Voisikos joku auttaa. Alkaa mennä järki työvoimatoimiston ja kelan kanssa. Ensin tappelin työvoimatoimiston kanssa kuukauden siitä, että hyväksyvätkö minut työttömäksi vai ei, määräaikaisen työsopimukseni päättymisen jälkeen.
Nyt olen kuukauden tapellut KELAN kanssa ovat vaatineet työtodistuksia ja palkkatodistuksia joista toimitin kopiot kaikki sinne parinvuoden ajalta kun halusivat todistuksia siitä, että täytänkö työssäoloehdon vai en. Nyt KELA piinaa minua jollain:
"Työnantajan todistus maksetusta lomakorvauksesta. Jo toimitetuista palkkatodistuksista ei näy maksettua lomakorvausta. "
Viimeisimmän työnantajani palkkatodistukset ovat äärettömän epäselviä. Itse en tajua niistä yhtään mitään. Työsopimuksessa määrätty tuntipalkkani muutettiin suorite palkaksi työsopimuksen keskivaiheella yksipuolisesti työnantajan puolelta. Kyseessä on suomessa hyvin tunnettu firma eli Posti / Itella. Yksi syy miksi en jatkanut määräaikaista työsopimustani oli se, että työntekijöitä kohdeltiin kuin karjaa. Minun vielä ollessa koeajalla palkkaus muuttui kokonaan.
En tosiaan tiedo olenko saanut kyseisestä kusetuspuulaakista joka pennin mikä minulle kuuluu, koska palkkatodistukset ovat äärettömän epäselviä ja palkkausjärjestelmä muutettiin aivan toisenlaiseksi kesken määräaikaisen työsopimukseni. Itselleni riittää, että minun ei tarvitse olla siellä töissä, mutta ärsyttää kelan kiusaaminen vaikka olen toimittanut sinne paperit joka ikisestä summasta joka minulle on maksettu kahden vuoden ajalta jokaisesta työpaikastani.
Yksi syy miksi en jatkanut hommi oli se, että palkkausperusteita muuteltiin tuosta vain yksipuolisesti kesken työsopimuksen. Eikä minua kiinnosta taistella muutaman sadan euron takia. Ennemmin lopetan hommat kokonaan. Onko se minun syyni, että kela ei ymmärrä työantajan äärettömän epäselviä papereita? Miksi minua rangaistaan jos entinen työnantajani ei hoida velvoitteitaan?
Olen kelalle toimittanut tositteet joka ikisestä eurosta ja sentistä, jonka olen tililleni saanut kahden vuoden aikana ja pystyt tilioitteilla todistamaan, että mitään muita summia en ole saanut kuin palkkatodistuksissa mainitut.
Kela ja Työkkäri
10
1337
Vastaukset
- ´´´´´´´´´
"Työnantajan todistus maksetusta lomakorvauksesta. Jo toimitetuista palkkatodistuksista ei näy maksettua lomakorvausta. "
Tuolla yritetään varmistaa se, josko olisi mahdollista ottaa sinulta pois muutama tukipäivä. Kela ei maksa senttiäkään ilman uutta todistusta Itellalta, vaan hylkää koko homman, jos et toimita todistusta mahdollisesta työsuhteen päättyessä maksetusta lomakorvauksesta. Siis viimeisessä palkkatodistuksessa tuo pitäisi näkyä.
Ihmettelen kyllä, jos ei Itellan palkkatodistuksesta näy mahdollista lomakorvausta. Olisiko nyt Kelan virkailijalla vaikeuksia lukemansa ymmärtämisessä? Enpä tuota paljoakaan ihmettelisi Kelan hommat tuntien.
''Onko se minun syyni, että kela ei ymmärrä työantajan äärettömän epäselviä papereita?''
Ei tietysti ole, mutta Kelan mielestä sinä olet ainut syyllinen.
