Joten panen tekstin uudestaan tähän siltä varalta, että ei ehtinyt lukea. Panen siihen vähän lisääkin.
Djinnit tai dzinnit ovat arabialaisessa mytologiassa ja myös Koraanissa tulisyntyisiä olentoja.
Jumalan luomat järjelliset olennot jaetaan kolmeen luokkaan: Ihmiset, joiden ruumis on aineellinen, dzinnit, joiden ruumis on tulta (ei ehkä sanan "tuli" modernissa merkityksessä) ja enkelit, jotka ovat henkisiä olentoja.
Djinnit kuten ihmisetkin voivat olla uskovaisia - siis muslimeja - tai sitten ei. Ehkäpä ne voivat olla kristittyjäkin (en ole varma). Ne voivat myös olla hyviä tai pahoja tai siltä väliltä. Ne voivat ottaa erilaisia hahmoja - esim. esiintyä vaikkapa sukulaisenasi.;) Ne saattavat myös mennä aineellisten esteiden lävitse. Hyvät muslimidjinnit saattavat auttaa muslimeja, pahat ja uskottomat puolestaan saattavat pyrkiä vahingoittamaan heitä.
Paholainen eli Iblis kuvataan joskus mahtavaksi djinniksi, joka kapinoi Jumalaa vastaan. Toisissa lähteissä hänet nähdään (kuten kristinuskossakin) kapinalliseksi enkeliksi.
Tuhannen ja yhden yön tarinoiden "henget" ovat dzinnejä.
Djinnit muistuttavat monella tapaa luonnonkansojen "väkeä", siis maahisia, hiisiä, tonttuja, menninkäisiä, haltijoita, keijukaisia ja sen sellaisia. Niitä asustelee lähteissä, puissa, kivissä, maan alla, ilmassa, tulessa, vanhoissa raunioissa. Joidenkin käsitysten mukaan niitä voi myös asua ihmisten kanssa samoissa taloissa: pahat djinnit saa ajettua pois rukoilemalla tietyt rukoukset, hyvät uskovaiset djinnit puolestaan synnyttävät hyvän ilmapiirin (vrt. suomal. kotitonttu). Erämaassa kuumana päivänä voi nähdä djinnejä vilistelemässä ympäriinsä. Ne näyttävät pölypyörteiltä.
Djinnejä on eri tyyppisiä: Ghoulit (ghul) kykenevät vaihtamaan hahmoaan ja ovat petollisia, ifrit-djinnit ovat yleensä aika paholaismaisia, si'la-djinnit ovat myös petollisia, mutta muistaakseni eivät kykene muuttamaan muotoaan. On syytä korostaa kuitenkin, että kaikki djinnit eivät missään tapauksessa ole pahoja. Suurin osa taitaa elellä omaa elämäänsä muita vaivaamatta.
Joku halusi tietää dzinneistä
30
1202
Vastaukset
- minerva
tällä pälställä oleskelee petollinen ihmisen muodon ottanut djinni...HAAHAAH, joka poistattaa toisten keskusteluja....millä ilveellä viitsiikin kaikki lukea, kysyn vaan.
Kai tämäkin pian häviää. - Aabraham
Jos syöt taateleita, älä heittele niiden kiviä ympäriinsä. Tuhannen ja yhden yön tarinoista tunnetaan tapaus, kun yksi kaveri tuli tällaisella taatelinkivellä tappaneeksi näkymättömän djinni-lapsen. Isä-djinni oli tietysti hirveän äkäinen ja miehellä oli täysi työ selvitä tilanteesta hengissä.
- ...
täytyy vain yksinkertaisesti lukea koraania pilvessä. Kysykää Karimilta tarkempia ohjeita.
- bilo
Aloitan JUMALAN, laupiaan Armahtajan, nimeen.
46.
29. Ja kun Me ohjasimme osan dzinneistä sinun luoksesi kuulemaan Koraania, sanoivat he tultuaan paikalle: »Kuunnelkaa tarkasti!» ja kun se oli lopussa, palasivat he kansansa luo varoittamaan sitä.
72.
1. Sano: »Minulle on ilmoitettu, että osa dzinneistä kuunteli ja sanoi: 'Totisesti olemme kuulleet luettavan ihmeellistä Koraania,
7.
179. Ja totisesti olemme helvetin omiksi luonut joukon dzinnejä ja ihmisiä. Heillä on sydämet, joilla he eivät ymmärrä, heillä on silmät, joilla he eivät näe, ja heillä on korvat, joilla he eivät kuule; he ovat karjan kaltaisia, ei, he kulkevat vielä pahemmin harhaan; he ovat välinpitämättömiä.
114.
Aloitan JUMALAN, laupiaan Armahtajan, nimeen.
1. Sano: »Minä etsin turvaa ihmisten Herralta,
2. ihmisten Kuninkaalta,
3. ihmisten Jumalalta,
4. hiipijän pahoja kuiskauksia vastaan,
5. hänen, joka herättää pahuutta ihmismielissä,
6. olkoonpa hän paholaisten tai ihmisten joukosta.»
114.
The People
In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful.
[114.1] Say: I seek refuge in the Lord of men,
[114.2] The King of men,
[114.3] The God of men,
[114.4] From the evil of the whisperings of the slinking (Shaitan),
[114.5] Who whispers into the hearts of men,
[114.6] From among the jinn and the men. - yksi
ja niitä on sekä hyviä että pahoja ihan niinkuin ihmisiäkin. Vai? Entä korkeammat henkiolennot, toisilta planeetoilta, luetaanko heidätkin dzinneihin koraanissa?
- Aabraham
Tuo sana "henkiolento" on vähän huono; "tuliolento" tai ehkä "ilmaolento" olisi parempi. Dzinni ymmärretään aineellisemmaksi kuin esim. enkeli, mutta vähemmän materiaaliseksi kuin ihminen.
Toisista planeetoista ja niiden asujamistoista en osaa sanoa mitään. Epäilenpä, ettei Koraanissa ole juurikaan otettu asiaan selkeästi kantaa. - jajh
Aabraham kirjoitti:
Tuo sana "henkiolento" on vähän huono; "tuliolento" tai ehkä "ilmaolento" olisi parempi. Dzinni ymmärretään aineellisemmaksi kuin esim. enkeli, mutta vähemmän materiaaliseksi kuin ihminen.
Toisista planeetoista ja niiden asujamistoista en osaa sanoa mitään. Epäilenpä, ettei Koraanissa ole juurikaan otettu asiaan selkeästi kantaa.Islamilaisen mytologian ja keskiaikaisen arabitaruston mainitsemat "dzinnit" ovat kielihistoriallisesti mielenkiintoinen ilmiö. Kun tarustosta seuraa, mihin nämä olennot maailmassa sijoitetaan ja mitä mm. Koraani niistä kertoo sekä yhdistetään aineistoon kielihistoria ja se, mitä muista arabien kanssa yhteydessä olevista kansoista tiedetään, dzinnien arvoitus paljastuu. Kyseessä on vanha lainasana, joka on etymologisesti aivan sama kuin suomen "intia". ('hindi' 'sindi' jne.). Intialaiset ovat monijumalaisia, asuvat juuri siellä, missä heidän perinteen mukaan pitääkin asua - autiomaan (Balutshistan) ja meren (merireitti Arabiasta Intiaan, edelleen käytössä) takana - ja ovat toimineet kauppiaina Muhammadin aikaan ja jo aiemmin. Nykyinen Intiaa tarkoittava arabian sana kirjoitetaan hieman toisin, mutta tälläistä artografista muutosta ilmenee kielissä usein. Dzinnit ovat siis Muhammadin aikaan olleet vielä selkeästi ihmisiksi identifioituja, vain epäonnistunut saarnatoiminta johti heidän demonisoimiseensa.
- Aabraham
jajh kirjoitti:
Islamilaisen mytologian ja keskiaikaisen arabitaruston mainitsemat "dzinnit" ovat kielihistoriallisesti mielenkiintoinen ilmiö. Kun tarustosta seuraa, mihin nämä olennot maailmassa sijoitetaan ja mitä mm. Koraani niistä kertoo sekä yhdistetään aineistoon kielihistoria ja se, mitä muista arabien kanssa yhteydessä olevista kansoista tiedetään, dzinnien arvoitus paljastuu. Kyseessä on vanha lainasana, joka on etymologisesti aivan sama kuin suomen "intia". ('hindi' 'sindi' jne.). Intialaiset ovat monijumalaisia, asuvat juuri siellä, missä heidän perinteen mukaan pitääkin asua - autiomaan (Balutshistan) ja meren (merireitti Arabiasta Intiaan, edelleen käytössä) takana - ja ovat toimineet kauppiaina Muhammadin aikaan ja jo aiemmin. Nykyinen Intiaa tarkoittava arabian sana kirjoitetaan hieman toisin, mutta tälläistä artografista muutosta ilmenee kielissä usein. Dzinnit ovat siis Muhammadin aikaan olleet vielä selkeästi ihmisiksi identifioituja, vain epäonnistunut saarnatoiminta johti heidän demonisoimiseensa.
ovat aika tavallisia - ajatellaanpa vaikka sanoja "perkele" ja "demoni", jotka ovat menettäneet alkuperäisen kunniallisuutensa (tuskinpa esim. Sokrates seurusteli _demoninsa_ kanssa kuunnellessaan Daimoninsa varoituksia; eivätkä muinaisbaltialaiset rukoilleet Paholaiselta sadetta).
