autoimmuunihepatiitti / estolääkitys

hankalapotilas

Onko kellään kokemusta Azamum 50 mg lääkkeen käytöstä autoimmuunihepatiitin estolääkkeenä. Lääkäri määräsi kyseistä lääkettä nyt alkuun 1/pv, koska syön vielä kortisonia päivittäin, jatkossa pitäisi kuulemma ottaa 2 /pv. Maksa-arvot olivat reilusti koholla ja nyt niitä tiputellaan normaalille tasolle kortisonilla. Onko tuota estolääkitystä pakko syödä vai voisiko hoitaa muuten - esim. seuraamalla säännöllisesti maksa-arvoja ja hakeutua hoitoon sitten, jos arvot kohoavat. Mulla siis todettiin autoimmuunihepatiitti, eli sairaus voi uusia koska vaan. Luin vaan hurjia juttuja Azamun-lääkkestä, enkä haluaisi napsia yhtään ylimääräistä pilleriä, jos ei ole ihan pakko.

3

1732

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :)

Itse olen syönyt samaan sairauteen kortisonia vajaa 4kk ja joulukuussa-09 aloitettiin azamunit. Tällä hetkellä 75 mg/pv. Kortisoniannosta ollaan jo tiputeltu, enää kolmannes jäljellä lähtötason annoksesta. Maksa-arvot tipahtaneet miltei normaaleihin. Maksa-arvot eivät lääkärini mukaan korreloi suoranaisesti maksan tilaan, kirroosi voi kehittyä salakavalasti silti vaikka maksa-arvot eivät olisikaan korkeita. Siksi maksabiobsia otetaan tarvittaessa, jotta saadaan tietää maksan tilanne. Laittelehan viestiä jos haluat enemmän asiasta vaihtaa mielipiteitä. :)

• elzix

Itse sairastan myös autoimmuunihepatiittia ja on tälläkin hetkellä yhä tuo azamun lääkitys. Syön sitä 75mg päivässä ja vähän aika sitten vielä 100mg päivässä. Mitään erikoista ei ole minulla ilmennyt. Sairastuin kolme vuotta sitten ja silloin söin myös kortisonia. Kortisoni tiputetaan pois ja azamun lääkitystä lisätään. Mutta ajan kanssa jos arvot ovat hyvät niin myös azamunia vähennetään niinkuin minunkin kohdallani :) Luota lääkäriisi. Minulla henkilökohtaisesti ei ole ollut mitään ongelmia kyseisen lääkkeen kanssa. En usko että on mitään hätää.

• js

Itse olen syönyt Azamunia vuodesta 2007 asti 150 mg / vrk. Ei ole mitään haittavaikutuksia tullut ainakaan vielä. Suosittelen kyllä syömään ne lääkkeet, on maksalle paljon raskaampaa aloittaa sitten taas kortisoni azamun lääkitys kun arvot ovat päässeet jo kohoamaan. Ja tosiaan ne arvot eivät kerro kaikkea, siksi minullekin on tehty vuosina 2007 ja 2008 biopsia, mutta vuonna 2008 tuo biopsia oli niin hyvä ja kun arvotkin ovat matalat niin viime vuonna ei otettu ollenkaan. Tänä vuonna ilmeisesti loppuvuodesta taas se edessä. Minua kiinnostaisi tietää kokemuksia Azamunin syömisestä raskauden aikana, kun ainakin tuolla Crohnin sivustoilla puhuivat ettei Azamunista olisi haittaa... Oma lääkärini on taas minulle sanonut että koitetaan vähentää lääkitystä siinä tapauksessa jos lasten hankinta kiinnostaa. Olisin joulukuussa 2009 voinut jo lääkärin mukaan vähentää lääkitystä, mutta koska lasten hankinta ei ole pariin vuoteen vielä ajankohtaista sovimme lääkärin kanssa että turha vähentää kun ei tuosta lääkkeestä ole minulle ollut mitään haittavaikutuksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      62
      2594
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      26
      2272
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      13
      1652
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1397
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      125
      1349
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      93
      1270
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1133
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1086
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1073
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      58
      967
    Aihe