Olisiko niin, että kun palkkauksesi muuttui suoriteperusteiseksi, niin mahdollinen lomakorvaus maksettiin jokaisen palkanmaksun yhteydessä? Tuo on vain arvaus, mutta monet lafkat tekevät noin.
Otapa siis yhteyttä Itellan palkanlaskijaan ja pyydä sellainen todistus, mistä selviää helpolla tavalla se, onko sinulle viimeisen palkanmaksun yhteydessä maksettu lomakorvauksia vaiko ei.
Esimerkki Kelan toimintatavasta, joka on otettu oikeasta elämästä. On siis todella tapahtunut, mutta muutaman vuoden takainen, joten uskallan se tässä kertoa:
Kela vaati työttömältä palkkatodistusta, josta näkyivät tehdyt työtunnit juuri päättyneessä työsuhteessa. Työtön välitti toivomuksen pikkutyöntantajalle ja tämä toimitti sen lähimpään Kelaan. Käsittelevään Kelaan palkkatodistus ei koskaan saapunut, vaan paperi hävitettiin Kelassa. Työnantaja ilmoitti, ettei toimita uutta palkkatodistusta, koska on jo yhden vaaditun toimittanut, jolla sitäpaitsi ei olisi ollut mitään vaikutusta Kelan maksamisiin, koska lomat oli pidetty työsuhteen aikana eikä lomakorvausta ollut maksettu eikä päivärahaan oikeuttava työssäoloehto täyttynyt. Pattitilanne siis. Lopputulos: Kela hylkäsi työttömän hakemuksen, koska tämä ei ollut toimittanut asian ratkaisemista varten tarvittavia asiapapereita.
Opetus 1: Kelaan ei paperinpalakaan ilman kuittia.
Opetus 2: Työtön on aina seuraukset kärsivä osapuoli.- Työtön123
"Ihmettelen kyllä, jos ei Itellan palkkatodistuksesta näy mahdollista lomakorvausta. Olisiko nyt Kelan virkailijalla vaikeuksia lukemansa ymmärtämisessä? Enpä tuota paljoakaan ihmettelisi Kelan hommat tuntien. "
Eipä siinä vain näy. Siinä näkyy vain maksettu summa ja ennakonpidätys ja sen jälkeen 5-8 sivua täynnä koodeja ja numeroita aina per 2 viikon palkkatodistus. Eli jo kolmonkuukauden palkkatodistuksista tule jo toistasataa sivua luettavaa ja nämä kaikki minun oli kopioitava omalla kustannuksellani ja lähettänyt kelaan.
Alkaa jo ärsyttää niin paljon, että koska olen työtön ja varaton haen valtion kustantamaa oikeusapua ja palkkaan asianajajan ajamaan tätä asiaani, koska olen tuloton on valtion maksettava se minulle varattomuuteni takia. Se varmaan tulee valtiolle halvemmaksi kun asianajaja laskuttaa 210€ / tunti. mutta tätu tuolla selkeästi halutaan.
Olen kelalle toimittanut kopiot kaikesta paperista jotka Itella on minulle toimittanut ja pystyn pankin tilioitteilla todistamaan, että en ole saanut muita suorituksia kuin toimittamissani papereissa mainitut. - KustiPolkee*
Työtön123 kirjoitti:
"Ihmettelen kyllä, jos ei Itellan palkkatodistuksesta näy mahdollista lomakorvausta. Olisiko nyt Kelan virkailijalla vaikeuksia lukemansa ymmärtämisessä? Enpä tuota paljoakaan ihmettelisi Kelan hommat tuntien. "
Eipä siinä vain näy. Siinä näkyy vain maksettu summa ja ennakonpidätys ja sen jälkeen 5-8 sivua täynnä koodeja ja numeroita aina per 2 viikon palkkatodistus. Eli jo kolmonkuukauden palkkatodistuksista tule jo toistasataa sivua luettavaa ja nämä kaikki minun oli kopioitava omalla kustannuksellani ja lähettänyt kelaan.
