omaishoitaja vs. henkilökohtainen avustaja

saisiko työtön työtä

Pitääkö olla vammainen, että voi saada henkilökohtaisen avustajan?
Varmaan voi olla sekä henkilökohtainen avustaja että omaishoitaja, samalla henkilöllä?

Miten henkilökohtaiseksi avustajaksi pääsee, onko pätevyysvaatimuksia (tiedän, hiukan väärä palsta, tavallaan, muttei parempaakaan ole, ja samaa asiaa, osittain)? - koska niitä hakujulistuksia näkee ihan rekrytointi-ilmoituksissa.

16

4398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omaisensa hoitaja

      tulee halvemmaksi yhteiskunnalle. Kyllä voi olla henkilökohtainen avustaja ja omaishoitaja samalla henkilöllä, silloin on oltava vähintään neliraaja halvaantunut.
      Ei henkilökohtaista avustajaa saa helposti, myös omaishoidontuki on kiven takana, vaikka onkin paljon pienempi kuin palkka.
      Suurin osa omaishoitajista tekee työtään ilman omaishoidontukea.
      Olen nähnyt lehti-ilmoituksia joissa haetaan henkilökohtaista avustajaa, ei ilmoituksissa ole mainittu useinkaan koulutuksesta mitään.

      • Mie vaan

        olla vähintään neliraajahalvaantunut. Avun tarve ratkaisee...


      • onhan niitä

        ei ole mainittu yhtään mitään koulutusvaatimuksia, periaatteessa, voihan joku tietysti toivoa kuka mitäkin, millaisia luonteenpiirteitä tahansa jne.


    • marilyn-65
      • marilyn-65

        olen itse ollut henk.kohtaisena avustajana,mukavaa oli...; )


      • Viiri45
        marilyn-65 kirjoitti:

        olen itse ollut henk.kohtaisena avustajana,mukavaa oli...; )

        päättäjät toivoo, että eiväöt älyäisi tätä henkilökohtaisavustaja systeemiä;-)


      • qerwrtg
        Viiri45 kirjoitti:

        päättäjät toivoo, että eiväöt älyäisi tätä henkilökohtaisavustaja systeemiä;-)

        Hakemus on sisällä. Tuli kielteinen päätös. Niin naurettavin perustein että nyt hommma jatkuu valitusteitse. Niin tyypillistä kun kunnat ei varautuneet tähän.


      • Osma74
        qerwrtg kirjoitti:

        Hakemus on sisällä. Tuli kielteinen päätös. Niin naurettavin perustein että nyt hommma jatkuu valitusteitse. Niin tyypillistä kun kunnat ei varautuneet tähän.

        Jos ette halua omaishoitajana toimia, niin sanokaa, että jollei henkilökohtaista avustajaa tule, annatte omaisenne laitokseen. Ei ole oikein, jos ihminen pakotetaan toimimaan omaishoitajana. Jos itselläni olisi vaikkapa sairas aviomies, enkä haluaisi toimia omaishoitajana, olisin valmis ottamaan vaikka avioeron. Tämä oli sitten henkilökohtainen mielipide.

        Olen kyllästynyt tämän yhteiskunnan käyhiä kyykyttävään epätasa-arvoon. Varakas voi omakustanteisesti palkata seuralaisen/avustajan, vaikkei sellaista välttämättä tarvitsisi. Köyhä joutuu pakolla hoitamaan todella raskashoitoista omaistaan, esim. huonosti nukkuvaa dementoitunutta ja levotonta puolisoa.

        Käsittääkseni jonkinlaista kurssitusta henkilökohtaisen avustajan tehtäväänkin voi olla, kysyjän kannattaa selvittää asiaa. Tietysti esim. lähihoitajan koulutus käy, tai joskus riittää muu kokemus ja elämäntaito. Myös vaikeavammaisille lapsille tarjotaan henkilökohtaisia avustajia. Tiedän myös joidenkin yksinäisten vanhusten saaneen henkilökohtaisen avustajan, rahoituksesta en tiedä, menikö kunnan piikkiin.


    • Kenoveeva

      olen hk.avustaja,4h päivässä.Olen täs 4vuoden aikana tutustunut muutamiin "gollegoihin"ja ruennut ihmettelemään yhtä juttuu......Aika usealle avustettavalle on SIIVOUS se tärkein avustuskohde.Myös minulla.
      Käymme kerhoissa,ulkoilemme,shoppailemme kaikkea kivaa yhdessä.....mutta pikkuhiljaa on alkanut jurppia kun SIIVOUS on nyt noussutkin ykköseksi!Avustettavallani on terve puoliso joka käy töissä ja on 30v.hoitanut kotityöt(siivous,ikkunanpesut ym.)minä imuroin perjantaisin ja pyyhin pölyt pinnoilta.Mielestäni se riittää,olenhan vain 4h talossa.Lisäksi puoliso saa omaishoitaja tukea n.200 ekeä/kk.
      kyl tuntuu et hän voi hoitaa siivoushommat edelleenkin.
      Nyt keskustalua kehiin,mikä on tärkeää,onko se huushollin siivous vai sos.kanssakäyminen,mielen virkistys vai mikä?

      • om.hoitaja itsekin

        Siivous ei kyllä kuulu henk.koht.avustajan tehtäviin, mikäli hoidettavalla on puoliso.


      • <<<<

        Olet apua tarvitsevan henkilökohtainen avustaja, et ole siivooja, se on väärinkäyttöä jos vaaditaan siivoamaan. Olen kuullut että sellaisissa asioissa pitää auttaa mitä avustettava olisi aikaisemmin itse tehnyt terveenä ollessaan.
        Mutta rajansa kaikella, jos avustettava on vaikka maanviljelijä, ei voi vaatia että avustaja tekisi maatilan työt. Eikä 4h päivässä riitä kaikkeen, tärkeintä on auttaa selviytymään normaalista arjesta, ainakin minun järkeni mukaan.


      • Kenoveeva
        <<<< kirjoitti:

        Olet apua tarvitsevan henkilökohtainen avustaja, et ole siivooja, se on väärinkäyttöä jos vaaditaan siivoamaan. Olen kuullut että sellaisissa asioissa pitää auttaa mitä avustettava olisi aikaisemmin itse tehnyt terveenä ollessaan.
        Mutta rajansa kaikella, jos avustettava on vaikka maanviljelijä, ei voi vaatia että avustaja tekisi maatilan työt. Eikä 4h päivässä riitä kaikkeen, tärkeintä on auttaa selviytymään normaalista arjesta, ainakin minun järkeni mukaan.

        kun olette kommentoineet.Olette aivan oikeassa ,näin minäkin olen asian ymmärtänyt mutta kun nyt näyttää siltä et avustettavat eivät ymmärrä.
        Nyt on meil menos lomakeskustelut....ei vieläkään ole mulle kertonut et millon puolisonsa pitää loman(olen pyrkinyt pitämään samaan aikaan).No menen 1.6. töihin ja kerron milloin minä PIDÄN loman ja piste.
        Höh,olenkohan väsynyt vai mikä täs ny jurppii ku tuntuu et kaikki ottaa päähän,mikään ei suju ongelmitta....vai haluaako HÄN olla ilkeä.Ei hyvä jos näin on sillä minähän olen häntä auttamassa ja jne....Ei toki tarvi koko ajan olla kiittelemässä ja pokkuroimassa mutta ilkeilyt vois jättää poikkeen.Olihan meillä jo "kehityskeskustelukin"mut ei tainnu olla hyötyä.Nooo kyl niit töitä löytyy jos nyt tää loppuuki.....
        Aurinkoista kesää teille kaiklle ja pidetään lippu korkeella.


      • Kenoveeva
        Kenoveeva kirjoitti:

        kun olette kommentoineet.Olette aivan oikeassa ,näin minäkin olen asian ymmärtänyt mutta kun nyt näyttää siltä et avustettavat eivät ymmärrä.
        Nyt on meil menos lomakeskustelut....ei vieläkään ole mulle kertonut et millon puolisonsa pitää loman(olen pyrkinyt pitämään samaan aikaan).No menen 1.6. töihin ja kerron milloin minä PIDÄN loman ja piste.
        Höh,olenkohan väsynyt vai mikä täs ny jurppii ku tuntuu et kaikki ottaa päähän,mikään ei suju ongelmitta....vai haluaako HÄN olla ilkeä.Ei hyvä jos näin on sillä minähän olen häntä auttamassa ja jne....Ei toki tarvi koko ajan olla kiittelemässä ja pokkuroimassa mutta ilkeilyt vois jättää poikkeen.Olihan meillä jo "kehityskeskustelukin"mut ei tainnu olla hyötyä.Nooo kyl niit töitä löytyy jos nyt tää loppuuki.....
        Aurinkoista kesää teille kaiklle ja pidetään lippu korkeella.

        onnistui ilman isompia vaikeuksia.Ilmoitin hänelle jääväni lomalle heinäkuun alussa ja pitäväni 4 vkoa.Eiköhän sitä siihen asti jotenkin....


      • Valoisin mielin
        Kenoveeva kirjoitti:

        kun olette kommentoineet.Olette aivan oikeassa ,näin minäkin olen asian ymmärtänyt mutta kun nyt näyttää siltä et avustettavat eivät ymmärrä.
        Nyt on meil menos lomakeskustelut....ei vieläkään ole mulle kertonut et millon puolisonsa pitää loman(olen pyrkinyt pitämään samaan aikaan).No menen 1.6. töihin ja kerron milloin minä PIDÄN loman ja piste.
        Höh,olenkohan väsynyt vai mikä täs ny jurppii ku tuntuu et kaikki ottaa päähän,mikään ei suju ongelmitta....vai haluaako HÄN olla ilkeä.Ei hyvä jos näin on sillä minähän olen häntä auttamassa ja jne....Ei toki tarvi koko ajan olla kiittelemässä ja pokkuroimassa mutta ilkeilyt vois jättää poikkeen.Olihan meillä jo "kehityskeskustelukin"mut ei tainnu olla hyötyä.Nooo kyl niit töitä löytyy jos nyt tää loppuuki.....
        Aurinkoista kesää teille kaiklle ja pidetään lippu korkeella.

        ..olen itse vaikeavammainen, silti virkeä mieleltäni. Suurperheen äiti ja puolisoni työpaikalla sattuneen onnettomuuden jäljiltä työkyvytön.
        saan henkilökohtaisen avustajan palkata 20tunniksi viikossa ja sellainen minulla on toki jo ollutkin, nyt uutta haen koska työsuhde loppui muihin suunnitelmiin työntekijän osalta ja muutoshan on aina hyväksi.
        Hnkilökohtainen avustaja tekee niitä asioita joita avustettava tekisi jos olisi terve - joten kun meillä on ollut tapana pitää viikosta yksi pv ns.siivouspäivänä niin ei kai se liikaa ole vaadittu - kyllähän kotiäidin tehtäviin kuuluisi siivous siinä missä pyykkihuoltokin mutta kun olen vammautunut en voi enää itse niitä tehdä.
        Pelkkää siivousta ei tietenkään - eihän kukaan kotonaan koko aikaa siivoa - ellei ihan joku friikki ole..
        Kakenlaista puuhaa avustajalla on ja itse mukana olen sen mitä pystyn - lähinnä juttuseurana jos se ei häiritse mutta mielenterveydellisesti on ihan hyvä jos asunto on siisti, ja onhan työntekijälläkin parempi olla siistissä ympäristössä kuin sotkuisessa? noh, tämä voi olla ihan ikuisuuskysymys, enkä ala väittelemään, oman näkemykseni vain tuon esiin.
        Lomista yms olen antanut työntekijälle vapaat kädet päättää itse koska hänelle on sopivampi ajankohta sellaisia pitää - minulle pvt ovat aika samanlaisia kaikki, oli pyhä tai ei.
        sama työaikojen kanssa, 20tuntia kun tulee viikossa niin olen tyytyväinen.
        Olen isolta osin siihen tyytyväinen että työntekijällä on asiat hyvin ja tulemme toimeen keskenämme - asiat sanotaan suoraan eikä kierrellä ja kaarrella ja niin kai olisi jokaisessa työpaikassa hyvä toimia.
        Asioilla on tapana järjestyä - ennemmin tai myöhemmin.
        Olenko sitten liian kiltti kun annan työntekijän päättää työaikansa yms, toisinaanhan työpäiväkin on mennyt kahvikupin ääressä maailmaa parannellessa jos molemmat ollaan oltu tympääntyneitä sadepäivään.


      • Anonyymi
        <<<< kirjoitti:

        Olet apua tarvitsevan henkilökohtainen avustaja, et ole siivooja, se on väärinkäyttöä jos vaaditaan siivoamaan. Olen kuullut että sellaisissa asioissa pitää auttaa mitä avustettava olisi aikaisemmin itse tehnyt terveenä ollessaan.
        Mutta rajansa kaikella, jos avustettava on vaikka maanviljelijä, ei voi vaatia että avustaja tekisi maatilan työt. Eikä 4h päivässä riitä kaikkeen, tärkeintä on auttaa selviytymään normaalista arjesta, ainakin minun järkeni mukaan.

        Tottakai siivous kuuluu, jos vammainen tekisi sen jos olisi terve, jos perheessä juuri hän on sen homman aina tehnyt, ei kukaan muu vaikka olisi esim puolisokin!!
        Ja vaikka siinä paikassa ei avustaja muuta tekisikään! Vamma ehkä alkanut just sillä tavalla että siivoaminen päivittäisistä jutuista ei onnistu, esim lattian- ja ikkunoidenpesut.


    • ahneuden kasvot

      ei tarvitse olla kovinkaan hyvät tulot, että kunnallisen kotipalvelun kustannukset ovat melkoiset ja yritetään sillä vaan painostaa johonkin laitokseen, että saadaan viedä se 80 % tuloista jne.

      Asunto kaupaksi, jos sellainen on, ja välittäjät saavat välitettävää, tässä on kuulkaa niin monta asiaa samaan aikaan, mistä ahneudessa toisilla ihmisillä on kyse, kun ne päättää toisten asioista, ettei ole tosikaan.

      Kiinteistövälittäjät elävät kuolemilla ja avioeroilla, joissa tilanteissa asuntoja menee halvalla kaupaksi, todella moraalitonta, kun alkaa asiaaa toden teolla ajatella. Ja tilanteissa, kun ihminen työnnetään johonkin laitokseen omasta kodistaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1605
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1056
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe