nykyajan paheet

kenr. autti

- televisio
- tietokone
- kännykkä
- videopelit
- roskaruoka
- roskaaminen
- päästöt

oli se ennen, kun hevonen joskus pieraisi, muuta päästöä ei ollut

16

1150

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Otto-Vaan..

Pyyhittiin tikulla tai sammalilla.:)

• Pirre*

ne hevosen munkit :)

• Sinimarjanen

Ihmisetkin olivat onnellisimpia. Kaikki tyytyi vähempäänkin ja lapsilla riitti tekemistä. Paitsi jotkut patut saastutti tupakalla. Savua joskus lattianrajaa myöden.

• Marja**

vähempään , kun muuta ei ollut. Onnellisuudesta en tiedä, aika kultaa muistot.

• Sinimarjanen
        Marja** kirjoitti:

vähempään , kun muuta ei ollut. Onnellisuudesta en tiedä, aika kultaa muistot.

Joltain osin varmasti muistot kultaa. Onhan se tietysti tapauskohtaistakin, mutta ainakaan minä en lapsuuttani vaihtaisi. Vaikka ei kaikkea ollutkaan, niin ei sitä osattu suuremmin kaivatakkaan. Minun mielestäni siitä on ollut oma hyötynsä myös omassa elämässä näin vanhempanakin.

• havukka:)

kun mainitsit nuo hevoset. Sitten kun olen eläkkeellä tai voitan lotossa, muutan maalle ja sinne pari hevosta.:)

• Katsomo

aijot? Ajatko raveissa?

• Havukka
        Katsomo kirjoitti:

aijot? Ajatko raveissa?

ainakaan raveissa. Todellisuudessa en varmaan muulloinkaan. Olishan ne ihan söpöjä. Pitäisi itse ensin koulutus saada ja voishan sitten antaa vaikka ratsastustunteja. No tämä tuli nyt ihan lonkalta heitettyä. Hyvähän sitä on tässä kirjoittaa, kun ei sitä lottovoittoakaan vielä ole.:))

• s_a

- lukutaidottomuus

- tietämättömyys

- nälänhätä

- kulkutaudit

- huutolaisuus

- lapsikuolleisuus

- äidit kuolivat lapsivuoteeseen

.

• herran kukkarossa

Samaa mieltä, kyllä kaikilla on nyt hyvin , erityisesti Suomessa.

• s_a
        herran kukkarossa kirjoitti:

Samaa mieltä, kyllä kaikilla on nyt hyvin , erityisesti Suomessa.

ristiin kyynärpäitä myöden, hyvä on olla, noin yleensä. Ihminen voi vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa omilla valinnoillaan.

Koskaan missään ei ole täydellistä.

• Hilja*
        s_a kirjoitti:

ristiin kyynärpäitä myöden, hyvä on olla, noin yleensä. Ihminen voi vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa omilla valinnoillaan.

mutta entisajan lapsilla oli äiti kotona. Nykyajan tenavat raahataan aamulla aikaisin päivähoitoon.
        Tästähän se alkaa ja voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.

• s_a
        Hilja* kirjoitti:

mutta entisajan lapsilla oli äiti kotona. Nykyajan tenavat raahataan aamulla aikaisin päivähoitoon.

riippuu, kuinka kauas menneisyyteen kurkkaamme. Minä katsoin sinne jonnekin yli sadan vuoden päähän, jolloin oli nälkä ja vilu monen vieraana.

Nykyisin, onneksi ymmärretään, että lapsellakin on sielu ja mieli.

.

• aiju
        s_a kirjoitti:

Edellisen kirjoittajan kanssa siitä,että myös on hyvä olla ja omilla valinnoillaan ihminen vaikuttaa hyvinvointiinsa.Oli itselläni onnellinen,ihana lapsuus 50-luvulla.Nälkä ei ollut vieraana,sillä jotenkin äiti ne ruuat "taikoi".Siihen aikaan oli äidit kotona,ehkä sekin vaikuttaa onnellisuuteen,verrattuna nykyaikaan.Kiire,kiire jonnekin on,on...Ei ole aikaa lapsille,eikä antaa sitä rakkautta ja hellyyttä,minkä myötä ihmisestä versoo kunnon kansalainen.

• heitteeelle jätetty
        Hilja* kirjoitti:

No eipä kaikilla entisajan lapsilla ollut äiti kotona sinulla ilmeisesti oli. Ei se elämä aina niin auvoista ollut.
        Äiti kävi töissä ja olin kuusi vuotiana jo iso akka ja päivät yksin kotona klo 7 – 18.00.
        Leipää ja voita oli kaapissa maito oli useimmiten hapanta, vettä toki oli ämpärissä. Maitokannu roikkui kaivossa ja kaivonkannen päällä oli kivi. Sitä ei pikku tyttö ei saanut pois. Lämpimästä ateriasta ei ollut tietoakaan. Kouluun pääsin helmkikuussa syntyneenä vasta kahdeksan vanhana vaikka luin ja kirjoitin.
        Voi mikä ihanuus päästä kouluun, siellä sain päivällä ruokaa ja kultainen keittäjä täti piti sylissä ja antoi joskus pullaa ja mehua. Olin iästäni huolimaatta luokan pienin, aina sairaana ja lääkärin mukaan aliravittu.
        Parempi olisi ollut päästä päiväkotiin aamulla kun jäädä heitteille kotiin.

• non-rec
        heitteeelle jätetty kirjoitti:

No eipä kaikilla entisajan lapsilla ollut äiti kotona sinulla ilmeisesti oli. Ei se elämä aina niin auvoista ollut.
        Äiti kävi töissä ja olin kuusi vuotiana jo iso akka ja päivät yksin kotona klo 7 – 18.00.
        Leipää ja voita oli kaapissa maito oli useimmiten hapanta, vettä toki oli ämpärissä. Maitokannu roikkui kaivossa ja kaivonkannen päällä oli kivi. Sitä ei pikku tyttö ei saanut pois. Lämpimästä ateriasta ei ollut tietoakaan. Kouluun pääsin helmkikuussa syntyneenä vasta kahdeksan vanhana vaikka luin ja kirjoitin.
        Voi mikä ihanuus päästä kouluun, siellä sain päivällä ruokaa ja kultainen keittäjä täti piti sylissä ja antoi joskus pullaa ja mehua. Olin iästäni huolimaatta luokan pienin, aina sairaana ja lääkärin mukaan aliravittu.
        Parempi olisi ollut päästä päiväkotiin aamulla kun jäädä heitteille kotiin.

Pienissä maalaistaloissa äiti oli aina työn syrjässä kiinni. Jos ei navetassa niin pellolla tai heinäkuormaa kiskomassa tai milloin missäkin. Isä oli talvella paljon metsätöissä kaukana, vain kävi lauantai-illasta sunnuntai-iltaan kotona. Me lapset keskenään. Heti mukaan töihin kun kynnelle kyettiin, eikä se läheskään aina ollut kelju juttu.

Mukavaa oli silti, kun ei ihan yksin useinkaan tarvinnut olla. Isosisko kyllä kiusasi minkä ennätti. Nykyisissä päiväkodeissa lapset saa "virikkeitä", ennen keksittiin leikit sun muut jutut itse. Ja ei ennen seitsemää revitty sängystä ylös, sai olla kotona.

Luulen että tasan menee entiset ja uudet hyvät ja huonot puolet tästäkin asiasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      6
      4165
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      95
      2293
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      61
      989
    4. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      861
    5. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      854
    6. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      186
      850
    7. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      34
      821
    8. 36
      776
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      775
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      772
    Aihe