Jarruton perävaunu kuorma-autoon

"Rekkamies"

Onko kellään tietoa, vieläkö kuorma-autolla saa vetää jarrutonta yksiakseliperävaunua? Aken (www.ake.fi) sivuilta en löydä mitään aiheesta. Keskiakselivaunu, jossa akseli on lähellä perävaunun keskikohtaa ei oikein käy, mutta hätätapauksessa tuossa olen valmis joustamaan.

Tarkoitus olisi tehdä n. 10 tonnin kokonaispainoiseen kuorma-autoon toisesta täsmälleen samanlaisesta autosta perävaunu. Kuorma-autossa (ja perävaunuaihiossa) on vain nestejarrut ja ne voi olla vaikea saada (laillisesti) toimimaan kunnolla yhteen, koska perävaunun jarruille ei ole liitäntää (tai kai sellaisen voi lisätä). Joskus tuollaista jarrutonta on kai saanut vetää 50-60 km/h. Se riittäisi mulle, koska käyttäisin sitä harvoin ja vain lyhyille matkoille. Käsijarrun saisi toimimaan perävaunussakin, koska se toimii paineilmalla. Minkähän verran saa kärry kuormineen painaa, jos vetoauto painaa 10 tonnia?

Olikos armeijassa jotain tuollaisia vaunuja? Armeijan vehkeillä tosin taitaa olla omat säädöksensä.

5

3470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fm12

      oli muistaakseni velsan tekemiä yks akselisia kärryjä mutta niissäkin oli ilma jarrut.armeijalla oli ne säädökset aivan omaa luokkaansa koska läheskään kaikkia ajoneuvoja ei saa rekisteröityä edes kovalla työllä siviili liikenteeseen. muistelisin niin että jis perävaunu on jarruton niin sen kokonais paino saa olla vain 750 kiloa vaikka olis lentokoneen peräs raktorit tietysti erikseen.en tietysti mene vannomaan mutta katsastus konttoriltahan saat vastauksen.

      • T.K

        Tosi kuin vesi. Suomessa ei saa vetää kokonaispainoiltaan yli 750 kg kärryä, jos siinä ei ole jarruja. PISTE.

        Ps.soitin itse katsastuskonttorille joku aika sitten kun täällä palstalla joku vääristeli asiaa.


      • "Rekkamies"

        Jep, henkilö- ja pakettiauton perään ( muut niihin rinnastettavat) ei saa laittaa yli 750 kokonaispainoisia kärryjä, mutta traktorin perään saa laittaa (katsoin Aken sivuilta) kärryn, jonka rasitus koukkuun saa olla maksimissaan 3000 kg ja muistelen joskus nähneeni jossakin juttua kokonaispainostakin (jäi tällä kertaa katsomatta Aken sivuilta), mutta olen ollut joskus töissä tehtaassa, joka teki traktorin peräkärryjä ja tietääkseni vieläkin saa tehdä ainakin 13 tonnin kokonaispainoisia kärryjä traktoriin. Tämä kyseinen firma, jossa olin töissä, teki myöhemmin 15 tonnin kärryjäkin.

        Traktorin kärryn kantavuuteen vaikuttaa muistaakseni se, onko kärryssä jarrut, mutta ainakin "meidän" tekemissä traktorin kärryissä jarrut olivat enemmän käsijarrutyyppiset. Kippiletkuun laitettiin 3-tieventtiili, jolla voi valita, meneekö paine kippiin, vai jarruille. Ajon ajaksi voi laittaa 3-tieventtiilin asentoon, jossa paine menee jarruille. Ajon aikana "kipatessa" jarrut vaikuttivat kärryn pyöriin, mutta minkäänlaista tuntumaahan jarruihin ei ollut. Pyörät olivat jarrutettaessa käytännössä lukossa.

