Mahakommenteista hieman

tynnyri

Kyselisin odottavilta äideiltä, että onko teidän mahaanne kommentoitu ja miten?
Itse olen saannut kuulla kommentteja isosta mahastani. Ihmiset on kyselleet että milloin synnytän ja onpas iso maha jo tässä vaiheessa. Mahani on ollut tosi iso aika pitkään. Ei ole kivaa kuulla kommentteja tyyliin: onpas iso maha ja ai sittenkös se vasta syntyy, kun näyttää että olet ihan viimeisilläsi. Ja oletko varma että sulla on vain yksi vauva siellä mahassa? On varmaan iso vauva tulossa, on siinä sitten punnertamista jne.
En tiedä miksi vatsani on kasvanut suht isoksi, vaikka vauva kasvaa ihan normaalikäyrillä, taitaa jäädä alle 4 kilon.

Eihän ne ihmiset pahaa tarkoita, mutta alkaa jo kyllästytää kommentoiti ja se kun tuijotetaan liian pitkään!!
Millainenhan se normaali maha sitten on? Kun liian pienestäkin mahasta saa kuulla ihmettelyä.

72

5677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mulla on..

      tullut just sitä päinvastaista kommenttia.. "Voi onpas sulla pikkunen maha" ja olettavat, että jos on pienenlainen maha niin sen kanssa eläminen ei ole yhtään hankalaa. Kyllä tämä pienikin maha on tiellä ja siellä vauva painaa ja ahdistaa ja tekee olon vaikeaksi. Ja jos menee sanomaan että kun on niin hankalaa ja ahdistavaa niin muut kommentoi "odotas vaan sitten loppuajasta, sitten se vasta on hankalaa ison mahan kanssa".. Jep, tiedän, siitä huolimatta nytkin jo on hankalaa!

      Tulipas purettua mieltään nyt oikein olan takaa :D

      • samanlainen iso

        tullut kans kommenttia, että onpas iso maha ja että ei voi olla LA vasta tammikuussa jne.. Jopa kaksosia on veikkailtu. Onhan tällä mun masulla kokoa, reilusti yli 120 cm navan kohdalta ja rv 32 1 menossa. Ja jo alkuraskaudessa masu kasvoi viikkojen myötä todella nopeasti, joillakin se vaan yksinkertaisesti menee niin.
        Onhan tää siihen malliin revennytkin, ei tosin haittaa mua yhtään. Ainut ongelma on raskauden edetessä ilmenneet vaivat.. Inhottaa :/ Onneksi ei enää ole kuin sellaset 8 viikkoa =)

        Millon sulla on sitten LA?


      • tynnyri
        samanlainen iso kirjoitti:

        tullut kans kommenttia, että onpas iso maha ja että ei voi olla LA vasta tammikuussa jne.. Jopa kaksosia on veikkailtu. Onhan tällä mun masulla kokoa, reilusti yli 120 cm navan kohdalta ja rv 32 1 menossa. Ja jo alkuraskaudessa masu kasvoi viikkojen myötä todella nopeasti, joillakin se vaan yksinkertaisesti menee niin.
        Onhan tää siihen malliin revennytkin, ei tosin haittaa mua yhtään. Ainut ongelma on raskauden edetessä ilmenneet vaivat.. Inhottaa :/ Onneksi ei enää ole kuin sellaset 8 viikkoa =)

        Millon sulla on sitten LA?

        LA tammikuussa myös, 7 viikon päästä =) ja maha alkoi näyttää "isolta" n. viikolla 25.
        Sinänsä huvittavaa, että olen voinut hyvin ja pystynyt liikkumaan ja lenkkeilemään, eikä ole ollut mitään pahoja vaivoja, vaikka toisin luullaan.


      • samanlainen iso
        tynnyri kirjoitti:

        LA tammikuussa myös, 7 viikon päästä =) ja maha alkoi näyttää "isolta" n. viikolla 25.
        Sinänsä huvittavaa, että olen voinut hyvin ja pystynyt liikkumaan ja lenkkeilemään, eikä ole ollut mitään pahoja vaivoja, vaikka toisin luullaan.

        näkyi maha jo ihan todella alussa, jo kauan ennen vko 25 x) Aluksi ajattelin itsekin, että onko jokin vialla, mutta eräs tuttavani sanoi että hänellä jokaisen lapsen kohdalla myös masu kasvanut heti alusta lähtien, ja kohinalla! =)
        Sama juttu mulla, kävely onnistuu vieläkin ihan hyvin, nykyäänkin yritän lenkkeillä joka ilta ainakin edes pienen matkan, selkä vaan ei aina tykkää :/ Hmmh..

        Juu, no meillähän on sitten ihan peräkkäiset viikot =)
        Onnea sulle loppu odotukseen !


      • mammaksi86

        mullekin on tullu todella paljon kommentteja siitä miten "pieni" masuni on. kommentit ärsyttävät ja loukkaavat. miksi masu ei saa olla vain masu, sellaisena kuin se on. lapseni kasvaa ihan normaalisti ja terveenä, vaikken ulkoisesti näytäkään siltä että olisin räjähtämispisteessä. alunperin ennen raskautta vatsanympärys 58cm ja nyt rv:lla 31 ja rapiat n.88 kieppeillä. minäkin olen saanut kuulla tuota ihan samaa p***aa :'odotas vaan sitten loppuajasta, sitten se vasta on hankalaa...' "no ei uskois.." ym. töissä yksi akka kysyi pukukopeilla: "koska sä nainen kasvat" sanoin vain että en kai koskaan...hei haloo! antaisivat vaan odottavien nauttia OMASTA kasvavasta vauvastaan ilman vertailua. jokainen raskaushan on erilainen ja siten myös jokainen masu.


      • pötsi tuli sokkeri härtellist eikä sitä oo saanu puis välil kon seisoo ni ei nii pahast pömpötä mut toisinas on ku viimesilläs olis vaikkei mittää ol kunnon maholehmä


      • miim ei tulis

        maha ongelmia.


    • Sisal

      Ei sille mitään voi, jos maha itsestään kasvaa isoksi. Se on sitten eri asia, jos äiti on syönyt liikaa ja lihonut hirveästi, sen näkee esim. naamasta ja kaulasta, että onko kyse lihomisesta vai ei. Joskus kuulee semmoista, että odottavat äidit selittävät, että on iso vauva tulossa tai että lapsivettä on paljon, vaikka sen näkee päältä päin, että äiti on ylipainoinen. Vaikka lapsi olisi iso, niin eihän sitä eroa pienten ja isojen normaalipainoisina syntyneiden vauvojen koissa ole yleensä kuin jotain 1,5 kg, eikä sen pitäisi niin paljoa päällepäin näkyä...

      • Päällepäin

        Kyllä se kuule näkyy... ja myös turvotuksia tulee naamaan ja kaulaan, että se ei ole mikään rasvamittari. Toisilla on paljon turvotuksia, iso vauva, paljon lapsivettä ja iso istukka niin hupsis siinä tulikin jo äkkiä 10 kg enemmän kuin jollain toisella.
        Itsellä oli turvotuksia 10kg esikoisesta, lapsi painoi 4,6kg, lapsivettä oli reilusti liki 2 litraa ja istukkakin painoi yli 1kg:n. Siinä on siis 17,6 kg painoa. Se ei varmaankaan näkynyt missään... Naamassa tai muuallakaan...
        Siinä ei kuule itsestään huolen pitämiset auta.