Mutta se, että "dzinni" muuntui tarkoittamaan sitä, mitä se tarustossa tarkoittaa, viitannee siihen, että tällaiselle kattokäsitteelle oli tarvetta. Kaikissa "pakana"uskonnoissahan on haltijoita ja vastaavia ja kuvaukset dzinneistä vastaavat mielestäni (Arabian olosuhteet huomioon ottaen) kuvauksia edellisistä: esim. lähteen tai kaivon dzinni (vrt. näkki), talon hurskas dzinni (vrt. ystävällinen kodin haltija), jonkin vaarallisen seudun paha dzinni (vrt. suom. louhikon haltijaolento), puun dzinni (vrt. suom. ja germ. mytologia) ja niin edelleen. Voisi hyvin kuvitella, että esi-islamilaisessa kulttuurissa luokittelu oli erilaista ja tarkempaa kuin islamilaisessa, joten aiemmin tällaista yleiskäsitettä ei tarvittu. Samalla pakanuuden väistyessä koko haltijaporukan maine tietenkin kärsi - kuten meilläkin tapahtui. - jajh
Aabraham kirjoitti:
ovat aika tavallisia - ajatellaanpa vaikka sanoja "perkele" ja "demoni", jotka ovat menettäneet alkuperäisen kunniallisuutensa (tuskinpa esim. Sokrates seurusteli _demoninsa_ kanssa kuunnellessaan Daimoninsa varoituksia; eivätkä muinaisbaltialaiset rukoilleet Paholaiselta sadetta).
Mutta se, että "dzinni" muuntui tarkoittamaan sitä, mitä se tarustossa tarkoittaa, viitannee siihen, että tällaiselle kattokäsitteelle oli tarvetta. Kaikissa "pakana"uskonnoissahan on haltijoita ja vastaavia ja kuvaukset dzinneistä vastaavat mielestäni (Arabian olosuhteet huomioon ottaen) kuvauksia edellisistä: esim. lähteen tai kaivon dzinni (vrt. näkki), talon hurskas dzinni (vrt. ystävällinen kodin haltija), jonkin vaarallisen seudun paha dzinni (vrt. suom. louhikon haltijaolento), puun dzinni (vrt. suom. ja germ. mytologia) ja niin edelleen. Voisi hyvin kuvitella, että esi-islamilaisessa kulttuurissa luokittelu oli erilaista ja tarkempaa kuin islamilaisessa, joten aiemmin tällaista yleiskäsitettä ei tarvittu. Samalla pakanuuden väistyessä koko haltijaporukan maine tietenkin kärsi - kuten meilläkin tapahtui.mutta tässä on käynyt niin, että kun historiallisista syistä arabien ja intoalaisten kontaktit pitkäksi aikaa katkesivat ja aavikkoarabit, jotka eivät oikeastaan koskaan olleet läheisesti näihin kontaktissa olleetkaan, syntyi tilanne, jossa "pakanoista" tuli "haltijoita". "Monijumalaisuus" (tässä hindulaisuus) yhdistyi allunvastaisuuteen.
Onhan itse "pakana" yhtä hauskasen semanttisen siirtymän "uhri"; lat. "paganus" = 'maalainen', koska kristinusko levisi alkujaan pääasiassa kaupunkeihin.
- minerva
tuolla se serkkupoikasi jälleen on....=)
http://la-route-de-lislam.com/creature.htm- Aabraham
Huomasin nyt, että serkkupoika on käynyt museossakin Yhdysvalloissa. Yleensä kiertää museot kaukaa; on sellainen suvun hulttio (kuten sivumennen sanoen hänen villit lapsensakin). Oma ulkonäkö ja naiset aina mielessä.
- devotedmuslimah
Asa.
Mistä olet saanut tietosi näistä erilaisista djinneistä? Perustuuko tiedot haditheihin? Koraanissa ei mielestäni nimetä samalla tavalla djinnejä (correct me of im wrong)
Onko kyseiset hadithit sahih?
Mukava saada infoa djinneistä, oon tosi kiinnostunut. Onhan ne meidän siskoja ja veljiä anyway ;)- Aabraham
joissa dzinnejä käsiteltäisiin. Sen tiedän, että dzinnit on mainittu useammassakin. En kuitenkaan usko, että lajeja olisi kuvailtu haditheissa laajemmmin. Nämä lajit kuulunevat pikemminkin kansantraditiohin ja -kertomuksiin. Lajit, jotka mainitsin, muistan lukemistani asiaa sivuavista tutkimuksista (joita minulla ei ole nyt käsillä) - muitakin varmasti on, mutta jostain syystä pelottavimmat (erityisesti ghoulit) tarttuvat parhaiten mieleen.