Alkaa jo ärsyttää niin paljon, että koska olen työtön ja varaton haen valtion kustantamaa oikeusapua ja palkkaan asianajajan ajamaan tätä asiaani, koska olen tuloton on valtion maksettava se minulle varattomuuteni takia. Se varmaan tulee valtiolle halvemmaksi kun asianajaja laskuttaa 210€ / tunti. mutta tätu tuolla selkeästi halutaan.
Olen kelalle toimittanut kopiot kaikesta paperista jotka Itella on minulle toimittanut ja pystyn pankin tilioitteilla todistamaan, että en ole saanut muita suorituksia kuin toimittamissani papereissa mainitut.Niinpä niin,
kannattaa ottaa aina kaikesta tärkeästä itselle myös kopio.
Aika jännä,että työntantaja ei suostu printtaamaan uudelleen sitä paperia, jonka sulle antoi,
meinaan heilläkin se tiedostossa. Kysy palkkatoimiston virkailijalta tai vastaavalta, olisiko siitä kopiota.
Tai peräti arkistosta. No, ehkä ei ole mennyt arkistoon.
Kelan toimintatapa on juuri sellainen mitä edelläolevat kertoivat.
Papereita hukkuu, niitä ei lähetetä eteenpäin ja vaikka mitä.
Se kuittaus on ok sekä se, että ottaa papereista kopiot. Muuten ei pysty asiaan vaikuttamaan.
Kokeile nyt vielä sitä Itellan palkkatoimihenkilöä, josko hän sen kopion toimittaisi. - sitten hutkitaan
Työtön123 kirjoitti:
Olen kelalle toimittanut kopiot kaikesta paperista jotka Itella on minulle toimittanut ja pystyn pankin tilioitteilla todistamaan, että en ole saanut muita suorituksia kuin toimittamissani papereissa mainitut.Tuskinpa ketään nimetöntä köyhää mikään iso virasto alkaa tahallaan kiusaamaan.
Se, että kela halusi selvitää sun oikeutta peruspäivärahaan (=työssäoloehto) on ollut sinun omaksi edukseksi, eikö niin? Peruspäiväraha on "parempaa" ja "vahvempaa" työttömyysturvaa kuin työmarkkinatuki.Työttömänä on helpompi olla peruspäivärahalla kuin työmarkkinatuella. Ei ole tarveharkinataa eikä 5kk rangaistustyössäoloehtoa. Kannattaa ehdottomasti toimittaa sinne kaikki pyydetyt paperit, että saa sen työttömyysturvan, mikä sulle kuuluu.
Mikään tiliote ei todista yhtään mitään. Voit laittaa ne rauhassa vaikka saunansytykkeeksi. Pankkitilejä voi ihmisillä olla váikka kuinka monta, ja vielä yksi Ruotsissa ja yksi Virossa. Kela ei lue eikä ole lomakorvausten, taikka minkään muunkaan puolesta, mistään tiliotteiden "todistusvoimasta" kiinnostunut pätkääkään.
Minua kiinnostaa tuo oikeusapu-juttusi. Mihin asiaan tarkalleen olet hakemassa oikeusapua? Eli missä kohtaa on tapahtunut rikos ja onko syyttäjä tosiaan ottanut semmoisen asian tutkintaan? Oletko käynyt tekemässäå rikosilmoituksen ja se otettiin vastaan? Olisin kiinnostunut tietämään, että millä rikosnimikkeellä asiaasi ollaan lähdössä ajamaan?
Mitä oikeutta olet hakemassa? Sullahan on jo työttömyysturvaan oikeus myönnnetty. Nyt pitäis vaan laskea, että milloin päivärahaa voidaan alkaa maksamaan? En keksi missä on oikeusavun tarvetta, ellei sulla sitten ole jäänhyt asiastasi paljon kertomatta.
Et ilmeisesti kuulu oman alasi ammattiliittoon, mikä on kohdallasi todella vahinko. Ammattiliiiton toimitsija hoitaa puolestasi juuri näitä asioita, kun työnantaja ei meinaa viitsiä kirjoittaa määrättyjä todistuksia, mutta sun kohdalla olet nyt oman onnesi nojassa.
"Olen kelalle toimittanut kopiot kaikesta paperista jotka Itella on minulle toimittanut ". Niin tähän asti. Tavallinen palkkaerittely eli tilinauha´ei käy. Työttömyyskorvauksen maksajalle pitää toimittaa palkkatodistus, jossa näkyy maksetut lomarahat sekä lopputili ja maksetut palkat.Sellainen pitää toimittaa kaikille kassoille tai liiton rahojen maksajille ennenkuin voidaan alkaa maksaa työttömyyskorvausta. Se pitää erikseen pyytää ja palkanmaksajan erikseen sulle tomittaa.
Muista myös, että työttömyysturvaa maksetaan vain 3kk takautuvasti, joten jossain vaiheessa tulee kiire toimittaa ne tarvittavat paperit maksajalle. Yli 3kk vanhoja hakemuksia ei kannata lähettää,kun niitä ei makseta kuitenkaan.
Jäitkö työttömäksi omasta tahdostasi? Tarjottiinko sulle jatkotyötä, mutta et halunnut sitä ottaa? Tästä kait työkkäri rankaisee sua 3kk karenssilla. Lisäksi ensimmäisen hakemuksen omasvastuupäivät jää kärrsttäväksi omasta pussista.l - kaikki valmiiks
Työtön123 kirjoitti:
Olen kelalle toimittanut kopiot kaikesta paperista jotka Itella on minulle toimittanut ja pystyn pankin tilioitteilla todistamaan, että en ole saanut muita suorituksia kuin toimittamissani papereissa mainitut.Ihme kitinää. Ja vieläpä yhteiskunnan kustannuksella koulutettu juristi sille hoitamaan kelan maksamaa työttömyyskorvausta. Ku ei itte saa hoidettua asioita.
Ei ne rahat sieltä tule vaan automaattisesti,kun sä suvaitset ilmoittaa että rahaa sais tulla. Hiukan pitäis jaksaa hoitaa papereita.
Jos ei ite jaksa eikä pysty ku kela kiusaa,niin anna olla. Pakko ei ole. Kelalla ei ole penniäkään kiiinni siinä, että maksaako ne sulle jotain pienintä tukea vai ei. Että sikäli ihan sama.
Käyppä pikimmiltään siellä oikeusaputoimistossa pyytämässä ilmaista apua lakimieheltä että saat korvaukset juoksemaan. Kerro sitten täällä palstalla, mitä sanottiin. Että muutkin avuttomat osaa mennä oikeesta paikasta itelleen oikeutta vaatimaan.
On se kamalaa kun kelan kokoinen putiikki jaksaa kysellä ihan vittuuttaan jotain palkkatodistuksia.
Pitäis vaan suoraan alkaa maksamaan kun rahaa tarvitaan. Tiliotteista näkyy kaikki tarvittava. Ihan selvästi. - ''''''''''''''
Työtön123 kirjoitti:
Olen kelalle toimittanut kopiot kaikesta paperista jotka Itella on minulle toimittanut ja pystyn pankin tilioitteilla todistamaan, että en ole saanut muita suorituksia kuin toimittamissani papereissa mainitut.Ilmeisesti sinulle ei ole maksettu lomakorvauksia työsuhteen päättyessä ja Kelan virkailija ei vain osaa tulkita palkkatodistusta. Ei mitenkään yllättävää.
KELAan ei kannata lähettää alkuperäistä todistusta lainkaan vaan valokopio. Näin hakijalle jää itselleen tosite.
Aikaisempina vuosikymmeninä toki KELA taisi muistaakseni vaatia nimenomaan alkuperäistodistukset mutta tuolloin jäljennökset oli helpommin havaittavissa jäljennöksiksi kuin nykyään. (Niin, nykyään minun on joskus vaikeaa kopioinnin jälkeen erottaa, kumpi on työnantajan postittama palkkatodistus ja kumpi siitä ottamani valokopio...)
