Nivel?kipua ranteessa/kyynärpäässä

Maaria70

Morjens. Olen 39v nainen, perusterve ei mitään sairauksia. Teen istumatyötä. Oireet:Viimekesänä alkoi oireilu eli vasemman käden kyynärpään ulkosyrjä kipeyty esim lenkkeillessä. Sama vaiva on jatkuvaa nykyisin jos esim kannan kauppakassia. Nyt on tullut oireet että varsinkin vasen käsi kipeä ranteesta kyynärpäähän ilman mitään fyysistä tekemistä. Myös oikeassa kädessä ollut pientä särkyä mutta ei samassa määrin kuin oikeassa. Polvet väliin myös kränää niin etten voi kyykistyä. Onko oireet liikunnan puutetta vai kenties onko mentävä lääkäriin? Onko reumaoireilua vaiko luulosairautta =D Jos jollain on ollut samantapaisia oireita kertokaa neuvojanne.

7

4417

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ai ai ja aijaijai

Minulla on ihan samanlaisia vaivoja ja sen lisäksi olkapäät välilä kipuilevat. NIskasta löytyi kulumaa kahden nivelen välistä. Kyynärpään nivelet ovat molemmin puolin nivelen sisäsyrjää painaessa arat ja kauppakassin kantamisen jälkeen jäykät ja kipeät. On niin paljon vaivoja että en ole käynyt kyynärpäitäni tutkituttamassa.

Olin kuntoutuksessa ja sain jumppaohjeita lähinnä niska ja hartiaseudulle. Tuntuu kyllä, että se on auttanut kyynärpäihinkin.

Polvilumpiot ovat kuluneet, toinen on melkein luu luuta vasten jo. Olen joutunut edes takaisin nousemaan tuolista milloin minkäkin syyn vuoksi vuosikaudet ja uskon, että se on kuluttanut polvilumioni ennen aikaisesti. Oireina oli kipu portaita ylös mennessä ja rutina.

Hakeudun kuntoutukseen Kelan kautta tai käy fysiatrin vastaanotolla tai fysioterapeutilla.

Olen tehnyt sihteerin hommia 18 vuotta.

Venyttelyt, jumppa ja muu liikunta taitaa olla parasta lääkettä kaikkeen vaivaan.

Reumakokeet on otettu eikä reumaa ole meikäläisellä.

• Maaria70

Okei, selvä elikkäs saattaa oireet sitten liittyä työhöni / liikkumattomuuteeni. Minä "vasta" 6 vuotta olen tehnyt näitä toimistohommia. Liikunta on jäänyt tosi vähälle viimeisen vuoden aikana.. SuurKiitos vastauksestasi!!

• elliivo
        Maaria70 kirjoitti:

Okei, selvä elikkäs saattaa oireet sitten liittyä työhöni / liikkumattomuuteeni. Minä "vasta" 6 vuotta olen tehnyt näitä toimistohommia. Liikunta on jäänyt tosi vähälle viimeisen vuoden aikana.. SuurKiitos vastauksestasi!!

Minä olen ollut raskaan työn raataja mutta tänä syksynä pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle.
        Nivelrikko voi tulla myös istumatyötä tekevälle. Sehän on nivelen aineenvaihdunnan häiriöstä johtuva sairaus.
        Tupakointi on yhtenä altistavana tekijänä nivelrikossa.
        Itselläni polvissa on todettu nivelrikko ja vasempaan sainkin tekonivelen keväällä. Kyynärpäissä on molemminpuoliset kivut, eli tennis-ja golfkyynärpäät. Ranteet kipeytyvät ajoittain ja joskus kämmenselkä turpoaa. Sormien pikkunivelissä on ajoittain kovaa kipua. Lonkat ovat joskus kipeät. Olkapää oli muutama viikko sitten niin kipeä viikon ajan että en voinut kättä nostaa. Isovarpaan tyvinivelet kipeytyvät ja turpoavat joskus. Sanotaan että nivelrikko on etenevä sairaus ja niin tuntuu olevan.