Lukemani perusteella minulle on jäänyt käsitys, että dzinnien kanssa ei pitäisi pyrkiä olemaan liiemmin tekemisissä. Ihmisten ja dzinnien elämäntapojen katsotaan poikkeavan liikaa toisistaan. Ja osaa dzinneistä pidetään hyvin vaarallisina. - jajh
Aabraham kirjoitti:
joissa dzinnejä käsiteltäisiin. Sen tiedän, että dzinnit on mainittu useammassakin. En kuitenkaan usko, että lajeja olisi kuvailtu haditheissa laajemmmin. Nämä lajit kuulunevat pikemminkin kansantraditiohin ja -kertomuksiin. Lajit, jotka mainitsin, muistan lukemistani asiaa sivuavista tutkimuksista (joita minulla ei ole nyt käsillä) - muitakin varmasti on, mutta jostain syystä pelottavimmat (erityisesti ghoulit) tarttuvat parhaiten mieleen.
Lukemani perusteella minulle on jäänyt käsitys, että dzinnien kanssa ei pitäisi pyrkiä olemaan liiemmin tekemisissä. Ihmisten ja dzinnien elämäntapojen katsotaan poikkeavan liikaa toisistaan. Ja osaa dzinneistä pidetään hyvin vaarallisina.Tässä loistava seimerkki sanan "ihminen" semantiikasta varhempina aikoina eri kielissä. Arabit olivat "ihmisiä" (insäänun), eikä itseään tarvitse itseä varten erikseen nimetä. "Muut" pitää identifioida ja nimetä, näin monijumalaisten intialaistenkin kohdalla. Hupaisaa onkin, että sana "arabi" ei ole alkuaan arabiaa vaan turkkia. Euroopassa sama ilmiö näkyy siinä, että enää hyvin harvalla kansalla on omakielinen itseään tarkoittava nimi, ehkä tunnetuin saksalaisten "deutsch", ~ 'meikäläiset'.
- Aabraham
jajh kirjoitti:
Tässä loistava seimerkki sanan "ihminen" semantiikasta varhempina aikoina eri kielissä. Arabit olivat "ihmisiä" (insäänun), eikä itseään tarvitse itseä varten erikseen nimetä. "Muut" pitää identifioida ja nimetä, näin monijumalaisten intialaistenkin kohdalla. Hupaisaa onkin, että sana "arabi" ei ole alkuaan arabiaa vaan turkkia. Euroopassa sama ilmiö näkyy siinä, että enää hyvin harvalla kansalla on omakielinen itseään tarkoittava nimi, ehkä tunnetuin saksalaisten "deutsch", ~ 'meikäläiset'.
Eikö sana "arabi" ole kreikasta peräisin? "Arab-" tai "araps" - latinalainen barbarisaatio "arabus", "arabs"? Turkkilaisethan ovat arvattavasti lainanneet kreikan sanoja.
Tiedätkö, mistä sana dzinni tai dzinn oikeastaan tulee? Onko sillä sukulaissanoja, jotka selvittäisivät sen etymologiaa ja merkitystä? - Omat puutteelliset lähteeni antavat sille yksikantaa merkityksen "demoni" ("paha henki"), missä merkityksessä se olisi siirtynyt latinan sanaan "genius" sekoittuen ranskaan ja siitä muihin Euroopan kieliin. (Vai onko se lainautunut alunperin latinasta arabian kieleen ja vaeltanut sieltä keskiajalla uudestaan Eurooppaan?) - Aabraham
Aabraham kirjoitti:
Eikö sana "arabi" ole kreikasta peräisin? "Arab-" tai "araps" - latinalainen barbarisaatio "arabus", "arabs"? Turkkilaisethan ovat arvattavasti lainanneet kreikan sanoja.
Tiedätkö, mistä sana dzinni tai dzinn oikeastaan tulee? Onko sillä sukulaissanoja, jotka selvittäisivät sen etymologiaa ja merkitystä? - Omat puutteelliset lähteeni antavat sille yksikantaa merkityksen "demoni" ("paha henki"), missä merkityksessä se olisi siirtynyt latinan sanaan "genius" sekoittuen ranskaan ja siitä muihin Euroopan kieliin. (Vai onko se lainautunut alunperin latinasta arabian kieleen ja vaeltanut sieltä keskiajalla uudestaan Eurooppaan?)En huomannut heti ylempänä olevaa selvitystäsi sanan "dzinni" alkuperästä. Asia selvisi.
- jajh
Aabraham kirjoitti:
Eikö sana "arabi" ole kreikasta peräisin? "Arab-" tai "araps" - latinalainen barbarisaatio "arabus", "arabs"? Turkkilaisethan ovat arvattavasti lainanneet kreikan sanoja.