      • Sisal
        Päällepäin kirjoitti:

        Kyllä se kuule näkyy... ja myös turvotuksia tulee naamaan ja kaulaan, että se ei ole mikään rasvamittari. Toisilla on paljon turvotuksia, iso vauva, paljon lapsivettä ja iso istukka niin hupsis siinä tulikin jo äkkiä 10 kg enemmän kuin jollain toisella.
        Itsellä oli turvotuksia 10kg esikoisesta, lapsi painoi 4,6kg, lapsivettä oli reilusti liki 2 litraa ja istukkakin painoi yli 1kg:n. Siinä on siis 17,6 kg painoa. Se ei varmaankaan näkynyt missään... Naamassa tai muuallakaan...
        Siinä ei kuule itsestään huolen pitämiset auta.

        Ok, ehkä sinun tapauksessasi oli näin, mutta tunnen monia odottavia/odottaineita äitejä, jotka mättävät ruokaa kaksin käsin ja kauhistelevat vatsaansa, kun on "iso vauva tulossa", "paljon lapsivettä" tai "turvotusta". Kukaan ei tietenkään halua myöntää, että on lyöty ihan läskiksi koko homma. Lopputulos näkyy kyllä synnytyksen jälkeen, häviävätkö kilot muutamassa viikossa vai eivät. Monet luottavat siihen, että imetys laihduttaa, mutta ei sekään laihduta, jos on tottunut syömään paljon yli kulutuksen.

        P.s. Eikö sitä turvotusta ole yleensä vain alku- ja loppuraskaudessa (alussa vain mahan kohta turvonnut, loppuraskaudessa vähän joka paikassa)?


      • Viidettä odotellaan
        Sisal kirjoitti:

        Ok, ehkä sinun tapauksessasi oli näin, mutta tunnen monia odottavia/odottaineita äitejä, jotka mättävät ruokaa kaksin käsin ja kauhistelevat vatsaansa, kun on "iso vauva tulossa", "paljon lapsivettä" tai "turvotusta". Kukaan ei tietenkään halua myöntää, että on lyöty ihan läskiksi koko homma. Lopputulos näkyy kyllä synnytyksen jälkeen, häviävätkö kilot muutamassa viikossa vai eivät. Monet luottavat siihen, että imetys laihduttaa, mutta ei sekään laihduta, jos on tottunut syömään paljon yli kulutuksen.

        P.s. Eikö sitä turvotusta ole yleensä vain alku- ja loppuraskaudessa (alussa vain mahan kohta turvonnut, loppuraskaudessa vähän joka paikassa)?

        että moni selittelee omaa ylensyömistään raskauteen kuuluvana oireena. Mutta eivät kaikki ole syöneet paljoa, vaikka "lihovatkin". Itse olen aina pitänyt painostani ja kunnostani huolta ja kun raskaana paino alkoi nousta, niin laskin oikein kaloreita, että söin vähemmän kuin normaalisti (tosin liikuinkin silloin jonkin verran vähemmän). Paino vain nousi ja nousi ja loppusaldo oli 25 kg. Näytin (oma arvio) todelliselta tankilta. Synnärille jäi 10 kg ja kuukautta myöhemmin olin lähtöpainossa. Pari kuukautta myöhemmin olin jo 5 kg alle lähtöpainon ja silloin yritin syödä mahdollisimman hyvin, ettei paino enää laskisi, koska aloin olla normaalipainon alarajoilla. En siis usko, että lihomista oli tuo painonnousu, vaan kyllä se oli lähinnä turvotusta. Ja toki vauvakin oli iso ja lapsivettä paljon, mutta enimmäkseen turvotusta, jota tuli tasaisesti koko raskauden ajan lisää.


      • Sisal rv 28
        Viidettä odotellaan kirjoitti:

        että moni selittelee omaa ylensyömistään raskauteen kuuluvana oireena. Mutta eivät kaikki ole syöneet paljoa, vaikka "lihovatkin". Itse olen aina pitänyt painostani ja kunnostani huolta ja kun raskaana paino alkoi nousta, niin laskin oikein kaloreita, että söin vähemmän kuin normaalisti (tosin liikuinkin silloin jonkin verran vähemmän). Paino vain nousi ja nousi ja loppusaldo oli 25 kg. Näytin (oma arvio) todelliselta tankilta. Synnärille jäi 10 kg ja kuukautta myöhemmin olin lähtöpainossa. Pari kuukautta myöhemmin olin jo 5 kg alle lähtöpainon ja silloin yritin syödä mahdollisimman hyvin, ettei paino enää laskisi, koska aloin olla normaalipainon alarajoilla. En siis usko, että lihomista oli tuo painonnousu, vaan kyllä se oli lähinnä turvotusta. Ja toki vauvakin oli iso ja lapsivettä paljon, mutta enimmäkseen turvotusta, jota tuli tasaisesti koko raskauden ajan lisää.

        Eikö se ole jo vaarallista, jos elimistössä on parikymmentä kiloa ylimääräistä nestettä? Munuaiset, sydän ja verenkiertohan joutuu siinä tosi koville:o Eikö turvotus näy myös labrakokeissa ja kohonneena verenpaineena ja johda raskausmyrkytykseen?

        Itselläni oli maha hämmentävän tuvoksissa heti positiivisen raskaustestin jälkeen ja pelästyin että mitä tästä tulee, kun vain parin millimetrin mittainen alkio sai mahan pömpöttämään niin paljon, mutta se turvotus laski joskus viikoilla 8-10. Sen jälkeen paino on noussut hitaasti, mutta tasaisesti ja mitään turvotuksia ei varmaankaan ole, kun sormuksetkin menevät ihan hyvin sormiin.


      • vitsi vai???
        Sisal kirjoitti:

        Ok, ehkä sinun tapauksessasi oli näin, mutta tunnen monia odottavia/odottaineita äitejä, jotka mättävät ruokaa kaksin käsin ja kauhistelevat vatsaansa, kun on "iso vauva tulossa", "paljon lapsivettä" tai "turvotusta". Kukaan ei tietenkään halua myöntää, että on lyöty ihan läskiksi koko homma. Lopputulos näkyy kyllä synnytyksen jälkeen, häviävätkö kilot muutamassa viikossa vai eivät. Monet luottavat siihen, että imetys laihduttaa, mutta ei sekään laihduta, jos on tottunut syömään paljon yli kulutuksen.

        P.s. Eikö sitä turvotusta ole yleensä vain alku- ja loppuraskaudessa (alussa vain mahan kohta turvonnut, loppuraskaudessa vähän joka paikassa)?

        Ai raskauskilot häviää muutamassa viikossa??? No joillakin onnellisilla ehkä häviää mutta mulla meni kaksi vuotta että pääsin eroon. Imetys ei todellakaan laihduta vaan lihoin 10 kg imetyksen aikana kun minulla oli kaksoset ja jos söin vähemmän tai yritin lenkkeillä niin maito katosi kokonaan. Että älkää yleistäkö tai luulotelko höpön pöpöjä täällä...


      • +3
        Sisal rv 28 kirjoitti:

        Eikö se ole jo vaarallista, jos elimistössä on parikymmentä kiloa ylimääräistä nestettä? Munuaiset, sydän ja verenkiertohan joutuu siinä tosi koville:o Eikö turvotus näy myös labrakokeissa ja kohonneena verenpaineena ja johda raskausmyrkytykseen?

        Itselläni oli maha hämmentävän tuvoksissa heti positiivisen raskaustestin jälkeen ja pelästyin että mitä tästä tulee, kun vain parin millimetrin mittainen alkio sai mahan pömpöttämään niin paljon, mutta se turvotus laski joskus viikoilla 8-10. Sen jälkeen paino on noussut hitaasti, mutta tasaisesti ja mitään turvotuksia ei varmaankaan ole, kun sormuksetkin menevät ihan hyvin sormiin.

        Mulla on tullu tässä muutamina viime viikkoina aika pahaa turvotusta,vihkisormus ei mee enää sormeen ja nilkat on välillä ihan muodottomat!Painoo tullu viikossa n.1kg lisää ja neuvolassa sanottiin että ite en voi painon nousulle mitään kun on noin kauheeta turvotusta!Epäilin heti että on mulla raskausmyrkytys mutta verenpaineet ja pissa ollu normaalit eli siitä ei ole kyse!Se vaan on ihmeellistä tää raskaus!


    • koastne

      rakenneultrassa kätilö kommentoi, että onpas sun maha tosi iso jo nyt, monilla ei vielä näillä viikoilla näy juurikaan. Olin vähän et no minkä sille sit tekee... Ja oon siis viikolla 20 meneillään. Painoa on kuitenkin tullut alle 5 kg raskauden alusta, ja silloinkin mentiin normipainon alarajoilla.

    • Mahassa löytyy

      vaikuttaa niin monet tekijät. Geenit, istukan paikka, lapsivedenmäärä, turvotukset yms. Itselläni on väliin kauhisteltu, ettei mahaa ole tarpeeksi ja on hyppyytetty äitipolilla tarkistuttamassa lapsen kehitystä. Koskaan ei ole ollut mitään poikkeavaa. Lapset ovat painaneet 3500-2700kg välillä. Yleensä tytöt ovat pienempiä kuin pojat, ainakin meillä se on pitänyt kutinsa. Nyt olen viikolla 25 ja mahani on kuin rumpu, vaikka painoa ei ole tullut kuin 5kg lähdöstä, mikä oli melk. alipainonpuolella. Joo, onpa mullekin kommentoitu mahasta melkoisen pahasti. Eräs tyyppi sanoi, että ajattele jos sieltä ei tulisikaan lasta vaan iso pieru. Kyllä lievästi sanottuna teki mieli paukasta sitä akkaa lättyyn, mutta eipä se oisi mitään auttanut.
      Oikestaan tuo mahan koko on sivuseikka. Pääasia, että lapsi voi ja kehittyy hyvin. Tietysti oma jaksaminen on vaakalaudalla selän kanssa, jos maha on kovin suuri. Onneksi odotusaikakin päättyy ajallaan ja kaikki vaivat unohtuu vauvan synnyttyä. Tsemppiä kaikille odottajille ja nauttikaa masuistanne sellaisina kuin ne ovat!

      • 4+13

        jos noi kommetit on vaan sellaisilta jotka ei saa silmiään pois siitä teidän "outoudestanne" eli siitä että satutte oleen raskaana ja ison kessin kaa liikenteessä, ja sitä sitten luulevat että on pakko kommentoida harkitsemattomasti, vähän kuin lumisadetta kesäkuussa. Tai siis siitä mahasta puhuminen oletetaan olevan joku helppo laillinen smalltalkin aihe, ja sit se on "iso". Itsellä on ollut joskus ongelmia keksiä sanottavaa esim harvoin tapaamilleni tuttaville, jotka ovat raskaana, etenkään kun en itse silloin voinut kuvitellakaan hankkivani lapsia. nyt olen rv 10 risat


      • jokainen on erilaine
        4+13 kirjoitti:

        jos noi kommetit on vaan sellaisilta jotka ei saa silmiään pois siitä teidän "outoudestanne" eli siitä että satutte oleen raskaana ja ison kessin kaa liikenteessä, ja sitä sitten luulevat että on pakko kommentoida harkitsemattomasti, vähän kuin lumisadetta kesäkuussa. Tai siis siitä mahasta puhuminen oletetaan olevan joku helppo laillinen smalltalkin aihe, ja sit se on "iso". Itsellä on ollut joskus ongelmia keksiä sanottavaa esim harvoin tapaamilleni tuttaville, jotka ovat raskaana, etenkään kun en itse silloin voinut kuvitellakaan hankkivani lapsia. nyt olen rv 10 risat

        olen vain ylpeä isosta masustani, ja olkaa tekin kenellä on vähän pienempi masu. Ei se tarkoita, että jokaisella raskaana olevalla naisella pitäisi olla just eikä melkein samanlainen masu, pöhpöh. Jokaisen raskaus on uniikki asia, ja sen myötä myös mahankasvu on yksilöllistä.
        Joten ei paineita =)

        Myönnän kyllä, että itse olen hieman "turvonnut" muutenkin, mutta en kuitenkaan ole lihava / ylipainoinen. Terveydenhoitajani neuvolassa sanoi niin hyvin, että hänen mielestään se vaan on niin, että toisille painoa tulee ja masu kasvaa enemmän kuin toisilla, niin se vain on. Se sai hyvän mielen kyllä =) Koska ei se tarkoita, että jos odottavalla äidillä on suuri maha, että automaattisesti hän söisi pitkin päivää rasvaista pizzaa ja hampurilaisia. No ei todellakaan, minun mahani on ainakin suuri, mutta se on myös kova kuin jalkapallo! Tuskin olisi jos se olisi vain "läskiä" =)

        Itse aina vaan tokaisen niille, ketkä kummastelevat mahani suuruutta, että olen vain ylpeä siitä! =)

        Onnea kaikille odottajille, ja tietysti myös hyvää vointia!


      • jokainen on erilaine
        jokainen on erilaine kirjoitti:

        olen vain ylpeä isosta masustani, ja olkaa tekin kenellä on vähän pienempi masu. Ei se tarkoita, että jokaisella raskaana olevalla naisella pitäisi olla just eikä melkein samanlainen masu, pöhpöh. Jokaisen raskaus on uniikki asia, ja sen myötä myös mahankasvu on yksilöllistä.
        Joten ei paineita =)

        Myönnän kyllä, että itse olen hieman "turvonnut" muutenkin, mutta en kuitenkaan ole lihava / ylipainoinen. Terveydenhoitajani neuvolassa sanoi niin hyvin, että hänen mielestään se vaan on niin, että toisille painoa tulee ja masu kasvaa enemmän kuin toisilla, niin se vain on. Se sai hyvän mielen kyllä =) Koska ei se tarkoita, että jos odottavalla äidillä on suuri maha, että automaattisesti hän söisi pitkin päivää rasvaista pizzaa ja hampurilaisia. No ei todellakaan, minun mahani on ainakin suuri, mutta se on myös kova kuin jalkapallo! Tuskin olisi jos se olisi vain "läskiä" =)

        Itse aina vaan tokaisen niille, ketkä kummastelevat mahani suuruutta, että olen vain ylpeä siitä! =)

        Onnea kaikille odottajille, ja tietysti myös hyvää vointia!

        tekstissäni paljon masusanaa esillä, no älkää välittäkö! =)


    • tykkään isosta masus

      Kahdessa edellissä raskaudessa olen "omannut" ison masun. Käyrissä menin koko ajan apuviivoilla eli olen ollut todella iso. Vauvat ovat olleet nelikiloisia. Nyt minulla on viikko 18 menossa ja en ole ollut ennen näin pieni. Kaipaan isoa masua. Ei ole kiva, kun ihmeset sanoo, että olet kerrankin saanut vähän lihaa luiden päälle. No en... Olen raskaana!!!!!! Haluan isomman masun, että ihmiset näkee olebani raskaana. Olen ollut aina ylpeä masusta ja olen nytkin, mutta tottakai ihmisten kommentit ärsyttävät.

      • kasvaa se vielä

        mulle ihmiset jotka ei tiedä että odotan ei sano mitään koska ei musta näe sitä, tutut jotka tietää niin sanoo ettei huomais mitään,nyt ehkä viimeviikkojen aikana hieman kasvanut :) lähtökohdat, olen tosi laiha,pitkä, lapsivettä normisti, ei turvotuksia, kaikki niinkuinkuulukin olla paikoillaan ;)

        nyt rv 26 2 ja mahan ympärys navasta 92cm


      • ...
        kasvaa se vielä kirjoitti:

        mulle ihmiset jotka ei tiedä että odotan ei sano mitään koska ei musta näe sitä, tutut jotka tietää niin sanoo ettei huomais mitään,nyt ehkä viimeviikkojen aikana hieman kasvanut :) lähtökohdat, olen tosi laiha,pitkä, lapsivettä normisti, ei turvotuksia, kaikki niinkuinkuulukin olla paikoillaan ;)

        nyt rv 26 2 ja mahan ympärys navasta 92cm

        mulle taas ihmiset tulee sanomaan että ompas pieni maha...en tajua mistä ne sen pienen siitä saa..nyt rv 40 3 ja sf-mitta 35cm. se on mennyt tasan keskikäyrällä koko ajan, yhdessä vaiheessa oli pompannut vähän ylemmäskin.vois vauva alkaa pikkuhiljaa syntymään niin loppuu tommoset tyhmät kommentit..ilmeisesti ihmisillä ei sitten ole mitään tietoa "normaalinkokoisesta" mahasta, jos tämä on pieni.


    • muuan äiti

      ja oli hemmetin ärsyttävää. Iso kai se maha oli joo mutta lapsi oli ihan norm kokonen , kadulla kans huudeltiin yms ja loukkasi jotkut kommentit todella.

      Samoin töissä kokoajan kysyttiin koska jäät , jää vaikka sairaslomalle vaikka olin elämäni kunnossa!

      Kahvipöydässä kans ei tuntunu olevan mitään muuta keskusteltavaa kun raskaus. Hemmetin julkista riistaa!

      • Talipallukka

        Odotin pääsyä neuvolaan niin mulle sanoivat etä oot jonkun pallon tainu nielasta. Mulla on rv 33 6 menossa ja vatsan ympärys jottain 93-94 cm. Ei oo musta iso, eikä pieni, ja vauva keskikäyrällä sf oli 28 cm n. 2 viikkoa sitten. Ei tuo nyt mitään, mun maha on just pallon näköinen ei juuri leviä söpösti kasvaa.Mutta törkeänä koin sen että vyötärön ympärys oli 72 cm kun menin joskus viikolla 16-20 en muista tarkkaan 5 raskauskuu tais olla kauppaan, niin kysyivät ootanko kaksosia...ja viikko sen jälkeen mieheltäni että joko olen synnyttäny =( Ihan tosi idioottimaista, musta 72 cm vyötärö on hoikka muutenkin vielä vaikkei oottaskaa, ja hyvä että huomas kun 7 cm oli kasvanu silloin ympärys normaalista....Että aika typeriä nuo jotkut ihmiset on!!!!


      • höhhhöh
        Talipallukka kirjoitti:

        Odotin pääsyä neuvolaan niin mulle sanoivat etä oot jonkun pallon tainu nielasta. Mulla on rv 33 6 menossa ja vatsan ympärys jottain 93-94 cm. Ei oo musta iso, eikä pieni, ja vauva keskikäyrällä sf oli 28 cm n. 2 viikkoa sitten. Ei tuo nyt mitään, mun maha on just pallon näköinen ei juuri leviä söpösti kasvaa.Mutta törkeänä koin sen että vyötärön ympärys oli 72 cm kun menin joskus viikolla 16-20 en muista tarkkaan 5 raskauskuu tais olla kauppaan, niin kysyivät ootanko kaksosia...ja viikko sen jälkeen mieheltäni että joko olen synnyttäny =( Ihan tosi idioottimaista, musta 72 cm vyötärö on hoikka muutenkin vielä vaikkei oottaskaa, ja hyvä että huomas kun 7 cm oli kasvanu silloin ympärys normaalista....Että aika typeriä nuo jotkut ihmiset on!!!!

        on navan kohdalta vatsan ympärys 124 cm, että sen verran on ulospäin kasvanut. Ja pallomainen on munkin mahani, ei vaan ole kukaan kommentoinut sitä pahasti. Ja tuollaiset kommentit ovat kyllä mielestäni melko sopimattomia, mm, tuo että olet pallon niellyt.. Huhhuh


    • a08

      Mulla no juuri päinvastoin... Siis nyt rv 24 5, vatsaa ei ole jonka voisi huomata ja esikoisesta myös oli sama juttu :)

      Viimeisillään (syntyi rv 38 3) vatsani oli ehkäpä samanlainen kuin ystävilläni rv 20 tienoilla :D Oon tosi pieni muutenkin (163/48kg lähtömitat, esikoisesta lisäpainoa 7-8kg ja nyt rv 24 5 mennessä tullut 1,5kg).

      Tosiaan usein olen kuullut kommentteja ; huijaatkos vaan olevas raskaan? Mihin oot mahan jättänyt? Missä sun vatsas oikeesn on? tuleekohan sieltä ees mitään? Taitaa tulla hiiri kun ei oo ees mahaa yms...

      Eihän nuokaan kivoja ole :/

      Pieni vauvavatsa olisi kyllä kiva, mutta riittää mulle kyllä loppuvaiheen piikkuvatsa, tosiaan esikoisesta rv 32 alkoi olla vasta näkyvä vatsa , mutta monella tutulla tuollainen rv 12 :D

      • gorm

        Minulla on yksi tuttava, jonka raskaudesta saimme tietää vasta sinä päivänä kun hän lähti synnyttämään. Synnytti ihan tavallisen kokoisen ja oikea-aikaisen poikalapsen. Tuntui, että hän oli vaan vähän "lihonnut", mutta mitään muita merkkejä ei ollut.


    • aina väärinpäin

      ...tuli mieleen kun luin kommentteja.
      Mutta näinhän se meillä ihmisillä on, pitäisi aina kulkea keskitietä. Ei saisi tulla aikaisin murroikä, mutta sekin on noloa jos olet ihan lapsi vielä, kun toiset on jo ulkoisesti naisia ja miehiä. Esimerkkejä piisaa. (Niin, minä olin se, joka sai tissit ja lantion 10-11-vuotiaana. Seuraavat vuodet meni kauhean ahdistuksen vallassa kun aina sai kuulla niistä!)
      Raskaus on sikäli erityistä aikaa, että silloin vasta katsotaankin aiheelliseksi kommentoida toisen ulkonäköä ihmettelevästikin, mikä yleensä on kuitenkin vähäisempää aikuisten keskuudessa. Pitäisi kuitenkin muistaa ne suuret yksilölliset erot paitsi varsinaisen vauvavatsan koossa, myös muutenkin. Jollekin tulee kiloja joka puolelle, jollekin vain se pyöreä maha. Turvotusta piisaa erilaisina yhdistelminä - tai ei lainkaan.

      Itse kuljen kai keskipaikkeilla mahan koon suhteen, nyt rv22 . Muutos voisi vielä mennä hyvinkin lihomisen tai pahan turvotuksen piikkiin, ei ole niin ilmeinen vauvamaha. Netistä olen katsellut vauvamahoja ja havainnut että monenlaista mallia mahtuu tähänkin vaiheeseen. Kannetaan jokainen niistä ylpeydellä!

      • iloinen----

        oli maha minkälainen tahansa, se on sen pienen elämän ihmeen koti tällä hetkellä, joten miksi me "häpeilemme" sitä =) Ei ole mitään syytä kuulkaas hyvät naiset.


      • PikkuKätilö
        iloinen---- kirjoitti:

        oli maha minkälainen tahansa, se on sen pienen elämän ihmeen koti tällä hetkellä, joten miksi me "häpeilemme" sitä =) Ei ole mitään syytä kuulkaas hyvät naiset.

        Nauttikaa raskausajasta ja mahoistanne on ne minkä mittaisia tai mallisia tahansa, kuka on sanonut että maha pitäisi olla juuri tietyn kokoinen, äiti ja vauva ovat yksilöllisiä ja maha sen mukaan (kokoon ja malliin vaikuttavat mm. äidin pituus ja luisen lantion mitat, kohdun ryhti, sikiön asento jne). Eiköhän terkkari ota puheeksi tai kysy jos on jotain epätavallista, muilla kommentit voivat olla vain tökeröitä tapoja huomioida raskaus. Ne kannattaa jättää varmasti omaan arvoonsa, jos ovat ikäviä, todennäköisesti eivät tarkoituksella ilkeile... :)
        Raskausaikana on muutenkin vähän "herkillä" kun on muutoksia elämään tulossa ja hormonitkin vaikuttaa, joten on tavallista tärkeämpää asennoitua positiivisesti,eikö? Vauvallekin parasta raskausaikana on onnellinen,rentoutunut äiti :)

        Tsemppiä teille!


      • ei ole oikein
        PikkuKätilö kirjoitti:

        Nauttikaa raskausajasta ja mahoistanne on ne minkä mittaisia tai mallisia tahansa, kuka on sanonut että maha pitäisi olla juuri tietyn kokoinen, äiti ja vauva ovat yksilöllisiä ja maha sen mukaan (kokoon ja malliin vaikuttavat mm. äidin pituus ja luisen lantion mitat, kohdun ryhti, sikiön asento jne). Eiköhän terkkari ota puheeksi tai kysy jos on jotain epätavallista, muilla kommentit voivat olla vain tökeröitä tapoja huomioida raskaus. Ne kannattaa jättää varmasti omaan arvoonsa, jos ovat ikäviä, todennäköisesti eivät tarkoituksella ilkeile... :)
        Raskausaikana on muutenkin vähän "herkillä" kun on muutoksia elämään tulossa ja hormonitkin vaikuttaa, joten on tavallista tärkeämpää asennoitua positiivisesti,eikö? Vauvallekin parasta raskausaikana on onnellinen,rentoutunut äiti :)

        Tsemppiä teille!

        on, että jotkut äidit sanovat tuota että iso vauva tulossa jne kun on kiloja tullut. Mutta minusta on typerää sanoa, että kaikki keillä on kiloja tullut enemmän, ovat itse sen aiheuttaneet!

        Itse olen "lihonut" raskauden aikana paljon enemmän kuin monet muut. Siis painoa on vaan tullut yksinkertaisesti, mutta en ole mikään pallero. Minun vatsani on siro, vaikkakin iso. Kasvoni ovat hieman pyöristyneet, mutta eivät todellakaan siksi että mättäisin ruokaa kaksin käsin!
        Kaikenlisäksi minulla todettiin raskausajan diabetes, vaikken riskiryhmään kuulukaan. Eli se voi kyllä tulla kenelle tahansa. Ja tämän myötä kiloja kerkesi alussa tulla enemmän, ennenkuin saatiin selville syy siihen.

        Minulla on tullut paljon turvotuksia keskiraskaudesta nyt tänne loppuraskauteen asti, joten tottakai minä tietenkin näytän hieman turvonneelta. Ja raskaaksi kun tulin, en ollut ylipainoinen.
        Raskauskiloista pääsee eroon vain liikunnalla, tottakai imetyskin osansa ottaa mutta harva pääsee loppukiloista eroon vaan penkillä istuessaan.

        Ei kannata puhua kaikkien suulla, jos ei tiedä todella. Ja myönnän, suivaannuin hieman tuosta tekstistä, koska koen sen loukkaavana muita äitejä kohtaan, ketkä eivät ylensyö raskauden aikana, mutta saavat silti enemmän kiloja kuin muut.


    • äiti86:D

      mulla oli esikoista odottaessa ihan törkeä määrä nestettä kehossa kyse ei ollut munuaisista tai raskausmyrkytyksestä :D paino oli lasken synnytyksen jälkee 15kg (seuraavana päivänä punnitsin 20kg tuli lisää painoa raskaus aikana ja lapsi paino 4030g ja viis kiloa siis jäi synnytyksen jälkee.nyt kyllä näkyy jo aikasemmin raskaus :D viikkoja 20

    • molhij

      Kommentoi jotain yhtä viisasta takasin! "Onpas sulla pienet tissit!" tai "Sullapa on iso nenä!" ja jos hyvin käy ja kommentoijalla on itsellään (ei vauva-)mahaa, niin kyllä varmaan hiljenee aika nopeesti, kun kyselet kyselijän laskettua aikaa... ;)

    • Ki-su2

      Mulla taas oli aika pieni maha, tai se ei enää kasvanut juurikaan 20 rv jälkeen. Synnyttämään mennessä kätilöt arvioivat että lapsi olisi n. 3200-3500g, lääkäri taas ultran perusteella että 4kg. No kätilöt ja lääkärit vaihtuivat päivän edetessä ja kaikki olivat varmoja että vauva on max 3500g. Poika syntyi reiluna 4kg ja 54 cm.

      Ei se mahan koko kaikkea kerro. Asiaan vaikuttaa myös oma ruumiinrakenteesi ja pituutesi. Itse olin 172cm pitkä ja normaalipainoinen, mutta johonkin se vauva oli piiloutunut.

      Itse sain kommentteja siitä kuinka pieni maha mulla oli. Täytyy vaan oppia olemaan kuuntelematta kaikkea. Ja toisaalta mun mielestä ihmisille voi sanoa suoraan päin naamaa jos toinen sanoo jotain asiatonta tai loukkaavaa. Sinä olet ainoa joka tietää eniten raskaudestasi. Muista se :)
      Mukavaa raskausaikaa!

    • kohta synnytän

      Oletteko kemiläiset huomanneet vasta valmistuneiden valiomarkiisien päiväkotivastaisuuden lisääntymistä? Ei ole kulunut kuin kaksitoista viikkoa alkuhämmennyksen sekavista aatteista emmekä ole oppineet tasaisempaa markkinointia. Olenko se vain minä vai onko kemiläisten maalta muutto jotenkin hankaloitunut vai onko esikoululaisten kasvava unentarve jotenkin jakanut ja luokitellut eri ammattikuntien toimihenkilöt? Tässä on nyt kaksi eri mielipidettä jotka ovat ikäänkuin sekoittuneet altavastaajien pyrkimyksiin. Alkakaa nyt hyvät ihmiset merkkaamaan kaikki menopelien lyhennyserät tai olette pian vaikeuksissa kemin päättäjien ammattitaidon puutteen vuoksi!

    • o

      Oletteko kemiläiset huomanneet vasta valmistuneiden valiomarkiisien päiväkotivastaisuuden lisääntymistä? Ei ole kulunut kuin kaksitoista viikkoa alkuhämmennyksen sekavista aatteista emmekä ole oppineet tasaisempaa markkinointia. Olenko se vain minä vai onko kemiläisten maalta muutto jotenkin hankaloitunut vai onko esikoululaisten kasvava unentarve jotenkin jakanut ja luokitellut eri ammattikuntien toimihenkilöt? Tässä on nyt kaksi eri mielipidettä jotka ovat ikäänkuin sekoittuneet altavastaajien pyrkimyksiin. Alkakaa nyt hyvät ihmiset merkkaamaan kaikki menopelien lyhennyserät tai olette pian vaikeuksissa kemin päättäjien ammattitaidon puutteen vuoksi!

      • ..se maha kuuluu asiaan jos venttaa, mutta kun tuppaa olemaan noita mahoja muutenkin ja niitä kyllä voi jopa kommentoidakin. Ellei sitten satu kuulumaan siihen omituiseen ryhmään jotka hakeutuvat tietoisesti juuri näiden mahojen seuraan. Siksikö, että sen tankin kuvitellaan olevan jotenkin helpompi rasti?


    • marianneK

      Enpä tajua mitä se muille kuuluu miltä näyttää. Henk. koht. vaikka en ole äiti enkä tahdo olla, voin kuvitella, miten tukaala on olla, joten jätän odottavat äidit aina ihan rauhaan. Ja jos pitää jutella, niin juttelen jostain muusta kuin siitä, mikä varmaan muutenkin on alituseen sen raskaana olevan mielessä, eli se maha.

      Tähän viestiin en varmaan mitään olis tullut kommentoimaan, mutta keskustelu oli etusivulla ja luulin, että kyse on ylipainosta :)))

    • monenmoista onkelmaa

      Minnuu ärsytti kun helsikiä pommitettiin v44, että silleen...

    • .minä vaan.

      Mulla oli paino ennen raskautta 65 kg, loppuraskaudesta 86 kg, ja välittömästi kotiin päästyä 67 kg. Lapsi painoi 4,5 kg. Olin niin turvonnut, että se oli jo vaarallista. Nesteen kertyminen on tosi yksilöllistä. Muiden pöljät kommentit voi jättää omaan arvoonsa.

    • Tillu

      "mielenkiintoinen" keskustelu, aika herkkähipiäistä porukkaa jos muutamaa mahakommenttia ei kestä ja pitää tulla tänne tilittämään, taitaa mammoilla olla vähä liikaa vapa-aikaa eikä tarpeeksi tekemistä eikä ajateltavaa.

    • Petexon

      Hanki vaikka elämä!

      • -hra 47-

        nainen on KAUNIS.
        Joka muuta väittää, ei ymmärrä raskaaksi saattamisestakaan mitään.


    • Rask vk 28

      Kenenkään ulkonäköä ei pitäisi kauhistella eikä kommentoida kuin hyvässä mielessä, oli ihminen sitten raskaana tai ei. Itse en pidä yhtään siitä, kun yksi työkaveri ilmoittaa vähän väliä: "Näytätpä sinä kalpealta tänään!". Joo, varmaan näytän, kun paikat särkevät, paineet ovat matalalla ja on huono olo, mutta huonoa oloani ei paranna yhtään se, että asiasta muistutetaan säännöllisesti!

      Sitä en kyllä ymmärrä, miksi jotkut sulkevat kokonaan pois sen vaihtoehdon, että joku voi ihan rehellisesti syödä liikaa ja lihoa raskauden aikana. Niin vaan käy joillekin, vaikka ei toki kaikille, joiden paino nousee ylimääräistä. Se on minusta maailman turhauttavinta, kun useampikin raskaana ollut ystävä on hehkuttanut sitä, miten saa kerrankin syödä ihan mitä vaan eikä tarvitse miettiä kiloja. He ovat vaihtaneet suklaa- ja pizzalinjalle ja sitten ovat oleet hirveän loukkaantuneita, kun terkkari on kehottanut tarkkailemaan syömisiä. He ovat vaahdonneet siitä, miten heillä on varmaan vaan tulossa iso vauva, istukka on iso jne. ja neuvolan tädit ovat kauheita fasisteja kun puhuvat painon noususta ja terveellisestä ruokavaliosta. Siinä on sitten itse yrittänyt olla kieli keskellä suuta, kun tietää miten toinen on todella lyönyt ruokavalion läskiksi. Äitiysloman päätyttyä on sitten koko kaveriporukka saanut kuunnella valituksia siitä, miten raskaus on pilannut vartalon. Ei siinä mitään, jos joku haluaa herkutella ja on valmis kantamaan sen seuraukset, mutta jättäisivät sitten valittamatta ja ottaisivat vastuun omista tekemisistään! Elämä on valintoja. Turvotuksia ja oikeasti isoa lasta ei voi valita, mutta niiden jäljiltä kilojen pitäisikin poistua synnytyksen ja imetyksen jälkeen, joten se on eri asia.

    • Nainen854

      no jo on taas akoilla hormoonit sekasin ku aletaan vaahtoomaan noin pikkuasioista huhhuh

      • eipä ole järkevää

        tuo sinun kommenttisi oli kaukana asiallisesta, jos et muuta osaa kommentoida niin volisit jättänyt pois kokonaan.

        Minun mielestäni jokaisen raskaus on yksilöllinen ja hieno asia, oli sitten iso maha tai ei. Itselläni on iso maha, mutta olen vaan ylpeä siitä. Vaivoja ei ole pahemmin, päivittäin käyn lenkillä ja syön terveellisesti. Joten eipä se kaikilla ole siitä ylensyönnistä kiinni.


    • The_Evil_Of_Silence

      Ei millään pahalla, mutta minä ihailen naisten raskauksia ulkonäöillä (ei seksuaalisesti), koska he ovat kauniin näköisiä. Ja kun he synnyttävät lapsia, yleensä (omasta mielipiteestäni/yleistetty asiat) äidit ovat (hyvin) hellävaraisia ja lempeitä lapsille, siksi kai äitejä pidetään kaikkein tärkeimpinä kuin isät.

      "Uskonnollinen" sanonta/sanalasku; Äiti on Jumala lapsen silmissä..."

    • blääh

      kyllä raskaana olevat naiset on inhottava näky hyi että...

      • sinä räkäpää

        olet itse syntynyt?


      • klajdölakjöflajk

        Juu niin onkin. Sinunkin äitisi oli inhottava näky raskaana ollessaan, mutta emmepä arvanneetkaan, kuinka inhottavaa siellä vatsan sisällä oli ja miten inhottavammaksi se muuttui, kun tuli maailmaan ja kasvoi aikuiseksi ja pääsi laukomaan älyttömyyksiään nettipalstalle. Hyvää joulua sinullekin ja älä unohda, miten sinäkin tänne maailmaan tulit.


    • TLK39

      Jokainen on oma yksilönsä ja aineenvaihdunta ja muut hormonaaliset toiminnot menevät vähän eri tavalla. Joillekin sitä painoa tulee vain helpommin kuin toisille. Ja jos se maha vain on iso ja muuten olet normaaleissa mitoissa, niin ei huolta :)

      Muistakaa pitää huolta itsestänne ennen raskautta, raskauden aikana ja myös sen jälkeen. Ja raskauden aikanakin tulee syödä fiksusti ja terveellisesti :) liikuntaa unohtamatta...

      Onnea kaikille tuleville äideille!!! Älkää kantako huolta muiden ajatuksista....

      • totta on!!

        minun mielestäni se on sivuseikka kuinka iso tai vastoin kuinka pieni maha äidillä on.. Eiköhän se itse asukki siellä ole se tärkeämpi asia. Ainakin minulle henk.koht. on näin.


    • --------------------

      En voi tajuta, miten joillakin ihmisillä on pokkaa kommentoida noin vain toisen ihmisen kehoa. Ainakin ansaitsevat kokea saman, mikäli päästävät kommentin raskaanaolevan ulkomuodosta.

      Kyllä minunkin mahaani on joskus kommentoitu isoksi. Tokihan se hämmensi, mutta vielä enemmän ovat hämmentyneet kommentoijat kuullessaan vastaukseksi kommentin isosta nenästään tai roikkuvista makkaroistaan.

      Älkää jääkö vain ihmettelem'ään, vaan sanokaa takaisin!

    • läskitieteen tohtori

      Terveysintoilijoiden mukaan kun vatsa ylittää rintakehän, niin silloin olet tukeva, lihava yms. Mutta itse en siedä isoa mahaa, koska se on karmean näköinen. Jos se tulee huolettoman elämäntyylin tuloksena, niin se on leväperäisyyden tulos ja samoin mässäilevän elämän synti. Jos se tulee juopottelusta, lenkkeilyn puutteesta, ylensyömisestä, liian rasvan syömisestä yms, ( ei lääkkeiden aiheuttama) niin mahasi on irstaan syöpöttelyn tulos. Syö vain vähän, ikäänkuin maistelsit ruokaa ja lopeta heti, kun tunmtuu että pahin vapina on ohi. Yhden kerran viikossa vain täyden vatsan verran, niin olet hoikka yhdeksän kuukauden kuluttua, jolloin sinun pitäisi "synnyttää"...

    • oli toisin

      Omat lapseni ovat jo aikuisia, mutta monta lasta tehneenä teki mieli vähän kommentoida. Luulen, että lyhyillä äideillä vatsa kasvaa raskausaikana enemmän ulospäin ihan fysiologisista syistä - vatsaontelo on matalampi. Mitä lihomiseen tulee, tunnen monta äitiä, joilla kilot lisääntyvät nimenomaan nuorena, ekaa lasta odottaessa. Hormonimyllerrys on keholle niin uusi juttu. Vanhempi nainen ja useamman synnyttänyt ei koe kehossaan niin suurta muutosta enää. Itse aloin odottaa viimeistä lastani keski-iässä selvästi ylipainoisena. Lihoin raskausaikana vain enää 7 kiloa ja lapsi painoi yli 4 kiloa. Ostoskärryjä työntäessäni ei edes huomattu, että olin raskaana.

      Lisäksi olen sitä mieltä - rehellisesti - ettei odottavan äidin tarvitse mielestäni hirveästi jumpata ja lenkkeillä, vaan tavallinen hyötyliikunta riittää ja sitten sohvan nurkkaan lukemaan. Sanokaa siskot mitä sanotte, mutta raskausajan hormonaaliset muutokset pehmentävät tuki- ja liikuntaelimistön rustoja ja sidekudoksia ja nivelten rääkkääminen kostautuu vanhemmalla iällä. Nykyään äideille ja naisille kasataan ihan älyttömät suorituspaineet - raskaanakin pitää pukeutua piukasti, tissivakoa näytellä ja näyttää seksikkäältä. Ennen sai sentään kulkea äitiysmekossa, tukisukissa ja kaiken maailman tukiliiveillä ihan rauhassa - ja ukko sentään älysi pysyä kotona. Maailma on tullut hulluksi!

      • Kylän vanhin 1223452

        Ukko pitää panna ulkonaliikkumiskieltoon raksauden aikana....


      • Ongelmien ratkaisija
        Kylän vanhin 1223452 kirjoitti:

        Ukko pitää panna ulkonaliikkumiskieltoon raksauden aikana....

        Miehistäkin miehisempi neuvo, tämä jäbä puhuu asiaa.


    • lapsivesimäärääkoon

      yleensähän vatsa on kooltaan mikä on, johtuen lapsiveden määrästä, eikä siitä onko syönyt paljon, tai lapsi olisi huomattavan iso/pieni (riippuen sanotaanko vatsan olevan iso vaiko pieni).

      Edellä mainitulla tavalla minulle kerrottiin aikoinaan lääkärit/neuvolatädit raskaana ollessani.
      Itselläni oli kaikkien kolmen raskauteni aikana tosi pieni vatsa, ja lääkäri sanoi minulla olevan vähän lapsivettä, mutta tarpeeksi kuitenkin. Vatsani oli siis sitä lasta kaikki.

      Itsekin mietin silloin miksi joillakin on isompi vatsa, vaiks raskaus oli yhtä pitkällä kuin minulla. Mutta joillekin vaan ´tuppaa olemaan/tulemaan enemmän lapsivettä. Vauvat olivat silti syntyessään suurin piirtein samankokoisia omieni kanssa, joten kyllä siinä on vinha perä :)

      • olkaa ystävällisiä

        Tuo on täyttä asiaa... Ps. Käykää katsomassa keskustelut > vaatesuunnittelu ja > keskustelu vaatekauppa. Kiitos


      • rv 28 alkanut

        Ei ole noin yksinkertaista. Vatsan koko riippuu vaikka kuinka monesta asiasta; vartalon mallista (lyhyellä ihmisellä vatsa yleensä näkyy paremmin kuin pitkällä), lapsen koosta, lapsiveden määrästä -jopa siitä rasvakerroksen määrästä, niin uskomattomalta kuin se tuntuukin;D

        Minä olen lyhyt (157 cm) ja kaikki sanovat että minun mahani on viikkoihin nähden tosi pieni, mutta ultraäänissä on todettu, että lapsi on normaalikokoinen ja lapsivettä on normaali määrä, joten nämä asiat ovat tosiaan aika mystisiä.


    • Outo....

      mutta ei ihmiset sillä pahaa tarkoita, eivät vaan keksi mitään älykkäämpää sanottavaa. Käännä puheen aihe johonkin muuhun vaikka http://www.lahjaksilehma.fi/ kamppanjaan.

    • pulleusiskee

      Jospa olet läski jo alunalkaen?

      Turha siitä on pahastua jos olet ylipainoinen jo alunperin, itsepähän olet pullasi syönyt.

    • märzu

      äidiltä kysyttiin aikoinaan kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen, että noh millonkas se syntyy? :D

      • hehheh.. voi että

        Jospa olet läski jo alunalkaen?

        Turha siitä on pahastua jos olet ylipainoinen jo alunperin, itsepähän olet pullasi syönyt.

        Olet 15 kesäinen? Oletko todella noin idiootti, ettet ymmärrä asioista mitään muuta kuin niiden varjo puolet. Voi herranjumala miten jälkeenjäänyttä porukkaa täälläkin liikkuu.. :D Ei voi kyllä kun nauraa..

        Tosiasia on, että vaikka sinä älykkö et sitä ymmärrä, jokaisen ihmisen keho toimii eri tilanteissa eri tavalla. Kannattaisi lukea ihmisen biologiasta enemmän, ja tulla sitten selittelemään viisauksia tänne. Hölmöläisiä varmaan..


      • kohtalon isku
        hehheh.. voi että kirjoitti:

        Jospa olet läski jo alunalkaen?

        Turha siitä on pahastua jos olet ylipainoinen jo alunperin, itsepähän olet pullasi syönyt.

        Olet 15 kesäinen? Oletko todella noin idiootti, ettet ymmärrä asioista mitään muuta kuin niiden varjo puolet. Voi herranjumala miten jälkeenjäänyttä porukkaa täälläkin liikkuu.. :D Ei voi kyllä kun nauraa..

        Tosiasia on, että vaikka sinä älykkö et sitä ymmärrä, jokaisen ihmisen keho toimii eri tilanteissa eri tavalla. Kannattaisi lukea ihmisen biologiasta enemmän, ja tulla sitten selittelemään viisauksia tänne. Hölmöläisiä varmaan..

