Minulle tehtiin kaihileikkaus pari vuotta sitten ja nyt olen jonossa jälkikaihin takia toisen silmään.
Lääkäri kertoi että tämä on pienempi juttu, laserilla hoidetaan. En muistanut kysyä mahdolliesta suosituksesta jäädä saikulle.
Kysyisin jos jollain on tällaista tehty, kuinka on sairasloman kanssa? Näin ollen luulisi ettei pitkää lomaa nyt tarvitse, kun on pienempi "operaatio".
Edellisellä kerralla molempien silmien kaihit poistanut silmälääkäri kehoitti olemaan 3 viikkoa sairaslomalla, sillä työ on päiväkodissa jossa bakteereja, silmät suojeltava niiltä. Oli tosi tiukka ettei saanut mennä päiväkotiin työhön.
Kiitos vastaajille jos on kokemusta tai tietoa jälkikaihista.
Jälkikaihista kysyisin
8
4620
Vastaukset
- kokemusta on
Mulla on hoidettu jälkikaihi kummastakin silmästä. Saikkua en saanut enkä tarvinutkaan. Toki tuon varsinaisen operaatiopäivän olin poissa töistä. Operaatio on todella pieni verrattuna esimerkiksi varsinaiseen kaihikeilaukseen.
Mitään tulehdusriskiä ei ymmärtääkseni ole, koska mitään viiltoja ei silmän pintaan tehdä, lasersäde vaan kohdistetaan kapselin takaseinään, jonne siis poltetaan "aukko".- Anonyymi
Voinko mennä omalla autolla, toinen silmä operoidaan jälkikaihin vuoksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voinko mennä omalla autolla, toinen silmä operoidaan jälkikaihin vuoksi.
Voit. Leikkauksen jälkeen istu vaikka kahvilassa 1.5 tuntia.
Muuten itse toimenpide on kivuton , näkö palautuu välittömästi.
Halpakin, yksityisellä 290€.
- Anonyymi
Tasan 1kk kuluttua jälkitarkastukseen yksityiselle, joka määrää myös lasit jos on tarvetta.
- Anonyymi
on se merkillistä , ettei sairaalan silmäosastolla voida määrätä lseja vaan pitää kalliille yksityiselle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
on se merkillistä , ettei sairaalan silmäosastolla voida määrätä lseja vaan pitää kalliille yksityiselle.
Jälkikaihin jatkohoito EI KUULU kunnallisen palvelun piiriin. Katselin yksityslääkärinhintoja 90-155€ oli haarukka.
Toisaalta kukaan ei tiedä, jos menen kuukauden päästä leikkauksesta optikolle näöntarkistukseen ja lasien ostoon.
Jää vaan se kontrollikäynti väliin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jälkikaihin jatkohoito EI KUULU kunnallisen palvelun piiriin. Katselin yksityslääkärinhintoja 90-155€ oli haarukka.
Toisaalta kukaan ei tiedä, jos menen kuukauden päästä leikkauksesta optikolle näöntarkistukseen ja lasien ostoon.
Jää vaan se kontrollikäynti väliin.No just ensi kuussa menossa HUSiin jälkikaihilaserointiin, eli kylläpäs oikein hyvin kuuluu, jos vaan kriteerit täyttyy. Kriteerit ovat: näön tarkkuudesta pitää olla 50% jäljellä TAI olet työikäinen työssäkäyvä. Itselläni on täyttynyt tuo viimeksi mainittu. Se ei kyllä ole virallinen linjaus eivätkä lääkärit sitä mainosta vaan yleensä potilaalle kerrotaan, että näön pitää olla riittävän huono, jotta julkiselle hyväksyttäisiin (kuten varsinaisen kaihin poistossakin puolet jäljellä). Työterveyshoidossa jouduin oikein painokkasti puhumaan silmälääkärille, että tekisi lähetteen julkiselle koska vänkkäsi vastaan, etten pääse. Koska aikaisemmin olin kaihileikkauksessa julkisella myös samalla perusteella vaikka terveydelliset kriterit eivät täyttyneet silloinkaan, niin tiesin HUSin silmäsairaalan henkilökunnan sanoista, mihin terveysviranomaisten tekemät päätökset
perustuvat.
- Anonyymi
Hyvin kuuluu julkkarille. Itse menossa huomenna HUS:n silmäpuolelle jälkikaihin tykitykseen. Saikkua tulossa 0-1pv.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446