Huomenta kaikille tummille sekä vaaleille.Monta kertaa kysytään mikä on oikeaa mustalaisuutta, tai puhutaan jostain ihmisestä et on kaajeenmoinen.Olisi kiva tietää mikä tekee jostaki ihmisestä kaajeenmoisen tai mustalaisen.
Oon sitä mieltä että se oikea mustalaisuus on sydämessä olevaa viisautta,hienoja elämänarvoja, toisen ihmisen kunnioitusta...Oikeaa mustalaisuutta ei voi opiseklla sitä ei voi hankkia,sitä ei voi opettaa,se joko on ihmisiellä tai sitten sitä ei ole.
Meitä ei tee mustalaisiksi vaatteet vaan ne aatteet.Mustalaisuus on sitä että osataan tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa,vaikka vähemmistönä ollaankin niin me eletään valtaväestön seasssa ja meidän olisi sopeuduttava jokaisen,en tarkota että myydään niin sanotusti sielumme kaajeille,,ei...Auttaa toisiamme hädässä,seistä toisemme rinnalla ja ennenkaikkea pitää kaaleet yhtä eikä syödä toisiamme,meitä on kuintenkin niin vähän...me käydään sotaa toisamme vastaan,me arvostellaan toisamme vaatteiden perusteella,,unohdetaan ulkokuori ja opetellaan katsomaan toistemme sydämiin.Meidän ei tarvitse olla kenellekkään loukkaukseksi.Rakkaat mustalaiset,tulee aika kun me vielä toinen toistemma kaulassa itketään anteeksiantoa toisiltamme,meille tulee kaaleille vielä vaikeat ajat.
Ei katsota mitä muut ajattele,ollaan omia ittejämme.
Vaikka meiät ei muut ymmärtäisi niin Jumala ymmärtää.Uskon siihen kun ihminen 100% antautuu Jumalalle niin Jumala riisuu myös meitä vääristä uskomuksista mikä on mustalaisuutta,Jumala tekee sen rakkaudella meille kun vaan suostumme siihen että mikään muu ei mene Jumalamme edelle,,ei edes meidän perinnäissännöt.Eikä se tarkoita sitä kun tullaan uskoon että muututaan kaajeiksi..ei... vaan että meille tulee terve suhtautuminen elämän ,toisamme kohtaan,Jumalaa kohtaan.Siunausta teille kaikille.Ottakaa Jeesus sydämiinne asumaan,saadaan nähdä vielä josksus samassa taivaassakin,missä ei ole kaajeita eikä kaaleita vaan kaikki ollaan samaa Jumalan kansaa..Kannan tätä palstaa rukouksin.
Mikä on mustalaisuutta?
19
903
Vastaukset
- m.l...
Itse pidän farkkuja ja muitakin valtaväestön vaatteita sekä elän täysin omien sääntöjeni mukaan enkä minkään muiden vaatimusten mukaan. Elämäni on mielestäni parempaa kuin siten että eläisin vanhojen tapojen mukaan ja pukeutuisin niin. Farkut ja siisti paita on ihan yhtä hyvä kuin suorat housut. Tiedän että minua vihataan senkin takia ja siksi en oikeastaan ole enää romanien kanssa tekemisissä. Kannustan myös muita liittymään kaltaisteni joukkoon ja rohkeasti hylkäämään vanhat raskaat rasitteet ja siirtymään nykyaikaan. On paljon helpompaa elää. Uskokaa tai älkää.
- mr-grillaaja
Ei kaaleet edes tajua mitä on kaajeenmoisuus. Kuuleman perusteella se on kaajeenmoinen, jos pukeutuu erilailla, ajattelee omilla aivoilla tai vastaavaa.
Kaaleenmoista on sitte:
-Veriviha
-Tappelut
-Varkaudet
-haukkuminen
-Pahuus
-Rakkaudettomuus.
Mun mielestä mustalaisuus on juurikin sitä, että ollaan sitä mitä ollaan. Eli jos joku ajattelee omilla avoilla, pukeutuu farkkuihin, tai on muuten vaan erilainen, niin häntä kunnioitetaan yhtälailla, mitä kunnioitetaan näitä muitakin ihmisiä.
Mutta jokainen nähkööt asiat miten näkee ja olkoot juuri niin sokea kun on. Toivon ja rukoilen, että Jumala avaa meidän kaaleitten silmät näkemään ja korvat kuulemaan. - Mie ihe
Kuule käyttäytymisestä ihminen ihminen tunnetaan,eli miten itse vaikutat> niin siitä sinut tuomitaan tai sopeutetaan omaan luokkaasi?Farkku on mitä törkein pukeituminen siis ainakin kaaleille, mutta itseppä olet valinnut tuon pukeutumisen ja älä ainakaan odota, että oikeat mustalaiset päästäisivät sinua vanhempiensa tai muutenkin vanhojen ihmisten pariin!Ei sinua kukaan ehkä vihaa mutta ihmettelevät jos olet kahden kaalon lapsi?Henkilö kohtaisesti jos tapaan näitä vapaasti pukeutuvia farkku ihmisiä, niin jotenkin tuntuu heti rafvaalta koko ihminen? Sorry en pahalla, hyväksyn työvaatteet kun niitä on pidettävä, mutta en ihannoi epäsiistejä merkki-farkkujakaan hmn. Tsemppiä ja huomaa tämä olikin vain yhden mielipide.........Terv Pohojalaanen
- vähäisin
mr-grillaaja kirjoitti:
Ei kaaleet edes tajua mitä on kaajeenmoisuus. Kuuleman perusteella se on kaajeenmoinen, jos pukeutuu erilailla, ajattelee omilla aivoilla tai vastaavaa.
Kaaleenmoista on sitte:
-Veriviha
-Tappelut
-Varkaudet
-haukkuminen
-Pahuus
-Rakkaudettomuus.
Mun mielestä mustalaisuus on juurikin sitä, että ollaan sitä mitä ollaan. Eli jos joku ajattelee omilla avoilla, pukeutuu farkkuihin, tai on muuten vaan erilainen, niin häntä kunnioitetaan yhtälailla, mitä kunnioitetaan näitä muitakin ihmisiä.
Mutta jokainen nähkööt asiat miten näkee ja olkoot juuri niin sokea kun on. Toivon ja rukoilen, että Jumala avaa meidän kaaleitten silmät näkemään ja korvat kuulemaan.Rauhaa vain velisein,kuule nyt ei ollut suopea kirjoitus,vaikka olenkin pitänyt monista sinun kommenteistasi`. Et saa muuta kuin riitaa tällaisilla jutuilla aikaan?Kuule vaikka kuin olisi asiat mailmassa niin sydän on rakkaitten kaaleiden luona! Min'ä itse olen paljon kaajeitten kaa tekemisissä jo virkanikin puolesta.Mutta asetun aina sydämeni puolelle ja olen monasti huomannut, että Jumala on kuitenkin kääntänyt ne visaisimmatkin asiat oikein päin.Ainoa asia mikä minua on ihmetyttänyt kaaleitten (rakkaudettomuus) se on tosi kyllä. Vaikka sanoisinkin, että monen mielestä erilaisuus rikastuttaa niin ei tässä tapauksessa? Jumala on luonut meidät kaaleeksi ja ainut mikä on ok koulutus ammatti ja sopeutuminen yhteiskuntaan,siinä meidän lapsille evästä. Tervs Ola
- huomaavainen......
Mie ihe kirjoitti:
Kuule käyttäytymisestä ihminen ihminen tunnetaan,eli miten itse vaikutat> niin siitä sinut tuomitaan tai sopeutetaan omaan luokkaasi?Farkku on mitä törkein pukeituminen siis ainakin kaaleille, mutta itseppä olet valinnut tuon pukeutumisen ja älä ainakaan odota, että oikeat mustalaiset päästäisivät sinua vanhempiensa tai muutenkin vanhojen ihmisten pariin!Ei sinua kukaan ehkä vihaa mutta ihmettelevät jos olet kahden kaalon lapsi?Henkilö kohtaisesti jos tapaan näitä vapaasti pukeutuvia farkku ihmisiä, niin jotenkin tuntuu heti rafvaalta koko ihminen? Sorry en pahalla, hyväksyn työvaatteet kun niitä on pidettävä, mutta en ihannoi epäsiistejä merkki-farkkujakaan hmn. Tsemppiä ja huomaa tämä olikin vain yhden mielipide.........Terv Pohojalaanen
kirjoitit asiaa. Kiitos
- m.l...
huomaavainen...... kirjoitti:
kirjoitit asiaa. Kiitos
Mielestäni jokaisella pitää olla oikeus omaan mielipiteeseen ja valinnanvapaus siitä mitä päällään pitää. Emmehän me enää kuljeskele vankkureillakaan vaan ne on jo vaihdettu autoihin... Aika menee vain eteenpäin ja kaikkien pitää kehittyä eteenpäin eikä jumahtaa menneisyyteen.
- Anonyymi
Eikö se riitä että sinä olet tullu kaajeitten älämään älä muita yritä saaha samaan missä ite olt ole onnelinen
- Anonyymi
m.l... kirjoitti:
Mielestäni jokaisella pitää olla oikeus omaan mielipiteeseen ja valinnanvapaus siitä mitä päällään pitää. Emmehän me enää kuljeskele vankkureillakaan vaan ne on jo vaihdettu autoihin... Aika menee vain eteenpäin ja kaikkien pitää kehittyä eteenpäin eikä jumahtaa menneisyyteen.
Niin, vankkurit on vaihdettu autoihin. Siinähän on luovuttu vanhasta perinteestä. Kauheaa, sehän vasta on kaajeenmoista. En kyllä tästä lähtien pidä oikeana mustalaisena sitä joka ajaa autolla! Eihän mikään saa muuttua.
- huomaavainen......
Mustalaisuus on kokonaisuus. Ei siittä voi otta yhtä osaa pois, ja sanoa, että mustalaisuusus tulee sydämmestä. Totta, mutta siinhen liittyy myös pukeutuminen, et voi kävellä farkut jalassa, ja sanoa, että olet mustalainen. Ei noin. Se on hyvä käännellä ja väännellä, ja sanoa , olen mustalainen. Ensinnäkin sinä likaat talon, jos sinulla on farkut jalassa, hyi olkoon. Ja vielä tiukat farkut, missä paistaa pyllyn posket läpi.
Ja jos olet vielä nainen, niin raamattukin kieltää naisen pukedumasta miehen tamineisiin. Katsopas kaajeita, kaikki kaajeen naiset rikkoo tuota sääntöä. Sitten toinen sääntö mitä valkolaisnaiset rikovattat on lyhyeksi leikattu miehen tukka. Kolmanneksi miehillä on pitkät letit, mikä kuuluu vain naisille.- Nainen Tavallinen
Mun oli pakko tuohon vastata,kun puhutaan aina "puhtaasta" ja "likaisesta" niin on nainen mikä on kaajenvaatteissa ja se menee keittiöön,okei talo ei mene likaiseksi,no sit tulee nainen kellä on hameet ja laittaa kaajeenvaattet mene keittiöön,niin likaseksi menee...Ajattele miten ristiriidassa on tuokin asia meillä?Kysymys kuuluu,kumman pylly oli likaisempi?
Ollaaan nyt aivan rehellisiä,kuinka moni mies olisi vaikka mitä tehnyt==Mulle ainakin,joka mies olisi sen tehnyt...Siinä näkee sen että mitä kukaan ei tiedä niin silloiin on luvallista kaikki.En sitä sano ite olen joksus itekin ollut pitämään yllä perinnesääntöjä,mutta kiitos Jumalalle,Hän on avannut silmäni näkemään totuuden...Raamatussakin sanotaan että ei se teitä saastuta mikä tulee ulkoa vaan se mitä tulee sisältä eli sydämestä... - Mie Ihe
Nainen Tavallinen kirjoitti:
Mun oli pakko tuohon vastata,kun puhutaan aina "puhtaasta" ja "likaisesta" niin on nainen mikä on kaajenvaatteissa ja se menee keittiöön,okei talo ei mene likaiseksi,no sit tulee nainen kellä on hameet ja laittaa kaajeenvaattet mene keittiöön,niin likaseksi menee...Ajattele miten ristiriidassa on tuokin asia meillä?Kysymys kuuluu,kumman pylly oli likaisempi?
Ollaaan nyt aivan rehellisiä,kuinka moni mies olisi vaikka mitä tehnyt==Mulle ainakin,joka mies olisi sen tehnyt...Siinä näkee sen että mitä kukaan ei tiedä niin silloiin on luvallista kaikki.En sitä sano ite olen joksus itekin ollut pitämään yllä perinnesääntöjä,mutta kiitos Jumalalle,Hän on avannut silmäni näkemään totuuden...Raamatussakin sanotaan että ei se teitä saastuta mikä tulee ulkoa vaan se mitä tulee sisältä eli sydämestä...Kuules nyt juuli, sinun puheesi menee nyt jo yli hilseen? ota huomioon, että tätä nettiä lukee myös vanhatkin ihmiset hmn. Aloitus oli ihan hyvä mutta nyt itse rienaat, tai sanoisinko itse kysyt ja itse vastaat?Ehdottaisinkin, että pyydät Jumalalta ymmärrystä kommunikoida> sävyisästi ja ketään loukkaamatta.Iloa elämään sinullekin ja ajattele myös, että mitä toivoisit itsellesi tee se toiselle.
Räähkien puheet eivät kuulu kaaleitten palstalle....Pohjalaanen - Nainen Tavallinen
Mie Ihe kirjoitti:
Kuules nyt juuli, sinun puheesi menee nyt jo yli hilseen? ota huomioon, että tätä nettiä lukee myös vanhatkin ihmiset hmn. Aloitus oli ihan hyvä mutta nyt itse rienaat, tai sanoisinko itse kysyt ja itse vastaat?Ehdottaisinkin, että pyydät Jumalalta ymmärrystä kommunikoida> sävyisästi ja ketään loukkaamatta.Iloa elämään sinullekin ja ajattele myös, että mitä toivoisit itsellesi tee se toiselle.
Räähkien puheet eivät kuulu kaaleitten palstalle....PohjalaanenPyydän anteeksi jos olen jotain loukannut, mutta tuo on ihan totuus,ja kyllä täällä mysö vanhat ihmiset lukee,se on totta.Sävyisästihän olenkin kirjottanut enk'ä halua ketään loukata.
Kun puhut räähkistä,niin kattele hieman noita muita viestejä..siellä on aikamoista puhetta.Annoin vaan esimerkin miten me ollaan monipuolisia toistemme edessä. - Mie Ihe
Nainen Tavallinen kirjoitti:
Pyydän anteeksi jos olen jotain loukannut, mutta tuo on ihan totuus,ja kyllä täällä mysö vanhat ihmiset lukee,se on totta.Sävyisästihän olenkin kirjottanut enk'ä halua ketään loukata.
Kun puhut räähkistä,niin kattele hieman noita muita viestejä..siellä on aikamoista puhetta.Annoin vaan esimerkin miten me ollaan monipuolisia toistemme edessä.Ei mitään sisko, anteeksi annettu,kuule jatka vain kirjoittelua ja tiedä vielä vaikka saataisiin hyväkin juttu vielä?Joo olen ihmetellyt noita monia kommentteja mutta tarkoitus onkin, että saataisiin vähän> uutta ja tervettä väriä tännekin palstalle.Monenlaiset älypäät täällä yrittää järkeillä ja eihän siitä tule muuta kuin riitoja?Lähdetään siitä, että me kaikki olemme vain ihmisiä ja sama Jumala meillä on kaikilla!Mutta nämä tavat ja tottumukset ehkä ei ole aina hyvä kaajeitten edessä niistä mainita, koska ne eivät ymmärrä> eivätkä ehkä koskaan tule ymmärtämään? Mutta rakkaat kaaleet eihän nyt meidänkään jutut aina niin mieltä ylentäviä ole ???????Siis annetaan elää muidenkin ja sanastelu ei vie eteenpäin päinvastoin pahentaa jo ennestään tulehtunutta áluetta?Olen vain jotenkin huomannut, että terve ja reilu käyttäytyminen ja rehellisyys vaikka hmn (meidänkin) suulla sanottuna kuitenkin vetää pitemmän korren.Mottoni onkin, että yritetään vastata oikeisiin keskusteluihin ja provot jätetään omaan arvoonsa. Ja vaikka valtaväestö luuleekin, että emme osaa komminikoida? Sanon vain, että kyllä niitä meidänkin riveistä löytyy. Tervs Pohojalaanen
- Julia.
rankka juttu kun mustalaisen pitää nykyaikana spekuloida mikä on mustalaisuus. Tämä on jo niin kulunut puheenaihe ja mihinkää ei siitä pääse eteen eikä taaksepäin.
- noitana poltettu
vaikka syntiin sortuukin.
- mr-grillaaja
Pyydän anteeksi tuota kirjoitustani. Oli ehkä hieman huono päivä ja sitten hermostuin kun luin täällä kaikkea, miksi mustalainen ei voi olla mustalainen, vaikka kulkisikin erilaisissa vaatteissa.
Lisään nyt tähän vielä sen, että itse en kulje farkuissa, vaan suorathousut on päälläni. Pidän sen takia kovaa meteliä erilaisesta pukeutumisesta, koska se on todella tyhmää vaatia itselleen kunnioitusta, mutta sitten ei ole valmis itse kunnioittamaan toisten "vikojen tai puitteiden" takia.
Kulttuureista ollaan tehty oikeesti liian iso numero. Jos jokainen pystyisi olemaan itselleen rehellinen, niin näkisi, että kulttuurit ovat meille kalliimmat kuin usko tai ihmishenki.
Ei Jumala ole tarkoittanut meitä pitämään kulttuureita niin suuressa arvossa, missä me niitä pidämme.
Toiseks, en jaksa kun kokoajan tulee uusia kulttuureita ja ne tekee monien elämästä vaikeaa. Nyt on semmonenki, että sukat tai kauluspaita ei saa olla valkonen. Muistan 90-luvulla kun keuruulla olimme, niin monilla miehillä oli valkoiset kauluspaidat ja puvuntakkien värikin oli monesti ihan eriväristä, mitä nykyään. 90-luvulla näin myös miehiä, joiden housut ei ollu mustat tai tummansiniset.
Mihin on kadonnut se mustalaisuus, joka meillä oli? Tuntuu että nykyään ei ole enään mitään muuta kuin pelkkää teeskentelyä.. Mikä loukkaa milloin ketäkin jne...
Ja jos nyt aivan tarkkoja ollaan, niin 60-70-luvulla todella monilla oli farkut tai jotai muuta päällänsä. Olen nähnyt paljon kuvia ja myös telkkarista tuli joskus dokumentti, missä kuvattiin 60-70-luvun mustalaisia. Naisilla oli polvihametta hieman pidempi hame ja monilla miehillä farkut. Silti pystyivät olemaan vanhat sekä nuoret keskenään tekemisissä, ilman että jotkut vetivät herneitä nenäänsä.
Ja olen nyt tutkinut "nykymustalaisuutta" aika pitkään ja huomannut sen, että me arvostetaan kaikkea, mikä on pahaa, mutta sit jos on ihminen, joka ei mene täysin kulttuureiden mukaan, niin johan maailma kaatuu.
Sitten jos jotkut varastelee, tappelee, haukkuu muita tai jotain vastaavaa, niin sitä ei monestikkaan katota pahalla, vaan sanotaan "Kaa oisit nyt mullekki tuonut".
Mikä siis oikeuttaa "oikeat mustalaiset" saamaan kunnioitusta, mutta ei ne, jotka poikkeavat kulttuureista?
Vastaukseski ei riitä "noku se on meidän kaaleitten tavat". Tietääkö ihmiset edes miksi noita tapoja on? - Vähäisin
mr-grillaaja kirjoitti:
Pyydän anteeksi tuota kirjoitustani. Oli ehkä hieman huono päivä ja sitten hermostuin kun luin täällä kaikkea, miksi mustalainen ei voi olla mustalainen, vaikka kulkisikin erilaisissa vaatteissa.
Lisään nyt tähän vielä sen, että itse en kulje farkuissa, vaan suorathousut on päälläni. Pidän sen takia kovaa meteliä erilaisesta pukeutumisesta, koska se on todella tyhmää vaatia itselleen kunnioitusta, mutta sitten ei ole valmis itse kunnioittamaan toisten "vikojen tai puitteiden" takia.
Kulttuureista ollaan tehty oikeesti liian iso numero. Jos jokainen pystyisi olemaan itselleen rehellinen, niin näkisi, että kulttuurit ovat meille kalliimmat kuin usko tai ihmishenki.
Ei Jumala ole tarkoittanut meitä pitämään kulttuureita niin suuressa arvossa, missä me niitä pidämme.
Toiseks, en jaksa kun kokoajan tulee uusia kulttuureita ja ne tekee monien elämästä vaikeaa. Nyt on semmonenki, että sukat tai kauluspaita ei saa olla valkonen. Muistan 90-luvulla kun keuruulla olimme, niin monilla miehillä oli valkoiset kauluspaidat ja puvuntakkien värikin oli monesti ihan eriväristä, mitä nykyään. 90-luvulla näin myös miehiä, joiden housut ei ollu mustat tai tummansiniset.
Mihin on kadonnut se mustalaisuus, joka meillä oli? Tuntuu että nykyään ei ole enään mitään muuta kuin pelkkää teeskentelyä.. Mikä loukkaa milloin ketäkin jne...
Ja jos nyt aivan tarkkoja ollaan, niin 60-70-luvulla todella monilla oli farkut tai jotai muuta päällänsä. Olen nähnyt paljon kuvia ja myös telkkarista tuli joskus dokumentti, missä kuvattiin 60-70-luvun mustalaisia. Naisilla oli polvihametta hieman pidempi hame ja monilla miehillä farkut. Silti pystyivät olemaan vanhat sekä nuoret keskenään tekemisissä, ilman että jotkut vetivät herneitä nenäänsä.
Ja olen nyt tutkinut "nykymustalaisuutta" aika pitkään ja huomannut sen, että me arvostetaan kaikkea, mikä on pahaa, mutta sit jos on ihminen, joka ei mene täysin kulttuureiden mukaan, niin johan maailma kaatuu.
Sitten jos jotkut varastelee, tappelee, haukkuu muita tai jotain vastaavaa, niin sitä ei monestikkaan katota pahalla, vaan sanotaan "Kaa oisit nyt mullekki tuonut".
Mikä siis oikeuttaa "oikeat mustalaiset" saamaan kunnioitusta, mutta ei ne, jotka poikkeavat kulttuureista?
Vastaukseski ei riitä "noku se on meidän kaaleitten tavat". Tietääkö ihmiset edes miksi noita tapoja on?Mitäs tuosta anteeksi annettu velisein, olet oikeassa monessakin asiassa, mutta jos käy liian kohti niin haavoittaa vain mielensä ja sydämensä?Kyllähän me semmottii peijoonia ollaan ainakin minun ja tuleva sukupolvi, että huh huh,osaakohan kukaan enää kaaleen-kieltäkään siis tuleva polvi?Olen tässä miettinyt, että jos heittäisin korteni> kekoon kun muutan piakkoin Suomeen, niin jospa juttelisin vähän niitten mustalais-lähetyksen kanssa ja ainakin Mirannan, että mikä mättää kun asiat eivät edisty? Ainoastaan Mirannassa siis Vuolasrannassa olen havainnut, että siinä on oikea nainen paikallaan! Raikut sun muut ilvelijät ovat polttaneet siltansa ja luottamuksensa siis kaaleitten puolelta.Ja vielä minusta on aivan turha alkaa muuttamaan tapoja ja tottumuksia, siinä teloo vain oman itsensä?Parempi on ottaa neutraali kanta ja koettaa valoittaa tulevalle nuorisolle, että tämä yhteiskunta on paljon muutakin kun vain tapoja ja tottumuksia. Siitä iloitsen, että monet nuoret nyt ovat huomanneet, että opiskelu ja ammatit ovat tätä päivää! Ja ennen kaikkia nuoret uskovat ovat sulautuneet yhteiskuntaan. Uskon, että peli ei ole vielä menetetty? Uskon Jumalaan ja uskon meidän nuoriin,kunhan vain joku opastaa heitä ja saavat itseluottamusta muualtakin kuin omiltaan. Odotankin sinne mustalais-lähetyksiin uutta verta, että poliittisestikin huomattaisiin vielä Suomen maassa, että me romaanitkin olemme ja kuulumme yhteisöön niinkuin muutkin kansalaiset. Tervs Ola
- tulee tulla
yhdeksi perheeksi…
Suvaitsevaisuuden perheeksi.
Kaikkien kansojen tulee tulla
yhdeksi kansaksi...
Veljeyden kansaksi.
Kaikkien uskontojen tulee tulla
yhdeksi uskonnoksi...
Rakkauden uskoksi.
Luottamus:
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8326501/40904378 - aja aha
vielä josksus samassa taivaassakin,missä ei ole kaajeita eikä kaaleita vaan kaikki ollaan samaa Jumalan kansaa
EIKÖ NE OLEKAAN KAIKKI OPETETTU KAALEIKSI SIELLÄ ? AITOA JA ALKUPERÄISTÄ , uskon siihen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?123846Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja313230Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2963205Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin82040- 2541891
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk81838Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2391452- 801395
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi431204Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81133