        Ajattelin vain, että liikennetraktorit kulkevat 50 km/h ja siitä ajattelin, että josko kuorma-autollakin saisi vetää ilman jarruja olevaa kärryä edes tuon 50 km/h. Hinattavaa laitettakin (esim. työmaakoppi) saa muistaakseni vetää aikamoista kyytiä, vaikka ne ei kai taida olla edes rekisterissä (valot pitää toimia) ja jarrutkin taitavat puuttua. Vanhat lautarakenteiset kopit painavat luultavasti enemmän kuin 750 kg, joten luulisi, että niissä pitäisi olla jarrut. Ja onhan noita muitakin hinattavia laitteita.


      • "Rekkamies"
        "Rekkamies" kirjoitti:

        Jep, henkilö- ja pakettiauton perään ( muut niihin rinnastettavat) ei saa laittaa yli 750 kokonaispainoisia kärryjä, mutta traktorin perään saa laittaa (katsoin Aken sivuilta) kärryn, jonka rasitus koukkuun saa olla maksimissaan 3000 kg ja muistelen joskus nähneeni jossakin juttua kokonaispainostakin (jäi tällä kertaa katsomatta Aken sivuilta), mutta olen ollut joskus töissä tehtaassa, joka teki traktorin peräkärryjä ja tietääkseni vieläkin saa tehdä ainakin 13 tonnin kokonaispainoisia kärryjä traktoriin. Tämä kyseinen firma, jossa olin töissä, teki myöhemmin 15 tonnin kärryjäkin.

        Traktorin kärryn kantavuuteen vaikuttaa muistaakseni se, onko kärryssä jarrut, mutta ainakin "meidän" tekemissä traktorin kärryissä jarrut olivat enemmän käsijarrutyyppiset. Kippiletkuun laitettiin 3-tieventtiili, jolla voi valita, meneekö paine kippiin, vai jarruille. Ajon ajaksi voi laittaa 3-tieventtiilin asentoon, jossa paine menee jarruille. Ajon aikana "kipatessa" jarrut vaikuttivat kärryn pyöriin, mutta minkäänlaista tuntumaahan jarruihin ei ollut. Pyörät olivat jarrutettaessa käytännössä lukossa.

        Ajattelin vain, että liikennetraktorit kulkevat 50 km/h ja siitä ajattelin, että josko kuorma-autollakin saisi vetää ilman jarruja olevaa kärryä edes tuon 50 km/h. Hinattavaa laitettakin (esim. työmaakoppi) saa muistaakseni vetää aikamoista kyytiä, vaikka ne ei kai taida olla edes rekisterissä (valot pitää toimia) ja jarrutkin taitavat puuttua. Vanhat lautarakenteiset kopit painavat luultavasti enemmän kuin 750 kg, joten luulisi, että niissä pitäisi olla jarrut. Ja onhan noita muitakin hinattavia laitteita.

        Täsmennetään vielä sen verran, että siis kuorma-autolla ja bussillakaan ei saa normaalisti vetää yli 750 kg jarrutonta kärryä, mutta se mikä kiinnostaa, on se, että saisiko painavampaa jarrutonta yksiakselista kärryä vetää, jos tinkii ajonopeudesssa, eli ajaisi 50 tai 60 km/h.

        Meillä on ollut joskus 70-luvun alussa kuorma-auto ja pihassamme oli myös yksiakselinen kärry ja muistelen kärryn takalaidassa olleen joko 50- tai 60-lätkä. En enää muista vedettiinkö kärryä kuorma-autolla vai traktorilla. Traktorit eivät tuohon aikaan virallisesti tosin kulkeneet noin lujaa, joten siksi olen melko varma, että kärryä käytettiin nimenomaan kuorma-autossa. Kärryn jarrullisuudesta ei mulla ole tietoa. Kaikki, jotka asiasta jotain tietäisivät, ovat jo kuolleet vuosia sitten.


    • Mietinkö

      Hinausautolla saisi kuitenkin vetää ihan mitä tahansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6798
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1011
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe