Rengas kuluu keskeltä

Kuluu!

Minulla on autossani 225 leveä rengas. Paineita käytin kesärenkaissa n. 2.6...2.7 edessä ja takana. Vaihtaessani talvirenkaat, huomasin uusissa renkaissa heti kulumaa keskellä. Muuten normaali. Ajotapa ei aivan holtiton. Auto toki painava ja tehokas.

18

2196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frangrabba

      eikä sitten tullut mieleen että on liikaa painetta renkaissa

    • Pe-ksu

      Minulla sama homma, kyseessä 225/45-17 renkaat. Mutta tietääkseni matalanprofiilin rengas kuluu keskeltä jos liian vähän paineita. Vain vanhanaikaiset renkaat kuluu liian isoilla paineilla keskeltä, vanhnaikaisella tarkoitan esimerkiksi 155-13 rengasta.

      • rengas kuluuu

        vanhanaikaisen renkaan profiili 13 ? Jos on, niin on matalin rengas mistä olen kuullut. Lisätkää vain painetta renkaisiinne jos ne vaikka sitten kuluis reunoilta.


      • Josko näin

        Rengasliike, joka minulle möi kesärenkaat, sanoi, että laita eteen oliko se peräti 2.9 ja taakse 2.7! Ensi kesäksi laitan ainakin enemmän, kuin käyttämäni 2.6. Ehkäpä rengasliikkeen ohjeen mukaan. Mitenköhän on talvirenkaiden laita? ne myös 225 leveät. Ne ovat alkuperäiset, enkä ole ihna samaa ilmiötä niissä havainnut. Laiton 2.6. Hieman kovalta tuntuvat ajossa. Useinmiten minulla on kuormaa päällä.


    • älkää pistäkö auton ohjekirjan mukaan ilmaa. jos kyse 225-45-17 2.6/2.7 kesällä talven määrä 2.7,28 jos auton ohjeen mukaan menee laittaan ja se on paljon alempi kuin nuo niin se syö rengaat keskeltä aika äkkii romuks:)

    • mich.kitka

      rengas merkistä, itsellä 185 65 kitkat ja edelliset blizzakit kului reunoilta ja nykyiset michelinin kitkat kuluu keskeltä enempi, molemmissa samat paineet. Jossain renkaissa on jo uutena vähempi pintaa keskellä, kuin reunoilla kun mitttaa vaikka työntömitalla. Mielestäni on parempi että kuluu keskeltä hieman enempi, kuin jos kuluisi reuoilta aiakin vesi ja loskaliirron suhteen.

    • asentaja..

      Vähintään puoli baria lisää ilmaa niin kuluu tasaisesti.

    • Mistäköhän työ ootte lukeneet nuo kulumiset suhteessa renkaiden paneeseen??
      Oppikirjasta kai:..
      Jo hölömökin tietää, että liian suurilla paineilla rengas kuluus keskeltä nopeammin kuin reunoilta ja taas reunat nopeammin, jos liika vähän paineita. Myöskin renkaan kudosvaurio* kuluttaa rengasta ennenaikasiesti.
      Sama koskee niitä nk. läskirenkaitakin.


      *Kudosvyöt irronneet vulkanoinnista.

      • renkaissa

        Liikaa on painetta, jos keskeltä kuluu - riippumatta siitä onko matalaprofiili vai ei.

        Kesärenkaissa olen käyttänyt 2.3 bar, mutta nastarenkaissa jo 2.2 bar oli ehdottomasti liikaa. Nastarenkaissa nyt 2.0 bar ja pito on selvästi parempi ja rengasmelu huomattavasti matalampi. Kitkoilla voisi toimia sama paine kuin kesärenkaissa, mutta se selviää vain kokeilemalla.


      • ----------------
        renkaissa kirjoitti:

        Liikaa on painetta, jos keskeltä kuluu - riippumatta siitä onko matalaprofiili vai ei.

        Kesärenkaissa olen käyttänyt 2.3 bar, mutta nastarenkaissa jo 2.2 bar oli ehdottomasti liikaa. Nastarenkaissa nyt 2.0 bar ja pito on selvästi parempi ja rengasmelu huomattavasti matalampi. Kitkoilla voisi toimia sama paine kuin kesärenkaissa, mutta se selviää vain kokeilemalla.

        Tässä takavuosina (2000 luvun alussa) taisi Tekniikan maailma testata rengaspaineiden merkitystä kulumiselle ja yllätys oli, että 1 kilon yli- tai alipaine ei vaikuttanut kulumiseen mitään. ilmeisesti renkaiden vyömateriaali ja muu rakenne on kehittynyt niistä -80 luvun palloista eteenpäin. Tuosta voisi päätellä, että jotain muuta on pielessä. Onko renkaat sellaiset millä auton valmistaja on sen tarkoittanut toimivan? Onko renkaat oikean levyisellä vanteella? Onko autoon laitettu joku alustasarja, jolla madallettu/jäykistetty autoa? Eipä ole koskaan kuluneet renkaat väärin kun on autossa kaikki kunnossa.


      • Baarumi

        Nyt hieman iäkkäämpi herra tai sitten pappojen puheita kuullu taapero puhuu paineista joista ei iedä mitään. Leveä matalaprofiilirengas kuluu keskeltä jos paineet ovat liian pienet, tämä on vain näin. Jos vaarin aikoina korkeilla renkailla asia oli päinvastoin. Rengasliike voi kertoa sinulle faktat.


      • Ei niin vanha
        Baarumi kirjoitti:

        Nyt hieman iäkkäämpi herra tai sitten pappojen puheita kuullu taapero puhuu paineista joista ei iedä mitään. Leveä matalaprofiilirengas kuluu keskeltä jos paineet ovat liian pienet, tämä on vain näin. Jos vaarin aikoina korkeilla renkailla asia oli päinvastoin. Rengasliike voi kertoa sinulle faktat.

        Joo vanhat vaarit kylvää vieläkin sitä "faktaa" että rengas kuluu keskeltä jos liikaa painetta. Valitettavasti se on vaan täysin väärän ja rättirenkaiden ominaisuus 70-luvulta. Nykyään rengas kuluu keskeltä kun liian vähän painetta ja mitä enemmän painetta niin sitä tasasemmin se kuuluu ja pitempään kestää.


      • Näinpä on
        Ei niin vanha kirjoitti:

        Joo vanhat vaarit kylvää vieläkin sitä "faktaa" että rengas kuluu keskeltä jos liikaa painetta. Valitettavasti se on vaan täysin väärän ja rättirenkaiden ominaisuus 70-luvulta. Nykyään rengas kuluu keskeltä kun liian vähän painetta ja mitä enemmän painetta niin sitä tasasemmin se kuuluu ja pitempään kestää.

        Joo, näin on. Testattu on. Yhdessä kesässä kului keskeltä pinta lähes olemattomiin kun liian vähän painetta pidin, koska luulin että se on toisinpäin ja laskin yhä painetta...


      • viimeinen päivitys
        Näinpä on kirjoitti:

        Joo, näin on. Testattu on. Yhdessä kesässä kului keskeltä pinta lähes olemattomiin kun liian vähän painetta pidin, koska luulin että se on toisinpäin ja laskin yhä painetta...

        juu, näihän se on. Vaarit eivät päivitys samaan tahtiin kuin maailma.

        JA JOS ON JOLLAIN VIELÄ EPÄSELVÄÄ TÄSTÄ ASIASTA, NIIN KYSYKÄÄ VAIKKAPA RENGASLIIKKEESTÄ!!!!


      • ylipainetta
        viimeinen päivitys kirjoitti:

        juu, näihän se on. Vaarit eivät päivitys samaan tahtiin kuin maailma.

        JA JOS ON JOLLAIN VIELÄ EPÄSELVÄÄ TÄSTÄ ASIASTA, NIIN KYSYKÄÄ VAIKKAPA RENGASLIIKKEESTÄ!!!!

        Kun on koko ikänsä pidellyt 0,3 bar yli suosituksen, niin ei ikinä ole ollut ongelmia renkaiden kulumisien kanssa. Ajeltu on sentään jo Nokia NR 20 ajoista lähtien.
        Noiden ratarenkaiden näköisten kulumiseen en ota mitään kantaa, koska niitä ei oikeasti maatiellä tarvita. Jos joku ostaa littanan rengassarjan tonnilla ja ajaa ne sileäksi yhdessä kesässä, niin häpeä on yksin hänen.


      • autot muuttuu
        ylipainetta kirjoitti:

        Kun on koko ikänsä pidellyt 0,3 bar yli suosituksen, niin ei ikinä ole ollut ongelmia renkaiden kulumisien kanssa. Ajeltu on sentään jo Nokia NR 20 ajoista lähtien.
        Noiden ratarenkaiden näköisten kulumiseen en ota mitään kantaa, koska niitä ei oikeasti maatiellä tarvita. Jos joku ostaa littanan rengassarjan tonnilla ja ajaa ne sileäksi yhdessä kesässä, niin häpeä on yksin hänen.

        ei leveät ja matalat renkaat ole ratarenkaita vaan tätä päivää. Päivitä tietosi ja huomaa maailman muuttuneen.


      • jo vain
        viimeinen päivitys kirjoitti:

        juu, näihän se on. Vaarit eivät päivitys samaan tahtiin kuin maailma.

        JA JOS ON JOLLAIN VIELÄ EPÄSELVÄÄ TÄSTÄ ASIASTA, NIIN KYSYKÄÄ VAIKKAPA RENGASLIIKKEESTÄ!!!!

        Näinhän se on. Jos painetta on liian vähän, keskipakoisvoima pullistaa löysää rengasta ulospäin ja renkaan keskikohta iskeytyy tiehen voimakkasti ja kitka syö rengasta keskeltä.


    • huutaja,

      LIIAN VÄHÄLLÄ PAINEELLA OLET KULUTTANUT KESKELTA.

      Lisää painetta niin toimii ja kuluu oikein..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1175
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      82
      719
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      89
      663
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      27
      537
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      487
    Aihe