JOS KELA tai muu etuusasioita käsittelevä instanssi hankaloituu vaatimaan alkuperäistositteita tai hakijan jo lähettämä todistus on mystisesti hävinnyt, niin originaalit ovat edellä kuvatusti toimineen hakijan tallessa. Tällöin etuuden maksatus tietysti viivästyy mutta hakija kuitenkin saa tukirahansa. Jos esimerkiksi työmarkkinatukierä jää hakijalta kokonaan saamatta pysyvästi puuttumaan jääneiden palkkatositteiden takia, niin työtön kärsii vielä lisää: hänelle määrätään se omavastuuaika, joka koituu jokaisen työttömyysturvan saajan kohtaloksi, jos hän työllistyy kokoaikatyöhön yli kuukaudeksi. Muistaakseni tämä omavastuuaika käytetään onneksi sentään vain kertaalleen kalenterivuoden aikana..., jollei tätäkin säännöstä ole hiljan muutettu tai olla muuttamassa...- ÅoÅY
piruitte kirjoitti:
KELAan ei kannata lähettää alkuperäistä todistusta lainkaan vaan valokopio. Näin hakijalle jää itselleen tosite.
Aikaisempina vuosikymmeninä toki KELA taisi muistaakseni vaatia nimenomaan alkuperäistodistukset mutta tuolloin jäljennökset oli helpommin havaittavissa jäljennöksiksi kuin nykyään. (Niin, nykyään minun on joskus vaikeaa kopioinnin jälkeen erottaa, kumpi on työnantajan postittama palkkatodistus ja kumpi siitä ottamani valokopio...)
JOS KELA tai muu etuusasioita käsittelevä instanssi hankaloituu vaatimaan alkuperäistositteita tai hakijan jo lähettämä todistus on mystisesti hävinnyt, niin originaalit ovat edellä kuvatusti toimineen hakijan tallessa. Tällöin etuuden maksatus tietysti viivästyy mutta hakija kuitenkin saa tukirahansa. Jos esimerkiksi työmarkkinatukierä jää hakijalta kokonaan saamatta pysyvästi puuttumaan jääneiden palkkatositteiden takia, niin työtön kärsii vielä lisää: hänelle määrätään se omavastuuaika, joka koituu jokaisen työttömyysturvan saajan kohtaloksi, jos hän työllistyy kokoaikatyöhön yli kuukaudeksi. Muistaakseni tämä omavastuuaika käytetään onneksi sentään vain kertaalleen kalenterivuoden aikana..., jollei tätäkin säännöstä ole hiljan muutettu tai olla muuttamassa...'''KELAan ei kannata lähettää alkuperäistä todistusta lainkaan vaan valokopio.'''
Minä olen jättänyt kaikki paperini henkilökohtaisesti Kelaan ja pyytänyt ottamaan liitteistä valokopiot itselleni. Sen lisäksi ole pyytänyt kuitin jättämästäni hakemuksesta.
- toistukset pöydälle
onko sinulle maksettu vuosilomakorvaukset rahassa ja oletko saanut lomarahaa, Vuosilomakorvaukset jaksotetaan, eli on ikänkuin omavastuuaikaa lisää. Täytyyhän sieltä löytyä joku palkanlaskija joka pystyis vääntämään selkokielisen todistukset oletko pitänyt lomapäivät vapaana vaan saanut rahakorvauksen. Itella on kuitenkin suurimpia työnantajia tässä maassa.
- 15
Kyllä sieltä löytyy palkanlaskija joka sen lapun antaa, kaikissa pikku firmoissa ei ole työaika kirjanpito kunnossa ja niistä ei saa edes TYÖSUOJELUPIIRIN avustuksella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek205726Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.222889Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1552626- 262429
- 821684
- 1461565
- 1341404
- 1351028
- 901012
- 9933