleerasi itsensä Miss Suomussalmeksi. Asiakas oli kuulemma Tokmannin kassalla todennu
      Suomussalmi
      32
      1210
    4. Kirjoita jotain

Kivaa, hellää ja piristävää
      Ikävä
      141
      1058
    5. Päälle hautaus?

Hautauksissa puhutaan päällehautauksista jos vaikka mies on kuollut ensin ja vaimo 20 vuotta myöhemmin! Todellisuudessa
      Lieksa
      155
      935
    6. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      876
    7. On tuota ikäeroa meillä kyllä aivan liian paljon

Etsi samanikäistä kuin olet, niin minäkin.
      Ikävä
      62
      756
    8. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      45
      747
    9. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      61
      716
    10. Voisit nainen joskus vastata minulle

Ja antaa jotain itsestäsi. Pientä tunnistetta ja juttua itsestäsi ja meistä. Kannustan.
      Ikävä
      63
      692
    Aihe