• Maaria70
        elliivo kirjoitti:

Minä olen ollut raskaan työn raataja mutta tänä syksynä pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle.
        Nivelrikko voi tulla myös istumatyötä tekevälle. Sehän on nivelen aineenvaihdunnan häiriöstä johtuva sairaus.
        Tupakointi on yhtenä altistavana tekijänä nivelrikossa.
        Itselläni polvissa on todettu nivelrikko ja vasempaan sainkin tekonivelen keväällä. Kyynärpäissä on molemminpuoliset kivut, eli tennis-ja golfkyynärpäät. Ranteet kipeytyvät ajoittain ja joskus kämmenselkä turpoaa. Sormien pikkunivelissä on ajoittain kovaa kipua. Lonkat ovat joskus kipeät. Olkapää oli muutama viikko sitten niin kipeä viikon ajan että en voinut kättä nostaa. Isovarpaan tyvinivelet kipeytyvät ja turpoavat joskus. Sanotaan että nivelrikko on etenevä sairaus ja niin tuntuu olevan.

Kiitos tästäkin valaisevasta tiedosta. Enpä ole osannut ajatellakkaan että tällaisesta voisi olla kyse! Kävinpä lukemassa aiheesta. Tupakoinnin olen onneksi lopettanut kaksi vuotta sitten, ylipainoa ei minulla ole. Sormien nivelissä olen huomannut turvotusta varsinkin vasemmassa nimettömässä, sormuksia vaikea laittaa / ottaa pois. Mutta muuten en ole kiinnittänyt nivelien turvotukseen huomiota. Pitääpä seurata. Ei muuta kuin Liikuntaa liikuntaa... =)

• ai ai ja aijaijai
        Maaria70 kirjoitti:

Kiitos tästäkin valaisevasta tiedosta. Enpä ole osannut ajatellakkaan että tällaisesta voisi olla kyse! Kävinpä lukemassa aiheesta. Tupakoinnin olen onneksi lopettanut kaksi vuotta sitten, ylipainoa ei minulla ole. Sormien nivelissä olen huomannut turvotusta varsinkin vasemmassa nimettömässä, sormuksia vaikea laittaa / ottaa pois. Mutta muuten en ole kiinnittänyt nivelien turvotukseen huomiota. Pitääpä seurata. Ei muuta kuin Liikuntaa liikuntaa... =)

Käy nyt kuitenkin verikokeissa (reuman poissulku). Kyllä reumapotilastakin liikunta ja venytykset auttavat mutta tarvitaan lääkityskin.

Netti on täynnä hyviä jumppaohjeita mutta ne täytyy tehdä oikein ettei aiheudu vahinkoa. Sen vuoksi kannattaisi käydä vaikka fysioterapeutilla joka katsoisi, että liikkeet menee oikein.

Minullakin kipeili sormet välillä kun kirjoitin urakalla. Kortisonipiikeillä se meni sitten ohi ja työtä vähentämällä.

• ghgöfghödfghdf
        Maaria70 kirjoitti:

käy työterveyshuollossa, jos vaikka saisit kyynärtuet -siis jos teet paljon tietsikalla töitä. Käy työterveyshuollossa...........

• vkosiivous
        ghgöfghödfghdf kirjoitti:

käy työterveyshuollossa, jos vaikka saisit kyynärtuet -siis jos teet paljon tietsikalla töitä. Käy työterveyshuollossa...........

tt-lääkäriin. Itselläni oli kyynärpääkipuja, ja tt-lääkäri-lehmät ehdottivat syyksi; (kiljuen kuin tapettava sika) "SINÄ ET OSAA TYÖTÄSI!!!!!!!!!!) ja "mene fysioterapeutille, siitä on varmasti sinulle paljon hyötyä työssäsi". Suutuin tästä niin paljon, että hakeuduin ortopedille, joka teki diagnoosin viidessä minuutissa ja työnvaihto edessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      2453
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1157
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      110
      1067
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      296
      888
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      858
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53