        Minä ajattelisin että kaikki mikä ei poistu kohtuullisen ajan päästä synnytyksen jälkeen, on läsää, mutta ei se sitten kai pidäkään paikkaansa. Odottava äiti ei koskaan voi syödä liikaa ja liian epäterveellisesti, kaikki mitä kehoon kertyy, on lasta, istukkaa ja nestetttä ja vaikka se ei poistukaan 1-2 kk synnytyksen jälkeen, niin se on silti jotakin noista. Näinhän se menee vai mitä...


      • oi että....
        kohtalon isku kirjoitti:

        Minä ajattelisin että kaikki mikä ei poistu kohtuullisen ajan päästä synnytyksen jälkeen, on läsää, mutta ei se sitten kai pidäkään paikkaansa. Odottava äiti ei koskaan voi syödä liikaa ja liian epäterveellisesti, kaikki mitä kehoon kertyy, on lasta, istukkaa ja nestetttä ja vaikka se ei poistukaan 1-2 kk synnytyksen jälkeen, niin se on silti jotakin noista. Näinhän se menee vai mitä...

        sinä ymmärrät tekstit miten omaksi parhaaksesi näet. Tottakai on äitejä, ketkä syövät roskaruokaa ja eivät vaivaudu koko raskauden aikana nostamaan persettä penkiltä! Mutta kun tosiasia on, että kaikkien raskauskilot EIVÄT JOHDU SIITÄ! Usko nyt herranjumala.. Idiootteja täällä näköjään liikkuu oikeasti..

        Minulle neuvolassa ainakin sanottiin asiat hieman eri perspektiivistä, kuin sinun pieni pääsi jaksaa ajatella. Mutta sinä ilmeisesti olet terveydenhuollon ammattilainen, kun kerta osaat noin hyvin asian "perustella".


      • kohtalon isku
        oi että.... kirjoitti:

        sinä ymmärrät tekstit miten omaksi parhaaksesi näet. Tottakai on äitejä, ketkä syövät roskaruokaa ja eivät vaivaudu koko raskauden aikana nostamaan persettä penkiltä! Mutta kun tosiasia on, että kaikkien raskauskilot EIVÄT JOHDU SIITÄ! Usko nyt herranjumala.. Idiootteja täällä näköjään liikkuu oikeasti..

        Minulle neuvolassa ainakin sanottiin asiat hieman eri perspektiivistä, kuin sinun pieni pääsi jaksaa ajatella. Mutta sinä ilmeisesti olet terveydenhuollon ammattilainen, kun kerta osaat noin hyvin asian "perustella".

        En ole ikinä väittänyt, että kaikkien painonnousu johtuisi liiasta syömisestä, mutta miksi sitä on niin vaikea myöntää, että joillakin johtuu? Kieltämällä sen asian, kannustaa vaan odottavia syömään rauhassa mitä ja miten paljon vaan, mikä voi olla vaarallista sekä äidille että tulevalle lapselle ja laskee äidin mielialaa raskauden jälkeen. Olen itsekin raskaana ja jos söisin sillä tavalla kuin mieli tekisi (hampurilaisia ym. mössöruokaa ja kaikkea makeaa), menisi ruokavalio tosi köyhäksi ja epäterveelliseksi ja taatusi lihoisin, mutta annan mieliteoille periksi vain silloin tällöin.

        Minä suosittelisin kaikille mahdollisimman terveellistä ruokailua ja pientä syömisten tarkkailua myös raskauden aikana (herkutella tietysti kannattaa myös välillä) ja jos kiloja silti alkaa tulla hirveän nopeasti, niin neuvolasta sitten pystyvät ottamaan kantaa siihen, onko lapsi isokokoinen, onko turvotusta tai joku muu ongelma vai onko vain ruokavalioneuvonnan paikka.


      • niinpäniin....
        kohtalon isku kirjoitti:

        En ole ikinä väittänyt, että kaikkien painonnousu johtuisi liiasta syömisestä, mutta miksi sitä on niin vaikea myöntää, että joillakin johtuu? Kieltämällä sen asian, kannustaa vaan odottavia syömään rauhassa mitä ja miten paljon vaan, mikä voi olla vaarallista sekä äidille että tulevalle lapselle ja laskee äidin mielialaa raskauden jälkeen. Olen itsekin raskaana ja jos söisin sillä tavalla kuin mieli tekisi (hampurilaisia ym. mössöruokaa ja kaikkea makeaa), menisi ruokavalio tosi köyhäksi ja epäterveelliseksi ja taatusi lihoisin, mutta annan mieliteoille periksi vain silloin tällöin.

        Minä suosittelisin kaikille mahdollisimman terveellistä ruokailua ja pientä syömisten tarkkailua myös raskauden aikana (herkutella tietysti kannattaa myös välillä) ja jos kiloja silti alkaa tulla hirveän nopeasti, niin neuvolasta sitten pystyvät ottamaan kantaa siihen, onko lapsi isokokoinen, onko turvotusta tai joku muu ongelma vai onko vain ruokavalioneuvonnan paikka.

        no, aiemmasta tekstistäsi olisi voinut suoraan lukea, että tuomitset kaikki isompimahaiset äidit heti rasvasyöpöiksi.

        Minulla painoa tullut siksi, että todettiin raskausajan diabetes. Ja se todettiin vasta puolen välin jälkeen, neuvolassa eivät asialle tehneet mitään, vaikka joka neuvolakäynnin välillä (silloin vielä n. kuukauden välein) oli painoa tullut 4 kg. Lopulta itse sanoin, että haluan tutkimuksia, miksi tätä painoa tulee vaikka syön normaalisti enkä todellakaan herkuttele!

        Eivät osanneet laittaa heti alkajaisiksi sokerirastukseen, koska en kuulunut riskiryhmään miltään osalta.

        Joten, asia ei ole todellakaan niin, että aina olisi kyse siitä ettei voi omia halujaan hillitä.


    • Daffie

      Ensinnäkin, mä olen viikoilla 10 3, musta näkee kylältä kotiin että oon raskaana. Vissiin aika massiivinen masu tulee, kuka tietää.. Toivottee tuleekin..

      Toisekseen; minkäs odottava äiti vatsalleen voi. Tietääkseni vatsan koko riippuu täysin naisen geeneistä, lapsiveden määrästä jne. jne.

      Huhhuh mitä tekstiä välillä, meinaa tulla itku. Ottaa pattiin tollanen niin pahasti.

      Ps. jokaiselle tulee erikokoinen vatsa, se alkaa näkyä erivaiheessa, joten pitäkää rakkaat kanssa keskustelijani suukkanne kiinni siitä etteikö raskaus voisi näkyä jo viikoilla 10 3..

      • 34+1

        mullakin masu näkyi jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Mutta ei se ollut mikään "läskimasu" koska se oli nätin siro. Mutta eihän sellainen ole mitenkään mahdollista, olin vain syönyt liikaa ja herkutellut niinkuin joku täällä sanoi.. Varmaan terveydenhuollossa itse töissä, kun noin hyvin tietää!

        Voi kyllä on todella typeriä ihmisiä liikenteessä.. Eiköhän se ole niin, että jokaisen naisen vauvamaha kasvaa erinäköiseksi ja kokoiseksi. Vai lukeeko todella jossain, kuinka paljon mistäkin kohtaa maha saa kasvaa, ettei sinua vain leimata ylensyöjäksi?

        Joillakin vaan on "hieman" yksinkertainen ajatusmaailma :D Onneksi en kuulu näihin, luojan kiitos.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      65
      5004
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      53
      3340
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      145
      2512
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      2046
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      83
      1689
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1247
    7. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1189
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      193
      1165
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      88
      1150
    10. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1116
    Aihe