Dodge Ram 2001 takavalot

rrraammm

Osaisiko joku täällä neuvoa, miten ko. auton takavalot voisi kytkeä niin, etei jarrun painaminen vaikuttaisi takavilkkuihin. Eli jarrua painettaessa virtaa tulisi vain lisäjarruvalolle.

16

1675

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "kuski"

      Mihin tarvitset lisäjarruvalon?

      Vai aiotko tehdä laittoman asennuksen jolloin takaparkit ja vilkut on punaiset ja vain lisäjarruvalo/erilliset jarruvalot?

      Vai oletko hankkinut hienot tuuninki valot euroopasta jossa valojen kytkentä on täysin erillainen, eli parkki, jarru, vilkku eikä kuten ameriikassa parkki, jarru/vilkku.


      Joudut valitettavasti vetämään johdon jarruvalokatkaisijalta asti lisäjarruvalolle jolloin on suurintodennäköisyys ettei mikään mene sekaisin.

      Jos autossasi on vetokoukku on yleensä sen valopistokkeelle tuotuna jo vilkkuihin vaikuttamaton jarruvalon johto. Siitä asiallisesti virran ottaminen on helpoin, ryöstöliitimet kannatta unohtaa jos haluaa valojen toimivan vielä ensi vuonna.

      • rraamm

        Joo tuli vähän epäselvästi sanottua. Eli vilkut ja jarruvalo tulee erikseen. Jarruvalolle saan johdot vedettyä olemassa olevasta lisäjarruvalosta. Vikut saan olemassa olevista johdoista. Ongelmana on vaan se, että kun jarrua painaa, syttyy myös vilkut. Jarruvalokatkaisiaan tulee ainakin kahdeksan johtoa. Eli kysymys kuuluu, mikä johto tai johdot pitää katkaista, jottei jarrun painaminen vaikuta vilkkuihin.


      • "kuski"
        rraamm kirjoitti:

        Joo tuli vähän epäselvästi sanottua. Eli vilkut ja jarruvalo tulee erikseen. Jarruvalolle saan johdot vedettyä olemassa olevasta lisäjarruvalosta. Vikut saan olemassa olevista johdoista. Ongelmana on vaan se, että kun jarrua painaa, syttyy myös vilkut. Jarruvalokatkaisiaan tulee ainakin kahdeksan johtoa. Eli kysymys kuuluu, mikä johto tai johdot pitää katkaista, jottei jarrun painaminen vaikuta vilkkuihin.

        Mitään johtoja ÄLÄ katko vaikka olisi kuinka asian tuntija vieressä ja neuvomassa.
        Osalla johdoista ohjataan cruisea, osalla abs;eja osalla jarruvaloja, osalla vaihdelaatikkoa, osalla koneen kierrosten säätöä jne edespäin, yksi johto poikki ja vaihdelaatikko ei vaihda tai jarruvalot ei syty tai jopa sellainen hauskuus että cruise sekoaa ja saattaa kytkeytyä päälle eikä enää menekkään pois kun ei tule hidastumisesta tunnistetta ja samalla vaihdelaatikko ei vaihda vapaalle kun ei jarruteta eikä hidasteta.

        Joten on VAARALLISTA katkoa johtoja!

        Eli olet laittamassa erillisiä vilkkuja.
        Todennäköisesti tarvitset ainakin erillisille vilkuille olevan releen saatat jopa tarvita villkuviiksi paketin josta puuttuu jarruvalo/vilkku ominaisuus.

        Kuulostaa kytkentä virheeltä toi vilkkujen syttyminen, ellet sitten meinaa että jarru/vilkku johto olisi vilkun johto, punaiset vilkut toimii siten että jarruvaloa sammutetaan jarruttaessa tai sytytetään vilkuttaessa ilman jarrutusta. Se johto joka vaikuttaa vilkun johdolta ei ole vilkun vaan yhdistelmä johto.

        Miksi edes haluat erilliset valot? vai oletko kytkemässä vetokoukun pistoketta?
        Vetokoukun pistokkeelle otetaan vilkkujen ohjaus etuvilkuista.

        Helpoin voisi olla etsiä jostain muuntimella/releiköllä olevat takavalot jotka osaa muuttaa valosingnaalit jarrutukseksi ja vilkutukseksi.


      • frangrabba
        rraamm kirjoitti:

        Joo tuli vähän epäselvästi sanottua. Eli vilkut ja jarruvalo tulee erikseen. Jarruvalolle saan johdot vedettyä olemassa olevasta lisäjarruvalosta. Vikut saan olemassa olevista johdoista. Ongelmana on vaan se, että kun jarrua painaa, syttyy myös vilkut. Jarruvalokatkaisiaan tulee ainakin kahdeksan johtoa. Eli kysymys kuuluu, mikä johto tai johdot pitää katkaista, jottei jarrun painaminen vaikuta vilkkuihin.

        sulla on siellä oikosulku,korjaa se ensin


      • urpooo
        frangrabba kirjoitti:

        sulla on siellä oikosulku,korjaa se ensin

        Se oikposulku on jo tehtaalta laitettu


      • -----
        "kuski" kirjoitti:

        Mitään johtoja ÄLÄ katko vaikka olisi kuinka asian tuntija vieressä ja neuvomassa.
        Osalla johdoista ohjataan cruisea, osalla abs;eja osalla jarruvaloja, osalla vaihdelaatikkoa, osalla koneen kierrosten säätöä jne edespäin, yksi johto poikki ja vaihdelaatikko ei vaihda tai jarruvalot ei syty tai jopa sellainen hauskuus että cruise sekoaa ja saattaa kytkeytyä päälle eikä enää menekkään pois kun ei tule hidastumisesta tunnistetta ja samalla vaihdelaatikko ei vaihda vapaalle kun ei jarruteta eikä hidasteta.

        Joten on VAARALLISTA katkoa johtoja!

        Eli olet laittamassa erillisiä vilkkuja.
        Todennäköisesti tarvitset ainakin erillisille vilkuille olevan releen saatat jopa tarvita villkuviiksi paketin josta puuttuu jarruvalo/vilkku ominaisuus.

        Kuulostaa kytkentä virheeltä toi vilkkujen syttyminen, ellet sitten meinaa että jarru/vilkku johto olisi vilkun johto, punaiset vilkut toimii siten että jarruvaloa sammutetaan jarruttaessa tai sytytetään vilkuttaessa ilman jarrutusta. Se johto joka vaikuttaa vilkun johdolta ei ole vilkun vaan yhdistelmä johto.

        Miksi edes haluat erilliset valot? vai oletko kytkemässä vetokoukun pistoketta?
        Vetokoukun pistokkeelle otetaan vilkkujen ohjaus etuvilkuista.

        Helpoin voisi olla etsiä jostain muuntimella/releiköllä olevat takavalot jotka osaa muuttaa valosingnaalit jarrutukseksi ja vilkutukseksi.

        Jos on asiantuntija vieressa, niin ilman muuta katkaisen. Ei vaan oo sellaiosta vielä tullut vastaan. syytä miksi haluan erilliset valot, kannatta tiiedustella AKE:n suunnalta


    • frangrabba

      vai haluat lainvastaiset valot,no mikäs siinä polliisisetä tykkää,ota johto irti

      • ei insinööri

        Toisaalta en kyllä ymmärrä miksi ne punaiset takavalot pitäisi saada muutettua puna/keltaisiksi?

        Itse olisin "ylpeä" koko punaisista valoista.

        En väitä että aloittaja olisi tietämätön vaan ennemminkin varmaan uskonut jos on sanottu että tuuninkivalot sopii suoraan.


      • joopajooo
        ei insinööri kirjoitti:

        Toisaalta en kyllä ymmärrä miksi ne punaiset takavalot pitäisi saada muutettua puna/keltaisiksi?

        Itse olisin "ylpeä" koko punaisista valoista.

        En väitä että aloittaja olisi tietämätön vaan ennemminkin varmaan uskonut jos on sanottu että tuuninkivalot sopii suoraan.

        Nyt ei oo ylpeydestä kiinni. Pitäisi vaan saada auto katsastettua. kyseessä ei oo tuuninkivalot, vaan pitäis saada kyhättyä E-hyväksytyt takavalot, kun ei oo valmiina.


      • --------

        päin vastoin


      • "kuski"
        -------- kirjoitti:

        päin vastoin

        Kannattaa kysellä vaikka overdrive palstalta josko joku lainaisi ensileimauksen ajaksi valoja.

        Kyselisin ensin katsastus asemilta ja ihmisiltä että missä katsuri on "huononäköinen" ja hyväksyy ilman sitä E-merkintää.

        Millaiset valot sitten aioit laittaa onnistuuhan se ihan omillakin johdotuksilla parkki ja jarru/vilkku tietääksini missään ei sanota että minkä väriset valot tulee olla, laittaa vaikka sellaiset pienet punaiset kaksi puolellensa parkki ja toinen 2 napainen mihin tulee jarru/vilkku.

        Helpoin tosin taitaa olla ottaa jarruvalo lisäjarru valosta ja vilkut johdolla etuvilkuista. käydäleimalla ja laittaa alkuperäiset valot paikalleen.


        Taakse EI tule erillistä vilkkua vaan juurikin se yhdistelmä johto jarru/vilkku.

        Amerikan auton vilkut ei liity millään tavalla jännitteen lisäämiseen. Niinkuin jotkut väittää ettei siellä ole kuin muka yksi napainen lamppu ja jarruvalo syttyy muka jännitettä lisäämällä, uskon vasta kun joku selittää miten esim. 10W lamppu pystyy toimimaan 21W? Sama asia kuin 10A sulake kestäisi 30A ainoa että sulake tuppaa palamaan kun sen läpi virtaa liikaa ampeereja sama käy lampulle.


      • "kuski"
        "kuski" kirjoitti:

        Kannattaa kysellä vaikka overdrive palstalta josko joku lainaisi ensileimauksen ajaksi valoja.

        Kyselisin ensin katsastus asemilta ja ihmisiltä että missä katsuri on "huononäköinen" ja hyväksyy ilman sitä E-merkintää.

        Millaiset valot sitten aioit laittaa onnistuuhan se ihan omillakin johdotuksilla parkki ja jarru/vilkku tietääksini missään ei sanota että minkä väriset valot tulee olla, laittaa vaikka sellaiset pienet punaiset kaksi puolellensa parkki ja toinen 2 napainen mihin tulee jarru/vilkku.

        Helpoin tosin taitaa olla ottaa jarruvalo lisäjarru valosta ja vilkut johdolla etuvilkuista. käydäleimalla ja laittaa alkuperäiset valot paikalleen.


        Taakse EI tule erillistä vilkkua vaan juurikin se yhdistelmä johto jarru/vilkku.

        Amerikan auton vilkut ei liity millään tavalla jännitteen lisäämiseen. Niinkuin jotkut väittää ettei siellä ole kuin muka yksi napainen lamppu ja jarruvalo syttyy muka jännitettä lisäämällä, uskon vasta kun joku selittää miten esim. 10W lamppu pystyy toimimaan 21W? Sama asia kuin 10A sulake kestäisi 30A ainoa että sulake tuppaa palamaan kun sen läpi virtaa liikaa ampeereja sama käy lampulle.

        Sorry meni väärin yksi 2 napainen lamppu riittää, kun eihän sinne tule kuin parkki ja jarru/vilkku.


      • jooopa
        "kuski" kirjoitti:

        Sorry meni väärin yksi 2 napainen lamppu riittää, kun eihän sinne tule kuin parkki ja jarru/vilkku.

        Jarru- ja parkkivalo pitää olla punainen. Vilkku oranssi. Eli jarruvalo ja vilkku pitää olla erikseen. Sen verran vielä kyseisen auton takavaloista. Takana on kaksinapainen lamppu. Toinen lanka tuottaa 21W:n tehon ja toinen 5W:n tehon. 5W on parkki ja samaa 21W:n "lankaa" käytetään sekä jarruvalolle että vilkulle. Kun painat jarrua 21W:n lanka syttyy. Jos samanaikaisesti käyttää vilkkua, alkaa sama 21W:N lanka vilkkua.

        tuosta jännitteen lisäyksestä sen verran, että taitaa olla vähän hakusessa käsitteet jännite, virta ja teho. Nimittäin jännittettähän lampuun lisätään, jotta se alkaa valaisemaan ;-)


      • "kuski"
        jooopa kirjoitti:

        Jarru- ja parkkivalo pitää olla punainen. Vilkku oranssi. Eli jarruvalo ja vilkku pitää olla erikseen. Sen verran vielä kyseisen auton takavaloista. Takana on kaksinapainen lamppu. Toinen lanka tuottaa 21W:n tehon ja toinen 5W:n tehon. 5W on parkki ja samaa 21W:n "lankaa" käytetään sekä jarruvalolle että vilkulle. Kun painat jarrua 21W:n lanka syttyy. Jos samanaikaisesti käyttää vilkkua, alkaa sama 21W:N lanka vilkkua.

        tuosta jännitteen lisäyksestä sen verran, että taitaa olla vähän hakusessa käsitteet jännite, virta ja teho. Nimittäin jännittettähän lampuun lisätään, jotta se alkaa valaisemaan ;-)

        Tarkoitin sitä kun jotkut väittää, että jenkin valot perustuu vain yhteen yksi napaiseen lamppuun johon johdetaan erimääriä jännitettä jotta saadaan tuotettua haluttuja toimintoja (jarru, parkki ja vilkku) Myönnän kyllä, etten muista aina oikeita käsitteitä.

        Sitä en jaksa ymmärtää miksi ketjun aloittaja ei ymmärrä sitä, että taakse ei tule erillistä vilkkua vaan yhdistelmä johto.

        Helpoin on varmasti ottaa etuvilkuista singnaali vilkulle ja lisäjarruvalosta jarruille, parkin voi ottaa parkin johdosta.


      • ghjyjry
        "kuski" kirjoitti:

        Tarkoitin sitä kun jotkut väittää, että jenkin valot perustuu vain yhteen yksi napaiseen lamppuun johon johdetaan erimääriä jännitettä jotta saadaan tuotettua haluttuja toimintoja (jarru, parkki ja vilkku) Myönnän kyllä, etten muista aina oikeita käsitteitä.

        Sitä en jaksa ymmärtää miksi ketjun aloittaja ei ymmärrä sitä, että taakse ei tule erillistä vilkkua vaan yhdistelmä johto.

        Helpoin on varmasti ottaa etuvilkuista singnaali vilkulle ja lisäjarruvalosta jarruille, parkin voi ottaa parkin johdosta.

        Kyllä on ollut varsin hyvin selvillä, että taakse tulee sama johto vilkulle ja jarruvalolle. Idea oli vaan se, että kun uusille jarruvaloille saadaan virta lisäjarruvalosta. Voidaan yhdistelmä johto valjastaa vain ja ainoastaan vikkuihin. Pitää vain osata kytkeä oikea johto pois pelistä, jotta jarrun painallus ei enää tuo singnaalia yhdistelmäjohdolle. Ongelma on jo ratkaistu, joten ei kannata enää vastailla tähän ketjuun


      • älkj
        ghjyjry kirjoitti:

        Kyllä on ollut varsin hyvin selvillä, että taakse tulee sama johto vilkulle ja jarruvalolle. Idea oli vaan se, että kun uusille jarruvaloille saadaan virta lisäjarruvalosta. Voidaan yhdistelmä johto valjastaa vain ja ainoastaan vikkuihin. Pitää vain osata kytkeä oikea johto pois pelistä, jotta jarrun painallus ei enää tuo singnaalia yhdistelmäjohdolle. Ongelma on jo ratkaistu, joten ei kannata enää vastailla tähän ketjuun

        Kerrotko muillekin ratkaisun?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7465
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3967
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3510
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      235
      2803
    5. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2652
    6. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      45
      2482
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      132
      2401
    8. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2279
    9. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      20
      2228
    10. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1972
    Aihe