Tiedätkö, mistä sana dzinni tai dzinn oikeastaan tulee? Onko sillä sukulaissanoja, jotka selvittäisivät sen etymologiaa ja merkitystä? - Omat puutteelliset lähteeni antavat sille yksikantaa merkityksen "demoni" ("paha henki"), missä merkityksessä se olisi siirtynyt latinan sanaan "genius" sekoittuen ranskaan ja siitä muihin Euroopan kieliin. (Vai onko se lainautunut alunperin latinasta arabian kieleen ja vaeltanut sieltä keskiajalla uudestaan Eurooppaan?)"Eikö sana "arabi" ole kreikasta peräisin? "Arab-" tai "araps" - latinalainen barbarisaatio "arabus", "arabs"? Turkkilaisethan ovat arvattavasti lainanneet kreikan sanoja. "
Taustalla on muinaisturkin sana, joka nykyturkissa on muotoa "kara", 'musta'.
"Tiedätkö, mistä sana dzinni tai dzinn oikeastaan tulee? Onko sillä sukulaissanoja, jotka selvittäisivät sen etymologiaa ja merkitystä? - "
Joo, taustalla on sama sana kuin sanojen "hindu", "sindi", "intia" jne., 'Indus'.
- talib
Olen itse ollut muutaman kerran lukemassa Koraania henkilöille, joihin on mennyt jinn.
Kerran eräs mies tuli hulluksi ja kun hänelle luettiin Koraania, mies alkoi huutaa ja yritti lähteä pakoon. Tarvittiin monta miestä pitämään paikoillaan. Sitten jinn alkoi puhumaan hänen sisältään ja sanoi että Koraani polttaa häntä. Kun lukemista jatkettiin tarpeeksi kauan jinn lähti pois.
Mietin kuinkahan monta tapausta Suomen skitsofreenikoista ja muista hulluista johtuu siitä että heissä on jinn, mutta sitä ei saada selville.
Muslimimaissa kun joku tulee hulluksi, luetaan aina ensin Koraania että selviäisi onko se jinn- Aabraham
tällaiset tapaukset luetaan nykyään useimmiten psykoneuroottisiin häiriöihin tai, tarkemmin sanoen, hysteeristyyppisiin häiriöihin. Tätä ei pidä sotkea siihen, mitä kansankielessä kutsutaan hysteerisyydeksi.
Kohtaus saattaa olla hyvin dramaattinen: asianomainen voi saada kouristuksia ja/tai käyttäytyä tavalla, joka ei ole hänelle lainkaan luonteenomainen: normaalisti säädyllisesti käyttäytyvä ihminen saattaa huutaa rivouksia, uskonnollinen ihminen voi herjata Jumalaa, siisti ihminen käyttäytyä kuvottavasti (niin kuvottavasti, etten viitsi kuvailla), kiltti ihminen raivota ja raapia itsensä verille ja niin edelleen. Lyhyesti: Ihminen saattaa toimia ikään kuin jokin aivan vieras olento ohjaisi häntä. Kohtauksen jälkeen hän saattaa joskus kuvailla riehuntaansa jonain sellaisena, mikä tapahtui hänelle ja mitä hän seurasi avuttomana sivusta, voimatta sille mitään.
Näitä kohtauksia esiintyy kaiken ikäisillä, tavallisimmin kuitenkin varhaisessa aikuisiässä. Mitään elimistöperäistä syytä niille ei ole voitu tietääkseni esittää; henkilö voi sitä paitsi olla hyvin älykäs ja muulloin aivan tasapainoisen tuntuinen.
Skitsofreniaan tällaisia tapauksia ei tule sekoittaa, vaikka ne saattavat muistuttaa psykoottista kohtausta. Skitsofrenialle on ominaista persoonallisuudessa tapahtuvat muutokset, jotka voidaan yleensä diagnostisoida. Hysteeristyyppiset häiriöt taas tavallisesti jättävät persoonallisuuden ennalleen.
Tällaisille kohtauksille on annettu erilaisia teoreettisia kliinis-psykologisia selityksiä. Yleensä niiden arvellaan liittyvän johonkin ristiriitatilanteeseen, johon asianomainen ei ole löytänyt ratkaisua ja josta hän ei välttämättä ole edes tietoinen. Dzinnit eivät tietenkään kuulu länsimaiseen kliiniseen psykologiaan. Sen sijaan vanhassa kansanperinteessä esiintyy kaikkialla maailmassa käsityksiä, joiden mukaan kyseessä olisi vieraan olennon tunkeutuminen ihmiseen. Suomen sana "haltioissaan" lienee alun perin tarkoittanut, että jokin halti(j)a on ottanut ihmisen valtaansa.
Tärkeintä tällaisessa tapauksessa on suhtautua mahdollisimman rauhallisesti; ennen kaikkea ei saa "mennä mukaan", so. ei saa itse kiihtyä, raivostua, huutaa, moittia kohtauksen saanutta - ja ennen kaikkea ei pidä käyttää väkivaltaa (ei läimäyttää tms.). Se pahentaa tilannetta. Jälkeen päin ei myöskään pidä syyllistää asianomaista; hän ei mahtanut kohtaukselleen mitään. Kiinnipitäminen saattaa olla paikallaan, jos on vaarana, että kohtauksen saanut vahingoittaa itseään tai muita tai särkee tavaroita. Voisin kuvitella, että (rauhallinen) Koraanin lukeminen rauhoittaa kohtauksen saanutta muslimia ja auttaa häntä palautumaan ennalleen, olipa kyseessä dzinni tai ei. - talib
Aabraham kirjoitti:
tällaiset tapaukset luetaan nykyään useimmiten psykoneuroottisiin häiriöihin tai, tarkemmin sanoen, hysteeristyyppisiin häiriöihin. Tätä ei pidä sotkea siihen, mitä kansankielessä kutsutaan hysteerisyydeksi.
Kohtaus saattaa olla hyvin dramaattinen: asianomainen voi saada kouristuksia ja/tai käyttäytyä tavalla, joka ei ole hänelle lainkaan luonteenomainen: normaalisti säädyllisesti käyttäytyvä ihminen saattaa huutaa rivouksia, uskonnollinen ihminen voi herjata Jumalaa, siisti ihminen käyttäytyä kuvottavasti (niin kuvottavasti, etten viitsi kuvailla), kiltti ihminen raivota ja raapia itsensä verille ja niin edelleen. Lyhyesti: Ihminen saattaa toimia ikään kuin jokin aivan vieras olento ohjaisi häntä. Kohtauksen jälkeen hän saattaa joskus kuvailla riehuntaansa jonain sellaisena, mikä tapahtui hänelle ja mitä hän seurasi avuttomana sivusta, voimatta sille mitään.
Näitä kohtauksia esiintyy kaiken ikäisillä, tavallisimmin kuitenkin varhaisessa aikuisiässä. Mitään elimistöperäistä syytä niille ei ole voitu tietääkseni esittää; henkilö voi sitä paitsi olla hyvin älykäs ja muulloin aivan tasapainoisen tuntuinen.
Skitsofreniaan tällaisia tapauksia ei tule sekoittaa, vaikka ne saattavat muistuttaa psykoottista kohtausta. Skitsofrenialle on ominaista persoonallisuudessa tapahtuvat muutokset, jotka voidaan yleensä diagnostisoida. Hysteeristyyppiset häiriöt taas tavallisesti jättävät persoonallisuuden ennalleen.
Tällaisille kohtauksille on annettu erilaisia teoreettisia kliinis-psykologisia selityksiä. Yleensä niiden arvellaan liittyvän johonkin ristiriitatilanteeseen, johon asianomainen ei ole löytänyt ratkaisua ja josta hän ei välttämättä ole edes tietoinen. Dzinnit eivät tietenkään kuulu länsimaiseen kliiniseen psykologiaan. Sen sijaan vanhassa kansanperinteessä esiintyy kaikkialla maailmassa käsityksiä, joiden mukaan kyseessä olisi vieraan olennon tunkeutuminen ihmiseen. Suomen sana "haltioissaan" lienee alun perin tarkoittanut, että jokin halti(j)a on ottanut ihmisen valtaansa.
Tärkeintä tällaisessa tapauksessa on suhtautua mahdollisimman rauhallisesti; ennen kaikkea ei saa "mennä mukaan", so. ei saa itse kiihtyä, raivostua, huutaa, moittia kohtauksen saanutta - ja ennen kaikkea ei pidä käyttää väkivaltaa (ei läimäyttää tms.). Se pahentaa tilannetta. Jälkeen päin ei myöskään pidä syyllistää asianomaista; hän ei mahtanut kohtaukselleen mitään. Kiinnipitäminen saattaa olla paikallaan, jos on vaarana, että kohtauksen saanut vahingoittaa itseään tai muita tai särkee tavaroita. Voisin kuvitella, että (rauhallinen) Koraanin lukeminen rauhoittaa kohtauksen saanutta muslimia ja auttaa häntä palautumaan ennalleen, olipa kyseessä dzinni tai ei.Kyse ei ole mistään psykoneuroottisesta häiriöstä.
Sanon esimerkkinä erään tapauksen. Mies alkoi käyttäytymään oudosti ja oli kuin toinen henkilö. Mutta riehumiskohtauksia tuli ainoastaan silloin kun kuuli Koraania, ei muuten. Ja heti kun Koraani lopetettiin, mies palasi normaaliksi. Sitten kun jinn alkoi puhumaan miehen sisältä sen kanssa alettiin puhumaan. Jinn kertoi nimensä ja kertoi myös miksi oli mennyt miehen sisälle. Koraanin lukua jatkettiin useita päiviä, ja aina jinn huusi että on tulessa. Muutaman päivän päästä jinn lähti.
Usein myös jinn puhuu arabiaa, vaikka henkilö itse ei osaa tätä kieltä. Ja kerran moskeijassa eräs jinn alkoi kertomaan kaikkien tuntemattomienkin ihmisten salaisuuksia, vaikka tämä henkilö ei mitenkään voisi niitä tietää. - Aabraham
talib kirjoitti:
Kyse ei ole mistään psykoneuroottisesta häiriöstä.
Sanon esimerkkinä erään tapauksen. Mies alkoi käyttäytymään oudosti ja oli kuin toinen henkilö. Mutta riehumiskohtauksia tuli ainoastaan silloin kun kuuli Koraania, ei muuten. Ja heti kun Koraani lopetettiin, mies palasi normaaliksi. Sitten kun jinn alkoi puhumaan miehen sisältä sen kanssa alettiin puhumaan. Jinn kertoi nimensä ja kertoi myös miksi oli mennyt miehen sisälle. Koraanin lukua jatkettiin useita päiviä, ja aina jinn huusi että on tulessa. Muutaman päivän päästä jinn lähti.
Usein myös jinn puhuu arabiaa, vaikka henkilö itse ei osaa tätä kieltä. Ja kerran moskeijassa eräs jinn alkoi kertomaan kaikkien tuntemattomienkin ihmisten salaisuuksia, vaikka tämä henkilö ei mitenkään voisi niitä tietää.muualtakin, siis ei-muslimimaailmasta. Osa niistä on sellaisia, ettei niitä tietääkseni ole kyetty aukottomasti selittämään minkään tunnetun teoreettisen mallin avulla. Itse tyydyn tällaisten ilmiöiden kohdalla yksinkertaisesti toteamaan, että tietomme ovat yhä kovin vähäisiä, paljon vähäisempiä kuin monet luulevat, ja ne sitäpaitsi kohdistuvat varsin kapealle todellisuuden alueelle.
Muinainen kreikkalainen filosofi Sokrates sanoi aikoinaan siihen tapaan, että viisain ihmisistä on se, joka tietää, ettei tiedä - silloin kun ei todellakaan tiedä.
- Yakup
Koraani,51/56: "Olen luonut henkiolennot ja ihmiset vain palvelemaan Itseäni."
Quran,51/56:"I have only created Jinns and men, that they may serve Me."
He olivät ennen ihminen.
Koraani, 15/27. Ja dzinnin me loimme jo aikaisemmin palavasta tulesta.
Quran, 15/27:"27. And the jinn, We created aforetime from the smokeless flame of fire."
Heilläkin perhe elämä..
Me emme näe heidät mutta he näkevät meidät..
He asuvat yli 1000 vuotta(n.1400 vuotta).. Sen varten he tietävät mitä tapahtuu ennen(esimerkiksi hipnoz aikana he puhuvat ihmisten suusta ja naurattavat).
Medyumitkin käyttävät heidät.. Myös NASA ja Venejäkin(kuulin)..
Ihmiselle he tekevät joskus väärin kuin pysikologinen ongelma(n.80% tulee dzinista).
Heillä kuuntelivät Profeetta Muhammedilta Koraanin.
Koraani sanoo että me emme olemme yksin avaruudessa!
Dzinnilta tulee myös satanilainen joukkue!
Koraani,5/91: "Saatana vain pyrkii kylvämään kaunaa ja vihaa teidän keskuuteenne väkijuomien ja uhkapelin avulla pitääkseen teidät loitolla Jumalan muistelemisesta ja rukoilemisesta; ettekö sitä vastustaisi?"
Quran,5/91:" The Shaitan only desires to cause enmity and hatred to spring in your midst by means of intoxicants and games of chance, and to keep you off from the remembrance of Allah and from prayer. Will you then desist? "- minerva
< Ihmiselle he tekevät joskus väärin kuin pysikologinen ongelma(n.80% tulee dzinista). <
Mielenterveysongelmat on mielenterveysongelmia ja lähtöisin ihmisen omasta päästä elikä aivoista.
Tutkipa vähän minkälaisilla lääkkeillä nykyään niitä hoidetaan ja erityisesti mihin ne vaikuttavat aivoissa...
Kuinka tiedemies _voi_olla_noin TAIKAUSKOINEN?????? - Yakup
minerva kirjoitti:
< Ihmiselle he tekevät joskus väärin kuin pysikologinen ongelma(n.80% tulee dzinista). <
Mielenterveysongelmat on mielenterveysongelmia ja lähtöisin ihmisen omasta päästä elikä aivoista.
Tutkipa vähän minkälaisilla lääkkeillä nykyään niitä hoidetaan ja erityisesti mihin ne vaikuttavat aivoissa...
Kuinka tiedemies _voi_olla_noin TAIKAUSKOINEN??????tiedemies puhuu jos hänellä on tietoja..
Luet uusi arkileeni!
(siletä lisää tietoja Koraanista)..
PS.Minä en ole tehnyt mitään teidän artikelinne..Mutta sinä snoit että 'Yakup sabatoi paltsa'. Katso ikkunasta ja näet että pojat ovat puutarhassa.. ikkuna meni rikki mutta Yakup ei ole syyllinen teidän ikkunan puolelta.. - Yakup
minerva kirjoitti:
< Ihmiselle he tekevät joskus väärin kuin pysikologinen ongelma(n.80% tulee dzinista). <
Mielenterveysongelmat on mielenterveysongelmia ja lähtöisin ihmisen omasta päästä elikä aivoista.
Tutkipa vähän minkälaisilla lääkkeillä nykyään niitä hoidetaan ja erityisesti mihin ne vaikuttavat aivoissa...
Kuinka tiedemies _voi_olla_noin TAIKAUSKOINEN??????Luet tsätä..
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1000000000000010&posting=22000000002798336
PS.Kirjoitan kirjoja ja ihmisille annan uusia ajatuksia.. - minerva
Yakup kirjoitti:
Luet tsätä..
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1000000000000010&posting=22000000002798336
PS.Kirjoitan kirjoja ja ihmisille annan uusia ajatuksia..>Ihmiselle he tekevät joskus väärin kuin pysikologinen ongelma(n.80% tulee dzinista). <
Tuon väitteesi kun todistat, se riittää - Yakup
minerva kirjoitti:
>Ihmiselle he tekevät joskus väärin kuin pysikologinen ongelma(n.80% tulee dzinista). <
Tuon väitteesi kun todistat, se riittäätästä todistan sen?
Lue orjinaali artikeelini, siellä Jumala puhuu!
PS.Rukous on tärkea ihmisille..
- Karim
Olen paljon pohtinut tätä, että dzinnit voisivat kuvata avaruusolioita, kenties ainoata meitä tarpeeksi lähellä olevaa sivilisaatiota, johon voimme ikinä saada yhteyden. Nimittäin Dzinnien kuvaukset laittavat mielen laukkaamaan:
Ensinnäkin dzinnit on luotu ENNEN ihmistä "savuttomasta tulesta" (ihminen Koraanin mukaan maaperästä, meissä on kaikki sen ainekset), ja kun miettii missä tulella ei ole savua, niin avaruudessa tietenkin, mikä mielestäni on eräänlainen vinkki ohjaamaan ajatuksiamme/päätelmiämme dzinneistä valtavien TULIpallojen eli tähtien suuntaan. Viimeistään tämän ymmärtää kun ajattelee että kaikki meissäkin (ja kaikessa muussakin) oleva rakennusaine on peräisin räjähtäneistä tähdistä. Tietenkin se voi kuvata myös niitä (kenties meistä poikkeavia) olosuhteita joista dzinnit ovat voineet syntyä, kuten kuumista tulisista kaasuista (merenpohjan yli kiehumispisteen olevissa purkauksissakin syntyy ja elää elämää). Pitää muistaa että tähän mennessä löydetyissä muissa aurinkokunta-järjestelmissä raskaat kaasupallot ovat olleet lähellä tähteä, ja kiviplaneetat uloimmilla ja kylmemmillä radoilla.
Ja heidän kerrotaan olevan keskuudessamme ja niin halutessaan mm. ihmiselle näkymättömiä, mikä viittaisi jo vanhaan teknologiaan ja mahdolisuuteen matkustaa tänne ja "piiloitella" näkymättöminä, siis jonkinlaisina henkiolentoina. Muistaakseni heillä kerrotaan olevan tietoa mitä ihmisillä ei ole. Tietenkin kyse voi olla muustakin kuin teknologiasta, ihan jo heidän fyysisistä kyvyistään/ominaisuuksistaan.
Myös nekin kuvaukset millaisia dzinnejä on, eli kuten ihmisiäkin mm. ei-muslimeita ja muslimeita, viittaisi hyvin vahvasti johonkin hyvin maalliseen/aineelliseen olentoon kuin esim. enkeleihin.- Muslimah
Eivät ole.
- Aabraham
Muslimah kirjoitti:
Eivät ole.
olemme. Keskellä suunnatonta avaruutta.:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4613927Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181672- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991398Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 521286
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441069
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331057